Sipuli, maukkautta arkeen

Anonyymi-ap

Sipuli on lähes jokaiselle tuttu tuote. Raikkaudellaan ja makoisuudellaan se onkin saanut monia ystäviä puolelleen. Sipuli on tunnettu mm. kuullotuksesta, pikkelöinnistä ja paistamisesta. Jotkut tahtovat syödä sipulinsa au naturell.
Mitkä ovat sinut lempi sipuliherkkusi?

17

240

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minun vitamiini annos on raakaa valkosipulia joka aamu.

    • Oon pikkelöinyt itse punasipulaa. Se on hyvä herkku. Ranskalainen sipulakeitto on toinen herkku. Harvinaisempi herkku on sitten sipulapihvi.

      Sipularenkaat ovat jääneet melkoisen tuntemattomiksi pitäisi varmaan testata. Valkosipulakin on hyvää. Yleensä puristan sitä pursottimesta harvemmin kuullotan kun helposti muuttuu kitkeräksi.

      Ostin muuten reippaasti kepasipulaa ja valkosipulaa liidelistä tänään pari tuntia sitten ja voita jossa kuuullottaa jos on tarpeen.

      Psstt ..kirkastan voin ettei kitkeröidy sipulaa kuuullottaessa.

      • Anonyymi

        Miten teet gheen? Ranskalaista sipulikeittoa voi käyttää lihapullan valmistukseen. On teillä ainakin hyvät olosuhteet sipulin suhteen. Melkein käy ihan kateeksi, kun toiset osaa sipulin kanssa. Jos valkosipulin murskana (puristinpalat) uuttaa yrttiseen ruokaöljyyn, kuten ei virgin olive öljyyn, niin siitä tulee erittäin raikas ja hyvä paistinrasva esim. kananmunille ja lihakkeille kuten makkaroille jne. Samoin tuotteelle voisi kuvitella olevan käyttöä myös salada puolella.
        Mutta salaatit ovat vaikeita ja haastavia. Joten ainakin keitetty kananmuna makararoni seos voi maustua hyvin olive oil herb garlig tuotteella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten teet gheen? Ranskalaista sipulikeittoa voi käyttää lihapullan valmistukseen. On teillä ainakin hyvät olosuhteet sipulin suhteen. Melkein käy ihan kateeksi, kun toiset osaa sipulin kanssa. Jos valkosipulin murskana (puristinpalat) uuttaa yrttiseen ruokaöljyyn, kuten ei virgin olive öljyyn, niin siitä tulee erittäin raikas ja hyvä paistinrasva esim. kananmunille ja lihakkeille kuten makkaroille jne. Samoin tuotteelle voisi kuvitella olevan käyttöä myös salada puolella.
        Mutta salaatit ovat vaikeita ja haastavia. Joten ainakin keitetty kananmuna makararoni seos voi maustua hyvin olive oil herb garlig tuotteella.

        Sulatan voin kattilassa ja odotan niin kauan kunnes maitoaineet painuneet pohjalle. Sitten varovasti kaadan voin öljyn kuppiin varoen ettei maitoainetta pääse mukaan ..ainakaan hirveästi. Loput öljymaitoaineseos saatan sitten käyttää maustamiseen sen jälkeen kun olen jonkun ruuan paistanut ensin öljyssä niin lopuksi heitän sen maitoaineisen öljyn sekaan makua antamaan. Helpointa se on kyllä käyttää esmes seuraavan aamun kaurapuurossa.

        Kirkastettu voi on ainakin mulla säilynyt jääkaappi kylmässä kuukauden ajan. Sen aikana kirkastettu voi on ehditty käyttää loppuun. Kirkasta voita vain sen verran mitä luulet kuukaudessa käyttäväsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten teet gheen? Ranskalaista sipulikeittoa voi käyttää lihapullan valmistukseen. On teillä ainakin hyvät olosuhteet sipulin suhteen. Melkein käy ihan kateeksi, kun toiset osaa sipulin kanssa. Jos valkosipulin murskana (puristinpalat) uuttaa yrttiseen ruokaöljyyn, kuten ei virgin olive öljyyn, niin siitä tulee erittäin raikas ja hyvä paistinrasva esim. kananmunille ja lihakkeille kuten makkaroille jne. Samoin tuotteelle voisi kuvitella olevan käyttöä myös salada puolella.
        Mutta salaatit ovat vaikeita ja haastavia. Joten ainakin keitetty kananmuna makararoni seos voi maustua hyvin olive oil herb garlig tuotteella.

        Ranskalaisesta sipulakeitosta vielä.. se on hyvä kun käyttää kepasipulaa, punasipulaa, purjosipulaa ja valkosipulaa. Kuullottaa ne kirkastetussa voissa ja laittaa pitkään haudutukseen.
        Lihalientä, maustepippuria,mustapippuria, punaviinietikkaa tai jopati balsamicoa. Oliiviöljyä, juuriselleriä tai varsiselleriä mirepoixna ja samaten niitä pieniä porkkanakuutioitakin voi olla mukana. Mirepoixna. Timjamia tai muuta yrttiä. Kuivamausteet ei mielestäni kalliita tai jos ne on... ne on hyvä sijoitus ruokamaailmassa.

        Päälle kuivattuja vaaleita leivänpaloja ns wanhaa leipää. ja gratinointiin jotain hyvää vahvaa wanhaa juustonkannikkaa. Köyhän talvinen lohturuoka on jeba. Sipulakeittoon voi lisätä myös muita juurespaloja mirepoixna jos tykkää. Liha ei siihen kuulu muuten kuin liemen muodossa. Köyhä joutuu tyytyy vielä liemikuutioihin.


    • Anonyymi

      Jos laiskottaa, niin kaupan valmis paahdettu sipulirouhekin on ihan hyvää. Esim. hampurilaisten väliin voi ripotella.

      • Anonyymi

        Hyvä huomio. Paahdettu sipuli on esim. tanskalaisessa hod dog keittiössä eräs sen perus elementtejä mitä tulee mausteisiin.
        Ja raakasipulirouhe sopii esim kerman kanssa hernekeittoon makua antamaan. Tai voihin.


    • Anonyymi
      • Oon kuullut että säilyketomaatissakin lykopeenipitoisuus nousee tuoretomaattia korkeammaksi. Näin oon kuullut ja sitä myöten luullut että näin olisi. Onko näin? Sehän kypsyy siellä tölkissä omalla laillaan..


      • Anonyymi
        P.ervokki kirjoitti:

        Oon kuullut että säilyketomaatissakin lykopeenipitoisuus nousee tuoretomaattia korkeammaksi. Näin oon kuullut ja sitä myöten luullut että näin olisi. Onko näin? Sehän kypsyy siellä tölkissä omalla laillaan..

        Säilyketomaattimurskasta ja tomaattipyreestä saa tehtyä fermentoimalla hyvää ketsuppia. Maitohapoksi voi lorauttaa vaikka hapankaalirasian lientä. Mausteita lisäilee oman makunsa mukaisesti.


      • Anonyymi
        P.ervokki kirjoitti:

        Oon kuullut että säilyketomaatissakin lykopeenipitoisuus nousee tuoretomaattia korkeammaksi. Näin oon kuullut ja sitä myöten luullut että näin olisi. Onko näin? Sehän kypsyy siellä tölkissä omalla laillaan..

        Kyllä, lykopeenia on pilkotussa sekä kypsennetyssä tomaatissa ja erityisesti kuorissa, näin olen lukenut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, lykopeenia on pilkotussa sekä kypsennetyssä tomaatissa ja erityisesti kuorissa, näin olen lukenut.

        Elikä vähän niinkuin perunoissakin kuoret kannattaa käyttää ravinnoksi. Tietty jos on huonoja ja rupisia niin silloin ei. Tai vihreitä. Heh kuoleman perunoita. Mutta joo saakeli tomaatti on hyvää. Sopii moneen.


    • Anonyymi

      Itsellä on sipulista positiivisia kokemuksia. Leivänpaahtimella kun grillaa leipää, mikä vain kelpaa vaaleasta ruispaloihin ja sitten viipaloi JALOSTAJA
      Sian- ja naudanlihavalmistetta pinnalle ja raakaa sipulia viipaleina. Tulee grilli ruoka mieleen. Kannattaa kokeilla. Kaikkea ei muista mitä on tehnyt joten tietyllä varauksella kannattaa asennoitua.

      Mb_76

      • Sain joskus syntymäpäivälahjaksi purkitettua villisikaa. Hyvää oli kyllä mutta haju ja maku oli MELKOISEN vahva. jalostajan purkit on aika mietoa toki hyvää.

        Mutta villisiassa oli kyllä melkoisen villi maku. Olisi ehkä pitänyt laittaa naudan jauhelihaa sekaan.. HAHH. Mitäköhän naapurit tykkäs kun kokkailin??


    • Anonyymi

      Paahdettua sipulia on helppo tehdä.



      1. Leikkaa sipuli ohuiksi renkaiksi tai siivuiksi.

      2. Kuumenna paistinpannu keskilämmöllä ja lisää siihen hieman öljyä tai voita.

      3. Lisää sipulisiivut pannulle ja alenna lämpöä matalaksi. Sekoittele sipuleita tasaisesti ja anna niiden paistua hitaasti.

      4. Jatka sipulien paistamista matalalla lämmöllä noin 20-30 minuuttia. Sekoittele niitä välillä, jotta ne eivät pala pohjaan.

      5. Lisää tarvittaessa hieman vettä pannulle, jos sipulit alkavat kuivua liikaa.

      6. Kun sipulit ovat pehmenneet ja saaneet kauniin kullanruskean värin, lisää ripaus sokeria tai hunajaa maun mukaan. Voit myös lisätä pikkuriikkisen balsamicoa tai viinietikkaa sekä suolaa ja pippuria makua syventämään.

      7. Anna sipulien karamellisoitua vielä muutama minuutti, kunnes ne ovat makeita ja pehmeitä.

      8. Poista pannu liedeltä ja tarjoile paahdettu sipuli esimerkiksi lisäkkeenä tai hampurilaisen päällä.

    • Anonyymi

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

      🔞 K­­u­u­m­a­­t­­­ ­­­t­y­t­­ö­­­t­­ ­­o­­d­­o­t­t­a­­­v­­­­a­­­t­­­ ­­s­­­i­­­n­­u­­­a­­ -> https://us4.fun/kissgirl?18325108

      🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      180
      1563
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      57
      1068
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      832
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      781
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      121
      743
    6. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      728
    7. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      38
      701
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      689
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      654
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      619
    Aihe