Possujunalla eteenpäin

Anonyymi-ap

Mihin on kadonnut ohittamisen jalo taito? Onko possujunalla ajaminen niin kivaa, ettei haluta ohittaa vai loppuuko ajotaito ja nopeampi etenemishalu siihen kun saavutetaan edellä ajava?

Vinkkinä, jos saavutatte edellä hitaammin ajavan, ohittakaa se tai jättäkää edes reilusti väliä että muut pääsevät koukkimalla ohi. Jonon ensimmäinen auto ei tee jono vaan sitä seuraavat pari takana tulevaa ja persiissä roikkuvaa autoilijaa.

46

441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ohitustaito tuntuu oleva katoavaa kansanperinnettä ainakin kaupungeissa asuvilla. Esimerkiksi körötetään suoralla tiellä hitaan ajoneuvon perässä kilometrikaupalla toivoen, että se kääntyy joskus pois.

      • Anonyymi

        Kaupungissa kyllä tosiaan tottuu hitaaseen ajamiseen, 30-40 km/h jonossa törrätään ja pysähdellään vähän väliä. Jos ei muuta ajoa ole ja sitten kun kerran kesässä lähtee maantielle niin 80 tuntuu jo hurjalta vauhdilta. Ei kai siihen lisää enää kaipaa vaikka rajoitus sallisi enemmänkin. Ei ole kiire, saahan sitä alle rajoituksenkin ajaa jne.. hemmetin kaaharit kun ohittelee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupungissa kyllä tosiaan tottuu hitaaseen ajamiseen, 30-40 km/h jonossa törrätään ja pysähdellään vähän väliä. Jos ei muuta ajoa ole ja sitten kun kerran kesässä lähtee maantielle niin 80 tuntuu jo hurjalta vauhdilta. Ei kai siihen lisää enää kaipaa vaikka rajoitus sallisi enemmänkin. Ei ole kiire, saahan sitä alle rajoituksenkin ajaa jne.. hemmetin kaaharit kun ohittelee...

        Ei kaikilla tosiaan ole kiire ja jos ei ole, niin silloin on syytä välillä siirtyä syrjään ja päästää taakse kertynyt jono ohitse.


    • Anonyymi

      Jengi tankkaa viitosella. Tuosta voi päätellä että ajaa vähän. Ja kun ajaa vähän, niin ei synny rutiinia ajamiseen. Ja sitten körötellään siinä possujunassa. 200 kilsan matkaan saadaan kulumaan tuntikaupalla. Ennen meni joutuisammin.

    • Anonyymi

      Jos edellä ajava etenee sopivaa nopeutta, niin ei synny ohitustarvetta.

      • Anonyymi

        Se olisikin pieni ihme, liikaa Toyotaa tulppana.


      • Aika harvinaista, että sen siinä tapauksessa saavuttaisi...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Aika harvinaista, että sen siinä tapauksessa saavuttaisi...

        Voi saavuttaa, riippuu nopeuserosta ja ajasta/matkasta. Saavuttamiseen voi mennä vaikkapa kymmeniä kilometrejä. Nopeusero ja edellä ajavan nopeus ovat mahdollisesti silloin sellaiset, että jää taakse ajamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi saavuttaa, riippuu nopeuserosta ja ajasta/matkasta. Saavuttamiseen voi mennä vaikkapa kymmeniä kilometrejä. Nopeusero ja edellä ajavan nopeus ovat mahdollisesti silloin sellaiset, että jää taakse ajamaan.

        Jos saavutan, ohitan, koska selkeästi on olemassa ohitustarve. Ainut tilanne, jossa ajettaisiin jonossa ilman ohitustarvetta on, jos molemmat haluavat ajaa täsmälleen samaa nopeutta. Ei ole minulla vielä tällaista tapahtunut.

        Toki jos olen ihan kohta kääntymässä pois tieltä, harkitsen ohitusta uudestaan. Mutta jos matkaa on useampi kilometri jäljellä, niin yleensä ohi vaan ekan tilaisuuden tullen.

        Se on turvallisuuskysymyskin. Suurin osa onnettomuuksista parkkipaikkoijen ulkopuolella on peräänajoja, jotka johtuvat juurikin jonossa ajelusta.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Jos saavutan, ohitan, koska selkeästi on olemassa ohitustarve. Ainut tilanne, jossa ajettaisiin jonossa ilman ohitustarvetta on, jos molemmat haluavat ajaa täsmälleen samaa nopeutta. Ei ole minulla vielä tällaista tapahtunut.

        Toki jos olen ihan kohta kääntymässä pois tieltä, harkitsen ohitusta uudestaan. Mutta jos matkaa on useampi kilometri jäljellä, niin yleensä ohi vaan ekan tilaisuuden tullen.

        Se on turvallisuuskysymyskin. Suurin osa onnettomuuksista parkkipaikkoijen ulkopuolella on peräänajoja, jotka johtuvat juurikin jonossa ajelusta.

        Ei se saavuttaminen ohitustarvetta muodosta. Ohitustarpeen muodostaa tarve päästä ohi. Jos tyytyy ajamaan samaan nopeutta, niin ohitustarvetta ei ole saavuttamisesta huolimatta.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Jos saavutan, ohitan, koska selkeästi on olemassa ohitustarve. Ainut tilanne, jossa ajettaisiin jonossa ilman ohitustarvetta on, jos molemmat haluavat ajaa täsmälleen samaa nopeutta. Ei ole minulla vielä tällaista tapahtunut.

        Toki jos olen ihan kohta kääntymässä pois tieltä, harkitsen ohitusta uudestaan. Mutta jos matkaa on useampi kilometri jäljellä, niin yleensä ohi vaan ekan tilaisuuden tullen.

        Se on turvallisuuskysymyskin. Suurin osa onnettomuuksista parkkipaikkoijen ulkopuolella on peräänajoja, jotka johtuvat juurikin jonossa ajelusta.

        Persetti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se saavuttaminen ohitustarvetta muodosta. Ohitustarpeen muodostaa tarve päästä ohi. Jos tyytyy ajamaan samaan nopeutta, niin ohitustarvetta ei ole saavuttamisesta huolimatta.

        Onhan se tarve, jos haluaa ajaa nopeammin. Jos ei halua ajaa nopeammin, ei varmaan saavutakaan edellämenevää.

        Se konkretisoituuko tarve ohitukseksi on sitten tapauskohtaista. Kuvaamassasi tapauksessa ei konkretisoidu, vaan henkilö tinkii toiveistaan.

        Tuon haaste on se, että se aiheuttaa jonossa ajamista, joka on vaarallista ja puuduttavaa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Onhan se tarve, jos haluaa ajaa nopeammin. Jos ei halua ajaa nopeammin, ei varmaan saavutakaan edellämenevää.

        Se konkretisoituuko tarve ohitukseksi on sitten tapauskohtaista. Kuvaamassasi tapauksessa ei konkretisoidu, vaan henkilö tinkii toiveistaan.

        Tuon haaste on se, että se aiheuttaa jonossa ajamista, joka on vaarallista ja puuduttavaa.

        Jonossa ajaminen voi olla myös hyvä asia sillä ei se ole niin väliä ja sitten vielä se ei ollut mitään tarvetta ja sitten on tietysti vielä yksi niistä asioista jotka eivät ole mitään syytä. Vaarallista ja jos ei muuta kun että se oli niin se on ihan sama mitä se oli niin se on ihan hyvä että on aika hyvä ja hyvä niin.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Onhan se tarve, jos haluaa ajaa nopeammin. Jos ei halua ajaa nopeammin, ei varmaan saavutakaan edellämenevää.

        Se konkretisoituuko tarve ohitukseksi on sitten tapauskohtaista. Kuvaamassasi tapauksessa ei konkretisoidu, vaan henkilö tinkii toiveistaan.

        Tuon haaste on se, että se aiheuttaa jonossa ajamista, joka on vaarallista ja puuduttavaa.

        Henkilö ei tingi toiveista, jos hänellä ei kerta kaikkiaan ole tarve päästä ohi. Kaikilla ei ole pakonomainen tarve ohittaa, jos liikenne etenee henkilön mielestä järkevää nopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se olisikin pieni ihme, liikaa Toyotaa tulppana.

        Myös sähköautot, kun niillä madellaan että akku saataisiin riittämään. Itse en pitäisi siitä että joutuu himmailemaan, kääntämään lämpöä pienelle yms. päästäkseni perille. Itse pidän pääsääntönäni että aina kun/jos kaistoja on vain yksi per suunta, ajan aina nopeusrajoitus+6km/h todellista nopeutta, en hiljempaa, enkä kovempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös sähköautot, kun niillä madellaan että akku saataisiin riittämään. Itse en pitäisi siitä että joutuu himmailemaan, kääntämään lämpöä pienelle yms. päästäkseni perille. Itse pidän pääsääntönäni että aina kun/jos kaistoja on vain yksi per suunta, ajan aina nopeusrajoitus 6km/h todellista nopeutta, en hiljempaa, enkä kovempaa.

        Mikään velvollisuus ei kuitenkaan ole koskaan ylittää nopeusrajoitusta. Ei voi vaatia sellaista keneltäkään.


    • Anonyymi

      Rotta taitaa rakastaa sanoja kuten ohitus, alinopeus, motari, jne.

