Olisiko oikein, jos eläkeläiset nettovarallisuudeltaan Suomen rikkaimpana ikäryhmänä jätettäisiin säästötalkoiden ulkopuolelle, kysyy Iltalehden uutispäätoimittaja Valtteri Varpela.
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/cb0cd655-8cd0-40cc-b2b7-32853c0436d7
Valtteri Varpela on nimitetty äskettäin varapäätoimittajaksi, jonka palkan pienuus ilmeisesti kaivelee häntä.
Se aiheuttaa Waltterissa kateus ja kommunisti reaktion.
Ne jorka ovat vuosikymmenien työpanoksellaan, säästäväisyydellään ja ahkerudellaan keränneet hiukan pesämunaa tulee panna nuoremman luottokortti- ja pikavippivelkakuorman maksajiksi.
Kotoa lähtiessäni 14-vuotiaana ensin ammattikouluun ja siitä maailmalle töihin, mukanani oli jenkki-kassillinen vanhoja vaatteita ja 100 markkaa matkarahaa.
Omalta kohdaltani voin sanoa että vaati luonteenlujuutta olla haksahtelematta kaikenlaisiin houkutuksiin.
Sen sijaan säästin ja otin hiukan kovakorkoista lainaa hankkiakseni asunnon.
Viimeisen velkaerän maksoin 1986, jonka jälkeen olen tehnyt kaikki hankinnat käteisellä.
Autot ovat olleet kiinnostavia, mutta ne ovat olleet halpoja käytettyja ja huollettu ja korjattu pääosin itse.
Ylipäätään säästäväisyydellä olen päässut tähän tilanteeseen jossa nyt olen ja jota Waltterit kadehtivat.
Tänä pävänä neuvovat rahaston hoitajat panemaan sivuun hiukan sadepäivän varalle, niin minä ole tehnyt neuvomatta.
Kotoa sain ohjeen: " kun on paikka paikan päällä niin on markka markan päällä".
Eläkeläisten varallisuus aiheuttaa kateutta Valtteri Varpelassa
25
489
Vastaukset
- Anonyymi
Entä jos eläkeläiset siirtäisivät omaisuutensa lapsilleen? Vieläkö joku kadehtisi, vai alettaisiinko kadehtia niitä lapsia??
- Anonyymi
Kyllähän tässä lapsia tuetaan koko ajan ruoka rahaa antamalla ettei leipäjonoon tarvitse mennä.
- Anonyymi
Lasten elättäminen myös aikuisiällä on verovapaata.
Rahalahja yli 5000€ on veronalaista.
Käteislahjoituksen voi tehdä verovapaasti kunhan ei kukaan kavalla.
Omaisuuden lahjoituksen veroista vapautuu säilyttämällä hallintaoikeuden.
Arvopaperit voi säätiöidä verovapaasti, (kuten ruotsinkieliset).
Muuttama verosopimusmaahan tai Ruotsiin ja lahjoittamalla verovapaasti. - Anonyymi
Vihervasemmistolainen kadehtii kaikkia
- Anonyymi
Suomen eläkeläisistä taitaa todella varakkaita olla 0% eli tavalliset eläkeläiset. Se 20%, joiden eläkkeet on satoja tuhansiq vuodessa, ne on jossain muualla, veroparatiiseissa. Jostain luin, että suomalaisten eläkeläisten keskieläke on 1700€/brutto per kk. Käteen jää noin 300-400€/kk vähemmän verojen jälkeen, unohtamatta sitä vero%, missä kukakin asuu vaihtelee sekä se, että eläkkeitä verotetaan ihan sikana.
- Anonyymi
Näin on.
- Anonyymi
Omituinen tapaus.
- Anonyymi
Nulikka, joka on kateellinen eläkeläisille.
- Anonyymi
Juuri niin!
- Anonyymi
Ökypalkkioilla ja eduilla loisivat kansanedustajat kadektivat eläkeläisten saamaa satasen indeksikorotusta, mikä ei riitä kattamaan todellisia hinnannousuja.
Omaa palkkiotaan nostivat samalla 500 eurolla.
Röyhkeää.- Anonyymi
Totta.
- Anonyymi
Karseinta on tuo summa 150€, kannattaako sitä kadehtia. Meillä jatkuvasti puhutaan ettei toimeentulotuki ole riittävä ja sitä yritettiin nostaa, mutta palkansaajat vaativat, että heille myös samat korotukset, joten kaikki jäi ennalleen.
Korjaa siinä sitten tuloeroja, kun jokainen näkee vain oman napansa ja kadehtii, jos joku köyhä saisi muutaman euron lisää. Ja että siitä täytyy vielä kirjoittaa pääkirjoitus kuinka eläkeläiset makaavat rikkauksiensa päällä, vaikka jos tämän toimittajan omaisuus laitettaisiin omani viereen, niin jäisin kauaksi taakse. Tällaiset kirjoitukset levittävät juuri sitä pahaaoloa kansalaisten keskuudessa, kun kirjoitetaan mitä sattuu ja ihmiset jaetaan kahteen leiriin. - Anonyymi
Ketä kiinnostaa jonkun Waltterin elämä?
- Anonyymi
MIKÄ HELVETIN VARALLISUUS? ONKO VARALLISUUTTA SAAKELI ASUA VUOKRALLA ELÄKELÄISENÄ JA OMISTAA VANHA 14 VUOTIAS KOTTERO? KAIKENLAISIA IDIOOTTEJA JANTTEREITA SITÄ SUUNSA AVAAKAAN, OIKEITA AIVOPIERUJA.
- Anonyymi
Valtteri voitaisiin tunkea roskapönttöön eikä päästää ikinä pois sieltä.
- Anonyymi
Valtteri on persuporvari.
- Anonyymi
Vedotaan eläkeläisten nettovarallisuuteen. Totta kai ikänsä työtä tehneillä ja lainansa maksaneille on kertynyt enemmän varallisuutta kuin kolmekymppisille. Muistetaan nyt vielä, että 80- ja 90 luvuilla asuntolainojen korot olivat kaksinumeroisia ja inflaatio laukkasi.
Kun katsotaan lähihistoriaan, niin huomataan ettei viimeisen 16 vuoden aikana eläkeläisten etuuksiin ole tullut juurikaan parannuksia, muualle sitä vastoin kyllä - velkarahalla. Ja jokuhan tuon varallisuuden sitten perii. Useinmiten he, jotka ovat pari vuosikymmentä olleet näiden ahneiden pohattojen elätettävänä ja asuneet korvauksetta juuri näissä nettovarallisuutta edustavissa kodeissa. - Anonyymi
Kyllähän asia on nyt niin, ettei suurimmalla osalla eläkeläisiä ole mitään varallisuutta!! Joillakin saattaa olla vanha kuppainen omakotitalo, jota ei saisi edes myytyä eikä sitten muuta! Suomessa on vain pieni osa ihmisiä jotka ovat varakkaita!
Ei siis pidä yleistää, saati kadehtia olematonta! - Anonyymi
Onko Valtteri Kreetan lemmikki?
- Anonyymi
Kyllä on hienoa olla velaton peruseläkeläinen, joka on elättänyt kaikessa köyhyydessä ja puutteessa nykyiset veronmaksajat. Omaisuuttakin on kertynyt huolellisella taloudenpidolla ilman ulkomaanmatkoja ja muuta ylellisyyttä. Varsin pian jälkipolvet pääsevät nauttimaan työmme hedelmistä. Mietipä sitä, lehtimies.
- Anonyymi
Tuollaiset Valtterit on elätetty nykyisten eläkeläisten toimesta, ovat tehneet pitkän raadannan vuosikymmeniä työssä ja tässä on joltain kermaperse-Valtterilta kiitos. Et saatana edes häpeä kloppi?
- Anonyymi
Hyvin sanottu’
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin sanottu’
Joo.
- Anonyymi
Valtteri huuhaa toimittaja
- Anonyymi
Puolivillaista höpinää. Suomessa on perustuslaillinen omaisuuden suoja. Oikeusvaltiossa ei säädetä taannehtivasti toimivia lakeja. Nykyisten eläkeläisten eläkkeet on ansaittu voimassa olleen lain mukaan, eikä niihin voi jälkikäteen puuttua.
Indeksiin puuttuminen ei asiantuntijoiden mukaan lisää valtion tuloja. Se voi päinvastoin lisätä toimeentulotuen tarvetta, sillä lääkekulut menevät jo nyt monilla ulosottoon.
Eläkeuudistus voi näin ollen koskea vain tulevia eläkkeitä. Ajoittaiset tarkistukset ovat luonnollisia. Minunkin eläkeikäni nousi 2 vuotta viime uudistuksen yhteydessä,, koska elinajanodote Suomessa oli noussut.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803