Pääsiäinen (2024)

Anonyymi-ap

Niin kuin Joulun aikaakin, myös 🐣 Pääsiäistä voi kukin viettää omien perinteidensä mukaisesti.

- Kristityille Pääsiäinen on Jeesuksen sovitustyön muistojuhla.
- Juutalaiset, oman Pesach-juhlansa ajankohtana, muistelevat omaa, pitkästä Egyptin orjuudesta poispääsyään ja 40 vuotista taivaltaan Siinain erämaassa.
- Ei-uskonnollisille ihmisille Pääsiäinen on lähinnä kevään alkamisen juhla-aikaa.
🌷

Itselleni pääsiäisaika on on kristillinen juhla-aika, jota tosin en vietä mitenkään näyttävästi. Jeesuksen kuolema oli sen verran karmea tapahtumasarja, että itseeni iskee aina masennus ja eräänlainen ahdistuskin, kunnes päästään sunnuntai-aamuun ja "kuolema on voitettu"!🌼

Kuten ennen joulua, myös koko tämä maaliskuu on itselläni kulunut hissukseen erilaisia kevätsiivouksia ja -puuhasteluja tehden. Eilen tuli kämppä keväisesti siistiksi, eli valmiiksi.
🌞
Jalat on kipeät ja selkää hiukan jomottaa, mutta nyt voin jonkin aikaa vain makailla sängyllä, katsoa telkkua, lukea kirjaa. Tai jos aurinko paistaa, lähteä vihdoinkin ulkoilemaan.

40

563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja nyt tänään on kristilliseen pääsiäisaikaan kuuluva, nk. Palmusunnuntai.
      🌿🐴👑

      Tänään muistellaan kuinka Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin ja ihmiset heittelivät palmunoksia Hänen tielleen, huusivat "hoosiannaa" ja kruunasivat Hänet kuninkaakseen.

      Matteus 21: 1-10
      1 Ja kun he lähestyivät Jerusalemia ja saapuivat Beetfageen, Öljymäelle, silloin Jeesus lähetti kaksi opetuslasta
      2 ja sanoi heille: "Menkää kylään, joka on edessänne, niin te kohta löydätte aasintamman sidottuna ja varsan sen kanssa; päästäkää ne ja tuokaa minulle.
      3 Ja jos joku teille jotakin sanoo, niin vastatkaa: 'Herra tarvitsee niitä'; ja kohta hän lähettää ne."

      4 Mutta tämä tapahtui, että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetan kautta, joka sanoo:
      5 "Sanokaa tytär Siionille: 'Katso, sinun kuninkaasi tulee sinulle hiljaisena ja ratsastaen aasilla, ikeenalaisen aasin varsalla'."
      6 Niin opetuslapset menivät ja tekivät, niinkuin Jeesus oli heitä käskenyt,

      7 ja toivat aasintamman varsoineen ja panivat niiden selkään vaatteensa, ja hän istuutui niiden päälle.
      8 Ja suurin osa kansasta levitti vaatteensa tielle, ja toiset karsivat oksia puista ja hajottivat tielle.
      9 Ja kansanjoukot, jotka kulkivat hänen edellään ja jotka seurasivat, huusivat sanoen: "Hoosianna Daavidin pojalle! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen. Hoosianna korkeuksissa!"
      10 Ja kun hän tuli Jerusalemiin, joutui koko kaupunki liikkeelle ja sanoi: "Kuka tämä on?"
      *

      • Anonyymi

        Kirkkovuosi alkaa tämän tapahtuman muistamisella ja kirkoissa veisataan Hoosiannaa. Päivää nimitetään Adventiksi.


    • En ole kirkkoihmisiä, mutta kunnioitan kirkkokansan rituaaleja.

      Tiput, värjätyt kananmunat, pääsiäispuput ja kevään ensimmäiset kukat koristavat monien kotia ja virpominen, jota harrastettiin kyllä ei-ortodoksien kodeissa myös Karjalan kannaksella ja Laatokan Karjalassa on hieno vanha perinne.

      "Alkuperäisiä virvontaloitsuja ei välttämättä lausuttu hyötymistarkoituksessa kuten nykyään: ”Vitsa sulle, palkka mulle…” vaan esimerkiksi näin: ”Uudella vitsalla virvoitan / vanhalla kuoren kirvoitan / enkä suurta palkkaa vaadi / enkä velkakirjaa laadi. Jumala sinua siunatkoon.”
      https://www.meillakotona.fi/artikkelit/munat-rairuoho-ja-tiput-miksi-ne-kuuluvat-paasiaiseen
      Pääsiäisnoidat elikkä trullit eivät olleet tuttuja, mutta ne liittyvät kansanperinteeseen myös täällä Ruotsissa. Pääsiäiskokot ovat kai vain Pohjanmaalla tapana polttaa.
      Roomalaiskatolisissa maissa on tapana pitää Pyhän Viikon uskonnollisia kulkueita, joissa uskonnollisten järjestöjen edustajat, koululaiset, jne. kantavat kirkon patsaita, (ristiinnaulittua Jeesusta) jne. pitkin kaupungin katuja. Perinne on espanjalainen. Olen ollut katsomassa muutaman kerran näitä kulkueita, ja tunnelma on harras, juhlava ja mieleenjäävä
      Nämä meidän pääsiäistipumme, rairuohomme ja lentävät noidat tuntuvat banaaleilta verrattuna siihen hartauteen .
      Olemme lainanneet niin paljon muilta kulttuureilta. idästä ja lännestä ja myös Keski-Euroopasta ja luoneet niistä omannäköisemme kevään juhlan, jossa valtaosa ihmisistä iloitsee valon ja vihreyden palaamisesta päiviimme ja luontoomme, vaikka jossain kaukana muistoissa viipyy vielä lapsuuden pitköperjantait ja lähes ulkonaliikkumiskielto, joka oli tapana. Pääsiäisen skitsofrenin perinne on kärsimys, mietiskely, suru ja menetys, joka purkautuu sitten ulona ja helpotuksena: elämä on taas kerran voittanut.
      Symboliikkaa paljon, joka perinteessä.

      Mämmi taitaa olla ainoa pääsiäisherkku, jonka juuret ovat Suomen Hämeessä :)

      • Anonyymi

        Muistan kuulleeni, että mämmi on lähtöisin Länsi-Suomesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan kuulleeni, että mämmi on lähtöisin Länsi-Suomesta.

        "Mämmi on puolestaan perisuomalainen keksintö, jonka synnyinseutuina pidetään Hämettä ja osittain Etelä- ja Lounais-Suomea. Karjalassa, Savossa ja Pohjanmaalla sitä ei tunnettu ennen kuin kotitalousvalistus levitti valmistusohjeet ympäri maata 1900-luvun alkuvuosikymmeninä."

        Yllä olevasta artikkelista, johin linkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mämmi on puolestaan perisuomalainen keksintö, jonka synnyinseutuina pidetään Hämettä ja osittain Etelä- ja Lounais-Suomea. Karjalassa, Savossa ja Pohjanmaalla sitä ei tunnettu ennen kuin kotitalousvalistus levitti valmistusohjeet ympäri maata 1900-luvun alkuvuosikymmeninä."

        Yllä olevasta artikkelista, johin linkki.

        "Mämmi on ruisjauhoista, ruismaltaista ja vedestä valmistettu imellytetty ja paistettu suomalainen perinneruoka. Mämmiä nautitaan tavallisesti jäähdytettynä sokerin ja kerman tai maidon kanssa varsinkin jälkiruokana pääsiäisen aikaan. Alkuperältään mämmi on tiettävästi länsisuomalaista, mistä se levisi ensin Hämeeseen, Etelä-Suomeen ja 1900-luvulla koko maahan."


      • Anonyymi

        Halventavaa sanoa kärsimyshistoriaa skitsofreniksi!
        Eipä vielä vihreyttä eikä kevään kukkia näy, sekoitat nyt pääsiäisen vappuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halventavaa sanoa kärsimyshistoriaa skitsofreniksi!
        Eipä vielä vihreyttä eikä kevään kukkia näy, sekoitat nyt pääsiäisen vappuun.

        Ehkä vuonna 2025 näkyy pääsiäisenä kukkia luonnossa. Pitkäperjantai on silloin vasta
        huhtikuun 18 päivä. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Halventavaa sanoa kärsimyshistoriaa skitsofreniksi!
        Eipä vielä vihreyttä eikä kevään kukkia näy, sekoitat nyt pääsiäisen vappuun.

        Sinun tulkintaasi asiasta. Minä kirjoitin ko meidän pääsiäisenvietostamme, pupuineen, rairuohoineen, kananpoikineen, pääsiäisnotineen aikana kun muun kristikunta syventyy kärsimyshistoriaan ja ylösnousemukseen on aika skitso yhdistelmä. Mutta kuin kaikki muutkin kirkollis/pakanalliset perinteet ja rituaalit, smörgåsbord, josta jokainen valitsee itselleen sopivaa hengen ravintoa: Jeesuksen haavoista kirkkaankeltaisiin tupuihin ja pinten lasten noidiksi pukemiseen.
        Rairuoho ja pääsiäiskukat, liljat, narsissit jne. edustakoon kevään ensi merkkejä.
        Minä voin sekoittaa muita asioita, mutta en pääsiäistä vappuun :)

        https://www.youtube.com/watch?v=wWKCmwuApuM


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mämmi on ruisjauhoista, ruismaltaista ja vedestä valmistettu imellytetty ja paistettu suomalainen perinneruoka. Mämmiä nautitaan tavallisesti jäähdytettynä sokerin ja kerman tai maidon kanssa varsinkin jälkiruokana pääsiäisen aikaan. Alkuperältään mämmi on tiettävästi länsisuomalaista, mistä se levisi ensin Hämeeseen, Etelä-Suomeen ja 1900-luvulla koko maahan."

        Eri lähteistä erilaista tietoa, mutta se ei ole nyt pääasia, kumpi on oikeassa.
        Minun pointtini oli se että pääsiäisen perinneruuista ainoastaan mämmi taitaa olla lähtöään suomalaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halventavaa sanoa kärsimyshistoriaa skitsofreniksi!
        Eipä vielä vihreyttä eikä kevään kukkia näy, sekoitat nyt pääsiäisen vappuun.

        Narsissit ovat vain hämäystä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Eri lähteistä erilaista tietoa, mutta se ei ole nyt pääasia, kumpi on oikeassa.
        Minun pointtini oli se että pääsiäisen perinneruuista ainoastaan mämmi taitaa olla lähtöään suomalaista.

        Kyllä kananmunat on suomalaista perinnettä myös.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kananmunat on suomalaista perinnettä myös.

        Kananmunat ovat kai koko maailman yhteistä ruokakulttuuria. Ei mitenkään erityisesti juuri suomalaista perinnettä. Munien maalaaminen pääsiäisenä kuuluu myös kristilliseen tapaperinteeseen. Muuallakin kuin Suomessa.
        Kävin tänään ostamassa pääsiäisen ruokatarvikkeet.
        Mämmiä ei tullut mukaan, taisi olla loppu kaupasta.
        Runsaasti vihanneksia ja hedelmiä. Lammaspaisti, lämminsavustettu kirjolohi, naudan paahtopaisti, salcicciamakkaroita, mansikoita, vispikermaa ja rahkaa.
        Kananmunia, kahvia ja pehmeää leipää.
        Ja pullollinen puolikuivaa sherrya viinakaupasta. Se tulee lammaspaistin marinaadiliemeen.
        Neljälle hengelle ne sapuskat riittää kyllä tämän viikonlopun yli.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kananmunat ovat kai koko maailman yhteistä ruokakulttuuria. Ei mitenkään erityisesti juuri suomalaista perinnettä. Munien maalaaminen pääsiäisenä kuuluu myös kristilliseen tapaperinteeseen. Muuallakin kuin Suomessa.
        Kävin tänään ostamassa pääsiäisen ruokatarvikkeet.
        Mämmiä ei tullut mukaan, taisi olla loppu kaupasta.
        Runsaasti vihanneksia ja hedelmiä. Lammaspaisti, lämminsavustettu kirjolohi, naudan paahtopaisti, salcicciamakkaroita, mansikoita, vispikermaa ja rahkaa.
        Kananmunia, kahvia ja pehmeää leipää.
        Ja pullollinen puolikuivaa sherrya viinakaupasta. Se tulee lammaspaistin marinaadiliemeen.
        Neljälle hengelle ne sapuskat riittää kyllä tämän viikonlopun yli.

        Onko se otto tuonut nuorikon siihen anoppipuolen iloksi vai mistä teitä on neljä.


    • Anonyymi

      Tänään odotan naapurin lasten lasten tuloa virpomaan minutkin kun tulevat ukkinsa ja mumminsa virpomaan.

      Olen varannut parikymmentä pääsiäismunaa, koska tuntemattomia lapsiakin on käynyt virpomassa minua.

