Minulla on 5000km ajettu Grand Scenic. Tänään ei sitten enää kuljettajan lasi aukea. Jäätymisestä ei voi olla kyse kun lämmintä oli 20C.
1000 km sitten hajosi kuljettajan penkin kallistusmekanismi. Lisäksi kylmällä ilmalla alle 5 lämpötilassa vaihteensiirto takertelee - etenkin 2.vaihde.
Edellisessä autossani Megane II Breakissa ei ollut mitään ongelmia niinä 20000km aikana kun sen omistin.
Grand Scenichän kasataan Ranskassa ja Megane II Break Espanjassa. Voisiko sillä olla vaikutusta vai onkohan itselle nyt sattunut maanantaikappale.
Vituttaa kyllä suunnattomasti tämä huollossa ramppaaminen. Vasta 4 kuukautta ja 5000km takana ja jo nyt näin paljon ongelmia. Alkaa pikkuhiljaa uskomaan niihin ADACin tilastoihin. Perkele.
Laatuongelmia Grand Scenicissä
36
16598
Vastaukset
- Avantis
No onpa sinulla ongelmat!!
Lukisit muita palstoja ennen kuin tulen tänne pikkuvikojasi selittelemään!!!!!!!!!!!!- markot
Toivotaan parasta, että tässä olisi nyt ne laatuongelmat sitten koettu. Otin kyllä varmuuden vuoksi huoltosopparinkin, jos alkaa näyttää siltä, että auto alkaa hajoamaan käsiin.
Mielestäni kyllä aivan uudessa autossa ei näin paljon vikoja saisi olla. Onhan tämä jo kolmas kerta kun joutuu 4 kk sisään viemään huoltoon. Kai se saa vituttaa ja pistää kirjoittamaan tänne?
Olen lueskellut muitakin palstoja, mutten siellä mitään ihmeellisiä vikoja ole havainnut. Ei ainakaan näin uudessa autossa.
Onko muilla ollut mitään vikoja Grand Scenicissä tai Scenicissä? Olisi hyvä tietää onko ollut vain huono säkä vai onko odotettavissa lisää vikoja. - ibbe
markot kirjoitti:
Toivotaan parasta, että tässä olisi nyt ne laatuongelmat sitten koettu. Otin kyllä varmuuden vuoksi huoltosopparinkin, jos alkaa näyttää siltä, että auto alkaa hajoamaan käsiin.
Mielestäni kyllä aivan uudessa autossa ei näin paljon vikoja saisi olla. Onhan tämä jo kolmas kerta kun joutuu 4 kk sisään viemään huoltoon. Kai se saa vituttaa ja pistää kirjoittamaan tänne?
Olen lueskellut muitakin palstoja, mutten siellä mitään ihmeellisiä vikoja ole havainnut. Ei ainakaan näin uudessa autossa.
Onko muilla ollut mitään vikoja Grand Scenicissä tai Scenicissä? Olisi hyvä tietää onko ollut vain huono säkä vai onko odotettavissa lisää vikoja.... on kyllä GS:ssä ollut vajaan vuoden ja 16 tkm aikana jonkin verran, mutta enpä menisi sanomaan, että olisi ollut sen enempää kuin muissakaan merkeissä uutena.
Mitä tähän mennessä on tehty, on pääpiirteissään:
- joustintukien yläpään laakerit vaihdettu (kolahtelu)
- vinkuvia jarruja yritetty korjailla
- kuskin penkki vaihdetaan narinoiden vuoksi
- irronneen pakoputken suojan uudelleenkiinnitys - resonoi ja kolisi
- radion fiksailu (sattumanvarainen ja ERITTÄIN huomattava vol /-)
- vaihteisto kylmällä, varsinkin se kakkonen, kytkin "ilmattu" ja vaihteensiirtovaijeri tsekattu
- kylmäkäynnin "takkuisuus"
- tuulilasin laatu...? Monta kertaa saanut jo paikkailla halkeamia.
Eli ei siis paljon mitään :) Kaikesta huolimatta minulla on edelleen pääosin positiivinen kuva autosta, vaikka on kyllä sanottava, ettei yleinen laadun tuntuma ole kaksisen vakuuttava.
Itse en ole rampannut huollossa jokaisen vian jälkeen välittömästi (jos vian luonne ei ole sitä vaatinut), vaan olen kerännyt vikalistan, jonka olen sitten kerralla mennyt esittämään. Mutta täytyy tässä yhteydessä sanoa, että ainakin minun silmissäni paljon parjatun Bilian toiminta on ollut erittäin positiivista ainakin tähänastisten takuukorjausten suhteen.
Ja mitä tulee aikaisemmin mainitsemaasi espanjalaiseen työnlaatuun, niin kokemusteni pohjalta espanjassa kasatut autot ovat olleet varsin laadukkaita. Tosin siellä kyllä tapahtuu melkoisiakin yksilökohtaisia lapsuksia, kuten eri mallimerkinnät eri puolilla autoa tai väärät vanne/rengaskoot väärässä autossa tms. - markot
ibbe kirjoitti:
... on kyllä GS:ssä ollut vajaan vuoden ja 16 tkm aikana jonkin verran, mutta enpä menisi sanomaan, että olisi ollut sen enempää kuin muissakaan merkeissä uutena.
Mitä tähän mennessä on tehty, on pääpiirteissään:
- joustintukien yläpään laakerit vaihdettu (kolahtelu)
- vinkuvia jarruja yritetty korjailla
- kuskin penkki vaihdetaan narinoiden vuoksi
- irronneen pakoputken suojan uudelleenkiinnitys - resonoi ja kolisi
- radion fiksailu (sattumanvarainen ja ERITTÄIN huomattava vol /-)
- vaihteisto kylmällä, varsinkin se kakkonen, kytkin "ilmattu" ja vaihteensiirtovaijeri tsekattu
- kylmäkäynnin "takkuisuus"
- tuulilasin laatu...? Monta kertaa saanut jo paikkailla halkeamia.
Eli ei siis paljon mitään :) Kaikesta huolimatta minulla on edelleen pääosin positiivinen kuva autosta, vaikka on kyllä sanottava, ettei yleinen laadun tuntuma ole kaksisen vakuuttava.
Itse en ole rampannut huollossa jokaisen vian jälkeen välittömästi (jos vian luonne ei ole sitä vaatinut), vaan olen kerännyt vikalistan, jonka olen sitten kerralla mennyt esittämään. Mutta täytyy tässä yhteydessä sanoa, että ainakin minun silmissäni paljon parjatun Bilian toiminta on ollut erittäin positiivista ainakin tähänastisten takuukorjausten suhteen.
Ja mitä tulee aikaisemmin mainitsemaasi espanjalaiseen työnlaatuun, niin kokemusteni pohjalta espanjassa kasatut autot ovat olleet varsin laadukkaita. Tosin siellä kyllä tapahtuu melkoisiakin yksilökohtaisia lapsuksia, kuten eri mallimerkinnät eri puolilla autoa tai väärät vanne/rengaskoot väärässä autossa tms.Valitettavasti ei voi kerätä näitä vikoja yhteen huoltokertaan. Kuskin tuolinsäätö on melkein pakko olla kunnossa. Se kun jämähtää väärään asentoon niin menee niskat jumiin tai ajaminenkin voi olla mahdotonta. Parkkihalleihin on taas hyvin hankala ajaa jos ei saa kuskin ikkunaa auki.
- Mja
ibbe kirjoitti:
... on kyllä GS:ssä ollut vajaan vuoden ja 16 tkm aikana jonkin verran, mutta enpä menisi sanomaan, että olisi ollut sen enempää kuin muissakaan merkeissä uutena.
Mitä tähän mennessä on tehty, on pääpiirteissään:
- joustintukien yläpään laakerit vaihdettu (kolahtelu)
- vinkuvia jarruja yritetty korjailla
- kuskin penkki vaihdetaan narinoiden vuoksi
- irronneen pakoputken suojan uudelleenkiinnitys - resonoi ja kolisi
- radion fiksailu (sattumanvarainen ja ERITTÄIN huomattava vol /-)
- vaihteisto kylmällä, varsinkin se kakkonen, kytkin "ilmattu" ja vaihteensiirtovaijeri tsekattu
- kylmäkäynnin "takkuisuus"
- tuulilasin laatu...? Monta kertaa saanut jo paikkailla halkeamia.
Eli ei siis paljon mitään :) Kaikesta huolimatta minulla on edelleen pääosin positiivinen kuva autosta, vaikka on kyllä sanottava, ettei yleinen laadun tuntuma ole kaksisen vakuuttava.
Itse en ole rampannut huollossa jokaisen vian jälkeen välittömästi (jos vian luonne ei ole sitä vaatinut), vaan olen kerännyt vikalistan, jonka olen sitten kerralla mennyt esittämään. Mutta täytyy tässä yhteydessä sanoa, että ainakin minun silmissäni paljon parjatun Bilian toiminta on ollut erittäin positiivista ainakin tähänastisten takuukorjausten suhteen.
Ja mitä tulee aikaisemmin mainitsemaasi espanjalaiseen työnlaatuun, niin kokemusteni pohjalta espanjassa kasatut autot ovat olleet varsin laadukkaita. Tosin siellä kyllä tapahtuu melkoisiakin yksilökohtaisia lapsuksia, kuten eri mallimerkinnät eri puolilla autoa tai väärät vanne/rengaskoot väärässä autossa tms.Kirjoitit:
"- tuulilasin laatu...? Monta kertaa saanut jo paikkailla halkeamia. "
Mistä on kysymys, uusi Scenic ja monta kertaa paikkailut tuulilasin halkeamia? Nyt en ymmärrä. Jos tuulilasi halkeaa itsestään uudessa autossa, niin kysymyshän on rakenneviasta jonka pitäisi mennä takuuna. Ja sellaista haljennutta tuulilasia ei "paikkailla" (monta kertaa) vaan se vaihdetaan . Vai ovatko nuo monta kertaa tulleet jostain ulkoisista tekijöistä eli kiveniskemistä? Silloin ei tietenkään ole kysymys tuulilasin vaan tien laadusta.
On nimittäin autoja (varsinkin taksimersut) joissa tuulilasi tosiaan halkeilee helposti itsestään ja sitä ei juuri paikkailla, kun kysymys on Mersun runkoa jäykistävästä osasta. Scenicistä en tiedä, itseltä irtosi Scenicissä vauhdissa (130 km/h) tuulilasin sivulta muoviprofiili ja repsotti sivuikkunan takana. Pysäydyin rampille ja työnsin profiilin takaisin tien laidassa. Se ei ollut mitenkään liimattu, vaan oli puristettu tuulilasin ja toisen muoviprofiilin väliin. Itse tuulilasi näytti olevan liimattu kumitiivisteeseen.
Kertoisitko vähän tarkemmin, mitä Scenicisi tuulilasille oikein oli tapahtunut ja miten maahantuoja suhtautui? Itsellä kun on lasikatto ja pakkasella kuuluva nitinä ja natina kuulosti välillä aika huolestuttavalta. - markot
Mja kirjoitti:
Kirjoitit:
"- tuulilasin laatu...? Monta kertaa saanut jo paikkailla halkeamia. "
Mistä on kysymys, uusi Scenic ja monta kertaa paikkailut tuulilasin halkeamia? Nyt en ymmärrä. Jos tuulilasi halkeaa itsestään uudessa autossa, niin kysymyshän on rakenneviasta jonka pitäisi mennä takuuna. Ja sellaista haljennutta tuulilasia ei "paikkailla" (monta kertaa) vaan se vaihdetaan . Vai ovatko nuo monta kertaa tulleet jostain ulkoisista tekijöistä eli kiveniskemistä? Silloin ei tietenkään ole kysymys tuulilasin vaan tien laadusta.
On nimittäin autoja (varsinkin taksimersut) joissa tuulilasi tosiaan halkeilee helposti itsestään ja sitä ei juuri paikkailla, kun kysymys on Mersun runkoa jäykistävästä osasta. Scenicistä en tiedä, itseltä irtosi Scenicissä vauhdissa (130 km/h) tuulilasin sivulta muoviprofiili ja repsotti sivuikkunan takana. Pysäydyin rampille ja työnsin profiilin takaisin tien laidassa. Se ei ollut mitenkään liimattu, vaan oli puristettu tuulilasin ja toisen muoviprofiilin väliin. Itse tuulilasi näytti olevan liimattu kumitiivisteeseen.
Kertoisitko vähän tarkemmin, mitä Scenicisi tuulilasille oikein oli tapahtunut ja miten maahantuoja suhtautui? Itsellä kun on lasikatto ja pakkasella kuuluva nitinä ja natina kuulosti välillä aika huolestuttavalta.No nytpä muuttui sähköikkunoiden toiminta kummalliseksi.
Eilen siis ei kuskin ikkuna auennut ollenkaan. Tänään aukeaa ja sulkeutuu 5 cm kerrallaan eli pitää näpyttää/vetää painiketta monta kertaa. Eilen vielä toimineet oikean puoleinen ikkuna ja toisen rivin ikkunat toimivat samalla tavalla.
Vähän epävarma olo on käyttää noita ikkunoita kun pelottaa, että lopettaa kokonaan toiminnan ja jää ikkuna aukiasentoon. - Filsu
ibbe kirjoitti:
... on kyllä GS:ssä ollut vajaan vuoden ja 16 tkm aikana jonkin verran, mutta enpä menisi sanomaan, että olisi ollut sen enempää kuin muissakaan merkeissä uutena.
Mitä tähän mennessä on tehty, on pääpiirteissään:
- joustintukien yläpään laakerit vaihdettu (kolahtelu)
- vinkuvia jarruja yritetty korjailla
- kuskin penkki vaihdetaan narinoiden vuoksi
- irronneen pakoputken suojan uudelleenkiinnitys - resonoi ja kolisi
- radion fiksailu (sattumanvarainen ja ERITTÄIN huomattava vol /-)
- vaihteisto kylmällä, varsinkin se kakkonen, kytkin "ilmattu" ja vaihteensiirtovaijeri tsekattu
- kylmäkäynnin "takkuisuus"
- tuulilasin laatu...? Monta kertaa saanut jo paikkailla halkeamia.
Eli ei siis paljon mitään :) Kaikesta huolimatta minulla on edelleen pääosin positiivinen kuva autosta, vaikka on kyllä sanottava, ettei yleinen laadun tuntuma ole kaksisen vakuuttava.
Itse en ole rampannut huollossa jokaisen vian jälkeen välittömästi (jos vian luonne ei ole sitä vaatinut), vaan olen kerännyt vikalistan, jonka olen sitten kerralla mennyt esittämään. Mutta täytyy tässä yhteydessä sanoa, että ainakin minun silmissäni paljon parjatun Bilian toiminta on ollut erittäin positiivista ainakin tähänastisten takuukorjausten suhteen.
Ja mitä tulee aikaisemmin mainitsemaasi espanjalaiseen työnlaatuun, niin kokemusteni pohjalta espanjassa kasatut autot ovat olleet varsin laadukkaita. Tosin siellä kyllä tapahtuu melkoisiakin yksilökohtaisia lapsuksia, kuten eri mallimerkinnät eri puolilla autoa tai väärät vanne/rengaskoot väärässä autossa tms.Kiva kuulla että en ole ainoa joka on 'päästään vialla...'. Eli mulla oli sama homma ton radion kanssa, välillä koveni ja välillä hiljeni ja siis todella paljon. Aluksi tämä tapahtui ehkä kerran viikossa ja tottakai silloin olin yksin autossa. Ajattelin että onko tässä hulluksi tulossa. Sitten tämä 'ominaisuus' alkoiesiintyä useammin ja onneksi silloin oli mukana autossa joko poika tai vaimo. Molemmat olivat sitä mieltä että isi ei ole hullu... ;-)
No sitten ei muuta kuin Biliaan. Sanoin tästä asiasta ja katselivat hieman ihmeissään. Sanoivat että johtuu varmaan autosarjasta, joka on asennettu radion yhteyteen. Tähän vastasin että ei voi olla koska autosarja ei ole käytössä kun känny vaihtui eikä sitä voi enää käyttää... Pahus, bilian puolelta. Ei sitten muuta kuin tilasivat uuden radion ja se siitä. Kun sitten kävin vaihdattamassa sen niin katselivat vähän että tossa on toi kuulovikainen, mutta eivät kuitenkaan sanoneet muuta kuin että nyt on radio vaihdettu.
Vaihtamisen jälkeen kyseistä ominaisuutta ei ole taphatunut kuin ehkä kerran tai kaksi vajaan vuoden aikana. Jotenkin tuntuu hassulta että joskus tekee jotain ja toisinaan ei.
Mutta nyt toimii kuitenkin suht hyvin. - markot
Filsu kirjoitti:
Kiva kuulla että en ole ainoa joka on 'päästään vialla...'. Eli mulla oli sama homma ton radion kanssa, välillä koveni ja välillä hiljeni ja siis todella paljon. Aluksi tämä tapahtui ehkä kerran viikossa ja tottakai silloin olin yksin autossa. Ajattelin että onko tässä hulluksi tulossa. Sitten tämä 'ominaisuus' alkoiesiintyä useammin ja onneksi silloin oli mukana autossa joko poika tai vaimo. Molemmat olivat sitä mieltä että isi ei ole hullu... ;-)
No sitten ei muuta kuin Biliaan. Sanoin tästä asiasta ja katselivat hieman ihmeissään. Sanoivat että johtuu varmaan autosarjasta, joka on asennettu radion yhteyteen. Tähän vastasin että ei voi olla koska autosarja ei ole käytössä kun känny vaihtui eikä sitä voi enää käyttää... Pahus, bilian puolelta. Ei sitten muuta kuin tilasivat uuden radion ja se siitä. Kun sitten kävin vaihdattamassa sen niin katselivat vähän että tossa on toi kuulovikainen, mutta eivät kuitenkaan sanoneet muuta kuin että nyt on radio vaihdettu.
Vaihtamisen jälkeen kyseistä ominaisuutta ei ole taphatunut kuin ehkä kerran tai kaksi vajaan vuoden aikana. Jotenkin tuntuu hassulta että joskus tekee jotain ja toisinaan ei.
Mutta nyt toimii kuitenkin suht hyvin.Minä havaitsin Megane II Breakissani, että jos auton sammuttaa ja radion jättää päälle, niin hetken päästä äänenvoimakkuus menee todella kovalle ja sitten taas hiljenee ajan myötä. Radio siis soi kovaa vaikka olisi volyymi nollilla.
Ajattelin, että tämä on ominaisuus, jolla radio/auto haluaa varoittaa kuljettajaa, että radio unohtui päälle. Jos näin on niin aivan turhaan, sillä kaikki sähkölaitteethan sammuvat puolen tunnin päästä. - Mja
markot kirjoitti:
No nytpä muuttui sähköikkunoiden toiminta kummalliseksi.
