Kiristävä terapeutti

Ahdistunut

Hei!

Ajattelinpa kertoa täällä tilanteesta, johon olen joutunut psykoterapeuttini toimesta. Jos vaikka löytyisi joku kohtalotoveri?

Minulla todettiin vakava masennus, jonka hoidoksi aloitettiin psykodynaaminen yksilöterapia ja lääkitys. Terapiassa kävin KELA:n tukemana yksityisellä psykoterapeutilla.

Yksi käyntikerta maksoi 60 euroa, josta KELA korvasi n. 52 euroa. Loppuosa oli minun omavastuuni. Maksoin omavastuuni aina kuun lopussa käteisellä kuittia vastaan. KELA korvasi maksimissaan 80 käyntikertaa vuodessa.

Tämän vuoden alussa sain työpaikan toiselta paikkakunnalta. Informoin terapeuttiani tästä ja kysyin, miten hoitoani olisi mahdollista jatkaa. Hän kertoi mahdollisuudestani hakeutua hoitoon toisen paikkakunnan mielenterveystoimistoon.

Sovimme suullisesti, että jos saan järjestettyä tämän vuoden puolella jonkun käynnin, voisimme tavata ja saattaa terapiatyöskentelyn päätökseen.

Järkytykseni oli melkoinen kun terapeuttini tammikuussa ilmoittikin, että hän olettaa minun saapuvan 15 käyntikerralle, jotka KELAN tuesta olivat vielä jäljellä. Tähän en elämäntilanteeni vuoksi mitenkään pystynyt!

Ilmoitin, etten pysty käyttämään kaikkia käyntikertoja, jolloin terapeuttini ilmoitti laskuttavansa minulta kaikki 15 käyntikertaa kokonaisuudessaan, koska KELA ei korvaa "käyttämättä jääneitä" käyntejä.

Olin ymmärtänyt, että käyttämättä jäänyt käynti on sellainen, jonka päivämäärän olen lyönyt terapeutin kanssa lukkoon, mutta jonne en kuitenkaan saavu.

Terapeuttini vetosi kuitenkin sopimukseen, jonka olin allekirjoittanut kärsiessäni vakavasta depressiosta ja itsetuhoisista ajatuksista. Sopimuksen pieni präntti voidaan ymmärtää niin, että sitoudun käymään terapeutin vastaanotolla 80 käyntikertaa vuodessa, riippumatta omista esteistäni tai kokemastani hoidontarpeesta.

Kerroin terapeutilleni ymmärtäneeni KELAN tuen olevan tarkoitettu minun terapiani tukemiseen, eikä hänen liiketoimintansa pönkittämiseen. Tuolloin hän kieltäytyi enää tapaamasta minua ja ilmoitti lähettävänsä laskun kaikista 15 käyntikerrasta. Laskun sain ja nyt se on perintäkuluineen n. 1100 euroa!

Laskua en siis ole suostunut maksamaan, koska terapeuttini laskuttamia käyntikertoja ei ole koskaan pidetty eikä hänen mainitsemiaan päivämääriä ole koskaan sovittu.

Hän laskuttaa tekemättömästä työstä ja tapaamisista joihin en mitenkään olisi voinut edes päästä muuttuneen elämäntilanteeni vuoksi.

Nyt odotan haastetta käräjäoikeuteen perintätoimistolta. Asian johdosta depressio-oireet ovat palanneet ja kärsin ajoittain voimakkaasta ahdistuksesta ja unettomuudesta.

Tietääkö kukaan vastaavasta tapauksesta ja osaisiko joku neuvoa minua?!

86

45288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suti

      Ainakin tee heti ilmoitus Kelalle niin terapeutin yhteistyösopimus ko. instanssin kanssa loppuu lyhyeen. Samalla saat ehkä apua tai edes neuvoja siitä, kuinka toimia. Ota yhteys myös oikeusaputoimistoon.

      • Ahdistunut

        ..ensimmäisenä neuvoja KELA:lta. He eivät voi minua asiassa auttaa, koska he eivät ole asianosaisena riidassa. Sopimus on minun ja yksityisen ammatinharjoittajan välinen.

        Olen kääntynyt asiassa myös Lääninhallituksen ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen puoleen. Kaikki em. tahot ovat kehottaneet minua jättämään laskun maksamatta perusteettomana, mutta riita-asiassa he eivät voi auttaa em. syystä johtuen.

        KELA:n lakimies kyllä pyysi minua informoimaan KELA:a mahdollisesta käräjäoikeuden päätöksestä. Jos oikeus toteaa terapeutin syyllistyneen väärinkäytökseen, on terapeutin sopimus KELA:n kanssa katkolla.

        Oikeusaputoimistoon en ole ollut yhteydessä. Kotivakuutus korvaa asianajokuluni ja olen hankkinut lakimiehen käräjiä varten.


      • oikeutta
        Ahdistunut kirjoitti:

        ..ensimmäisenä neuvoja KELA:lta. He eivät voi minua asiassa auttaa, koska he eivät ole asianosaisena riidassa. Sopimus on minun ja yksityisen ammatinharjoittajan välinen.

        Olen kääntynyt asiassa myös Lääninhallituksen ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen puoleen. Kaikki em. tahot ovat kehottaneet minua jättämään laskun maksamatta perusteettomana, mutta riita-asiassa he eivät voi auttaa em. syystä johtuen.

        KELA:n lakimies kyllä pyysi minua informoimaan KELA:a mahdollisesta käräjäoikeuden päätöksestä. Jos oikeus toteaa terapeutin syyllistyneen väärinkäytökseen, on terapeutin sopimus KELA:n kanssa katkolla.

        Oikeusaputoimistoon en ole ollut yhteydessä. Kotivakuutus korvaa asianajokuluni ja olen hankkinut lakimiehen käräjiä varten.

        Kuulostaa todella häiriintyneeltä terapeutilta. toivotan voimia taisteluun, luulisi tuollaisen asian selviävän eduksesi. Onneksi sinulla on vakuutukset kunnossa!


      • lääkäri
        Ahdistunut kirjoitti:

        ..ensimmäisenä neuvoja KELA:lta. He eivät voi minua asiassa auttaa, koska he eivät ole asianosaisena riidassa. Sopimus on minun ja yksityisen ammatinharjoittajan välinen.

        Olen kääntynyt asiassa myös Lääninhallituksen ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen puoleen. Kaikki em. tahot ovat kehottaneet minua jättämään laskun maksamatta perusteettomana, mutta riita-asiassa he eivät voi auttaa em. syystä johtuen.

        KELA:n lakimies kyllä pyysi minua informoimaan KELA:a mahdollisesta käräjäoikeuden päätöksestä. Jos oikeus toteaa terapeutin syyllistyneen väärinkäytökseen, on terapeutin sopimus KELA:n kanssa katkolla.

        Oikeusaputoimistoon en ole ollut yhteydessä. Kotivakuutus korvaa asianajokuluni ja olen hankkinut lakimiehen käräjiä varten.

        Hienoa että olet toimeentunut asiassa etkä ole lamaantunut! Todella moraalitonta terapeutilta. Monia asioita säätää laki eikä niiden yli paperin präntit päde vaikka olisi nimet alla. Toisaalta paperissa ei ilmeisesti ole präntätty mitä seuraa jos kohta ei toteudu? Miten hän silloin voi päättää mikä on "rangaistus"? Älä masennu, terapeutti ei millään voi olla oikeassa. Jos kelakin on ottanut kannan että poistavat hänet listoiltaan, jos asia etenee niin eiköhän terapeuttikin ota lusikan kauniiseen käteensä. Menettää siinä 1100 e moninkertaisesti.


      • purkuperusteet
        Ahdistunut kirjoitti:

        ..ensimmäisenä neuvoja KELA:lta. He eivät voi minua asiassa auttaa, koska he eivät ole asianosaisena riidassa. Sopimus on minun ja yksityisen ammatinharjoittajan välinen.

        Olen kääntynyt asiassa myös Lääninhallituksen ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen puoleen. Kaikki em. tahot ovat kehottaneet minua jättämään laskun maksamatta perusteettomana, mutta riita-asiassa he eivät voi auttaa em. syystä johtuen.

        KELA:n lakimies kyllä pyysi minua informoimaan KELA:a mahdollisesta käräjäoikeuden päätöksestä. Jos oikeus toteaa terapeutin syyllistyneen väärinkäytökseen, on terapeutin sopimus KELA:n kanssa katkolla.

        Oikeusaputoimistoon en ole ollut yhteydessä. Kotivakuutus korvaa asianajokuluni ja olen hankkinut lakimiehen käräjiä varten.

        Yksityinen kuluttaja voi (joissakin tapauksissa)purkaa sopimuksen sillä perusteella, että hän luulee allekirjoittaneensa erilaisen sopimuksen kuin on allekirjoittanut. Tässä tapauksessa, kun kysymys on masennuksen aikana tehdystä sopimuksesta ja jos (ja kun) sopimus ei vastaa yleistä tapaa sopia tämän tyyppisiä asioita, pitäisi purkuperusteet olla. Lakimiestä tässä kuitenkin tarvitaan. Luulisi, että kuluttajaneuvojakin auttaa. Tsemppiä!


      • Hämmästynyt
        Ahdistunut kirjoitti:

        ..ensimmäisenä neuvoja KELA:lta. He eivät voi minua asiassa auttaa, koska he eivät ole asianosaisena riidassa. Sopimus on minun ja yksityisen ammatinharjoittajan välinen.

        Olen kääntynyt asiassa myös Lääninhallituksen ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen puoleen. Kaikki em. tahot ovat kehottaneet minua jättämään laskun maksamatta perusteettomana, mutta riita-asiassa he eivät voi auttaa em. syystä johtuen.

        KELA:n lakimies kyllä pyysi minua informoimaan KELA:a mahdollisesta käräjäoikeuden päätöksestä. Jos oikeus toteaa terapeutin syyllistyneen väärinkäytökseen, on terapeutin sopimus KELA:n kanssa katkolla.

        Oikeusaputoimistoon en ole ollut yhteydessä. Kotivakuutus korvaa asianajokuluni ja olen hankkinut lakimiehen käräjiä varten.

        Ota ihmeessä yhteys kuluttaja-asiamieheen. Aivan vastaavissa tapauksissa, joissa kuntosalin ja kuluttajan välillä on solmittu vuosisopimus, on tullut kinaa sopimuksen purkamisesta kesken kauden.

        Kuluttaja-asiamiehen ohje on, pakottava este, kuten muutto pois paikkakunnalta tai esimerkiksi vamma, joka estää kuntosalilla käynnin, ovat perusteita purkaa sopimus ilman erillisiä kuluja.

        P.S. Ei voi muuta kuin hämmästellä kyseisen terapeutin rahan himoa ja äärimmäisen härskiä hyväksikäyttöä!