      Lapset ovat pukeutuneet noidiksi tai muuten hauskasti ja monilla on kasvoissa hauskat meikit ja huivit päässä tytöillä. Poikiakin on virpojina siskojensa mukana.

      Tämä vanha perinne ilahduttaa minua. Omat lapseni ovat aikoinaan virponeet ja itse lapsena kuljettiin siskon kanssa lähitaloissa virpomassa.
      Aina saimme ystävällisen vastaan oton jokaisesta talosta, joista heidän omatkin lapsensa kävivät vastaavasti meillä virpomassa.
      Palkaksi saimme usein keitetyn kananmunan tai tuoreen pullan tai jotain muuta. ehkä karamellin.

      Tämä virpomis perinne on vielä säilynyt jossain määrin täällä Etelä-Karjalassa ja me vanhat mummot ja papat pidämme sitä yllä suhtautumalla ilolla pieniin virpojiin.
      Hyvää päivänjatkoa, virpojia odotellaan!
      t tepa

      • Minun kaikkein varhaisin pääsiäismuistoni on kun äidin kanssa koristelimme pajunoksia keltaisin höyhenin ja kreppipaperikukin, mutta virpomaan emme menneet. Äiti oli syntynyt Nuijamaalla, ja asunut Viipurissa.
        Virpomassa en muista käyneeni koskaan; ehkä koska Keski-Suomessa ei sitä tapaa ollut, niin perinne loppui meidän osaltamme siihen.


      • Anonyymi

        Karjalaiset evakothan tuon virpomisen toi meille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karjalaiset evakothan tuon virpomisen toi meille.

        Kyllä Keski-Suomessakin virvottiin, juuri evakkoperheistä se tapa levisi. Meillä ei ollut keltaisia höyheniä, vaan valkeita ja ruskehtavia kanoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Keski-Suomessakin virvottiin, juuri evakkoperheistä se tapa levisi. Meillä ei ollut keltaisia höyheniä, vaan valkeita ja ruskehtavia kanoja.

        Kerron vain omista kokemuksistani, omasta lapsuudestani Keski-Suomessa. Ihan hyvä että monet karjalaiset evakot jatkoivat perinnettä. Saattaa olla että muistan väärin sulkien värjäyksen.


    • Lapsuuskodissani ei ollut mitään erityistä, siis ei mitään uskonnollista juuri Pääsiäiseen liittyvään, mutta se virpominen oli kuitenkin tärkein.

      Pajunkissoja haettiin ja niistä tehtiin ne silloisilla koristeilla tehdyt koristeet, kuten navetasta hakemassa kanan sulista ja mitä lienee muuta ollut.

      Eihän meillä ollut naapureita edes lähellä, joten isä ja äidin virpomiseen se supistui, paitsi minulla. Olin "ylirakastunut" ihanaan opettajaani Maireen ja totta kai täytyi mennä sinne, joten hiihdin 7 km aamulla, mutta eihän se opettaja edes herännyt.

      Tulihan se lopulta ilmi, kuka oli käynyt hänen luonaan ja..ja..jatkuu joskus

      • Anonyymi

        Sinun, Kristiina 7km hiihtoreissusi jäi tuloksettomaksi kun opettaja ei herännyt.

        Minulle tuli sinun jutustasi mieleen kun itse menin virpomaan mökissään asuvaa poikamiestä Villeä aamuvarhaisella. Maallahan ei -40l-uvulla pidetty ovia lukossa, joten minäkin menin reippaasti tupaan ja katsoin kamarin puolelle, kun tuvassa ei ollut ketään. Kamarissa oli tämä poikamies Ville naisystävänsä kanssa vielä nukkumassa, mutta heräsivät kun olin hiljaa poistumassa huoneesta. Ville eikä hänen naisensa olleet vihaisia minulle herätyksestä, vaan olivat ystävällisiä ja Ville antoi minulle rahaa palkaksi kun ei heillä ollut lapselle sopivampaa annettavaa.
        Tämä Ville oli pitkiä aikoja merillä ja hänen kädessään näin ensimmäisen tatuoinnin, muistaakseni se oli risti ja ankkuri. Vakituista naista ei Villellä ollut koskaan.

        Muina vuosina en enää Villeä käynyt virpomassa. Ehkä hän ei ollut edes kotimaisemissaankaan.

        Jännä, kun jonkun toisen kertoma muisto herättää itsellekin muiston, joka on tapahtunut lähes 80 vuotta sitten.
        t tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun, Kristiina 7km hiihtoreissusi jäi tuloksettomaksi kun opettaja ei herännyt.

        Minulle tuli sinun jutustasi mieleen kun itse menin virpomaan mökissään asuvaa poikamiestä Villeä aamuvarhaisella. Maallahan ei -40l-uvulla pidetty ovia lukossa, joten minäkin menin reippaasti tupaan ja katsoin kamarin puolelle, kun tuvassa ei ollut ketään. Kamarissa oli tämä poikamies Ville naisystävänsä kanssa vielä nukkumassa, mutta heräsivät kun olin hiljaa poistumassa huoneesta. Ville eikä hänen naisensa olleet vihaisia minulle herätyksestä, vaan olivat ystävällisiä ja Ville antoi minulle rahaa palkaksi kun ei heillä ollut lapselle sopivampaa annettavaa.
        Tämä Ville oli pitkiä aikoja merillä ja hänen kädessään näin ensimmäisen tatuoinnin, muistaakseni se oli risti ja ankkuri. Vakituista naista ei Villellä ollut koskaan.

        Muina vuosina en enää Villeä käynyt virpomassa. Ehkä hän ei ollut edes kotimaisemissaankaan.

        Jännä, kun jonkun toisen kertoma muisto herättää itsellekin muiston, joka on tapahtunut lähes 80 vuotta sitten.
        t tepa

        Minulle muistui mieleen sota- ajan pääsiäispöytä. Keitetty muna jokaiselle! Ihan omassa munakupissa. Mikä juhlahetki, ja heti kauhea tragedia! Yksi muna oli pilaantunut. Kamala haju.
        Isä jäi vapaaehtoisesti ilman. Olimme järkyttyneitä kaikki. Ruoka oli niin arvokasta pahimpana pula-aikana.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle muistui mieleen sota- ajan pääsiäispöytä. Keitetty muna jokaiselle! Ihan omassa munakupissa. Mikä juhlahetki, ja heti kauhea tragedia! Yksi muna oli pilaantunut. Kamala haju.
        Isä jäi vapaaehtoisesti ilman. Olimme järkyttyneitä kaikki. Ruoka oli niin arvokasta pahimpana pula-aikana.
        Mkr.

        Muistaakseni vieroksuin lapsena mämmiä, mutta siihen sitten tottui: sokeria päälle sekä kermaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle muistui mieleen sota- ajan pääsiäispöytä. Keitetty muna jokaiselle! Ihan omassa munakupissa. Mikä juhlahetki, ja heti kauhea tragedia! Yksi muna oli pilaantunut. Kamala haju.
        Isä jäi vapaaehtoisesti ilman. Olimme järkyttyneitä kaikki. Ruoka oli niin arvokasta pahimpana pula-aikana.
        Mkr.

        Sota-aika on ilm. tuollaista ollutkin, etenkin kaupungeissa.

        Oma varhaislapsuuteni ajoittuu 1950-luvulle, joskin vielä v. 1953 oli ihmisillä ostokupongit, minunkin, vauvan nimissäni omani! Äiti säästi ne. Liekö kuponkiostot loppuneet joskus 1954?

        Muutoin muistan, että vaatimatonta oli ruokamme, mutta sitä kyllä oli kullekin riittävästi. Ruoka tehtiin itse, nk. valmisaterioita ei ollut. Puuroja ja kiisseleitä jälkiruuaksi. Pidin hevosenlihasta. Sotahevosia teurastettiin makkaratehtaille, ruuaksi.

        Tämä nykyaikammehan on suorastaan kuninkaallista oloa. Mitä olisimme tuumanneet jos olisimme tuolloin voineet nähdä tulevaan!? Kaikkea, turhaakin rojua on, ja paljon.

        Muistan 1950- ja 60-luvun alun melko onnellisena aikana. Lähes aina paistoi aurinko. Ja jos satoi, näkyi taivaalla sateenkaari. Lunta oli paksusti ja pakkasta paljon, Hgin laitojen metsissä hiihtelimme, laskettelimme mäkiä hirvilaumojen välistä!

        Kun n. 1962 saimme television, istuimme lattialla tuijottamassa lastenohjelmia. Radiosta kuului Saukki ja Pikkuoravat. Tuntumaa kauhuelokuviin saatiin sarjoista "Me hirviöt" sekä jännityssarja "Louvren kummitus", se oli hyytävä! Kesympää ohjelmaa olivat "Me Tammelat" ja "Peyton Place". Muistan kuinka juhannuksena soi telkussa aina iloinen, suomalainen kesämusiikki, oli mustavalkoisia kuvia juhannuskokoista.

        Saukki ja Pikkuoravien kuuraketti:
        https://www.youtube.com/watch?v=EnU_oJFaIu0

        Joskus juhannuksena menimme vanhempiemme kanssa Hgin Seurasaareen, minulla yllä siniraitainen Munsalan kansallispuku.


    • Anonyymi

      Omassa lapsuuskodissani 1950-luvulla, vaikka olikin uskonnollinen, ei ollut mitään erityisiä pääsiäisseremonioita. Rairuohoa kasvatettiin ja koristeltiin tipuilla ja höyhenillä. Äiti keitti kananmunat, värjäten ne keitinvedessä sipulinkuorilla. Maalasimme muniin joitain koristuksia. Mämmiä oli kerman kanssa.

      Meidät puettiin äidin essuihin, laitettiin huivit päähän ja kasvot värjättiin vesiväreillä. Kahvipannujen ja pajunkissojen kanssa, kaverilaumana kävimme sitten "virpomassa" ja kerjäämässä karkkeja.

      Itseasiassa virpojat ja noidat eivät kuulu yhteen. Kristilliset, ortodoksiset virpojat kiersivät Palmusunnuntaisin. Pohjanmaan noidat taas olivat pääsiäislauantain henkilöhahmoja.

      Karjalan evakot toivat tämän virvonta-kulttuurin tänne läntisempään Suomeen ja silloin, sodan jälkeen nuo lasten kaksi eri perinnettä yhdistyivät. Kuulemma myös Pyhäinpäivän ja joulujen hautakynttilät olivat evakkojen tuoma tapa. Luterilaisempi Suomi ei ollut aiemmin "palvonut vainajiaan"!

      Kristillistä perinnettä ovat värjätyt kananmunat, pikku tiput ja rairuoho, nämä symboloivat Jeesuksen ylösnousemusta, uutta elämää, uudestisyntymää.

      Pääsiäispuput taas ovat brittien perinteitä. Arvelisin, että niidenkin taka-ajatus on alkujaan ollut elämän jatkuminen, uuden syntyminen, lisääntyminen.

      Noidat eli trullit tulivat ruotsalaisten kulttuurista: suomalaiset eivät niinkään harrastelleet tuon kaltaista noituutta. Tapa levisi ensin ruotsalaistuneelle länsirannikolle. Länsi-Suomessa, lähinnä Ahvenanmaalla myös poltettiin noitia.

      Itselleni pääsiäinen on lähinnä uskonnollinen juhla, tämä on itseasiassa kristinuskon suurin juhla. Kristinusko on "pääsiäisuskoa", eli opillinen, kaiken perustus on pääsiäisessä ja sen tapahtumissa, hengellisesti koettuna. Jeesus kuoli ilm. v. 30 jaa.

      Joulu on vasta toisella sijalla. (Jeesus syntyi n. 4 eaa.)

      Pääsiäistapahtumat tuolloin historiassa olivat vain sen verran rankat, että olen pääsiäisviikolla aina jotenkin ahdistunut, on paha olo. Ahdistaa jo nytkin, taas.

      Kristityn pitäisi muka olla ilahtunut Kristuksen sijais-sovitustyöstä, mutta itse voin huonosti. Olen kylläkin hiljaisesti kiitollinen, mutta yritän olla tarkemmin ajattelematta asian yksityiskohtia.

      Nimenomaan, jos uskoo tähän asiaan, sillä lailla "teologisesti", silloin tämän ottaa tosissaan, kokee mielessään, hetki hetkeltä. Jeesuksen ja opetuslastensa nk. Viimeisestä ehtoollisesta, eli nk. Kiirastorstain ilta-ateriasta lähtivät tapahtumat julmemmin etenemään.

      Matteuksen evankeliumin 26.-28. luvut:
      https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Matt.+26:1&rnd=1711284747436
      🥀 🕯

    • Anonyymi

      Eilen ei meidän talossamme soinut ovikellot. Tämä alueemme on sen verran syrjässä, mutta kyllähän täälläkin lapsia on.

      • Anonyymi

        Meillä ei ole muutamaan vuoteen näkynyt virpojia. Olen funtsannut, että ehkä syy on ulkomailta tänne muuttaneiden suuri määrä, moni heistä ei varmaankaan edes Pääsiäistä vietä.
        Sen sijaan meillä päin liikkuu lokakuun lopulla Halloween-juhlan aikaan kummitus-asuihin pukeutuneita lapsia ovikelloa soittamassa; lapset sanovat "karkki vai kepponen", jos et anna lapsille karkkia, he voivat tehdä kepposen sinulle :)


    • Anonyymi

      Kunnolla uskonnolliselle riittää ihan yksi kevätsiivo. Erilaisuuksiin ei nykyaikana kannata niitä juuri venyttää.

    • Anonyymi

      en pystyny katsoa staraa, mistä löytyy eilinen stara.
      nauhoittiko joku ääntä ,vai kuvasko joku cimonellat lausutaan simonellat. googlesta ei löydy cimonellat ei edes löydy kuvina voisitko joltaki kysyä koska kun harrastan tivolissa joukkuevoimistelua pikkusiskoni kanssa mutta toinen pikku sisko kärsii kun ei oo cimonellasta kuvia.joka lataa näitä kuvia nii kysyisitkö sella selta ukolta tai naiselta.t.ada 10 v.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Talviuni on päättynyt. Tulin pihalle, aurinkoon. 🌞🌳🐥

    • Anonyymi

      En ole saanut uskonnollista herätystä. On varmaan levollinen ja rauhallinen olotila, kun on yhteys korkeimpaan. Elämässä on merkitys ja kokoajan jotain. Voi vaikka rukoilla.

      • Anonyymi

        Itselläni oli nuorena paljon pahoja ongelmia. Tunsin aina rinnassani kovaa, fyysistä kipua, aivan kuin sisuskalujani olisi väännetty kuin pesurättiä. Ainoastaan alkoholi hetkeksi lievitti tuota kipua.

        Kun halusin todella täyttä muutosta elämääni ja yhteyttä Jumalaan, eli elämään täysin Hänen tahdossaan, "tein hengessäni parannuksen", rukoilin ja Jumala vastasi.

        Olo helpotti, sain rauhan, sisäinen kipu loppui. Elämä muuttui paremmaksi.


      • Anonyymi

        Rukous on kuin hengitystä, koko ajan yhteys Luojaamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rukous on kuin hengitystä, koko ajan yhteys Luojaamme.

        Se kuulostaa niin kauniilta. Varmaan se armokin puhdistaa sielun ja vie mukanaan mielipahan.
        Itse en ole onnistunut saamaan sitä yhteyttä, jonka kuvittelen parhaimmillaan uskossa olevalla olevan Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kuulostaa niin kauniilta. Varmaan se armokin puhdistaa sielun ja vie mukanaan mielipahan.
        Itse en ole onnistunut saamaan sitä yhteyttä, jonka kuvittelen parhaimmillaan uskossa olevalla olevan Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen.

        Kuuntelen tänään Matteuspassion netiltä.


    • Anonyymi

      Tänä iltana klo 23:55 Tv1: ortodoksinen Pääsiäisyön liturgia Hgin Uspenskin katedraalista. 🕯️
      *
      Parikymmentä vuotta sitten kävin ortodoksiystävieni mukana monesti myös Uspenskissa. Kävimme muissakin ortodoksisissa kirkoissa. Heinäveden Valamossa kävimme.

      Venäjällä käydessäni halusin osallistua ortodoksisiin palveluksiin, esim. Pietarin Lavrasta (P:n hiippakunnan pääluostari) tuli itselleni läheinen.
      🔔🔔🔔

      • Anonyymi

        Kävin luokkaretkellä Heinäveden Valamossa 60-luvulla, luokan ortodoksioppilaat.
        Nukuimme samassa rakennuksessa kuin munkeilla oli keljat,- pitkä pimeä käytävä, molemmilla puolilla keljat. Juttelime munkkien kanssa.

        Kiitos tiedosta, katson Pääsiäisyön liturgian!


      • Anonyymi

        Tällainen yöpalvelus oli Vatikaanissa:
        https://www.youtube.com/watch?v=3P3AHM5s-qo

        Paavi Fransiscus on vanhentunut ihan silmissä, suloinen, vanha papparainen.

        Otin siunauksen vastaan, vaikken varsinaisesti olekaan katolilainen.
        🌹


      • Anonyymi

        Katselin yöllä palvelusta ja oli kyllä upeaa. 🕯️🕯️🕯️🕯️🕯️🕯️🕯️


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe