Aatteen valinnasta

Anonyymi-ap

Tuleeko kaikille ihmisille jossain vaihteessa eteen kysymys, kumman valitsisin ateismin vai teismin? Vai onko ko. kysymys ajankohtainen ateisteille vain sellaisissa kulttuureissa, joissa jokin teismi on pääuskontona? Mitä erilaisia haasteita ateistit kokevat erilaisissa teistisissä kulttuureissa?

13

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • En huomannut Reaganin mainitsevan kertaakaan Jumalaa tai Jeesusta.


      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        ❤️ ­­N­­­y­­­m­f­o­­­m­a­­a­n­i -> https://tiny.tw/3BTx#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Useimmat omaksuvat uskonsa äidinmaidon mukana - ts. kasvatuksen seurauksena. Hindut kasvavat hinduiksi, buddhalaiset buddhalaisiksi ja muslimit muslimeiksi: todellista valinnanvaraa ei ole.

      Valistuksen jälkeen USA ja Eurooppa sekularisoituivat. Uskonnon vapaus taisi tulla Ranskan suuren vallankumouksen (1789) jälkeen. Vähitellen sukupolvelta toiselle periytyvän uskonnon merkitys on vähentynyt länsimaissa. Individualismin ja uskonnon vapauden myötä jokainen voi valita oman uskonsa itse.

      Minä yritin kristinuskoon kasvatettuna löytää uskoa lukemalla Raamatun ja muita uskonnollisia kirjoja. En löytänyt ensimmäistäkään syytä sokealle uskolle. Olen ateisti, koska en usko Jumalaan tai jumaliin. Ei se edes ollut mikään valinta. Uskon etsiminen vahvisti vain sen, että en usko. Ja 30 vuoden ateistisuuden jälkeen en edes haluaisi tulla uskooon ja pelastua kristinuskon määritelmien mukaisesti.

    • Anonyymi

      Itse en valinnut ateismia. Minut kasvatettiin kristinuskoon joka hälveni iän ja tiedon kartuttua. Lopulta jouduin toteamaan etten näe syytä uskoa jumaliin.

      Uskonnosta toiseen hyppääminen voi olla valintakysymys. Tai näin olen kuullut teisteiltä.

      Toki jos olisi kulttuuri jossa ei olisi mitään jumaluskoja, niin eipä siinä mitään epäselvyyttä edes olisi.

      Ateisteja on kautta aikojen murhattu ateistisuuden takia, jonka näen aika oleellisena haasteena. Tänäkin päivänä voi henki lähteä teistisimmissä paikoissa

      • Anonyymi

        Minussa näette esimerkin kuinka empaattinen ihmislapsesta tulee kun kommunisti vanhemmat hänet kasvattavat.

        Kiitos vanhemmilleni kunnioitan teitä.

        Varma Tieto
        Toisenpolven ateisti


      • Anonyymi

        Hyvä alku näin maailmanlopun lähestyessä


    • Anonyymi

      Terve ja terveessä ympäristössä kasvanut järkevä ihminen ei tarvitse uskontoa tai kuviteltua jumalaa yhtään mihinkään. Aivan uskomattomana on siis vapahdettu koko riesasta.

    • Anonyymi

      Minä tajusin vasta joskus esikouluikäisenä, että jotkut aikuiset uskovat satu-olentoihin. Siinä vaiheessa lähinnä jäin ihmettelemään, miten aikuiset ihmiset uskovat ”mörköihin”. Ei siinä mitään ”valintoja” tehty. Siitä alkoi ihmettely, joka ei ole vieläkään päättynyt. Kaipa jotkut tuntevat ”mörön” läsnäolon ja pitävät sen vuoksi mörköjä todellisina. Jotkut taas leikkivät mukana, koska ”mörköihin” uskominen jotenkin kuuluu asiaan.

      Ja tässä tarkoitan möröllä mitä tahansa maagista henkiolentoa, jolla on äly muttei fyysistä ruumista.

    • Anonyymi

      Teisti, jumala voi olla on lapsen mielipide , koska hän ei tiedä .
      Ateismi , tulee vartuttua , jokin asia laukaisee ateismin, yleensä ymmärrys .

      • Anonyymi

        Minä olen ollut ateisti syntymästäni saakka. Pelkäsin pienenä mörköjä, mutten koskaan uskonut jumal-olentoihin. Jossain esikouluiässä minulle tuli täytenä ymmärryksenä, että jotkut aikuiset pitävät Raamatun satuja tosina. Minä olin aina pistänyt Mooses, Jeesus ja Aatami-tarinat samaan purkkiin Punahilkan muiden satujen kanssa. Sadunhan tunnistaa siitä, että siinä tapahtuu asioita, mitä ei oikeasti voi tapahtua (ns. ihmeitä).


    • "Tuleeko kaikille ihmisille jossain vaihteessa eteen kysymys, kumman valitsisin ateismin vai teismin?"

      Itse muistan sen, kuinka olin mukana elämäni alusta asti lahkolaisessa teismissä. Aluksi se tuntui pelkästään siltä, että aikuiset olivat mielisairaita ja pahoja ihmisiä. Hieman vanhempana tajusin, että aikuiset olivat kognitiivisesti täysin sekaisin. HImean myöhemmin kun opin lukemaan ja omaksumaan itse tietoa niin se oli varma rokote teismiä vastaan ja kaiken tämän johdosta en ole koskaa ollut uskovainen.

      Aivan lapsuudessa minua tosiaan suojasi jumaluskoilta uskovaisten absoluuttinen pahuus ja mielisairaus.

      • Anonyymi

        Minua taas suojasi uskonnoilta vanhempieni hyvyys ja heidän kommunismi ja Neuvostoliiton ihannointi. Uskovien leimaaminen pahoiksi pahoinpitelijöiksi myös osaltaan suojeli uskonnolta vaikka koko koululaitos suojeli pahoja uskovaisia.
        Varma Tieto
        Toisenpolven ateisti


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      123
      1875
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      193
      1488
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1198
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      45
      1172
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      87
      1057
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      995
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      900
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      846
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      817
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      771
    Aihe