Oletko kova vai pehmeä ateisti?

Mosambikissa on luojajumala Muluku, jonka myytti kertoo seuraavaa:

Hän kaivoi kaksi reikää; toisesta tuli mies ja toisesta nainen. Hän antoi heille viljeltäväksi maata sekä työkaluja, siemeniä ja astioita. Hän käski heitä kylvämään siemenet, rakentamaan talon ja valmistamaan ruokaa. Sen sijaan mies ja nainen pureskelivat raakoja siemeniä, pilasivat ja rikkoivat astiat, heittivät työkalut pois ja menivät sitten metsään piiloutumaan. Muluku suuttui. Hän kutsui uros- ja naarasapinan ja antoi heille samat asiat, jotka hän oli antanut miehelle ja naiselle, ja hän antoi heille samat ohjeet. Kaksi apinaa kaivoivat maan, rakensivat talon, korjasivat viljan ja keittivät sen kattiloissa. Ne ovat ruokaa Mulukun tarjoamista lautasista. Jumala oli tyytyväinen. Hän katkaisi apinoiden hännät ja kiinnitti ne kahteen tottelemattomaan ihmiseen sanoen, että he olisivat tästä lähtien apinoita ja apinoista ihmisiä.

https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/oi/authority.20110803100216247

Löydätkö Mulukun myytistä ristiriitaa havaitun todellisuuden kanssa? Itse en löydä. Mulukun myytti on paljon uskottavampi kuin Lähi-idän vuohipaimenten myytti. Mulukun myytti on nykyisen käsityksen mukainen, ihminen ja apina ovat lähisukulaisia. Muluun myytissä ei muovailla savesta ihmisiä ja apinoita. Olisi paljon helpompaa olla ateisti Jumalan kuin Mulukun suhteen. Miten sinun kohdallasi on? Oletko 100% positiivinen ateisti Mulukun suhteen? Itse en pysty olemaan. Mulukuun liittyvät faktat ovat niin todellisia, että Muluku saattaa olla olemassa. Vai mitä mieltä olet?

5

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Oletko kova vai pehmeä ateisti"

      Tämä on mielenkiintoinen kysymys, ja hyvä esimerkki siitä miksi todellisuus on jopa monimutkaisempi kuin jako neljään. :)

      Teknisesti ottaen olen positiivinen ateisti kun puhutaan jokaisesta jumaluudesta josta toistaiseksi olen kuullut koska niin kristinusko kuin buddhismi tai muluku-ismi ei ole täyttänyt vaatimuksia että pystyisin ottamaan mitään näistä vakavasti.

      Toisaalta riippuen jumaluuden määritelmästä, en tietenkään pysty täysin sulkemaan pois mahdollisuutta että esimerkiksi jokin päivä törmäisimme esimerkiksi tarpeeksi teknologisesti kehittyneeseen toiseen lajiin joka täyttäisi ainakin osan jumaluuden määritelmistä.

      Tai esimerkiksi jos joku määrittelisi universumin jumaluudeksi jolla ei ole omaa henkilöllistä tahtoa, teknisesti ottaen se voisi olla totta toisaalta täysin merkityksetön väite.

      Eli katson että helpompi vain määritellä olevani ateisti, vaikka kaikkiin esitettyihin jumaluuksiin nähden olen positiivinen ateisti.

    • Anonyymi

      Saattaa se Muluku olla olemassa, mutta se Muluku pettää:
      Se voi olla demoni, yksi Raamatussa kerrotuista langenneista enkeleistä.
      Jos se mulukku näyttäytyy niin älä ala keskustelemaan sen kanssa muuta kuin käske sen painua omaan paikkaansa.

      Ilmestyskirja 12:

      7Taivaassa syttyi sota. Mikael ja hänen enkelinsä kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Lohikäärme enkeleineen teki vastarintaa

      8mutta kärsi tappion, eikä sille ja sen joukolle ollut enää sijaa taivaassa.

      9Tuo suuri lohikäärme, tuo muinaisaikojen käärme, jota kutsutaan Paholaiseksi ja Saatanaksi, tuo koko ihmiskunnan eksyttäjä, syöstiin maan päälle, ja samoin syöstiin alas sen enkelit.

      10Minä kuulin, kuinka taivaassa sanottiin kovalla äänellä:
      – Nyt on pelastus tullut,
      meidän Jumalallamme on kuninkuus ja mahti
      ja hänen Voidellullaan valta.
      Nyt on Syyttäjä syösty alas,
      tuo, joka meidän Jumalamme edessä
      syytti veljiämme päivin ja öin.

      11 He voittivat hänet,
      Karitsan veri ja heidän todistuksensa
      toivat heille voiton.
      He eivät säästäneet henkeään
      vaan olivat valmiit kuolemaankin.

      12 Iloitkaa siis, taivaat
      ja te taivaiden asukkaat!
      Mutta voi maata ja merta –
      Saatana on laskeutunut teidän luoksenne!
      Se on raivon vallassa, sillä se tietää,
      että sen aika on lyhyt.

      • Anonyymi

        Eräs nainen 1980-luvulla mainitsi, että jotkut asiat - en muista mitkä - menevät sille
        "mustalle ukolle".

        Se "musta ukko" voi olla henkivalta, joka sanoo olevansa vaikka naisen kuollut isä.
        Tämä henkivalta-demoni voi sanoa erilaisia asioita naisen isän elämästä - ja aivan oikein,
        mutta yhtäkaikki:
        kyseessä on Suuri Valehtelija.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      44
      3081
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      88
      2095
    3. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      78
      1719
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1445
    5. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      239
      1235
    6. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      148
      1104
    7. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      1074
    8. Kyllä tämä tästä kääntyy hoki Orpo tänään eduskunnassa

      Mihin suuntaan se sitten kääntyy? Kyllä on mielenkiintoista odottaa tätä "käännöstä" mihin Orpo uskoo. Milloin ja miten
      Maailman menoa
      116
      1059
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      13
      1018
    10. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      48
      1011
    Aihe