    • Anonyymi

      Nukkuvan adatiivisen vakkarin varassa eivätkä huomaa ajavansa 20 alle oman halun. Parhaat köröttelevät kesällä rekan perässä 120 motarilla.

      • Anonyymi

        Moottoritiellä pääsee hyin ohi sellaisista, jotka ajavat rekan takana. Ei aiheuta mitään ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoritiellä pääsee hyin ohi sellaisista, jotka ajavat rekan takana. Ei aiheuta mitään ongelmia.

        Pääsee juu, ei siinä mitään. Aloitus olikin siitä miten ei osata ohittaa. Ei päästä ohi rekasta edes motarilla, miten se sitten onnistusi pienemmillä teillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsee juu, ei siinä mitään. Aloitus olikin siitä miten ei osata ohittaa. Ei päästä ohi rekasta edes motarilla, miten se sitten onnistusi pienemmillä teillä.

        Ei kaikkia kiinnosta ohi pääseminen. Silloin tosiaan olisi syytä jättää reilu väli edellä menevään, että siihen voi ohittajat tulla välietapille ennen seuraavaa ohitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikkia kiinnosta ohi pääseminen. Silloin tosiaan olisi syytä jättää reilu väli edellä menevään, että siihen voi ohittajat tulla välietapille ennen seuraavaa ohitusta.

        Ei motarilla tartte jättää mitään ylimääräisiä välejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei motarilla tartte jättää mitään ylimääräisiä välejä.

        Ei ylimääräisiä vaan lain vaatimia, jota turvaväliksi nimitetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ylimääräisiä vaan lain vaatimia, jota turvaväliksi nimitetään.

        Se on tismalleen noin. Laki vaatii turvallisen turvavälin ja se tulee kasvaa nopeuden kasvaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on tismalleen noin. Laki vaatii turvallisen turvavälin ja se tulee kasvaa nopeuden kasvaessa.

        Väite kuului:"Ei kaikkia kiinnosta ohi pääseminen. Silloin tosiaan olisi syytä jättää reilu väli edellä menevään, että siihen voi ohittajat tulla välietapille ennen seuraavaa ohitusta."
        Motarilla ei tarvitse jättää mitään ohittajien lepovälejä.... turvaväli on eri asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väite kuului:"Ei kaikkia kiinnosta ohi pääseminen. Silloin tosiaan olisi syytä jättää reilu väli edellä menevään, että siihen voi ohittajat tulla välietapille ennen seuraavaa ohitusta."
        Motarilla ei tarvitse jättää mitään ohittajien lepovälejä.... turvaväli on eri asia.

        En tiedä mitkä tuollaiset lepovälit ovat, joista tuossa kirjoitat. Turvaväli on tietenkin pidettävä ja se tulee olla pidempi, mitä suuremmissa nopeuksissa liikutaan. Edellä ajanvan perää ei ole myöskään tarve ajaa kiinni, kuten usein näkee. Täysin turha homma ja siitä on enemmän haittaa, koska syntyy nopeuseroja, jotka voivat aiheuttaa haamuaaltoja. Oma nopeus kun pidetään tasaisena, niin liikenne sujuu paremmin.


    • Anonyymi

      Jotkut varmana menevät ihan oikeassakin junassa ensimmäiseen vaunuun, että ovat ensimmäisenä perillä asemalla.

    • Anonyymi

      Täällä Tampereella ei osata ohittaa edes pysäkille pysähtynyttä bussia

      • Anonyymi

        Täällä pysäkit ovat rakennettu siten, ettei niiden kohdalla ole levennystä, vaan jono jää bussin taakse odottamaan, jos on vähänkään vastaantulevaa liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä pysäkit ovat rakennettu siten, ettei niiden kohdalla ole levennystä, vaan jono jää bussin taakse odottamaan, jos on vähänkään vastaantulevaa liikennettä.

        Vaikka ei olisi vastaantulevaa liikennettäkään, niin siltikin nämä tumpelot jäävät siihen bussin taakse.


    • Anonyymi

      Ja nämä ohituskyvyttömät vaikuttaa kokevansa suuren vääryyden, kun normaaliälyinen menee ohi.
      Siinä vaiheessa ohitettu alkaa vilkuttelemaan kaikkia valoja jotka autostaan löytää ja esittelee kaikki tietämänsä loukkaantumista osoittavat käsimerkit.
      Aika säälittäviä tapauksia.

      • Anonyymi

        Jos kovin usein ohitettu reagoi ohitukseesi noin, niin taidat tehdä siinä jotain hyvin eri tavalla kuin muut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kovin usein ohitettu reagoi ohitukseesi noin, niin taidat tehdä siinä jotain hyvin eri tavalla kuin muut.

        Juu, ohitan enkä jää perään ajeleen.


      • Anonyymi

        Veikkaan, että vilkuttavat sitä, että et ota tarpeeksi välimatkaa ohitettuavaan, ennen kuin siirryt takaisin hänen eteensä. Hyvä sääntö on, että ohitettava auton koko keula pitää näkyä taustapeilistä, ennen kuin edes mietitään takaisin siirtymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan, että vilkuttavat sitä, että et ota tarpeeksi välimatkaa ohitettuavaan, ennen kuin siirryt takaisin hänen eteensä. Hyvä sääntö on, että ohitettava auton koko keula pitää näkyä taustapeilistä, ennen kuin edes mietitään takaisin siirtymistä.

        Kyllä niissä ohitettavissa on sellaisia loukkaantujia, että on aivan sama kuinka ne ohittaa.
        Se vaikuttaa olevan kolaus itsetunnolle, kun kaikki ei tyydykään hänen valitsemaansa ainoaan oikeaan nopeuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niissä ohitettavissa on sellaisia loukkaantujia, että on aivan sama kuinka ne ohittaa.
        Se vaikuttaa olevan kolaus itsetunnolle, kun kaikki ei tyydykään hänen valitsemaansa ainoaan oikeaan nopeuteen.

        Ne on nykyään Toyota- kuskeja. Muinoin mersumiehet loukkaantui jos Toyotalla Mersun ohitti. Niin ne ajat muuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niissä ohitettavissa on sellaisia loukkaantujia, että on aivan sama kuinka ne ohittaa.
        Se vaikuttaa olevan kolaus itsetunnolle, kun kaikki ei tyydykään hänen valitsemaansa ainoaan oikeaan nopeuteen.

        Luulotauti on paha tauti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niissä ohitettavissa on sellaisia loukkaantujia, että on aivan sama kuinka ne ohittaa.
        Se vaikuttaa olevan kolaus itsetunnolle, kun kaikki ei tyydykään hänen valitsemaansa ainoaan oikeaan nopeuteen.

        Yritä vahvistaa sitä itsetuntoasi. Sitten ei enää tarvitse loukkaantua jos joku menee ohi, eikä yrittää saada täällä jatkuvasti väittelyä aikaan ihan mistä vaan.


    • Anonyymi

      Kerro nyt viimeinkin, miksi pitäisi ohittaa?

      • Anonyymi

        Jäätkö kävellessä kulkemaan hitaimman taakse?
        Jäätkö kauppojen käytävillä aina hitaampien taakse?
        Miksi autolla ajaessa pitäisi jäädä ajamaan hitaamman taakse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäätkö kävellessä kulkemaan hitaimman taakse?
        Jäätkö kauppojen käytävillä aina hitaampien taakse?
        Miksi autolla ajaessa pitäisi jäädä ajamaan hitaamman taakse?

        >> "Miksi autolla ajaessa pitäisi jäädä ajamaan hitaamman taakse?"

        Jos ei pääse laillista nopeutta ohi, niin laki velvoittaa siihen, että jäädään taakse ajamaan. Oma mielipide ei merkitse mitään, vaan tieliikennelaki määrää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> "Miksi autolla ajaessa pitäisi jäädä ajamaan hitaamman taakse?"

        Jos ei pääse laillista nopeutta ohi, niin laki velvoittaa siihen, että jäädään taakse ajamaan. Oma mielipide ei merkitse mitään, vaan tieliikennelaki määrää.

        Ohittaa laillista nopeutta käyttäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> "Miksi autolla ajaessa pitäisi jäädä ajamaan hitaamman taakse?"

        Jos ei pääse laillista nopeutta ohi, niin laki velvoittaa siihen, että jäädään taakse ajamaan. Oma mielipide ei merkitse mitään, vaan tieliikennelaki määrää.

        Ohi vaan, tavaa sinä Finlexiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohittaa laillista nopeutta käyttäen.

        Jos ohituksen voi tehdä laillisesti, niin sitten ei ole mitään ongelmaa asiassa. Jos joku ei halua ohittaa, niin sekään ei ole ongelma, jos tämä jättää reippaasti välimatkaa edellä menevään.


    • Anonyymi

      Ohitustaito ja halu ohittaa on kaksi eri asiaa. Ei pidä olettaa tyhmyyksissään että hän joka ei halua ohittaa ei osaisi. Eikä pidä myöskään olettaa että hän joka ohittaa jatkuvasti osaisi sen tehdä fiksusti.

      • Anonyymi

        Ei pidä myöskään luulla, että jos ei ohita niin olisi jotenkin fiksu. Nämä asiat ei taida korreloida mitenkään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3085
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2452
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2237
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2015
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1837
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1092
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe