Moniautoyrityksen laiton palkanmaksu

Anonyymi-ap

Pilaa ja vääristää taksialan kannattavuutta sekä vääristää kilpailua.
Mikäli palkat maksettaisi tilaajavastuusopimuksessa määrättyjen lakien mukaan ja alalla olisi valvontaa, myös alihintaiset yhteiskunnan kustantamat ajot jäisivät historiaan.

Myös taksiyrittäjän suhde paljon määräävää välityskeskukseen on hämärä. Taksiyrittäjän voi melkein rinnastaa keskuksen työntekijäksi. Mikäli näin päätettäisiin niin taas alihintaiset kuljetukset kävisivät mahdottomaksi koska palkkakulut nousisivat lisien ja lomien takia. Kukaan ei enää voisi teettää ilmaista työtä.

EU-parlamentti: Valvotuille ja johdetuille ruokaläheteille kuuluu asema työntekijänä
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010383751.html

12

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suurin ongelma on vastuuttomat virkailijat, jotka hyväksyvät kaikki laittomuudet.

      • Anonyymi

        Kela ja kunnat kaikissa julkisten kuljetusten kilpailutuksissa tätä vaatii ja edellyttää ajoja suorittavilta taksiyrityksiltä.

        Esimerkiksi Suomen Taksiliiton puheenjohtajalla on useita työntekijöitä palkattuna useissa autoissa. Olisi hyvä kuulla esimerkiksi häneltä kuinka taksinkuljettajan palkat kuuluu laillisesti maksaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kela ja kunnat kaikissa julkisten kuljetusten kilpailutuksissa tätä vaatii ja edellyttää ajoja suorittavilta taksiyrityksiltä.

        Esimerkiksi Suomen Taksiliiton puheenjohtajalla on useita työntekijöitä palkattuna useissa autoissa. Olisi hyvä kuulla esimerkiksi häneltä kuinka taksinkuljettajan palkat kuuluu laillisesti maksaa?

        Tämä valvomattomuus ja ilmaisen työn teettämisen pilaa koko taksialan.
        Mahdollistaa kuljettajien pitämisen töissä ilman palkkalain heille takaamia palkanlisiä.

        https://kasanenvuorinen.fi/vaasan-hovioikeus-12-1-2016-taksiyhtion-palkanmaksujarjestelma-oli-tyoaikalain-vastainen/

        Taksiliitto voisi viimein tehdä jutun taksinkuljettajan palkanmaksusta. Nyt kentällä on paljon epätietoisuutta ilmassa. Myös kuljettajat alkavat herätä tilanteeseen joka on täysin poikkeava verrattuna mihinkään muuhun alaan.


    • Anonyymi

      Tilaajavastuusopimus on vaatimuksena kilpailutuksissa aina ja edellyttää palkka - ja työaikalain noudattamista.

      Tämä takaa palkanlisät ja ylityökorotukset työntekijälle §

      Pelkkä provisio on siis laiton. Kuljettajialle kuuluu myös palkanlisät.

      Helposti vakituinen kuljettaja tyhmyyttään menettää ainakin noin 5000e per vuosi ja näitä oikeusteitse on haettu. Autoilija häviää nämä palkkakiistat aina.

    • Anonyymi

      Toki tästä ei kaikki tykkää ja tämä teksti on rajua. Mutta täyttä totta ja näin tämän kuuluu myös mennä kun näitä sopimuksia kirjoitetaan kerran niin niitä kuuluu myös kuljetuksissa noudattaa.

      • Anonyymi

        Suurin osa laittomalla tavalla suoritetuista kuljetuksista on sosiaali ja tai terveyspalveluita, kuten Kelan ajot. Kannattaa olla yhteydessä ministeriöön ja kysyä miksi maanlaajuinen laiton järjestelmä on sallittua. Sama ministeriö valvoo hyvinvointialueita, kuten koulu ym. kuljetuksien kilpailutusta.
        https://stm.fi/sotepalvelut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa laittomalla tavalla suoritetuista kuljetuksista on sosiaali ja tai terveyspalveluita, kuten Kelan ajot. Kannattaa olla yhteydessä ministeriöön ja kysyä miksi maanlaajuinen laiton järjestelmä on sallittua. Sama ministeriö valvoo hyvinvointialueita, kuten koulu ym. kuljetuksien kilpailutusta.
        https://stm.fi/sotepalvelut

        Jäikö sulta rahat saamatta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa laittomalla tavalla suoritetuista kuljetuksista on sosiaali ja tai terveyspalveluita, kuten Kelan ajot. Kannattaa olla yhteydessä ministeriöön ja kysyä miksi maanlaajuinen laiton järjestelmä on sallittua. Sama ministeriö valvoo hyvinvointialueita, kuten koulu ym. kuljetuksien kilpailutusta.
        https://stm.fi/sotepalvelut

        Ministeriössä olisi syytä puuttua taksijärjestelmään, joka on käytännössä välityspalveluiden ylläpitämä rikollisorganisaatio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäikö sulta rahat saamatta?

        Ja kyydit ajamatta


    • Anonyymi

      Seuraava aloite voisi toteutuessaan parantaa mm. alustatalouden välityksissä ajavien kuljettajien asemaa:
      EU-parlamentti: Valvotuille ja johdetuille ruokaläheteille kuuluu asema työntekijänä
      https://www.is.fi/politiikka/art-2000010383751.html

      Keinot jo nykyisen laittoman tilanteen korjaamiseksi löytyisivät, jos olisi tahtoa.
      Taitaa tyssätä siihen, että tahto puuttuu?
      Halvat kyydit tärkeämmät?

    • Anonyymi

      Eikö Taksiliittossa tiedetä miten taksinkuljettajan palkat kuuluu laillisesti maksaa??
      Tämä on yksi syy miksi erosin tuosta liitosta.
      Samanlainen toimintamalli kuin välitysyhtiöillä, puututaan vain niihin asioihin jotka haittaavat omaa toimintaa.
      Työaika- eikä palkkalakia valvota ollenkaan.
      Sen sijaan vaaditaan kuittaamaan alihintaisia kuljetuksia joihin autoilija ei ole voinut vaikuttaa ja uhkaillaan kyydinvälityksen sulkemisella.
      Eli ollaan työntekijöitä kun välityskeskus käyttää työnjohto oikeutta taksiyrityksiin.

      • Anonyymi

        Ja sitten tämä Taksikuutio Oy vetää hurjat provisiot kelakyydeistä. Mikään muu maksuliikennevälittäjä ei ole yhtä kallis.
        Alkaa olla mitta täynnä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      896
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      753
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      734
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      60
      730
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      727
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      665
    Aihe