        P.P.S. Pistä tyypin nimi tai tarpeeksi selvät tuntomerkit tänne palstalle, niin osaavat muutkin välttää tyyppiä.


      • Ahdistunut
        Hämmästynyt kirjoitti:

        Ota ihmeessä yhteys kuluttaja-asiamieheen. Aivan vastaavissa tapauksissa, joissa kuntosalin ja kuluttajan välillä on solmittu vuosisopimus, on tullut kinaa sopimuksen purkamisesta kesken kauden.

        Kuluttaja-asiamiehen ohje on, pakottava este, kuten muutto pois paikkakunnalta tai esimerkiksi vamma, joka estää kuntosalilla käynnin, ovat perusteita purkaa sopimus ilman erillisiä kuluja.

        P.S. Ei voi muuta kuin hämmästellä kyseisen terapeutin rahan himoa ja äärimmäisen härskiä hyväksikäyttöä!

        P.P.S. Pistä tyypin nimi tai tarpeeksi selvät tuntomerkit tänne palstalle, niin osaavat muutkin välttää tyyppiä.

        ..huomioon terapiasuhteen erityiset eettiset näkökohdat tuntuisi käsittämättömältä, jos joutuisin lopulta maksumieheksi tässä asiassa.

        Jos kerran kuntosalisopimuksenkin purkamiseen riittää syyksi paikkakunnalta muutto, uskon vahvasti, että terapeuttini laatima sopimus todetaan oikeudessa pätemättömäksi tai ainakin vaatimusten kohdalta kohtuuttomaksi.

        Terapeutin nimeä en ymmärrettävistä syistä voi täällä kertoa.

        Itsestäni olen jo täällä maininnutkin sen verran, että opiskelin Vaasassa.


    • Böö

      Vois terapeutti itte hakeutua hoitoon..

      • tyrmistyttävää kiristystä

        Mene oikeusaputoimistoon hae itsellesi asianajaja
        hän on sinun puolella ja varmasti tuo terapeutti joutuu kokonana toivottavasti pois työstä terapeyttina .
        Tee kirjallinen ilmoitus Kelalle väärinkäytöksestä ja että et ole ollut terapiassa enää eli 15 kertaa on käyttämättä koska et voi toiselta paikkakunnalta sinne enää matkustaa
        ketän ei voi velvoittaa . Terapia on päättynyt siellä .
        Laitahan ahneen terapeutin nimi myös esille julkisuuteen että muutkin tietävät koska juuri heikkoja ihmisiä on niin helppoa näköjään höynäyttää ja kiristää ja huijata pönkittämään tosiaan terapautin bisnestä .
        Voit myös tehdä hänestä valituksen sos.ja terveysministeriöön ja varmaan tuohon tulee selvyys ja sinä kyll voitat tuon jokatapauksessa ja maksaa ei varmasti tarvitse tuollaisia summia eikä mitään kun olet asiallisesti ilmoittanut terapian päättyneeksi ja mahdottomaksi
        Kaikki lääkeireiden ym sovitutkin ajat voi aina peruuttaa eikä niistä tule laskuja ja näin se on tuossakin tapauksessa
        Ei tekemättömästä työstä voi laskuttaa yhtään mitään se on selvä asia kaikille
        Hän vain yrittää käyttää sun heikkoa vointia hyväksi ja kiristää ja hyötyä kustannuksellasi .
        Hae apua ja tee selväksi maaassa muillekin terveydenhuollossa että tuollainen huijaus meneillä ehkäpä tulee ne muutkin esille mitä ehkä huijaa samalla tavalla .


    • ******

      Löydät numerotiedustelusta alueesi oikeusaputoimiston numeron, voit kysyä sitä myös paikkakuntasi sosiaalitoimistosta. Voit tehdä terapeutistasi kantelun terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle ja eduskunnan oikeusasiamiehelle. Joka tapauksessa terapeuttisi käytös on tuomittavaa, ilmoita asiasta myös sinne kelan toimistoon, josta sait päätöksen, hänen nimensä tulisi poistaa kelan tukemien terapeuttien listalta.Jos lasku ehtii perintät

      • HÄNELLE

        Kiitos ,että autoit hädässä olevaa.OLi oikein hyvä neuvo.

        Siunausta kesääsi


      • ******

        Olipas juttu loppunut kesken, siis jos lasku ehtii perintätoimistoon, niin neuvottele maksuajasta, älä missään nimessä anna sen mennä haastemiehelle asti. usein käy niin, että maksamaton lasku ja asia elävät omaa elämäänsä, ja vaikka lopputulema on se että asiakas on oikeassa, on asian selvittelyn aikana lasku voinut jo päätyä haastemiehelle asti ja pahimmassa tapauksessa ihminen voi saada luottotietoihinsa merkinnän joka on vaikea korjata jälkeenpäin. Joten ota yhteyttä asiasi valvomiseksi oikeusaputoimistoon.Ja voit näistä saamistasi neuvoista informoida terapeuttiasi, omina keinoinasi, ellei yhteisymmärrystä löydy.


    • mie

      Kävin myös terapiassa kaksi vuotta ja en koskaan joutunut maksamaan mitään käyntejä tuolla perusteella. Jos en päässyt niin asia sovittiin tai soitin ajoissa ja näin en joutunut maksamaan käymättömiä kertojani.

    • Depressio

      Jo pelkästään se, että silloin, kun ihminen on vakavasti masentunut, niin tehdään sopimuksia, joita ei välttämättä jaksa ymmärtää sillä hetkellä.
      Oikeustajuani vastaan sotii se, että jos on perusteltu syy olla menemättä, vaikka jo sovittuun tapaamiseen, ja peruttaa sen, niin miksi siitä joutuu maksamaan. Eihän parturi, lääkäri, optikko jne myöskään laskuta käyttämättömästä ajasta.
      Vielä esimerkiksi ei myös työnantaja jätä palkkaa maksamatta, jos ihminen sairastuu tai vaikka loukkaa itsensä ja ei voi mennä töihin.
      IHMETTELEN TÄTÄ BISNESTÄ, JOSSA EI OLE NORMAALEJA SÄÄNTÖJÄ, vaan mielivaltaistasta sairaiden pompottelua.
      Ymmärrän kyllä, jos ei peru tapaamista (mikä aikaraja?), niin silloin maksaa.

    • Huilanhei

      näillä terapeuteilla jonkinlainen järjestö ja ilmoita asia heille. Voit kuulla ehkä muistakin tapauksista.
      Missään nimessä älä maksa laskua!
      Koita kääntää tämä asia jotenkin voitoksesi..ajattele vaikka tätä toipumiseen johtavana itseä vahvistavana tienä!
      Älä anna kieron terapeutin lamaannuttaa itseäsi. Koita jaksaa taistella - tuollaiselta hirvitykseltä pitää saada oikeudet pois!
      Voimaa!!!!!!

      • pete vaan

        Täytyy kuitenkin muistaa että suurin osa terapeuteista on ammattitaitoisia poikkeuksiakin löytyy. Kyseisestä viestistä ei selvinnyt kuinka kyseinen potilas on käyttäytynyt ym. Muistuttaisin myös että jotkut psyykkisesti sekaisin olevat voivat tietyissä olosuhteissa vaikuttaa hyvinkin fiksuilta mutta lähempi tuttavuus muodostaa erillaisen kuvan. Tälläisten netissä olevien viestien mukaan en kävisi ammattilaisia moittimaan, sillä heitä on maassamme jo parjattu liikaa riippumatta siitä että heitä on tarpeisiimme aivan lkiian vähän


      • niin kuka
        pete vaan kirjoitti:

        Täytyy kuitenkin muistaa että suurin osa terapeuteista on ammattitaitoisia poikkeuksiakin löytyy. Kyseisestä viestistä ei selvinnyt kuinka kyseinen potilas on käyttäytynyt ym. Muistuttaisin myös että jotkut psyykkisesti sekaisin olevat voivat tietyissä olosuhteissa vaikuttaa hyvinkin fiksuilta mutta lähempi tuttavuus muodostaa erillaisen kuvan. Tälläisten netissä olevien viestien mukaan en kävisi ammattilaisia moittimaan, sillä heitä on maassamme jo parjattu liikaa riippumatta siitä että heitä on tarpeisiimme aivan lkiian vähän

        Ymmärsinkö oikein? Jos heitä on tarpeisiimme liian vähän?, niin heidän tekemisiään, tai tekemättä jättämisiään ei saa arvioida, eikä arvostella???

        Oletko "asiantuntija", kun teet tällaisia päätelmiä potilaasta, jota et ole edes nähnyt? Tuntuu, kuin meloisitte sitä "samaa venettänne" vielä apua hakemaan tulleen potilaan yli mennen tullen?

        Niin, mikähän tässäkin terveyden? hoidossa on ollut se tärkein asia?
        Potilaan terveys?
        Vai?


      • tietoa
        niin kuka kirjoitti:

        Ymmärsinkö oikein? Jos heitä on tarpeisiimme liian vähän?, niin heidän tekemisiään, tai tekemättä jättämisiään ei saa arvioida, eikä arvostella???

        Oletko "asiantuntija", kun teet tällaisia päätelmiä potilaasta, jota et ole edes nähnyt? Tuntuu, kuin meloisitte sitä "samaa venettänne" vielä apua hakemaan tulleen potilaan yli mennen tullen?

        Niin, mikähän tässäkin terveyden? hoidossa on ollut se tärkein asia?
        Potilaan terveys?
        Vai?

        Toivottavasti sun silmät avautuvat totuudelle. Valitettavasti ns. a.auttajissa löytyy alalle sopimattomia. Kenties itse ovat avun tarpeessa.


      • Matti
        pete vaan kirjoitti:

        Täytyy kuitenkin muistaa että suurin osa terapeuteista on ammattitaitoisia poikkeuksiakin löytyy. Kyseisestä viestistä ei selvinnyt kuinka kyseinen potilas on käyttäytynyt ym. Muistuttaisin myös että jotkut psyykkisesti sekaisin olevat voivat tietyissä olosuhteissa vaikuttaa hyvinkin fiksuilta mutta lähempi tuttavuus muodostaa erillaisen kuvan. Tälläisten netissä olevien viestien mukaan en kävisi ammattilaisia moittimaan, sillä heitä on maassamme jo parjattu liikaa riippumatta siitä että heitä on tarpeisiimme aivan lkiian vähän

        Mikä siinä on että ammattilaisia ei saa moittia, tää on just tätä että niin sanottua "tärkeätä työtä" tekevät psykiatrit saavat mellestää ihan miten tykkäävät, ja heikossa kunnossa olevat potilaat näköjään jyrätään yli. Itse tiedän psykiatreja joilla ei tosiaankaan ole puhtaat jauhot pussissa ja esimerkin mukainen rahastus ja potilaitten väheksyntä on tässä maassa liiankin yleistä. Huom minkä vuoksi meidän kaikkien verorahoista maksetaan näille kallonkutistajille, sen takia että potilaat paranisivat.


