"Liikenne sähköistyy, mutta sen verotus perustuu pitkälti hiilidioksidipäästöihin. Yksi ratkaisu voi olla veromuutos, joka vaikuttaisi autoilijoiden arkeen ja lompakkoon tuntuvasti. Edessä on joka tapauksesta suuria muutoksia – tämä niistä pitää tietää."
https://www.is.fi/autot/art-2000010243920.html
Autoilijoilta on tunnetusti hyvä rahastaa.
Veropommi tikittää - miten osuu autoilijoihin?
35
425
Vastaukset
- Anonyymi
Sinua on ainakin hyvä rahastaa kun maksullisia uutisia linkität
- Anonyymi
"Autoilijoilta on tunnetusti hyvä rahastaa."
Oletko vakavissasi ajatellessasi noin, että on autoilijat toisaalla ja toisaalla ei-autoilijat. Autoilijoilta ei saisi rahastaa, vaan rahastetaan ei-autoilijoilta, esimerkiksi siis lapsilta, vanhuksilta joilta on otettu ajokortti pois yms.- Anonyymi
Auton omistaja on yleensä se, joka sillä ajaa. Ei toki aina ja voi ajaa toisen omistamalla autolla. On todellakin autoilijoita ja heitä, jotka eivät autoa aja. Sitten siihen rahatamiseen. Vieläkin maksetaan väliaikaista ajoneuvoveroja.
"Esimerkiksi nykyiset autovero ja ajoneuvovero ovat alunperin väliaikaisia veroja. Ne ovat täysissä voimissaan tänä päivänä.
Autovero astui ensi kerran voimaan vuonna 1958 yhden vuoden väliaikaisena verona. Kun eduskunta silloin hyväksyi lain, se ilmoitti Autoliiton mukaan "edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva".
Verosta oli tarkoitus pyrkiä luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden. Autoveron kantoa kuitenkin jatkettiin pätkä pätkältä, kunnes siitä tuli pysyvä 1960-luvun lopulla, kertoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.
Myös ajoneuvovero on soljunut autoilijoiden arkeen pikku hiljaa. Niemisen mukaan vuonna 1976 ajoneuvoveroa maksettiin niin sanottuna tarraverona. Sen jälkeen vero jäi pois käytöstä, kunnes vanha konsti keksittiin uudelleen lamavuosina. Vuonna 1994 astui voimaan niin sanottu auton käyttömaksu eli ajoneuvovero. Perusteena oli autoveron tuoton alentuminen sen jälkeen, kun uusien autojen autoveroa oli laskettu edellisenä vuonna."
Lähde:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001747272.html
- Anonyymi
On todettu jo perinteisesti että kun suunnitellaan uusia veroja tai niiden korotuksia, käytetään aakkosjärjestystä: Alkoholi, auto (yleensä ne jo riittävät).
- Anonyymi
Eipä taida ollut koskaan riittävä , van aina noihin on aina lisätty aakkosten kolmaskirjain eli C = cicarette.
- Anonyymi
Ja jos ei riitä, otetaan käyttöön B eli bensa. Sitten onkin hyvä katsoa vahteeksi aakkosten loppupäästä, eli Ö, niin kuin öljy.
- Anonyymi
Sehän on selvä, että kun polttoaineen kautta tapahtuvan verotuksen tuotto vähenee, niin korvaavia tuottoja verotuksen näkökulmasta on haettava muualta. Sellaista vaihtoehtoa ei ole, johon kaikki olisivat tyytyväisiä. Jonkinlainen kilometreihin perustuva verotusmalli lienee todennäköisin, ja siten että tien luokka vaikuttaa veron pippeli määrään per kilometri.
- Anonyymi
Yritykset eivät halua koskaan osallistua talkoisiin. Työntekijän pieni palkka tarkoittaa, että hän joutuu palkan jatkeeksi hakemaan tukia, koska rahat eivät muuten riitä. Tuolla tavalla veronmaksajat osallistuvat yrityksen palkkakuluihin ja valtion varoja kuluu.
Nostamalla palkkoja, niin torjuttaisiin valtion varojen hupenemista. Tämä ei tietenkään yrityksiä kiinnosta, koska yrityksillä ei ole mitään tuollaisia yhteiskunnallisia velvoitteita. Autoilijat kyllä maksavat lisää veroja, vaikka kitisevätkin asiasta. Tilanne pyritäänkin useimmiten ratkomaan toisesta päästä, eli veroja korottamalla. - Anonyymi
Toisaalta polttoaineen kautta tapahtuvan verotuksen tuotto on juuri kasvanut aivan valtavasti polttoaineen hintojen noustua. Siihen suhteutettuna toistaiseksi hyvin marginaalinen sähköistyminen on täysin merkityksetöntä. Mikään kiire ei siis verotuottojen korvaamisen suhteen pitäisi olla. Mutta toki enemmän on aina enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta polttoaineen kautta tapahtuvan verotuksen tuotto on juuri kasvanut aivan valtavasti polttoaineen hintojen noustua. Siihen suhteutettuna toistaiseksi hyvin marginaalinen sähköistyminen on täysin merkityksetöntä. Mikään kiire ei siis verotuottojen korvaamisen suhteen pitäisi olla. Mutta toki enemmän on aina enemmän.
Alv riittää, niin kuin kaikessa muussakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alv riittää, niin kuin kaikessa muussakin.
Onhan sähköautolla ajavat, hankinta tukien ja muiden verohelpotusten takia saaneet ja edelleen saavat kohtuutonta etua muilla polttoaneilla liikkuviin autoilijoihin nähden, ollen verojen maksun suhteen siis joistain syystä etuoikeutettuja siivellä olevia ja pääseviä, joten on oikeus ja kohtuus, että nyt oleva vero siipeily ollaan lopettamassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan sähköautolla ajavat, hankinta tukien ja muiden verohelpotusten takia saaneet ja edelleen saavat kohtuutonta etua muilla polttoaneilla liikkuviin autoilijoihin nähden, ollen verojen maksun suhteen siis joistain syystä etuoikeutettuja siivellä olevia ja pääseviä, joten on oikeus ja kohtuus, että nyt oleva vero siipeily ollaan lopettamassa.
Ei se ole siipeilyä.
Ajoneuvon ostamisessa pitäisi riittää alv.
Sähkön ostamisessa pitäisi riittää alv.
Polttoaineen ostamisessa pitäisi riittää alv.
Ei se ole mikään rangaistusverotuksen periste, että jotain h@ist@p@skaa ei muuten pysty rahoittamaan.
Verotetaan kaikkia samoin periaattein, ketään syrjimättä tai riistämättä.
Jos on ihan mahdotonta korvata liikkumisveroja kaikkien verotuksella, niin aletaan supistaa verojen käyttöä.
Homma on mennyt liian pitkälle jo kauan sitten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole siipeilyä.
Ajoneuvon ostamisessa pitäisi riittää alv.
Sähkön ostamisessa pitäisi riittää alv.
Polttoaineen ostamisessa pitäisi riittää alv.
Ei se ole mikään rangaistusverotuksen periste, että jotain h@ist@p@skaa ei muuten pysty rahoittamaan.
Verotetaan kaikkia samoin periaattein, ketään syrjimättä tai riistämättä.
Jos on ihan mahdotonta korvata liikkumisveroja kaikkien verotuksella, niin aletaan supistaa verojen käyttöä.
Homma on mennyt liian pitkälle jo kauan sitten.Mutta kun valtion mielestä ei riitä, niin keksitään uusia keinoja saada rahaa valtion kirstuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yritykset eivät halua koskaan osallistua talkoisiin. Työntekijän pieni palkka tarkoittaa, että hän joutuu palkan jatkeeksi hakemaan tukia, koska rahat eivät muuten riitä. Tuolla tavalla veronmaksajat osallistuvat yrityksen palkkakuluihin ja valtion varoja kuluu.
Nostamalla palkkoja, niin torjuttaisiin valtion varojen hupenemista. Tämä ei tietenkään yrityksiä kiinnosta, koska yrityksillä ei ole mitään tuollaisia yhteiskunnallisia velvoitteita. Autoilijat kyllä maksavat lisää veroja, vaikka kitisevätkin asiasta. Tilanne pyritäänkin useimmiten ratkomaan toisesta päästä, eli veroja korottamalla.Nostamalla heidän palkkoja, jotka joutuvat nostamaan tukia, niin torjuttaisiin valtion varojen hupenemista. Ei siis kaikkien palkkoja koskisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nostamalla heidän palkkoja, jotka joutuvat nostamaan tukia, niin torjuttaisiin valtion varojen hupenemista. Ei siis kaikkien palkkoja koskisi.
Heidän pitäisi vaan saada tehtyä työnsä siten, että suurempi palkka olisi perusteltu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole siipeilyä.
Ajoneuvon ostamisessa pitäisi riittää alv.
Sähkön ostamisessa pitäisi riittää alv.
Polttoaineen ostamisessa pitäisi riittää alv.
Ei se ole mikään rangaistusverotuksen periste, että jotain h@ist@p@skaa ei muuten pysty rahoittamaan.
Verotetaan kaikkia samoin periaattein, ketään syrjimättä tai riistämättä.
Jos on ihan mahdotonta korvata liikkumisveroja kaikkien verotuksella, niin aletaan supistaa verojen käyttöä.
Homma on mennyt liian pitkälle jo kauan sitten.Tällä hetkellä, olemassa olevin hulvattomien tukien takia, sähköautoilijat on asetettu etuoikeutettuun asemaan muilla polttoaineilla liikkuvien suhteen, joten heistä siipeilijä nimitys on oikeutettu.
Se mitä missäkin pitäisi riittää on sitten asia erikseen, jolla kyseessä olevan asian kanssa ei ole mitään tekemistä.
"Verotetaan kaikkia samoin periaattein, ketään syrjimättä tai riistämättä."
Hyvä periaate, joka ei nyt toteudu sähköautoilijoille suunnattujen, muilla polttoaineilla ajavia sorsivan veromallin takia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun valtion mielestä ei riitä, niin keksitään uusia keinoja saada rahaa valtion kirstuun.
Toki sähköautolla ajavien siipeilijöiden verottaminen on oikeutettua saattaa samalle tasolle muilla polttoaineilla ajavien suhteen.
Eikä voida puhua mistään keksimisestä vaan kansalaisten tasapuolisesta verokohtelusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki sähköautolla ajavien siipeilijöiden verottaminen on oikeutettua saattaa samalle tasolle muilla polttoaineilla ajavien suhteen.
Eikä voida puhua mistään keksimisestä vaan kansalaisten tasapuolisesta verokohtelusta.Voidaan toki kiistellä siitä, että onko sähkö polttoaine vai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voidaan toki kiistellä siitä, että onko sähkö polttoaine vai ei.
Olkoon se sähkö mitä mielenkiintoista tahansa, niin sen voimalla liikkuvien autojen verottaminen olisi oikeutettua saattaa samalle tasolle mitä bensa ja diesel aitoilla on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olkoon se sähkö mitä mielenkiintoista tahansa, niin sen voimalla liikkuvien autojen verottaminen olisi oikeutettua saattaa samalle tasolle mitä bensa ja diesel aitoilla on.
Ei vaan bensa ja diesel verot sähköjuttujen tasolle.
Homma on mennyt ihan liian pitkälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olkoon se sähkö mitä mielenkiintoista tahansa, niin sen voimalla liikkuvien autojen verottaminen olisi oikeutettua saattaa samalle tasolle mitä bensa ja diesel aitoilla on.
Kenties noin, mutta paristoautot ovat myös keino rahastaa. Tuskin ovat niin paljon kalliimpia valmistaa, kuin mitä vastaavien polttomoottoriversioiden hinnanero paristoversioon on. Esim. Kiinassa myydään suhteellisen edullisia paristoautoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan bensa ja diesel verot sähköjuttujen tasolle.
Homma on mennyt ihan liian pitkälle.Totta, noinhan se toki pitäisi olla. Ei vaan ole "maailman pelastamisen" kiimaisten vihreiden ja kusessa olevan valtiontalouden näkökulmasta reaalisesti toteutettavissa olevan skenaario.
- Anonyymi
Mitä se pippelimies nyt selittää?
Halusitko sanoa jotain? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heidän pitäisi vaan saada tehtyä työnsä siten, että suurempi palkka olisi perusteltu.
Moni tekee työnsä oikein hyvin, mutta silti palkka on pieni.
Suomeen on syntynyt työtä tekevien köyhien luokka
https://seura.fi/asiat/tutkivat/koyhyys-suomeen-on-syntynyt-tyota-tekevien-koyhien-luokka-tutkijat-sanovat/
Menee vähän ohi aihealueen, mutta laitoin nyt tuon, koska asiasta keskustellaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni tekee työnsä oikein hyvin, mutta silti palkka on pieni.
Suomeen on syntynyt työtä tekevien köyhien luokka
https://seura.fi/asiat/tutkivat/koyhyys-suomeen-on-syntynyt-tyota-tekevien-koyhien-luokka-tutkijat-sanovat/
Menee vähän ohi aihealueen, mutta laitoin nyt tuon, koska asiasta keskustellaan.Elämä on valintoja. Jotkut tekevät ne siten, että päätyvät hyväpalkkaiseen työhön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elämä on valintoja. Jotkut tekevät ne siten, että päätyvät hyväpalkkaiseen työhön.
Niin, kysehän oli siitä, että valtion varoja kuluu, kun ihmisille pitää maksaa tukia. Valtion menoja kuin pitäisi karsia. Valtion varoja kuluisi vähemmän, jos tukia ei tarvitsisi maksaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä se pippelimies nyt selittää?
Halusitko sanoa jotain?Mitä minulta asiaan mitenkään liittymättömältä moisia kyselet?
Kysy asiaa tuolta poikkeavalta pippeliä joka kommenttiinsa esittelevältä kehitysvammaiselta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä se pippelimies nyt selittää?
Halusitko sanoa jotain?Niin ja pidä huoli vaan omista himoistasi ja jätä meidät pippelistä tykkäävät rauhaan.
- Anonyymi
Keskustelu on kovin vaiheessa. Polttomoottoreitakaan ei tarvitse hylätä.
https://www.apu.fi/artikkelit/tuulivoima-pelastaa-polttomoottorit-syyna-e-polttoaineet- Anonyymi
Mitä sitten hono? Älä himtti valita ja ime sitä bersettä himttari hommo!
- Anonyymi
Suomi on köyhä ja noista se raha raavitaan jatkossakin, ota taksi.
- Anonyymi
Auton käyttömaksu nostettava 1000 euroon. 2000000 autoa tekee 2 miljrd.
- Anonyymi
Haluat imeskellä suomalaiset kuiviin ja huomenna ei tarvii syödä?
- Anonyymi
Upsalan egonom budjetti.💸💸
- Anonyymi
Alle 50 vuotta niin ihminen on käyttäny kaikki öljyvarannot. Jo kauan enne sitä tuotanto vähenee ja hinnat nousee taivaaseen tai öljyä ei ole enää kaikille saatavilla. Öljyn polttelusta pitää siis päästä asap eroon, älytöntä hommaa ylipäätään!!
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1172625
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2551148- 861094
- 81054
Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt791011Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr12930Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.63923- 30896
IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku41832Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie37799