Aikaa on kulunut jo varmaan vuoden verran kun viimeksi tein viiniä. Nyt haluaisin pitkästä aikaa taas tehdä. Mielessä on vain käynyt että kuinkahan likaisia käymisastia ja viinipullot oikein ovat kun ei ole kerta aikoihin käytetty. Mitä desinfiointiainetta olette yleensä käyttänyt? Mistä haen sitä ja paljonko maksaa? Yleensä olen vain huudellut kuumalla tai kiehuvalla vedellä... Nyt haluaisin kuitenkin olla varma puhtaudesta ettei ala muut bakteerit kasvaa eikä viinin maku pilaantuisi.
Käymisastian puhdistus
5
6771
Vastaukset
- saa
Kohtalaisesti varustetuista elintarvikekaupoista saa lähes kaikki kotiviinin valmistukseen tarvittavat välineet. Pieni pullo desinfiointiainetta maksaa noin pari euroa ja se on todella riittoisaa. Kaikki välineet ja pullot kannattaa desinfioida kunnolla, ettei "viini" mene pilalle. Maku on tekeleissäni ollut parhaimmillaan n. 4-6kk kuluttua pullotuksesta.
Mistä meinaat juomasi tehdä? Itse olen jättänyt kotiviinipuuhat sikseen, kun rypäleistä tehty viini olisi yhtä kallista kuin alkon parhaimmat ja pihlajanmarjoista ym. tehty "viini" ei oikein miellytä makuhermoja.- Pasi
Ajattelin tehdä puolukkaviiniä. Puolukkaa ei tarvi kuin 3 kg koko satsiin 800g mustikoita rusinat. Ei tule kovin kalliiksi... Velikin on tehny puolukkaviiniä ja kehunut sitä tosi paljon! itsekkin olen maistanut ja parasta kotiviiniä mitä olen tähän mennessä maistanut. Ja kuulemma kirkastuukin helposti... Ku monien muiden hedelmien ja marjojen kanssa saattaa olla ongelmia. Puolukka pitää vain lisätä 2-3 erässä ettei lopeta käymistä, mikä tosin on pieni vaiva. Puolukka kuulemma sisältää jotain säilöntäaineinakin tunnettuja aineita, ja tämä saattaa haitata käymistä jos laittaa kaikki marjat kerralla...
- Jartsa
Pasi kirjoitti:
Ajattelin tehdä puolukkaviiniä. Puolukkaa ei tarvi kuin 3 kg koko satsiin 800g mustikoita rusinat. Ei tule kovin kalliiksi... Velikin on tehny puolukkaviiniä ja kehunut sitä tosi paljon! itsekkin olen maistanut ja parasta kotiviiniä mitä olen tähän mennessä maistanut. Ja kuulemma kirkastuukin helposti... Ku monien muiden hedelmien ja marjojen kanssa saattaa olla ongelmia. Puolukka pitää vain lisätä 2-3 erässä ettei lopeta käymistä, mikä tosin on pieni vaiva. Puolukka kuulemma sisältää jotain säilöntäaineinakin tunnettuja aineita, ja tämä saattaa haitata käymistä jos laittaa kaikki marjat kerralla...
sen lisäaineen nimi on kaliumsorbaatti joka on erittäin yleinen säilöntäaine teollisissa elintarvikkeissa.Esimerkkinä kevyt linja-niminen margariini.
- Kotiviinin ystävä
Jartsa kirjoitti:
sen lisäaineen nimi on kaliumsorbaatti joka on erittäin yleinen säilöntäaine teollisissa elintarvikkeissa.Esimerkkinä kevyt linja-niminen margariini.
Jokos puolukkaviini on porisemassa?
Viinipytyt kannattaa pestä käytön jälkeen kunnolla, pidemmän ajan kuluttua on sitten helpompaa tehdä puhdistus. Jos ei heti huvita, jättää vaikka likoamaan muutamaksi päiväksi...
Minulla on herukkakarviaisviiniä sekä mustikkavadelmaviiniä tulossa, viimeksi mainittu vasta toissapäivänä laitettu alkuun. Mukava harrastus, kun pitää nauttimisen kohtuullisena. Viinit kyllä kuluvat, vaikkei itse niitä kaikkia juokaan:) Ystäville ja sukulaisille voi viedä tuliaisiksi kotona tarjoilun lisäksi.
- Anonyymi
Mites meni kotiviinin tekeminen, tuliko hyvä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.475067- 743265
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3142057Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2651855Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151709Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain531296Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ951259- 701202
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331177Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2801137