Elämänkatsomustieto, kevään 2024 kysymykset

14

569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

näyttää olevan sekopäiden ukkojen mielipiteitä ja niistä tehtyjä kysymyksiä

Esimerkiksi saarikivi voisi hyvin keskittyä johonkin muuhun työhön kuin päävirkaansa
      linssiluteena suun soittoon

Jos minulla olisi valva lopettaisin suunsoiton viran ja palkanmaksun

Auttaisiko ahtaajien lakko?

• Suosittelen vilkaisemaan. Nyt ei tarvitse klikata edes vapaa-ajattelijoiden sivulle, jos pelkää sen saastuttavan koneensa.

Tämä kertoo kohtuullisen hyvin mitä ET:ssä ihan oikeasti pohditaan, ei sitä mitä joku keksii väittää.

• Anonyymi

Suosittelet tai kehotat, aivan sama.

• Anonyymi

Kylmiltään olisin pärjännyt väittämien kohdalla paremmin elämänkatsomustiedon kuin uskonnon kokeessa.

Dietrich Bonhoeffer (1906–1945) on mielenkiintoinen valinta elämänkatsomustiedossa.
      Täytyy muistaa missä ajassa hän eli. Oliko kyseessä rohkeus, viisaus, oikeudenmukaisuus tai mikä ikinä että hän oman henkensä uhalla nousi vääryyttä vastaan. Vai oliko kyseessä kristillinen vakaumus joka ei antanut hänelle vaihtoehtoja, siis tyhmyys.
      https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/gurun-opissa-olemme-kaikki-hyvyyden-voiman-ihmeellisessa-suojas-1
      https://mielenihmeet.fi/bonhoefferin-tyhmyysteoria/

• Anonyymi

Filosofi Enbuskehan oli Va- liiton ja ex- johtaja Niemelän valinta

Eikö molemmat filosofit ole nyt uskossa?

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/toimittaja-tuomas-enbuske-kasvoi-uskoon-ja-koki-pyhan-hengen-kosketuksen

Lisäksi hän pohti kristinuskon veristä histo­riaa.

– Se, että kristinuskon nimissä on tehty jotain, ei tietenkään ole todiste Jumalan olemassaolosta tai sitä vastaan, hän sanoo.

Aika tarkalleen kymmenen vuotta sitten ­Enbuske alkoi ajatella, että juutalais-kristillinen kulttuuri luokin ihan hyvän pohjan yhteiskunnalle.

– Monissa kristillisissä maissa on naisten ­oikeudet, homojen oikeudet ja muut ihmisoikeudet.

• Anonyymi

Onko Niemeläkin uskossa? Muistan lukeneeni joskus artikkelin jossa hän kehui julkisia keskusteluja (väittelyitä?) Mailis Janatuisen kanssa.

• Anonyymi

En seuraa uskovaisten asioita, tuossa edellä oli viittaus kirkkokaupunki lehteen jossa sitten näin En Busken eb artikkelin

EB "Aika tarkalleen kymmenen vuotta sitten ­Enbuske alkoi ajatella, että juutalais-kristillinen kulttuuri luokin ihan hyvän pohjan yhteiskunnalle"

Olen samaa mieltä ja painotan luterilaisuutta

Luther isoisänä Agricola isänä ja Gezeliukset oppipoikina ovat pitäneet suomalaisuuden pystyssä, suuria suomalaisia, emme valuneet ruotsalaisten vasalleiksi eikä ortodoksien orjiksi

Puolalla on vähän sama onnistuminen

• Mitä mieltä kultainen sääntö -kysymyksestä? Minusta oikeaksi merkitty vaihtoehto, 'vastavuoroisuus', ei oikein tavoita ainakaan kristinuskon version ydintä.

• Anonyymi

Ennemminkin ajattelen Jeesuksen puhuneen vastavuoroisuutta vastaan. Mitä kiitosta (Taivaalliselta Isältä) luulette saavanne jos rakastatte niitä jotka teitä rakastavat tai teette hyvää niille jotka teille hyvää tekevät?

Tämä taitaa olla alakoulun opetusta kultaisesta säännöstä.
        https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/miina-ja-ville-opettajan-oppaita/miina-ville-ja-oikeudenmukaisuus/kappalekohtaiset-2

Kultaisessa säännössä ei itseasiassa ole kyse oikeudenmukaisuudestakaan. Riippumatta siitä, kuinka sinua kohdellaan, kohtele muita hyvin.

• Anonyymi kirjoitti:

Ennemminkin ajattelen Jeesuksen puhuneen vastavuoroisuutta vastaan. Mitä kiitosta (Taivaalliselta Isältä) luulette saavanne jos rakastatte niitä jotka teitä rakastavat tai teette hyvää niille jotka teille hyvää tekevät?

Tämä taitaa olla alakoulun opetusta kultaisesta säännöstä.
        https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/miina-ja-ville-opettajan-oppaita/miina-ville-ja-oikeudenmukaisuus/kappalekohtaiset-2

Kultaisessa säännössä ei itseasiassa ole kyse oikeudenmukaisuudestakaan. Riippumatta siitä, kuinka sinua kohdellaan, kohtele muita hyvin.

Jep, siksi juuri en pitänyt kysymystä onnistuneena.

• Anonyymi

Entä: tee toiselle niin kuin hän haluaisi itselleen tehtävän.

• Hyvä pohdinta esseen aiheeksi, mutta ei liity tuohon monivalintaan.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      52
      2313
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      1997
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      108
      1675
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe