Pyöräilijän liikennesäännöt

Anonyymi-ap

Mikä teitä pyöräilijöitä vaivaa? 

Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääasiassa samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja.

1.6.2020 otettiin lakiin erikseen mainittuna, että polkupyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila. Tiedoksi, että turvallinen tila ei ole sitä että ajetaan hihaa hipoen tai päälle.

1.6.1997 (!) alkaen on ollut voimassa laki, että jalankulkija saa kulkea yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä sitä reunaa kuin haluaa eli joko oikealla tai vasemmalla. Pyöräilijän tulee väistää väylän keskelle eikä vaatia jalankulkijaa väistämään.

Jalkakäytävällä jalankulkijan paikkaa ei ole laissa määritelty eli kaikilla osin. Vain alle 12-vuotias saa ajaa pyörällä jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa. Pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä. Esim. Tikkurilassa ja sen ympäristössä on paljon vain jalkakäytäviä.

Kuljin yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän vasenta reunaa ja vastaan tuli vanha täti pyörällä ajaen. Vanha täti ei näyttänyt siirtyvän väylän keskelle edes n. metrin päästä minusta. Näytin tädille käsimerkkejä, mutta hän jatkoi vain kohti. Sain käteni suojaksi ja täti kaatui ja huusi sieltä maasta; ajoin oikealla. Yritä siinä sitten sille tädille ja vaarille kertoa, että polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijä väistää. Huusivat, että jalankulkijan kuuluu västää. Tädille olisi ollut tilaa n. 5 m väistää. 

Minun vasemmalla puolen oli aurauskinokset, joten en hypännyt sinne.

Turha puhua ennakointivelvollisuudesta, sillä tädillä oli väistämisvelvollisuus eikä päälleajo-oikeutta ole!

5

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hehee, kerran Oulun Ritaharjussa äijäpyöräilijä tuli kohti. Nostin kyynärpään eteen ja taatusti fillaristi sai makean tällin käsivarteensa mun kyynärpäästä. Itsellä kolaus ei tuntunut miltään.

      • Anonyymi

        Kerran eräs fiksu pyöräilijä oli sitä mieltä, että miksi kävelin hänen pyörän päälle!!!!!

        Hän siis ajoi niin läheltä, että osui minuun.

        Pyöräilijöille tiedoksi, että me jalankulkijat voimme "suojautua", mutta töniä ja lyödä emme saa!

        Se, että nostamme tarvittaessa kädet suojaksi, ei ole tönimistä eikä lyömistä. Kädet on toisinaan pakko nostaa suojaksi, jotta ei käy pahemmin.


      • Anonyymi
        UUSI

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        🍒 ­­­N­­y­­­m­­­f­­­o­­­m­a­a­­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Tapahtui Tikkurilassa vuosia sitten.

      Juoksin yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän vasenta reunaa. Vastaan tuli pyörällä nuori aikuinen nainen erittäin kovaa vauhtia. Nainen väisti minua, mutta liian läheltä ja hänen pyörän poljin osui jalkaani, teki se todella "makeeta". Hän itse sitten lensi "niskoilleen".

      Vaihtoimme yhteystiedot ja jatkoimme matkojamme.

      Klinkkasin kotiin ja seuraavana päivänä oli pakko mennä lääkäriin. Onneksi on hyvät vakuutukset. Murtumia ei ollut, mutta jalka todella kipeä ja sairista.

      Meni muutama päivä tapahtumasta ja mitä tapahtui?

      Poliisi soitti ja ilmoitti, että minusta on tehty rikosilmoitus!

      Kerroin tapahtumasta ja vammastani. Poliisi kertoi, että pyöräilijä on syyllinen, sillä hänen olisi pitänyt väistää minua eikä asiassa ole mitään epäselvyyttä.

      Vakuutusyhtiö vaati pyöräilijältä lääkäri- ja tutkimuskulut, joten pyöräilijä köyhtyi muutamia satoja euroa!

      Olen todistanut muutamia tapauksia, jossa pyöräilijä on ajanut jalankulkijan päälle.

      Useimmiten pyöräilijät vain lähtevät karkuun eivätkä jää selvittämään asiaa!

    • Anonyymi

      Tässä muutama esimerkki siitä kun pyöräilijä ei noudattanut liikennesääntöjä ym:

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582#gs.7kfv33

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3162c021-88b4-4760-88e8-703391c9288a

      Kuten luette niin pyöräilijällä on erittäin suuri vastuu siitä, että väistää jalankulkijaa!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe