Koptit - ortodokseja

Hellu

Kuka osaa kertoa Koptilaisuudesta. Olen sen
historiasta hieman tietoja löytänyt, mutta kiinnostaisi tietää enemmän. Eli ortodokseja,
joita enimmäkseen Egyptissä. Eroaako hirveästi
ns. muusta ortodoksisesta kirkosta /uskosta?

27

4005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eroja on

Koptit on islamilainen uskonto.kyllä se eroaa ortodoksisesta uskonosta huomatavasti ei oikein voi yhdistää ortodoksisuuteen millään tavalla tietenkin jokaisessa uskonossa on yhtäläisyyksii toistensa kanssa

• M-LS

Eivät koptit ole muslimeja, vaan kysymyksessä on Egyptin kansallinen ortodoksinen kirkko. Kirkko kuuluu ns orientaalisten ortodoksien ryhmään, jotka erosivat bysanttilaisesta ortodoksisesta kirkosta monofysitismiriidan yhteydessä neljännen ekumeenisen kirkolliskokouksen jälkeen (Kalkedon v. 551)

Monofysitismi oli oppi joka väitti, että Kristuksella oli vain yksi luonto nimittäin jumalallinen. Kalkedonissa voitti kuitenkin kaksiluonto oppi, jonka mukaan Kristuksella on kaksi luontoa jumalallinen ja inhimillinen. Kirkkojen ero ei kuitenkaan johtunut niinkään opillisista syistä kuin poliittisista.

Koptit, jotka ovat muinaisten egyptiläisten jälkeläisiä, olivat hyvin kansallismielisiä eivätkä halunneet maksaa veroa Bysantin keisareille. Kun arabit valloittivat heidät 600-luvulla, he tervehtivät näitä vapauttajina Bysantin ikeestä.

Egypti pysyi kristittynä maana 1200-luvulle, jolloin valloittajien uskontopolitiikka alkoi muuttua, ja he alkoivat painostaa kopteja omaksumaan islamin.

Nykyään kopteja on 10 miljoonaa noin 10-11% prosenttia Egyptin väestöstä. Kun Egyptissä ovat islamilaiset ääriliikkeet nousussa, niin kopteja vainotaan ja painostetaan taas monella tavalla mm heidän naisiaan ryöstetään ja pakotetaan kääntymään islamiin.

Suomessa asuvat koptit kuuluvat meidän kirkkoomme aivan tavallisina ortodokseina. Heitä on täällä Helsingin seurakunnassa niin kuin etiopialaisiakin. Minäkin tunnen muutaman koptin.

Kukaan ei enää muista mistä monofysitismiriidassa oli kyse. Muita dogmaattisia eroja kirkolla ei ole ortodokseihin nähden. Tavoissa ja riituksessa sen sijaan voi olla paljonkin eroja.

• TK

Koptilaisuus ei ole islamilainen uskonto eivätkä koptit ole muslimeja. Luulisi sinun tietävän tämän ennen kuin kirjoitat asiasta mitään. Vai yritätkö uskotella että he ovat muslimeja?

• ovat

kristittyjä, jotka erosivat ortodoksisesta kirkkoperheestä Kalkedonin ekumeenisen synodin jälkeen.

• Mar Sarug

olet eronnut ortodoksisesta perinteestä Kalkedonin jälkeen ja maybe ennen sitä. ELI:

1)Käyppä paikan päällä (been there).

2)Tutustu heidän askeettisiin isiin, opettajiin, pyhiin ja liturgiseen elämään (done that)

ja

3)vertaa sitä meikäläisten vastaaviin (likewise)

ja

4)mieti uurelleen (joy of brotherhood)...

• ovat
        Mar Sarug kirjoitti:

olet eronnut ortodoksisesta perinteestä Kalkedonin jälkeen ja maybe ennen sitä. ELI:

1)Käyppä paikan päällä (been there).

2)Tutustu heidän askeettisiin isiin, opettajiin, pyhiin ja liturgiseen elämään (done that)

ja

3)vertaa sitä meikäläisten vastaaviin (likewise)

ja

4)mieti uurelleen (joy of brotherhood)...

kristittyjä, jotka erosivat ortodoksisesta kirkkoperheestä Kalkedonin ekumeenisen synodin jälkeen.

• Mar Sarug
        ovat kirjoitti:

ding dong... Ketään kotona!?

Ootsije maybe tutkinut heidän ortodoksisuuttaan sittemin?

• vaan!
        Mar Sarug kirjoitti:

ding dong... Ketään kotona!?

Ootsije maybe tutkinut heidän ortodoksisuuttaan sittemin?

En puhunut mitään koptien ortodoksisuudesta, josta ollaan montaa mieltä. Kunhan vastasin esitettyyn kysymykseen sanoen, että koptit ovat kristittyjä, jotka erosivat ortodoksisesta kirkkoperheestä Kalkedonin ekumeenisen synodin jälkeen. Missä tein virheen?

• Mar Sarug
        vaan! kirjoitti:

En puhunut mitään koptien ortodoksisuudesta, josta ollaan montaa mieltä. Kunhan vastasin esitettyyn kysymykseen sanoen, että koptit ovat kristittyjä, jotka erosivat ortodoksisesta kirkkoperheestä Kalkedonin ekumeenisen synodin jälkeen. Missä tein virheen?

siinä että jäit historiaan eli et kertonut nykykehityksestä ja tilanteesa. Toimit kuin simppeli koulukirja, joka vain ylimalkaisesti mainitsee orientaali-ortodoksit jonain monofyysiittiheimona tai orientin kristittyinä. Ei sen enempää...

Ja "montaa mieltä ollaan" yleensä vain siellä, missä heitä ei ole koskaan ollut. Tai missä eletään ko. asiassa 500-luvun juoksuhaudoissa ja uskotaan sokeasti että he ovat hereetikkoja -pahempia jopa kuin katoliset ja luterilaiset yhteensä!

Kysymys tsulle: Miksi meikäläiset tuloo niin hyvin toimeen heidän kanssaan esim. Syyriassa? Siis pitäiskö meidän luottaa jonkun atoniitin kirjoituksiin asiassa vai meikäläisten kokemuksiin syyrialais-ortodokseista (ei-kalkedonilaiset)Syyriassa?!

• taisin
        Mar Sarug kirjoitti:

siinä että jäit historiaan eli et kertonut nykykehityksestä ja tilanteesa. Toimit kuin simppeli koulukirja, joka vain ylimalkaisesti mainitsee orientaali-ortodoksit jonain monofyysiittiheimona tai orientin kristittyinä. Ei sen enempää...

Ja "montaa mieltä ollaan" yleensä vain siellä, missä heitä ei ole koskaan ollut. Tai missä eletään ko. asiassa 500-luvun juoksuhaudoissa ja uskotaan sokeasti että he ovat hereetikkoja -pahempia jopa kuin katoliset ja luterilaiset yhteensä!

Kysymys tsulle: Miksi meikäläiset tuloo niin hyvin toimeen heidän kanssaan esim. Syyriassa? Siis pitäiskö meidän luottaa jonkun atoniitin kirjoituksiin asiassa vai meikäläisten kokemuksiin syyrialais-ortodokseista (ei-kalkedonilaiset)Syyriassa?!

osua vyön alle :)

• Mar Sarug
        Mar Sarug kirjoitti:

tuntu, nii ei hätiä mitiä, mulla on vahvat panssarit tsielläkin.

• kysyä?
        Mar Sarug kirjoitti:

tuntu, nii ei hätiä mitiä, mulla on vahvat panssarit tsielläkin.

miksi muuten aina puolustat jotain asiaa hyökkäämällä muiden kimppuun? Se ei ole oikein vakuuttavaa.

• Mar Sarug
        kysyä? kirjoitti:

miksi muuten aina puolustat jotain asiaa hyökkäämällä muiden kimppuun? Se ei ole oikein vakuuttavaa.

että tietämättömyys asioista, joista saa tietoa helposti ei ole ortodoksisuutta. Kenties harkittua tai hupakkomaista typeryyttä, mutta silti ei hyvä. Moisesta saatan kiihtyä.

Ei ole reilua toistaa, jotain joka ei pidä kutiaan tai jotain johon on saatu uutta valoa.

• pesän
        Mar Sarug kirjoitti:

että tietämättömyys asioista, joista saa tietoa helposti ei ole ortodoksisuutta. Kenties harkittua tai hupakkomaista typeryyttä, mutta silti ei hyvä. Moisesta saatan kiihtyä.

Ei ole reilua toistaa, jotain joka ei pidä kutiaan tai jotain johon on saatu uutta valoa.

likaaminen siis sallitaan, kun itse asettaa itsensä auktoriteettiasemaan ;) Tämäkö on reilua peliä?

• Mar Sarug
        pesän kirjoitti:

likaaminen siis sallitaan, kun itse asettaa itsensä auktoriteettiasemaan ;) Tämäkö on reilua peliä?

kuule vielä näytän. Tarkennapa nyt tai selvennä tai artikuloi informatiivisesti nyt mitä tarkoitat, jopa minä olen nyt ymmällä -mikä on äärimmäisen harvinaista koska olen paras!

Siis... Kysymys lienee siitä miten orientaaleista ortodokseista pitäisi tänään puhua tai mitä heistä voidaan/tulee tietää? Heitäppä nyt reilu ja selventävä kysymys sieltä pienestä pesästäsi!

Sitte voidaan kato niingu maybe keskustella "auktoriteetin" ja "pesän likaamisen" ulottuvuuksista ortodoksisessa teologiassa ja kanonisessa oikeudessa.*

*[Pesän-käsite ei kylläkään ole kovin tuttu minulle ortodoksisen teologian yhteydessä...Tai hej, ehkäpä eksegetiikan tai siis patristisen (allegorinen/typologinen)eksegeesin areenalla, joku isä on saattanut käyttää sitä!]

• avitusta
        Mar Sarug kirjoitti:

kuule vielä näytän. Tarkennapa nyt tai selvennä tai artikuloi informatiivisesti nyt mitä tarkoitat, jopa minä olen nyt ymmällä -mikä on äärimmäisen harvinaista koska olen paras!

Siis... Kysymys lienee siitä miten orientaaleista ortodokseista pitäisi tänään puhua tai mitä heistä voidaan/tulee tietää? Heitäppä nyt reilu ja selventävä kysymys sieltä pienestä pesästäsi!

Sitte voidaan kato niingu maybe keskustella "auktoriteetin" ja "pesän likaamisen" ulottuvuuksista ortodoksisessa teologiassa ja kanonisessa oikeudessa.*

*[Pesän-käsite ei kylläkään ole kovin tuttu minulle ortodoksisen teologian yhteydessä...Tai hej, ehkäpä eksegetiikan tai siis patristisen (allegorinen/typologinen)eksegeesin areenalla, joku isä on saattanut käyttää sitä!]

Pyrit vastaamaan about joka haasteeseen nollaamalla tai mollaamalla jotain ortodoksista tahoa. Lukaise vaikkapa tämän päivän saldo läpi nii ei jää enempi kysyttävää.

• Mar Sarug
        avitusta kirjoitti:

Pyrit vastaamaan about joka haasteeseen nollaamalla tai mollaamalla jotain ortodoksista tahoa. Lukaise vaikkapa tämän päivän saldo läpi nii ei jää enempi kysyttävää.

about kugaan ei oo niingu koskaan ikinä loukannu mua noin kauheesti. Paggo kai maybe ryömiä viemäriin takas. SLUUUUUUUUUUUUUUUIIIIIIPPPPSIS....

MAybe!

• kuin
        Mar Sarug kirjoitti:

about kugaan ei oo niingu koskaan ikinä loukannu mua noin kauheesti. Paggo kai maybe ryömiä viemäriin takas. SLUUUUUUUUUUUUUUUIIIIIIPPPPSIS....

MAybe!

heippa vaan!

• Mar Sarug
        kuin kirjoitti:

heippa vaan!

eli ehkä.

ja about...

• ei piä tietää, ei
        kysyä? kirjoitti:

väännöistä en tiedä, mutta tällä palstalla ei suosiossa ole kukaan joka jostain asiasta oikeasti tietää.
        Mutua sen nääs olla pitää.

Nämä orientaalit esim ovat sellainen alue jota eivät edes kaikenkattavasti kanoninsa opiskelleet ystävämme hallitse!

• kusijapaskajoki
        pesän kirjoitti:

ja lemuaa-missä muuallakaan kuin kauhajoella

• el-kirahwi

Joskus 1990-luvun alkupuolella "bysanttilaisortodoksien" ja "orientaaliortodoksien" välillä oli paljon opillisia neuvotteluja, joihin osallistuivat suurinpiirtein kaikki ns. kanoniset ortodoksiset kirkot, mm. Konstantinopolin ja Moskovan patriarkaatit, ja Suomellakin oli oma edustajansa. Orientaalien puolelta osallistuivat ainakin koptit, etiopialaiset ja syyrialaisortodoksit.

Neuvotteluissa päädyttiin lopulta siihen, että Kalkedonin kirkolliskokouksen aikaiset kiistat kuitattiin lähinnä terminologisiksi, ja molemmat puolet tunnustivat toisensa ortodoksisiksi. Lisäksi päätettiin ryhtyä käytännön toimenpiteisiin yhteyden palauttamiseksi myös käytännön tasolla. Tässä ei ole sittemmin kuitenkaan tapahtunut edistystä, eli täyttä yhteyttä ei ole. Kuulemani mukaan molemmilla puolilla esiintyy myös kyseisten kokousten lopputulosta vastustavaa kantaa, eli on orientaaleja, jotka pitävät edelleen "bysanttilaisia" eli ns. kanonisia ortodoksisia kirkkoja harhaoppisina, ja on ortodokseja, jotka pitävät edelleen orientaaleja harhaoppisina.

Itse olen selannut jossain määrin koptilaisia sivustoja ja keskustelupalstoja, ja vaikuttaa varsin samanlaiselta kuin ortodoksisuus, mutta sen paremmin en heitä tunne.

• taotao
      • Hellu

Kiitos kaikille vastauksista.

• p.nestori

Koptikirkko kuuluu ns.orientaaleihin kirkkoihin ja on hyvin lähellä ortodoksista kirkkoa.

Linkkejä ja tietoa koprikirkosta

http://www.copticchurch.net/
      http://www.coptic.net/EncyclopediaCoptica/
      http://www.copticpope.org/index.php

• mie

Mainitsemisen arvoinen asia on myös se, että koptikirkko on todella paneutunut lähetys- ja diakoniatyön tekemiseen. Me muut ortodoksit saisimme katsoa itseämme peiliin siinä asiassa, puhetta riittää kyllä.

• keskusteluja.....

esiin. Näkyy yleistyneen kun se nyt on mahdollista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      48
      6078
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      65
      3846
    3. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      16
      2947
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      190
      2845
    5. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      23
      2423
    6. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2389
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      36
      2389
    8. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      19
      2260
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      149
      1438
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      299
      1413
    Aihe