Eilen siis ei kuskin ikkuna auennut ollenkaan. Tänään aukeaa ja sulkeutuu 5 cm kerrallaan eli pitää näpyttää/vetää painiketta monta kertaa. Eilen vielä toimineet oikean puoleinen ikkuna ja toisen rivin ikkunat toimivat samalla tavalla.
Vähän epävarma olo on käyttää noita ikkunoita kun pelottaa, että lopettaa kokonaan toiminnan ja jää ikkuna aukiasentoon.Jotenkin hämärästi muistelen, että akun irroittaminen aiheuttaa resetointiongelmia sähköikkunassa. Se oli se kaveri joka oli vaihtanut ajovalon polttimon irroittamalla akun ja sen jälkeen kirjoitti tänne monta kertaa, mitä kaikkea piti alustaa uudelleen. Minusta yksi juttu liittyi sähköikkunoihin, jotain tuollaista silloin tapahtui. Sitten piti jotain tehdä? Voin muistaa väärinkin enkä rupea etsimään - vanhat jutut katoavat ketjuista muutenkin
- Mja
markot kirjoitti:
Minä havaitsin Megane II Breakissani, että jos auton sammuttaa ja radion jättää päälle, niin hetken päästä äänenvoimakkuus menee todella kovalle ja sitten taas hiljenee ajan myötä. Radio siis soi kovaa vaikka olisi volyymi nollilla.
Ajattelin, että tämä on ominaisuus, jolla radio/auto haluaa varoittaa kuljettajaa, että radio unohtui päälle. Jos näin on niin aivan turhaan, sillä kaikki sähkölaitteethan sammuvat puolen tunnin päästä.En tiedä liittyykö asiaan, ehkä tiedättekin että radiossa on nopeuden mukaan muuttuva volyymisäätö. Sen herkkyyttä voi säätää 5-portaisella asteikolla. Ohjeet löytyy radion manuskasta.
Volyymi vaihtuu myös itsestään RDS:n takia. Radio vaihtaa (asetuksista riippuen) eri asemalle samassa ketjussa jolloin volyymi muuttuu. Tämä voi tapahtua itsestään, kun vastaanottoherkkyys muuttuu. Lisäksi, jos NEWS-toiminto on päällä, YLE:n RDS vaihtaa ainakin pääkaupunkiseudulla Ylen ykkösestä Radio Suomeen uutiosten ajaksi, ja RS tulee kovemmalla volyymilla kuin Ylen ykkönen.
Jos liikennetiedotus (TRAFFIC) on päällä, se tulee kovemmalla volyymilla. JOs Pause on päällä, liikennetiedotus tulee läpi kuitenkin, mutta hiljaisella volyymilla.
Ainakin tällaista siis löytyy. Ja radio kytkee itsesnsä pois jo 20 minuutin päästä, vaikka ihmiset istuisivat sisällä kuuntelemassa, mutta moottori sammutettuna. Se ei edes välitä siitä vaikka kuskin ovi olisi koko ajan kiinni. Tämän huomasin eilen lossia odotellessani. En tiennytkään että 20 min sääntö sammuttaa myös automaattisessa tilassa (eli siinä missä radio käynnistyy kun moottorin käynnistää) - ai niin, kävinhän välillä takapaksia katsomassa, mutta kortti oli sisällä. - ibbe
Mja kirjoitti:
En tiedä liittyykö asiaan, ehkä tiedättekin että radiossa on nopeuden mukaan muuttuva volyymisäätö. Sen herkkyyttä voi säätää 5-portaisella asteikolla. Ohjeet löytyy radion manuskasta.
Volyymi vaihtuu myös itsestään RDS:n takia. Radio vaihtaa (asetuksista riippuen) eri asemalle samassa ketjussa jolloin volyymi muuttuu. Tämä voi tapahtua itsestään, kun vastaanottoherkkyys muuttuu. Lisäksi, jos NEWS-toiminto on päällä, YLE:n RDS vaihtaa ainakin pääkaupunkiseudulla Ylen ykkösestä Radio Suomeen uutiosten ajaksi, ja RS tulee kovemmalla volyymilla kuin Ylen ykkönen.
Jos liikennetiedotus (TRAFFIC) on päällä, se tulee kovemmalla volyymilla. JOs Pause on päällä, liikennetiedotus tulee läpi kuitenkin, mutta hiljaisella volyymilla.
Ainakin tällaista siis löytyy. Ja radio kytkee itsesnsä pois jo 20 minuutin päästä, vaikka ihmiset istuisivat sisällä kuuntelemassa, mutta moottori sammutettuna. Se ei edes välitä siitä vaikka kuskin ovi olisi koko ajan kiinni. Tämän huomasin eilen lossia odotellessani. En tiennytkään että 20 min sääntö sammuttaa myös automaattisessa tilassa (eli siinä missä radio käynnistyy kun moottorin käynnistää) - ai niin, kävinhän välillä takapaksia katsomassa, mutta kortti oli sisällä.No tuohan oli Biliassakin eka kysymys, eli halusivat typertää asiakkaan laakista kertomalla speed-ominaisuudesta. Mutta eipä onnistunut!
Siitä ei siis ole ollenkaan kyse. Volunki siis vaihtelee tasaisellakin nopeudella ajettaessa erittäin hiljaisesta erittäin kovaan seuraten aaltoliikettä. Ja vaikka speed-asetuksen laittaa nollille, niin ei vaikutusta.
Kun Biliassa ajoivat vikakooditesterillä auton läpi, niin kuulemma radiossa oli "jotain ylimääräistä ohjelmaa..." Mitä ikinä se onkaan, ehkä virus :), mutta ainakin homma parani kun "ohjelmat" oli poistettu. Mutta mutta, minusta tuo järjetön juttu tapahtuu vain ulkolämpötilojen ollessa nollan pinnassa, ja epäilenkin, että liittyy enemmänkin johonkin ulkoiseen muuttujaan (siis kosteusolot). Kerroin tämänkin Biliaan, ja he kyllä myönsivät, että tämä on juuri varsin "herkkä" kohta, eli voi jopa olla mahdollista.
Voihan olla, että myös mainitsemallasi RDS-herkkyydellä on sormensa pelissä.
Tuo radion manuska on kyllä niin umpisurkean näköinen opas, että sen lukemisella en alun perinkään ajatellut paljon viisastuvan... - ibbe
Mja kirjoitti:
Kirjoitit:
"- tuulilasin laatu...? Monta kertaa saanut jo paikkailla halkeamia. "
Mistä on kysymys, uusi Scenic ja monta kertaa paikkailut tuulilasin halkeamia? Nyt en ymmärrä. Jos tuulilasi halkeaa itsestään uudessa autossa, niin kysymyshän on rakenneviasta jonka pitäisi mennä takuuna. Ja sellaista haljennutta tuulilasia ei "paikkailla" (monta kertaa) vaan se vaihdetaan . Vai ovatko nuo monta kertaa tulleet jostain ulkoisista tekijöistä eli kiveniskemistä? Silloin ei tietenkään ole kysymys tuulilasin vaan tien laadusta.
On nimittäin autoja (varsinkin taksimersut) joissa tuulilasi tosiaan halkeilee helposti itsestään ja sitä ei juuri paikkailla, kun kysymys on Mersun runkoa jäykistävästä osasta. Scenicistä en tiedä, itseltä irtosi Scenicissä vauhdissa (130 km/h) tuulilasin sivulta muoviprofiili ja repsotti sivuikkunan takana. Pysäydyin rampille ja työnsin profiilin takaisin tien laidassa. Se ei ollut mitenkään liimattu, vaan oli puristettu tuulilasin ja toisen muoviprofiilin väliin. Itse tuulilasi näytti olevan liimattu kumitiivisteeseen.
Kertoisitko vähän tarkemmin, mitä Scenicisi tuulilasille oikein oli tapahtunut ja miten maahantuoja suhtautui? Itsellä kun on lasikatto ja pakkasella kuuluva nitinä ja natina kuulosti välillä aika huolestuttavalta.No TOTTA KAI ajo-olosuhteet ovat perimmäinen syy lasin rikkoutumiseen, sen hyvin tiedän! Oma vika! Mutta en kyllä lähde varta vasten sivuteitä ajelemaan esimerkiksi työmatkoilla. Iskemistä on siis kyse, ei jännitteistä.
Mutta samoja reittejä olen muillakin autoilla ajellut, eikä lopputulema ole ikinä ollut näin äkkiä näin karu. Siis joka hemmetin kivenmurusesta/nastasta lähtee Grandin lasista järjetön pala pois ja kun niitä iskemiä alkaa jo olla sen verran että harmittaa.
Huonoa tuuria? No sekin voi hyvin olla.
Otin toki tämänkin puheeksi Biliassa, ja ihmettelivät suuresti, mutta se kylläkin selvisi, että kun tuulilasit etenkin näissä "tila-autoissa" ovat tänä päivänä niin suuria, niin niitä on ollut pakko ohentaa, jotta auton paino pysyy järkevissä lukemissa. Tämä luonnollisesti suoraan vaikuttaa iskunkestävyyteen.
Samoin eräs tuttu, joka on välillisesti tekemisissä lasivalmistajan kanssa, vahvisti täysin saman asian. Eli pian laseja vaihdetaan kuin renkaita...
No, kulutustavaraahan nämä ovat, ja huonon tuurin osuutta ei voi poistaa. Enkä viitsi sen takia jättää autoa kotipihaan. Lasejahan saa aina uusia :) - Filsu
Mja kirjoitti:
En tiedä liittyykö asiaan, ehkä tiedättekin että radiossa on nopeuden mukaan muuttuva volyymisäätö. Sen herkkyyttä voi säätää 5-portaisella asteikolla. Ohjeet löytyy radion manuskasta.
Volyymi vaihtuu myös itsestään RDS:n takia. Radio vaihtaa (asetuksista riippuen) eri asemalle samassa ketjussa jolloin volyymi muuttuu. Tämä voi tapahtua itsestään, kun vastaanottoherkkyys muuttuu. Lisäksi, jos NEWS-toiminto on päällä, YLE:n RDS vaihtaa ainakin pääkaupunkiseudulla Ylen ykkösestä Radio Suomeen uutiosten ajaksi, ja RS tulee kovemmalla volyymilla kuin Ylen ykkönen.
Jos liikennetiedotus (TRAFFIC) on päällä, se tulee kovemmalla volyymilla. JOs Pause on päällä, liikennetiedotus tulee läpi kuitenkin, mutta hiljaisella volyymilla.
Ainakin tällaista siis löytyy. Ja radio kytkee itsesnsä pois jo 20 minuutin päästä, vaikka ihmiset istuisivat sisällä kuuntelemassa, mutta moottori sammutettuna. Se ei edes välitä siitä vaikka kuskin ovi olisi koko ajan kiinni. Tämän huomasin eilen lossia odotellessani. En tiennytkään että 20 min sääntö sammuttaa myös automaattisessa tilassa (eli siinä missä radio käynnistyy kun moottorin käynnistää) - ai niin, kävinhän välillä takapaksia katsomassa, mutta kortti oli sisällä.... odotan paikoillani liikennevaloissa ja yht'äkkiä voluumi kasvaa väittäisin kymmenen pykälää niin silloin se ei mielestäni voi johtua tuosta aseman vaihtamisesta tai trafficista. Ja olin itse laittanut tuon SPEED arvon nollille aivan tarkoituksella.
Mutta siis auttoi kun vaihtoivat radion. Eli jos on samanlaisia ongelmia niin ei muuta kuin biliaan käymään. - Vsku
Mja kirjoitti:
Jotenkin hämärästi muistelen, että akun irroittaminen aiheuttaa resetointiongelmia sähköikkunassa. Se oli se kaveri joka oli vaihtanut ajovalon polttimon irroittamalla akun ja sen jälkeen kirjoitti tänne monta kertaa, mitä kaikkea piti alustaa uudelleen. Minusta yksi juttu liittyi sähköikkunoihin, jotain tuollaista silloin tapahtui. Sitten piti jotain tehdä? Voin muistaa väärinkin enkä rupea etsimään - vanhat jutut katoavat ketjuista muutenkin
Tosiaan esim. akun irroituksen jälkeen pitää resetoida ikkunat.
Löytyy ohjekirjasta !!!!! - markot
Vsku kirjoitti:
Tosiaan esim. akun irroituksen jälkeen pitää resetoida ikkunat.
Löytyy ohjekirjasta !!!!!Aika uskomatonta tämä autoilu alkaa olla, kun pitää resetoida ikkunoitakin jo. Löytyykö tosiaan ohjekirjasta. En löytänyt ohjekirjasta mitään.
Räpläsin kuitenkin laseja niin, että pidin nappulaa kiinni-asennossa pitkään ja lasit alkoivat toimimaan oikein. Olikohan siinä se resetointi. - Mja
ibbe kirjoitti:
No TOTTA KAI ajo-olosuhteet ovat perimmäinen syy lasin rikkoutumiseen, sen hyvin tiedän! Oma vika! Mutta en kyllä lähde varta vasten sivuteitä ajelemaan esimerkiksi työmatkoilla. Iskemistä on siis kyse, ei jännitteistä.
Mutta samoja reittejä olen muillakin autoilla ajellut, eikä lopputulema ole ikinä ollut näin äkkiä näin karu. Siis joka hemmetin kivenmurusesta/nastasta lähtee Grandin lasista järjetön pala pois ja kun niitä iskemiä alkaa jo olla sen verran että harmittaa.
Huonoa tuuria? No sekin voi hyvin olla.
Otin toki tämänkin puheeksi Biliassa, ja ihmettelivät suuresti, mutta se kylläkin selvisi, että kun tuulilasit etenkin näissä "tila-autoissa" ovat tänä päivänä niin suuria, niin niitä on ollut pakko ohentaa, jotta auton paino pysyy järkevissä lukemissa. Tämä luonnollisesti suoraan vaikuttaa iskunkestävyyteen.
Samoin eräs tuttu, joka on välillisesti tekemisissä lasivalmistajan kanssa, vahvisti täysin saman asian. Eli pian laseja vaihdetaan kuin renkaita...
No, kulutustavaraahan nämä ovat, ja huonon tuurin osuutta ei voi poistaa. Enkä viitsi sen takia jättää autoa kotipihaan. Lasejahan saa aina uusia :)Scenicin tuulilasi on pinta-alaltaan peräti 1,7 m2, mikä on paljon enemmän kuin tavallisesti. Ei tarvitse olla paljon laskupäätä ymmärtääkseen että kiveniskemän todennäköisyys on suunnilleen suhteessa lasipinta-alaan. Mitä enemmän lasia keulassa, sitä todennäköisemmin siihen joskus osuu kivi. Scenicin lasit ovat erittäinkin paksut, äänieristyksen takia. Painoa ei ainakaan ole säästelty kun kärry painaa tyhjänäkin 1,5 tonnia.
Kuvittelin ensin jutustasi todella, että ne itsestään halkeilevat ja aloin ihmetellä että joku ei nyt täsmää. - Mja
markot kirjoitti:
Aika uskomatonta tämä autoilu alkaa olla, kun pitää resetoida ikkunoitakin jo. Löytyykö tosiaan ohjekirjasta. En löytänyt ohjekirjasta mitään.
Räpläsin kuitenkin laseja niin, että pidin nappulaa kiinni-asennossa pitkään ja lasit alkoivat toimimaan oikein. Olikohan siinä se resetointi.Ohje loytyi minun käsikirjastani s. 3.19, kohdasta "Toimintahäiriöt". Se akun irroittanut lampunvaihtaja kertoi samasta asiasta täällä joskus talvella.
- ibbe
Mja kirjoitti:
Scenicin tuulilasi on pinta-alaltaan peräti 1,7 m2, mikä on paljon enemmän kuin tavallisesti. Ei tarvitse olla paljon laskupäätä ymmärtääkseen että kiveniskemän todennäköisyys on suunnilleen suhteessa lasipinta-alaan. Mitä enemmän lasia keulassa, sitä todennäköisemmin siihen joskus osuu kivi. Scenicin lasit ovat erittäinkin paksut, äänieristyksen takia. Painoa ei ainakaan ole säästelty kun kärry painaa tyhjänäkin 1,5 tonnia.
Kuvittelin ensin jutustasi todella, että ne itsestään halkeilevat ja aloin ihmetellä että joku ei nyt täsmää.Olet aivan oikeassa siinä, että iskemien todennäköisyys on suurempi kuin useimmissa muissa autoissa lasin alan vuoksi (vaikka esim. per neliömetri iskemien määrässä ei pitäisi olla suuria heittoja). Mutta se, mitä noiden iskemien seurauksena tapahtuu, onkin toinen juttu.
Olen edelleen sitä mieltä, että tämä lasi on "heikompi" kuin useimmissa aikaisemmissa autoissani. Sitä on tosin aika hankala osoittaa todeksi, koska pelissä voi olla sekä sattumaa että myös vaikkapa poikkeukselliset olosuhteet, tai miksei lasituksessakin voisi olla jotain ongelmaa (mutta menepä tuota selittämään takuuhuoltoon...) Esimerkiksi kuivan ja vähälumisen alkutalven vuoksi nastoja on saattanut olla irrallaan enemmän tiellä ja keulaanhan/lasiinhan ne sieltä monseti nousevat.
En toki pysty lasin "heikkoutta" todistamaan itsellenikään, mutta onneksi voin kehitellä erilaisia teorioita... :) - insinööri
ibbe kirjoitti:
Olet aivan oikeassa siinä, että iskemien todennäköisyys on suurempi kuin useimmissa muissa autoissa lasin alan vuoksi (vaikka esim. per neliömetri iskemien määrässä ei pitäisi olla suuria heittoja). Mutta se, mitä noiden iskemien seurauksena tapahtuu, onkin toinen juttu.
Olen edelleen sitä mieltä, että tämä lasi on "heikompi" kuin useimmissa aikaisemmissa autoissani. Sitä on tosin aika hankala osoittaa todeksi, koska pelissä voi olla sekä sattumaa että myös vaikkapa poikkeukselliset olosuhteet, tai miksei lasituksessakin voisi olla jotain ongelmaa (mutta menepä tuota selittämään takuuhuoltoon...) Esimerkiksi kuivan ja vähälumisen alkutalven vuoksi nastoja on saattanut olla irrallaan enemmän tiellä ja keulaanhan/lasiinhan ne sieltä monseti nousevat.
En toki pysty lasin "heikkoutta" todistamaan itsellenikään, mutta onneksi voin kehitellä erilaisia teorioita... :)Lasin pinta-ala tietysti vaikuttaa iskemien ilmenemistiheyteen, mutta lasin asennolla (tietysti myös paksuudella/lujuudella)on vaikutusta siihen, mitä kivi osuessaan saa aikaan. Pakettiautoissa ja busseissa on lähes pystysuora lasi ja usein esim. tilataksin lasit onkin paskana. Mitenkähän Scenicissä on lasin kulma esim. tavalliseen Meganeen verrattuna?
- GSRA
ibbe kirjoitti:
... on kyllä GS:ssä ollut vajaan vuoden ja 16 tkm aikana jonkin verran, mutta enpä menisi sanomaan, että olisi ollut sen enempää kuin muissakaan merkeissä uutena.
Mitä tähän mennessä on tehty, on pääpiirteissään:
- joustintukien yläpään laakerit vaihdettu (kolahtelu)
- vinkuvia jarruja yritetty korjailla
- kuskin penkki vaihdetaan narinoiden vuoksi
- irronneen pakoputken suojan uudelleenkiinnitys - resonoi ja kolisi
- radion fiksailu (sattumanvarainen ja ERITTÄIN huomattava vol /-)
- vaihteisto kylmällä, varsinkin se kakkonen, kytkin "ilmattu" ja vaihteensiirtovaijeri tsekattu
- kylmäkäynnin "takkuisuus"
- tuulilasin laatu...? Monta kertaa saanut jo paikkailla halkeamia.
Eli ei siis paljon mitään :) Kaikesta huolimatta minulla on edelleen pääosin positiivinen kuva autosta, vaikka on kyllä sanottava, ettei yleinen laadun tuntuma ole kaksisen vakuuttava.
Itse en ole rampannut huollossa jokaisen vian jälkeen välittömästi (jos vian luonne ei ole sitä vaatinut), vaan olen kerännyt vikalistan, jonka olen sitten kerralla mennyt esittämään. Mutta täytyy tässä yhteydessä sanoa, että ainakin minun silmissäni paljon parjatun Bilian toiminta on ollut erittäin positiivista ainakin tähänastisten takuukorjausten suhteen.
Ja mitä tulee aikaisemmin mainitsemaasi espanjalaiseen työnlaatuun, niin kokemusteni pohjalta espanjassa kasatut autot ovat olleet varsin laadukkaita. Tosin siellä kyllä tapahtuu melkoisiakin yksilökohtaisia lapsuksia, kuten eri mallimerkinnät eri puolilla autoa tai väärät vanne/rengaskoot väärässä autossa tms.Samaa rataa, kun GS:n mittarissa 17000 km:
- natisee kuin vanhat hevoskärryt (lähinnä takaovet). Huolloissa kaikki paikat tukittu öljyllä ja vaseliinilla (sotkettu myös ovien ja penkkien verhoiluja).
- kakkosvaihde niin ikään varsin nihkeä
- ja kaiken kruunaa sähkömurheet, milloin ei ovet aukea, milloin ei käynnisty, milloin hyytyy kesken ajon... ja huollossa ei kaapelin kiinnityksellä mitään vikaa löydy... - Mja
GSRA kirjoitti:
Samaa rataa, kun GS:n mittarissa 17000 km:
- natisee kuin vanhat hevoskärryt (lähinnä takaovet). Huolloissa kaikki paikat tukittu öljyllä ja vaseliinilla (sotkettu myös ovien ja penkkien verhoiluja).
- kakkosvaihde niin ikään varsin nihkeä
- ja kaiken kruunaa sähkömurheet, milloin ei ovet aukea, milloin ei käynnisty, milloin hyytyy kesken ajon... ja huollossa ei kaapelin kiinnityksellä mitään vikaa löydy...Kun lukee näitä viestejä, niin ensimmäinen ajatus on että "kävipä itsellä tuuri, kun ei oo juuri mitään vikoja ja muilla on" . Todellisuudessa asia on juuri päinvastoin: valtaosa uusista Sceniceistä ei pysähdy, ei natise, ei hyydy... Ja valtaosa niiden omistajista tuskin edes lukee tätä palstaa, saati kirjoittaa. Tänne kirjoittavat ne, joilla on ongelmia. Samoin ne joilla on ehkä osto harkinnassa ja jotka ovat nettiaktiivisia. Valtaosa ei ole.
No miksi minä sitten eksyin tänne ja miksi kirjoittelen koko ajan? Jouduin tänne, koska minulla oli _ongelma_: Scenicin jarrut natisivat pysähtyessä. Koska se on automaatti, sama narahdus kuuluu myös liikkeelle lähtiessä (koska jarrua nostetaan, ei kytkintä). Etsiskelin googlella ja läysin tänne. Sain jopa vastauksen, ja ensihuollossa osasin vaatia jarrujen korjaamista. Kaikki vaihdettiin, vinkuminen hävisi mutta natinat ei. Myöhemmin huomasin että natina on varsin yleinen 'vika': koeajolla naapurin -95 Lexus päästi saman tutun narahduksen kun nosti jarrua. Perusongelma on että asbestia ei saa enää käyttää ja täysin samanlaisen korvikkeen keksiminen on ongelmallista - jotain hiilikuitua lienevät?
No miksi sitten kirjoittelen koko ajan? Olenko joku asiantuntija? Juu ja ei. Ehkä olen lievästi nettiaddikti, kun en osaa pitää näppejäni erossa kuullakseni mitä uutta niillä tänään on - tiedoista voi olla hyötyö minullekin. Aika usein on myös ihan pakko kertoa, jos tietää jotain mitä toinen kysyy. Tai oikaista vääriä tietoja. Tai esittää mielipide joka asiasta...
Onhan tässä ollut ihan kiinnostaviakin aiheita, kuten uikuttava huohotusventtiili, onko atermistä tuulilasia enää, mitä tapahtui himmenevälle peilille ja kannellisille ovilokeroille, miten saa Renault-tarvikkeita, estääkö roiskeläppä klunssien muodostumista, onko kesärenkaiden melutasoissa eroa, eikö GS:ssä ole vararengasta...
Lueskelin aiemmin yhtä englantilaista autopalstaa joka oli täynnä Rellumurheita. Lopulta oli pakko ottaa sielläkin kantaa, mikä vaati rekisteröimisen. Varsin pian huomasin että kyse on yhden aktiivisen toimittajan (ei moderaattori) masinoimasta kampanjasta, - palstan perusteella olisi luullut että 90% Britannian viallisista autoista on Relluja (aika saavutus niin pienellä markkinaosuudella). Kirjoitin siitäkin, osoitin tilastollisesti mistä tämä johtuu, miten googlea on käytetty hyväksi ohjaamalla Rellumurheet sinne ym... Sain jonkin verran kannatusta, mutta ne pari heppua jotka työkseen kirjoittivat palstalle, jyräsivät.. (Sillä toisella oli yli 5000 postausta puolessa vuodessa. Vaatii kyllä työtä)
Joitakin asiavirheitä sain sentään korjattua, kuten sen että muka "kumi syöpyy silikonista.." Tuli luettua hurjia juttuja, kuten Cdi-mallien räjähtävät turbot - hepun mukaan joku oli tippunut sillalta kun kone leikkasi. Sillä oli hyvät kontaktit - oli entinen rallikuski tai kartturi ja ajanut joskus Jyväskylässäkin.
Ilmeisesti kaveri itsekin huomasi että palsta menee keturalle, koska se rupesi keräämään omaa "alipalstaa": eri renault-mallit omaan ketjuunsa. Siinä vaiheessa kun kyllästyin turhaan kinasteluun, megane-ketju oli jo 20 sivua pitkä. Se ainakin selvisi että Britanniassa merkkihuolto ei osaa tehdä missään mitään (paitsi rahastaa) mutta kulman takana italiaanojen perhekorjaamo fiksaa kaiken puoli-ilmaiseksi. Mutta pakkanen oli briteille kauhistus ja silloin kaikki tuntui menevän rikki.
Ai miten sinne eksyin: no googlella kun yritin löytää tietoja Renaultin automaatin toiminnasta. Ei tullut tietoa, paitsi vioista. - Sam
Mja kirjoitti:
Kun lukee näitä viestejä, niin ensimmäinen ajatus on että "kävipä itsellä tuuri, kun ei oo juuri mitään vikoja ja muilla on" . Todellisuudessa asia on juuri päinvastoin: valtaosa uusista Sceniceistä ei pysähdy, ei natise, ei hyydy... Ja valtaosa niiden omistajista tuskin edes lukee tätä palstaa, saati kirjoittaa. Tänne kirjoittavat ne, joilla on ongelmia. Samoin ne joilla on ehkä osto harkinnassa ja jotka ovat nettiaktiivisia. Valtaosa ei ole.
No miksi minä sitten eksyin tänne ja miksi kirjoittelen koko ajan? Jouduin tänne, koska minulla oli _ongelma_: Scenicin jarrut natisivat pysähtyessä. Koska se on automaatti, sama narahdus kuuluu myös liikkeelle lähtiessä (koska jarrua nostetaan, ei kytkintä). Etsiskelin googlella ja läysin tänne. Sain jopa vastauksen, ja ensihuollossa osasin vaatia jarrujen korjaamista. Kaikki vaihdettiin, vinkuminen hävisi mutta natinat ei. Myöhemmin huomasin että natina on varsin yleinen 'vika': koeajolla naapurin -95 Lexus päästi saman tutun narahduksen kun nosti jarrua. Perusongelma on että asbestia ei saa enää käyttää ja täysin samanlaisen korvikkeen keksiminen on ongelmallista - jotain hiilikuitua lienevät?
No miksi sitten kirjoittelen koko ajan? Olenko joku asiantuntija? Juu ja ei. Ehkä olen lievästi nettiaddikti, kun en osaa pitää näppejäni erossa kuullakseni mitä uutta niillä tänään on - tiedoista voi olla hyötyö minullekin. Aika usein on myös ihan pakko kertoa, jos tietää jotain mitä toinen kysyy. Tai oikaista vääriä tietoja. Tai esittää mielipide joka asiasta...
Onhan tässä ollut ihan kiinnostaviakin aiheita, kuten uikuttava huohotusventtiili, onko atermistä tuulilasia enää, mitä tapahtui himmenevälle peilille ja kannellisille ovilokeroille, miten saa Renault-tarvikkeita, estääkö roiskeläppä klunssien muodostumista, onko kesärenkaiden melutasoissa eroa, eikö GS:ssä ole vararengasta...
Lueskelin aiemmin yhtä englantilaista autopalstaa joka oli täynnä Rellumurheita. Lopulta oli pakko ottaa sielläkin kantaa, mikä vaati rekisteröimisen. Varsin pian huomasin että kyse on yhden aktiivisen toimittajan (ei moderaattori) masinoimasta kampanjasta, - palstan perusteella olisi luullut että 90% Britannian viallisista autoista on Relluja (aika saavutus niin pienellä markkinaosuudella). Kirjoitin siitäkin, osoitin tilastollisesti mistä tämä johtuu, miten googlea on käytetty hyväksi ohjaamalla Rellumurheet sinne ym... Sain jonkin verran kannatusta, mutta ne pari heppua jotka työkseen kirjoittivat palstalle, jyräsivät.. (Sillä toisella oli yli 5000 postausta puolessa vuodessa. Vaatii kyllä työtä)
Joitakin asiavirheitä sain sentään korjattua, kuten sen että muka "kumi syöpyy silikonista.." Tuli luettua hurjia juttuja, kuten Cdi-mallien räjähtävät turbot - hepun mukaan joku oli tippunut sillalta kun kone leikkasi. Sillä oli hyvät kontaktit - oli entinen rallikuski tai kartturi ja ajanut joskus Jyväskylässäkin.
Ilmeisesti kaveri itsekin huomasi että palsta menee keturalle, koska se rupesi keräämään omaa "alipalstaa": eri renault-mallit omaan ketjuunsa. Siinä vaiheessa kun kyllästyin turhaan kinasteluun, megane-ketju oli jo 20 sivua pitkä. Se ainakin selvisi että Britanniassa merkkihuolto ei osaa tehdä missään mitään (paitsi rahastaa) mutta kulman takana italiaanojen perhekorjaamo fiksaa kaiken puoli-ilmaiseksi. Mutta pakkanen oli briteille kauhistus ja silloin kaikki tuntui menevän rikki.
Ai miten sinne eksyin: no googlella kun yritin löytää tietoja Renaultin automaatin toiminnasta. Ei tullut tietoa, paitsi vioista.On ilo lukea välillä viestejä ja vastauksia, joissa on sekä pää että häntä. Usein tuntuu että muutamilla "kommentoijilla" on vain se väliin jäävä paikka. Jatka samaan malliin.
- jaaaaa a
ibbe kirjoitti:
... on kyllä GS:ssä ollut vajaan vuoden ja 16 tkm aikana jonkin verran, mutta enpä menisi sanomaan, että olisi ollut sen enempää kuin muissakaan merkeissä uutena.
Mitä tähän mennessä on tehty, on pääpiirteissään:
- joustintukien yläpään laakerit vaihdettu (kolahtelu)
- vinkuvia jarruja yritetty korjailla
- kuskin penkki vaihdetaan narinoiden vuoksi
- irronneen pakoputken suojan uudelleenkiinnitys - resonoi ja kolisi
- radion fiksailu (sattumanvarainen ja ERITTÄIN huomattava vol /-)
- vaihteisto kylmällä, varsinkin se kakkonen, kytkin "ilmattu" ja vaihteensiirtovaijeri tsekattu
- kylmäkäynnin "takkuisuus"
- tuulilasin laatu...? Monta kertaa saanut jo paikkailla halkeamia.
Eli ei siis paljon mitään :) Kaikesta huolimatta minulla on edelleen pääosin positiivinen kuva autosta, vaikka on kyllä sanottava, ettei yleinen laadun tuntuma ole kaksisen vakuuttava.
Itse en ole rampannut huollossa jokaisen vian jälkeen välittömästi (jos vian luonne ei ole sitä vaatinut), vaan olen kerännyt vikalistan, jonka olen sitten kerralla mennyt esittämään. Mutta täytyy tässä yhteydessä sanoa, että ainakin minun silmissäni paljon parjatun Bilian toiminta on ollut erittäin positiivista ainakin tähänastisten takuukorjausten suhteen.
Ja mitä tulee aikaisemmin mainitsemaasi espanjalaiseen työnlaatuun, niin kokemusteni pohjalta espanjassa kasatut autot ovat olleet varsin laadukkaita. Tosin siellä kyllä tapahtuu melkoisiakin yksilökohtaisia lapsuksia, kuten eri mallimerkinnät eri puolilla autoa tai väärät vanne/rengaskoot väärässä autossa tms.jösses sentään on paskoja vehkeitä. vähän vikoja ja tommonen lista uudesta autosta ? onneks itellä on 15v vanha opel omega johon en ole viimeisen 20 000km aikana tehnyt mitään muuta kuin vaihtanut nokka-akselin anturin =)
- polygrafi
Vsku kirjoitti:
Tosiaan esim. akun irroituksen jälkeen pitää resetoida ikkunat.
Löytyy ohjekirjasta !!!!!Hei,
Tässä Scenicin ohjekirja sähköisessä muodossa.
Tuo tässä threadissäkin mainittu ikkunoiden resetointi tosiaan löytyy kohdasta 3.19 (testattu juttu = toimii :))
http://www.renault.fi/upload/fi/Käyttöohjeet/Scenic_NU776-6_FIN.pdf
- Ongelmaton
Ensihuolto tilattuna GS:ään. Kohta puoli vuotta takana ilman ongelmia. Toiminut kuin unelma, ja ajomukavuutta ei tarvitse edes kehua.
Ainut "merkittävä" ongelma on lämpömittarin näyttämä noin 2 astetta liian kylmää. Tietääkö joku onko siinä kalibrointia, vai korjataanko se vaihtamalla sensori tms.- ibbe
Minullakin ulkolämpömittari näyttää 2 astetta alle (ainakin aikaisemmin luulin, että uutena näytti oikein?), mutta sitä ei ymmärtääkseni pysty kalibroimaan. Sanoivat huollossa, että "tuo on niin pieni ero, ettei sitä aleta korjaamaan, ja tämä mittarihan on vain suuntaa antava... Jos heittoa tulee enemmän niin sitten tehdään asialle jotain."
Sinänsä kumma, koska muutaman euron kaupasta ostettavat digimittaritkin näyttävät tarkemmin...!
Minusta tuo kahden asteen heitto on ainakin about nollakeleillä erityisen ärsyttävä kun selvästi on plussaa, mutta mittari näyttää miinusta. - Mja
Rupesin laskemaan että itselläni oli ensimmäisen 8 kk:n aikana auto 8 kertaa Biliassa, vaikkei siinä ollut paljon mitään vikaa. En osannut pitää sitä pahana, kun Bilia oli ihan vieressä eikä maksanut mitään. Tilastona kuulostaa kuitenkin pahalta.
Se mikä minua häiritsee on että Scenicin teknologia/elektroniikka on niin monimutkaista että Bilian huolto ei joko pysty tai halua tehdä mitään. Varsinkin erilaiset sivuäänet on lähes mahdotonta "todistaa".
Listaanpa tähän kaikki Bilia-käynnit ja auton iän. Auto on siis Scenic 2.0 L autom., 5-paikkainen, vähän ajettu, huoltosoppari.
(#1)1 kk: automaatti nykii ikävästi alaspäin vaihtaessa. Ilman tilausta koeajo, Bilian TJ ratissa. Ei huomaa mitään erikoista. Tilataan kuitenkin aika tarkistusta varten
(#2)2 kk: Vaihteisto tarkistettavana. Lisäksi ohjaus on puoltanut alusta saakka vasemmalle, sekin tarkistetaan. Vaihteistosta ei tietenkään löydy mitään vikaa. Ilmeisesti ko. laatikon "ominaisuus". Ohjauksesta löytyy vikaa: TJ soittaa voitonriemuisena että etupyörässä oli 3 baria! Yritän selittää että tietty, sehän oli varapyörä kun kumi puhkes, mutta kärry on puoltanut jo uutena... Haen pois ja tutkiskelen ohjausta tarkemmin eri oloissa.
(#3)5 kk. Tilattu ohjauksen tarkistus. Lisäksi on alkanut kuulua uikuttava ääni käynnistettäessä (kts Megane-ryhmän kirjoitus "Outo ääni käynnistettäessä marras-helmikuu). Töiden vastaanottaja sanoo jättäesä että "se on sitten 150 e 4-pyörämittauksesta...". Sanon että mullahan on soppari, mutta TJ näyttää sopparista kohdan missä nimenomaan rengaskulmat on jätetty sopparista ulos. Rupean vähitellen hiiltymään, kärryhän on lähes uusi, ollut täällä jo turhanpanttina tutkittavana ja silti kampeaa koko ajan! Suhteellisen nopeasti TJ lupaa hoitaa asian takuuna. Ei maksanut mitään.
Ohjauskulmissa tosiaan oli (onneksi) vika, molemmat pyörät aurasivat vasemmalle. Korjattiin ja puoltaminen käytännössä loppui. Sitä uikuttavaa ääntä ei kuultu - tietenkään.
(#4)6 kk. Ensihuolto. Pyydän että vaihtaisivat ennaltaehkäisevästi ajovalot. Ei käy, "..teillähän on huoltosopimus, voitte tuoda koska tahansa lamput vaihdettavaksi...." (sic!) Neljän pyörän jarrupalat vaihdettu kitinän takia vaimennussarja. Jarrujen kitinä loppuu.
Uikuttavaa ääntä ei kuultu. Illalla ajan uikuttavan auton Bilian parkkikselta ulos.
(#5) 7 kk. Uikutus on jatkunut nyt 4 kk ja pahentunut koko ajan, niin että katseet kääntyvät liikennevaloissa. Ääni ei enää lopu länmmetessä, kuten aikaisemmin. Vien Bilian pikahuoltoon. Ystävällinen TJ kertoo että vian paikallistamiseen "menee tunteja", pikahuolto tekee vaan lampunvaihtoja (!) yms.. Tulee kuitenkin lumiselle parkkikselle kuuntelemaan. Arvelee että se on "joku venttiili". Ensimmäinen Bilia-henkilö Suomessa joka on kuullut sen! Vilkasta kirjoittelua Megane-ryhmässä. Tilataan aika, kestää 2 vk. Pelastan yhden Meganen omistajan turhalta reissulta Bilian sähköpuolelle...
(#6) 7,5 kk. Auto Biliassa. TJ soittaa että äänilähde löytyi mekaanikon kanssa ihan heti parkkiksella ja on tunnistettu. Joku venttiili, pitää tilata Ruotsista. Soittavat kun osa tulee. Auto odottaa ajamatta samassa paikassa. Haen auton illalla, ovet olivat lukitsematta.
(#7) 8 kk. Osa on tullut, vien auton seuraavana päivänä Biliaan. Soittavat että vika korjaantui mutta vain osittain - tietoa odotetaan Ruotsista. Iltapäivällä selviää että myös äänenvaimenninletku pitää vaihtaa. "Tulee viikon päästä, saat sijaisauton kun tuot uudelleen" Ajan auton illalla ulos, tuttu uikutus on muuttunut katkonaiseksi. Se loppuu kokonaan tunnin sisällä.
(#8) 8 kk. Soittavat että "tuo tänne, niin vaihdetaan letku". Uikutusta ei ole kuulunut enää viikkoon, mutta vaihtakoot. Saan sijaisauton (Megane Break 1.6) , kunhan ensin löydän sen hyytävän jäiseltä parkkikselta. Lopulta se löytyy paksun huurteen peittämänä. Mutta kyllähän skrapaaminen aina paikallisbussin voittaa... Sitäpaitsi koeajot ovat mielenkiintoisia. Letku vaihdettiin, eikä se ainakaan pahentanut asiaa.
12 kk kulunut - ei uusia Bilia-käyntejä. Nyt ihmettelen pitääkö määräaikaishuolto tehdä kun on 12 kk kulunut, edellinen huolto (ensi huolto) oli 6 kk sitten? Ei enää vikoja, jos ei automaatin vienoa suikukoneen vihellystä (70 km/h kahta puolta) lueta viaksi. Ääni on niin vieno, että kokemukseni mukaan on ihan turha yrittääkään esitellä sitä. Eivät ne kuule. Automaatti nytkähtelee alaspäin niinkuin ennenkin. Sen osaa jo ennakoida ja pistää esim manuaaliasentoon ennen.
8 korjaamokäyntiä ensimmäisen 8 kk aikana kuulostaa aika raflaavalta. Silti autossa on ollut vain 1 varsinainen rikki-vika. Jotenkin Bilian tahmeat zydeemit saavat tuon aikaan. Kaikki jutut olisi voitu korjata myös saman tien... - ScII
Huomasin kevättalvella (toisen käyttötalven jälkeen) Scenicin lämpömittarissa samaisen 2 asteen heiton kylmempään suuntaan. Samoin jarrut ovat alkaneet vinkuen kitistä vasta nyt toisena keväänä. Muita vikoja ei ole tullut vastaan.
Ilmoitin "ongelmista" merkkihuoltoon, jossa lupasivat, että vaihdetaan lämpömittarin anturi seuraavassa määräaikaishuollossa. Mittarin kalibrointia ei ilmeisesti ole mahdollista tehdä. Jarruillekin lupasivat tehdä jotakin, vaikka ensitoimena kehottivat testaamaan häviääkö vinkuminen parilla voimakkaalla jarrutuksella. - Okkim
ScII kirjoitti:
Huomasin kevättalvella (toisen käyttötalven jälkeen) Scenicin lämpömittarissa samaisen 2 asteen heiton kylmempään suuntaan. Samoin jarrut ovat alkaneet vinkuen kitistä vasta nyt toisena keväänä. Muita vikoja ei ole tullut vastaan.
Ilmoitin "ongelmista" merkkihuoltoon, jossa lupasivat, että vaihdetaan lämpömittarin anturi seuraavassa määräaikaishuollossa. Mittarin kalibrointia ei ilmeisesti ole mahdollista tehdä. Jarruillekin lupasivat tehdä jotakin, vaikka ensitoimena kehottivat testaamaan häviääkö vinkuminen parilla voimakkaalla jarrutuksella.Täysin sama homma omassa GS:ssä. Uutena en huomannut mitään outoa lämpömittarissa, mutta nyt 2 asteen virhe tuntuisi olevan jatkuva homma. Vika ei tullut mielestäni kerralla, vaan välillä mittari näytti oikein ja välillä sen 2 astetta liian vähän. Tämän tuloksen perustan autokatoksessa olevan mittarin ja auton näyttämän vertailuun lähdettäessä aamulla liikkeelle. Auringonpaisteet ym. on otettu huomioon. Jos joku on saanut "vian" huollossa korjattua, niin ilmoitelkoon tänne.
- Ex rellukuski
Ajoin Scenicillä 8 kk:tta/18 tkm kunnes kyllästyin huollossa rappaamiseen. Autoa korjailtiin mm. tuulilasi vaihdettiin, vaihelaatikko avattiin, vilkun palautusta korjailtiin useaan otteeseen, ajovalot kärähtivät, auto narisi ja nitisi jne. En edes muista mitä kaikkea tehtiin. Vaihdoin merkkiä ja olen ajanut yli 30 tkm enkä ole kertaakaan käynyt vian takia korjaamolla. Minulla oli aiemmin 2 Lagunaa ja lopuksi ScenicII. Pikkuvikoja oli kokoajan. Enää en osta rellua.
- confort
Megane II sedan alla, ajettu 23 tkm ja vajaa vuosi. Ei pienintäkään huolta tai ongelmaa. Tai no, lampunpesinten suuttimet irtosi alkutaipaleella (tai joku irrotti), mutta en kovin suurena vaivana korjausta pitäny. Sijaisautonkin sai ilmaiseksi alle.
Erittäin hyvä auto on ollut! - markot
confort kirjoitti:
Megane II sedan alla, ajettu 23 tkm ja vajaa vuosi. Ei pienintäkään huolta tai ongelmaa. Tai no, lampunpesinten suuttimet irtosi alkutaipaleella (tai joku irrotti), mutta en kovin suurena vaivana korjausta pitäny. Sijaisautonkin sai ilmaiseksi alle.
Erittäin hyvä auto on ollut!Alkuperäisen ruikutuksen kirjoittaneena täytyy nyt 6500km ajettuani todeta, että lukuunottamatta tuota penkin kallistusmekanismiä (vaijeri irtosi kiinnikkeestä) ja 2.vaihteen takertelua kylmällä, olen ollut kyllä todella tyytyväinen kyytiin mitä Grand Scenic tarjoaa. On nautinto ajaa näin miellyttävää autoa. On kuin ajaisi paljon kalliimpaa luksusautoa. Johonkin Mazda 6:seen kun astuu alas lattiatasolle istumaan, losauttaa ovet kiinni ja kuuntelee korvia huumaavaa ajomelua, niin huomaa nopeasti kyllä eron GS:n eduksi.
Se ikkunaongelma siis selvisi hyvin helposti resetoimalla ikkunan asento. Aika moni olisi kyllä kiikuttanut huoltoon, mutta kiitos täältä saamieni vinkkien, ei sitä minun tarvinnut tehdä. - Eki
Koska hankit SCII:n itsellesi ja mikä versio oli kyseessä? Tämä kiinnostaa varmaan muutamaa muutakin lukijaa (tietyistä syistä)
PS. Minä aion ostaa - Mja
Eki kirjoitti:
Koska hankit SCII:n itsellesi ja mikä versio oli kyseessä? Tämä kiinnostaa varmaan muutamaa muutakin lukijaa (tietyistä syistä)
PS. Minä aion ostaaKirjoittelin talvi-plussia ja miinuksia toiseen ketjuun ("pakoputkiongelmia") tässä ryhmässä. Oma malli on 5-paikkainen Scenic II 2.0 L aut. Automaatin kanssa ei ollut minkäänlaisia ongelmia talvella, ellei ongelmaksi lasketa sitä että sen sähköaivo pyrkii alle 15 C:ssa lämmittämään automaatin öljyt mahdollisimman nopeasti. Niinpä pakkasella se pyrkii ottamaan ykkösellä kylmälle moottorille turhaa kierroksia, joten otin tavakseni vaihtaa manuaalisesti (ylös) ensimmäiset pari km.
Nitinöitä kuului ajaessa ainoastaan kattoikkunasta, joka on muutenkin turha. Ongelma poistui jostain syystä lähes kokonaan kun lopputalvesta keksin vetää luukun sisäpuolisen verhon kiinni. Lasikaton kestävyys kyllä hirvitti muutenkin, kun lunta ja jäätä kerääntyi sinne tänne. Käsittelin aukeavan osan kumitiivisteet säännöllisesti silikonilla joka pesun jälkeen vaikkei ollut edes tarkoitus avata pakkasella. Katon ongelmat oli lähinnä omien korvien välissä, mutta kehykseen/lasiin voisivat silti lisätä lämmityslistat.
Nitinöitä kuului pakkasella myös silloin kun kori vääntyi ajettaessa kynnyksen yli parkkikselle. Samaa kuluu nytkin vaimeana samassa tilanteessa.
On helpompi keksiä mikä oli hyvää kuin mikä oli huonoa. Meganeiden yhteydessä puhutusta käsijarrun jäätymisistä ei ollut tietoakaan, sähköinen kässäri irroitti siististi. Takaluukun/ikkunan likaantuminen kyllä ottaa pattiin, kun sen saisi kuriin spoilerilla. Pikkuruinen takalasin pyyhkijä pitää lasin keskiosan jotenkuten puhtaana. Himmenevä taustapeili (joka nykyisin puuttuu?) oli talvella oikein hyvä kun oli koko ajan pimeää.
Ovien kumilistat eivät olleet ongelma, mutta etuovien ovien yläosassa oleva ylimääräinen suhinanvaimennuslista jäätyi helposti, eikä silikonistakaan ollut apua. Siihen valuu katolta sulava lumi ensimmäisenä. Sain homman kuriin vasta kun kokeilin laskettelusuksien pohjaan tarkoitettua nestemäistä fluorivoidetta (teflon). Teflon-hitusia näkyi ylälistassa koko talven, mutta eipä jäätynyt enää. Kertakäsittely riitti eikä pesukaan irroittanut hitusia. Keväällä sitten putsasin jäännösteflonit rätillä ja silikonilla pois. Ei varmaan ole "Renaultin suosittelema" käsittely, mutta toimi. Tsekkasin ensin ettei kumi tykännyt kyttyrää Swixin liuottimesta - se haihtui joka tapauksessa pois 10 minuutissa. Sisempänä oleva pyöreä kumitiiviste sai ainoastaan normaalin silikonikäsittelyn.
En muista oliko takaovissa samanlaiset lisälistat, mutta joskus oli jompi kumpi takaovi jäätynyt. Ei avattu väkisin, vaan mentiin suosiolla toisesta takaovesta. Lukitus oli kuitenkin auennut ja varttitunnin ajon jälkeen tiiviste suli jolloin joku lukitussalpa aukesi. Kojelaudasta kuului äänekäs piippaus, tuli DOOR OPEN teksti ja kuva näytti missä. Ovi ei siis mennyt auki, vaan "huonosti suljettu" . _Erittäin hyvä_ ominaisuus tuo varoitus - Scenicillä ei voi vahingossa ajella niin että joku ovi olisi huonosti suljettu. Toimii se tietysti lähtiessäkin: jos lähdet ajamaan ja joku ovi on huonosti, tulee ylitettäessä 10 km/h samat varoitukset. Jos peräluukku on tarkoituksella auki, pitää painella jotain nappeja että saa BOOT OPEN varoituksen eliminoitua. - Eki
Mja kirjoitti:
Kirjoittelin talvi-plussia ja miinuksia toiseen ketjuun ("pakoputkiongelmia") tässä ryhmässä. Oma malli on 5-paikkainen Scenic II 2.0 L aut. Automaatin kanssa ei ollut minkäänlaisia ongelmia talvella, ellei ongelmaksi lasketa sitä että sen sähköaivo pyrkii alle 15 C:ssa lämmittämään automaatin öljyt mahdollisimman nopeasti. Niinpä pakkasella se pyrkii ottamaan ykkösellä kylmälle moottorille turhaa kierroksia, joten otin tavakseni vaihtaa manuaalisesti (ylös) ensimmäiset pari km.
Nitinöitä kuului ajaessa ainoastaan kattoikkunasta, joka on muutenkin turha. Ongelma poistui jostain syystä lähes kokonaan kun lopputalvesta keksin vetää luukun sisäpuolisen verhon kiinni. Lasikaton kestävyys kyllä hirvitti muutenkin, kun lunta ja jäätä kerääntyi sinne tänne. Käsittelin aukeavan osan kumitiivisteet säännöllisesti silikonilla joka pesun jälkeen vaikkei ollut edes tarkoitus avata pakkasella. Katon ongelmat oli lähinnä omien korvien välissä, mutta kehykseen/lasiin voisivat silti lisätä lämmityslistat.
Nitinöitä kuului pakkasella myös silloin kun kori vääntyi ajettaessa kynnyksen yli parkkikselle. Samaa kuluu nytkin vaimeana samassa tilanteessa.
On helpompi keksiä mikä oli hyvää kuin mikä oli huonoa. Meganeiden yhteydessä puhutusta käsijarrun jäätymisistä ei ollut tietoakaan, sähköinen kässäri irroitti siististi. Takaluukun/ikkunan likaantuminen kyllä ottaa pattiin, kun sen saisi kuriin spoilerilla. Pikkuruinen takalasin pyyhkijä pitää lasin keskiosan jotenkuten puhtaana. Himmenevä taustapeili (joka nykyisin puuttuu?) oli talvella oikein hyvä kun oli koko ajan pimeää.
Ovien kumilistat eivät olleet ongelma, mutta etuovien ovien yläosassa oleva ylimääräinen suhinanvaimennuslista jäätyi helposti, eikä silikonistakaan ollut apua. Siihen valuu katolta sulava lumi ensimmäisenä. Sain homman kuriin vasta kun kokeilin laskettelusuksien pohjaan tarkoitettua nestemäistä fluorivoidetta (teflon). Teflon-hitusia näkyi ylälistassa koko talven, mutta eipä jäätynyt enää. Kertakäsittely riitti eikä pesukaan irroittanut hitusia. Keväällä sitten putsasin jäännösteflonit rätillä ja silikonilla pois. Ei varmaan ole "Renaultin suosittelema" käsittely, mutta toimi. Tsekkasin ensin ettei kumi tykännyt kyttyrää Swixin liuottimesta - se haihtui joka tapauksessa pois 10 minuutissa. Sisempänä oleva pyöreä kumitiiviste sai ainoastaan normaalin silikonikäsittelyn.
En muista oliko takaovissa samanlaiset lisälistat, mutta joskus oli jompi kumpi takaovi jäätynyt. Ei avattu väkisin, vaan mentiin suosiolla toisesta takaovesta. Lukitus oli kuitenkin auennut ja varttitunnin ajon jälkeen tiiviste suli jolloin joku lukitussalpa aukesi. Kojelaudasta kuului äänekäs piippaus, tuli DOOR OPEN teksti ja kuva näytti missä. Ovi ei siis mennyt auki, vaan "huonosti suljettu" . _Erittäin hyvä_ ominaisuus tuo varoitus - Scenicillä ei voi vahingossa ajella niin että joku ovi olisi huonosti suljettu. Toimii se tietysti lähtiessäkin: jos lähdet ajamaan ja joku ovi on huonosti, tulee ylitettäessä 10 km/h samat varoitukset. Jos peräluukku on tarkoituksella auki, pitää painella jotain nappeja että saa BOOT OPEN varoituksen eliminoitua.Oli ensisijaisesti tarkoitettu Ex rellukuskille, kun hän 8kk:ssa kyllästyi SC:iin. Olisin vain halunnut hänen kommelluksistaan kuulla tuon 18 tkm:n ajalta(koska hänellä on ekoja SC:jä joita tuli markkinoille päätellen aika vs kilometrit). Itselläni on nyt enemmän (samoihin aikoihin hankittu?) ajettu SCII kuin hänen SC uusi huoleton mobiilinsa ja voin yhtyä tyyppivioista vilkkukytkimeen (yhdellä korjauksella kuntoon). Tuulilasi ja ajovalot jäivät vähän auki mitä hän tarkoitti niillä?
- Rahikainen
Sama laulu
Etenkin sähkövikoja oli aivan jumalaton määrä Scenic II 2,0. Lisäksi sitten muutakin hauskaa. Vaihtoon meni vuoden jälkeen.
Nyt on taas kiva kun voi keskittyä autoiluun. Lisäbonuksena autonvaihdosta pääsin vielä asiakkaaksi taloon jossa asiakaspalvelu toimii.
Tuli eräskin tunti vietettyä Bilia olarin huollon odotustiloissa.
Kyllä minua saa aika paljon vakuutella, että Rellun uudestaan hankin. Sai vielä velikin mitäs minä sanoin -elämyksen kun oli varoitellut minua ostamasta rellua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606044- 1003131
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252406- 212078
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3451751Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271616
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691521Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231374