Käymisastian puhdistus

Pasi

Aikaa on kulunut jo varmaan vuoden verran kun viimeksi tein viiniä. Nyt haluaisin pitkästä aikaa taas tehdä. Mielessä on vain käynyt että kuinkahan likaisia käymisastia ja viinipullot oikein ovat kun ei ole kerta aikoihin käytetty. Mitä desinfiointiainetta olette yleensä käyttänyt? Mistä haen sitä ja paljonko maksaa? Yleensä olen vain huudellut kuumalla tai kiehuvalla vedellä... Nyt haluaisin kuitenkin olla varma puhtaudesta ettei ala muut bakteerit kasvaa eikä viinin maku pilaantuisi.

5

5443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saa

      Kohtalaisesti varustetuista elintarvikekaupoista saa lähes kaikki kotiviinin valmistukseen tarvittavat välineet. Pieni pullo desinfiointiainetta maksaa noin pari euroa ja se on todella riittoisaa. Kaikki välineet ja pullot kannattaa desinfioida kunnolla, ettei "viini" mene pilalle. Maku on tekeleissäni ollut parhaimmillaan n. 4-6kk kuluttua pullotuksesta.

      Mistä meinaat juomasi tehdä? Itse olen jättänyt kotiviinipuuhat sikseen, kun rypäleistä tehty viini olisi yhtä kallista kuin alkon parhaimmat ja pihlajanmarjoista ym. tehty "viini" ei oikein miellytä makuhermoja.

      • Pasi

        Ajattelin tehdä puolukkaviiniä. Puolukkaa ei tarvi kuin 3 kg koko satsiin 800g mustikoita rusinat. Ei tule kovin kalliiksi... Velikin on tehny puolukkaviiniä ja kehunut sitä tosi paljon! itsekkin olen maistanut ja parasta kotiviiniä mitä olen tähän mennessä maistanut. Ja kuulemma kirkastuukin helposti... Ku monien muiden hedelmien ja marjojen kanssa saattaa olla ongelmia. Puolukka pitää vain lisätä 2-3 erässä ettei lopeta käymistä, mikä tosin on pieni vaiva. Puolukka kuulemma sisältää jotain säilöntäaineinakin tunnettuja aineita, ja tämä saattaa haitata käymistä jos laittaa kaikki marjat kerralla...


      • Jartsa
        Pasi kirjoitti:

        Ajattelin tehdä puolukkaviiniä. Puolukkaa ei tarvi kuin 3 kg koko satsiin 800g mustikoita rusinat. Ei tule kovin kalliiksi... Velikin on tehny puolukkaviiniä ja kehunut sitä tosi paljon! itsekkin olen maistanut ja parasta kotiviiniä mitä olen tähän mennessä maistanut. Ja kuulemma kirkastuukin helposti... Ku monien muiden hedelmien ja marjojen kanssa saattaa olla ongelmia. Puolukka pitää vain lisätä 2-3 erässä ettei lopeta käymistä, mikä tosin on pieni vaiva. Puolukka kuulemma sisältää jotain säilöntäaineinakin tunnettuja aineita, ja tämä saattaa haitata käymistä jos laittaa kaikki marjat kerralla...

        sen lisäaineen nimi on kaliumsorbaatti joka on erittäin yleinen säilöntäaine teollisissa elintarvikkeissa.Esimerkkinä kevyt linja-niminen margariini.


      • Kotiviinin ystävä
        Jartsa kirjoitti:

        sen lisäaineen nimi on kaliumsorbaatti joka on erittäin yleinen säilöntäaine teollisissa elintarvikkeissa.Esimerkkinä kevyt linja-niminen margariini.

        Jokos puolukkaviini on porisemassa?
        Viinipytyt kannattaa pestä käytön jälkeen kunnolla, pidemmän ajan kuluttua on sitten helpompaa tehdä puhdistus. Jos ei heti huvita, jättää vaikka likoamaan muutamaksi päiväksi...

        Minulla on herukkakarviaisviiniä sekä mustikkavadelmaviiniä tulossa, viimeksi mainittu vasta toissapäivänä laitettu alkuun. Mukava harrastus, kun pitää nauttimisen kohtuullisena. Viinit kyllä kuluvat, vaikkei itse niitä kaikkia juokaan:) Ystäville ja sukulaisille voi viedä tuliaisiksi kotona tarjoilun lisäksi.


    • Anonyymi

      Mites meni kotiviinin tekeminen, tuliko hyvä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe