Heitän pienen jutun omasta tiestäni. Osallistuin äskettäin keskusteluihin ja siksipä tulen nyt "kaapistani".
Olen tavallinen suomalainen. Lapsena opin pelkäämään Neuvostoliittoa ja kommunismia. Aistin aikuisten puheista ennakkoluuloja, vaikka minua ei mitenkään manipuloitukaan.
Nuorena minusta kehittyi nationalisti. Nykyään kaltaistani nuorta olisi varmaan saatettu ajatella jopa "skininä". Ulkoisesti en poikennut ikätovereistani, mutta sisälläni inhosin vammaisuutta, mielisairautta ja homoja. Syyllistyin joihinkin sellaisiin juttuihin joita nykyään kadun.
Hitleriä en kuitenkaan ihaillut, vaikka olisinkin toivonut Saksalle ja Suomelle parempaa lopputulosta viimeisimmässä maailmansodassa.
Hitleristä muodostui minulle kompastuskivi myös nationalismissani (ja muissa fobioissa). - Voisiko olla niin, että minunkin mieleni pimentyisi, jos jatkaisin erilaisia inhoavan nuoren miehen elämääni...?
Iän karttuessa kiinnostukseni historiaan johdatti minua tutkimaan antisemitismiä ja kristinuskon historiaa. Tein matkaa kristillisen kulttuurin historiaan ja omaan sielunmaisemaani. Käännyin pikkuhiljaa itseäni vastaan. Aloin ymmärtää, että juuri siellä, missä hulluutta halutaan kiivaimmin torjua, siellä hullut hallitsevat...
Juutalaisuus alkoi edustaa minulle kuvaa ihmisyydestä. Holocaust oli rikos ihmisyyttä vastaan. Juutalaisten kohtalo avasi silmäni inhimillisyyden näkemiseen.
Olen jatkanut matkaani tällä tiellä. Ajoittain minussa nousee ääniä, jotka yllyttävät vanhaa nationalistista kiivauttani. Ajoittain rakennan unelmaista sukupuolten, kansojen, eri tavoin uskovien jne. veljeyden pilvilinnaa, josta usein mätkähdän jysähtäen alas.
Olen nykyään kristitty. Kristittynäkin yritän tulkita uskoani uudelleen ja uudelleen. Mitä on usko, mistä olen sen saanut... Kun seuraan uskonnollisen perinteeni ketjua, päädyn jälleen juutalaisuuteen.
En halua tulkita juutalaisuutta kristinuskosta käsin. Haluaisin ymmärtää sitä omana itsenäisenä kulttuurina. Juutalaisuuden historia on avannut silmäni ihmisyyden uudelle näkemiselle. Yritän ymmärtää juutalaisuutta oman uskontoni "äitinä". Tämä tie on vaikea kulkea. Toivon, että juutalaisuuteen tunnustautuvat voisivat hyväksyä meidät "lehtolapset", kristityt, saman yhteisen suvun jäseniksi. Me kristityt olemme vahingoittaneet "äitiämme". En tiedä onko meidän "tunnustamisemme" mahdollista. - Minä olen tehnyt suuria löytöjä katselemalla kaukaa kotiinpäin.
kehityskertomus
7
486
Vastaukset
- KTS
Käsittääkseni et ole muuttunut tippaakaan, vaan olet edelleen äärioikeistolainen sikaniskakonservatiiviänkyräfundamentalisti ja sellaisena pysyt, vaikka oletkin hankkinut kakkuusi "kristillisen" kuorrutuksen kuten monet muutkin sekundasiionilaiset.
- uskis
Omaa muutosta on vaikea arvioida objektiivisesti. Muutaman ajatuksen kuitenkin heitän.
En ole fundamentalisti, vaan lähestyn Raamattua pelastushistoriallisesta näkökulmasta. Ajattelen, että ihmiskunnan historialla on suunta, ihminen on aikaan sidottu, mutta Jumala ei. Tämän klassisen ajatuksen takia pidän ihmistä 100% vastuussa omista teoistaan lähimmäisenrakkauden mukaan uskonnosta riippumatta. Ajattelen kuitenkin, että Jumala tietää kansojen vaiheet ja laulun aiheet...
En usko, että hyvää politiikkaa voi rakentaa uskonnon argumenteilla. Luonnollinen moraalitaju sanelee politiikan päätöksissä parhaiten.
En viihdy ns. suomalaisten Israel-ystävien joukoissa juuri siksi, että siellä politiikka ja uskonto sekoittuvat usein.
Kannatan siionismia, mutta mielestäni toimiva poliittinen siionismi voi olla vain "kansana kansojen joukossa" toimimista, ei uskonnon takia eri vapauksia omivaa. Juutalaisvaltio on siis mielestäni legitiimi, mutta vain kansainvälisten sopimusten kautta...
Onko juutalaisuus minulle ajan merkki tai onko juutalaisuudella pelastushistoriallinen tehtävä?
Periaatteessa ajattelen, että näin on. Käytännössä tuntuu siltä, että inhimilliset yritykset määritellä tuo "idea", johtavat mielikuvitukselliseen touhuiluun...
Ajattelen pelastushistoriaa mielummin mysteerinä, joka etenee ylijärjellisesti... Juutalaisuus tarjoaa traagisia & mielenkiintoisia ilmiöitä:
kansanmurha, Juutalaisvaltion synty, jo käytännössä kuolleen heprean kielen uudelleen herääminen... Toistan kuitenkin sen, että ihmisen osa ei ole käydä selittämään menneen, nykyisen ja tulevan "oikeita" tulkintoja (koska olemme aikaan sidottuja). Ihmisen tulee tehdä parhaansa moraalitajunsa valossa. Tämän jälkeen vain ihmetellään ja luotetaan Jumalaan (jos Häneen uskoo).
Olenko "sikaniskakonservatiiviänkyräfundamentalisti" jää pohdittavaksenne. Tässä sisuskalut revittäviksenne... - rasismia vastaan
olla tylsää kun sinulla on vain tuo yksi levy. Aikuisen miehen luulisi pystyvän aikuisempaan ajatustenvaihtoon. Tekstisi kopioit muualta ja sitten kun itse pitää sanoa jotain jauhat loputonta sekundaänkyräjuttua.
- KTS
uskis kirjoitti:
Omaa muutosta on vaikea arvioida objektiivisesti. Muutaman ajatuksen kuitenkin heitän.
En ole fundamentalisti, vaan lähestyn Raamattua pelastushistoriallisesta näkökulmasta. Ajattelen, että ihmiskunnan historialla on suunta, ihminen on aikaan sidottu, mutta Jumala ei. Tämän klassisen ajatuksen takia pidän ihmistä 100% vastuussa omista teoistaan lähimmäisenrakkauden mukaan uskonnosta riippumatta. Ajattelen kuitenkin, että Jumala tietää kansojen vaiheet ja laulun aiheet...
En usko, että hyvää politiikkaa voi rakentaa uskonnon argumenteilla. Luonnollinen moraalitaju sanelee politiikan päätöksissä parhaiten.
En viihdy ns. suomalaisten Israel-ystävien joukoissa juuri siksi, että siellä politiikka ja uskonto sekoittuvat usein.
Kannatan siionismia, mutta mielestäni toimiva poliittinen siionismi voi olla vain "kansana kansojen joukossa" toimimista, ei uskonnon takia eri vapauksia omivaa. Juutalaisvaltio on siis mielestäni legitiimi, mutta vain kansainvälisten sopimusten kautta...
Onko juutalaisuus minulle ajan merkki tai onko juutalaisuudella pelastushistoriallinen tehtävä?
Periaatteessa ajattelen, että näin on. Käytännössä tuntuu siltä, että inhimilliset yritykset määritellä tuo "idea", johtavat mielikuvitukselliseen touhuiluun...
Ajattelen pelastushistoriaa mielummin mysteerinä, joka etenee ylijärjellisesti... Juutalaisuus tarjoaa traagisia & mielenkiintoisia ilmiöitä:
kansanmurha, Juutalaisvaltion synty, jo käytännössä kuolleen heprean kielen uudelleen herääminen... Toistan kuitenkin sen, että ihmisen osa ei ole käydä selittämään menneen, nykyisen ja tulevan "oikeita" tulkintoja (koska olemme aikaan sidottuja). Ihmisen tulee tehdä parhaansa moraalitajunsa valossa. Tämän jälkeen vain ihmetellään ja luotetaan Jumalaan (jos Häneen uskoo).
Olenko "sikaniskakonservatiiviänkyräfundamentalisti" jää pohdittavaksenne. Tässä sisuskalut revittäviksenne...Et sinkaan ole pahimpia änkyröitä mitä täältä löytyy.
Myönnän, että johonkin "Sanamieheen" tai "Jokuseen" verrattuna olet taivaan enkeli ja heti Kristuksesta seuraava.
- Nietzse
Totesi aikanaan, että "uutta testamenttia pitää lukea hanskat käessä" ja "ainoa rehellinen henkilö koko kirjassa on Pontius Pilatus".
Nietzse oli itse erittäin uskonnollisen protestanttisen kodin kasvatti, isä oli saarnamies.
Nuorena miehenä Nietzse oli itsekkin hyvin uskonnollinen, mutta kun oma ajattelu kehittyi niin suhtautuminen koko uskontoon muuttui.
Tosin uskovainen se oli kuolemaansa asti.
Mitä tulee historiaan ja Juutalaisuuteen, niin jos näkökanta on muodostunut kirkon kirjoitusten pohjalta niin koko historian kuva on silloin nimenomaan Juutalaisten historian kuva.
Silloin ei ole mukana koskaan vastapuolen versiota ...
Esim. Latvialaisia syytetään varsin voimakkaasti Juutalaisvainoista Saksalaismiehityksen aikana 1941-44.
Koskaan ei kysytä, että miksi Latvialaiset kääntyivät Juutalaisia vastaan, mikä oli heidän motiivinsa.
Yksi syy oli varmaan se, että Latviassa oli erittäin suuri Juutlaisvähemmistö joka liittoutui Venäläisten miehittäjien kanssa 1940-41.
Nämä Juutalaiset olivat venäjänkielisiä äidinkieleltään ja jääneet maahan kun Latvia itsenäistyi muiden Balttien rinnalla 1920.
Tämä vähemmistö oli avainasemassa kun neuvostoliitto 1940-41 käynnisti ensimmäisen puhdistusaaltonsa Latviassa.
Eli ne liittoutuivat systemaattisesti miehittäjän kanssa ja ohjasivat yöllisiä noutokuljetuksia joita KGB järjesti.
Yleensä Juutalaiset vastaavat tähän, ettei muutamien kommunistien toimintaa voi langettaa koko juutalaisvähemmistön niskaan.
Samajuttu on kyllä toisinkin päin, ei muutamien natsien toimintaa voi langettaa koko Latvian kansan niskaan ....
Tosiasia on kumminkin, että Latvia on ainoa toiseenmailmansotaan osallistunut valtio jonka väkiluku ei ole vieläkään sillä tasolla mikä se oli ennen toista maailmansotaa.
Eli niille Siberian leireille kulki kyllä monta junaa täynnä Latvialaisia ...- uskis
Kirjoita oma kehityskertomuksesi muualle. Olen lukenut sen verran historiaa (muutakin kuin kansallissosialistisista lähteistä koottua), että totean vain, ettei tuo laulu vakuuta eikä tempaa mukaansa...
- mutta satuja höpiset
uskis kirjoitti:
Kirjoita oma kehityskertomuksesi muualle. Olen lukenut sen verran historiaa (muutakin kuin kansallissosialistisista lähteistä koottua), että totean vain, ettei tuo laulu vakuuta eikä tempaa mukaansa...
Ei varmaan vakuuta, sillä kun sun uskovaisen satuja lukee ...
niin ei voi kun ihmetellä.
Että voiko ihminen elää noin suuressa itsepetoksessa???
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063240Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951482- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1591265Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.51838