Pilaa ja vääristää taksialan kannattavuutta sekä vääristää kilpailua.
Mikäli palkat maksettaisi tilaajavastuusopimuksessa määrättyjen lakien mukaan ja alalla olisi valvontaa, myös alihintaiset yhteiskunnan kustantamat ajot jäisivät historiaan.
Myös taksiyrittäjän suhde paljon määräävää välityskeskukseen on hämärä. Taksiyrittäjän voi melkein rinnastaa keskuksen työntekijäksi. Mikäli näin päätettäisiin niin taas alihintaiset kuljetukset kävisivät mahdottomaksi koska palkkakulut nousisivat lisien ja lomien takia. Kukaan ei enää voisi teettää ilmaista työtä.
EU-parlamentti: Valvotuille ja johdetuille ruokaläheteille kuuluu asema työntekijänä
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010383751.html
Moniautoyrityksen laiton palkanmaksu
12
269
Vastaukset
- Anonyymi
Suurin ongelma on vastuuttomat virkailijat, jotka hyväksyvät kaikki laittomuudet.
- Anonyymi
Kela ja kunnat kaikissa julkisten kuljetusten kilpailutuksissa tätä vaatii ja edellyttää ajoja suorittavilta taksiyrityksiltä.
Esimerkiksi Suomen Taksiliiton puheenjohtajalla on useita työntekijöitä palkattuna useissa autoissa. Olisi hyvä kuulla esimerkiksi häneltä kuinka taksinkuljettajan palkat kuuluu laillisesti maksaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kela ja kunnat kaikissa julkisten kuljetusten kilpailutuksissa tätä vaatii ja edellyttää ajoja suorittavilta taksiyrityksiltä.
Esimerkiksi Suomen Taksiliiton puheenjohtajalla on useita työntekijöitä palkattuna useissa autoissa. Olisi hyvä kuulla esimerkiksi häneltä kuinka taksinkuljettajan palkat kuuluu laillisesti maksaa?Tämä valvomattomuus ja ilmaisen työn teettämisen pilaa koko taksialan.
Mahdollistaa kuljettajien pitämisen töissä ilman palkkalain heille takaamia palkanlisiä.
https://kasanenvuorinen.fi/vaasan-hovioikeus-12-1-2016-taksiyhtion-palkanmaksujarjestelma-oli-tyoaikalain-vastainen/
Taksiliitto voisi viimein tehdä jutun taksinkuljettajan palkanmaksusta. Nyt kentällä on paljon epätietoisuutta ilmassa. Myös kuljettajat alkavat herätä tilanteeseen joka on täysin poikkeava verrattuna mihinkään muuhun alaan.
- Anonyymi
Tilaajavastuusopimus on vaatimuksena kilpailutuksissa aina ja edellyttää palkka - ja työaikalain noudattamista.
Tämä takaa palkanlisät ja ylityökorotukset työntekijälle §
Pelkkä provisio on siis laiton. Kuljettajialle kuuluu myös palkanlisät.
Helposti vakituinen kuljettaja tyhmyyttään menettää ainakin noin 5000e per vuosi ja näitä oikeusteitse on haettu. Autoilija häviää nämä palkkakiistat aina. - Anonyymi
Toki tästä ei kaikki tykkää ja tämä teksti on rajua. Mutta täyttä totta ja näin tämän kuuluu myös mennä kun näitä sopimuksia kirjoitetaan kerran niin niitä kuuluu myös kuljetuksissa noudattaa.
- Anonyymi
Suurin osa laittomalla tavalla suoritetuista kuljetuksista on sosiaali ja tai terveyspalveluita, kuten Kelan ajot. Kannattaa olla yhteydessä ministeriöön ja kysyä miksi maanlaajuinen laiton järjestelmä on sallittua. Sama ministeriö valvoo hyvinvointialueita, kuten koulu ym. kuljetuksien kilpailutusta.
https://stm.fi/sotepalvelut - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurin osa laittomalla tavalla suoritetuista kuljetuksista on sosiaali ja tai terveyspalveluita, kuten Kelan ajot. Kannattaa olla yhteydessä ministeriöön ja kysyä miksi maanlaajuinen laiton järjestelmä on sallittua. Sama ministeriö valvoo hyvinvointialueita, kuten koulu ym. kuljetuksien kilpailutusta.
https://stm.fi/sotepalvelutJäikö sulta rahat saamatta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurin osa laittomalla tavalla suoritetuista kuljetuksista on sosiaali ja tai terveyspalveluita, kuten Kelan ajot. Kannattaa olla yhteydessä ministeriöön ja kysyä miksi maanlaajuinen laiton järjestelmä on sallittua. Sama ministeriö valvoo hyvinvointialueita, kuten koulu ym. kuljetuksien kilpailutusta.
https://stm.fi/sotepalvelutMinisteriössä olisi syytä puuttua taksijärjestelmään, joka on käytännössä välityspalveluiden ylläpitämä rikollisorganisaatio.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jäikö sulta rahat saamatta?
Ja kyydit ajamatta
- Anonyymi
Seuraava aloite voisi toteutuessaan parantaa mm. alustatalouden välityksissä ajavien kuljettajien asemaa:
EU-parlamentti: Valvotuille ja johdetuille ruokaläheteille kuuluu asema työntekijänä
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010383751.html
Keinot jo nykyisen laittoman tilanteen korjaamiseksi löytyisivät, jos olisi tahtoa.
Taitaa tyssätä siihen, että tahto puuttuu?
Halvat kyydit tärkeämmät? - Anonyymi
Eikö Taksiliittossa tiedetä miten taksinkuljettajan palkat kuuluu laillisesti maksaa??
Tämä on yksi syy miksi erosin tuosta liitosta.
Samanlainen toimintamalli kuin välitysyhtiöillä, puututaan vain niihin asioihin jotka haittaavat omaa toimintaa.
Työaika- eikä palkkalakia valvota ollenkaan.
Sen sijaan vaaditaan kuittaamaan alihintaisia kuljetuksia joihin autoilija ei ole voinut vaikuttaa ja uhkaillaan kyydinvälityksen sulkemisella.
Eli ollaan työntekijöitä kun välityskeskus käyttää työnjohto oikeutta taksiyrityksiin.- Anonyymi
Ja sitten tämä Taksikuutio Oy vetää hurjat provisiot kelakyydeistä. Mikään muu maksuliikennevälittäjä ei ole yhtä kallis.
Alkaa olla mitta täynnä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1192711
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2561165- 941151
- 81094
Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt791021Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.63943Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr12940- 30906
IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku42845Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie38817