Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Evankeliumi Markuksen mukaan

"Jeesuksen Kristuksen,
Jumalan Pojan,
evankeliumin alku."
(Mark 1:1)

Markus keskittyy heti
alusta alkaen Jeesukseen.

"Katso,
minä lähetän enkelini
sinun edelläsi,
ja hän on valmistava sinun tiesi."
(Mark 1:2)

Johannes Kastaja julisti Jeesusta,
joka kastaa Pyhällä Hengellä.
Ja sitten Jeesus tuli
Johanneksen kastettavaksi.
Ja Jumala taivaasta
itse julisti Pojastaan.

"Sinä olet minun rakas Poikani;
sinuun minä olen mielistynyt".
(Mark 1:11)

Saatanalle Markus ei anna tilaa,
vaan tiivistää hyvin lyhyeen
kasteen jälkeisen tapahtuman.

"Kohta sen jälkeen Henki
ajoi hänet erämaahan.
Ja hän oli erämaassa
neljäkymmentä päivää,
ja saatana kiusasi häntä,
ja hän oli petojen seassa;
ja enkelit tekivät hänelle palvelusta."
(Mark 1:12-13)

Vain muutaman alkujakeen jälkeen
alkaa Jeesuksen toiminnan kuvaus.

"Mutta sittenkuin
Johannes oli pantu vankeuteen,
meni Jeesus Galileaan
ja saarnasi Jumalan evankeliumia"
(Mark 1:14)

Jeesus julisti Valtakunnan Evankeliumia.

"Aika on täyttynyt,
ja Jumalan valtakunta
on tullut lähelle;
tehkää parannus
ja uskokaa evankeliumi"
(Mark 1:15)

Johannes Kastaja
oli raivannut tien Jeesukselle.
Ja niin kaikki oli valmista
Israelin Kuninkaan astua esiin.

"Ja kulkiessaan Galilean järven rantaa
hän näki Simonin ja Andreaan,
Simonin veljen,
heittävän verkkoa järveen;
sillä he olivat kalastajia.
Ja Jeesus sanoi heille:
'Seuratkaa minua,
niin minä teen teistä ihmisten kalastajia'."
(Mark 1:16-17)

Sapattina Jeesus meni synagoogaan.
Ja nyt itse paholaisen riivaajat
joutuvat todistamaan Jeesuksesta.

"Ja heidän synagoogassaan
oli juuri silloin mies,
jossa oli saastainen henki;
ja se huusi sanoen:
'Mitä sinulla on
meidän kanssamme tekemistä,
Jeesus Nasaretilainen?
Oletko tullut meitä tuhoamaan?
Minä tunnen sinut,
kuka olet,
sinä Jumalan Pyhä.'
Niin Jeesus nuhteli sitä sanoen:
'Vaikene ja lähde hänestä'.
Ja saastainen henki kouristi häntä
ja lähti hänestä
huutaen suurella äänellä."
(Mark 1:23-26)

Seuraavaksi Jeesus parantaa
kirjaimellisesti kääntäen
tulessa makaavan naisen,
joka palaa tähän elämään
ja palvelee heitä.

"Ja hän meni hänen luoksensa
ja nosti hänet ylös,
tarttuen hänen käteensä;
ja kuume lähti hänestä,
ja hän palveli heitä.
Mutta illan tultua,
kun aurinko oli laskenut,
tuotiin hänen tykönsä
kaikki sairaat ja riivatut,"
(Mark 1:31-32)

Markus jatkaa muutaman luvun verran
kertoen Jeesuksen tuovan esiin
Jumalan Valtakuntaa
opetuksin, vertauksin ja ihmein.
__________

Mutta jo evankeliumin puolivälissä
Jeesus alkaa puhua uhrikuolemastaan.

"Ja hän alkoi opettaa heille,
että Ihmisen Pojan
piti kärsimän paljon
ja joutuman
vanhinten ja
ylipappien ja
kirjanoppineiden
hyljittäväksi ja tuleman tapetuksi,
ja kolmen päivän perästä
nouseman ylös."
(Mark 8:31)

Siis evankeliumin koko
loppupuolisko on pyhitetty
tälle teemalle,
joka huipentuu Jeesuksen
- kuolemaan
- ylösnousemukseen
- lähetyskäskyyn.

"Ja kun he lähestyivät Jerusalemia,
tullen Beetfageen
ja Betaniaan Öljymäelle,
lähetti hän kaksi opetuslastaan
ja sanoi heille:
'Menkää kylään,
joka on edessänne,
niin te kohta, kun sinne tulette,
löydätte sidottuna varsan,
jonka selässä ei yksikään ihminen
vielä ole istunut;
päästäkää se ja tuokaa tänne.
Ja jos joku teille sanoo:
'Miksi te noin teette?',
niin sanokaa:
'Herra tarvitsee sitä
ja lähettää sen
kohta tänne takaisin'.
Niin he menivät ja löysivät
oven eteen ulos kujalle sidotun
varsan ja päästivät sen.
Ja muutamat niistä,
jotka siellä seisoivat,
sanoivat heille:
'Mitä te teette,
kun päästätte varsan?'
Niin he sanoivat heille,
niinkuin Jeesus oli käskenyt;
ja he antoivat heidän mennä."
(Mark 11:1-6)

Jeesus tuli viimeistä kertaa
Jerusalemiin.
Nyt Messiaana.

He tulivat ensin Betaniaan
maisemiin jossa Johannes
oli ollut kastamassa
ja julistamassa Jeesusta
päätyen tudistamaan,
että Jeesus on Messias.

Nyt Jeesus oli Betaniassa
herättänyt Lasaruksen kuolleista.
Joten ei ole ihme,
että ihmiset eivät vastustelleet
aasin päästämistä,
kun kerran Herra tarvitsee sitä.

"Ja he toivat varsan Jeesuksen luo
ja heittivät vaatteensa sen päälle,
ja hän istui sen selkään.
Ja monet levittivät
vaatteensa tielle,
ja toiset lehviä,
joita katkoivat kedoilta.
Ja ne,
jotka kulkivat edellä,
ja jotka seurasivat,
huusivat:
'Hoosianna,
siunattu olkoon hän,
joka tulee Herran nimeen!
Siunattu olkoon
isämme Daavidin valtakunta,
joka tulee.
Hoosianna korkeuksissa!'"
(Mark 11:7-10)

Kansa otti vastaan Kuninkaansa
ajatuksella, että nyt
tulee Jumalan Valtakunta,
jota tämä mies on voimallisesti
julistanut ihmein ja merkein.

"Ja hän kulki sisälle
Jerusalemiin ja meni pyhäkköön;
ja katseltuaan kaikkea
hän lähti niiden
kahdentoista kanssa Betaniaan,
sillä aika oli jo myöhäinen.
(Mark 11:11)

Aika oli myöhäinen.

Edessä on kuuden luvun
mittainen illan
pimenemin synkeäksi yöksi.

Mutta kaikki päättyy loppuviimein
siihen mistä alkoi.
Evankeliumin julistamiseen
kaikkeen maailmaan
samoilla elementeillä
kuin Jeesus sen teki Israelissa.

Beetfage
on suomennettuna
Viikunoiden talo.
Kohtaammekin nyt
Viikunapuun.

30

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Kun he seuraavana päivänä
      lähtivät Betaniasta,
      oli hänen nälkä.
      Ja kun hän kaukaa näki
      viikunapuun, jossa oli lehtiä,
      meni hän katsomaan,
      löytäisikö ehkä jotakin siitä;
      mutta tultuaan sen luo
      hän ei löytänyt
      muuta kuin lehtiä.
      Sillä silloin ei ollut
      viikunain aika.
      Niin hän puhui ja sanoi sille:
      'Älköön ikinä enää kukaan
      sinusta hedelmää syökö'.
      Ja hänen opetuslapsensa
      kuulivat sen."
      (Mark 11:12-14)

      Ja sitten Jeesus tuli
      Isänsä huoneeseen,
      josta oli tehty ryövärien luola.

      "Ja he tulivat Jerusalemiin.
      Ja hän meni pyhäkköön
      ja rupesi ajamaan ulos niitä,
      jotka myivät ja ostivat
      pyhäkössä,
      ja kaatoi kumoon
      rahanvaihtajain pöydät
      ja kyyhkysten myyjäin istuimet,
      eikä sallinut kenenkään
      kantaa mitään astiaa
      pyhäkön kautta.
      Ja hän opetti ja sanoi heille:
      'Eikö ole kirjoitettu:
      Minun huoneeni on kutsuttava
      kaikkien kansojen
      rukoushuoneeksi?
      Mutta te olette tehneet siitä
      ryövärien luolan.'"
      (Mark 11:15-17)

      Ja tämän kuuli nyt
      myös uskonnollinen johto,
      ja se halusi tappaa Jeesuksen.

      Ongelmana oli vain kansa,
      joka uskoi Jeesuksen olevan Messias.

      "Ja ylipapit ja kirjanoppineet
      kuulivat sen ja miettivät,
      kuinka saisivat hänet surmatuksi;
      sillä he pelkäsivät häntä,
      koska kaikki kansa oli
      hämmästyksissään
      hänen opetuksestansa."
      (Mark 11:18)

      Mutta tosiasiassa
      kuolema kohtasi Viikunapuuta
      eli uskontoa,
      jota ylipapit ja kirjanoppineet
      halusivat pitää yllä.

      "Illan tultua he menivät
      kaupungin ulkopuolelle.
      Ja kun he varhain aamulla
      kulkivat ohi,
      näkivät he viikunapuun
      kuivettuneen juuria myöten.
      Silloin Pietari muisti
      Jeesuksen sanat
      ja sanoi hänelle:
      rabbi, katso,
      viikunapuu, jonka sinä kirosit,
      on kuivettunut'.
      Jeesus vastasi ja sanoi heille:
      'Pitäkää usko Jumalaan'."
      (Mark 11:19-22)

      Viikunapuu eli
      uskonnollinen järjestelmä
      oli kuivettunut.
      Se ei enää koskaan
      antaisi hedelmää.
      Mutta toisin on
      Viinipuun kanssa.
      Jeesus puhui sitten
      Viinitarhureille:

      "Mies istutti viinitarhan
      ja teki aidan sen ympärille
      ja kaivoi viinikuurnan
      ja rakensi tornin;
      ja hän vuokrasi sen
      viinitarhureille
      ja matkusti muille maille.
      Ja kun aika tuli,
      lähetti hän palvelijan
      viinitarhurien luo
      perimään tarhureilta
      viinitarhan hedelmiä.
      Mutta he ottivat hänet kiinni,
      pieksivät ja lähettivät
      tyhjin käsin pois.
      Ja vielä hän lähetti
      heidän luoksensa
      toisen palvelijan.
      Ja häntä he löivät päähän
      ja häpäisivät.
      Ja hän lähetti vielä toisen,
      ja sen he tappoivat;
      ja samoin useita muita:
      toisia he pieksivät,
      toisia tappoivat.
      Vielä hänellä oli
      ainoa rakas poikansa.
      Hänet hän lähetti viimeiseksi
      heidän luoksensa sanoen:
      'Kavahtavat kaiketi
      minun poikaani'.
      Mutta viinitarhurit
      sanoivat toisilleen:
      'Tämä on perillinen;
      tulkaa,
      tappakaamme hänet,
      niin perintö jää meille'.
      Ja he ottivat hänet kiinni,
      tappoivat
      ja heittivät hänet ulos
      viinitarhasta.
      Mitä nyt viinitarhan herra
      on tekevä?
      Hän tulee
      ja tuhoaa viinitarhurit
      ja antaa viinitarhan muille.
      Ettekö ole lukeneet
      tätä kirjoitusta:
      'Se kivi,
      jonka rakentajat hylkäsivät,
      on tullut kulmakiveksi;
      Herralta tämä on tullut
      ja on ihmeellinen
      meidän silmissämme?'
      Silloin he olisivat tahtoneet
      ottaa hänet kiinni,
      mutta pelkäsivät kansaa;
      sillä he ymmärsivät,
      että hän oli puhunut
      tämän vertauksen heistä.
      Ja he jättivät hänet
      ja menivät pois."
      (Mark 12:1-12)

      He vihasivat Jeesusta,
      mutta eivät pelänneet Häntä.
      He pelkäsivät kansaa.

      Heidän ainoa toivonsa
      ongelman ratkaisemiseksi,
      oli yrittää saada Jeesus sanomaan
      jotain sellaista,
      josta voisivat Häntä syyttää
      ja sitten tuomita.

      Kun juutalainen
      uskonnollinen johto
      ei pärjännyt sanailussa,
      he lähettivät herodilaiset asialle.

      "Ja he lähettivät hänen luoksensa
      muutamia fariseuksia
      ja herodilaisia
      kietomaan häntä sanoilla."
      (Mark 12:13)

      Herodilaisten mukaantulo
      toi ihan uuden poltteen
      kysymyksiin,
      joka koskikin nyt tietenkin
      maallista johtoa.

      "Opettaja, me tiedämme,
      että sinä olet totinen
      etkä välitä kenestäkään,
      sillä sinä et katso henkilöön,
      vaan opetat Jumalan tietä
      totuudessa.
      Onko luvallista
      antaa keisarille veroa vai ei?
      Tuleeko meidän antaa vai ei?"
      (Mark 12:14)

      Mutta Jeesus hajotti kahtia
      tuon fariseusten ja herodilaisten
      liittouman.

      "Antakaa keisarille,
      mikä keisarin on,
      ja Jumalalle,
      mikä Jumalan on"
      (Mark 12:17)

      Sitten tuli onneaan koettelemaan
      saddukeukset.
      Sekin uskonnon ja valtion sekoitus.
      Ja huippuasemastaan riippumatta
      niin maallinen,
      ettei uskonut ylösnousemukseen.

      Ja Jeesus vastaa
      heidän kysymykseensä:

      "Ettekö te siitä syystä eksy,
      kun ette tunne kirjoituksia
      ettekä Jumalan voimaa?"
      (Mark 12:24)

      Ja sitten tuleekin jo paluu
      hengelliseen alueeseen.

      "Silloin tuli hänen luoksensa
      eräs kirjanoppinut,
      joka oli kuullut
      heidän keskustelunsa
      ja huomannut hänen
      hyvin vastanneen heille,
      ja kysyi häneltä:
      'Mikä on ensimmäinen
      kaikista käskyistä?'"
      (Mark 12:28)

      Oli palattu lain täyttymykseen.
      Rakkauden kaksoiskäskyyn.

      Ja niin lopputulema
      sanallisista haasteista oli tämä:

      "Eikä kukaan enää rohjennut
      häneltä kysyä."
      (Mark 12:34)

      Kun kukaan ei enää rohjennut
      kysyä mitään,
      oli aika Jeesuksen opettaa
      alkaen kirjanoppineiden opista.

      • "Ja opettaessaan pyhäkössä
        Jeesus puhui edelleen
        ja sanoi:
        'Kuinka kirjanoppineet sanovat,
        että Kristus on Daavidin poika?
        Onhan Daavid itse sanonut
        Pyhässä Hengessä:
        Herra sanoi minun Herralleni:
        Istu minun oikealle puolelleni,
        kunnes minä panen sinun vihollisesi
        sinun jalkojesi alle'.
        Daavid itse sanoo häntä Herraksi;
        kuinka hän sitten on hänen poikansa?'
        Ja suuri kansanjoukko
        kuunteli häntä mielellään."
        (Mark 12:35-37)

        Fariseukset ja kirjanoppineet
        oli lopullisesti vaiennettu.
        Ja nyt Jeesus puhuu kansalle
        suorin sanoin:

        "Ja opettaessaan hän sanoi:
        'Varokaa kirjanoppineita,
        jotka mielellään käyskelevät
        pitkissä vaipoissa
        ja haluavat tervehdyksiä toreilla
        ja etumaisia istuimia synagoogissa
        ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
        noita,
        jotka syövät leskien huoneet
        ja näön vuoksi
        pitävät pitkiä rukouksia;
        he saavat sitä kovemman tuomion".
        (Mark 12:38-40)

        Ja kohta tulee demonstraatio siitä,
        kuinka taivaassa nähdään
        kirjanoppineiden toiminta
        ja kuinka leskien toiminta.

        "Ja hän istui vastapäätä
        uhriarkkua ja katseli,
        kuinka kansa pani
        rahaa uhriarkkuun.
        Ja monet rikkaat panivat paljon.
        Niin tuli köyhä leski
        ja pani kaksi ropoa,
        yhteensä muutamia pennejä.
        Ja hän kutsui opetuslapsensa
        tykönsä ja sanoi heille:
        'Totisesti minä sanon teille:
        tämä köyhä leski
        pani enemmän kuin kaikki muut,
        jotka panivat uhriarkkuun.
        Sillä he kaikki panivat liiastaan,
        mutta tämä pani puutteestaan
        kaiken, mitä hänellä oli,
        koko elämisensä'."
        (Mark 12:41-44)

        Opetuslapset eivät
        vieläkään oikein olleet ymmärtäneet,
        missä mennään.

        He halusivat näyttää Jeesukselle
        ihastuksissaan Herodeksen
        entisöimää temppeliä.

        Kuinka onkaan kaikki kohdallaan
        Jumalan Valtakuntaa varten.

        Temppeli loistaa ja
        Kuningasten Kuningaskin on jo
        tullut Jerusalemiin
        Hoosianna-huutojen kera.

        Nyt on korkea aika saattaa
        opetuslastenkin ajatukset kohdalleen.

        "Ja kun hän meni ulos pyhäköstä,
        sanoi eräs hänen opetuslapsistaan
        hänelle:
        'Opettaja,
        katso, millaiset kivet
        ja millaiset rakennukset!'
        Jeesus vastasi hänelle:
        'Sinä näet nämä suuret rakennukset.
        Niistä ei ole jäävä
        kiveä kiven päälle
        maahan jaottamatta'."
        (Mark 13:1-2)

        Ja nyt opetuslasten sydän aukeaa.
        He ymmärtävät,
        että he eivät nyt
        kertakaikkiaan ymmärrä.
        Ja he kysyvät Jeesukselta.
        Miten asiat oikein
        tulevat menemään.

        Jeesus selittää
        yhden sukupolven tapahtumat,
        jotka päättyvät näin:

        "Ja silloin he näkevät
        Ihmisen Pojan tulevan pilvissä
        suurella voimalla ja kirkkaudella."
        (Mark 13:26-27)

        Ja samaan aikaan
        uskonnollinen johto
        pohtii ihan muita asioita:

        "Niin oli kahden päivän perästä
        pääsiäinen
        ja happamattoman leivän juhla,
        ja ylipapit ja kirjanoppineet
        miettivät,
        kuinka saisivat hänet otetuksi
        kavaluudella kiinni
        ja tapetuksi."
        (Mark 14:1)

        Ylipapit ja kirjanoppineet
        olivat siis päättäneet
        tappaa Jeesuksen.
        Ongelmana oli lähestyvä juhla.

        "Ei juhlan aikana,
        ettei syntyisi meteliä kansassa".
        (Mark 14:2)

        Mutta asiat etenivät ehkä
        nopeammin kuin aavistivatkaan.

        "Ja kun hän oli Betaniassa,
        pitalisen Simonin asunnossa,
        tuli hänen aterialla ollessaan nainen,
        mukanaan alabasteripullo
        täynnä oikeata,
        kallista nardusvoidetta.
        Hän rikkoi alabasteripullon
        ja vuodatti voiteen hänen päähänsä."
        (Mark 14:3)

        Jeesus selittää,
        mistä on kysymys.

        "Edeltäkäsin hän voiteli
        minun ruumiini
        hautaamista varten."
        (Mark 14:8)

        Juudas Iskariot oli
        ainakin yksi närkästyjä,
        koska oli varas,
        ja olisi halunnut varastaa
        tuostakin voiteesta saatavat rahat.

        "Ja Juudas Iskariot,
        yksi niistä kahdestatoista,
        meni ylipappien luo
        kavaltaakseen hänet heille."
        (Mark 14:10)

        Ja ylipapitkin tiesivät,
        mikä Juudakseen tehoaa.