      • ikävää
        Matti kirjoitti:

        Mikä siinä on että ammattilaisia ei saa moittia, tää on just tätä että niin sanottua "tärkeätä työtä" tekevät psykiatrit saavat mellestää ihan miten tykkäävät, ja heikossa kunnossa olevat potilaat näköjään jyrätään yli. Itse tiedän psykiatreja joilla ei tosiaankaan ole puhtaat jauhot pussissa ja esimerkin mukainen rahastus ja potilaitten väheksyntä on tässä maassa liiankin yleistä. Huom minkä vuoksi meidän kaikkien verorahoista maksetaan näille kallonkutistajille, sen takia että potilaat paranisivat.

        miten suojellaan vääryyttä. Varmaan on paljon ikäviä tapauksia joista heikot joutuu vaikenemaan tai ovat puolustuskyvyttömiä. Ei tunnu hyvältä tämän kaltainen menettely. Eikö olisi jo aika puuttua julkisesti ajamaan heikkojen asioita, hekin ovat IHMISIÄ.


    • Helpoin Keino

      Sanot kysyväsi KELASTA, koska sinulle on kuitenkin myönnetty nämä kerrat terapiaa.On selvää, että asiat luistavat varmasti jo sen jälkeen kun kerrot, että olet ajatellut kysyä asiaa KELAsta.

    • nimi ja paikka kunta

      kerro terapeuttisi nimi ja paikkakunta.Kiitos

    • debressio

      Olen samaa mieltä erään vastanneen kanssa. Kerro tosiaankin nimi ja paikkakunta, jos et uskalla nimeä kertoa, niin kerro ainakin paikkakunta.. Mahdollisesti muillakin samanlaisia kokemuksia on..

    • 333

      Ota välittömästi yhteyttä Kelaan. Sinun ei todellakaan tarvitse makksaa käyttämättömiä kertoja.

    • Maalikko

      Sitten kun menette käräjille, muista pyytää armoton korvaus henkisistä kärsimyksistä sun muista! Siinä sivussa kun terapeutti saa kengän kuvan persauksille, saat samalla kesärahaa omiin menoihisi. Voit sitten lähteä pitämään kunnon kesälomaa terapeuttisi rahoilla..

      Pitäisiköhän itsekkin hankkiutua hoitoon, tuolla tavalla saisi oman kesäbudjetin kuntoon..

    • Nimetön.

      Menepäs kelaan selittään tämä asiasi. Kela laittaa kyllä tämän terapeutin "järjestykseen" ja varmaan kaikki hoituu vielä sinun eduksesi ja terapeutti saa muistutuksen tai jotain seuraamuksia... kela ei maksa turhasta eikä käytä sopimattomasti käyttäytyvien terapeuttien palveluja varmaankaan tulevaisuudessakaan. Jos asia menee oikeuteen niin olet sairautesi takia luultavasti ollut kykenemätön allekirjoittamaan sitovia hoitosopimuksia TSEMPPIÄ!

    • Jarmo

      Onpa härskiä toimintaa, niin potilasta, kuin yhteiskunnankirstua kohtaan. "Terapeuttisi" on kyllä yhteiskunnan pahimpia siipiveikkoja.
      Ehdottomasti kelan yhteistyö pitää loppua tällaisen kanssa. Sekä terrapeutille pitäsi saada sellainen merkintä ettei ole enää asiaa terveyden huoltoalalle eikä valtio ja kuntien virkoihin.

    • hyvä

      kun tulisi julkisuuteen kaikkien nimet, jotka kohtelevat potilaita arvottomasti ja taitamattomasti. APUA tarvitsevat voisivat säästyä monilta uusilta vaurioilta ja tuskilta. Et varmaan ole ainoa AHDISTUNUT.

    • periksi

      Vai että olet sinä muka luvannut olla parantumatta, ennenkuin kaikkien noiden hoitokertojen jälkeen!? Entäs jos se terapeutti oli niin hyvä, että sai sinut tervehtymään parin kerran jälkeen! Jos et lisähoitoa tarvitse, miksi maksaisit siitä. Uskomatonta!

      Sillä terapeutilla ei tosiaan ole sinun hyvinvointisi mielessään, vaan KELA:lta saamansa rahat. Sellaiset epäeettiset tyypit pitäisi poistaa rekisteristä.

      Ota yhteyttä aikakauslehtiin - tuosta tulisi hyvä juttu. Laittaisivat terapeutin kuvan myös, että toiset osaavat varoa - jos vaikka hekin sattuisivat paranemaan liian aikaisin.

    • Nimetön

      Tuo oli todella paskamaisinta, mitä olen kuullut, älä missään nimessä maksa sitä laskua, koska se on huijausta. Vie se oikeuteen ja haasta se terapeuttisi oikeuteen. Todella härkisti ja paskamaisesti tehty. Siinä on terapeutti, joka ei ajattele kuin omia tulojaan! Se oli SINUN hoito eikä terapeutin rahasampo!
      ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ MAKSA!

    • Ahdistunut

      Mieleni tekisi kyllä kertoa terapeuttini nimi ja vaikka yhteystiedotkin, mutta se taitaisi vain johtaa tämän viestiketjun poistamiseen.

      Sen verran voin tietysti itsestäni kertoa, että oppilaitokseni on Vaasan Yliopisto.

      Lähetin perjantaina terapeutistani hallintokantelun Lääninhallitukseen. Sieltä tieto menee myös terveydenhuollon oikeusturvakeskukseen.

      KELA ei minua riita-asiassa pysty auttamaan, koska ei ole asiassa sopijapuolena. Mutta jos terapeutti häviää asian käräjäoikeudessa, on hänen sopimuksensa KELA:n kanssa katkolla.

      Jos vastaavalla tavalla toimivia terapeutteja on useampiakin, olen ilmeisesti jonkinlainen esitaistelija. Ennakkotapausta oikeudessa ei ilmeisesti vielä ole ollut.

      • Toinen uhri

        Minulla on perhepiirissä melkein samanlainen kokemus. Kun olen tuttujen kanssa keskustellut asiasta, on minulle muodostunut sellainen kuva, että terapeuttien ammattikunta taitaa pitää sisällään aika moniakin mätämunia. Terapeutin ja asiakkaan välille väistämättä syntyvä ja ainakin asiakkaan puolelta usein lähes riippuvuutta muistuttava suhde antaa paljon mahdollisuuksia hyväksikäyttöön.

        Valitettavasti emme osanneet toimia jutussamme läheskään niin hyvin kuin sinä omassasi. Todella hyvin toimittu! Varsinkin TeOon tehty kantelu tulee olemaan tehokas, koska olet sieltä jo saanut alustavan kannanoton, joka tukee kantaasi. Toivottavasti olet pistänyt KELAn ja TeOn kannanotot kopioina terapeutillesi, niin että hän älyäisi vielä harkita kannattaako prosessia jatkaa.

        Kertomasi perusteella olet hyvin toipunut masennuksestasi, koska olet jaksanut noin terävästi pitää puoliasi ikävässä asiassa. Kaikkea hyvää taistelun jatkamiseen ja muutenkin!


      • anonyymi kirjoittaja

        Ei kannata julkisesti kertoa mitään nimiä, koska silloin kiristäjä voi vaatia sinua tilille siitä. Oikeudessa jos olet syytön (niinkuin lakipykälien mukaan homma taitaa mennä), niin kiristäjäsi maksaa kaikki oikeudenkäyntikulut (eli terve vaan ja onnea hänelle!). Tietysti kiristäjä voi perua aiheettomat laskunsa välttääkseen oikeudenkäynnin.

        Eli käytännössä ohjakset ovat kyllä sinulla, eli jos kiristäjä haluaa maksella noita oikeudenkäyntikuluja, niin se on hänen asiansa (ja hänen päätettävissään). Halvemmaksihan tuo hepulle tulee, jos aiheeton lasku perutaan ja homma on sillä selvä. Voithan sille kiristäjälle lähettää kopion lakitekstistä, ja ehdottaa laskun perumista vapaaehtoisesti. Oikeudessa kiristäjä kuitenkin häviää jutun.


    • Newlook

      Oikeustieteessä on lähdetty siitä, että tällaiseen sopimukseen ei voi liittää irtisanomisaikoja tai vastaavia.

      Kirjassa Mika Hemmo, Sopimusoikeus II s. 405 sanotaan:

      "Määräaikaisuutta ei voida hyväksyttävästi liittää sellaisiin sopimuksiin, joiden irtisanomisen on sopimuksen luottamuksellisuuden tai henkilökohtaisen luonteen vuoksi oltava täysin vapaata ja ilman irtisanomisajan asettamia rajoituksia. Tällaisena voitaneen pitää esimerkiksi asianajotoimeksiantoa ... Lisäksi useat terveydenhoitopalvelut ovat sellaisia, ettei asiakasta voida velvoittaa sitoutumaan pitkäaikaisiin toimenpiteisiin (tai maksamaan niistä), vaan hänelle tulee jättää oikeus mielenmuutokseen."

      • Ahdistunut

        ..vastauksestasi. Kaiken informaation aiheesta otan kiitollisuudella vastaan.

        Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että jotkut terapeutit ovat käyttäneet hyväkseen hädänalaisia ihmisiä pakottamalla heidät taipumaan kohtuuttomiin sopimusehtoihin. Oma terapeuttini kommentoi asiaa aikanaan siten, että "kyseessä on täysin yleinen käytäntö."

        Monella paikkakunnalla yksityiset terapeutit ovat ainut taho, joka voi apua tarvitsevaa ihmistä auttaa. Tässä välikädessä terapeutin on mahdollista olla hyvinkin häikäilemätön.


      • ei-ahdistunut
        Ahdistunut kirjoitti:

        ..vastauksestasi. Kaiken informaation aiheesta otan kiitollisuudella vastaan.

        Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että jotkut terapeutit ovat käyttäneet hyväkseen hädänalaisia ihmisiä pakottamalla heidät taipumaan kohtuuttomiin sopimusehtoihin. Oma terapeuttini kommentoi asiaa aikanaan siten, että "kyseessä on täysin yleinen käytäntö."

        Monella paikkakunnalla yksityiset terapeutit ovat ainut taho, joka voi apua tarvitsevaa ihmistä auttaa. Tässä välikädessä terapeutin on mahdollista olla hyvinkin häikäilemätön.

        Ainakin kuluttajansuojalautakunnasta (netistä löytyy puhelinnumerot, kannattaa kysyä vieraankin kunnan neuvojalta jos et omaa neuvojaasi tavoita) kannattaa kysyä vinkkiä. Jos asia on kuluttajansuojaviraston mielestä väärin (niinkuin onkin kiristävän terapeutin tapauksessa), kuluttajansuojavirasto voi antaa päätöksen, että sinun ei pidä mitään maksaa lisää. Jos kiristäjä ei tähän tyydy, kuluttajavirasto pukkaa hepun firman armotta ns mustalle listalle (tämäkin löytyy netistä), ja liiketoiminta hankaloituu.


      • ******

        Asia on täsmälleen näin.Ihmisten on taisteltava oikeuksiensa puolesta, mutta kuinka paljon suomessa on niitä jotka eivät kykene pitämään puoliaan, ja kuinka paljon niitä terapian harjoittajia jotka härskisti hyötyvät tästä.


    • um.

      Siirränpä tänne kysyjälle toisella palstalla antamani vastauksen. Ehkä siitä on hyötyä muillekin.

      "Kohtuuton sopimusehto
      Kirjoittanut: um. 10.6.2005 klo 19.48
         Teoksessa Psykoterapian perusteet (Juva 1993) alan auktoriteetti professori Veikko Tähkä kirjoittaa terapiasopimuksesta (s. 148) seuraavaa:

      "Terapiasopimus on ´herrasmiessopimus´, joka ei sido potilasta miksikään määräajaksi hoitosuhteeseen, vaan hän on vapaa lopettamaan sen milloin hyväksi näkee. Siksi ajaksi kuin hoitosuhde kestää, on kuitenkin välttämätöntä sopia tietyistä periaatteista, joita sen aikana tullaan noudattamaan."

      Kohtuuttoman sopimusehdon sovittelusta säädetään kuluttajasuojalain 4 luvussa.

      "4 LUKU
      Sopimuksen sovittelu ja tulkinta (16.12.1994/1259)
      1 § (16.12.1994/1259)

      Jos tässä laissa tarkoitetun sopimuksen ehto on kuluttajan kannalta kohtuuton tai sen soveltaminen johtaisi kohtuuttomuuteen, ehtoa voidaan sovitella tai jättää se huomioon ottamatta. Sopimuksen ehtona pidetään myös vastikkeen määrää koskevaa sitoumusta. Kohtuuttomuutta arvioitaessa otetaan huomioon sopimuksen koko sisältö, osapuolten asema, sopimusta tehtäessä vallinneet olot ja, jollei 2 §:stä muuta johdu, olojen muuttuminen sekä muut seikat. (15.12.2000/1072)

      Jos 1 momentissa tarkoitettu ehto on sellainen, että sopimuksen jääminen voimaan muilta osin muuttumattomana ei ole ehdon sovittelun vuoksi kohtuullista, sopimusta voidaan, jollei 2 §:stä muuta johdu, sovitella muiltakin osin tai se voidaan määrätä raukeamaan.
      2 § (16.12.1994/1259)

      Jos 1 §:ssä tarkoitettu sopimusehto on laadittu etukäteen ilman, että kuluttaja on voinut vaikuttaa sen sisältöön, on 1 §:ää sovellettaessa noudatettava tässä pykälässä säädettyjä rajoituksia.

      Jos ehto sopimusta tehtäessä vallinneissa olosuhteissa on ollut kohtuuton, ei ehdon kohtuuttomuutta myöhemmin arvioitaessa saa kuluttajan vahingoksi ottaa huomioon olosuhteiden muuttumista.

      Jos ehdon sovittelu tai sen jättäminen huomioon ottamatta koskee sellaista ehtoa, joka hyvän tavan vastaisesti johtaa osapuolten oikeuksien ja velvollisuuksien huomattavaan epätasapainoon kuluttajan vahingoksi, sopimusta ei voida sovitella muilta osin. Tällöin sopimus jää voimaan muilta osin muuttumattomana, jos se sellaisenaan voi pysyä voimassa.
      3 § (16.12.1994/1259)

      Jos tässä laissa tarkoitetun sopimuksen ehto on laadittu etukäteen ilman, että kuluttaja on voinut vaikuttaa sen sisältöön, ja ehdon merkityksestä syntyy epätietoisuutta, ehtoa on tulkittava kuluttajan hyväksi.
      4 § (16.12.1994/1259)

      Jos syntyy erimielisyys siitä, onko kysymyksessä 2 ja 3 §:ssä tarkoitettu etukäteen laadittu sopimusehto, elinkeinonharjoittajan on näytettävä väitteensä toteen."

      Katsoisin, että terapeutin vetoama painettu sopimusehto on sillä tavoin kuluttajaa kohtaan kohtuuton (ainakin karrotussa muuttuneessa tilanteessa), että se voidaan jättää huomioon ottamatta.

      Mielenterveyden Keskusliitto tarjoaa oikeudellista neuvontaa. Yhteystiedot löytyvät linkistä http://www.mtkl.fi/jarjesto/tietoa/yhteystiedot/"

    • Neito

      ...on kyllä nyt terapeutti enemmän terapian tarpeessa kuin Sinä! Älä anna tällaisen masentaa itseäsi, vaan taistele! Aina löytyy apua, kun tarpeeksi etsii. Jo kirjoituksestasi päätellen Sinulla on 'kaikki kotona', ulosanti toimii ja vaikutat masennuksestasi huolimatta erittäin skarpilta ja välkyltä. Kyllä tässä terapeutti on enemmän avun tarpeessa ja tuntuu unohtaneen kokonaan työnsä varsinaisen idean eli auttamisen!

      • Ahdistunut

        ..vointini onkin kohentunut niin paljon, että pystyn nyt pitämään asiassa puoleni. Sattumalta olen lukenut jonkin verran sopimusoikeutta ja ymmärsin lopulta, että terapeuttini menettelytavoissa on jotain pahasti vialla.

        Kuinkahan moni heikompivointinen, esim masennuksesta ja yksinäisyydestä kärsivä potilas on tässä maassa jotunut maksamaan manipuloivalle terapeutille?!

        Hoitosuhteemme aikana vointini oli kuitenkin todella heikko. Itsemurha-ajatukset olivat päivittäisiä ja takerruin terapiaan kuin hukkuva oljenkorteen. Jälkeenpäin ajatellen minun olisi pitänyt irtisanoa sopimus terapeutin kanssa hetimiten, mutta terapiasta riippuvaisena ja masentuneena ei minulla siihen ollut voimia.

        Terapeuttini moraali on muutenkin arveluttavalla tolalla. Terapiasuhteemme aikana hän kerran yritti laskuttaa minulta kokonaisuudessaan sellaista käyntikertaa, jolle en päässyt henk.kohtaisen esteen vuoksi ja josta ilmoitin etukäteen hyvissä ajoin.

        Tuo menettely soti niin perustavaa laatua olevalla tavalla oikeuskäsitystäni vastaan, että kieltäydyin tuolloinkin maksamasta. Terapeuttini ratkaisi asian huijaamalla KELA:a ja laskuttamalla tuon käynnin, jota ei koskaan pidetty. Minä taivuin maksamaan omavastuuni.

        Olisinpa jo silloin jaksanut tuoda asian julki ja aloittaa tämän taistelun.


    • Helppo uskoa

      On helppo uskoa, mitä kerrot. Itse olin sopinut suullisesti vuonna x, että käyn huhtikuun loppuun eräällä terapeutilla, mutta huhtikuun lopun tullen terapeuttini väitti, että oltiin sovittu toukokuun lopusta. Kävin toukokuun loppuun, koska en muuta uskaltanut, ja toisaalta taloudellinen tilanne salli vaikka itse maksoinkin.

      • minä

        Varasin muutama vuosi sitten ns.kaksoisajan lääkärilleni (psykiatri) hänen omasta pyynnöstään, koska edell. tapaamiskerrasta oli aikaa ja paljon oli asioita selvitettävänä. Vaan kuinkas sitten kävikään, istuin odotushuoneessa ja odotin, odotin...Lopulta edell.potilas tuli ulos ja pääsin vast.otolle yli puoli tuntia myöhässä!Tietenkään lääkärillä ei ollut enää aikaa minulle kuin normaalin tapaamisen verran,hyvä jos sitäkään. Sitten kun olin lähdössä hän tokaisi ettei laskua kannata maksaa kun "kävi näin", ja vannon että kuulossani ei ollut vikaa enkä ole myöskään skitso joka kuulee omiaan. Niinpä jätin laskun maksamatta,mutta tokihan sain karhukirjeen eikä minua olisi kukaan uskonut,jos olisin lähtenyt selittämään mitä arvostettu psykiatri sanoi! En enää varannut aikoja sille lääkärille.


      • Eräss
        minä kirjoitti:

        Varasin muutama vuosi sitten ns.kaksoisajan lääkärilleni (psykiatri) hänen omasta pyynnöstään, koska edell. tapaamiskerrasta oli aikaa ja paljon oli asioita selvitettävänä. Vaan kuinkas sitten kävikään, istuin odotushuoneessa ja odotin, odotin...Lopulta edell.potilas tuli ulos ja pääsin vast.otolle yli puoli tuntia myöhässä!Tietenkään lääkärillä ei ollut enää aikaa minulle kuin normaalin tapaamisen verran,hyvä jos sitäkään. Sitten kun olin lähdössä hän tokaisi ettei laskua kannata maksaa kun "kävi näin", ja vannon että kuulossani ei ollut vikaa enkä ole myöskään skitso joka kuulee omiaan. Niinpä jätin laskun maksamatta,mutta tokihan sain karhukirjeen eikä minua olisi kukaan uskonut,jos olisin lähtenyt selittämään mitä arvostettu psykiatri sanoi! En enää varannut aikoja sille lääkärille.

        Samainen terapeutti luuli kerran, etten aio maksaa, koska olin unohtanut käteisen rahan, ja alkoi jäkättää, että sähän et lähde ennen kuin maksat tai maksat sen sitten heti tänään tilille. Se ei luottanut muhun ollenkaan, piti tosi sekopäänä varmaan, eikä sitä kiinnostanut muu kuin reseptien kirjoittelu ja provikat, ei se, että oppisin selviämään omin voimin.


    • ex-masis

      Voithan lähettää terapeutille kirjeen, jossa ilmoitat asiasta? Ehkä se saisi miettimään asiaa ja tapauksen saisi sovittua ilman oikeudenkäyntiä. Helpommalla pääsisi molemmat osapuolet. tosin en tiedä auttaako se enää jos asia on mennyt jo perintätoimistoon.

      Itsekin käyn terapiassa ja KELA maksaa koko summan, joten omavastuuta ei ole. Äkkinäisissä peruutustapauksissa (esim. sairastuminen) on aika voitu käyttää puhelinaikana joten ei ole itse tarvinnut maksaa käyttämättömää aikaa.

    • Blosari

      Hei, ensimmaisena tulee mieleen nyt ottaa yhteytta kuluttajaneuvojaan paikalliseen.
      Ehka terapeuteillakin on jokin liitto josta voisi kysya ohjeistusta.
      Todella torkeaa, luulisi ettta jo sisainen etiikka ihmisella estaisi raikean vastuuttoman teon.

    • älä maksa!

      paikkakunnallasi on varmaan oikeusaputoimisto,josta voit saada lainopillisen avun.Muista pyytää itsellesi maksuton oikeudenkäynti jos asia menee näin pitkälle.Kerrohan terapeutille,että ilmoitat hänestä TEO:lle=terveydenhuollon oikeusturvakeskukseen,joka on terv.huollon ammattilaisia valvova virasto.Aina näitä terapeutteja on,jotka toimivat epäeettisesti.Olehan tiukkana!Ilmoita myös KELAlle,niin he eivät pidä ko.terapeuttia enää ammatillisena-loppuis potilaat tuommoselta nuijalta!

    • aliisa111

      Ota yhteyttä KELA:aan ja sano että sovitte että voisit käyttää loput KELA:n tukemat käyntikerrat toisella terapeutilla.Kerro myös terapeuttisi epäasiallisesta käytöksestä, jospa vaikka KELA poistaisi hänet listaltaan. Mahdollista on myös ottaa yhteyttä kaupungin "ilmaiseen" oikeusavustajaan jos tulosi ovat tarpeeksi pienet.

      Itselläni on myös ollut hieman häiriintynyt terapeutti, joka haukkui läheisiäni istunnoissa ja nollasi itsetuntoani sekä älyllisiä lahjojani sekä elämänkatsomustani. Päätettyäni lopettaa terapian vaikka käyntkertoja oli jäljellä alkoi terapeutti vaatia erillistä lopettamiskertaa, johon en suostunut. Niinpä hän alkoi soittaa silloiselle kesätyöpaikalleni kun en kännykkääni vastannut.-Oli siis pakko sopia viimeinen käyntikerta joka päättyi molemminpuoliseen asiattomaan sättimiseen, ja minun pahemmankertaiseen lapselliseksi idiootiksi haukkumiseen.(Hän ei kestänyt rakentavaa kritiikkiä ja asia riistäyti käsistä)Tämän jälkeeen täytin KELA:ssa kaavakkeen jossa ilmoitin syyn miksi en terapiaa halua jatkaa.

      • persnetto

        Tollasessa tapauksessa kannattaa ottaa nauhuri mukaan, nykysin kun on sytkärin kokosia nauhureita jotka voi laittaa esim. paidan taskuun. Nauhan kun kuunteluttaa sitten itse terapeutilla, niin saattaa tulla toinen ääni kelloon *nauraa paskaisesti*


      • kyllästynyt
        persnetto kirjoitti:

        Tollasessa tapauksessa kannattaa ottaa nauhuri mukaan, nykysin kun on sytkärin kokosia nauhureita jotka voi laittaa esim. paidan taskuun. Nauhan kun kuunteluttaa sitten itse terapeutilla, niin saattaa tulla toinen ääni kelloon *nauraa paskaisesti*

        Olen vierestä seurannut viisi vuotta, kun eräs lapsi on käynyt psykoanalyysissä 4 kertaa/viikko jo viisi vuotta ja jatkunee vielä vuosia. Terapeutti pitää lomat silloin, kun itse haluaa ja niin pitkään kuin itselle sopii. Asiakas ei voi perua aikoja vaikka tietäisi jo viikkoja etukäteen jostakin menosta vaan käyttämättömistä tunneista menee maksu. Lasta ei saa kuulemma jättää reissuilta poiskaan, koska se on hänelle terapiaa, joten hän ottaa rahat ja perhe suorittaa terapian.... Tunteja on erittäin vaikea siirtää silloin kun perhe haluaa, mutta terapeutin niin halutessa muita aikoja löytyy ja jos terapeutti on omien menojen takia poissa hän ei pidä korvaavia tunteja. KELAn pitkistä terapioista kannattaa vissiin pitää tiukasti kiinni, niin kauan kuin voi.

        Sitä minä olen aina ihmetellyt kaikkien terapiassa käyneiden tuttavien kohdalla, että miksi terapian katkeaminen esim. viikoksi asiakkaan haluaman loman takia keskeyttää terapian pahasti, mutta siitä ei ole haittaa, jos terapeutti on poissa yht'äkkiä vaikka kaksi viikkoa?


      • olla
        kyllästynyt kirjoitti:

        Olen vierestä seurannut viisi vuotta, kun eräs lapsi on käynyt psykoanalyysissä 4 kertaa/viikko jo viisi vuotta ja jatkunee vielä vuosia. Terapeutti pitää lomat silloin, kun itse haluaa ja niin pitkään kuin itselle sopii. Asiakas ei voi perua aikoja vaikka tietäisi jo viikkoja etukäteen jostakin menosta vaan käyttämättömistä tunneista menee maksu. Lasta ei saa kuulemma jättää reissuilta poiskaan, koska se on hänelle terapiaa, joten hän ottaa rahat ja perhe suorittaa terapian.... Tunteja on erittäin vaikea siirtää silloin kun perhe haluaa, mutta terapeutin niin halutessa muita aikoja löytyy ja jos terapeutti on omien menojen takia poissa hän ei pidä korvaavia tunteja. KELAn pitkistä terapioista kannattaa vissiin pitää tiukasti kiinni, niin kauan kuin voi.

        Sitä minä olen aina ihmetellyt kaikkien terapiassa käyneiden tuttavien kohdalla, että miksi terapian katkeaminen esim. viikoksi asiakkaan haluaman loman takia keskeyttää terapian pahasti, mutta siitä ei ole haittaa, jos terapeutti on poissa yht'äkkiä vaikka kaksi viikkoa?

        aika epäilyttävää näitten terapeuttien touhut ja toiminnat. Jää vaan tunne ettei ketään viitsisi neuvoa heidän luokseen. Onko tällainen toimintatapa, hajoita ja hallitse menettelyä?


      • aliisa111
        olla kirjoitti:

        aika epäilyttävää näitten terapeuttien touhut ja toiminnat. Jää vaan tunne ettei ketään viitsisi neuvoa heidän luokseen. Onko tällainen toimintatapa, hajoita ja hallitse menettelyä?

        Kyllä sitä sen tapahtuneen jälkeen tuli mietittyä että olisi pitänyt nauhoittaa kaikki ja alkaa vaatimaan oikeuksiaan, oli sitä kostonhimoinenkin. Silloin oli kuitenkin henkiseti niin tiukoilla ettei sen enempää kuin sen kela:n kupongin saanut täytettyä. Ei ollut yli vuoteen tai kahteen osalistunut lähes mihinkään sosiaaliseen elämään ja oli vain maannut sängyn pohjalla. Eipä se terapia paljon auttanut, ja syyllistäminen yhteiskunnalliseen elämään osalistumattomuudesta ei tilannetta myöskään helpottanut.

        Näin jälkeenpäin ajateltuna koko ammatti on aika absurdi: perustuuhan koulutus ihmisten kategorisointiin, ja kenen terapeutin henkinen tasapaino kestää päivästä toiseen tarinoita kärsivistä ihmiskohtaloista. Ainakaan jos sattuu olemaan vähääkään empaattinen yksilö...
        Kai sitä kasvaa ammatillisesti ja privaattihenkilönä helposti kieroon.
        Lisäksi ns. normaalit ihmissuhteet perustuvat useimmiten vuorovaikutukseen...

        En ole kuullut tähän päivään asti positiivista tarinaa terapiasuhteesta, surullista kyllä.

        En siis menisi myöskään suosittelemaan terapiaa ykkösvaihtoehtona kenellekkään. Jos vain yhdenkään ystävän tai tuttavan omistaa, jonka kanssa puhua, tai päiväkirjan johon kirjoittaa niin uskoisin että enemmän hyötyä siitä on.
        Kyllä se itsetutkiskelu ja oman elämänkatsomuksen sekä lapsuuden ja elämäänsä vaikuttaneiden henkilöiden ominaisuuksien pohdiskelu JONKINLAISEEN ymmärryksen ja elämänhallinnan tilaan johtaa. Aikaa se vie.


      • ****
        aliisa111 kirjoitti:

        Kyllä sitä sen tapahtuneen jälkeen tuli mietittyä että olisi pitänyt nauhoittaa kaikki ja alkaa vaatimaan oikeuksiaan, oli sitä kostonhimoinenkin. Silloin oli kuitenkin henkiseti niin tiukoilla ettei sen enempää kuin sen kela:n kupongin saanut täytettyä. Ei ollut yli vuoteen tai kahteen osalistunut lähes mihinkään sosiaaliseen elämään ja oli vain maannut sängyn pohjalla. Eipä se terapia paljon auttanut, ja syyllistäminen yhteiskunnalliseen elämään osalistumattomuudesta ei tilannetta myöskään helpottanut.

        Näin jälkeenpäin ajateltuna koko ammatti on aika absurdi: perustuuhan koulutus ihmisten kategorisointiin, ja kenen terapeutin henkinen tasapaino kestää päivästä toiseen tarinoita kärsivistä ihmiskohtaloista. Ainakaan jos sattuu olemaan vähääkään empaattinen yksilö...
        Kai sitä kasvaa ammatillisesti ja privaattihenkilönä helposti kieroon.
        Lisäksi ns. normaalit ihmissuhteet perustuvat useimmiten vuorovaikutukseen...

        En ole kuullut tähän päivään asti positiivista tarinaa terapiasuhteesta, surullista kyllä.

        En siis menisi myöskään suosittelemaan terapiaa ykkösvaihtoehtona kenellekkään. Jos vain yhdenkään ystävän tai tuttavan omistaa, jonka kanssa puhua, tai päiväkirjan johon kirjoittaa niin uskoisin että enemmän hyötyä siitä on.
        Kyllä se itsetutkiskelu ja oman elämänkatsomuksen sekä lapsuuden ja elämäänsä vaikuttaneiden henkilöiden ominaisuuksien pohdiskelu JONKINLAISEEN ymmärryksen ja elämänhallinnan tilaan johtaa. Aikaa se vie.

        Itse koin vakavan burn outin työpaikan menetyksineen ja muine menetyksineen jokunen vuosi sitten. Nykyään olen hyvässä työssä ja täysin työkykyinen ja muutenkin elämä on mallillaan. Tähän pisteeseen en olisi koskaan päässyt ilman asiantuntevan ja ammattitaitoisen terapeutin apua. Joten kyllä ammattikunnasta löytyy erittäin hyvin ammattinsa osaavaa väkeä.


      • aliisa111
        **** kirjoitti:

        Itse koin vakavan burn outin työpaikan menetyksineen ja muine menetyksineen jokunen vuosi sitten. Nykyään olen hyvässä työssä ja täysin työkykyinen ja muutenkin elämä on mallillaan. Tähän pisteeseen en olisi koskaan päässyt ilman asiantuntevan ja ammattitaitoisen terapeutin apua. Joten kyllä ammattikunnasta löytyy erittäin hyvin ammattinsa osaavaa väkeä.

        ...Tuskin tässä kukaaan mielipiteitään absoluuttisina totuuksina esittää!

        Hyvä siis että sinä sait hyvää apua ja palvelua!


      • ------------->>>
        kyllästynyt kirjoitti:

        Olen vierestä seurannut viisi vuotta, kun eräs lapsi on käynyt psykoanalyysissä 4 kertaa/viikko jo viisi vuotta ja jatkunee vielä vuosia. Terapeutti pitää lomat silloin, kun itse haluaa ja niin pitkään kuin itselle sopii. Asiakas ei voi perua aikoja vaikka tietäisi jo viikkoja etukäteen jostakin menosta vaan käyttämättömistä tunneista menee maksu. Lasta ei saa kuulemma jättää reissuilta poiskaan, koska se on hänelle terapiaa, joten hän ottaa rahat ja perhe suorittaa terapian.... Tunteja on erittäin vaikea siirtää silloin kun perhe haluaa, mutta terapeutin niin halutessa muita aikoja löytyy ja jos terapeutti on omien menojen takia poissa hän ei pidä korvaavia tunteja. KELAn pitkistä terapioista kannattaa vissiin pitää tiukasti kiinni, niin kauan kuin voi.

        Sitä minä olen aina ihmetellyt kaikkien terapiassa käyneiden tuttavien kohdalla, että miksi terapian katkeaminen esim. viikoksi asiakkaan haluaman loman takia keskeyttää terapian pahasti, mutta siitä ei ole haittaa, jos terapeutti on poissa yht'äkkiä vaikka kaksi viikkoa?

        Kannattaisi tuollaisessa tilanteessa ehdottomasti vaihtaa terapeuttia jos on niin joustamaton.


      • kela maksaa
        aliisa111 kirjoitti:

        ...Tuskin tässä kukaaan mielipiteitään absoluuttisina totuuksina esittää!

        Hyvä siis että sinä sait hyvää apua ja palvelua!

        itsekin olen sairastanut vakavaa masennusta ja pari vuotta kohta käynyt terapiassa, joista vuoden kaksi kertaa viikossa. Henkisesti voin nyt paljon paremmin ja tuntuu muutenkin, että olen eheytynyt ihmisenä.
        Suosittelisin siksi terapiaa ehdottomasti mielenterveysongelmista kärsiville, tosin vain luotettavien & asiantuntevien terveydenhuollon ammattihenkilöiden suorittamana :o)


      • Rahoitan itse..
        kela maksaa kirjoitti:

        itsekin olen sairastanut vakavaa masennusta ja pari vuotta kohta käynyt terapiassa, joista vuoden kaksi kertaa viikossa. Henkisesti voin nyt paljon paremmin ja tuntuu muutenkin, että olen eheytynyt ihmisenä.
        Suosittelisin siksi terapiaa ehdottomasti mielenterveysongelmista kärsiville, tosin vain luotettavien & asiantuntevien terveydenhuollon ammattihenkilöiden suorittamana :o)

        Minulla on menossa 6. terapiavuosi analyyttisella terapeutilla insestin vuoksi. Ilman tätä tosi ammattilaista olisin hautausmaan mullassa. Hyviäkin terapeutteja kyllä löytyy ja kannattaa välttää kongnitiivista viitekehystä, koska niillä työskentelevät terapeutit eivät ole yhtä päteviä kuin analyyttiset? Masennus on suojapeitto ja sen alle on uskallettava katsoa, jotta todelliset syyt pahaanoloon tulevat käsitellyiksi. Koko keskustelun aloittajalle sanoisin, että älä maksa siitä mitä et ole saanut? Rahoille on saatava vastike, eli paraneminen. Jatka taistelua!!!!!!


    • hoitaja

      ota yhteyttä terveydenhoidon oikeusturvakeskukseen niin saat apua. Puoskarit kuriin.

      • MTT.N

        puolelta oli pettymys ja suuri sellainen. Maksetaanko heille palkka kovanaamaisuudesta. Empatiaa ei löytynyt, taitaa olla ammattitaidottomuuden puutetta tai kyllästymistä työhönsä. Jos vaan varat sallivat, paras vaihtoehto mennä hyvälle yksityiselle terapeutille.


    • ..vakuutukset kunnossa.

      Itsellä ja kavereilla vain kokemuksia, että oikeusaputoimistoon on arvottu työntekijät työttömänä olevien lakimiesten joukosta. Luultavasti terapeutilla olisi varaa kuitenkin palkata "oikea" asianajaja, joka olisi mennen tullen päihittänyt oikeusaputoimiston virkailijan.

      Tsemppiä!

      Ai niin. Tuli vain mieleen, että ethän sinä ollut välttämättä allekirjoitushetkellä "täysissä sielun ja ruumiin voimissa". Taitaa terapeutilla mennäkin huonosti, kun pitää epämääräisin ja lainrjoja hipoen kyniä ihmisiä. Hyvä, kun pistät sellaiselle vastaan. Kuinkahan monta hän on jo ehtinyt rahastaa?!

      Tsemppiä, tsemppiä ja voimasäteitä ~~~~~~~

    • wicca

      Tuntuu aika kohtuuttomalta sopimukselta sitoa ihminen 80 kertaan,mutta sen sijaan 15 kerran veloitus ei tunnu kohtuuttomalta; sen varmaan oikeuskin hyväksyy veloitettavaksi.Jos terapeutti yrittää allekirjoituttaa sopimusta,jossa irtisanomisaika on 80 kertaa,on se laitonta varmasti. Sen sijaan 15 kertaa ei tee kaksi kertaa viikossa tapahtuvassa hoidossa kuin pari kuukautta (lukeeko irtisanomisaika sopimuksessa?).Voisihan asiaa miettiä siltä kannalta,että maksamme vuokraakin olimme yötä asunnossa tai ei.Ja emme voi vain tänään asunnostamme lähteä,vaan siinäkin on tietty aika,jonka sitoudumme maksamaan.Pitäisköhän terapeuttien kerätä takuuvuokran tapaista maksua?Myös muualla terveydenhuollossa,esim. hammaslääkärit ja sairaalan poliklinikat,veloittavat ns. sakkomaksua,jos ei mene vastaanotolle,jonka on varannut.Sinä olet varannut tietyn työpanoksen (=aikaa) terapeutiltasi ja olet siitä taloudellisesti vastuussa.Terapeuttisi elää sillä tulolla ja joutuu maksamaan vuokransa yms. kulunsa.Ymmärrän että elämäntilanteesi muuttuu ja avun tarpeesi vähenee hoidon myötä,mutta miksi terapeutin pitäisi maksaa elämäntilanteesi muutos?

      • Ahdistunut

        ..kommentteja sinullekin.

        Minä nimenomaan EN VARANNUT noita 15 käyntikertaa. Niistä ajoista emme missään vaiheessa sopineet.

        Kun olosuhteiden muutos tuli minun tietooni, kerroin siitä välittömästi terapeutilleni ja hän sanoi minun voivan jatkaa hoitoani uuden asuinpaikkakuntani mielenterveystoimistossa.

        Psykoterapiasopimusta ja vuokrasopimusta ei voi millään tavalla rinnastaa. Juridisesti ja eettisesti ne ovat täysin erilaisia sopimuksia.

        Jos potilaan elämäntilanne muuttuu ja terapiasuhde sen vuoksi katkeaa, on terapeutilla mahdollisuus ottaa uusi potilas. Potilaan ei tarvitse sponsoroida yksityisen terapeutin toimintaa saamatta minkäänlaista työsuoritusta vastineeksi.

        Ajatellaanpa asiaa seuraavan esimerkin kautta:

        Varaat ajan hammaslääkärille. Muutat kuitenkin paikkakunnalta ja joudut ajan perumaan. Maksat hammaslääkärille kaikki hänen kanssasi sopimat kulut, tässä tapauksessa esimerkiksi peruutusmaksun.

        Tämän jälkeen saatkin lääkäriltäsi laskun 15 hammaslääkärikäynnistä, joihin hammaslääkäri oletti sinun saapuvan, koska KELA korvaisi sinulle yhtä monta käyntiä niitä tarvitessasi.

        Maksaisitko itse hammaslääkärille tekemättömästä työstä, josta et ole sopinut?

        Luulenpa, että avattuasi tuollaisen laskun alkaisi hampaitasi vihloa pelkästä raivosta.


      • Grogi

        Vuokrasopimustako päätit sitten verrata tähän sopimukseen? Kas kun et maitopurkin ostoa lähikaupasta!!!

        Äly hoi älä jätä!


      • aina oltava

        se että minkä teet siitä saat palkan. Et mistään muusta. Vastaanottokäynti on aina valinta ja teet tarjouksen siitä ja hinta ilmoitetaan suorituksen mukaan. Ei elinkeino voi perustua mitenkään "sopimukikkailulla" taattuun ja turvattuun rahavirtaan. Vaan ja ainoastaan tehtyyn työhän. Se on sitä yrittämistä. Ei yrittäjä maksa kenenkään elämäntilannemuutosta jos ei voi lypsää ja kiristää itseleen tekemättömästä työstä palkkaa. Eihän nähtävästi tässä asiakas mitenkään sitä vaadikkaan!! Vaan sitä ettei hän joudu maksamaan tämän yrittäjän "elämäntilanne muutosta" eli normaaliin yritystoimintaan sisältyvää muutosta asiakkuudessa. Eihän myöskään kukaan sidoudu lääkärissäkään käymään 15 kertaa jos todetaan esim: 2 kerran jälkeen että terveydenhoidollinen asia on kunnossa ja on elämäntilnateen vuoksi (järkevää) sekä ihmisen itsemääräämisoikeuden puitteissa selvää että hän käyttää palvelua jossakin muualla.

        Asiakkaalla on oikeus omaan valintaan yrittäjien ja ym bisnes tavoitteista huolimatta. Tilanteen hyväksikäyttö ei ole kenenkään oikuesturvaa.


      • Harkitseva
        Ahdistunut kirjoitti:

        ..kommentteja sinullekin.

        Minä nimenomaan EN VARANNUT noita 15 käyntikertaa. Niistä ajoista emme missään vaiheessa sopineet.

        Kun olosuhteiden muutos tuli minun tietooni, kerroin siitä välittömästi terapeutilleni ja hän sanoi minun voivan jatkaa hoitoani uuden asuinpaikkakuntani mielenterveystoimistossa.

        Psykoterapiasopimusta ja vuokrasopimusta ei voi millään tavalla rinnastaa. Juridisesti ja eettisesti ne ovat täysin erilaisia sopimuksia.

        Jos potilaan elämäntilanne muuttuu ja terapiasuhde sen vuoksi katkeaa, on terapeutilla mahdollisuus ottaa uusi potilas. Potilaan ei tarvitse sponsoroida yksityisen terapeutin toimintaa saamatta minkäänlaista työsuoritusta vastineeksi.

        Ajatellaanpa asiaa seuraavan esimerkin kautta:

        Varaat ajan hammaslääkärille. Muutat kuitenkin paikkakunnalta ja joudut ajan perumaan. Maksat hammaslääkärille kaikki hänen kanssasi sopimat kulut, tässä tapauksessa esimerkiksi peruutusmaksun.

        Tämän jälkeen saatkin lääkäriltäsi laskun 15 hammaslääkärikäynnistä, joihin hammaslääkäri oletti sinun saapuvan, koska KELA korvaisi sinulle yhtä monta käyntiä niitä tarvitessasi.

        Maksaisitko itse hammaslääkärille tekemättömästä työstä, josta et ole sopinut?

        Luulenpa, että avattuasi tuollaisen laskun alkaisi hampaitasi vihloa pelkästä raivosta.

        Moi.

        Täällä palstalla tulee varmaan hyviä neuvoja ja sitten vähemmän hyviä. Ja sitten myös monenlaisia mielipiteitä; niistä ei voi sanoa, ovatko vääriä vai oikeita - saatika sitten hyviä tai huonoja. Mun ehdotus sulle kuitenkin on, että
        a) Hoidat asian lakimiehesi ohjeiden mukaan.
        b) Et kirjoita tällä palstalla mitään, mikä paljastaisi kummankaan henkilöllisyyden.
        c) Kirjoita tänne miten käy. Tämä on ihan vaan pyyntö mielenkiinnosta :)

        Tsemppiä!

        -Peksi


      • Ahdistunut
        Harkitseva kirjoitti:

        Moi.

        Täällä palstalla tulee varmaan hyviä neuvoja ja sitten vähemmän hyviä. Ja sitten myös monenlaisia mielipiteitä; niistä ei voi sanoa, ovatko vääriä vai oikeita - saatika sitten hyviä tai huonoja. Mun ehdotus sulle kuitenkin on, että
        a) Hoidat asian lakimiehesi ohjeiden mukaan.
        b) Et kirjoita tällä palstalla mitään, mikä paljastaisi kummankaan henkilöllisyyden.
        c) Kirjoita tänne miten käy. Tämä on ihan vaan pyyntö mielenkiinnosta :)

        Tsemppiä!

        -Peksi

        ..kerron kyllä aikanaan, kuinka hommassa kävi. Mielenkiintoista nähdä, kuinka pitkä oikeustaistelusta tulee.

        Kai tässä täytyy pystyä rauhassa odottamaan asian ratkaisua käräjäoikeudessa. Puolellani on niin monta argumenttia, etten mitenkään voi uskoa häviäväni tätä taistelua.

        Todella mielenkiintoista on nähdä, kuinka isoksi juttu paisuu jos käräjäoikeus puuttuu sopimusehtoihin kohtuuttomina. Silloin asia alkaa kinnostaa KELA:a suuresti, koska tällä käytännöllä KELA:lta on lypsetty rajallisia määrärahoja enemmän kuin potilaiden hoidontarve olisi vaatinut.


      • Brie
        Ahdistunut kirjoitti:

        ..kerron kyllä aikanaan, kuinka hommassa kävi. Mielenkiintoista nähdä, kuinka pitkä oikeustaistelusta tulee.

        Kai tässä täytyy pystyä rauhassa odottamaan asian ratkaisua käräjäoikeudessa. Puolellani on niin monta argumenttia, etten mitenkään voi uskoa häviäväni tätä taistelua.

        Todella mielenkiintoista on nähdä, kuinka isoksi juttu paisuu jos käräjäoikeus puuttuu sopimusehtoihin kohtuuttomina. Silloin asia alkaa kinnostaa KELA:a suuresti, koska tällä käytännöllä KELA:lta on lypsetty rajallisia määrärahoja enemmän kuin potilaiden hoidontarve olisi vaatinut.

        Onnea taisteluusi! Tuohon viimeiseen Kelalta rahan lypsyyn tuli vain mieleeni sellainen,että voihan olla ettei terapeuttisi olisi veloittanut Kelalta tai sinulta 60 kertaa,jos olisit päättänyt lopettaa hoidon jo 20 kerran jälkeen.Ja jos terapeutti veloittaa sinulta nuo 15 kertaa,ei hän saa mitään Kelalta eli Kela ei ole osapuoli,koska Kela korvaa vain oikeasti käytetyt kerrat eli jos itse istut siellä terapeutin luona.Muuten se on vain sinun ja terapeutin välistä eikä Kelaa siis huijata mitenkään ainakaan tässä.Jos terapeutti veloittaisi Kelaa,vaikket käykään terapeutilla,olisi hän huijari.
        Älä maksa,hanki kunnon asianajaja ja onnea hankkeelle!!!Muutenkin kaikkea hyvää.


      • lähtökohta
        aina oltava kirjoitti:

        se että minkä teet siitä saat palkan. Et mistään muusta. Vastaanottokäynti on aina valinta ja teet tarjouksen siitä ja hinta ilmoitetaan suorituksen mukaan. Ei elinkeino voi perustua mitenkään "sopimukikkailulla" taattuun ja turvattuun rahavirtaan. Vaan ja ainoastaan tehtyyn työhän. Se on sitä yrittämistä. Ei yrittäjä maksa kenenkään elämäntilannemuutosta jos ei voi lypsää ja kiristää itseleen tekemättömästä työstä palkkaa. Eihän nähtävästi tässä asiakas mitenkään sitä vaadikkaan!! Vaan sitä ettei hän joudu maksamaan tämän yrittäjän "elämäntilanne muutosta" eli normaaliin yritystoimintaan sisältyvää muutosta asiakkuudessa. Eihän myöskään kukaan sidoudu lääkärissäkään käymään 15 kertaa jos todetaan esim: 2 kerran jälkeen että terveydenhoidollinen asia on kunnossa ja on elämäntilnateen vuoksi (järkevää) sekä ihmisen itsemääräämisoikeuden puitteissa selvää että hän käyttää palvelua jossakin muualla.

        Asiakkaalla on oikeus omaan valintaan yrittäjien ja ym bisnes tavoitteista huolimatta. Tilanteen hyväksikäyttö ei ole kenenkään oikuesturvaa.

        Terapiassa ei tosiaan ole lähtökohta se että tehdystä työstä maksetaan. Potilas joutuu maksamaan myös käyttämättä jääneistä kerroista, ja silloin vielä enemmän kuin muista koska kela ei niistä korvaa yhtään!

        Eli 50-100 e käyttämättömästä kerrasta lankeaa potilaalle jos hän ei jostain syystä pääse istuntoon... Kela kuitenkin pesee kätensä. Onko sekään laillista?


      • lähtökohta
        lähtökohta kirjoitti:

        Terapiassa ei tosiaan ole lähtökohta se että tehdystä työstä maksetaan. Potilas joutuu maksamaan myös käyttämättä jääneistä kerroista, ja silloin vielä enemmän kuin muista koska kela ei niistä korvaa yhtään!

        Eli 50-100 e käyttämättömästä kerrasta lankeaa potilaalle jos hän ei jostain syystä pääse istuntoon... Kela kuitenkin pesee kätensä. Onko sekään laillista?

        Potilas joutuu siis maksamaan vaikka mitään kirjallista sopimusta ei olisi tehty. Tehdäänkö niitä edes yleensä terapioissa? Ainakaan minulla ei ikinä tehty.


        Onko tämä laillista vai voiko maksamisesta kieltäytyä?


      • sivusta
        lähtökohta kirjoitti:

        Potilas joutuu siis maksamaan vaikka mitään kirjallista sopimusta ei olisi tehty. Tehdäänkö niitä edes yleensä terapioissa? Ainakaan minulla ei ikinä tehty.


        Onko tämä laillista vai voiko maksamisesta kieltäytyä?

        Ei kai pakosta tarvitse käydä missään terapiassa.Eli jos maksaminen tai kirjalliset tahi kirjoittamattomat säännöt eivät miellytä,voi lopettaa sen siihen.On tyhmää maksaa mistään,mitä ei käytä eli jos tietää olevansa paljon pois tai tilanne muuttuu,niin kannattaa lopettaa heti koko huvi.Miksi maksaa tyhjästä tai joutua tuollaisiin kiistoihin.Sama oikeus lienee terapeuteillakin,että jos asiakas (tai kela) ei maksa,niin voi sanoa ettei halua jatkaa terapiaa.Sitten vain kukin jatkaa tahollaan eikä tarvitse tapella tekeekö joku ilmaiseksi työtä tai maksaako toinen tyhjästä.
        Eikö tuo keskustelun aloittajakin olisi voinut heti muuton tietäessään sanoa tai kirjallisesti ilmoittaa terpeutille ja kelalle,että terapia päättyy silloin ja silloin.Jos nyt kuukauttakin ennen muuton tietää,niin luulisi riittävän vaikka oikeudessa sopimuksen purkamiseen ilman kustannuksia.


      • Harkitseva
        Ahdistunut kirjoitti:

        ..kerron kyllä aikanaan, kuinka hommassa kävi. Mielenkiintoista nähdä, kuinka pitkä oikeustaistelusta tulee.

        Kai tässä täytyy pystyä rauhassa odottamaan asian ratkaisua käräjäoikeudessa. Puolellani on niin monta argumenttia, etten mitenkään voi uskoa häviäväni tätä taistelua.

        Todella mielenkiintoista on nähdä, kuinka isoksi juttu paisuu jos käräjäoikeus puuttuu sopimusehtoihin kohtuuttomina. Silloin asia alkaa kinnostaa KELA:a suuresti, koska tällä käytännöllä KELA:lta on lypsetty rajallisia määrärahoja enemmän kuin potilaiden hoidontarve olisi vaatinut.

        Jos unohdin sanoa vielä, niin tsemppiä ja kaikkea
        hyvää sinulle! Hienoa, että joku vielä tuollaisessa tilanteessa jaksaa taistella!
        Lakimiehesi kanssa voitte tarkistaa muuten sun vakuutuksesi kattavuuden ym. Esimerkiksi jos tarvitset toista terapeuttia tuossa tilanteessa...
        Ihmettelen suuresti, jos kyseinen terapeutti ei tajua omaa tilannettaan ja lähtee taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. Hänen vakuutuksensa saattaa korvata osittain sinulle maksettavat korvaukset (kärsimyksistä, oikeudenkäyntikuluista jne) mutta
        tuskin mikään palauttaa hänen mainettaan. Tee alussa selväksi (vaikket näin aikoisikaan) että mahdollisesta oikeudenkäynnistä tulee julkinen.
        Vielä kerran - voimia: sulla ei ole tässä mitään hävittävää, eikä varsinkaan hävettävää!

        -Peksi


    • awe

      Olet kirjoittanut nimesi sopimukseen, ja olet ilmeisesti oikeustoimikelvollinen joten yhteiskunta on lupautunut maksamaan sinun hoitosi eli veron maksajat. Lopetit hoitosi kesken joten olet kuten muutkin niin sanotut normaalit joten maksa laskusi ja ala tehdä töitä ja maksaa veroja. Jotta ne jotka oikeasti hoitoa tarvitsevat ja ovat valmiita ne käyttämään saavat sitä.

      • Ahdistunut

        ..ihmeellistä tekstiä. Kuulostat ihan terapeutiltani!

        Sinulle voin asioiden tilaa valottaa sen verran, että KELA on tarkoittanut tukensa hoitoani varten, ei terapeutin liiketöimintaa tukemaan.

        En lopettanut hoitoani kesken, vaan olosuhteet muuttuivat siten, että hoidon jatkaminen loppuun asti kyseisen terapeutin vastaanotolla kävi mahdottomaksi.

        Töissä olen opiskelujeni ohella käynyt jokaisen lomani aikana, vaikka lääkärit ovat useaan otteeseen suositelleet minulle pitkää sairaslomaa. Nyt vakituisen työpaikan saatuani olen ollut töissä siten, että n. viiden kuukauden aikana ylityötunteja on kertynyt n. 60.

        Veroja olen taatusti maksanut riittävästi. Kenties jopa enemmän kuin sinä?


      • Absolut

        Kyllä mahtaa koskea päähän kovasti kun mietit näitä juttuja! Ota asioista selvää ennenkuin kommentoit niitä, niin niihin saa paljon enemmän sisältöä.


      • friidu

        Taidat olla terapeutin tarpeessa itse tuo on erittäin loukkaavaa tekstiä toisen hädässä olevan edessä.Saisit hävetä ja pyytää anteeksi .Hyvä että olet itse selvinny masennuksesta.


    • Lauri Koo

      Ainakaan itsekkyytesi ei ole hoidossa pienentynyt eikä myöskään kiitollisuutesi kasvanut.Ahneus ja pelko,että joku kuitenkin pettää eikä välitä oikeasti on kyllä kohdallaan.Jos noiden olisi pitänyt kasvaa, voit jättää maksamatta,koska sinulla on oikeus olla maksamatta epäkelvosta tuotteesta. Jatka silloin vain samaan malliin ja perää oikeuksiasi-varmaan turhasta kiltteydestä eroon pääsy (kyllä viha aina on parempi kuin rakkaus) ja kyky penätä aina omia oikeuksia sekä etuja oli sitten oikeassa tai ei olivatkin terapiasi tavoitteena? Jos näin,maksa lasku,sillä olet oikealla tiellä!

      • jeesus

        Mikä idiootti.


    • emilia

      "Terapeuttini vetosi kuitenkin sopimukseen, jonka olin allekirjoittanut kärsiessäni vakavasta depressiosta ja itsetuhoisista ajatuksista. Sopimuksen pieni präntti voidaan ymmärtää niin, että sitoudun käymään terapeutin vastaanotolla 80 käyntikertaa vuodessa, riippumatta omista esteistäni tai kokemastani hoidontarpeesta."

      tuohon terapeuttisi voi sinut pakottaa vain jos lääkäri on määrännyt että sinun on käytävä terapeutilla 80 kertaa ennenkuin terapia voidaan lopettaa. Mutta tuo 80 kertaahan on maksimi mitä kela korvaa vuodessa, eli terapeuttisi on täysi mulkku, eikä hänellä ole mitään perustetta pakottaa sinua maksamaan käynneistä joilla et ole käynyt, koska et ollut varannut niihin aikoja. Ja yleensäkin terapiaistuntoja voi peruuttaa ja siirtää jos niihin ei pääse, että näytä keskaria sille terapeutille.

    • kysyppä

      Kysy kuluttajasuoja-asiamieheltä..myös..otat lääkäriisi yhteys..kerro tilanteesi ja oletko yleensä enää hoidon tarpeessa.
      Kyllä minusta vaikuttaa,että terapeuttisi on RAHAN AHNE!!Käyttää omaa asemaansa myös hyväksi järkyttävällä tavalla.Eli saa noin sinut masentumaan ja näin saa sinut näyttämään hoitoa tarvitsevalta oikeudessa.
      YMMÄRRÄN TÄYSIN ,ETTÄ SINULLE HOIDOISTA JÄÄVÄ OMAVASTUU OSUUSKIN ON PIENISTÄ TULOISTA PALJON.

      Rukoilen puolestasi..

      VOIMIA SINULLE...
      Muista Jumala on oikeuden mukainen.Ihmiset on välillä kuin "susia"ahneita.

      Mutta muista olet IHMINEN..TÄRKEÄ IHMINEN..

    • samaa ollut jo

      pitkään.

      Näyttää todella että on aihetta saada asiaan edistystä. Ja todellakin sitä asia toetoa ja apua.

      Tuo sama kiristys on jatkunut, samoin useita vuosia kohdalamme mutta eri aloilla. Uhreina vain ei jaksa ajaa oikeuttaan tulla kuulluksi, vaan rahaa kirsitävät jokainen taho joka puuttuu tai jolta apua kysyy, oikeuteen tulla kuulluksi tai valvoa sopimuksiaan.

      Kun on hoidettava elämäkin mikä jäi jäljelle, koko perheelle. (aiheutetuista onnettomuusista)

      Toivottavasti saat oikeaa apua ja tukea sekä myös oikeudenmukaisen "oikeusturvan" jota lapsineni itselleni etsin myös.

      Paljon voimia. sinne.

    • nainen

      kauniiseen käteen ja sitten mars sinne asianajajan luokse! itse käyn tyttären kanssa psykolla hänen adhd: takia...toisin ns. eri asia kuin sinulla mutta jos minulle teraputti alkaisi mussuttaa tuollaista niin jo saisin hepulin!
      Niin ja jos olet ollut vakavasti masentunut niin ethän silloin saisi edes kirjoittaa nimiä mihinkään vaan sinulla pitäisi olla ns. huoltaja joka ajaa asiaasi siltä kantilta niin kauan aikaa kunnes itse tiedät olevasi "ajan tasalla"

      • pieni minä

        YLEISESTI OTTAEN ,JOS TÄLLAINEN AHNE,HÄIKÄILEMÄTÖN JA AINOASTAAN OMAA ETUAAN AJAVA TERAPEUTTI ON MIES,SYVÄSSÄ KRIISISSÄ JA ITSETUHOKIERTEESSÄ OLEVA NAINEN VOI HUOMATA OLEVANSA MYÖS TERAPEUTTINSA TYTTÖYSTÄVÄ.


      • pieni minä
        pieni minä kirjoitti:

        YLEISESTI OTTAEN ,JOS TÄLLAINEN AHNE,HÄIKÄILEMÄTÖN JA AINOASTAAN OMAA ETUAAN AJAVA TERAPEUTTI ON MIES,SYVÄSSÄ KRIISISSÄ JA ITSETUHOKIERTEESSÄ OLEVA NAINEN VOI HUOMATA OLEVANSA MYÖS TERAPEUTTINSA TYTTÖYSTÄVÄ.

        Kuinka moni syvässä kriisissä ja elämä riekaleena oleva nainen(tyttö)on ajautunut tai yritetty ajaa terapeuttinsa sänkyyn?Nämä ovat todella raskaita asioita kertoa,mutta yrittäkää!Ulkomaisten esimerkkien valossa näistä moni päätyy itsemurhaan.


    • Nickeks

      Hei!

      Terapeuttisi menettely kuulostaa todella törkeältä! Olen itse ollut samantapaisessa tilanteessa vaihtaessani terapeuttia - aiempi terapeutti yritti laskuttaa käyttämättä jääviä tunteja. Tuolloin onnistuin onneksi vetoamaan siihen, että terapian alussa oli sovittu vain terapian aikana (so. lintsauksen ym. esteen yhteydessä) poissaolo tulee korvata terapeutille, ei terapian jälkeistä! Mutta koska terapeutti uhkasi, painosti minua "sellaisten palkkion perimiskäytäntöjen noudattamisella, joista ei ole selkeästi sovittu etukäteen potilaan kanssa", tein hänestä silti kantelun lääninhallitukseen & psykologiliiton ammattieettiseen lautakuntaan.

      Toi on kyllä tosi ikävä juttu toi Sinun tapauksesi, kun se kirjallinen sopimus on olemassa. Antoiko terapeuttisi Sinun siis ymmärtää vuoden lopussa, että lopettaminen kävisi päinsä sillä "viimeistelytunnilla" ja ilmoittikin sitten täysin yllättäen niistä 15 kerrasta?!?

      Terapeutillasi ei sen sijaan ole ollut oikeutta ilmoittaa, "ettei aio tavata Sinua enää" (sen "liiketoimipönkitysjutun" yhteydessä) ja lätkäistä sitten lasku tulemaan, se on epäeettistä potilaan hylkäämistä siitäkin huolimatta, että aioit itse lopettaa!

      P.S. Kuulostaa ihan mun siltä aiemmalta terapeutilta: "Tää on alalla yleinen käytäntö blaa blaa" Psykologiliiton mukaan potilas voidaan yllättävän lopetuksen yhteydessä velvoittaa korvaukseen "kohtuullisessa määrin", 1100 euroa ei varmasti ole kohtuullinen!

      Parhainta tsemppiä, näytä sille terapeutillesi!

    • l'anonyme

      Jos terapeuttisi ensin oletti, että kävisit vielä 15 tapaamisessa, mutta sitten kieltäytyi enää tapaamasta sinua, kun olit nasevasti maininnut Kelan tuen käyttötarkoituksen, hänhän itse asiassa päätti asiakassuhteen, vaikka olitkin itse sillä kannalla, ettet enää jatkaisi! Eli jos teknisesti ottaen terapeuttisi irtisanoi terapiasuhteen, ei hänellä tosiaan ole oikeutta yrittää laskuttaa sinulta pennin hyrrää! Sinun ei siis tarvitse maksaa mitään! Voimia!

    • Ninnuli2

      Hei,
      Antaisin saman neuvon, että ilmoitus Kelalle mahdollisimman nopeasti. Suomessa on paljon epäpäteviäjotka voivat ottaa vastaan Kela-asiakkaita. Huijareista heti tieto Kelaan ja sopimus poikki. Varokaa silmälasipäistä kaljua miesterapeuttia. Samoja kokemuksia on.

    • miestainainen

      Olen jo pitkään varonut kaikkia silmälasispäisiä kaljuja. Olipa sitten terapeutti tai mikä hyvänsä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1448
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      992
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      705
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe