Maailman hiljaisin huone

Anonyymi-ap

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b08943e4-91dc-47f0-9924-65b7460db443
"Maailman hiljaisimmassa huoneessa on niin sietämätöntä, ettei kukaan ole kestänyt siellä yli 45 minuuttia.
”Olemme haastaneet ihmisiä istumaan huoneessa pimeässä. Kukaan ei ole pystynyt olemaan yli 45 minuuttia”
Täydellisessä hiljaisuudessa alkaa tapahtua outoja asioita.

”Korvasi adaptoituvat hiljaisuuteen. Alat kuulla sydämesi lyönnit, mahan kurinan. Kaiuttomassa kammiossa sinusta tulee ääni”, kertoo Orfield.
Hiljainen huone ei mitenkään herkistä kuuloa. Sen sijaan se hävittää kaiken taustamelun, jonka sekaan esimerkiksi kehon tuottamat äänet normaalisti hukkuvat.
Monet ihmiset ovat kokeilleet, kauanko he kestävät kammiossa. Seisoen kyse on minuuteista. Istuen voi sinnitellä pitempään.
”Jotkut ihmiset haluavat minuutin jälkeen ulos. He eivät kestä sitä, että aistiärsykkeet viedään”, sanoo Gopal.
Hänen mukaansa myös heidän kammiossaan kukaan ei ole kestänyt 45 minuuttia pitempään."

Hah, meikäläinen pystyisi olemaan helposti tunnin tuollaisessa huoneessa, mutta meikäläiselle ei anneta edes mahdollisuutta rikkoa ennätystä, kun ei meikäläist' päästettäisi testaamaan, koska rikkoisin tuon 45 minuutin rajan.

30

588

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voisin jonkin aikaa viihtyä hiljaisessa huoneessa, mutta en jää asumaan. Hiljaisuus tekee hyvää mielelle ja keholle.

• Minäkin pidän hiljaisuudesta, mutta seisoa nyt umpipimeässä ja tysin äänettömässä huoneessa. Ilman mitään muuta kuin oma olevaisuus. Aika hurjaa kuitenkin.

• Pikku-pirpana kirjoitti:

Minäkin pidän hiljaisuudesta, mutta seisoa nyt umpipimeässä ja tysin äänettömässä huoneessa. Ilman mitään muuta kuin oma olevaisuus. Aika hurjaa kuitenkin.

Minuakin haittasi se pimeä ja seisominen, mutta hiljaisuus ei häiritse. Jaksaisin sitä huonetta ehkä 10-15 min. Jos saisin mukavan tuolin, olisin ehkä pitempään.

• tosi.typy kirjoitti:

Minuakin haittasi se pimeä ja seisominen, mutta hiljaisuus ei häiritse. Jaksaisin sitä huonetta ehkä 10-15 min. Jos saisin mukavan tuolin, olisin ehkä pitempään.

Sä oletkin niin jämpti. Ja hyvällä sanon.

Minulle kävisi niin, että ajantaju katoaisi ja mielen syövereistä nousisi kauhun tunteita. Minä pelkään pimeää.

Luulen, kuuluisin niihin jotka haluavat pois jo parissa minuutissa.

Sä oletkin niin jämpti. Ja hyvällä sanon.

Minulle kävisi niin, että ajantaju katoaisi ja mielen syövereistä nousisi kauhun tunteita. Minä pelkään pimeää.

Luulen, kuuluisin niihin jotka haluavat pois jo parissa minuutissa.

Tuollainen pimeä huone saattaa laukaista pelkoa, ahdistusta ja paniikkhäiriöitä. Se ei todellakaan sovi kaikille. Hyvä, että tunnet itsesi, etkä varta vasten järkytä omaa mielenrauhaasi.

• tosi.typy kirjoitti:

Tuollainen pimeä huone saattaa laukaista pelkoa, ahdistusta ja paniikkhäiriöitä. Se ei todellakaan sovi kaikille. Hyvä, että tunnet itsesi, etkä varta vasten järkytä omaa mielenrauhaasi.

Mitäpä sitä itseään kiusaamaan. 😄

Mitäpä sitä itseään kiusaamaan. 😄

Totta turiset. 😁🌸

• Anonyymi

Korvatulppien kera siellä pystyisi olemaan melko kauan. Se huone taitaa resonoida ääniä todella tehokkaasti eli pelkästään oman hengityksen tuottama ääni saattaisi jäädä kummittelemaan sinne. Tulpat blokkaisivat ne värinät.

• Anonyymi

Et ole selvästikkään itse tullut kokeilleeksi sillä korvatulpat eivät vaikuta mitenkään siihen kun korvat ovat aistivinaan ilmanpaineen nousun vaikka sitä ei tapahdu. Tuntuu siltä kuin ilmaa tunkeutuisi kasvavalla paineella korviin vaikka sellaista ei tapahdu vaan kyseessä on harha-aistimus. Kohteiden etäisyyttäkään ei kykene arvioimaan ovatko ne metrin päässä vaiko kilometrin päässä.

• Anonyymi

Siellähän on se ongelma. Että kestääkö oman mielen tuottamia ja voimistamia ääniä? Eli jos pelkää sekoamista. Ei varmastikaan voi suositella. Toi on tavallaan sama mutta käänteisenä. Mitä joku voi kokeilla jos huvittaa. Eli kun suljet silmät. Ja syvärentoutat itsesi itse hypnoosiin. Jossa poistat tietoisesti kaikki visuaaliset mietteet sekä kielelliset äänteet ja sanat. Ja hyväksyt sen "tyhjyyden". Niin mieli ei kestä sitä kauaa. Ja tarjoaa aivan käsittämättömiä päivän selkeitä kuvia eri paikoista, ihmisistä tai tilanteista. Kuin olisit yht äkkiä siellä käytännössä itse. On hauskaa jos tajuaa olla säikähtämättä ja ymmärtää mistä on kyse.

• Anonyymi

Tuo vaikuttaa pelottavalta ja varmaan sitä onkin. Olen joskus halunnut sulkeitua ajatusteni ulkopuolelle, koska ne olivat kuin loputonta rubiikin kuution ratkaisemista. En levännyt edes levossa. Yritin ajatella tyhjää arkia mielessä, mutta ajatukset karkailivat yhdessä hetkessä. Sitten yritin ajattella sinistä paperia ja sinistä taustaa. Se pysyi valkoisen jälkeen vähän paremmin. Toistelin "jotta" sanaa ja muutteli muotoaan kummallisesti aivoissa. Poistin kaikki ylimääräiset äänet ja keskityin vain asioihin ja tehtäviin, jotka eivät olleet omiani, mutta nukahtaminen oli vaikeaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo vaikuttaa pelottavalta ja varmaan sitä onkin. Olen joskus halunnut sulkeitua ajatusteni ulkopuolelle, koska ne olivat kuin loputonta rubiikin kuution ratkaisemista. En levännyt edes levossa. Yritin ajatella tyhjää arkia mielessä, mutta ajatukset karkailivat yhdessä hetkessä. Sitten yritin ajattella sinistä paperia ja sinistä taustaa. Se pysyi valkoisen jälkeen vähän paremmin. Toistelin "jotta" sanaa ja muutteli muotoaan kummallisesti aivoissa. Poistin kaikki ylimääräiset äänet ja keskityin vain asioihin ja tehtäviin, jotka eivät olleet omiani, mutta nukahtaminen oli vaikeaa.

Kuulostaa tavallaan tutulta. Sillä itselläni ollut uni ongelmia ihan aina. Siis muksusta saakka. Oli haastavaa saada ajoittain ajatukset tavallaan lakkaamaan. Aina tuli joku uusi mielleyhtymä mieleen. Kunnes löysin sanan päärynä. Siitä ei tullut jostain syystä mitään. Mutta en koe ollenkaan sitä itse pelottavana. Vaan äärimmäisen turvallisena ja rentona tilana. Vähän kuin olisin päivä unille käymässä, mutta keskittyneessä täysin tietoisessa enemmänkin todella hereillä olevassa mutta luovassa tilassa. Siinä vain olen. Ja tyytyväisenä pelkässä" pimeydessä" , kunnes mieli tuottaa ne kuvat ja tilanteet jostakin. Saatan olla kävelemässä metrossa. Ihmetellä ja katsella ihmisiä siinä kulkiessani. Ja miettiä mistä ihmeestä mieli "keksiikään" sen kaiken. Tai yht äkkiä edessäni on vaikka joku porukka. Hetken olen siinä ja katoavat. Mitään ahdistavaa en siinä koe. Ehkä ovat tavallaan kuin valveunia. Joissa olet tietoinen, mutta eri tavalla. Toki harrastan tätä mielellään muutenkin kun on vaikka tylsää ja hetki aikaa. Niin sekin jo on hypnoottinen rentoutumiskeino, että matkaan mielessäni mieluisiin paikkoihin ja katselen ja tarkastelen yksityiskohtia myöten mitä siellä oli missäkin ja muistaa jopa missä lattia oli lommolla tai miltä tuoksui tai mitä tahansa. Se on vain äärettömän rentouttavaa ja mukavaa. Ajattelen koko asiaa mielen luovuutena. Ja on toki viihdyttävääkin välillä. Kun ei "tiedä"mitä sieltä ilmestyy ja saa yllättyäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulostaa tavallaan tutulta. Sillä itselläni ollut uni ongelmia ihan aina. Siis muksusta saakka. Oli haastavaa saada ajoittain ajatukset tavallaan lakkaamaan. Aina tuli joku uusi mielleyhtymä mieleen. Kunnes löysin sanan päärynä. Siitä ei tullut jostain syystä mitään. Mutta en koe ollenkaan sitä itse pelottavana. Vaan äärimmäisen turvallisena ja rentona tilana. Vähän kuin olisin päivä unille käymässä, mutta keskittyneessä täysin tietoisessa enemmänkin todella hereillä olevassa mutta luovassa tilassa. Siinä vain olen. Ja tyytyväisenä pelkässä" pimeydessä" , kunnes mieli tuottaa ne kuvat ja tilanteet jostakin. Saatan olla kävelemässä metrossa. Ihmetellä ja katsella ihmisiä siinä kulkiessani. Ja miettiä mistä ihmeestä mieli "keksiikään" sen kaiken. Tai yht äkkiä edessäni on vaikka joku porukka. Hetken olen siinä ja katoavat. Mitään ahdistavaa en siinä koe. Ehkä ovat tavallaan kuin valveunia. Joissa olet tietoinen, mutta eri tavalla. Toki harrastan tätä mielellään muutenkin kun on vaikka tylsää ja hetki aikaa. Niin sekin jo on hypnoottinen rentoutumiskeino, että matkaan mielessäni mieluisiin paikkoihin ja katselen ja tarkastelen yksityiskohtia myöten mitä siellä oli missäkin ja muistaa jopa missä lattia oli lommolla tai miltä tuoksui tai mitä tahansa. Se on vain äärettömän rentouttavaa ja mukavaa. Ajattelen koko asiaa mielen luovuutena. Ja on toki viihdyttävääkin välillä. Kun ei "tiedä"mitä sieltä ilmestyy ja saa yllättyäkin.

Voisinpa kokeilla tuota uudestaan, nyt kun elämä ei ole enää niin päällekaatuvaa. Ehkä löydän jotain mielenkiintoista. Tuo miten kuvaat tuota muistuttaa samaa mitä koen nukahtaessanl joskua uneen. Tarkastelemlnen on kuitenkin vaikeaa, koska kaikki muuttaa muotoaa. Tai joskus jotkut yksityiskohdat nousevat esiin, niin että me muistaa pitkään.. tai koko ikänsä.

• Sama täällä, pystyisin ihan heittämällä olemaan tuollaisessa huoneessa 45min ja reippaasti ylikin. Auta armias kun nukahtaisin tuonne niin olisi ennätys rikottu. Muuten luultavasti alkaisin ahdistua, jos aletaan puhua jo toisesta tunnista.

• Anonyymi

Mieeelenkiintoista. Tulen toimeen hiljaisuuden kanssa mutta olisihan tuo äärimmäinen kokeilu. Paljonkohan nykyajan jatkuvat aistiärsykkeet vaikuttavat mielentilaan, jos miettii, että tällainen testi olisi ollut mahdollista vaikka joskus viiskytluvulla. Tuossa tilassa ei varmaan kannata edes yrittää ohjata mieltään tai ajatuksiaan mihinkään suuntaan. Antaa vain virrata. Rauhallinen hengitys, pään tylsistyttäminen auttanee, väkisin yrittämättä kuitenkaan. Oman asennon saanee valita. Istuisin nojatuolissa. Vyö ja ylänappi auki, kengät pois jalasta. Beetasalpaajan nappaaminen ennen koetta vaikuttaisi vilpiltä. Jos tuolla istuisi humalassa? Ei sittenkään. Fuskaamista. Toinen korvani tinnittää pääajan päivästä mutta olen psyykannut olemaan piittaamatta siitä. Tuolla eniten mietityttää pulssi ja sen pitäminen kurissa. Väkisin ei onnistu, joten aivot narikkaan? Pitäisi samantien ottaa vastaan kaikki sisäiset äänet/tuntemukset ja antaa niiden virrata läpi, kunnes ja toivottavasti ei enää piittaisi? Onkohan tuossa tilassa ajanotto näkyvillä vai onko kaikki kiintopisteet häivytetty. Heidän kannattaisi tuottaa tuonne kokeilemaan joku intialainen joogamestari tai vaikka vapaasukeltaja verrokiksi "tavikselle". Kaikesta huolimatta uskoisin kestävän pitempään, kuin muutaman minuutin. Todella haluaisin kokeilla. - cu-

• Minuutit on pitkiä. 🤣

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Minuutit on pitkiä. 🤣

Niin ovat, varsinkin jos pyrkii maaliviivan ylittämiseen. Tuo "sietämättömyys" on hieman veteen piirrettyä. Toisen sietämätön voi olla toiselle haukotus. Jos lähtökohtaisesti sivuuttaisi kellonkäynnin ja menisi tuohon huoneeseen itsetutkiskelun näkökulmasta. Miten ottaisi tuntemukset vastaan ja miten niihin reagoisi, antaisi tulla ja mennä. Kaikesta ennakkokauhistelusta huolimatta pidän suhtautumistapaa tärkeänä. Miten tuon tilan ottaa vastaan. - cu-

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Minuutit on pitkiä. 🤣

Aika on sama, mutta ajankulu tuntuu eri lailla eri asioissa.
        Jos istuudut mansikkamaan laidalle ja toteat, että istun tässä niin kauan, että saan ensimmäisen mansikan syödä.
        Et pystyisi istumaan niin kauaa, vaan toteaisit, ettei maksikka koskaan valmistu.
        Kuitenkin on niin, että kun et ole seuraamassa mansikan valmistumista, niin mennessäsi keräämään mansikoita tuntuu, kuin mitä joko mansikat ovat valmiina, kylläpä aika rientää, juurihan mansikat olivat kukassa, kyllä se aika rientää.

• Minä joskus kerroin, että työni vuoksi saatan olla puhumatta 5 päivään ihmiselle...jos ei ole tarve kauppaan...

Joistakin se ei ole mitään...

Mutta monikaan ei ole itse kokeillut...

On jännää todeta, ettei hetkellisesti osaakaan puhua, kun pitäisi...kieli ksngertelee ja ääni itsestä tuntuu oudolle. 😄

Tuollsisiin testeihin ei kukaan lähde tuostavaan yksin ja toteuta sitä toisten todistaessa. 😃

Saahan sitä uhota, kutrn ap. 😄

• Anonyymi

Tepsin pelejä katsellessa tottuu hiljaisuuteen.

• Anonyymi kirjoitti:

Tepsin pelejä katsellessa tottuu hiljaisuuteen.

Tapparan mestaruusjuhlista kai puhut? Edes pelaajat ei juhli...työ tuli tehtyä, öikku lomat perään ja ehkä wingssit...musta jööti ja back in bisnes...

• Disseisback kirjoitti:

Tapparan mestaruusjuhlista kai puhut? Edes pelaajat ei juhli...työ tuli tehtyä, öikku lomat perään ja ehkä wingssit...musta jööti ja back in bisnes...

Pikkupuistola rökrltää kolme varttia ehkä ja se on siinä...

• En ole tainnut 5 vuorokautta putkeen olla puhumatta kellekään, mutta 2-3 vuorokautta tulee täyteen aika useinkin. En nimittäin välttämättä puhu viikonlopun aikana kenellekään mitään, ellei sille ole jotain syytä, kuten vaikka mainitsemasi kaupassa käyminen. Ja sen kyllä sitten huomaa, kun tulee seuraava työpäivä, ääni alkaa pettää iltapäivällä 😂

• randombypasser kirjoitti:

En ole tainnut 5 vuorokautta putkeen olla puhumatta kellekään, mutta 2-3 vuorokautta tulee täyteen aika useinkin. En nimittäin välttämättä puhu viikonlopun aikana kenellekään mitään, ellei sille ole jotain syytä, kuten vaikka mainitsemasi kaupassa käyminen. Ja sen kyllä sitten huomaa, kun tulee seuraava työpäivä, ääni alkaa pettää iltapäivällä 😂

Lasketaanko iteksee puhuminen ton estäväksi?
        Jos saa iteksee höpistä nii helppoo muutoin olla puhumatta muille tollanen 5 vrk myös..
        Saatan sulkeutua useinki kun ei huvita muille puhua.
        Tai jos äksyilen..

• originalpieninainen kirjoitti:

Lasketaanko iteksee puhuminen ton estäväksi?
        Jos saa iteksee höpistä nii helppoo muutoin olla puhumatta muille tollanen 5 vrk myös..
        Saatan sulkeutua useinki kun ei huvita muille puhua.
        Tai jos äksyilen..

Sitäpä ei taidettu jutussa sanoa, että pitääkö itekin olla tuppisuuna vai riittääkö vain se, ettei ole mitään muita ääniä. Voisin kyllä arvailla, että tarkoittivat että pitää itekin olla hiljaa. Kyllä sitä pari päivää menee, mutta helpommin jos hölisee itelleen. Tai kissoille jos ne hölmöilevät.

• Toi olis kyllä kiva kokea. Minäkin tyypillisesti pärjään hyvin hiljaisuudessa ja erittäin mielelläni sittenkin, mutta moderni elämä ei kuitenkaan ole todella hiljaista oikeastaan koskaan, niin olisi se kiva tuotakin kokeilla.

• Ehkä joku zen-buddhisti tai jainalainen guru selviäisi tuolla pisimpään. Niiden "oikeiden" gurujen taitoihin kuuluu jopa vaipuminen eräänlaiseen horrokseen, missä näkee ja kuulee juttuja aivan muualta kuin lähiympäristöstä.

• Anonyymi

Suljettu tila. Kokoa ei kerrottu. Mulle tulisi hetkessä paniikki, ahtaanpaikan kammo.

Taannoin jouduin hissiin, jonka koko oli ehkä neliön luokkaa. Ei ollut äänetön eikä pimeä, mutta puolessa välissä matkaa loppui kuumaksi käynyt happi ja paniikki alkoi vyöryä päälle... Sitten hissi pysähtyi äkkinäisesti pompahtaen - tuntui ikävältä polvissa ja ristiselässä. Mietin miten 80-vuotias rouva sillä kapistuksella kulkee, polvet koukussa ja vaipat housuissa? XLiner valitsee seuraavalla kerralla raput ☝️

xLiner

• Anonyymi

Tuon kaupallistaminenkin lienee käynyt mielessä. Kokeilunhaluisia asiakkaita saattaisi riittää. Jokin vaatimaton kertahinta ja kokemuksia hakeva kuluttaja saisi uuden extriimelämyksen. Muistin, neljänseinänsisältö missä asun on hiljainen ja rauhallinen. Hyvä niin. Tässä yxi päivä oli liikennekin tuossa asfaltoidulla tiellä hetkellisesti poistunut keskuudestamme ja ainoa ääni, mikä korvien kautta aivojeni umpikujaan törmäsi oli jääkaapin hiljainen hyrinä. Tein sillä hetkellä jotakin, mitä olin tekemässä kunnes yhtäkkiä pää ja kroppa pysähtyivät. Ensihoxaus, ei mitään ääniä. Jääkaapin hyrinä oli lakannut. Ei kuuloon kantautuvia ääniä talosta, ei ulkoa, ei mistään. Välitön tuntemukseni oli seisova ja fyysisesti painava ja mieli oli justiinsa siinä hetkessä. Kesti noin muutaman sekunnin, kunnes sitten jatkoin sitä, mitä olin jatkamassa. Mukava aamu. Siis nyt. Ulkona on kuiva ja seisova ilma. Nautin kahvia kupista ja löhöän nojatuolissa. Jääkaappi hyrisee. Mielessä ei ole menemisen tunnetta. Mukavaa. - cu-

• Anonyymi

Onko se sinkun huone?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      7
      8964
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      432
      2421
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      1848
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1831
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      303
      1510
    6. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      79
      1246
    7. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1113
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      69
      900
    9. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      29
      897
    10. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      866
    Aihe