        "Kun nämä sen kuulivat,
        ihastuivat he
        ja lupasivat antaa hänelle rahaa."
        (Mark 14:11)

        Juudas oli siis jo tehnyt
        päätöksensä.
        Ja hioi ajatuksissaan
        kavaltamistilaisuutta.

        Ja sitten olikin jo
        Pääsiäislampaan syömisen aika.
        Sitä syötäessä
        Jeesus paljastaa
        Juudaksen salaisuuden.

        "Totisesti minä sanon teille:
        yksi teistä kavaltaa minut,
        yksi, joka syö minun kanssani".
        (Mark 14:18)

        Tullaan huippuhetkeen.

        Ja heidän syödessään
        Jeesus otti leivän,
        siunasi,
        mursi ja antoi heille
        ja sanoi:
        'Ottakaa,
        tämä on minun ruumiini'."
        (Mark 14:22)

        Opetuslapset tuskin ymmärsivät
        kovinkaan selvästi
        muuta kuin
        traditionaalista leivän murtamista,
        vaikka Jeesus puhui
        omasta ruumiistaan ja verestään.

        "Tämä on minun vereni,
        liiton veri,
        joka vuodatetaan monen edestä."
        (Mark 14:24)

        Jeesus on huolissaan
        opetuslapsistaan.

        "Kaikki te loukkaannutte,
        sillä kirjoitettu on:
        'Minä lyön paimenta,
        ja lampaat hajotetaan'.
        Mutta ylösnoustuani
        minä menen teidän edellänne Galileaan."
        (Mark 14:27-28)

        Pietari loukkaantui ykkösenä.

        ".Vaikka kaikki loukkaantuisivat,
        en kuitenkaan minä."
        (Mark 14:29)

        Jeesus vastasi:

        "Totisesti minä sanon sinulle:
        tänään, tänä yönä,
        ennenkuin kukko kahdesti laulaa,
        sinä kolmesti minut kiellät."
        (Mark 14:30)

        Mutta Pietari vakuutti vielä lujemmin:

        "Vaikka minun pitäisi kuolla sinun kanssasi,
        en sittenkään minä sinua kiellä".
        (Mark 14:31)

        Ja muut perässä:

        "Ja samoin sanoivat kaikki muutkin."
        (Mark 14:32)


      • "Ja he tulivat maatilalle,
        jonka nimi on Getsemane;
        ja hän sanoi opetuslapsillensa:
        'Istukaa tässä,
        sillä aikaa kuin minä rukoilen'.
        Ja hän otti mukaansa
        Pietarin ja Jaakobin ja Johanneksen;
        ja hän alkoi kauhistua
        ja tulla tuskaan.
        Ja hän sanoi heille:
        'Minun sieluni
        on syvästi murheellinen,
        kuolemaan asti;
        olkaa tässä ja valvokaa'."
        (Mark 14:32-34)

        Pietari oli luvannut,
        ettei jätä Jeesusta,
        mutta ei jaksanut
        valvoa Jeesuksen tähden
        edes yhtä hetkeä.

        Jeesus hikoilee
        äärimmäisessä tuskassaan verta.

        "Abba, Isä,
        kaikki on mahdollista sinulle;
        ota pois minulta tämä malja.
        Mutta ei,
        mitä minä tahdon,
        vaan mitä sinä!"
        (Mark 14:36)

        Tämä tapahtuu kolme kertaa.
        Ja sitten:

        "Te nukutte vielä ja lepäätte!
        Jo riittää!
        Hetki on tullut;
        katso,
        Ihmisen Poika
        annetaan syntisten käsiin.
        Nouskaa, lähtekäämme;
        katso,
        se, joka kavaltaa minut,
        on lähellä."
        (Mark 14:41-42)

        Ja kohta sotilasjoukko
        tulee ottamaan kiinni Jeesusta.
        Kunhan ensin tunnistavat Hänet.
        Ja sitä varten Juudas tulee
        ja tervehtii Jeesusta suudelmalla.

        Pietari yrittää olla sanansa mittainen.
        Mutta kohta kaikki jättävät Jeesuksen.

        Ylipapeilla on vieläkin
        vakava ongelma.
        He eivät ole löytäneet mitään,
        mistä syyttää Jeesusta.

        "Mutta ylipapit ja koko neuvosto
        etsivät todistusta
        Jeesusta vastaan
        tappaaksensa hänet,
        mutta eivät löytäneet."
        (Mark 14:55)

        Jeesus ei vastannut ylipapille mitään.
        Ja sekös suututti.
        Ja silloin ylipappi
        oli pakotettu itse sanomaan,
        että Jeesus on Kristus.

        "Oletko sinä Kristus,
        sen Ylistetyn Poika?"
        (Mark 14:61)

        Ja Jeesus vastaa
        aloittaen vastauksensa
        lausuen Jumalan nimen
        ensimmäisessä persoonassa:

        "MINÄ OLEN"

        Ja siitä oli sitten syytös revittävä.

        "Niin ylimmäinen pappi
        repäisi vaatteensa
        ja sanoi:
        'Mitä me enää
        todistajia tarvitsemme?
        Te kuulitte hänen pilkkaamisensa.
        Mitä arvelette?'
        Niin he kaikki
        tuomitsivat hänet
        vikapääksi kuolemaan."
        (Mark 14:63-64)

        Ja nyt alkoi käsittely.

        "Ja muutamat rupesivat
        sylkemään häntä
        ja peittivät hänen kasvonsa
        ja löivät häntä nyrkillä
        ja sanoivat hänelle:
        'Profetoi!'
        Oikeudenpalvelijatkin
        löivät häntä poskelle."
        (Mark 14:65)

        Ja sitten ikuista uskollisuutta
        luvannut Pietari
        kieltää kiroillen Jeesuksen.
        Kolmesti.
        Kukko laulaa.
        Ja Pietarin uho on muuttunut
        katkeraksi itkuksi.

        Ja nyt alkaa roomalainen
        oikeusistunto.

        "Ja heti aamulla ylipapit
        ynnä vanhimmat
        ja kirjanoppineet
        ja koko neuvosto tekivät päätöksen,
        sitoivat Jeesuksen,
        veivät hänet pois
        ja antoivat Pilatuksen käsiin."
        (Mark 15:1)

        Pilatus ei suinkaan pelleillyt,
        kun kysyi syytetyltä:

        "Oletko sinä
        juutalaisten kuningas?"
        (Mark 15:2)

        Pilatus huomasi,
        että hän joutuu ratkaisemaan
        itse sen,
        onko Jeesus juutalaisten kuningas.

        "Ja ylipapit tekivät
        monta syytöstä
        häntä vastaan.
        Niin Pilatus taas kysyi
        häneltä sanoen:
        'Etkö vastaa mitään?
        Katso,
        kuinka paljon syytöksiä
        he tekevät sinua vastaan.'
        Mutta Jeesus
        ei enää vastannut mitään,
        niin että Pilatus ihmetteli."

        Pilatus oli jo tullut sisimmässään
        tietoiseksi siitä,
        että hänen tuomittavanaan
        on todellakin juutalaisten Kuningas.

        "Mutta juhlan aikana
        hän tavallisesti päästi heille
        yhden vangin irti,
        sen, jota he anoivat.
        Niin siellä oli eräs mies,
        jota sanottiin Barabbaaksi,
        vangittu muiden kapinoitsijain kanssa,
        jotka kapinassa olivat tehneet murhan.
        Ja kansa meni sinne ylös
        ja rupesi pyytämään,
        että hän tekisi heille,
        niinkuin hänen tapansa oli.
        Pilatus vastasi heille sanoen:
        'Tahdotteko,
        että päästän teille
        juutalaisten kuninkaan?'
        Sillä hän tiesi,
        että ylipapit kateudesta
        olivat antaneet hänet hänen käsiinsä."
        (Mark 15:6-10)

        Ylipapit kiihottivat kansaa,
        joka vähän aikaa sitten
        oli huutanut Jeesukselle
        'HOOSIANNA'.

        Nyt se huusi:
        'RISTIINNAULITSE'.

        "Mutta ylipapit
        kiihoittivat kansaa anomaan,
        että hän ennemmin päästäisi
        heille Barabbaan.
        Ja Pilatus puhui taas heille ja sanoi:
        'Mitä minun sitten
        on tehtävä hänelle,
        jota te sanotte
        juutalaisten kuninkaaksi?'
        Niin he taas huusivat:
        'Ristiinnaulitse hänet!'
        Mutta Pilatus sanoi heille:
        'Mitä pahaa hän sitten on tehnyt?'
        Mutta he huusivat vielä kovemmin:
        'Ristiinnaulitse hänet!' "
        (Mark 15:11-14)

        Sääliksi käy Pilatusta.

        "Ja kun Pilatus tahtoi tehdä
        kansalle mieliksi,
        päästi hän heille Barabbaan,
        mutta Jeesuksen
        hän ruoskitti
        ja luovutti ristiinnaulittavaksi."
        (Mark 15:15)

        Jeesus sai hirvittävän käsittelyn
        jo ennen ristiinnaulitsemista.
        Hän olisi normaalina ihmisenä
        kuollut jo siihen.

        Mutta kukaan ei voinut
        ottaa Hänen henkeään,
        koska Hän oli Jumalan Poika.

        Eikä Hän astunut alas ristiltä,
        vaikka olisi voinut,
        sillä Hän Rakasti niin paljon
        Sinua ja minua,
        että kärsi loppuun asti
        sovittaakseen koko ihmiskunnan.

        Ja vasta kun kaikki oli
        TÄYTETTY / MAKSETTU
        Hän antoi Henkensä.

        Hän siis antoi ristillä Henkensä
        juutalaisten tuijottaessa ristiä,
        jossa Jeesus riippui.
        Ristiä, jossa luki:

        ---------------------------
        Tämä on
        Jeesus Nasaretilainen
        Juutalaisten Kuningas
        ----------------------------

        Tällä kirjoituksella
        Pilatus tunnusti uskonsa Jeesukseen.
        Pilatus oli vastannut
        Jeesukselle esittämäänsä
        kysymykseen kirjallisesti.


      • Eikä asia jäänyt epäselväksi
        myöskään roomalaisilta sotilailta.

        "Mutta kun sadanpäämies,
        joka seisoi häntä vastapäätä,
        näki hänen näin antavan henkensä,
        sanoi hän:
        'Totisesti tämä ihminen
        oli Jumalan Poika'."
        (Mark 15:39)

        Mutta juutalaiset eivät
        nähneet tai halunneet nähdä,
        että Hän totisesti on
        Jumalan Poika.

        Ei vaikka,
        olivat juuri vähän aikaa sitten
        tämän tosiasian tiedostaneet,
        ja huutaneet ilmoille Jeesuksen
        Kuninkuuden ja Messiaanisuuden.

        Ei vaikka kuulivat Jumalan äänen
        taivaasta.

        Ei vaikka lukivat kirjallisen
        todistuksen ristissä olevasta
        päällekirjoituksesta.

        ------------------
        Tämä on
        J H W H
        ------------------

        Pilatuksen kirjoituttamasta
        ylimmästä eli
        heprealaisesta tekstistä
        loisti heidän silmiinsä
        ristiinnaulitun kuvauksen
        kunkin sanan ensimmäinen kirjain,
        jotka muodostivat Jumalan nimen
        eli oikealta vasemmalle lukien

        י ה ו ה

        Eli tuo
        neljän sanan tekstikatkelma
        kokonaisuudessaan:

        ישועה הנצרה והמלך היהודים

        Kirjanoppineet ja fariseukset
        halusivat korjausta tekstiin.

        Jos Pilatus olisi siihen
        suostunut,
        niin lopputulos
        olisi ollut
        vähintään yhtä selvä
        ilmoitus Jumalan Pojasta,
        Jahvesta, joka Pelastaa.

        ---------------------------
        Hän on sanonut:
        MINÄ OLEN
        Juutalaisten Kuningas
        ---------------------------

        Siinä olisi nyt ollut
        keskimmäisenä
        sama Jumalan nimi
        uloskirjoitettuna suoraan
        ensimmäisessä persoonassa
        ' H J H

        Ratkaisevaan rooliin
        nousevat miesten sijasta naiset.

        "Ja siellä oli myös naisia
        taampaa katselemassa.
        Näiden joukossa olivat
        Maria Magdaleena
        ja Maria,
        Jaakob nuoremman ja Jooseen äiti,
        ja Salome,
        jotka hänen ollessaan Galileassa
        olivat seuranneet
        ja palvelleet häntä,
        sekä useita muita,
        jotka olivat tulleet hänen kanssaan
        ylös Jerusalemiin."
        (Mark 15:40-41)

        Toki myös mies,
        joka oli ollut vaatimassa
        kuolemantuomiota,
        yllättää.

        "Joosef,
        arimatialainen,
        arvossapidetty neuvoston jäsen,
        joka hänkin odotti
        Jumalan valtakuntaa,
        rohkaisi mielensä
        ja meni sisälle Pilatuksen luo
        ja pyysi Jeesuksen ruumista."
        (Mark 15:43)

        On siinä ilmeitä vaihdettu.
        Mutta lupa heltisi.

        "Ja Maria Magdaleena
        ja Maria, Jooseen äiti,
        katselivat,
        mihin hänet pantiin."
        (Mark 15:47)

        Kaikki täytyi tehdä valtavalla
        kiireellä,
        sillä auringonlaskiessa
        alkaisi Suuri Sapatti.

        Jo kaikkien lupien hankkiminen
        poikkeusjäjestelyihin,
        jotka tarvittiin,
        jotta ristiinnaulitun ruumista
        ei normaaliin tapaan
        heitettäisi kaatopaikalle,
        vaativat aikansa.

        Naiset kuitenkin seurasivat
        kaikkea tapahtunutta
        uskollisesti loppuun asti.

        Jeesus oli siis saatu
        jotenkin hautaan
        juuri ennen Suuren Sapatin alkua
        eli ennen auringonlaskua.

        Suuren sapatin jälkeen
        tori oli auki yhden päivän.

        Silloin kolme naista
        kiiruhti ostoksille
        ostamaan hyvänhajuisia yrttejä
        tehdäkseen voiteet,
        joilla voidella Jeesuksen ruumis.

        "Ja kun Sapatti oli ohi,
        ostivat Maria Magdaleena
        ja Maria, Jaakobin äiti,
        ja Salome
        hyvänhajuisia yrttejä
        mennäkseen voitelemaan häntä."
        (Mark 16:1)

        Tuon jälleen kiireisen
        päivän jälkeen
        tuli viikkosapatti.

        Mutta sitten viikon
        ensimmäisen päivän aamuna
        naiset menivät valmistamiensa
        hyvänhajuisten voiteiden kanssa
        haudalle voitelemaan
        Jeesuksen ruumis.

        "Ja viikon ensimmäisenä päivänä
        he tulivat haudalle ani varhain,
        auringon noustessa."
        (Mark 16:2)

        Tosiasiassa Jeesuksen ruumis
        ei enää ollut haudassa.
        Se oli ollut siellä tarkalleen
        - kolme yötä
        - kolme päivää

        Ja sitten
        kolmannen päivän jälkeen
        auringonlaskun aikaan
        noussut ylös haudasta.

        Mutta tätähän naiset
        eivät tienneet.

        Lähestyessään hautaa,
        he miettivät
        varmaan useampaakin ongelmaa.

        Hautaa vartioivaa sotilasjoukkoa
        ja suurta kiveä haudan suulla.

        Heidän lähestyessään hautaa
        Herran enkeli
        hoiti kummankin ongelman.

        Tuli suuri maanjäristys,
        kun enkeli tuli paikalle
        ja vieritti kiven pois.

        Ja sotajoukko vaipui
        kuin kuolleena maahan.

        Kivi ja sotilasjoukko
        ei ollut estänyt Jeesusta
        tulemaan ulos haudasta.
        Mutta se esti
        ihmisiä menemästä hautaan.

        "Ja he sanoivat toisilleen:
        'Kuka meille vierittää kiven
        hautakammion ovelta?'
        Ja katsahtaessaan ylös
        he näkivät kiven poisvieritetyksi;
        se oli näet hyvin suuri."
        (Mark 16:3-4)

        Ei ollut mitään estettä mennä
        sisälle hautakammioon.
        Mutta yllätykset jatkuivat.

        "Ja mentyään
        hautakammion sisään
        he näkivät nuorukaisen
        istuvan oikealla puolella,
        puettuna
        pitkään, valkeaan vaatteeseen;
        ja he peljästyivät suuresti."
        (Mark 16:5)

        Nyt meni suunnitelmat sekaisin
        ja luultavasti voiteet maahan.

        "Mutta hän sanoi heille:
        'Älkää peljästykö;
        te etsitte Jeesusta,
        Nasaretilaista,
        joka oli ristiinnaulittu.
        Hän on noussut ylös;
        ei hän ole täällä.
        Katso,
        tässä on paikka,
        johon he hänet panivat.'"
        (Mark 16:6)

        Kuinka kauan lienevät katsoneet
        tuota paikkaa,
        kunnes enkeli antaa tehtävän.

        "Mutta menkää ja sanokaa
        hänen opetuslapsillensa
        ja Pietarille:
        'Hän menee teidän edellänne
        Galileaan;
        siellä te saatte hänet nähdä,
        niinkuin hän teille sanoi.'
        Niin he tulivat ulos
        ja pakenivat haudalta,
        sillä heidät oli vallannut
        vavistus ja hämmästys,
        eivätkä sanoneet
        kenellekään mitään,
        sillä he pelkäsivät."
        (Mark 16:7-8)


      • "Niin he tulivat ulos
        ja pakenivat haudalta,
        sillä heidät oli vallannut
        vavistus ja hämmästys,
        eivätkä sanoneet kenellekään mitään,
        sillä he pelkäsivät."
        (Mark 16:8)

        Siis naiset tulivat ulos haudasta,
        mutta eivät alkaneet selittää
        kohtaamilleen ihmisille mitään,
        vaan kiiruhtivat sanomaan
        enkelin käskyttämän viestin
        Pietarille ja opetuslapsille.

        Markuksen alkuperäinen tallennus
        jatkuu suomeksi ja englanniksi
        käännettynä näin:

        "Silloin he pian kertoivat
        kaikki nämä ohjeet
        Pietarille ja hänen seuralaisilleen."
        (Mark 16:8- )

        "Then they briefly reported
        all this to Peter and his companions."
        (Mark 16:8- )

        Tuo teksti puuttuu
        monista käännöksistä,
        mutta se löytyy
        useammastakin käsikirjoituksesta
        ja varhaisista käännöksistä.

        Ja vasta sen jälkeen,
        kun naiset olivat kertoneet viestinsä
        Pietarille ja hänen seuralaisilleen,
        oli mahdollista jatkotapahtumat,
        joista Markus on myös kertonut.

        Seuraava monista käännöksistä
        puuttuva kappale
        edellä olevan jatkoksi
        meneekin näin:

        "Sen jälkeen Jeesus itse
        lähetti heidän kauttaan
        idästä länteen
        pyhän ja katoamattoman
        julistuksen iankaikkisesta pelastuksesta."
        (Mark 16:8- )

        "And afterward Jesus himself
        sent out through them,
        from east to west,
        the sacred and imperishable
        proclamation of eternal salvation."
        (Mark 16:8- )

        Ja tätä kappaletta
        selventämään
        Markus kirjoitti sen perään
        aivan huikean suuren asian.

        "Mutta ylösnousemisensa jälkeen
        hän varhain aamulla
        viikon ensimmäisenä päivänä
        ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle,
        josta hän oli ajanut ulos
        seitsemän riivaajaa."
        (Mark 16:9)

        Nyt tuossa on selkeä
        yhtenäinen ilmoitus.

        Eli Markus korostaa tuossa
        jotain aivan valtavaa ja mullistavaa
        asiaa tuon ajan lukijalle.

        Naiset saivat ensimmäisenä nähdä
        tyhjän haudan.

        Naisille enkeli ilmoitti ensimmäisenä
        Jeesuksen nousseen ylös haudasta.

        Naiset olivat ensimmäiset lähettiläät
        kertomaan ilosanomaa.

        Ja lähetyskenttä oli
        Pietari ja muut opetuslapset.

        Ja sitten Jeesus itse ilmestyy
        opetuslasten joukolle
        ja lähettää idästä länteen
        pyhän ja katomattoman
        julistuksen iankaikkisesta pelastuksesta.

        Mutta tämän jälkeen,
        Markus vielä korostaa sitä,
        että myöskin Jeesuksen itsensä
        ilmestyminen tapahtui ensin naiselle
        eikä suinkaan miesjoukolle.

        Kaikkein ensimmäiseksi siis
        Jeesus ilmestyi Maria Magdaleenalle,
        josta oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.

        Maria Magdaleenalla on tässä
        tuplarooli.

        Ensin Maria Magdaleena
        oli muiden naisten kera vienyt
        opetuslapsille
        enkelin kehottaman viestin.
        Pietari ja Johannes juoksevat haudalle.
        He näkevät sen tyhjänä.

        Mutta Maria Magdaleenan rakkaus
        Jeesusta kohtaan oli niin syvä,
        että hän tuli heidän perässään
        taas haudalle
        ja jäi sinne itkemään,
        kun Pietari ja Johannes
        poistuivat haudalta.
        Ja silloin Maria Magdaleena
        saa kuulla tutun äänen.
        Hän kohtaa Jeesuksen.

        Ja nyt Maria Magdaleena palaa
        taas opetuslasten tykö,
        jotka murehtivat ja itkevät sitä,
        että Jeesuksen ruumiskin on hävinnyt.
        Ja Maria Magdaleena kertoo,
        että nyt hän jo näkikin Jeesuksen.
        Jeesus on noussut ylös. Hän Elää.
        Sen tähden hauta on tyhjä.

        "Mutta ylösnousemisensa jälkeen
        hän varhain aamulla
        viikon ensimmäisenä päivänä
        ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle,
        josta hän oli ajanut ulos
        seitsemän riivaajaa.
        Tämä meni ja vei sanan niille,
        jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa
        ja jotka nyt murehtivat ja itkivät.
        Mutta kun he kuulivat,
        että hän eli ja että Maria oli hänet nähnyt,
        eivät he uskoneet."
        (Mark 16:9-11)

        Jeesus lähetti siis ensin
        enkelin eli sanansaattajan kautta
        naisjoukon tuomaan sanoman opetuslapsille

        Pietari ja Johannes
        juoksevat haudalle.
        Maria menee heidän jälkeensä.

        Pietarin ja Johanneksen poistuttua haudalta
        Jeesus ilmestyy Marialle
        ja lähettää Marian uudelleen
        nyt silminnäkijänä
        kertomaan ylösnousemuksesta opetuslapsille.

        Ja opetuslapset eivät vieläkään usko.
        Ja näiden kautta pitäisi julistus
        pyhästä ja katoamattomasta pelastuksesta
        mennä idästä länteen.
        Niin uskomatonta kuin se onkin,
        niin näin kuitenkin tapahtui
        näiden epäuskoisimmista epäuskoisimpien
        miesten kautta.

        Ensin oli siis vuorossa
        kolme naista ilosanoman todistajana.
        Näistä avainasemassa oli
        Maria Magdaleena,
        josta Jeesus oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.

        Sitten Jeesus ilmestyy kolmelle miehelle.
        Näistä avainasemassa oli Pietari,
        joka oli kieltänyt kolme kertaa Jeesuksen.
        Muut kolmesta miehestä ovat
        kaksi Emmauksen tien kulkijaa,
        jotka tulevat kertomaan
        opetuslapsijoukolle,
        että Simon eli Pietari eli Keefas
        on nähnyt Jeesuksen
        ja he itsekin
        ovat kohdanneet Jeesuksen.

        "Ja sen jälkeen
        hän toisenmuotoisena
        ilmestyi kahdelle heistä,
        heidän kävellessään,
        matkalla maakylään.
        Hekin menivät ja veivät sanan toisille;
        mutta nämä eivät uskoneet heitäkään."
        (Mark 16:12-13)

        Ja sitten Jeesus itse ilmestyy
        koko opetuslapsijoukolle,
        paitsi kaikkein epäuskoisimmalle
        Tuomaalle.
        Hän kun tarvitsi käsinkosketeltavan
        kohtaamisen Jeesuksen kanssa,
        jotta uskoisi.

        Olemme sitten miten epäuskoisia tahansa,
        niin Jeesus voi synnyttää meissä uskon,
        kun kohtaamme Hänet.


      • Jeesus siis ilmestyy lopulta
        opetuslapsijoukolle.

        "Vihdoin hän ilmestyi
        myöskin niille yhdelletoista
        heidän ollessaan aterialla;
        ja hän nuhteli
        heidän epäuskoaan
        ja heidän sydämensä kovuutta,
        kun he eivät olleet uskoneet niitä,
        jotka olivat nähneet
        hänet ylösnousseeksi."
        (Mark 16:14)

        Ja sitten ...
        ei suinkaan ...
        tapahtunut niin,
        että Jeesus jatkoi ja sanoi:
        Menkää kaikkeen maailmaan ...

        Markus ei siis tallennuksessaan
        kylmäverisesti vain ilmoita
        Jeesuksen ilmestyneen
        keskelle ateriahetkeä
        nuhtelemaan heidän epäuskoaan,
        ja samaan hengenvetoon
        antaneen lähetyskäskyn
        todeten, että joka ei usko,
        tuomitaan kadotukseen.

        Jos tuo tilannekuvaus
        pitäisi paikkansa,
        niin opetuslasten ruoka
        olisi jäänyt kurkkuun kiinni.

        Mutta tosiasiassa
        tuohon kohtaamiseen ei sisältynyt
        lähetyskäskyn antamista.

        Se oli kohtaaminen,
        jolla opetuslapset
        herätettiin eloon
        tai elvytettiin ymmärtämään se,
        missä nyt mennään.

        Aivan samoinkuin
        Emmauksen tien kulkijat
        tarvitsivat saada kuulla
        pitkän selvityksen
        Mooseksesta alkaen,
        mitä Raamattu kertoo Jeesuksesta,
        tarvitsivat kaikki
        Jeesuksen opetuslapset
        pitkän briiffauksen.

        Ei siis niin,
        että kesken ateriaa tullut
        Jeesuksen ilmestyminen ja moitesana
        ja sitten käskysana lähteä liikkeelle.

        Ei ollenkaan.
        Tuossa tilanteessa Jeesus
        ei antanut tuota lähetyskäskyä.
        Sen antaminen tapahtui
        vasta neljäkymmentä
        päivää myöhemmin.
        Briiffaus kesti siis 40 päivää.

        Siis mitä tapahtui tuossa tilanteessa,
        jossa Jeesus ilmestyy ensimmäisen
        kerran opetuslapsijoukolle.

        Markus on sen
        kirjoittanut evankeliumiinsa.
        Jostain syystä sitä vaan ei ole
        otettu mukaan kaikkiin käännöksiin.

        Mutta useissa varhaisissa käsikirjoituksissa
        tuo teksti on
        alkuperäisessä muodossaan
        ja suomennettuna se menee
        kokonaisuudessaan siis näin:

        "Vihdoin hän ilmestyi
        myöskin niille yhdelletoista
        heidän ollessaan aterialla;
        ja hän nuhteli heidän epäuskoaan
        ja heidän sydämensä kovuutta,
        kun he eivät olleet uskoneet niitä,
        jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.
        Ja he pyysivät anteeksi sanoen:
        'Tämä
        laittomuuden ja uskottomuuden aika
        on Saatanan alainen,
        eikä hän salli
        Jumalan totuuden ja voiman
        kukistaa saastaisia henkiä.
        Ilmoita siksi nyt vanhurskautesi'
        He sanoivat näin Kristukselle,
        ja Kristus vastasi heille:
        'Saatanan valtakauden aika
        on ohitse,
        mutta muita pelottavia asioita
        on pian tapahtuva.
        Minut annettiin kuolemaan
        niiden tähden,
        jotka ovat tehneet syntiä,
        jotta he palaisivat totuuteen
        eivätkä enää syntiä tekisi
        ja niin perisivät taivaan
        hengellisen,
        turmeltumattoman
        ja hengellisen
        kunnian'."
        (Mark 16:14- )

        Opetuslapset
        uskoivat Jeesuksen elävän,
        kun näkivät Hänet.

        Eli kun edes opetuslapset eivät
        uskoneet heidän keskuudessaan
        olevien naisten todistusta,
        kuinka maailma uskoisi
        kalastajien todistuksen Jeesuksesta.

        He olivat edelleen peloissaan,
        ja viittasivat pahuuden voimiin.

        Mutta Jeesus kertoo asioiden
        nyt muuttuneen.
        Saatanan valtakauden
        aika on nyt ohitse.

        Mutta se edellyttää,
        että ihmiset saavat kuulla
        ilosanoman Jeesuksesta.

        Silloin ihmiset vapautuvat
        paholaisen vallasta.

        Tämän kohtaamisen jälkeen
        seuraa siis 40 päivää
        pitkä aikajakso,
        jonka aikana opetuslapset
        monestikin kohtasivat Jeesuksen.

        Niin myös monet muut.
        Jeesus näyttäytyi kerralla
        jopa yli puolen tuhannen
        suuruiselle ihmisjoukolle.

        Ja viimeisenä päivänä maan päällä
        Jeesus pitää puheen,
        josta Matteus on tallentanut
        opetuslapseuttamisosan
        ja Markus lähetyskäskyn
        eli Jeesuksen viimeiset sanat.

        Siinä on vastaus kaikkeen siihen,
        mitä opetuslapset olivat
        sanoneet Jeesukselle
        esimerkiksi saatanan vallasta.

        "Ja hän sanoi heille:
        'Menkää kaikkeen maailmaan
        ja saarnatkaa evankeliumia
        kaikille luoduille.
        Joka uskoo ja kastetaan,
        se pelastuu;
        mutta joka ei usko,
        se tuomitaan kadotukseen.
        Ja nämä merkit seuraavat niitä,
        jotka uskovat:
        minun nimessäni
        he ajavat ulos riivaajia,
        puhuvat uusilla kielillä,
        nostavat käsin käärmeitä,
        ja jos he juovat jotakin kuolettavaa,
        ei se heitä vahingoita;
        he panevat kätensä sairasten päälle,
        ja ne tulevat terveiksi.'"
        (Mark 16:15-20)

        Ja nyt opetuslapset
        rohkenivat mennä
        kaikkeen maailmaan ...


      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        🍒 ­­­N­y­­m­­f­­­o­m­­­a­­­a­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        🍒 ­N­­y­­­m­f­­o­­­m­­a­­­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Markuksen loppuosa on kirkolliskokousta varten tilaustyönä tehty lisäys, ei ole oikeata evankeliumia ollenkaan. Ei kuulu alkuperäiseen Raamattuun ollenkaan.

      Jeesus ilmestyy lähimmilleen
      9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. 16:9--20:[ Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8.Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.]

      • Eli naiset eivät koskaan kertoneet
        kenellekään mitään,
        eikä Jeesus koskaan ilmestynyt
        kenellekään?

        Miten ihmeessä Markus tiesi
        kirjoittaa evankeliumiinsa:

        "Ja kun sapatti oli ohi,
        ostivat Maria Magdaleena
        ja Maria, Jaakobin äiti,
        ja Salome
        hyvänhajuisia yrttejä
        mennäkseen voitelemaan häntä.
        Ja viikon ensimmäisenä päivänä
        he tulivat haudalle
        ani varhain, auringon noustessa.
        Ja he sanoivat toisilleen:
        'Kuka meille vierittää kiven
        hautakammion ovelta?'
        Ja katsahtaessaan ylös
        he näkivät kiven poisvieritetyksi;
        se oli näet hyvin suuri.
        Ja mentyään hautakammion sisään
        he näkivät nuorukaisen
        istuvan oikealla puolella,
        puettuna pitkään,
        valkeaan vaatteeseen;
        ja he peljästyivät suuresti.
        Mutta hän sanoi heille:
        'Älkää peljästykö;
        te etsitte Jeesusta,
        Nasaretilaista,
        joka oli ristiinnaulittu.
        Hän on noussut ylös;
        ei hän ole täällä.
        Katso,
        tässä on paikka,
        johon he hänet panivat.
        Mutta menkää ja sanokaa
        hänen opetuslapsillensa ja Pietarille:
        Hän menee teidän edellänne
        Galileaan;
        siellä te saatte hänet nähdä,
        niinkuin hän teille sanoi.'
        Niin he tulivat ulos
        ja pakenivat haudalta,
        sillä heidät oli vallannut
        vavistus ja hämmästys,
        eivätkä sanoneet kenellekään mitään,
        sillä he pelkäsivät."
        (Mark 16:1-8)


      • Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

        Eli naiset eivät koskaan kertoneet
        kenellekään mitään,
        eikä Jeesus koskaan ilmestynyt
        kenellekään?

        Miten ihmeessä Markus tiesi
        kirjoittaa evankeliumiinsa:

        "Ja kun sapatti oli ohi,
        ostivat Maria Magdaleena
        ja Maria, Jaakobin äiti,
        ja Salome
        hyvänhajuisia yrttejä
        mennäkseen voitelemaan häntä.
        Ja viikon ensimmäisenä päivänä
        he tulivat haudalle
        ani varhain, auringon noustessa.
        Ja he sanoivat toisilleen:
        'Kuka meille vierittää kiven
        hautakammion ovelta?'
        Ja katsahtaessaan ylös
        he näkivät kiven poisvieritetyksi;
        se oli näet hyvin suuri.
        Ja mentyään hautakammion sisään
        he näkivät nuorukaisen
        istuvan oikealla puolella,
        puettuna pitkään,
        valkeaan vaatteeseen;
        ja he peljästyivät suuresti.
        Mutta hän sanoi heille:
        'Älkää peljästykö;
        te etsitte Jeesusta,
        Nasaretilaista,
        joka oli ristiinnaulittu.
        Hän on noussut ylös;
        ei hän ole täällä.
        Katso,
        tässä on paikka,
        johon he hänet panivat.
        Mutta menkää ja sanokaa
        hänen opetuslapsillensa ja Pietarille:
        Hän menee teidän edellänne
        Galileaan;
        siellä te saatte hänet nähdä,
        niinkuin hän teille sanoi.'
        Niin he tulivat ulos
        ja pakenivat haudalta,
        sillä heidät oli vallannut
        vavistus ja hämmästys,
        eivätkä sanoneet kenellekään mitään,
        sillä he pelkäsivät."
        (Mark 16:1-8)

        Kyllä järjen käyttö on sallittua Raamattua lukiessa.

        Naiset oli hiljaa hautausmaalla, muuten heidät olisi tapettu, jos heidät olisi sieltä tavattu julistamasta Jeesuksen tyhjän haudan reunalla.

        Ruumis oli ryöstetty, hauta oli tyhjä.
        Vartijat tainnutettu, mahdollisesti tapettu.

        Naiset menivät vähin äänin kiireesti opetuslapsien luokse ja kertoivat tietenkin heille kaiken, kuten enkeli haudassa oli heitä pyytänyt tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä järjen käyttö on sallittua Raamattua lukiessa.

        Naiset oli hiljaa hautausmaalla, muuten heidät olisi tapettu, jos heidät olisi sieltä tavattu julistamasta Jeesuksen tyhjän haudan reunalla.

        Ruumis oli ryöstetty, hauta oli tyhjä.
        Vartijat tainnutettu, mahdollisesti tapettu.

        Naiset menivät vähin äänin kiireesti opetuslapsien luokse ja kertoivat tietenkin heille kaiken, kuten enkeli haudassa oli heitä pyytänyt tekemään.

        Monet vihaa -92 käännöstä, koska siellä paljastetaan ja oikaistaan aikaisempien käännösten selviä virheitä ja puutteita.


        Jeesus ilmestyy lähimmilleen
        9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. :

        [ Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8.Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.]

        Markuksen evankeliumin myrkynjuonnit, lähetyskäskyt, käärmeenpistot, käsien ojentelut jne. on sinne lisätty vasta satojen vuosien perästä. Tuntemattoman henkilön tekstiä. Riitaisaan kirkolliskokouksen pyynnöstä tehty lisäys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä järjen käyttö on sallittua Raamattua lukiessa.

        Naiset oli hiljaa hautausmaalla, muuten heidät olisi tapettu, jos heidät olisi sieltä tavattu julistamasta Jeesuksen tyhjän haudan reunalla.

        Ruumis oli ryöstetty, hauta oli tyhjä.
        Vartijat tainnutettu, mahdollisesti tapettu.

        Naiset menivät vähin äänin kiireesti opetuslapsien luokse ja kertoivat tietenkin heille kaiken, kuten enkeli haudassa oli heitä pyytänyt tekemään.

        Eli haudassa ollut enkeli
        valehteli naisille
        ja antoi ymmärtää,
        että Jeesus on elossa,
        vaikka tosiasiassa
        ruumis oli ryöstetty?

        "Mutta menkää ja sanokaa
        hänen opetuslapsillensa ja Pietarille:
        'Hän menee teidän edellänne
        Galileaan;
        siellä te saatte hänet nähdä,
        niinkuin hän teille sanoi'."
        (Mark 16:7)


      • Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

        Eli haudassa ollut enkeli
        valehteli naisille
        ja antoi ymmärtää,
        että Jeesus on elossa,
        vaikka tosiasiassa
        ruumis oli ryöstetty?

        "Mutta menkää ja sanokaa
        hänen opetuslapsillensa ja Pietarille:
        'Hän menee teidän edellänne
        Galileaan;
        siellä te saatte hänet nähdä,
        niinkuin hän teille sanoi'."
        (Mark 16:7)

        Ei kukaan ole väittänytkään, että enkeli valehtelisi.

        Lahkolaiset ja väärämieliset valehtelee, että korvat heiluu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan ole väittänytkään, että enkeli valehtelisi.

        Lahkolaiset ja väärämieliset valehtelee, että korvat heiluu.

        Ymmärsin sitten väärin,
        kun Anonyymi kirjoitti:

        "Ruumis oli ryöstetty, hauta oli tyhjä.
        Vartijat tainnutettu, mahdollisesti tapettu."


      • Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

        Ymmärsin sitten väärin,
        kun Anonyymi kirjoitti:

        "Ruumis oli ryöstetty, hauta oli tyhjä.
        Vartijat tainnutettu, mahdollisesti tapettu."

        Matt. 28:13

        He sanoivat sotilaille: "Sanokaa, että hänen opetuslapsensa tulivat yöllä, kun te nukuitte, ja varastivat hänet."


    • Anonyymi

      Lahkolaiset etenkin vihaa -92 painosta, koska Raamatuntutkimus on tuonut esiin aina vaan vanhempia kirjakääröjä, jotka ovat kaikista luotettavampia lähteitä.

      Esim. hoviherran uskontunnustus puuttuu kokonaan vanhimmista käsikirjoituksista.

      Ks. Apt.8:37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]

      Veden löytyminen erämaasta mahdollisti kasteen suorittaminen. Ei mikään hoviherran uskontunnustus.

      Helluntailaiset lukee mielellään Etiopialaien hoviherran/eunukin kastetapausta ja huudahtavat voitonriemuisasti: Ei mainittu lapsia kastetun!

      • Anonyymi

        Hurmahenget olisi varmaan tehnyt Juutalaispojille sen ympärileikkauksen toiseen kertaan.
        Eihän se 8 pv. ikäinen poika saanut itse päättää, lähteekö liittoon Jumalan kanssa vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hurmahenget olisi varmaan tehnyt Juutalaispojille sen ympärileikkauksen toiseen kertaan.
        Eihän se 8 pv. ikäinen poika saanut itse päättää, lähteekö liittoon Jumalan kanssa vai ei.

        Enkeli oli valmis tappamaan Mooseksen, koska tämä viivytteli poikansa ympärileikkausta liiton jäseneksi.

        Vaimo Sippora oli viisaampi ja hoiti asian kuntoon, niin enkelit jättivät Mooseksen rauhaan.

        2. Moos. 4:26

        Niin hän jätti hänet rauhaan. Silloin Sippora sanoi: "Veriylkä ympärileikkauksen kautta".


    • Anonyymi

      Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

      • Anonyymi

        Kuulosta tuleva usko sitä päänuskoa , psykologinen mielentilan muutos "metanoia" uskoa.

        Kristityt saa pelastavan uskon lahjan kun kasteessa synneistä pestyn sydämeen annetaan Pyhän Hengen lahja.
        Usko on yksi Pyhän Hengen ominaisuus.

        Gal. 5:22

        Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus.

        Jeesuksen mukaan sylilapsi on kaikista paras ottamaan vastaan tuon uskon Hengen eli Jumalan valtakunnan lahjan.

        Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa (Pyhää Henkeä) niinkuin sen tekee lapsi, ei pääse sinne sisälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulosta tuleva usko sitä päänuskoa , psykologinen mielentilan muutos "metanoia" uskoa.

        Kristityt saa pelastavan uskon lahjan kun kasteessa synneistä pestyn sydämeen annetaan Pyhän Hengen lahja.
        Usko on yksi Pyhän Hengen ominaisuus.

        Gal. 5:22

        Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus.

        Jeesuksen mukaan sylilapsi on kaikista paras ottamaan vastaan tuon uskon Hengen eli Jumalan valtakunnan lahjan.

        Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa (Pyhää Henkeä) niinkuin sen tekee lapsi, ei pääse sinne sisälle.

        Olipa puuduttava tarina.
        Älä jatka Kalamos samaan malliin.
        Löytyy takuulla parempiakin sadun kertojia kun sinä.
        Sori vaan.


    • Anonyymi

      Jumala on yhtä kuin luonnonlait. Ei sillä voi olla lajikehityksen avulla syntynyttä poikaa!

    • Anonyymi

      Se ei siis ole kenenkään isä?

    • Anonyymi

      Oliko Jeesuksen kaste lähinnä esimerkiksi tarkoitettu?

      • Keskustelumme aihe
        'Evankeliumi Markuksen mukaan'
        on siitä erikoinen,
        että se alkaa ja päättyy
        mainintaan kasteesta.

        Ymmärrän kuitenkin niin,
        että lopussa oleva maininta kasteesta
        ei tarkoita vesikastetta.

        "Menkää
        kaikkeen maailmaan
        ja saarnatkaa evankeliumia
        kaikille luoduille.
        Joka uskoo ja kastetaan,
        se pelastuu;
        mutta joka ei usko,
        se tuomitaan kadotukseen."
        (Mark 16:15-16)

        Saarnaamme evankeliumia
        seurauksin,
        jotka tuossa mainitaan.
        Toiset uskovat.
        Toiset eivät.

        Tätä evankeliumin julistusta seuraa
        niiden kohdalla,
        jotka ottavat
        Sanan (Jeesuksen) vastaan,
        uskoontulo eli
        uudestisyntyminen Hengestä,
        jolloin meidät upotetaan
        Pyhän Hengen pilveen.
        Siis on kysymyksessä
        ensimmäinen vaihe,
        eli uskoontulossa tapahtuva
        uudestisyntyminen
        ja kaste pilvessä.

        Nämä ihmiset sitten
        opetuslapseutetaan
        kastamalla heidät
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen
        nimeen,
        ja opettamalla heitä
        pitämään kaikki,
        mitä Jeesus on käskenyt meidän pitää.
        Ja tämän opetuslapseuttamisosan
        Jeesuksen viimeisestä puheesta
        on meille tallentanut Matteus.

        Eli uskoontuloa ja kastetta pilvessä
        seuraa opetuslapseuttaminen:
        kaste meressä
        ja sitten erämaavaelluksen aikana
        opetetaan pitämään kaikki käskyt.

        "Menkää siis
        ja tehkää kaikista kansoista
        opetuslapsia
        ja kastakaa heidät
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        ja opettakaa heitä pitämään kaikki,
        mitä olen teille käskenyt.
        Katso,
        Minä olen kanssanne joka päivä
        mailmanajan täyttymykseen asti."
        (Matt 28:19-20 AS)

        Evankeliumi Markuksen mukaan
        alkaa Johannes Kastajan toiminnalla.

        Johannes kastaa heidät,
        kun he tunnustavat syntinsä.

        Mutta ei kasta niitä,
        jotka eivät tee
        parannuksen soveliaita hedelmiä.

        Koko kastetoiminnan ajan
        Johannes julistaa Messiasta.

        Ja sitten Jeesus tulee
        Johanneksen kastettavaksi.

        Markus ei kerro sen enempää,
        kuin että Johannes kastoi Hänet.

        Ja heti taivaista kuului ääni:

        "Sinä olet minun rakas Poikani;
        sinuun minä olen mielistynyt".
        (Mark 1:11)

        Muista evankeliumeista kuitenkin
        tiedämme,
        että Johannes Kastaja ei ensin
        halunnut ollenkaan kastaa Jeesusta.

        Eihän Synnitön
        voi mennä parannuksen kasteelle.

        Ei Jeesuksella ollut syntejä,
        mitä voisi tunnustaa,
        jonka jälkeen vasta
        Johannes Kastaja
        suostui kastamaan ihmiset.

        Mutta Jeesus sanoi
        jotain järisyttävää
        Johannes Kastajalle,
        jonka jälkeen
        Johannes Kastaja suostui
        kastamaan Jeesuksen.

        "Salli nyt,
        sillä näin meidän sopii
        täyttää kaikki vanhurskaus."
        (Matt 3:15)

        Siis ihmiset olivat tuoneet Jordanille
        syntinsä.
        Jeesus toi sinne
        Vanhurskautensa.

        Tuosta virrasta tuli ihmislle
        Elämän virta.
        Jeesukselle
        kuoleman virta.

        Ihmiset saivat saivat
        jättää syntinsä Jordanille.
        Jeesus tuli ja otti
        heidän syntinsä
        päälleen kannettavakseen.

        Näin täyttyi Vanhurskaus.
        Ei niin,
        että Jeesus olisi tullut
        vanhurskaammaksi.

        Vaan nyt meidätkin
        voidaan lukea vanhurskaiksi,
        kun syntimme on Jeesuksen päällä.

        Ja kun tämä kerran oli tapahtunut,
        niin Jeesus saattoi sanoa syntiselle:

        "Sinun syntisi
        annetaan sinulle anteeksi."

        Ennen kuin Jeesus oli kastettu
        ja Hän oli kasteessa ottanut päälleen
        koko maailman synnin,
        Hän ei antanut ihmisille
        syntejä anteeksi
        eikä parantanut sairaita.

        Mutta nyt kun Hän oli kasteessa
        ottanut maailman synnin harteilleen,
        niin Hän kantaen itsessään
        synnin seuraukset,
        saattoi täyttäen kaiken Vanhurskauden
        antaa ihmisille heidän syntinsä anteeksi
        ja vapauttaa ihmiset
        synnistä ja sen seurauksista.

        Eli kun Johannes Kastaja
        oli kastanut Jeesuksen
        ja seuraavana päivänä
        saa nähdä Jeesuksen,
        niin Johannes Kastaja
        oikein huudahtaa ihmeissään,
        kun hänen silmänsä saavat nähdä
        jotain ihmeellistä:

        "Katso!
        Jumalan Karitsa,
        joka kantaa maailman synnin."
        (Joh 1:29)

        Tuo verbi on sellaisessa muodossa,
        että Hän jo tekee sen.

        Johannes Kastaja näki jotenkin
        ehkä ilmestyksen omaisesti
        Jeesuksen Jumalan Karitsana,
        joka oli ottanut päälleen
        ja kantoi koko maailman kaiken synnin.

        Eli Jeesuksen kasteen jälkeisenä päivänä
        koko maailman synti oli jo
        Jeesuksen kannettavana.
        Ja mitä sitten tapahtui.
        Henki vei Hänet erämaahan.

        "Kohta sen jälkeen
        Henki ajoi hänet erämaahan."
        (Mark 1:12)

        Ei ole sattumaa,
        että Johannes Kastaja
        eli Jeesuksen
        edelläkävijä ja tienraivaaja
        oli Aaronin sukukuntaa.

        Sillä esikuva siitä,
        mitä tapahtui Jeesuksen kasteessa,
        kuinka vanhurskaus täytettiin,
        kuinka Hän otti päälleen
        maailman synnin, löytyy
        Kolmannesta Mooseksen kirjasta:

        "Ja Aaron laskekoon
        molemmat kätensä
        elävän kauriin pään päälle
        ja tunnustakoon siinä
        kaikki israelilaisten pahat teot
        ja kaikki heidän rikkomuksensa,
        olipa heillä mitä syntejä tahansa,
        ja pankoon ne kauriin pään päälle
        ja lähettäköön sen,
        sitä varten varatun miehen viemänä,
        erämaahan."
        (Lev 16:21)

        Eli Johannes Aaronilaisena
        sai olla nyt täyttämässä
        tuon esikuvan mukaisesti sen,
        kuinka koko kansan synti
        pantiin kauriin päälle,
        ja vietiin sitten pois erämaahan.
        Kauriin päälle laitettiin
        meidän syntimme.
        Ja tuo kauris parka
        joutui ne sitten
        kantamaan erämaahan.


      • Mutta sitten on toinen asia,
        joka tapahtui
        noin kolme vuotta myöhemmin.

        Jumalan Karitsa,
        meidän Pääsiäislampaamme,
        teurastettiin meidän
        syntiemme sovitukseksi:

        "onhan
        meidän pääsiäislampaamme,
        Kristus,
        teurastettu"
        (1 Kor 5:7)

        Jeesus toteutti siis molemmat asiat.
        Ensin Hän otti meidän
        syntimme päälleen kantaakseen
        ne lopulta Golgatalle,
        jossa Hän kärsi
        niistä aiheutuvan rangaistuksen.

        Mutta kolme vuotta myöhemmin
        Golgatalla Hänet sitten oikein
        tehtiin synniksi,
        ja Hän kuoli tuon synnin kera
        eli siis kertakaikkiaan
        kuoli pois synnistä,
        ja niin Hän vapautti meidät
        synnin hallintavallasta.

        Jeesuksen kaste on
        siis aivan eri asia
        kuin meidän kasteemme.

        Kaiken kaikkiaan UT
        kertoo seitsemästä eri kasteesta.

        Jos jätetään
        Johanneksen kasteet,
        joita oli siis kaksi erilaista
        edellisen kuvaukseni mukaisesti,
        niin uskovaa ihmistä koskien
        on viisi eri kastetta.

        1) Kaste PILVESSÄ

        Kaste,
        joka tapahtuu
        uudestisyntymisen yhteydessä,
        kun me synnymme Hengestä.

        Meihin on silloin
        puhallettu Elämän Henki.

        Tuossa hetkessä
        meidät on siirretty
        Pyhän Hengen pilven alle,
        ja me hengitämme Sitä,
        elämme Siitä.

        Se uudistaa ja tekee eläväksi meidät.
        Meistä on tullut eläviä.
        Se ilmenee muun muassa siten,
        että me alamme hengittää.
        Ja sitten me hengitämme koko ajan.
        Rukoilemme ja huokailemme koko ajan.

        Jos lakkaamme hengittämästä,
        niin kohta jokainen
        solu meissä huutaa:
        Hengitä!!!


        2) Kaste VEDESSÄ/MERESSÄ

        Entinen hallitsijamme on
        näkyvällä tavalla jäänyt taaksemme.
        Se haudattiin vesimassojen alle.


        3) Kaste PYHÄSSÄ HENGESSÄ

        Astiamme upotetaan Pyhään Henkeen niin,
        että se myös täyttyy Pyhällä Hengellä.
        Emme enää vain Elä Pyhässä Hengessä,
        eli vaella tuon Pilven alla, jota hengitämme.
        Nyt me juomme Elävää Vettä pelastuksen kalliosta,
        jotta saamme voimaa vaellukseen.


        4) Kaste TULESSA

        Meidät upotetaan ahdistuksiin.
        Kuonat palavat pois.
        Meillä ei enää ole muuta kuin Kristus.
        Olemme kuin Sadrak, Meesak ja Abed-Nego
        tulisessa pätsissä.


        5) Kaste KÄRSIMYKSISSÄ

        Osallisuus Kristuksen kärsimyksiin

        Kaste mainitaan siis UT:n sivuilla monissa eri yhteyksissä,
        ja se merkitsee siis Jeesukseen uskovalle viittä eri asiaa.
        Ne ovat kaikki merkityksellisiä,
        mutta vain ensimmäinen on ratkaisevan tärkeä
        iankaikkisen pelastuksen kannalta.

        Kaste pilvessä,
        upottaminen tuohon pilveen,
        on tuo ratkaisevan tärkeä kaste.

        Vaelluksemme alkaa
        tuon pilven alla,
        sen varjossa.
        Tuo pilvi seuraa meitä sitten
        koko vaelluksemme ajan.
        Jos emme ole tuon pilven alla,
        emme ole matkalla ollenkaan.

        Jos taas emme kulje meren läpi,
        on vihollinen jatkuvasti kintereillämme.

        Jos emme täyty Elävästä Vedestä,
        me näännymme vaelluksen aikana.

        Jos emme käy tulen läpi,
        me emme puhdistu astiaksi jaloa käyttöä varten.

        Jos emme suostu kärsimyksen kasteeseen,
        emme voi olla soihtuna pimeässä maailmassa.


        Mutta ratkaisevan tärkeää on se,
        että meitä kutsutaan pois maailmasta
        ja tämän maailman jumalan otteesta
        niin läheiseen yhteyteen Jumalan kanssa,
        että me olemme kastetut eli upotetut
        Hengessä Kristuksen ruumiin jäseniksi.

        Meitä kutsutaan siis
        niin läheiseen yhteyteen Jumalan kanssa,
        että Kristuksen omien joukko
        on itse asiassa Kristuksen Morsian.


      • Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

        Mutta sitten on toinen asia,
        joka tapahtui
        noin kolme vuotta myöhemmin.

        Jumalan Karitsa,
        meidän Pääsiäislampaamme,
        teurastettiin meidän
        syntiemme sovitukseksi:

        "onhan
        meidän pääsiäislampaamme,
        Kristus,
        teurastettu"
        (1 Kor 5:7)

        Jeesus toteutti siis molemmat asiat.
        Ensin Hän otti meidän
        syntimme päälleen kantaakseen
        ne lopulta Golgatalle,
        jossa Hän kärsi
        niistä aiheutuvan rangaistuksen.

        Mutta kolme vuotta myöhemmin
        Golgatalla Hänet sitten oikein
        tehtiin synniksi,
        ja Hän kuoli tuon synnin kera
        eli siis kertakaikkiaan
        kuoli pois synnistä,
        ja niin Hän vapautti meidät
        synnin hallintavallasta.

        Jeesuksen kaste on
        siis aivan eri asia
        kuin meidän kasteemme.

        Kaiken kaikkiaan UT
        kertoo seitsemästä eri kasteesta.

        Jos jätetään
        Johanneksen kasteet,
        joita oli siis kaksi erilaista
        edellisen kuvaukseni mukaisesti,
        niin uskovaa ihmistä koskien
        on viisi eri kastetta.

        1) Kaste PILVESSÄ

        Kaste,
        joka tapahtuu
        uudestisyntymisen yhteydessä,
        kun me synnymme Hengestä.

        Meihin on silloin
        puhallettu Elämän Henki.

        Tuossa hetkessä
        meidät on siirretty
        Pyhän Hengen pilven alle,
        ja me hengitämme Sitä,
        elämme Siitä.

        Se uudistaa ja tekee eläväksi meidät.
        Meistä on tullut eläviä.
        Se ilmenee muun muassa siten,
        että me alamme hengittää.
        Ja sitten me hengitämme koko ajan.
        Rukoilemme ja huokailemme koko ajan.

        Jos lakkaamme hengittämästä,
        niin kohta jokainen
        solu meissä huutaa:
        Hengitä!!!


        2) Kaste VEDESSÄ/MERESSÄ

        Entinen hallitsijamme on
        näkyvällä tavalla jäänyt taaksemme.
        Se haudattiin vesimassojen alle.


        3) Kaste PYHÄSSÄ HENGESSÄ

        Astiamme upotetaan Pyhään Henkeen niin,
        että se myös täyttyy Pyhällä Hengellä.
        Emme enää vain Elä Pyhässä Hengessä,
        eli vaella tuon Pilven alla, jota hengitämme.
        Nyt me juomme Elävää Vettä pelastuksen kalliosta,
        jotta saamme voimaa vaellukseen.


        4) Kaste TULESSA

        Meidät upotetaan ahdistuksiin.
        Kuonat palavat pois.
        Meillä ei enää ole muuta kuin Kristus.
        Olemme kuin Sadrak, Meesak ja Abed-Nego
        tulisessa pätsissä.


        5) Kaste KÄRSIMYKSISSÄ

        Osallisuus Kristuksen kärsimyksiin

        Kaste mainitaan siis UT:n sivuilla monissa eri yhteyksissä,
        ja se merkitsee siis Jeesukseen uskovalle viittä eri asiaa.
        Ne ovat kaikki merkityksellisiä,
        mutta vain ensimmäinen on ratkaisevan tärkeä
        iankaikkisen pelastuksen kannalta.

        Kaste pilvessä,
        upottaminen tuohon pilveen,
        on tuo ratkaisevan tärkeä kaste.

        Vaelluksemme alkaa
        tuon pilven alla,
        sen varjossa.
        Tuo pilvi seuraa meitä sitten
        koko vaelluksemme ajan.
        Jos emme ole tuon pilven alla,
        emme ole matkalla ollenkaan.

        Jos taas emme kulje meren läpi,
        on vihollinen jatkuvasti kintereillämme.

        Jos emme täyty Elävästä Vedestä,
        me näännymme vaelluksen aikana.

        Jos emme käy tulen läpi,
        me emme puhdistu astiaksi jaloa käyttöä varten.

        Jos emme suostu kärsimyksen kasteeseen,
        emme voi olla soihtuna pimeässä maailmassa.


        Mutta ratkaisevan tärkeää on se,
        että meitä kutsutaan pois maailmasta
        ja tämän maailman jumalan otteesta
        niin läheiseen yhteyteen Jumalan kanssa,
        että me olemme kastetut eli upotetut
        Hengessä Kristuksen ruumiin jäseniksi.

        Meitä kutsutaan siis
        niin läheiseen yhteyteen Jumalan kanssa,
        että Kristuksen omien joukko
        on itse asiassa Kristuksen Morsian.

        Kalamos on eksyttäjä, joka massapostittaa sääntöjen vastaisesti.

        Markuksen loppu on tuntemattoman kulkumiehen jälkikäteen kirjoittama lisäys kirkolliskokousta varten, josta varoitetaan v-92 käännöksessä Mark.16:9 kohdalla.

        Jeesus ilmestyy lähimmilleen
        9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. 16:9--20:[ Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8.Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.]


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kalamos on eksyttäjä, joka massapostittaa sääntöjen vastaisesti.

        Markuksen loppu on tuntemattoman kulkumiehen jälkikäteen kirjoittama lisäys kirkolliskokousta varten, josta varoitetaan v-92 käännöksessä Mark.16:9 kohdalla.

        Jeesus ilmestyy lähimmilleen
        9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. 16:9--20:[ Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8.Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.]

        Vastasin avaukseni pohjalta
        tehtyyn kysymykseen
        Jeesuksen kasteen tarkoituksesta.

        Sinun väitteesi siitä,
        että Mark 16 loppuosa
        ei ole Jumalan Sanaa,
        on toistunut viime aikoina palstalla
        sopivassa ja sopimattomassa paikassa
        tuhka tiheään.

        Ei se nyt ihan joka koloon sovi.

        Ei tähänkään kohtaan,
        jossa haetaan vastausta
        Raamatun pohjalta kysymykseen
        Jeesuksen kasteen tarkoituksesta.

        Sinun viestisi ei anna vastausta siihen.


    • Anonyymi

      Ilmeisesti raamatun kirjoittelun aikoihin miehet eivät tehneet mitään muuta, kun kävivät vahtimassa lampaita ja menivät sitten pyhäkköön.
      Tuleehan se elon ilta silläkin tavalla.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2077
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1788
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1413
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1338
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe