Aloittelijasijoittaja ei ymmärrä

Anonyymi-ap

Yritin miettiä pääni puhki mutten vaan tajua. Aiemman vuoden verotuksessa tuli arvopapereiden myyntivoittoja tonnin verran vähemmän kuin tappioita ja ne siis vähennettiin tappioista eikä mitään verotettavaa täten osakkeiden myyntien puolesta. Osinkotuloja tuli jonkin verran ja niistäkin ennakkopidätykset otettu jo maksuvaiheessa. Tuo yli jäänyt myyntitapio oli sitten vähennetty puhtaasta pääomatulosta mikä ilmeisesti nyt sitten on ne plusmiinus nolla rahat mitä tuli arvopapereista ja osingot päälle. Eli mikä pointti nuo yli jääneet tappiot oli vähentää vielä tuosta summasta kun ei niissä pitäisi olla muutenkaan enää mitään verotettavaa? Paljon hyödyllisempäähän ne tappiot olisi ollut säästää seuraavalle vuodelle ja vähentää taas myyntivoitoista ja minun nähdäkseni ne siis vaan haaskattiin pois?

6

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vähän sekavaa.
      Jos oikein ymmärsin niin osakkeista tuli sulla tappiota.
      Tuo tappio vähennettiin muista pääomatuloista joista olit maksanut ennakkoperinnän tai muun veron.
      Eihän tuo tappio mennyt hukkaan vaan saat ns. liikaa maksetut pääomaverot palautuksena takaisin ihan rahana.
      Ihan sama kuin ansiotuloverossa, teet ylitöitä ja maksat lisäprosentin ylityötulosta mutta vuositulosi jää alle arvioidun jolloin saat nuo ylitöistä maksetut verot palautuksena.

    • Anonyymi

      Verotuksen lopullisessa arvioinnissa ei ole mitään merkitystä sillä, mistä tulonlähteistä maksetut ennakot ovat kertyneet.

      Yksinkertaisimmillaan
      a) Sinulla on tietty määrä verotettavaa tuloa.
      b) Niistä sinulle on muodostunut tietty määrä maksettavia veroja ansio- ja pääomatuloveroja.
      c) Olet maksanut jonkinlaisen summan ennakkoveroja esim. ansiotuloista ja osinkotuloista.

      Lopussa verrataan lukuja kohdassa b ja c. Jos b>c, sinun pitää maksaa lisää. Jos c>b, saat palautusta.


      Hieman monimutkaisemmaksi asia menee, jos pääomapuoli tekee tappiota tai jos sinulla on muiden tulonlähteiden tappioita. Silloin on erinäisiä sääntöjä, saako tappion vähentään ansiotulopuolella vai siirtyykö se vähennettäväksi seuraavina vuosina.

    • Anonyymi

      Eli noita yli jääviä luovutustappioita on aika hankala saada "jemmaan" seuraaville 5 vuodelle vähennettäväksi jos ne lopuksi vähennetään vielä puhtaasta pääomatulosta. Toki sieltä palautuksia tuli pari sataa mutta jotenkin minusta vain tuntuu kuin tällä verottajan laskutoimituksella se tonnin yli jäänyt luovutustappio voitoista vähennyksen jälkeen haihtui suurimmaksi osaksi ilmaan tuossa pääomatuloista vähennyksessä. Noh näin kai se homma sitten toimii eikä voi mitään. Ap

      • Anonyymi

        Tappio vähennetään tuloista, ei veroista.

        Samalla tavalla se toimii myös silloin, kun se vähennetään myyntivoitoista.


    • Anonyymi

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

      💋 K­­­u­­­u­­m­­­a­­t­­ ­­t­­y­­t­ö­t­­­ ­­­o­­d­o­t­­­t­­­a­­­v­­­­a­­­t­­­ ­­s­i­n­u­a­ -> https://us4.fun/kissgirl?18324336

      🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe