Aika mykistävää on entäs teillä? Riittävätkö rahat ihmisarvoiseen elämään?🤔
https://yle.fi/a/74-20036544
” Rahasi eivät riitä ihmisarvoiseen elämään
6 275 €
Näin paljon kotitaloutesi tarvitsee kuukaudessa ihmisarvoiseen elämään.
Lue lisää...
Näistä sinun kuukausibudjettisi koostuu - valitse alta sinua kiinnostava kategoria
Ruoka: 2 185 €/kk
Vapaa-aika: 981 €/kk
Asuminen: 931 €/kk
Vaatteet: 743 €/kk
Liikkuminen: 454 €/kk
Tietoliikenne: 312 €/kk
Hygienia: 269 €/kk
Kodin tavarat ja laitteet: 227 €/kk
Terveys: 172 €/kk
Kategorioiden yhteissumma 6 275 €/kk”
Ihmisarvoinen elämä on mitattu
85
767
Vastaukset
- Anonyymi
Sitä en osaa sanoa onko ne salaliittoilut YK:n agenda 2030:stä totta vai eivät. Siltä ne kuitenkin vaikuttavat. Anyway, typerä tämä koko rahajärjestelmä kun se on vääränlaisten ihmisten käsissä. Olen rehellisesti sanoen jo luovuttanut tämän koko homman suhteen. Vaurauden ja maineen tavoittelu sekä kunnianhimo ovat tipotiessään. Elellään sitten yhteiskunnan tuilla. Minulle tulee helposti vastareaktio siihen jos asiat eivät mene mieleni mukaan ja ne todellakaan eivät mene enää nykyään mieleni mukaan. Yksin elän loisena vaikka minusta olisi muuhunkin. Töihin ei meinaa päästä. Miksi ei lasketa rimaa ja oteta ihmisiä töihin lyhyelle koeajalle että onko tämä tai tuo sopivia työläisiä tähän tai tuohon hommaan vai eivät? En vain välitä enää. F*ck it 😅. Kaikki ylimääräiset ostoni ovat nykyään alehintaisia tuotteita.
- Anonyymi
Se mihin rahat ei riitä, viedään väkisin oikeistoporvareilta, sekä samalla hakataan ne kusiaiset ja poltetaan niiden talot, asunto ja lapset.
>simiti<- Anonyymi
Auto, eikä asunto
- Anonyymi
3 510 €
Rahasi riittävät ihmisarvoiseen elämään.
Juu, oikein mukavasti pärjätään.
Jasu- Anonyymi
Voi jasu. Ei ihmisarvoiseen elämään tarvitse välttämättä yhtään rahaa. Kaikkihan riippuu elon pituudesta.
Nykyhallituksen kannattajilla ja pääjehuilla elon pituus voi lyhentyä yllättävän paljon. Tämä ei ole uhkaus, vaan ihan realismiin perustuva arvioni.
>simiti< - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi jasu. Ei ihmisarvoiseen elämään tarvitse välttämättä yhtään rahaa. Kaikkihan riippuu elon pituudesta.
Nykyhallituksen kannattajilla ja pääjehuilla elon pituus voi lyhentyä yllättävän paljon. Tämä ei ole uhkaus, vaan ihan realismiin perustuva arvioni.
>simiti<Ei tarttekkaan, mutta testin mukaan tarttetaan. Tokihan töissäkin käydään tulojen saamiseksi, ei sinne muuten tulis mentyä, jos rahaa saisi tekemättä mitään.
Raha on välttämätön paha, minulle ei edes tärkeää. Mutta kun joku idiootti keksi sen vaihtovälineeksi.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarttekkaan, mutta testin mukaan tarttetaan. Tokihan töissäkin käydään tulojen saamiseksi, ei sinne muuten tulis mentyä, jos rahaa saisi tekemättä mitään.
Raha on välttämätön paha, minulle ei edes tärkeää. Mutta kun joku idiootti keksi sen vaihtovälineeksi.
JasuPuolisoni vetää jatkuvasti 12-16h päiviä työmatkoineen päivittäin Ma-Pe. On ihan zombi työväsymyksestä. Ja kun en voita sitä jackpottiakaan perkele sentään, voisi hänkin lopettaa itsensä työllä kiduttamisen.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puolisoni vetää jatkuvasti 12-16h päiviä työmatkoineen päivittäin Ma-Pe. On ihan zombi työväsymyksestä. Ja kun en voita sitä jackpottiakaan perkele sentään, voisi hänkin lopettaa itsensä työllä kiduttamisen.
JasuVaan eipä siinä, toivon että työhakuihini jossakin tärppää ja pääsen viimeistään syksyllä uuteen työpaikkaan. Päiväkotiin ja/tai kouluun. 🙂
Jasu Anonyymi kirjoitti:
Vaan eipä siinä, toivon että työhakuihini jossakin tärppää ja pääsen viimeistään syksyllä uuteen työpaikkaan. Päiväkotiin ja/tai kouluun. 🙂
JasuEli voit miettiä 12-16tuntia onko järkevää. Olisko se opiskelu aiheellinen työpaikan vaihto?
”Laskin kuvitteelisen laskennan teidän perheelle
Näin arviosi on laskettu
Tulot
0,00 e/kk
Menot
2996,23 e/kk
Tulojen ja menojen erotus
-2996,23 e/kk
Tiedot, joihin arvio perustuu
Toimeentulotukiperheeseen kuuluvat jäsenet
Hakija
Puoliso
Lapsi 1 (alle 10 v)
Lapsi 2 (alle 10 v)
Tulot
Omat tulot
0,00 e/kk
Puolison tulot
0,00 e/kk
Tulot yhteensä
0,00 e/kk
Lue, mikä on ansiotulovähennys.
Menot
Vuokra
786,00 e/kk
Vesimaksu
400,00 e/kk
taloussähkö/ -kaasu
100,00 e/kk
Oma perusosa
499,55 e/kk
Puolison perusosa
499,55 e/kk
1. lapsen (alle 10 v) perusosa
370,26 e/kk
2. lapsen (alle 10 v) perusosa
340,87 e/kk
Menot yhteensä
2996,23 e/kk
Lue, mikä on perusosa.
Perusosa on kiinteä summa niistä menoista, jotka on tarkoitettu jokapäiväisen elämän välttämättömiin menoihin (esim. ruoka ja vaatteet). Jokaiselle perheenjäsenelle huomioidaan laskelmassa menona oma perusosansa.
”
https://laskurit.kela.fi/toimeentulotuen-maaran-laskuri
https://www.kela.fi/documents/20124/410315/asumismenojen_rajat_2023.pdf/d01f54b6-2240-3eb4-5139-94caaa5598a1?t=1669183666975
Koska asuin alue ei ole tiedossa heitin nyt jonkun pikkusen
Eikä minulla ole menot tiedossa menot ja tulot, mutta ilman mitään.
Jos tuon lisäksi tekisi pikku työtä 150€ saa pitää yliosan jos 1000€ työtä niin lasketaan tuloksi kuin lapsilisätkin mutta työstä saat ylimäärenä hyvityksenä 150€ pitää tuohon lisänä mutta siltikin omaisuus realisoitava.- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Eli voit miettiä 12-16tuntia onko järkevää. Olisko se opiskelu aiheellinen työpaikan vaihto?
”Laskin kuvitteelisen laskennan teidän perheelle
Näin arviosi on laskettu
Tulot
0,00 e/kk
Menot
2996,23 e/kk
Tulojen ja menojen erotus
-2996,23 e/kk
Tiedot, joihin arvio perustuu
Toimeentulotukiperheeseen kuuluvat jäsenet
Hakija
Puoliso
Lapsi 1 (alle 10 v)
Lapsi 2 (alle 10 v)
Tulot
Omat tulot
0,00 e/kk
Puolison tulot
0,00 e/kk
Tulot yhteensä
0,00 e/kk
Lue, mikä on ansiotulovähennys.
Menot
Vuokra
786,00 e/kk
Vesimaksu
400,00 e/kk
taloussähkö/ -kaasu
100,00 e/kk
Oma perusosa
499,55 e/kk
Puolison perusosa
499,55 e/kk
1. lapsen (alle 10 v) perusosa
370,26 e/kk
2. lapsen (alle 10 v) perusosa
340,87 e/kk
Menot yhteensä
2996,23 e/kk
Lue, mikä on perusosa.
Perusosa on kiinteä summa niistä menoista, jotka on tarkoitettu jokapäiväisen elämän välttämättömiin menoihin (esim. ruoka ja vaatteet). Jokaiselle perheenjäsenelle huomioidaan laskelmassa menona oma perusosansa.
”
https://laskurit.kela.fi/toimeentulotuen-maaran-laskuri
https://www.kela.fi/documents/20124/410315/asumismenojen_rajat_2023.pdf/d01f54b6-2240-3eb4-5139-94caaa5598a1?t=1669183666975
Koska asuin alue ei ole tiedossa heitin nyt jonkun pikkusen
Eikä minulla ole menot tiedossa menot ja tulot, mutta ilman mitään.
Jos tuon lisäksi tekisi pikku työtä 150€ saa pitää yliosan jos 1000€ työtä niin lasketaan tuloksi kuin lapsilisätkin mutta työstä saat ylimäärenä hyvityksenä 150€ pitää tuohon lisänä mutta siltikin omaisuus realisoitava.Nosturikuskin työ ei ole toimistotyötä. Siellä ollaa puikoissa just niin kauan, kun raksatyöt on käynnissä.
Hänellä kyllä älyä riittää paljon pidemmällekin. Vaan lähdeppä asuntovellisena perheen isinä opiskelmaan ja jätä työsi. Ei ole niin vaan tehty. 😃
Hän ei halua elää tuilla, vaan tienata itse. Kuten minäkin.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nosturikuskin työ ei ole toimistotyötä. Siellä ollaa puikoissa just niin kauan, kun raksatyöt on käynnissä.
Hänellä kyllä älyä riittää paljon pidemmällekin. Vaan lähdeppä asuntovellisena perheen isinä opiskelmaan ja jätä työsi. Ei ole niin vaan tehty. 😃
JasuJa mun vanhempi lapseni on 11. Ei 10.🙂
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nosturikuskin työ ei ole toimistotyötä. Siellä ollaa puikoissa just niin kauan, kun raksatyöt on käynnissä.
JasuJa kun kone myydään jollekin raksalle töihin kuskeineen, niin se työ tehdään mikä on sovittu. Siitä tulee yrittäjälle raha, josta tulee työntekijälle palkka. Jos kone on myyty 100km.päähän kotoa, on työ siellä 100km päässä silloin juuri niin kauan, kun koneelle on tilausta. Sitten se siirtyy taas seuraavalle myydylle työpaikalle. Ja kuski kulkee työlleen sinne missä konekin.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kun kone myydään jollekin raksalle töihin kuskeineen, niin se työ tehdään mikä on sovittu. Siitä tulee yrittäjälle raha, josta tulee työntekijälle palkka. Jos kone on myyty 100km.päähän kotoa, on työ siellä 100km päässä silloin juuri niin kauan, kun koneelle on tilausta. Sitten se siirtyy taas seuraavalle myydylle työpaikalle. Ja kuski kulkee työlleen sinne missä konekin.
JasuNäin työ on liikkuvaa sorttia ja jokainen älyää, että aikaa kuluu mitä kauemmas ajetaan ja mitä urakkaluontoisemmin töitä painetaan. Niillä on raksoillakin aikataulut työlle. Sakotkin jos ei aikataulut päde.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin työ on liikkuvaa sorttia ja jokainen älyää, että aikaa kuluu mitä kauemmas ajetaan ja mitä urakkaluontoisemmin töitä painetaan. Niillä on raksoillakin aikataulut työlle. Sakotkin jos ei aikataulut päde.
JasuEi tartte olla kun elementtikuorma myöhässä tms. etenemisen kannalta oleellinen puuttuu tai työ menee jotenkin vituiksi, niin kaikki odottaa kunnes jatketaan. Joskus joku homma voidaan siirtää huomiselle, joskus ei koska huomenna on jo seuraavan työvaiheen ja tekijän vuoro.
Jasu Anonyymi kirjoitti:
Ja mun vanhempi lapseni on 11. Ei 10.🙂
JasuSehän on hyvässä isässä ja tykkää mennä kavereiden kanssakin. Meillä on kotiin tulo aika klo 17
valtakunta kirjoitti:
Sehän on hyvässä isässä ja tykkää mennä kavereiden kanssakin. Meillä on kotiin tulo aika klo 17
Isässä=iässä tulipas taas väärin kirjoitettua.
- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Sehän on hyvässä isässä ja tykkää mennä kavereiden kanssakin. Meillä on kotiin tulo aika klo 17
Juu. Kaverit notkuu täällä usein, kun meillä on kivaa kuulemma. Mutta aika usein puistotkin vetää ulos leikkimään. Therian... 😆
Jasu Anonyymi kirjoitti:
Juu. Kaverit notkuu täällä usein, kun meillä on kivaa kuulemma. Mutta aika usein puistotkin vetää ulos leikkimään. Therian... 😆
JasuNo ainakin joku on kotona kaikilla ei ole kotona ketään yksikin lapsi odotti vanhempiaan 21 ja sen periaatteella lapseni vetosi olla kaverinsa kanssa mutta eipä se nyt oikein mene noinkaan ettei vanhempiaan näe kokopäivänä
- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
No ainakin joku on kotona kaikilla ei ole kotona ketään yksikin lapsi odotti vanhempiaan 21 ja sen periaatteella lapseni vetosi olla kaverinsa kanssa mutta eipä se nyt oikein mene noinkaan ettei vanhempiaan näe kokopäivänä
Juu. Mulla on se etu, vaikka töissä oon. Että olen lasteni lähellä myös siellä. Ja teen lyhyttä päivää, jolloin olen kotona ajoissa jo 15 mennessä. 🙂
Osalla lapsista ei tosiaan ole ketään kotona, kun joskus varsin myöhään.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu. Mulla on se etu, vaikka töissä oon. Että olen lasteni lähellä myös siellä. Ja teen lyhyttä päivää, jolloin olen kotona ajoissa jo 15 mennessä. 🙂
Osalla lapsista ei tosiaan ole ketään kotona, kun joskus varsin myöhään.
JasuMua ei esim. enää kouluteta tukien turvin, kun mulla on jo 3 ammattia opiskeltuna, vaikka mun terveys onkin vaihtelevasti parempi ja vuoroin huonompi. Kela on ammatillisen kuntoutuksen myötä mielummin pätkätyön kannalla, niin että teen töitä aina kun pystyn terveyteni puitteissa ja olen pois, kun en pysty.
Halvempaa heille näin. Toki en minä sitä puuttuvaa osaa mistään rahaa saa, silloin kun en ole töissä olen sen varassa mitä olen ehtinyt jemmata ja puolisoni kanssani jakaa omastaan. Mutta näin jaksan tehdä eläkeikään töitä. Osa-aikaisesti töitä tehden.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mua ei esim. enää kouluteta tukien turvin, kun mulla on jo 3 ammattia opiskeltuna, vaikka mun terveys onkin vaihtelevasti parempi ja vuoroin huonompi. Kela on ammatillisen kuntoutuksen myötä mielummin pätkätyön kannalla, niin että teen töitä aina kun pystyn terveyteni puitteissa ja olen pois, kun en pysty.
Halvempaa heille näin. Toki en minä sitä puuttuvaa osaa mistään rahaa saa, silloin kun en ole töissä olen sen varassa mitä olen ehtinyt jemmata ja puolisoni kanssani jakaa omastaan. Mutta näin jaksan tehdä eläkeikään töitä. Osa-aikaisesti töitä tehden.
JasuTyökkäri haluaisi minut testiin, väläytellen sairaseläkkeelle siirtämistä, vaan en halua mitään diagnooseja millä eläkkeelle päätyisin. Mielummin teen osa-aika töitä vointini mukaan, kun jään kokonaan kotiin kun pystyn kyllä töihinkin, kun pystyn.
Kun en pysty töihin, en pysty kotonakaan mihinkään. Semmonen on terveyteni laatu.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työkkäri haluaisi minut testiin, väläytellen sairaseläkkeelle siirtämistä, vaan en halua mitään diagnooseja millä eläkkeelle päätyisin. Mielummin teen osa-aika töitä vointini mukaan, kun jään kokonaan kotiin kun pystyn kyllä töihinkin, kun pystyn.
Kun en pysty töihin, en pysty kotonakaan mihinkään. Semmonen on terveyteni laatu.
JasuTai jos haluaisin soviteltua työttömyystukea, mun pitäisi keplotella tehdä töitä vain 2 viikkoa kerrallaan ja työaikani 80% enintään alan kokotyöajasta.
Nääh, menee pelleilyksi.
Jasu
Jutun mukaan tuloni riittävät ihmisarvoiseen elämään. Todella mielenkiintoinen laskelma. En kyllä tiedä, missä perähikiällä saisin asua, että asumismenot kuukaudessa olisivat alle 600€/kk 🤔
2 172 €
Asuminen: 565 €/kk - Oma summa 1300-1400€/kk sisältäen asuntolainen, vastikkeen, vakuutuksen ja sähkön
Ruoka: 529 €/kk - Tämä osuu melko lähelle
Liikkuminen: 486 €/kk - autolaina, huolto + bensa n 400€/kk, pojan bussikortti n 15€/kk
Vapaa-aika: 186 €/kk - Tähän summaan ei pääse yksikään talous, jossa on kilpaurheileva lapsi eli ylittyy reippaasti
Vaatteet: 115 €/kk - En osaa arvioida, ostan vaatteita niin säännöllisen epäsäännöllisesti
Tietoliikenne: 105 €/kk - Selviän n 30€/kk, muu menee työnantajani piikkiin
Hygienia: 67 €/kk - Varmaankin aika lähellä
Terveys: 60 €/kk - Ei kulu kyllä tätä summaa. Minä käyn työterveydessä tarvittaessa ja poika yksityisellä vakuutuksen turvin. Lääkkeisiin tai vitamiinihin ei mene näin paljoa kuussa
Kodin tavarat ja laitteet: 57 €/kk - Vaikea määrittää, joskus menee isompia eriä, toisinaan ei ehkä mitään1575€. Tosin tosta puuttuvat lemmikkien kulut, niin sanotaan 1700€/kk. Sinällään kyllä osuu aika hyvin haarukkaan.
- Anonyymi
Teillä menee hirmuisesti rahaa. Itselläni kolmio jonka myin, kuin se oli velaton. Jäin vuokralle ajatuksena, että voin milloin tahansa hilpaista muualle, jos siltä tuntuu.
Kuitenkin maksan kolmiosta 690€ vuokraa ja vesimaksu sisältyy hintaan. Tenavat asuu jo kuka missäkin ok talossa kumppaniensa kanssa, joten ei rahallista huolta ole heistäkään.
Aikaahan minulla on ja HiFi laitteeni olen rakentanut ja päivittänyt jonkin aikaa sitten. Suurin kuluni vuokran jälkeen on elintarvikkeet ja wc paperi.
Toki hirman puijasin. Nikotiinipusseihin ja yleiseen sekoiluun menee enemmän kuin ravintoon. Mutta niitä ei lasketa. Eihän lasketa?
Mutta vaikka vuosikymmenien aikana olen oppinut tekemään HHH ruokaa, niin aina keksimänne reseptit ovat tervetulleita.
>simiti< - Anonyymi
Jos ei halua käydä töissä, ei voi olettaa saavansa yhteiskunnalta yli kuutta tonnia kuussa! Kaksi keskituloista työssä käyvää ja kuusitonnia on kassassa aika monella. Vaikka saisi kymmenen lasta, mutta olisi hankiinut ammatin ja kävisi välit töissä, ei olisi toimentulon ongelmaa. Jos hankkii 10 lasta ilman koulutusta ja ilman osallistumalla itse yhteiskunnassa, on köyhyys itse valittu tilanne.
Kyllä se mies kouluja käy sitä myöten kun pystyy . Jokainen eteenpäin opiskelu on perheelle hyväksi elä turhaa tuollaista murehdi se ei ole sinulta pois vaikka yhdyeiskunta nostaa rahoja meillä🤔
- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Kyllä se mies kouluja käy sitä myöten kun pystyy . Jokainen eteenpäin opiskelu on perheelle hyväksi elä turhaa tuollaista murehdi se ei ole sinulta pois vaikka yhdyeiskunta nostaa rahoja meillä🤔
Kyllä se on minulta pois, maksan ison osan tuloistani veroja, ja niillä veroilla elätetään teidän perhettä. Muistutan ettei teidän perhe ole pystynyt itse rahoittamaan eden pienen pientä osaa perheenne elättämisestä. Kaikki tulee suoraan yhteiskunnalta ja lisää vain pitäisi saada. Rahat menee hienoihin kännyköihin, huippu-PC:hin, nopeisiin netteihin, suoratoistopalveluihin, tuplana ostettuihin ompelukoneiisin, vaikka rahat on tiukilla ruoan kanssa. Ei mitään tolkkua!
Ymmärrän toki, että köyhyys on kurjaa ja rankkaa, mutta teillä olisi mahdollisuus parempaan elämään menemällä töihin edes toisen vanhemman osalta ja lapsienkin kanssa olisi helpompaa kun heitä ei tulisi 1-2v välein. - Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Mitä alaa sun mies opiskelee?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä alaa sun mies opiskelee?
Hydrauliikkaa.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hydrauliikkaa.....
😃 ahkera opiskelija
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hydrauliikkaa.....
Uffaffaa koneenasentaja, kamala ajatus kyllä tuollainen lykky mitä tulee miehen hahmon kuvitteelliseen puolisoon
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uffaffaa koneenasentaja, kamala ajatus kyllä tuollainen lykky mitä tulee miehen hahmon kuvitteelliseen puolisoon
Olisiko tätä makaaberia falloskateutta (?) ja kaiken seksualisoimista mahdollistatoteuttaa myös ihan vaan miimisesti, kuten liikuttamalla sormea peukalon ja etusormen välillä, niin vajukkikuva jotenkin vielä elävöityisi entisestään ?
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se on minulta pois, maksan ison osan tuloistani veroja, ja niillä veroilla elätetään teidän perhettä. Muistutan ettei teidän perhe ole pystynyt itse rahoittamaan eden pienen pientä osaa perheenne elättämisestä. Kaikki tulee suoraan yhteiskunnalta ja lisää vain pitäisi saada. Rahat menee hienoihin kännyköihin, huippu-PC:hin, nopeisiin netteihin, suoratoistopalveluihin, tuplana ostettuihin ompelukoneiisin, vaikka rahat on tiukilla ruoan kanssa. Ei mitään tolkkua!
Ymmärrän toki, että köyhyys on kurjaa ja rankkaa, mutta teillä olisi mahdollisuus parempaan elämään menemällä töihin edes toisen vanhemman osalta ja lapsienkin kanssa olisi helpompaa kun heitä ei tulisi 1-2v välein.”Muistutan ettei teidän perhe ole pystynyt itse rahoittamaan eden pienen pientä osaa perheenne elättämisestä”
Älä valehtele velkaakin 10tuhatta se opiskeluvelka on laskettu elämiseen monen vuoden ajan. Kouluttautuminen on ensisijainen ja kyllä mies on ollut lehden jakajakin tässä välissä mutta potkittiin pois koska meille tuli konkunrssi kun auto hajosi.
Muutenkin miehelle on tulossa työkokeilua kesällä.- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
”Muistutan ettei teidän perhe ole pystynyt itse rahoittamaan eden pienen pientä osaa perheenne elättämisestä”
Älä valehtele velkaakin 10tuhatta se opiskeluvelka on laskettu elämiseen monen vuoden ajan. Kouluttautuminen on ensisijainen ja kyllä mies on ollut lehden jakajakin tässä välissä mutta potkittiin pois koska meille tuli konkunrssi kun auto hajosi.
Muutenkin miehelle on tulossa työkokeilua kesällä.Velka on päinvastaista kuin tulo, ei ole perheen elättämistä.
Anonyymi kirjoitti:
Velka on päinvastaista kuin tulo, ei ole perheen elättämistä.
Sille en voi mitään opiskeluvelka katsottiin toimeentulossa meille tulona 650€ mikä oli pakko nostaa, että oikeutettu toimeentulotukeen, se mikä jää jäljelle maksettavaksi.
Anonyymi kirjoitti:
Velka on päinvastaista kuin tulo, ei ole perheen elättämistä.
Kyseinen on pakko nostaa tai menettiin toimeentulon mitä niille jäi jäljelle maksettavaksi. En voi noille säädöksille mitään, jos lapsi alkaisi nostaa opintotukea se lasketaan perheen tuloksi mutta opiskeluvelkaa ei katsottais tulona hänellä. Tarkoittaisi kannattavaa asua kotona.
- Anonyymi
Juttu on tyypillistä vihervasemmistolaista aivopesua. Hienot kännykät ja nopeat netit on luksustuotteita, ei ihmisarvoa tuovia/vieviä. Samoin suurin osa kodin tavaroista ja laitteista (2700e/v menee jo luksuksen puolelle).
Samoin liikuntaa voi harrastaa hyvin pienellä rahalla. Kaikki 10 pääsee uimaan vaikka omassa kunnassa ilmaiseksi tai pienellä tahalla (perheet saa uimakortin lainaan kirjastosta) ja -alle 7v muutenkin ilmaiseksi. Leikkipuistot, metsäretket ja ulkoilu ei maksa mitään. Luistimia ja suksia voi kierrättää ja ostaa kirpparilta ja uimarannalla uiminen ei maksa mitään. Rahalla liikkuminen ei ole ihmisarvon mittari. Rahaa saa kulumaan urheiluun ja vapaa-aikaan niin paljon kuin haluaa ja on rahaa käytettävissä.
On aivan pöllöä väittää, että isokaan perhe tarvitsee 1500e/kk urheiluun ja vapaa-aikaan, jotta elämä olisi inhimillistä! Aivan yhtä hölmöä on laskea, että perje tarvitsee etelän matkan kerran vuodessa yhteiskunnan laskuun elääkseen inhimillisesti. Nuo kaikki on extraa, jota varmaan 90% maapallon ihmisistä ei näe koskaan elämässään ja elävät silti hyvin ja onnellisena.
Ihmisarvoiseen elämään tarvitsee 1) lähimmäisiä 2) tunteen, että on hyödyllinen (esim. osallistumalla yhteiskuntaan tekemällä töitä ja kasvattamalla lapsistaan pärjääviä ja omillaan toimeentulevia aikuisia) ja se samalla tuo tunteen, että on hyödyllinen yhteisön jäsen 3) Aivan tavallista itsetehtyä arkiruokaa 4) Vapaa-aikaa (pienellä rahallakin saa kirpparilta sukset, lautapelin, pelikortit, uimalipun, lenkkikengät, kirjastikortti ja nuorisotilay on ilmaisia ja ainakin omassa kunnassa lapsille kymmeniä ilmaisia harrastuksia) 5) Varsin pienelläkin kodin varustuksella tulee toimeen, jos on fiksu ja osaa miettiä mihin rahansa käyttää. Ihmisarvoon ei tarvitse Iittalaa tai airfryer.- Anonyymi
Syö pellejunttipersu paskaa. Mulla on varmasti enemmän rahaa kun sulla, mutta en silti vähättele köyhempiä. Ainoastaan aivokääpiöitä.
>simiti< - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syö pellejunttipersu paskaa. Mulla on varmasti enemmän rahaa kun sulla, mutta en silti vähättele köyhempiä. Ainoastaan aivokääpiöitä.
>simiti<Inhoan persuja, mutta en silti katso, että ihmisarvo on kiinni siitä, että saa 1500e/kk harrastuksiin ja liikuntaan perheelleen tekemättä itse sen eteen mitään, jotta voisi elää ihmisarvoisesti. Yhdeksästä lapsesta saa päälle 1600e/kk lapsilisää verottomana eli yhteiskunta kyllä tukee lapsiperheitä. Ja kun lapsi saa peruskoulun tehtyä ja alkaa opiskella, saa hän opintotukea.
Köyhyys ei ole kivaa, mutta ei myöskään se ettei ole valmis itse tekemään mitään oman asemansa parantamisen eteen vaan valitsee tietoisesti sossuelätin elämän. - Anonyymi
Facebookin kirppareilta löytyy tosi hyvääkin tavaraa. Olen ostanut useamman hyllykön terraarioille tasoksi ja saanut ilmaiseksikin mm. tv-tason ja tuoleja. Minusta kannattaa hyödyntää kirppareita ja kierrättää.
5 eurolla ostin viime vuonna kerran jalassa olleet, mutta liian pieneksi todetut 80 euron vettä pitävät ulkoilukengät. Mulle ne oli jalkaan kuin tehty. Muksuille on löytynyt tosi hyvää takkia ja taminetta.
Marsuille häkki, terraarioita jne. Suosin kierrättämistä. Vaikka olis rahaa ostaa uuttakin. Myyn itsekin vastaavasti niin halvalla uutta häpeämätöntä, että se on kannattavaa jonkun ostaa. Ja kauppoja on tehty ahkeraan. 😃👍
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Facebookin kirppareilta löytyy tosi hyvääkin tavaraa. Olen ostanut useamman hyllykön terraarioille tasoksi ja saanut ilmaiseksikin mm. tv-tason ja tuoleja. Minusta kannattaa hyödyntää kirppareita ja kierrättää.
5 eurolla ostin viime vuonna kerran jalassa olleet, mutta liian pieneksi todetut 80 euron vettä pitävät ulkoilukengät. Mulle ne oli jalkaan kuin tehty. Muksuille on löytynyt tosi hyvää takkia ja taminetta.
Marsuille häkki, terraarioita jne. Suosin kierrättämistä. Vaikka olis rahaa ostaa uuttakin. Myyn itsekin vastaavasti niin halvalla uutta häpeämätöntä, että se on kannattavaa jonkun ostaa. Ja kauppoja on tehty ahkeraan. 😃👍
JasuSinkku-jasu lastensa hankinnoista sinkkupalstalla lojuu.
Täytyy katsoa tuota saako uimakortin ilmaiseksi kirjastosta en ole ollut tuosta tietoinen meille ei mainosteta ilmaiskohteuta
Anonyymi kirjoitti:
Inhoan persuja, mutta en silti katso, että ihmisarvo on kiinni siitä, että saa 1500e/kk harrastuksiin ja liikuntaan perheelleen tekemättä itse sen eteen mitään, jotta voisi elää ihmisarvoisesti. Yhdeksästä lapsesta saa päälle 1600e/kk lapsilisää verottomana eli yhteiskunta kyllä tukee lapsiperheitä. Ja kun lapsi saa peruskoulun tehtyä ja alkaa opiskella, saa hän opintotukea.
Köyhyys ei ole kivaa, mutta ei myöskään se ettei ole valmis itse tekemään mitään oman asemansa parantamisen eteen vaan valitsee tietoisesti sossuelätin elämän.Näyttävästi uimakorttia saa kirkkonummella. Meille ei saa.
https://kirkkonummi.fi/lainaa-lasten-uintikortti/Kirkkonummia pidetään rikkaiden ja onnellisten kylänä🤔 luulen ettei meille edes löytyisi vuokra-asuntoa jos saisi menoja karsittua niin vähempikin raha riittäisi onko tuki koulussa olematonta mutta ihmiset tuppaa menemään hyvien palveluiden viereen lyhyet matkat ei matkakuluja mitä pienemmällä rehalla pärjää elämiseen menemään niin pienempikin työstä tuleva palkka riittää mutta lapset on oltava hyvässä koulussa missä on tuki ettei koulun tuen puutos näy kiusaamisena epäsosiaalisina kofikteja koulussa että aikuinen voi olla rauhassa työssä/koulussa. mikä on elämän tilanne sillä hetkellä.
Jos lähet katsoo arvosanoja etsimään koulua yleensä ne koulut jossa on 9arvosana on poistettu erityisvaativat lapset niistä siten että he valitsevat omat oppilaansa sisään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinkku-jasu lastensa hankinnoista sinkkupalstalla lojuu.
Ihan vaan vinkkinä, ettei aina tartte uutta ostaa, kun hyvää haluaa. 😃
Jasu - Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Jos lähet katsoo arvosanoja etsimään koulua yleensä ne koulut jossa on 9arvosana on poistettu erityisvaativat lapset niistä siten että he valitsevat omat oppilaansa sisään.
Ei peruskoulussa valita lapsia muuta kuin lähikoulun perusteella ja jos tilaa on otetaan muita. Erityislapsen siirtäminen erityiskouluun on erityislapsen etu, vaikka aikuisia on enemmän suhteessa lasten määrään. Vaikka 12 lapsen ryhmässä voi olla 1 opettaja ja 3 avustajaa. Haastavampikin lapsi saa tuen, jota tarvitsee.
Jos useammalla lapsella on vaikeuksia ja vanhemmat vastustavat lapsen tukea erityisopetuksessa, voi muuttaminen maalle, jossa lapsia on vähän ja luokkakoko pieni ihan käytännön syistä, olla hyvä ratkaisu.
Eliittikoulu on erityislapselle raskaampi kuin tavallisten lasten koulu (alakoulu). Kun lähes kaikki muut ovat itseohjautuvia, hyviä koulussa ja tekevät kaiken moitteettomasti erityislapsi kokee olevansa koko ajan huono (lapsi aina vertaa muihin). Vaikka opetuksessa mentäisiin lukion oppimäärään jo yläkoulussa, ei erityislapsi pysty omaksumaan useimmiten edes perusasioita kunnolla kun kaikki muut omaksuvat perusasiat nopeasti. Lähiö-tai maalaiskoulu, jossa on kaikenlaisia oppijoita ja jossa juntataan perusasioita pidempään ja lapsi tuntee pärjäävänsä kuin muut, voi tuoda paljon paremman lopputuloksen jatko-opintoihin. Kun perusasiat on kunnossa ja lapsen itsetunto on parempi, on helpompi rakentaa uutta ja lapsi oppii sinnikkyyttä todennäköisemmin kun on mahdollisuus pärjätä. Anonyymi kirjoitti:
Ei peruskoulussa valita lapsia muuta kuin lähikoulun perusteella ja jos tilaa on otetaan muita. Erityislapsen siirtäminen erityiskouluun on erityislapsen etu, vaikka aikuisia on enemmän suhteessa lasten määrään. Vaikka 12 lapsen ryhmässä voi olla 1 opettaja ja 3 avustajaa. Haastavampikin lapsi saa tuen, jota tarvitsee.
Jos useammalla lapsella on vaikeuksia ja vanhemmat vastustavat lapsen tukea erityisopetuksessa, voi muuttaminen maalle, jossa lapsia on vähän ja luokkakoko pieni ihan käytännön syistä, olla hyvä ratkaisu.
Eliittikoulu on erityislapselle raskaampi kuin tavallisten lasten koulu (alakoulu). Kun lähes kaikki muut ovat itseohjautuvia, hyviä koulussa ja tekevät kaiken moitteettomasti erityislapsi kokee olevansa koko ajan huono (lapsi aina vertaa muihin). Vaikka opetuksessa mentäisiin lukion oppimäärään jo yläkoulussa, ei erityislapsi pysty omaksumaan useimmiten edes perusasioita kunnolla kun kaikki muut omaksuvat perusasiat nopeasti. Lähiö-tai maalaiskoulu, jossa on kaikenlaisia oppijoita ja jossa juntataan perusasioita pidempään ja lapsi tuntee pärjäävänsä kuin muut, voi tuoda paljon paremman lopputuloksen jatko-opintoihin. Kun perusasiat on kunnossa ja lapsen itsetunto on parempi, on helpompi rakentaa uutta ja lapsi oppii sinnikkyyttä todennäköisemmin kun on mahdollisuus pärjätä.Kyllä valittiin voin etsiä yhden niistä 9 kouluarvojen saaneista missä oli ehdot koulunpaikan saamiseen.
Anonyymi kirjoitti:
Eliittikoulu on erityislapselle raskaampi kuin tavallisten lasten koulu (alakoulu). Kun lähes kaikki muut ovat itseohjautuvia, hyviä koulussa ja tekevät kaiken moitteettomasti erityislapsi kokee olevansa koko ajan huono (lapsi aina vertaa muihin). Vaikka opetuksessa mentäisiin lukion oppimäärään jo yläkoulussa, ei erityislapsi pysty omaksumaan useimmiten edes perusasioita kunnolla kun kaikki muut omaksuvat perusasiat nopeasti. Lähiö-tai maalaiskoulu, jossa on kaikenlaisia oppijoita ja jossa juntataan perusasioita pidempään ja lapsi tuntee pärjäävänsä kuin muut, voi tuoda paljon paremman lopputuloksen jatko-opintoihin. Kun perusasiat on kunnossa ja lapsen itsetunto on parempi, on helpompi rakentaa uutta ja lapsi oppii sinnikkyyttä todennäköisemmin kun on mahdollisuus pärjätä.Kyllä siihen valittiin ja myös esim liikuntapainoitteinen kouluunkin soventavuus kokeet ja parhaimmat pääsee sisään ja niihin on erikseen haettava.
https://urhea.fi/urheilu-ja-opiskelu/ylakoulut/ylakoulutoiminta/soveltuvuuskoe/Anonyymi kirjoitti:
Eliittikoulu on erityislapselle raskaampi kuin tavallisten lasten koulu (alakoulu). Kun lähes kaikki muut ovat itseohjautuvia, hyviä koulussa ja tekevät kaiken moitteettomasti erityislapsi kokee olevansa koko ajan huono (lapsi aina vertaa muihin). Vaikka opetuksessa mentäisiin lukion oppimäärään jo yläkoulussa, ei erityislapsi pysty omaksumaan useimmiten edes perusasioita kunnolla kun kaikki muut omaksuvat perusasiat nopeasti. Lähiö-tai maalaiskoulu, jossa on kaikenlaisia oppijoita ja jossa juntataan perusasioita pidempään ja lapsi tuntee pärjäävänsä kuin muut, voi tuoda paljon paremman lopputuloksen jatko-opintoihin. Kun perusasiat on kunnossa ja lapsen itsetunto on parempi, on helpompi rakentaa uutta ja lapsi oppii sinnikkyyttä todennäköisemmin kun on mahdollisuus pärjätä.Mieluusti olisin pistänytkin liikunta painoitteiselle luokalle jolloin olisi se välitunkin urheilupainoitteista näin ollen ei tuli erikseen ongelmia kun kaikkien on suunnitelmaallista ohjausta.
Anonyymi kirjoitti:
Eliittikoulu on erityislapselle raskaampi kuin tavallisten lasten koulu (alakoulu). Kun lähes kaikki muut ovat itseohjautuvia, hyviä koulussa ja tekevät kaiken moitteettomasti erityislapsi kokee olevansa koko ajan huono (lapsi aina vertaa muihin). Vaikka opetuksessa mentäisiin lukion oppimäärään jo yläkoulussa, ei erityislapsi pysty omaksumaan useimmiten edes perusasioita kunnolla kun kaikki muut omaksuvat perusasiat nopeasti. Lähiö-tai maalaiskoulu, jossa on kaikenlaisia oppijoita ja jossa juntataan perusasioita pidempään ja lapsi tuntee pärjäävänsä kuin muut, voi tuoda paljon paremman lopputuloksen jatko-opintoihin. Kun perusasiat on kunnossa ja lapsen itsetunto on parempi, on helpompi rakentaa uutta ja lapsi oppii sinnikkyyttä todennäköisemmin kun on mahdollisuus pärjätä.Teatteriperuskoulun puolelle on myös erikseen kausimaksu. Tervetuloaa amerikka- suomimalli heräämiseen.
- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Kyllä siihen valittiin ja myös esim liikuntapainoitteinen kouluunkin soventavuus kokeet ja parhaimmat pääsee sisään ja niihin on erikseen haettava.
https://urhea.fi/urheilu-ja-opiskelu/ylakoulut/ylakoulutoiminta/soveltuvuuskoe/Tottakai painotettuun opetukseen on pääsykoe tai muu tapa valita oppilaat. Ei ole mitään järkeä laittaa vaikka motorisesti heikkoa lasta urheiluluokalle tai lasta, joka laulaa epävireisesti musiikkiluokalle. Jos lapsi hakee painotettuun opetukseen, on aiheen hyvä olla sellainen missä on lapsi on hyvä ja johon lapsella on oma intohimo. Vaikka hidas ja kömpelö lapsi huippuurheilijoiden joukossa kokee itsensä taatusti superhuonoksi eikä se tue millään tavalla lapsen itsetunnon kehitystä eikä lisää intoa liikkua. Lapsille löytyy useimmista kunnista oman tasoista liikuntaa, vaikka erityislapsille suunnattuja ryhmiä missä pääsee harrastamaan omilla ehdoillaan.
- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Teatteriperuskoulun puolelle on myös erikseen kausimaksu. Tervetuloaa amerikka- suomimalli heräämiseen.
Puhutko jostain yksityiskoulusta, kun sanot, että teatteripuolelle on maksu? Vai onko kyse varsinaisen koulun jälkeen tapahtuvasta harrastustoiminnasta, joka on vain integroitu koulun käynnin yhteyteen?
Käsittääkseni peruskoulu (muut kuin yksityiskoulut) on oltava ilmaisia lain mukaan. Suomen koulut on tasokkaita, vaikka pisatulokset on laskeneet. Lasku on osoittain varmaankin integraation syytä. Erityisopetusta tarvitsevat lapset ei saa tarvitsemaansa apua isossa luokassa (yksi lapsi ei voi käyttää aikuisen kaikkea aikaa, kun on 20-30 muuta) ja lapsi, joka ei pärjää turhautuu, häiriköi ja laskee muidenkin lasten oppimistuloksia kun aika kuluu muuhun kuin opettamiseen. Lisäksi maahanmuuttojalapsissa on paljon heitä, jotka eivät osaa Suomen kieltä riittävän hyvin ja jos luokassa on monta paljon apua tarvitsevaa, se myös verottaa helposti muiden oppimista.
Tuo urheilukoulu on tarkoitettu urheilua tavoitteellisesti harrastaville ja siinä kansallisesti pärjääville ja mahdollistamaan saman aikainen urheilu ja koulun käynti. Monissa kouluissa on tarjolla välitunneilla höntsäsählyä yms. pelejä niille, jotka haluaa harrastaa enemmänkin omaksi ilokseen. On selvää, että painotetussa opetuksessa vaaditaan harrasteneisuuden osoittamista ja myös lahjoja painotettavaan asiaan.
Mä tein mielenkiinnosta ton testin silleen, mikä ois todennäköinen perhe, jos asiat ois ees jonkin verran edenny. Eli laskin että oisin saanu ees kaks lasta aikaseks ja todennäköisesti vaimo ois lähteny lätkiin. Niin tulos oli silleen, että mun pieni rakennusalan palkka plus lapsilisät ois jääny satasen jälkeen tosta ihmisarvoisesta elämästä. Että jos ois ees satasen saanu elatusapua, niin ois pärjänny. Sinänsä ihan rohkaiseva tulos.
Tietenkin nyt kun asun yksin oon miljardööri, mutta omasta kokemuksesta suosittelen kaikille, että kannattaa hankkia muutakin kuin niitä miljoonia.- Anonyymi
🫠👍 Timppa on samaa mieltä.
- Anonyymi
" Niin tulos oli silleen, että mun pieni rakennusalan palkka plus lapsilisät ois jääny satasen jälkeen tosta ihmisarvoisesta elämästä."
Miten suuri on pieni rakennusalan palaa, nettona?
Kaupan kassoilla ja siivousalalla yleistynyt 1300 euron kuukausipalkkakäytäntö. - Anonyymi
Amislukio ja raksalle yltänyt turkulainen?
Anonyymi kirjoitti:
" Niin tulos oli silleen, että mun pieni rakennusalan palkka plus lapsilisät ois jääny satasen jälkeen tosta ihmisarvoisesta elämästä."
Miten suuri on pieni rakennusalan palaa, nettona?
Kaupan kassoilla ja siivousalalla yleistynyt 1300 euron kuukausipalkkakäytäntö.Kirves-kirves miehen palkka on lähempänä kahta tuhatta, mutta jos ottaa pomo tehtäviä mukaan niin voi päästä yli kahden ja puolen tonnin. Mulla on taustalla AMK, mutta näin perheettömänä ei kannata ottaa mitään stressihommia, kun en mä sais niitä kuluun. Jos ois urakoita niin kirves-kirvesmies vois päästä lähelle kolmea tonnia ja mestari hyvin bonuksin pitkälle yli. Kaupan kassoille taas voisi tarjota tuottavampia töitä, kun noi kassat voi automatisoida. Kaupan ala ei yleensäkään ole elinkeino, vaan aputoimiala. Siivoustakin voisi automatisoida, niin saataisiin sielläkin palkat nousuun.
JeroP kirjoitti:
Kirves-kirves miehen palkka on lähempänä kahta tuhatta, mutta jos ottaa pomo tehtäviä mukaan niin voi päästä yli kahden ja puolen tonnin. Mulla on taustalla AMK, mutta näin perheettömänä ei kannata ottaa mitään stressihommia, kun en mä sais niitä kuluun. Jos ois urakoita niin kirves-kirvesmies vois päästä lähelle kolmea tonnia ja mestari hyvin bonuksin pitkälle yli. Kaupan kassoille taas voisi tarjota tuottavampia töitä, kun noi kassat voi automatisoida. Kaupan ala ei yleensäkään ole elinkeino, vaan aputoimiala. Siivoustakin voisi automatisoida, niin saataisiin sielläkin palkat nousuun.
Sinulla on niin hyvät lähtökohdat perheistymiseen.
- Anonyymi
katsoijn yhden koodin eli siis diredt3d uses harwware acceleration... hyvin pyörii joooh AMD radeonilla, tskkasdin... kun niin haavewilijalle kuvia että niin...
Että niin... jooh... - Anonyymi
Ei ole riittänyt edes töissä käydessä, ruoka halvinta mahdollista aina, huvituksiin tai harrastuksiin ei ole ollut koskaan varaa, puhumattakaan että voisin edes kuvitella ostavani merkki vaatteita.
Elikä tuolla mittarilla elämäni ollut ikuista kärsimystä Terveisin mies 49 vuotias. - Anonyymi
1000€ näin paljon tarvitsen ihmisarvoiseen elämään
- Anonyymi
Sinkku mies.
Asumiseen 849€. Hah, 200€ maksan.
Ruoka 300€, aika lähellä.
Eivittumitäwokepaskaa koko kysely.
EROA YLESTÄ! Rahani riittävät... Kyllä periaatteessa. On vaan tullut elettyä yli varojen.
Kertoisiko YLE ja yliopisto myös sen kuinka monta tuntia ja miten vaikeaa ja miten raskasta työtä kenenkin pitäisi tehdä saavuttaakseen ihmisarvoisen elämän mutta myös ihmisarvoisen työelämän.
- Anonyymi
Mikä yliopisto, Yale?
- Anonyymi
Harvardin Yliopisxto Harvard Graphics.
Yeah, actually, well... so... - Anonyymi
Riittää.
Jäikö sulla palkan verran miinukselle?
Nyt ahterit penkistä ja töihin että saatte lapsillenne ihmisarvoisen elämän. Tuki on tuki eikä täyselatus.- Anonyymi
Kerro tuo työnantajalle, ei anna riittävästi työtunteja.
Työhaluja kyllä olisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työhaluja kyllä olisi.Kysyin valtikselta, en sulta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työhaluja kyllä olisi.Koita hakea uutta työtä. Yrittänyttä ei laiteta. Sivusta.
- Anonyymi
Asuminen: 849 €/kk ✔
Ruoka: 268 €/kk! Ainakin 500 e kk
Liikkuminen: 122 €/kk ✔
Vapaa-aika: 80 €/kk ✔
Tietoliikenne: 66 €/kk yli 100 e kk
Terveys: 50 €/kk ✔
Vaatteet: 49 €/kk 0-1000 e
Hygienia: 43 €/kk 100 e
Kodin tavarat ja laitteet: 39 €/kk 100 e
Kategorioiden yhteissumma > yli 1 567 €/kk - Anonyymi
No huh mikä laskuri!
Kokeilin omia tietoja. Mitä hapatusta!
Jos klikkaan, että minulla auto, ihmisarvoiseen elämään tarvitsee 500e/kk enemmän. Siis ihmisarvo on auton omistamisesta kiinni???? Eikö auto ole hyödyke, joka hankitaan, vain jos siihen on varaa ja ihmisen pitää osata säännöstellä menojaan, jos tulot on pienet??? 500e/kk on iso raha ostaa ruokaa tai maksaa vuokraa, jos tulot on pienet. Jos vaikka autolainaan laittaa 400e/kk se on ihan oma valinta ei ihmisarvoasia.
Oman perheeni ihmisarvoiseen ruokaan kuluu laskurilla melkein tonni kuussa. Sillä rahalla voi jo ostaa aika paljon kaikkea. Jos on rahat tiukassa, tekemällä isoja annoksia keittoja, patoja, pastaa ja käyttämällä paljon papuja (kuivattuja saa pari euroa kilo), riisiä, perunaa, porkkanaa, punajuuria, leseitä ja valitsemalla isoja lihapakkauksia possun ulkofilettä, kanan jauhelihaa, jauhelihaa, karjalanpaistilihaa, tonnikalaa (15e/1kg etnisistä kaupoista), kananmunaa, makkaraa ja leipomalla leipää itse saa helposti laskun n. 600e/kk samalle porukalle ilman, että ihmisarvo millään tavalla on vaarassa. Perustarpeita voi hakea koko kuukaudeksi kun palkka/tuki tulee ja käyttää rahaa muuhun vasta kun perustarpeet on ostettu. Jos ei ole päivisin töissä, on aikaa ruoan valmistamiseen enemmän ja myös lapsia voi velvoittaa osallistumaan.
Pitkään jatkuva köyhyys on kurjaa, mutta ihmiseltä voi odottaa myös omaa osallistumista yhteiskuntaan. Jos haluja ei ole, pitää tyytyä köyhyyteen. Kannatan, että työttömyystuki tulisi velvoitteelliseksi. Rahan saadakseen pitäisi käydä puolen vuoden työttömyyden jälkeen vaikka vanhusten kodeissa pitämässä seuraa tai auttamassa päiväkodin tai koulun pihavalvonnassa parina päivänä viikossa tai siivoamassa puistoja ja kadunvarsia tai osallistumassa katkolle (kenellä päihteet on työllistymisen haaste) tai mielenterveysryhmiin (kenellä mt on este).. Vain sairaseläke, eläke, työttömyyden eka 6kk ja vanhemmuusvapaat pitäisi olla vastikkeettomia.- Anonyymi
Ihmettelen miten asuinkunta tuo tai vie ihmisarvoa? Jos on tuloton ei voi kuvitella asuvansa Helsingin keskustassa tai Tapiolassa yhteiskunnan kustannuksella.
Jos ei ole halua käydä töissä, eikä osoittaa työhistoriaa, asuinpaikalla ole väliä. Silloin voi hyvin muuttaa kalliista ruuhka-Suomesta edullisimmille asuinpaikoille. - Anonyymi
Jos esimerkiksi näet nälkää, kun autosi vie ruokarahat, niin eihän elämä silloin ole kovin ihmisarvoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmettelen miten asuinkunta tuo tai vie ihmisarvoa? Jos on tuloton ei voi kuvitella asuvansa Helsingin keskustassa tai Tapiolassa yhteiskunnan kustannuksella.
Jos ei ole halua käydä töissä, eikä osoittaa työhistoriaa, asuinpaikalla ole väliä. Silloin voi hyvin muuttaa kalliista ruuhka-Suomesta edullisimmille asuinpaikoille.Kunnissa on aivan erilainen hintataso ja niitä verotetaankin erilailla, ellet ole huomannut.
Anonyymi kirjoitti:
Jos esimerkiksi näet nälkää, kun autosi vie ruokarahat, niin eihän elämä silloin ole kovin ihmisarvoista.
Se on paha auto, jos se kaikki rahat vie. Mä tein silleen, että ajoin autolla metsätiellä. Ajoin sellasen puun ali ja tuulilasi meni rikki, ei silleen pikkusen vaan ihan rikki. Sitten ajoin päin tynnyriä ja aattelin että se tynnyri lentäis pois, mutta ei, vaan se meni auton alle, niin että auto teki ilmalennon. Rysähti maahan niin että etupuskuri meni kappaleiks ja eturunko painu jäähdyttimen läpi. Eturengaskin puhkes. Laitoin sinne lisää vettä ja sain sen onneks ajettua varikon ulkopuolelle. Pakoputkikin meni poikki. Sai romuttamo se siitä hakee. Se vähän hirvitti, että eturekkaria en löytäny, että joku varikon vartija sen löytäis, mutta ikuisesti kadoksiin se jäi.
JeroP kirjoitti:
Se on paha auto, jos se kaikki rahat vie. Mä tein silleen, että ajoin autolla metsätiellä. Ajoin sellasen puun ali ja tuulilasi meni rikki, ei silleen pikkusen vaan ihan rikki. Sitten ajoin päin tynnyriä ja aattelin että se tynnyri lentäis pois, mutta ei, vaan se meni auton alle, niin että auto teki ilmalennon. Rysähti maahan niin että etupuskuri meni kappaleiks ja eturunko painu jäähdyttimen läpi. Eturengaskin puhkes. Laitoin sinne lisää vettä ja sain sen onneks ajettua varikon ulkopuolelle. Pakoputkikin meni poikki. Sai romuttamo se siitä hakee. Se vähän hirvitti, että eturekkaria en löytäny, että joku varikon vartija sen löytäis, mutta ikuisesti kadoksiin se jäi.
Siellä oli muuten pelkkää vettä syylärissä jo alkujaankin, että ei sinne metsään mitään nesteitä valunu. Mulle on luontoarvot tärkeitä.
- Anonyymi
Jokainen elämä on ihmisarvoista. Ei sitä mitata pelkästään rahassa.
Minä en tarvitse muuta kuin ruokaa, pedin ja katon pään päälle. Alastomanakin voisin kulkea, eikä haittaisi.
- Anonyymi
Mä ajattelen melkolailla samoin, tosin vilukissana tykkään pukeutua vaatteisiin. Paleleminen on epämukavinta ikinä. Mitään järin ihmeellistä en kaipaa.
Juttelin jo faijalleni, että tehdään sen yhdestä autotallista mikä on noin 20 neliötä mulle pikkunen kämppä, missä voin välillä majailla. Integroi fiksusti makuutilat ja säilytystiloja, niin mikäs on ollessa. Terassi ympärille. 🙂
Ei ihminen oikeesti tartte paljon mitään ollakseen happy.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä ajattelen melkolailla samoin, tosin vilukissana tykkään pukeutua vaatteisiin. Paleleminen on epämukavinta ikinä. Mitään järin ihmeellistä en kaipaa.
Juttelin jo faijalleni, että tehdään sen yhdestä autotallista mikä on noin 20 neliötä mulle pikkunen kämppä, missä voin välillä majailla. Integroi fiksusti makuutilat ja säilytystiloja, niin mikäs on ollessa. Terassi ympärille. 🙂
JasuTuntuu hassulle entisenä materialistina ajatella miten joskus hain ostamalla itselleni hyvää mieltä. Nyt kun saan lahjoitettua tai pikku summalla myytyä jotain sohvaa, kenkää, kippoo ja kuppii jne. pois, tulee aina vaan euforisempi olo. 😅
Vaatteitakaan ei ole enää satoja, ehkä kaikkineen 40-50 vaatetta. Ja niihin sisältyy alusvaatteet, sukat ja päällivaatetus.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuntuu hassulle entisenä materialistina ajatella miten joskus hain ostamalla itselleni hyvää mieltä. Nyt kun saan lahjoitettua tai pikku summalla myytyä jotain sohvaa, kenkää, kippoo ja kuppii jne. pois, tulee aina vaan euforisempi olo. 😅
Vaatteitakaan ei ole enää satoja, ehkä kaikkineen 40-50 vaatetta. Ja niihin sisältyy alusvaatteet, sukat ja päällivaatetus.
JasuNiin ja jalkineet sekä päähineet, käsineet.
Jasu Anonyymi kirjoitti:
JasuMinusta tuo kuulostaa aivan loistavalta idealta. Se on vähän kuin menisi hotelliin lepäämään. Varmaan välillä jo ihan kaipaa omaa aikaa.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu162310- 1682249
- 1121808
- 1491789
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4791389- 921215
- 551011
Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa420933- 49921
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä236874