Moskvitsh 407 oli neuvostoliittolainen henkilöauto, jota valmistettiin vuodesta 1958 vuoteen 1964. Se oli 402-mallin seuraaja, josta se erosi lähinnä tehokkaamman kansiventtiilimoottorinsa osalta407-mallia seurasi siirymävaiheen malli 403 Skandinavia, joka tuli tuotantoon vuoden 1962 lopulla.
Tämä klassinen auto on jättänyt jälkensä automaailmaan, ja sitä voi edelleen löytää vaihtoautomarkkinoilta. Jos olet kiinnostunut Moskvitsh 407:stä, voit tutustua Nettiauton laajaan valikoimaan ja löytää unelmiesi Moskvitshin. 🚗✨
Moskvitsh 407
141
1445
Vastaukset
- Anonyymi
Taitaa olla skodan kaveri
- Anonyymi
Ja Skoda on Audin kaveri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja Skoda on Audin kaveri.
Audi vaan ei ole Skodan kaveri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Audi vaan ei ole Skodan kaveri.
Rinkulaskoda on myös Skoda, käytännössä sama kulkuneuvo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rinkulaskoda on myös Skoda, käytännössä sama kulkuneuvo.
Nythän niissä on kaikissa samat V.A.G. valmistusteknologiat ja sinkitykset
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja Skoda on Audin kaveri.
Mutta audit syö öljyä oliko 1L/1000km. Kalliita ajaa.
- Anonyymi
Moskvitsh tehtaan tuotantolinjat varastettiin Saksasta (Opel)
- Anonyymi
Kone tuli ilmeisesti Baijerska Motor Werkenin tuotantolinjalta kopiona,jos oikein muistan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kone tuli ilmeisesti Baijerska Motor Werkenin tuotantolinjalta kopiona,jos oikein muistan.
Lienee sama kuin ZaZ Jalta auton kansssa (Fiat 600 modattu kopio) eli mossen kansiventtiilimoottoria suunniteltaessa on luultavasti ollut puuliiterissä BMW moottori mistä on katsottu mallia
- Anonyymi
Ei kai tuota mallia sentään? Olympia oli Opelin "klooni."
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai tuota mallia sentään? Olympia oli Opelin "klooni."
Tämä "piikkinokkaMosse oli Opel Kadetin kopio, neuvostoliittolaiset evakuoivat koko tehtaan Saksasta. Olympia tehtiin kyllä Saksassa.
Jaltan kasisylinterin moottori oli tarinan mukaan panssarivaunun starttimoottori. - Anonyymi
Sithää se on hyvä auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kone tuli ilmeisesti Baijerska Motor Werkenin tuotantolinjalta kopiona,jos oikein muistan.
BMW:ltä kopioitu moottori tuli vasta "terästettyyn" Moskvich Eliteen. Siitäpä ideologisista syistä Mossea vihaavat saivat vettä myllyynsä ja kertoivat kuinka siinä on aivan liian tehokas moottori!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
BMW:ltä kopioitu moottori tuli vasta "terästettyyn" Moskvich Eliteen. Siitäpä ideologisista syistä Mossea vihaavat saivat vettä myllyynsä ja kertoivat kuinka siinä on aivan liian tehokas moottori!
"Terästetyn" 1500M:n koneremonttia olin faijan repsikkana tekemässä. Venttiilit vaihdettiin ja niiden pitopinnat hiottiin timanttitahnalla, sylinteriputket vaihdettiin uusiin samoin kuin kampiakaselin laakeriliuskat. Ja taas mentiin että heilahti.
- Anonyymi
Isä joutui aikanaan ostamaan sellaisen kun ei volkkaria saanut, ei riittänyt jaikille .
- Anonyymi
Auton edullinen hinta toki antoi anteeksi esim. vajavaisen kestävyyden
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auton edullinen hinta toki antoi anteeksi esim. vajavaisen kestävyyden
Konela Oy Lauttassari. Siellä jokaiseen mosseen laitettiin uudet gromilistat,lamput,vikojen lasit,renkaat ja turvavyöt. 30- 40% maalattiin uudestaan. Kaikki vaihdettavat tavarat Made In Germany. Ja miltei jokaiseen vaihdettiin korjattu vaihdelaatikko. Nämä toimenpiteet tulivat ennen myyntiin tuloa. Tienkin huolto ....oljyt,jarrut säädettiin ,sytys.. olin silloin siellä töissä 1965-70
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Konela Oy Lauttassari. Siellä jokaiseen mosseen laitettiin uudet gromilistat,lamput,vikojen lasit,renkaat ja turvavyöt. 30- 40% maalattiin uudestaan. Kaikki vaihdettavat tavarat Made In Germany. Ja miltei jokaiseen vaihdettiin korjattu vaihdelaatikko. Nämä toimenpiteet tulivat ennen myyntiin tuloa. Tienkin huolto ....oljyt,jarrut säädettiin ,sytys.. olin silloin siellä töissä 1965-70
Ja uusi akku kaappeleineen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja uusi akku kaappeleineen
Muistaakseni valot oli samat kuin itä-Saksassa neukkivaloja ei kai hyväksytty täällä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistaakseni valot oli samat kuin itä-Saksassa neukkivaloja ei kai hyväksytty täällä
Suomessa myös lisättiin heijastimet takapeltiin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Konela Oy Lauttassari. Siellä jokaiseen mosseen laitettiin uudet gromilistat,lamput,vikojen lasit,renkaat ja turvavyöt. 30- 40% maalattiin uudestaan. Kaikki vaihdettavat tavarat Made In Germany. Ja miltei jokaiseen vaihdettiin korjattu vaihdelaatikko. Nämä toimenpiteet tulivat ennen myyntiin tuloa. Tienkin huolto ....oljyt,jarrut säädettiin ,sytys.. olin silloin siellä töissä 1965-70
Vikojen lasit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auton edullinen hinta toki antoi anteeksi esim. vajavaisen kestävyyden
Mossen vaihdelaatikko piti hyvin persoonallista ulinaa, ja tuoksui myös ihan omaltaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Konela Oy Lauttassari. Siellä jokaiseen mosseen laitettiin uudet gromilistat,lamput,vikojen lasit,renkaat ja turvavyöt. 30- 40% maalattiin uudestaan. Kaikki vaihdettavat tavarat Made In Germany. Ja miltei jokaiseen vaihdettiin korjattu vaihdelaatikko. Nämä toimenpiteet tulivat ennen myyntiin tuloa. Tienkin huolto ....oljyt,jarrut säädettiin ,sytys.. olin silloin siellä töissä 1965-70
Olen itse joskus ollut mukan kun mossen mäntiä jyrsittiin samanpainoisiksi ja keveämmiksi. Karkeita olivat valut aikanaan niissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Konela Oy Lauttassari. Siellä jokaiseen mosseen laitettiin uudet gromilistat,lamput,vikojen lasit,renkaat ja turvavyöt. 30- 40% maalattiin uudestaan. Kaikki vaihdettavat tavarat Made In Germany. Ja miltei jokaiseen vaihdettiin korjattu vaihdelaatikko. Nämä toimenpiteet tulivat ennen myyntiin tuloa. Tienkin huolto ....oljyt,jarrut säädettiin ,sytys.. olin silloin siellä töissä 1965-70
...ilmankos , tuota oikeinkirjoitusta ihmettelinkin ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Konela Oy Lauttassari. Siellä jokaiseen mosseen laitettiin uudet gromilistat,lamput,vikojen lasit,renkaat ja turvavyöt. 30- 40% maalattiin uudestaan. Kaikki vaihdettavat tavarat Made In Germany. Ja miltei jokaiseen vaihdettiin korjattu vaihdelaatikko. Nämä toimenpiteet tulivat ennen myyntiin tuloa. Tienkin huolto ....oljyt,jarrut säädettiin ,sytys.. olin silloin siellä töissä 1965-70
Ei saksassa sentään Mossen osia valmistettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistaakseni valot oli samat kuin itä-Saksassa neukkivaloja ei kai hyväksytty täällä
Derkkulan valot? Älä nyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen itse joskus ollut mukan kun mossen mäntiä jyrsittiin samanpainoisiksi ja keveämmiksi. Karkeita olivat valut aikanaan niissä.
Ei kai männät ole kuitenkaan valupinnalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja uusi akku kaappeleineen
Konelan päivä
https://m.youtube.com/watch?v=svNXf43vQDI - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mossen vaihdelaatikko piti hyvin persoonallista ulinaa, ja tuoksui myös ihan omaltaan.
UAZissa oli muuten täsmälleen sama tuo ulina ja vielä sama oven rämähdyskin armeijassa tuli de ja vu kokemuksia :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Derkkulan valot? Älä nyt.
Kyllä ne FER valoja DDR tuotteita oli tietyissä malleissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja uusi akku kaappeleineen
Luksustakin sai rahalla: Mustan vinyylikaton eli peltiin ruiskutetun mustan muovipinnoitteen. Sai toki siihen aikaan vinyylikattoja muihinkin merkkeihin.
- Anonyymi
Isoisällä oli tällainen, nimenomaan se rattivaihteinen. Olin vaahtosammuttimen kokoinen ja istuin papan ja faijan välissä etupenkillä (siinähän oli yhtenäinen soffa etupenkkinä) ja sain kuningasajatuksen että minäkin haluan vaihtaa vaihdetta ja kiskaisin ohjauspylvään vaihdevipua topakasti. Pahan rääkäisyn piti, auto. Ja sen jälkeen faija ja pappa.
- Anonyymi
Miten korkea on iänikuinen vaahtosammutin?...niitäkin on monia kokoja..
- Anonyymi
Jep, ADHD on ollut läsnä jo kauan, nykyään diagnosoidaan, silloin ei.
- Anonyymi
Tuossa versiossa sai mm. selkänojat käännettyä kokonaan taakse nukkumista varten
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa versiossa sai mm. selkänojat käännettyä kokonaan taakse nukkumista varten
Minä kun käänsin penkin alas niin silloin ei nukutttu vaan.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä kun käänsin penkin alas niin silloin ei nukutttu vaan.....
Minut on pantu alulle Mossessa. Et kai sinä vain ole minun isäukkoni?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa versiossa sai mm. selkänojat käännettyä kokonaan taakse nukkumista varten
Joskus pienenä kesälomamatkalla nukuttu yö Helsingin keskustan parkkipaikalla.
- Anonyymi
:D 👍
- Anonyymi
Opelin malliset ensimmäiset Mosset olivat niitä piikkinokkaisia.
Mahtaako löytyä niitä enää Suomesta?- Anonyymi
Kyllä niitä löytyy ei ne täysin päässeet hukkaantumaan
- Anonyymi
Erittäin suodittu ja kysytty automalli valmistusmaassaan, sitä joutui huhujen mukaan odottamaan yli 10 vuotta.
Siitä oli myös 4- vetomalli.- Anonyymi
Siitä oli myös kombi eli farmarimalli 423 jota taasen ei tiettävästi jaeltu yksityisille vaan enempi järjestöille eläinlääkäreille ym
https://www.moskvichklub.cz/M423.htm - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä oli myös kombi eli farmarimalli 423 jota taasen ei tiettävästi jaeltu yksityisille vaan enempi järjestöille eläinlääkäreille ym
https://www.moskvichklub.cz/M423.htmVuosina 1957–1958 valmistettiin ensimmäinen viisiovinen farmari Moskvich 402:n pohjalta, nimeltään Moskvich 423. Tämä uusi kori on kokonaan metallinen, itsekantava ja siinä on viisi ovea – neljä sivuovea ja yksilehtinen takaovi – sekä suurempi sisätila. Sen yksityiskohdat ovat identtiset perus-Moskvich 402:n korin kanssa. Täysin uusia korin osia ovat katto, korin takapaneeli, takaovien sisä- ja ulko-osat sekä tavaratilan sivut. Muut korin osat sekä moottori, runko ja jousitus, vahvistettuja takajousia (5 mm leveämmät kuin perusmallissa) ja renkaita lukuun ottamatta, ovat samat kuin 402-mallissa.
Tämän auton korin tärkein etu on sen monipuolisuus eli helppo käyttömahdollisuus sekä nelipaikkaisena henkilöautona, jossa on suuri tavaratila, jolloin voidaan kuljettaa neljä henkilöä kuljettaja mukaan lukien ja jopa 100 kg painavaa kuormaa. Jälkimmäisessä tapauksessa korotettu takaistuin ja taitettu selkänoja luovat tavaratilan lattian tasolle alustan, jonka pituus on 1473 mm ja leveys 1220 mm (takaovesta etuistuinten selkänojiin). Tässä kokoonpanossa ajoneuvo voi kuljettaa kahta henkilöä kuljettaja mukaan lukien ja 250 kg tavaraa tai pelkästään kuljettajan kanssa 325 kg painavan kuorman. Vararengas sijaitsee tavaratilan lattian alla.
Moottori on nelitahti, nelisylinterinen rivimoottori, jossa on OHV-venttiilien jako. Sen tilavuus on 1358 cm3 , teho 45 hv kierrosluvulla 4300 rpm. Vaihteisto on kolmivaihteinen ja siinä on ohjauspyörällä tapahtuva vaihteensiirto.
Vuonna 1958 olemassa olevaa mallia modernisoitiin. Autoon tehtiin vain pieniä ulkoisia muutoksia, mutta tärkein muutos oli nelivaihteinen vaihteisto. Muunnettua autoa tarjottiin yrityksen nimellä Moskvich 423H.
- Anonyymi
Moskvitsh 407 oli maailman huonoin auto, joka hajosi jatkuvasti ja oli täysin epäluotettava. Se oli tunnettu siitä, että se jätti kuljettajat tielle useammin kuin se vei heitä paikasta toiseen. Lisäksi sen ulkonäkö oli todella rumaa ja epämuodikasta. Ei missään tapauksessa kannata hankkia Moskvitsh 407:a, ellei halua jatkuvaa päänsärkyä ja pettymyksiä autoilun suhteen.
- Anonyymi
Tyyppivikoja oli kuulemma asioiden tippuminen tielle esim. vaihdelaatikko ja starttimoottori
- Anonyymi
Uutta Trabantia joutui 1960-70 luvuilla Harppisaksassa odottamaan n 8 vuotta!
Tästä johtuen tätä sosialistisen Saksan autoteollisuuden helmeä myytiin käytettynä autokuumetta poteville kalliimmalla hinnalla mitä uusi olisi maksanut.
Joku ympäristöäkin ymmärtävä läntinen autolehti sanoi tästä muoviautosta, että "saastuttaa ilmaa lähes yhtä paljon kuin romanialainen hiilivoimala". - Anonyymi
Vahvempi se oli kun Mersu.
Mersu ei päässyt Moskovaan. Mosse pääsi Berliiniin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uutta Trabantia joutui 1960-70 luvuilla Harppisaksassa odottamaan n 8 vuotta!
Tästä johtuen tätä sosialistisen Saksan autoteollisuuden helmeä myytiin käytettynä autokuumetta poteville kalliimmalla hinnalla mitä uusi olisi maksanut.
Joku ympäristöäkin ymmärtävä läntinen autolehti sanoi tästä muoviautosta, että "saastuttaa ilmaa lähes yhtä paljon kuin romanialainen hiilivoimala".Trabantissa bensasäiliö oli samassa tilassa moottorin kanssa ja siitä saattoi seurata ongelmia jos oli huolimaton bensan kanssa ...,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trabantissa bensasäiliö oli samassa tilassa moottorin kanssa ja siitä saattoi seurata ongelmia jos oli huolimaton bensan kanssa ...,
Mutta toisaalta polttoainepumppua ei tarvittu, koska bensa laskeutui vapaapaineella.
- Anonyymi
Maailman huonoin auto oli Jalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maailman huonoin auto oli Jalta.
Jalta ei kestänyt edes 20 000 km kun se oli täysin loppu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta toisaalta polttoainepumppua ei tarvittu, koska bensa laskeutui vapaapaineella.
Trabantissa jäähdytin toimi myös lämmityslaitteena joten siinä ei liiemmälti ollut säätöjä..,,,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyyppivikoja oli kuulemma asioiden tippuminen tielle esim. vaihdelaatikko ja starttimoottori
Höpö höpö.Useita ollut eikä mihinkään tippuneet.
- Anonyymi
On kuule ollut minulla useampikin ja isäukolla.Eivät hajonneet jatkuvasti.Näillä joilla korvantaustat vielä märät jotka leikkivät rallimiestä heillä ei mikään kestänyt.Meinaatko tosiaan että joku ostaa yli 60 vuotiaan käyttöautoksi? Ulkonäkö on hieno.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö.Useita ollut eikä mihinkään tippuneet.
Muistan kun lähdettiin kummisedän kanssa Norjan Altalle jo menomatkalla piti kiristellä latureita ym. uudessa autossa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trabantissa jäähdytin toimi myös lämmityslaitteena joten siinä ei liiemmälti ollut säätöjä..,,,
Riittävät säädöt lämpimän ilman ja ulkoilman sekoitussuhteen säätämiseksi ja puhalluksen kohdistamiseksi lasille vai ohjaamoon.
Puhallusvoimaa sääsi kierrosnopeus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kuule ollut minulla useampikin ja isäukolla.Eivät hajonneet jatkuvasti.Näillä joilla korvantaustat vielä märät jotka leikkivät rallimiestä heillä ei mikään kestänyt.Meinaatko tosiaan että joku ostaa yli 60 vuotiaan käyttöautoksi? Ulkonäkö on hieno.
Ei sen ajan läntiset kansanautotkaan mitään nykyautoja olleet. Porukoilla oli 60-70 -luvun taitteessa Morris Mailer ja tosiasia oli ettei sillä juuri koskaan päässyt Hgistä Hlinnaa tai Lahtea pudemmälle ennen kuin jotain isompaa hajosi. Eli Lahdesta tultiin useasti ykkös- ja kakkosvaihteella kun ei isompaa vaihdetta saanut kytkettyä. Joskus hajosi lasinpyyhkijän moottori kunnon kaatosateessa ja faija buustasi optimismia toteamalla että oikeasti paremmin näkeekin kun vesi valuu tuulilasin yli katkeamattomana virtana
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalta ei kestänyt edes 20 000 km kun se oli täysin loppu.
Jos se moottori oli oikeasti tehty tankin käynnistinmoottoriksi niin eihän sellainen mitään kymmeniä tuhansia voi kestäkään
- Anonyymi
Moskvitsh 407 oli hieno auto, joka oli suosittu Neuvostoliitossa ja muissa itäblokin maissa. Se oli kestävä ja luotettava ajoneuvo, joka oli suosittu monien ihmisten keskuudessa.
Sen ulkonäkö oli klassinen ja vanhanaikainen, mutta se oli silti arvostettu ja ihailtu auto. Kaiken kaikkiaan Moskvitsh 407 oli erittäin hieno auto, joka ansaitsee tunnustuksen.- Anonyymi
Se ansaistsi myös legendaariset SOVGUM-talvirenkaat, joita ei taida olla enää varastossa, vaikkeivät kuluneetkaan käytössä.
http://www.volga.ee/images/martin/foorum/sovgum.jpg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ansaistsi myös legendaariset SOVGUM-talvirenkaat, joita ei taida olla enää varastossa, vaikkeivät kuluneetkaan käytössä.
http://www.volga.ee/images/martin/foorum/sovgum.jpgTalvirenkaiden pitokyky on erittäin tärkeä tekijä talviolosuhteissa liikuttaessa, erityisesti kun ajetaan jäisillä tai lumisilla teillä. Neuvostoliitossa, kuten missä tahansa muussa kylmäilmastossa, on suositeltavaa käyttää hyvin pitäviä talvirenkaita varmistaakseen turvallisen ajon.
Sovellan kehuja renkaiden pitokyvylle Suomessa, joka on tunnettu vaikeista talviolosuhteista, kuten jäätyneistä teistä ja liukkaista pinnoista. Suurin osa talvirenkaista on suunniteltu toimimaan hyvin myös äärimmäisissä sääolosuhteissa, joten niiden käyttöä voidaan suositella myös neuvostoliittolaisille teille.
On kuitenkin tärkeää huomata, että renkaiden pitokyky ja sopivuus voivat vaihdella eri valmistajien ja mallien välillä. Siksi on suositeltavaa etsiä luotettavia ja laadukkaita talvirenkaita, jotka on suunniteltu toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla niin jäisillä kuin lumisilla teillä. Lisäksi on tärkeää noudattaa paikallisia lakeja ja määräyksiä renkaiden käytöstä talviolosuhteissa.
- Anonyymi
Onko hypriti mallia?
- Anonyymi
Jaha, aloittajalla on siis myynnissä vanha priimakuntoinen Mosse.
- Anonyymi
Onko sinulla kuvia tai tarkempia tietoja autosta, kuten vuosimalli, ajokilometrit ja mahdolliset huoltokirjat? Mitä hintaluokkaa olet ajatellut autosta pyytää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinulla kuvia tai tarkempia tietoja autosta, kuten vuosimalli, ajokilometrit ja mahdolliset huoltokirjat? Mitä hintaluokkaa olet ajatellut autosta pyytää?
Tuossa on 1500-malli mutta lupaava projekti; mennyt katsatuksessa läpi...siis auto, ei piikki.
https://www.nettiauto.com/moskvitsh/elite/14101656
- Anonyymi
Trabant 0.2L muovinen moottori ja pahvinen kori.
- Anonyymi
80-luvulla työkaverini osti Mosse elite 1500 S:n.
Toinen työkaverini oli hankkinut samoihin aikoihin käytetyn 1980-luvun alun Opel Senatorin.
Kerran, kun ne olivat rinnakkain Shellin parkkipaikalla, syntyi keskustelua autojen teknisestä kehityksestä eri maissa.
Kysymyshän oli siis siitä mitä tapahtuu, kun kaksi auton valmistajaa lähtee kehittämään autoa samasta konstruktiosta. Autot ovat hieman erilaisia ja erinäköisiä.
- Opel Senatorilla ei päässyt pehmeän kaalipellon takareunalle, tain hirven salakaatopaikalle, niin kuin Mossella.
- Mossella ajava leimautui kolhoosilla lintsaavaksi toveriksi tai tehtaassa yövuorossa Carilloa ryypiskeleväksi idealistiksi.
- Opel Senatorilla ajeleva joutui sietämään samaa arvostelua, kuin nykyään 180 senttiä korkealla mustalla nelivetoisella citymaasturilla ajava, kesämökitön rivitalon asukas.
- Mossella matkustava joutui kestämään muiden autoilijoiden hymyt.
Mutta: Molemmat olivat/ovat autoja joilla on/oli oma kannattajakuntansa. Mossen etu oli hyvät työkalusarjat ja huolto-ohjeet. Kannen pulttien kiristysohje 407:ssä oli mukana olleita työkaluja käyttäen: Yhden käden nykäisemätön vääntö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
80-luvulla työkaverini osti Mosse elite 1500 S:n.
Toinen työkaverini oli hankkinut samoihin aikoihin käytetyn 1980-luvun alun Opel Senatorin.
Kerran, kun ne olivat rinnakkain Shellin parkkipaikalla, syntyi keskustelua autojen teknisestä kehityksestä eri maissa.
Kysymyshän oli siis siitä mitä tapahtuu, kun kaksi auton valmistajaa lähtee kehittämään autoa samasta konstruktiosta. Autot ovat hieman erilaisia ja erinäköisiä.
- Opel Senatorilla ei päässyt pehmeän kaalipellon takareunalle, tain hirven salakaatopaikalle, niin kuin Mossella.
- Mossella ajava leimautui kolhoosilla lintsaavaksi toveriksi tai tehtaassa yövuorossa Carilloa ryypiskeleväksi idealistiksi.
- Opel Senatorilla ajeleva joutui sietämään samaa arvostelua, kuin nykyään 180 senttiä korkealla mustalla nelivetoisella citymaasturilla ajava, kesämökitön rivitalon asukas.
- Mossella matkustava joutui kestämään muiden autoilijoiden hymyt.
Mutta: Molemmat olivat/ovat autoja joilla on/oli oma kannattajakuntansa. Mossen etu oli hyvät työkalusarjat ja huolto-ohjeet. Kannen pulttien kiristysohje 407:ssä oli mukana olleita työkaluja käyttäen: Yhden käden nykäisemätön vääntö.Yksi kiistämätön etu skandinavia mossessa oli ja se oli älytön maavara ei jäänyt kiinni lumihankeen jos oli vähänkin vauhtia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi kiistämätön etu skandinavia mossessa oli ja se oli älytön maavara ei jäänyt kiinni lumihankeen jos oli vähänkin vauhtia
Ainoa keksintö siinä oli maavara, ja sekin on ilmaa.
- Anonyymi
Mistähän Ifa-nimiset autot tulivat? Muistan vain, kun penskana kuulin hokeman: Osta Ifa, auto paras, sitä ei vohki mikään varas.
- Anonyymi
Ifa-nimiset autot ovat peräisin Itä-Saksasta, missä IFA (Industrieverband Fahrzeugbau) oli neuvostoliittolaisen vaikutusvallan alaisena toiminut autoteollisuuden yhdistys.
Ifa valmisti erilaisia ajoneuvoja, kuten henkilöautoja, kuorma-autoja ja moottoripyöriä, ja oli erityisen tunnettu Trabant-nimisestä henkilöautostaan.
Tämä hokema lienee kotoisin ajanjaksolta, jolloin Itä-Saksassa Ifa-autot olivat suosittuja ja niiden ominaisuuksista ja luotettavuudesta kerrottiin positiivista sanomaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ifa-nimiset autot ovat peräisin Itä-Saksasta, missä IFA (Industrieverband Fahrzeugbau) oli neuvostoliittolaisen vaikutusvallan alaisena toiminut autoteollisuuden yhdistys.
Ifa valmisti erilaisia ajoneuvoja, kuten henkilöautoja, kuorma-autoja ja moottoripyöriä, ja oli erityisen tunnettu Trabant-nimisestä henkilöautostaan.
Tämä hokema lienee kotoisin ajanjaksolta, jolloin Itä-Saksassa Ifa-autot olivat suosittuja ja niiden ominaisuuksista ja luotettavuudesta kerrottiin positiivista sanomaa.Tuon ajan tavara-autoja oli mm. Framo ja Barkas lienee kaikki hävinneet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ifa-nimiset autot ovat peräisin Itä-Saksasta, missä IFA (Industrieverband Fahrzeugbau) oli neuvostoliittolaisen vaikutusvallan alaisena toiminut autoteollisuuden yhdistys.
Ifa valmisti erilaisia ajoneuvoja, kuten henkilöautoja, kuorma-autoja ja moottoripyöriä, ja oli erityisen tunnettu Trabant-nimisestä henkilöautostaan.
Tämä hokema lienee kotoisin ajanjaksolta, jolloin Itä-Saksassa Ifa-autot olivat suosittuja ja niiden ominaisuuksista ja luotettavuudesta kerrottiin positiivista sanomaa.Ifa F8 ja F9. Sitten taisivat tulle Trabantit. Eivätkös ne kaikki olleet 2-tahtimoottorisia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ifa F8 ja F9. Sitten taisivat tulle Trabantit. Eivätkös ne kaikki olleet 2-tahtimoottorisia?
Wartburg taisi olla noiden Ifojen varsinainen seuraaja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Wartburg taisi olla noiden Ifojen varsinainen seuraaja
Olavi Virralla oli Varre.
Siintä on tehty laulukin nimeltä Varrella Virran. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olavi Virralla oli Varre.
Siintä on tehty laulukin nimeltä Varrella Virran.Muistan että edellisen asuinpaikkakunnan eläinlääkärillä oli komea warre 353 tourist
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistan että edellisen asuinpaikkakunnan eläinlääkärillä oli komea warre 353 tourist
Sitä ei nimittäin tarvinnut välillä pestä kun kävi rääkkäämässä eläimiä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistan että edellisen asuinpaikkakunnan eläinlääkärillä oli komea warre 353 tourist
r rimpi pimpimpim savukone
- Anonyymi
Minä muistan tuon Ifa-auto jutun. Meillä päin se tulkittiin niin, että tosi huonoa autoa ei edes varkaat vie!
- Anonyymi
Ifoissa taisi olla vielä puukori eli huonolla säkällä alkoi tuulilasin kulma kasvaa sientä
- Anonyymi
Voiko tuon jotenkin toisin tulkita sitten??!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ifoissa taisi olla vielä puukori eli huonolla säkällä alkoi tuulilasin kulma kasvaa sientä
Enoni ajoi Ifa F8:lla kolarin, ja sanoi, että jos olisi ollut metallikori, ulos ei olisi päässyt, mutta puukori hajosi ympäriltä päreiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ifoissa taisi olla vielä puukori eli huonolla säkällä alkoi tuulilasin kulma kasvaa sientä
Ifa F8.ssa taisi olla osittain puurunkoinen kori, muutenhan konstruktio oli hyvinkin nykyaikainen, moottori poikittain edessä ja etuveto. F9 oli taas teräskorinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ifa F8.ssa taisi olla osittain puurunkoinen kori, muutenhan konstruktio oli hyvinkin nykyaikainen, moottori poikittain edessä ja etuveto. F9 oli taas teräskorinen.
IFA:n keularakenteesta johtui se omituinen järjestely IFA:n / warren konehuoneessa että jäähdytin oli takimmaisena johtui siitä suiposta keulasta ja moottorijärjestelyä ei muutettu vaikka kori vaihtui
- Anonyymi
Mosseja oli vielä 70 luvun alussa. Sen jälkeen konela alkoi myydä ladoja.
- Anonyymi
Moskvich 1500 M. Terästetty. Dumattiin että siinä oli liian iso ja tehokas moottori.
- Anonyymi
Se oli valitettavasti totta että auton suorituskyky ylitti ajo-ominaisuudet yleensä näin päin ei tehdä
- Anonyymi
Kova tykki ja raaseri oli kyllä.
- Anonyymi
Yhteistä Mossella ja pissapotalla oli se, että kummassakaan ei kehdannut istua yleisellä paikalla.
- Anonyymi
Bemarin kone sylinteriputkilla. Helppo kunnostaa uudenveroikseksi: Uudet sylinteriputket ja männänrenkaat ja venttiilien hionta ja taas oli voimanpesä kuin uusi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bemarin kone sylinteriputkilla. Helppo kunnostaa uudenveroikseksi: Uudet sylinteriputket ja männänrenkaat ja venttiilien hionta ja taas oli voimanpesä kuin uusi.
>>Tämän Ufan moottoritehtaan valmistaman voimanlähteen väitetään olevan kopio BMW:n valmisteesta, mutta todellisuudessa niillä ei ole muuta yhteistä nimittäjää kuin toisiaan muistuttava venttiilikoppa. Ufan moottori on mm. täysalumiininen, kun BMW:n lohko on valurautaa. <<
Autowiki - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>Tämän Ufan moottoritehtaan valmistaman voimanlähteen väitetään olevan kopio BMW:n valmisteesta, mutta todellisuudessa niillä ei ole muuta yhteistä nimittäjää kuin toisiaan muistuttava venttiilikoppa. Ufan moottori on mm. täysalumiininen, kun BMW:n lohko on valurautaa. <<
AutowikiAlumiinilohko oli. Hyvin muistan kun kertaalleen tehtiin faijan kanssa Mosse 1500M:ään koneremontti, tai faija teki ja minä ojentelin kiintoavaimia. Oli siis nykyaikainen, paljon edistyneempi kuin Bemarin valurautamöhkö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alumiinilohko oli. Hyvin muistan kun kertaalleen tehtiin faijan kanssa Mosse 1500M:ään koneremontti, tai faija teki ja minä ojentelin kiintoavaimia. Oli siis nykyaikainen, paljon edistyneempi kuin Bemarin valurautamöhkö.
Remontti piti vain tehdä..:)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Remontti piti vain tehdä..:)
Piti kyllä. Ei niillä montaa sataa tuhatta kilsaa ajettu ilman remonttia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Piti kyllä. Ei niillä montaa sataa tuhatta kilsaa ajettu ilman remonttia.
Itse asiassa ainakaan niillä 407 - 403 versioilla ei ajettu montaa kymmentä tuhatta ilman remonttia. Elitet ja siitä seuraavat oli vähän parempia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alumiinilohko oli. Hyvin muistan kun kertaalleen tehtiin faijan kanssa Mosse 1500M:ään koneremontti, tai faija teki ja minä ojentelin kiintoavaimia. Oli siis nykyaikainen, paljon edistyneempi kuin Bemarin valurautamöhkö.
Se joka osasi tehdä siihen 402 sivuventtiilikoneeseen remonttia oli kylän kovin automiäs :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa ainakaan niillä 407 - 403 versioilla ei ajettu montaa kymmentä tuhatta ilman remonttia. Elitet ja siitä seuraavat oli vähän parempia
Venttiilit oli tehty 78 oktaaniselle gasolle sillä jos ajoi pitempään yli 70 km/h niin paloi ne venttiilit
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa ainakaan niillä 407 - 403 versioilla ei ajettu montaa kymmentä tuhatta ilman remonttia. Elitet ja siitä seuraavat oli vähän parempia
Isäukko ajoi 130000 km alkoi olemaan ruosteessa.Kuplan konekin oli loppu kun mittarissa 100000 km.Kokemusta on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Remontti piti vain tehdä..:)
Bemariin joutuu myös tekemään koneremontteja.Oikeita öljyruiskuja.Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää. Ylimainostettu pommi.
- Anonyymi
MOSSES NE VAA SITÄ MOSKOVALAISTA SANOIVAT JA KOMMUNISTIT SILLÄ AJOIVAT TÖIHIN JA KOVASTI KEHUIVAT.
TAISIVAT JONKUN KOLARINKIN AJAA, MUTTA EI SE AUTON SYY, KELIN SYYTÄ SE OLI.
Harva se venäjää osasi, mutta kovasti ihanoivat. Neuvostoliittohan se oli kaapinut Lenin ja Stalin itselleen monta valtiota.
-
NYKYÄÄN MOSSEJA PAREMPIAKAAN EI TULE, RAJAT KUN OVAT KIINNI. - Anonyymi
Skandinavia mossen ostajalle oli kuulemma iloinen yllätys hansikaslokerossa rasia kaviaaria
- Anonyymi
Elite se kyllä oli.
- Anonyymi
Erittäin hyvä laadukas
- Anonyymi
Elite 1500 mainoksessa sanottiin, että jollette halua sen ajavan ohitsenne, ostakaa se.
- Anonyymi
Eniten Suomen teille levinnyt itäauto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eniten Suomen teille levinnyt itäauto.
1500S malli kulki 170km/h jos uskalsi ajaa ja jos jaksoi pitää ratista kiinni, niin paljon rattia ravisti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eniten Suomen teille levinnyt itäauto.
Oli myös aito neliveto - veti kaikista neljästä ovesta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1500S malli kulki 170km/h jos uskalsi ajaa ja jos jaksoi pitää ratista kiinni, niin paljon rattia ravisti.
150 Oikea lukema.Ei ravista jos renkaat tasapainossa.
- Anonyymi
Moskvitshin työkaluvalikoimaan kuuluivat mm. käynnistysveivi (jota onneksi harvoin tarvitsi oikeasti) ja laadukas työvalo
- Anonyymi
Oikean mossemiehen pettämätön konsti pakkasella: Kun pyöräytti veivillä moottoria pari kolme kierrosta ja sai öljyt liikkeelle niin käyntiin lähti kuin palmun alta. Siihen aikaan ei ollut synteettisiä 0W -öljyjä.
- Anonyymi
Tuohon 407 malliin on kuollut moni venäläinen kun on pakoputkesta kabiiniin letkun vetänyt.
- Anonyymi
Scandinavia mosseen uusittiin turvallisempi ratti edellisen saattoi tulla rintakehästä läpi
- Anonyymi
Tästä keskustelusta huomaa hyvin, keitä Suomi24:llä käy: 70-90-vuotiaita miehiä, kansakoulun käyneitä entisiä rasvanahkaduunareita, todennäköisesti vasemmistolaisia.
- Anonyymi
Hö urkki oli ainoa pressa sen jälkeen on ollut vain valepressoja
- Anonyymi
Persu tarkkailija valppaana.
- Anonyymi
Pojanjolppeja ovat joilla ei kyseistä kulkinetta ollutkaan.Löylynlyömää porukkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pojanjolppeja ovat joilla ei kyseistä kulkinetta ollutkaan.Löylynlyömää porukkaa.
Yksi asia mitä länsiautoissa ei yleensä ollut oli mossen ja volgan jäähdyttimen edesä oleva kaihdin
- Anonyymi
Muistelen että noiden versioiden tuotantomäärät oli vain 70-80 000 kpl vuodessa joista melkoinen osa yksistään meni Suomeen
- Anonyymi
https://youtu.be/rU-gJMMjzvs?si=0saXCPfChUZGDO2P
Lähtihän se käyntiin. - Anonyymi
meillä oli tuollainen sitten 70 luvulla myytiin 50 kympillä
- Anonyymi
Sen arvo nousi huomattavasti kun tankkasi täyteen bensaa
- Anonyymi
BMW:ssä on sama moottori kuin elitessä.
- Anonyymi
Ei ainakaan arempi.
- Anonyymi
Siinä oli muistaakseni # GOTCHA # takaluukun sai auki vain kuskinpuoleisen takaoven alareunassa olevasta vivusta
- Anonyymi
Puolassa valmistettu Polski-Fiat huollettiin maahantuojan toimesta perusteellisesti ennen asiakkaalle lähettämistä. Autoon vaihdettiin ainakin akku, tuulilasi ja renkaat. Osa tietysti sen vuoksi, etteivät jotkut auton osat vastanneet Suomen lainsäädäntöä, mutta osa huonon laadun vuoksi.
- Anonyymi
Moskvitsh 407 aiotaan ottaa venäjällä uudestaan valmistukseen. Se on riittävän yksinkertainen jopa venäläisten valmistaa, ilman länsimaisia osia.
- Anonyymi
Mossen bensantäyttö oli tottumattomalle ikävä aina ensimmäiset täytöt oli rystyset verillä kun sohlasi sen teräväreunaisen rekisterikilven kanssa
- Anonyymi
Venäjän tiltut hääräävät sumutusmielin taasen niinkuin näitten tapana on
- Anonyymi
Saksan ooppeli oli aivan toista luokkaa mikä venäjällä kopioituna valmistettiin
- Anonyymi
Mosset piti purkaa ja katella mitä ylimäärästä oli heitelty koneistoihin ja muutenkin kiristellä paikat jotenkin käyttöä kestäviksi ees vähänmatkaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mosset piti purkaa ja katella mitä ylimäärästä oli heitelty koneistoihin ja muutenkin kiristellä paikat jotenkin käyttöä kestäviksi ees vähänmatkaa
Mossessa tuli tehdasvarustuksena voimakas mahorkan haju
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mosset piti purkaa ja katella mitä ylimäärästä oli heitelty koneistoihin ja muutenkin kiristellä paikat jotenkin käyttöä kestäviksi ees vähänmatkaa
Höpö höpö.Essonbaarin juttuja.
- Anonyymi
Puukenkämossessa oli puinen kori. Yllätys yllätys, poliiseilla niitä oli käytössä vielä 60-luvun alussakin. Tosin yrittivät piilotella niitä asemien takapihoille, kun eiväthän ne varsinaisia työjuhtia olleet.
- Anonyymi
RAF Latvija bussin pohja oli muistaakseni vanerista materiaalin säästämiseksi
- Anonyymi
Höpö höpö.Eivät olleet puuta.
- Anonyymi
Missähän niitä Mossen osia oikein valmistettiin, kun kerrotaan maahantuojan vaihtaneen länsimaisia laseja, lamppuja, vilkkuja ym sellaisia osia?
Eikö sellaiset varaosat tule jumalattoman kalliiksi, kun niitä ei voi myydä länsimarkkinoille lainkaan? - Anonyymi
Niin tai näin, mutta BMW:stä kopioidulla moottorilla Elite Mosse 1500 kulki 150 kmh.
Ajoominaisuuksista kirjoitettiin, että täytyy olla rallikuski, että pystyy ajamaan moista nopeutta.
Konela kuitenkin mainosti, että jollette halua sen ohittavan teitä, ostakaa se.- Anonyymi
Täysin eri moottori. Lohko oli eri materiaaliakin, ei mitään yhteistä BMV:n kanssa. Sen verran yhteistä, että oli neljä sylinteriä.
- Anonyymi
Aivan eri moottorihan se oli, koska se oli venäläisten kopio Bemarin moottorista. Materiaalista lähtien aivan eri planeetalta.
Se ei ollut mikään lisenssillä tehty vaan puhtaasti venäläisten itse kopsaama ja tekemä venäläistä teknistä tasoa oleva moottorin malli.
Kopsaamallakin saa tehoja lisää.- Anonyymi
Joo se oli venäläisten puuliiiterissä suunnittelema moottori
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432211Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t22984Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685