Idän filosofisilla palstoilla kristilliset fundamentalistiset ääriliikkeet pakkokäännyttävät

Anonyymi-ap

Idän filosofisilla palstoilla kristilliset fundamentalistiset ääriliikkeet harjoittavat pakkokäännyttämistä.

Äärikristilliset fundamentalistit valtaavat systemaattisesti itäisen filosofian palstoja.

Tietämättä kuitenkaan tämän "ainoan ja oikean" uskonnon alkuperää. Ja pitäen kaikkia muita uskontoja pakanallisina.



Kristinuskon ja muinaisen kulttuurin välillä voidaan havaita lisää yhteyksiä seuraavasti:

Kristinusko on edelleen säilyttänyt muinaisen vedalaisen tavan levittää tuhkaa tai santelipuutahnaa kehoon tuhkakeskiviikon viettona. Niin sanottu "kaikkien sielujen päivä" on tarkka käännös vedalaisesta Sarva Pitri Amavasya -päivästä, joka on perinteisesti vahvistettu kaikkien kuolleiden esi-isien palvontapäiväksi.

Toinen kristillinen perinne, joka on peräisin vedalaisista juurista, on se, että kirkkoissa on kelloja ja että niitä soitetaan erityisesti ennen jumalanpalvelusta tai jumalanpalveluksen aikana.

Vedalaisissa temppeleissä kelloja soitetaan usein jumalanpalveluksen aikana ja pyhiinvaeltajien saapuessa temppeliin, jolloin ne ilmoittavat heidän sisäänpääsystään. Myös kristilliset kirkot soittavat kelloja ilmoittaakseen jumalanpalveluksen alkamisesta. Sana "kello" tulee sanskritin balista, joka tarkoittaa voimaa.

Kun kristityt sanovat "aamen" virsiensä lopussa tai korostaakseen jotakin, he sanovat vääristyneen muodon "Aum" tai "Om", joka on vedalaisen meditaation vakiomuoto ja Korkeimman Olennon nimi.

Kun nyt puhutaan kristinuskossa käytetyistä sanoista, jotka ovat peräisin sanskritista, katolinen termi "Madonna", toinen nimi Äiti Marialle, tulee sanskritin kielestä Mata Nah, joka tarkoittaa "Äitimme".

Tämäkin on johdettu suuresta Veda-äidin jumalattaresta. Näin ollen Äiti Maria ei viitannut pelkästään Jeesuksen äitiin, vaan se viittasi Jumalattareen, koko ihmiskunnan äitiin. Lisäksi eurooppalainen termi "Madam" on pehmeä ääntämys hindulaisesta termistä mata tai mataji, joka tarkoittaa myös "Äitiä".

Muita kristillisiä yhteyksiä sanskritin sanoihin löytyy nimestä Betlehem, joka on englanninkielinen virheellinen ääntäminen sanskritin Vatsaldham-sanasta, joka tarkoittaa "rakkaan lapsen koti (kaupunki)". Sanskritinkielinen termi Nandarath on kielellisesti yhteydessä Nasaretiin.

53

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kristillinen termi "Saatana" ja islamilainen termi "Shaitan" ovat molemmat peräisin sanskritin kielen termistä Sat-na, joka tarkoittaa ei-totuutta, valhetta tai petosta. Kristittyjen, jotka selittävät termin "Paholainen" langenneeksi enkeliksi, tulisi ymmärtää, että sana on johdettu sanskritin terminologiasta, joka tarkoittaa langennutta Devaa (puolijumalaa).



      Uuden testamentin Johanneksen kirjan alussa sanotaan: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala". Tämä on itse asiassa sanatarkka käännös vedalaisesta sanskritinkielisestä mantrasta: "Prajapatirvai idamagraasit, tasya vag dvitiyaa asit, vag vai paramam Brahma".


      Kristinuskossa Pyhää Henkeä kutsutaan sanskritiksi Paramatmaksi eli Parakalate. Kreikaksi sana on Parakletos.


      Tämä on sen henkisen tiedon Jumala, joka on ilmoitettu tai laskeutunut eli Veda, joka puhutaan profeettojen (sanskritiksi purohita) kautta .


      Veda on hepreaksi Yeda, sana, jota Jumala käyttää Vanhan testamentin 2. Mooseksen kirjassa itsestään ilmoittamisesta.


      Kreikaksi Veda on Oida ja Aidos, josta englannin sana idea on peräisin. Termiä oida käytetään Jumalan/Kristuksen itseilmoituksesta Uudessa testamentissa.


      Näin ollen Vedat, Vanha ja Uusi testamentti sekä niihin liittyvät kirjoitukset ovat vain osa yhtä jatkuvaa Jumalan ilmoitusta.



      Nämä muutamat lauseet tarjoavat varmasti vakavia käsityksiä varhaisjuutalaisten, kristittyjen, Raamatun ja vedalaisen kulttuurin välisestä suhteesta. Mutta se on vain pieni osa yhtäläisyyksistä.

      • Anonyymi

        Kristinuskon, juutalaisuuden ja muiden kulttuurien välillä on paljon muitakin yhtäläisyyksiä. Yksi Raamatun ensimmäisistä kertomuksista on peräisin zarathustralaisuudesta. Zarathustralaisuudessa Herra, Ahura Mazda, luo maailman kuudessa vaiheessa ja luo sitten ensimmäisen miehen ja naisen ja tuo heidät tietoisuuteen elämän henkäyksellä. Pian tämän jälkeen Ahriman, paholainen, suostuttelee miehen ja naisen syömään kiellettyä hedelmää, mikä tuo maailmaan synnin ja kuoleman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinuskon, juutalaisuuden ja muiden kulttuurien välillä on paljon muitakin yhtäläisyyksiä. Yksi Raamatun ensimmäisistä kertomuksista on peräisin zarathustralaisuudesta. Zarathustralaisuudessa Herra, Ahura Mazda, luo maailman kuudessa vaiheessa ja luo sitten ensimmäisen miehen ja naisen ja tuo heidät tietoisuuteen elämän henkäyksellä. Pian tämän jälkeen Ahriman, paholainen, suostuttelee miehen ja naisen syömään kiellettyä hedelmää, mikä tuo maailmaan synnin ja kuoleman.

        OM ja Aamen

        Omista tai Aumista tuli tiibetiläisten pyhä sana Hum, muslimien Amin ja egyptiläisten, kreikkalaisten, roomalaisten, juutalaisten ja kristittyjen Amen." Tavu on käännetty monille eri kielille, kulttuureille ja uskonnollisille perinteille, mutta äänen luova ja transformatiivinen voima on pysynyt samana. Raamatussa sana Amen...

        OM=AUM=Aamen



        Kristilliset käsitykset ovat peräisin muinaisista, juutalaisista, ja juutalaiset assyrialaisista, ja assyrialaiset intialaisista, ja kaikki menevät taaksepäin: mitä uudempi, sitä alempi, mitä vanhempi, sitä korkeampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OM ja Aamen

        Omista tai Aumista tuli tiibetiläisten pyhä sana Hum, muslimien Amin ja egyptiläisten, kreikkalaisten, roomalaisten, juutalaisten ja kristittyjen Amen." Tavu on käännetty monille eri kielille, kulttuureille ja uskonnollisille perinteille, mutta äänen luova ja transformatiivinen voima on pysynyt samana. Raamatussa sana Amen...

        OM=AUM=Aamen



        Kristilliset käsitykset ovat peräisin muinaisista, juutalaisista, ja juutalaiset assyrialaisista, ja assyrialaiset intialaisista, ja kaikki menevät taaksepäin: mitä uudempi, sitä alempi, mitä vanhempi, sitä korkeampi.

        Jeesuksen ristiinnaulitsemisen osalta hänen oletetaan kuolleen, laskeutuneen helvettiin ja nousseen kolmantena päivänä kuolleista. Jos kuitenkin tarkastelemme muita kulttuureja, joista monet ovat paljon vanhempia kuin kristinusko, tämä tuskin on yksittäinen tapahtuma.

        Jos kuitenkin tarkastelemme muita kulttuureja, joista monet ovat paljon vanhempia kuin kristinusko, tämä tuskin on yksittäinen tapahtuma. Persialaisen Zarathustran, egyptiläisten Osiriksen, Horuksen, Adoniksen, Bacchuksen, Herkuleksen ja skandinaavisen Baldurin sekä meksikolaisen Quetzalcoatlin oletetaan viettäneen kolme päivää helvetissä kuolemansa jälkeen ja nousseen sen jälkeen ylös. Kaikki nämä henkilöt tekivät myös monia ihmeitä, joita voidaan verrata Jeesuksen tekemiin ihmetekoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen ristiinnaulitsemisen osalta hänen oletetaan kuolleen, laskeutuneen helvettiin ja nousseen kolmantena päivänä kuolleista. Jos kuitenkin tarkastelemme muita kulttuureja, joista monet ovat paljon vanhempia kuin kristinusko, tämä tuskin on yksittäinen tapahtuma.

        Jos kuitenkin tarkastelemme muita kulttuureja, joista monet ovat paljon vanhempia kuin kristinusko, tämä tuskin on yksittäinen tapahtuma. Persialaisen Zarathustran, egyptiläisten Osiriksen, Horuksen, Adoniksen, Bacchuksen, Herkuleksen ja skandinaavisen Baldurin sekä meksikolaisen Quetzalcoatlin oletetaan viettäneen kolme päivää helvetissä kuolemansa jälkeen ja nousseen sen jälkeen ylös. Kaikki nämä henkilöt tekivät myös monia ihmeitä, joita voidaan verrata Jeesuksen tekemiin ihmetekoihin.

        Kun tarkastelemme tarinaa siitä, miten Jeesus-lapsi ilmestyi Marialle tahrattoman hedelmöityksen kautta, sekä kirkkaan tähden ilmestymisestä yötaivaalle, voimme havaita suoran rinnakkaisuuden Herra Krishnan syntymään kolme tuhatta vuotta aiemmin Intian Vrindavana-kaupungissa, kuten on kirjattu Veda-kirjallisuudessa.


        Krishnan syntymän aikana kirkas tähti Rohini oli korkealla taivaalla, ja silloinen kuningas Kamsa itse asiassa määräsi tappamaan kaikki pikkulapset yrittäessään tappaa Krishnan, samaan tapaan kuin Herodeksen väitettiin tehneen Matteuksen evankeliumissa kuvatulla tavalla.



        Ja aivan kuten Jeesuksen syntymän aikaan kukkuloilla olevien paimentolaisten joukossa oli paljon ihmisiä, jotka ylistivät Jumalaa, myös monet puolijumalat tulivat paikalle ja lauloivat Krishnan ihanuudesta, kun Hän oli valmis ilmestymään tähän maailmaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tarkastelemme tarinaa siitä, miten Jeesus-lapsi ilmestyi Marialle tahrattoman hedelmöityksen kautta, sekä kirkkaan tähden ilmestymisestä yötaivaalle, voimme havaita suoran rinnakkaisuuden Herra Krishnan syntymään kolme tuhatta vuotta aiemmin Intian Vrindavana-kaupungissa, kuten on kirjattu Veda-kirjallisuudessa.


        Krishnan syntymän aikana kirkas tähti Rohini oli korkealla taivaalla, ja silloinen kuningas Kamsa itse asiassa määräsi tappamaan kaikki pikkulapset yrittäessään tappaa Krishnan, samaan tapaan kuin Herodeksen väitettiin tehneen Matteuksen evankeliumissa kuvatulla tavalla.



        Ja aivan kuten Jeesuksen syntymän aikaan kukkuloilla olevien paimentolaisten joukossa oli paljon ihmisiä, jotka ylistivät Jumalaa, myös monet puolijumalat tulivat paikalle ja lauloivat Krishnan ihanuudesta, kun Hän oli valmis ilmestymään tähän maailmaan

        Krishna syntyi luolamaisessa tyrmässä, kun taas Jeesus syntyi myös luolassa, vaikka jotkut sanovat, että seimessä ladossa.


        Valonsäteet valaisivat alueen heidän syntymänsä jälkeen. Vastasyntyneinä he molemmat puhuivat siitä, miksi he olivat tulleet tähän maailmaan.


        Ja kun tietäjien oletetaan antaneen Jeesukselle suitsuketta ja mirhaa, myös Krishna-vauvalle annettiin lahjoja.


        Kun Krishna lähti tältä planeetalta, Hänen jalkansa lävistettiin nuolella, kun taas Jeesuksen kylki lävistettiin keihäällä. Pimeys laskeutui, kun Jeesuksen sanotaan joutuneen ristiinnaulituksi, aivan kuten pimeys ja monet onnettomuudet tapahtuivat, kun Krishna lähti tästä maailmasta.


        Ja kuten on kuvattu monia pahaenteisiä merkkejä, jotka merkitsevät Kristuksen toista tulemista, on vielä enemmän merkkejä siitä kauheasta Kalin aikakaudesta, jota parhaillaan elämme ja joka osoittaa aikaa ennen Krishnan seuraavan avataran, Kalkin, tuloa.


        Voisimme viitata moniin muihinkin rinnastuksiin, jotka on paljastettu vedalaisissa teksteissä, jotka olivat monia tuhansia vuosia ennen Raamattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Krishna syntyi luolamaisessa tyrmässä, kun taas Jeesus syntyi myös luolassa, vaikka jotkut sanovat, että seimessä ladossa.


        Valonsäteet valaisivat alueen heidän syntymänsä jälkeen. Vastasyntyneinä he molemmat puhuivat siitä, miksi he olivat tulleet tähän maailmaan.


        Ja kun tietäjien oletetaan antaneen Jeesukselle suitsuketta ja mirhaa, myös Krishna-vauvalle annettiin lahjoja.


        Kun Krishna lähti tältä planeetalta, Hänen jalkansa lävistettiin nuolella, kun taas Jeesuksen kylki lävistettiin keihäällä. Pimeys laskeutui, kun Jeesuksen sanotaan joutuneen ristiinnaulituksi, aivan kuten pimeys ja monet onnettomuudet tapahtuivat, kun Krishna lähti tästä maailmasta.


        Ja kuten on kuvattu monia pahaenteisiä merkkejä, jotka merkitsevät Kristuksen toista tulemista, on vielä enemmän merkkejä siitä kauheasta Kalin aikakaudesta, jota parhaillaan elämme ja joka osoittaa aikaa ennen Krishnan seuraavan avataran, Kalkin, tuloa.


        Voisimme viitata moniin muihinkin rinnastuksiin, jotka on paljastettu vedalaisissa teksteissä, jotka olivat monia tuhansia vuosia ennen Raamattua.

        PAKANALLISUUS KRISTILLISYYDESSÄ

        Nimi pakana tarkoittaa maalaismiestä. Nimi pakana tulee sanasta kanerva, joka on yleinen nimi erilaisille ikivihreille pensaille, jotka elävät soilla tai vuorten rinteillä. Näin ollen nimellä pakana viitattiin yksinkertaisesti niihin, jotka asuivat maaseudulla tällaisten kasvien lähellä. Siksi nimityksen pakana tai pakana käyttöä ei alun perin tarkoitettu alentavasti. Pakana tai pakana oleminen tarkoitti yksinkertaisesti sitä, että henkilö noudatti niitä uskontoja, jotka olivat olemassa ennen kristinuskoa, tai että hän osallistui luontouskontoihin, mikä tarkoitti ensisijaisesti puolijumalan palvontaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PAKANALLISUUS KRISTILLISYYDESSÄ

        Nimi pakana tarkoittaa maalaismiestä. Nimi pakana tulee sanasta kanerva, joka on yleinen nimi erilaisille ikivihreille pensaille, jotka elävät soilla tai vuorten rinteillä. Näin ollen nimellä pakana viitattiin yksinkertaisesti niihin, jotka asuivat maaseudulla tällaisten kasvien lähellä. Siksi nimityksen pakana tai pakana käyttöä ei alun perin tarkoitettu alentavasti. Pakana tai pakana oleminen tarkoitti yksinkertaisesti sitä, että henkilö noudatti niitä uskontoja, jotka olivat olemassa ennen kristinuskoa, tai että hän osallistui luontouskontoihin, mikä tarkoitti ensisijaisesti puolijumalan palvontaa.

        Myös tuon ajan roomalaiset ja kreikkalaiset palvoivat puolijumalia. Auringonjumala Mithraa pidettiin ilmeisesti puolijumalista korkeimpana. Jopa kuningas Konstantinus (280-337 jKr.) oli alun perin auringonjumalan palvoja. Hänen kuuluisa näky rististä, jonka hän sai marssiessaan Roomaan, tuli hänelle auringosta. Itse asiassa jopa sen jälkeen, kun hän kääntyi kristinuskoon, hän pysyi aurinkojumalan palvojana, ja sen vuoksi hän jatkoi sapatin pitämistä sunnuntaina, joka perinteisesti oli lauantai.
        Juutalaisen perinteen mukaan sapatti oli lauantai, jolloin Jumala sai luomakunnan valmiiksi ja lepäsi.

        Lauantai on siis seitsemäs päivä ja sunnuntai ensimmäinen. Siksi seitsemännen päivän adventistit muuttivat eräänlaisena protestina sapatin takaisin alkuperäiseksi päiväksi. Niinpä vielä nykyäänkin sapattia vietetään eräänlaisena pakanallisena siirtona auringonpäivään. Näin jokainen päivä varattiin eri puolijumalille, jotka ovat eri planeettojen hallitsevia jumaluuksia. Siten sunnuntai on auringon, maanantai kuun, tiistai on kreikkalainen nimi Marsille, keskiviikko Merkuriukselle, torstai Jupiterille, perjantai Venukselle ja lauantai Saturnukselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös tuon ajan roomalaiset ja kreikkalaiset palvoivat puolijumalia. Auringonjumala Mithraa pidettiin ilmeisesti puolijumalista korkeimpana. Jopa kuningas Konstantinus (280-337 jKr.) oli alun perin auringonjumalan palvoja. Hänen kuuluisa näky rististä, jonka hän sai marssiessaan Roomaan, tuli hänelle auringosta. Itse asiassa jopa sen jälkeen, kun hän kääntyi kristinuskoon, hän pysyi aurinkojumalan palvojana, ja sen vuoksi hän jatkoi sapatin pitämistä sunnuntaina, joka perinteisesti oli lauantai.
        Juutalaisen perinteen mukaan sapatti oli lauantai, jolloin Jumala sai luomakunnan valmiiksi ja lepäsi.

        Lauantai on siis seitsemäs päivä ja sunnuntai ensimmäinen. Siksi seitsemännen päivän adventistit muuttivat eräänlaisena protestina sapatin takaisin alkuperäiseksi päiväksi. Niinpä vielä nykyäänkin sapattia vietetään eräänlaisena pakanallisena siirtona auringonpäivään. Näin jokainen päivä varattiin eri puolijumalille, jotka ovat eri planeettojen hallitsevia jumaluuksia. Siten sunnuntai on auringon, maanantai kuun, tiistai on kreikkalainen nimi Marsille, keskiviikko Merkuriukselle, torstai Jupiterille, perjantai Venukselle ja lauantai Saturnukselle.

        Itse asiassa Paavali oli se fanaatikko, joka otti kaiken, mitä Jeesuksesta tiedettiin, ja tulkitsi Jeesuksen opetuksia väärin ja teki Jeesuksesta Jumalan ruumiillistuman, Messiaan, jota Jeesus ei koskaan halunnut olla. Kuten Markuksen evankeliumissa (8.29-30) kuvataan, kun Jeesus kysyi opetuslapsiltaan, keneksi he häntä luulivat, Pietari sanoi, että hän oli Kristus. Jeesus käski heitä olemaan kertomatta hänestä kenellekään. Itse asiassa Paavali käytti termiä Kristus ensimmäisen kerran Jeesuksesta, kun Paavali aloitti saarnaamisen Antiokian kaupungissa. Nimi Kristus oli yksinkertaisesti kreikan kielen sana Messiaalle.


        Nimi Kristus oli yksinkertaisesti kreikan kielen sana Messias. Se ei ollut henkilön nimi.
        Paavali oli henkilö, joka kehitti kristillisen teologian ja rituaalin ja kirjoitti kirjeisiin yksinkertaisesti omia ajatuksiaan Jeesuksesta, mutta ei koskaan viitannut siihen, mitä Jeesus itse asiassa sanoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa Paavali oli se fanaatikko, joka otti kaiken, mitä Jeesuksesta tiedettiin, ja tulkitsi Jeesuksen opetuksia väärin ja teki Jeesuksesta Jumalan ruumiillistuman, Messiaan, jota Jeesus ei koskaan halunnut olla. Kuten Markuksen evankeliumissa (8.29-30) kuvataan, kun Jeesus kysyi opetuslapsiltaan, keneksi he häntä luulivat, Pietari sanoi, että hän oli Kristus. Jeesus käski heitä olemaan kertomatta hänestä kenellekään. Itse asiassa Paavali käytti termiä Kristus ensimmäisen kerran Jeesuksesta, kun Paavali aloitti saarnaamisen Antiokian kaupungissa. Nimi Kristus oli yksinkertaisesti kreikan kielen sana Messiaalle.


        Nimi Kristus oli yksinkertaisesti kreikan kielen sana Messias. Se ei ollut henkilön nimi.
        Paavali oli henkilö, joka kehitti kristillisen teologian ja rituaalin ja kirjoitti kirjeisiin yksinkertaisesti omia ajatuksiaan Jeesuksesta, mutta ei koskaan viitannut siihen, mitä Jeesus itse asiassa sanoi.

        Kristinusko on itse asiassa Paavalilaisuus.
        Paavali myös sisällytti kristinuskon filosofiaan monia uhkia ja loi kuvan pelottavasta ja mustasukkaisesta Jumalasta sen sijaan, että hän olisi armollinen ja rakastava.
        Mutta Paavalin kristinuskon version mukaan pelastuksen myönsi yksin Jumala, joka pelastaisi sinut, jos vain tulisit kristityksi, koska Kristus oli jo kuollut ristillä uhrina syntiesi puolesta. Tällä tavoin tarvittiin vain uskoa, ja usko ylitti hyvien tekojen tarpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko on itse asiassa Paavalilaisuus.
        Paavali myös sisällytti kristinuskon filosofiaan monia uhkia ja loi kuvan pelottavasta ja mustasukkaisesta Jumalasta sen sijaan, että hän olisi armollinen ja rakastava.
        Mutta Paavalin kristinuskon version mukaan pelastuksen myönsi yksin Jumala, joka pelastaisi sinut, jos vain tulisit kristityksi, koska Kristus oli jo kuollut ristillä uhrina syntiesi puolesta. Tällä tavoin tarvittiin vain uskoa, ja usko ylitti hyvien tekojen tarpeen.

        Tämä saattaa olla kristityille yksinkertainen ja mukava käsite, mutta se ei ole totta, eikä sitä koskaan esitetty Jeesuksen todellisissa opetuksissa. Jeesus todella korosti hyvien tekojen tarvetta. Niinpä kristinuskosta löytyy oikeastaan vain Paavalin opetuksia, joilla on joillakin alueilla vain vähän tekemistä sen kanssa, mitä Jeesus todella opetti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä saattaa olla kristityille yksinkertainen ja mukava käsite, mutta se ei ole totta, eikä sitä koskaan esitetty Jeesuksen todellisissa opetuksissa. Jeesus todella korosti hyvien tekojen tarvetta. Niinpä kristinuskosta löytyy oikeastaan vain Paavalin opetuksia, joilla on joillakin alueilla vain vähän tekemistä sen kanssa, mitä Jeesus todella opetti.

        Paavali hyväksyi myös sunnuntain lepopäiväksi mithralaisuudesta eikä heprealaisessa perinteessä esiintyvää seitsemättä päivää, lauantaita. Paavali otti myös pääsiäisen miitralaisuudesta päiväksi, jolloin Jeesus nousi haudasta.
        Mithran sanotaan kuolleen taistelussa perjantaina ja haudattiin kivihautaan, josta hän kolmen päivän kuluttua nousi ylös kevätpäiväntasauksen juhlapäivänä, jota kutsuttiin nimellä Eastra, joka on latinankielinen sana Astarte-äidille, maan äidille, jumalattarelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavali hyväksyi myös sunnuntain lepopäiväksi mithralaisuudesta eikä heprealaisessa perinteessä esiintyvää seitsemättä päivää, lauantaita. Paavali otti myös pääsiäisen miitralaisuudesta päiväksi, jolloin Jeesus nousi haudasta.
        Mithran sanotaan kuolleen taistelussa perjantaina ja haudattiin kivihautaan, josta hän kolmen päivän kuluttua nousi ylös kevätpäiväntasauksen juhlapäivänä, jota kutsuttiin nimellä Eastra, joka on latinankielinen sana Astarte-äidille, maan äidille, jumalattarelle.

        Mielenkiintoista on, että 40 päivää ennen kevätpäiväntasausta, joka vastaa paastonaikaa, oli tuossa perinteessä elämän uudistumisen etsimisen aikaa.
        Lisäksi kreikkalaisen jumalan Adoniksen ylösnousemuksen juhlan sanotaan tapahtuneen Juudeassa vielä vuonna 386 jKr. samaan aikaan kuin Jeesuksen ylösnousemuksen pääsiäisjuhla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista on, että 40 päivää ennen kevätpäiväntasausta, joka vastaa paastonaikaa, oli tuossa perinteessä elämän uudistumisen etsimisen aikaa.
        Lisäksi kreikkalaisen jumalan Adoniksen ylösnousemuksen juhlan sanotaan tapahtuneen Juudeassa vielä vuonna 386 jKr. samaan aikaan kuin Jeesuksen ylösnousemuksen pääsiäisjuhla.

        Lisäksi kreikkalaisen jumalan Adoniksen ylösnousemuksen juhlan sanotaan tapahtuneen Juudeassa vielä vuonna 386 jKr. samaan aikaan kuin Jeesuksen ylösnousemuksen pääsiäisjuhla.
        Jeesuksen ristiinnaulitsemisen osalta hänen oletetaan kuolleen, laskeutuneen helvettiin ja nousseen kolmantena päivänä kuolleista. Jos kuitenkin tarkastelemme muita kulttuureja, joista monet ovat paljon vanhempia kuin kristinusko, tämä tuskin on yksittäinen tapahtuma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi kreikkalaisen jumalan Adoniksen ylösnousemuksen juhlan sanotaan tapahtuneen Juudeassa vielä vuonna 386 jKr. samaan aikaan kuin Jeesuksen ylösnousemuksen pääsiäisjuhla.
        Jeesuksen ristiinnaulitsemisen osalta hänen oletetaan kuolleen, laskeutuneen helvettiin ja nousseen kolmantena päivänä kuolleista. Jos kuitenkin tarkastelemme muita kulttuureja, joista monet ovat paljon vanhempia kuin kristinusko, tämä tuskin on yksittäinen tapahtuma.

        Jos kuitenkin tarkastelemme muita kulttuureja, joista monet ovat paljon vanhempia kuin kristinusko, tämä tuskin on yksittäinen tapahtuma. Persialaisen Zarathustran, egyptiläisten Osiriksen, Horuksen, Adoniksen, Bacchuksen, Herkuleksen ja skandinaavisen Baldurin sekä meksikolaisen Quetzalcoatlin oletetaan viettäneen kolme päivää helvetissä kuolemansa jälkeen ja nousseen sen jälkeen ylös. Kaikki nämä henkilöt tekivät myös monia ihmeitä, joita voidaan verrata Jeesuksen tekemiin ihmetekoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kuitenkin tarkastelemme muita kulttuureja, joista monet ovat paljon vanhempia kuin kristinusko, tämä tuskin on yksittäinen tapahtuma. Persialaisen Zarathustran, egyptiläisten Osiriksen, Horuksen, Adoniksen, Bacchuksen, Herkuleksen ja skandinaavisen Baldurin sekä meksikolaisen Quetzalcoatlin oletetaan viettäneen kolme päivää helvetissä kuolemansa jälkeen ja nousseen sen jälkeen ylös. Kaikki nämä henkilöt tekivät myös monia ihmeitä, joita voidaan verrata Jeesuksen tekemiin ihmetekoihin.

        Ihmiset saattavat sanoa, että Jeesus käveli veden päällä, paransi sairaita ja herätti kuolleita, joten hänen on täytynyt olla Jumala. Mutta vielä nykyäänkin Intiassa on ollut joogeja, jotka ovat kävelleet veden päällä tai pystyneet tekemään muita hämmästyttäviä asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset saattavat sanoa, että Jeesus käveli veden päällä, paransi sairaita ja herätti kuolleita, joten hänen on täytynyt olla Jumala. Mutta vielä nykyäänkin Intiassa on ollut joogeja, jotka ovat kävelleet veden päällä tai pystyneet tekemään muita hämmästyttäviä asioita.

        Yksi tärkeä osa itämaista tietoa, joka oli läsnä varhaisessa kristinuskossa, oli käsitys karmasta ja jälleensyntymisestä. Mutta tiedetään, että Konstantinopolin toinen kirkolliskokous vuonna 553 jKr. heitti pois kaikki viittaukset jälleensyntymiseen ja totesi, että ajatus siitä oli myytti ja että jokainen, joka uskoi siihen, tulisi kirkonkiroukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi tärkeä osa itämaista tietoa, joka oli läsnä varhaisessa kristinuskossa, oli käsitys karmasta ja jälleensyntymisestä. Mutta tiedetään, että Konstantinopolin toinen kirkolliskokous vuonna 553 jKr. heitti pois kaikki viittaukset jälleensyntymiseen ja totesi, että ajatus siitä oli myytti ja että jokainen, joka uskoi siihen, tulisi kirkonkiroukseen.

        Tämä toiminta ei tietenkään olisi odottamatonta niiden muiden asioiden valossa, joita kirkko on historian aikana tehnyt asettaakseen itsensä ainoaksi keinoksi päästä taivaaseen ja saavuttaa Jumalan armo. Poistamalla jälleensyntymisen ja sielun olemassaolon mahdollisuuden ennen tätä elämää, sielulla ei voisi olla mitään mahdollisuutta saavuttaa hengellisen täydellisyyden tilaa useiden elämien aikana. Olisi vain tämä yksi elämä, jonka aikana sielu syntyi, ja yksi mahdollisuus saavuttaa joko taivas tai ikuinen helvetti, joka määräytyisi kirkon väliintulon perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä toiminta ei tietenkään olisi odottamatonta niiden muiden asioiden valossa, joita kirkko on historian aikana tehnyt asettaakseen itsensä ainoaksi keinoksi päästä taivaaseen ja saavuttaa Jumalan armo. Poistamalla jälleensyntymisen ja sielun olemassaolon mahdollisuuden ennen tätä elämää, sielulla ei voisi olla mitään mahdollisuutta saavuttaa hengellisen täydellisyyden tilaa useiden elämien aikana. Olisi vain tämä yksi elämä, jonka aikana sielu syntyi, ja yksi mahdollisuus saavuttaa joko taivas tai ikuinen helvetti, joka määräytyisi kirkon väliintulon perusteella.

        Toisin sanoen kirkko koki uhkana sen tosiasian, että sielulla on ikuinen ja henkilökohtainen suhde Jumalaan, joka on elvytettävä uudelleen joko yhdessä, kahdessa tai kuinka monessa elämässä tahansa, eikä tämä suhde välttämättä riipu henkilön hyvästä asemasta missään uskonnollisessa järjestössä.

        Näin ollen ihmiset voisivat yrittää palauttaa suhteensa Jumalaan muilla keinoin kuin kirkon sanelemalla, mitä kirkko ei voinut sietää.

        Valitettavasti poistamalla tiedon jälleensyntymisestä ja karmasta kirkko on luonut filosofiaansa valtavia aukkoja, jotka jättävät kysymyksiä, joihin se ei voi vastata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisin sanoen kirkko koki uhkana sen tosiasian, että sielulla on ikuinen ja henkilökohtainen suhde Jumalaan, joka on elvytettävä uudelleen joko yhdessä, kahdessa tai kuinka monessa elämässä tahansa, eikä tämä suhde välttämättä riipu henkilön hyvästä asemasta missään uskonnollisessa järjestössä.

        Näin ollen ihmiset voisivat yrittää palauttaa suhteensa Jumalaan muilla keinoin kuin kirkon sanelemalla, mitä kirkko ei voinut sietää.

        Valitettavasti poistamalla tiedon jälleensyntymisestä ja karmasta kirkko on luonut filosofiaansa valtavia aukkoja, jotka jättävät kysymyksiä, joihin se ei voi vastata.

        Lisäksi he eivät ymmärrä sielutieteestä ja henkisestä identiteetistämme, henkisen maailman luonteesta, Jumalan persoonallisuuden ominaisuuksista eivätkä monista muista asioista. Näin ollen kristittyjen filosofiassaan käyttämä hengellinen tieto on hyvin alkeellista ja epätäydellistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi he eivät ymmärrä sielutieteestä ja henkisestä identiteetistämme, henkisen maailman luonteesta, Jumalan persoonallisuuden ominaisuuksista eivätkä monista muista asioista. Näin ollen kristittyjen filosofiassaan käyttämä hengellinen tieto on hyvin alkeellista ja epätäydellistä.

        Täydellisen henkisen täydellisyyden saavuttaminen ei ole mahdollista näin epätäydellisessä henkisessä prosessissa. Parhaimmillaan se edistää hyviä moraalisia arvoja, irrottautumista maallisesta elämästä, kiintymystä ja omistautumista Jumalaan sekä mahdollisuutta päästä taivaallisille planeetoille.

        Taivaalliset planeetat ovat kuitenkin edelleen aineellisessa kosmisessa ilmentymässä eivätkä henkimaailmassa

        Todellinen transsendentalisti on kiinnostunut vain sellaisen oivalluksen tason saavuttamisesta, joka antaa hänelle mahdollisuuden havaita suoraan henkinen identiteettinsä ja päästä henkisiin kerrostumiin kauas tämän aineellisen luomistyön tuolle puolen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täydellisen henkisen täydellisyyden saavuttaminen ei ole mahdollista näin epätäydellisessä henkisessä prosessissa. Parhaimmillaan se edistää hyviä moraalisia arvoja, irrottautumista maallisesta elämästä, kiintymystä ja omistautumista Jumalaan sekä mahdollisuutta päästä taivaallisille planeetoille.

        Taivaalliset planeetat ovat kuitenkin edelleen aineellisessa kosmisessa ilmentymässä eivätkä henkimaailmassa

        Todellinen transsendentalisti on kiinnostunut vain sellaisen oivalluksen tason saavuttamisesta, joka antaa hänelle mahdollisuuden havaita suoraan henkinen identiteettinsä ja päästä henkisiin kerrostumiin kauas tämän aineellisen luomistyön tuolle puolen.

        Itse asiassa kristittyjen on edelleen hyväksyttävä jossain määrin käsitys karmasta ja jälleensyntymisestä, jotta he voivat selittää loogisesti, miten ihmisellä voi olla kuoleman jälkeinen elämä taivaassa tai helvetissä. Kristillisen opin mukaan taivaaseen tai helvettiin pääseminen riippuu ihmisen teoista tässä elämässä. Sitä kutsutaan vedalaisessa kirjallisuudessa karmaksi. Ja kun ihminen pääsee seuraavassa elämässään taivaaseen tai helvettiin, hän ottaa tai inkarnoituu eri muotoon. Tämä on jälleensyntyminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa kristittyjen on edelleen hyväksyttävä jossain määrin käsitys karmasta ja jälleensyntymisestä, jotta he voivat selittää loogisesti, miten ihmisellä voi olla kuoleman jälkeinen elämä taivaassa tai helvetissä. Kristillisen opin mukaan taivaaseen tai helvettiin pääseminen riippuu ihmisen teoista tässä elämässä. Sitä kutsutaan vedalaisessa kirjallisuudessa karmaksi. Ja kun ihminen pääsee seuraavassa elämässään taivaaseen tai helvettiin, hän ottaa tai inkarnoituu eri muotoon. Tämä on jälleensyntyminen.

        Miksi te kristityt ette myönnä uskontonne pakanallista alkuperää?

        Perinteiset juhlapyhät ja niiden vuosittaiset rituaalit ovat tulossa: Halloween-puvut, joulukoristeet, pääsiäispuput. Mistä nämä perinteet ja käytännöt ovat peräisin? Eikö kristillisinä juhlapyhinä vietettävien tilaisuuksien pitäisi olla uskollisia sille, mitä Raamattu sanoo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi te kristityt ette myönnä uskontonne pakanallista alkuperää?

        Perinteiset juhlapyhät ja niiden vuosittaiset rituaalit ovat tulossa: Halloween-puvut, joulukoristeet, pääsiäispuput. Mistä nämä perinteet ja käytännöt ovat peräisin? Eikö kristillisinä juhlapyhinä vietettävien tilaisuuksien pitäisi olla uskollisia sille, mitä Raamattu sanoo?

        Perinteiset kristilliset opit

        Valitettavasti jotkin perusasioista, joihin useimmat kristityiksi tunnustautuvat uskovat, ovat peräisin muinaisesta pakanuudesta eivätkä niinkään Raamatusta. Ajatus siitä, että ihmisillä on kuolematon sielu, opetettiin ensimmäisen kerran muinaisessa Egyptissä ja Babyloniassa. Myös kreikkalaiset opettivat, että sielu erottuisi kuoleman hetkellä fyysisestä ruumiista (Jewish Encyclopedia, 1941, Vol. 6, s. 564, 566, "Immortality of the Soul"). Tämä ajatus sulautui kristinuskoon kreikkalaisesta filosofiasta. Se ei tullut innoitetusta Raamatusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perinteiset kristilliset opit

        Valitettavasti jotkin perusasioista, joihin useimmat kristityiksi tunnustautuvat uskovat, ovat peräisin muinaisesta pakanuudesta eivätkä niinkään Raamatusta. Ajatus siitä, että ihmisillä on kuolematon sielu, opetettiin ensimmäisen kerran muinaisessa Egyptissä ja Babyloniassa. Myös kreikkalaiset opettivat, että sielu erottuisi kuoleman hetkellä fyysisestä ruumiista (Jewish Encyclopedia, 1941, Vol. 6, s. 564, 566, "Immortality of the Soul"). Tämä ajatus sulautui kristinuskoon kreikkalaisesta filosofiasta. Se ei tullut innoitetusta Raamatusta.

        Muinaiset egyptiläiset kehittivät käsitteen taivaaseen pääsemisestä. Heidän mytologiassaan jumala Osiris tapettiin, mutta herätettiin sitten henkiin, minkä jälkeen hän siirtyi kaukaiseen taivaalliseen valtakuntaan. Egyptiläiset päättelivät, että jos hän pystyi tähän, myös ihmiset voisivat seurata häntä (Lewis Browne, This Believing World, s. 83-84). Tämä taivaallinen palkinto oli keskeinen opetus useissa muinaisissa mysteeriuskonnoissa - mutta ei heprealaisten tai varhaiskristittyjen uskonnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muinaiset egyptiläiset kehittivät käsitteen taivaaseen pääsemisestä. Heidän mytologiassaan jumala Osiris tapettiin, mutta herätettiin sitten henkiin, minkä jälkeen hän siirtyi kaukaiseen taivaalliseen valtakuntaan. Egyptiläiset päättelivät, että jos hän pystyi tähän, myös ihmiset voisivat seurata häntä (Lewis Browne, This Believing World, s. 83-84). Tämä taivaallinen palkinto oli keskeinen opetus useissa muinaisissa mysteeriuskonnoissa - mutta ei heprealaisten tai varhaiskristittyjen uskonnossa.

        Jopa jotkin Jeesusta koskevat kristilliset opetukset ovat peräisin pikemminkin pakanuudesta kuin Raamatusta. Babylonian mytologiassa Ishtarista väitettiin, että hänellä oli poika nimeltä Tammuz. Hän kuoli joka vuosi, mutta syntyi uudelleen keväällä. Sekä äidin että lapsen babylonialainen kunnioitus vaikutti kristinuskon myöhempiin versioihin, joissa Jeesuksen äitiä Mariaa jumaloitiin yhtä paljon kuin Jeesusta itseään (Sir James Frazer, The Golden Bough, 1993, s. 326). Tämä on ristiriidassa Raamatun kanssa, joka kunnioittaa Mariaa mutta ei tavallista ihmistä - ainoastaan Kristusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa jotkin Jeesusta koskevat kristilliset opetukset ovat peräisin pikemminkin pakanuudesta kuin Raamatusta. Babylonian mytologiassa Ishtarista väitettiin, että hänellä oli poika nimeltä Tammuz. Hän kuoli joka vuosi, mutta syntyi uudelleen keväällä. Sekä äidin että lapsen babylonialainen kunnioitus vaikutti kristinuskon myöhempiin versioihin, joissa Jeesuksen äitiä Mariaa jumaloitiin yhtä paljon kuin Jeesusta itseään (Sir James Frazer, The Golden Bough, 1993, s. 326). Tämä on ristiriidassa Raamatun kanssa, joka kunnioittaa Mariaa mutta ei tavallista ihmistä - ainoastaan Kristusta.

        Kaldealaisten symboli Tammuzille oli kirjain tau, joka on san-serif-kirjaimella kirjoitettu "t" ja jota yleisesti pidetään ristinä (Babylonian Mystery Religion, s. 51; Vine's, "Cross, Crucify"). Vaikka Raamattu todellakin opettaa, että Jeesus ristiinnaulittiin, ristiinnaulitsemisen muodosta ei ole tietoa. Tuohon aikaan roomalaiset käyttivät erimuotoisia pystypaaluja, joista osa oli ristipalkeilla ja osa ilman. Raamattu ei anna mitään viitteitä siitä, että alkukirkko olisi koskaan käyttänyt ristiä uskonnollisena symbolina, mutta useat pakanalliset uskonnot olivat käyttäneet sitä jo vuosisatoja ennen Kristuksen syntymää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaldealaisten symboli Tammuzille oli kirjain tau, joka on san-serif-kirjaimella kirjoitettu "t" ja jota yleisesti pidetään ristinä (Babylonian Mystery Religion, s. 51; Vine's, "Cross, Crucify"). Vaikka Raamattu todellakin opettaa, että Jeesus ristiinnaulittiin, ristiinnaulitsemisen muodosta ei ole tietoa. Tuohon aikaan roomalaiset käyttivät erimuotoisia pystypaaluja, joista osa oli ristipalkeilla ja osa ilman. Raamattu ei anna mitään viitteitä siitä, että alkukirkko olisi koskaan käyttänyt ristiä uskonnollisena symbolina, mutta useat pakanalliset uskonnot olivat käyttäneet sitä jo vuosisatoja ennen Kristuksen syntymää.

        Kuinka palvoa Jumalaa

        Miksi suuri osa nykyajan kristillisistä rituaaleista ja uskomuksista perustuu muinaisiin pakanallisiin käytäntöihin eikä niinkään Raamattuun? Eikö riitä, että ihmiset kunnioittavat Jumalaa miten haluavat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka palvoa Jumalaa

        Miksi suuri osa nykyajan kristillisistä rituaaleista ja uskomuksista perustuu muinaisiin pakanallisiin käytäntöihin eikä niinkään Raamattuun? Eikö riitä, että ihmiset kunnioittavat Jumalaa miten haluavat?

        Miten muinaiset kolminaisuusjumalat vaikuttivat kolminaisuuden hyväksymiseen kristinuskossa?
        Sumeria

        "Maailmankaikkeus oli jaettu kolmeen alueeseen, joista jokaisesta tuli jonkin jumalan valtakunta. Anun osuus oli taivas. Maa annettiin Enlilille. Easta tuli vesien hallitsija. Yhdessä he muodostivat suurten jumalien kolmikon." (The Larousse Encyclopedia of Mythology, 1994, s. 54-55).

        Babylonia
        "Muinaiset babylonialaiset tunsivat opin kolminaisuudesta tai kolmesta henkilöstä yhdessä jumalassa, kuten käy ilmi heidän mytologiaansa kuuluneesta kolmipäisestä jumalasta, jolla oli kolme päätä, ja myös tasasivuisen kolmion käytöstä tällaisen kolminaisuuden ja ykseyden symbolina" (Thomas Dennis Rock, The Mystical Woman and the Cities of the Nations, 1867, s. 22-23).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten muinaiset kolminaisuusjumalat vaikuttivat kolminaisuuden hyväksymiseen kristinuskossa?
        Sumeria

        "Maailmankaikkeus oli jaettu kolmeen alueeseen, joista jokaisesta tuli jonkin jumalan valtakunta. Anun osuus oli taivas. Maa annettiin Enlilille. Easta tuli vesien hallitsija. Yhdessä he muodostivat suurten jumalien kolmikon." (The Larousse Encyclopedia of Mythology, 1994, s. 54-55).

        Babylonia
        "Muinaiset babylonialaiset tunsivat opin kolminaisuudesta tai kolmesta henkilöstä yhdessä jumalassa, kuten käy ilmi heidän mytologiaansa kuuluneesta kolmipäisestä jumalasta, jolla oli kolme päätä, ja myös tasasivuisen kolmion käytöstä tällaisen kolminaisuuden ja ykseyden symbolina" (Thomas Dennis Rock, The Mystical Woman and the Cities of the Nations, 1867, s. 22-23).

        Kreikka
        "Neljännellä vuosisadalla eKr. Aristoteles kirjoitti: 'Kaikki on kolme, ja kolminkertainen on kaikki; ja käyttäkäämme tätä lukua jumalten palvonnassa; sillä kuten pythagoralaiset sanovat, kaikki ja kaikki on rajattu kolmeen, sillä loppu, keskikohta ja alku ovat kaikessa tätä lukua, ja nämä muodostavat kolminaisuuden luvun'" (Arthur Weigall, Paganism in Our Christianity, 1928, s. 197-198).

        Egypti
        "Hymni Amunille määräsi, että 'Yksikään jumala ei syntynyt ennen häntä (Amun)' ja että 'Kaikkia jumalia on kolme: Amun, Re ja Ptah, eikä heidän rinnallaan ole toista jumalaa. Kätkettynä hänen nimensä on Amon, kasvoiltaan hän on Re, ja hänen ruumiinsa on Ptah." . . . Tämä on ilmoitus kolminaisuudesta, Egyptin kolme pääjumalaa on sulautettu yhteen heistä, Amoniin. On selvää, että käsite orgaanisesta ykseydestä moninaisuuden sisällä sai poikkeuksellisen paljon lisäpontta tämän muotoilun myötä. Teologisesti se tuli karkeassa muodossaan silmiinpistävän lähelle myöhempää kristillistä moniarvoista kolminaisuusmonoteismia." (Simson Najovits, Egypti, Trunk of the Tree, Vol. 2, 2004, s. 83-84).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kreikka
        "Neljännellä vuosisadalla eKr. Aristoteles kirjoitti: 'Kaikki on kolme, ja kolminkertainen on kaikki; ja käyttäkäämme tätä lukua jumalten palvonnassa; sillä kuten pythagoralaiset sanovat, kaikki ja kaikki on rajattu kolmeen, sillä loppu, keskikohta ja alku ovat kaikessa tätä lukua, ja nämä muodostavat kolminaisuuden luvun'" (Arthur Weigall, Paganism in Our Christianity, 1928, s. 197-198).

        Egypti
        "Hymni Amunille määräsi, että 'Yksikään jumala ei syntynyt ennen häntä (Amun)' ja että 'Kaikkia jumalia on kolme: Amun, Re ja Ptah, eikä heidän rinnallaan ole toista jumalaa. Kätkettynä hänen nimensä on Amon, kasvoiltaan hän on Re, ja hänen ruumiinsa on Ptah." . . . Tämä on ilmoitus kolminaisuudesta, Egyptin kolme pääjumalaa on sulautettu yhteen heistä, Amoniin. On selvää, että käsite orgaanisesta ykseydestä moninaisuuden sisällä sai poikkeuksellisen paljon lisäpontta tämän muotoilun myötä. Teologisesti se tuli karkeassa muodossaan silmiinpistävän lähelle myöhempää kristillistä moniarvoista kolminaisuusmonoteismia." (Simson Najovits, Egypti, Trunk of the Tree, Vol. 2, 2004, s. 83-84).

        Muut alueet

        Monilla muilla alueilla oli omat jumalalliset kolminaisuutensa. Kreikassa ne olivat Zeus, Poseidon ja Adonis. Foinikialaiset palvoivat Ulomusta, Ulosurosta ja Eliunia. Roomassa palvottiin Jupiteria, Neptunusta ja Plutoa. Germaanisissa kansoissa heitä kutsuttiin Wodaniksi, Thoriksi ja Friccoksi. Eräässä lähteessä todetaan kelttien osalta: "Pakanallisten irlantilaisten muinaiset pakanalliset jumaluudet[,] Criosan, Biosena ja Seeva tai Sheeva, ovat epäilemättä hindujen Creeshna [Krishna], Veeshnu [Vishnu], [tai kaiken kattava] Brahma ja Seeva [Shiva]" (Thomas Maurice, The History of Hindostan, Vol. 2, 1798, s. 171).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muut alueet

        Monilla muilla alueilla oli omat jumalalliset kolminaisuutensa. Kreikassa ne olivat Zeus, Poseidon ja Adonis. Foinikialaiset palvoivat Ulomusta, Ulosurosta ja Eliunia. Roomassa palvottiin Jupiteria, Neptunusta ja Plutoa. Germaanisissa kansoissa heitä kutsuttiin Wodaniksi, Thoriksi ja Friccoksi. Eräässä lähteessä todetaan kelttien osalta: "Pakanallisten irlantilaisten muinaiset pakanalliset jumaluudet[,] Criosan, Biosena ja Seeva tai Sheeva, ovat epäilemättä hindujen Creeshna [Krishna], Veeshnu [Vishnu], [tai kaiken kattava] Brahma ja Seeva [Shiva]" (Thomas Maurice, The History of Hindostan, Vol. 2, 1798, s. 171).

        Glossolalia pakanallisuudessa ja okkultismissa
        Glossolalia on termi, joka viittaa kykyyn tai käytäntöön puhua puhujalle tuntemattomalla kielellä. Glossolaliaa käytetään yleensä tarkoittamaan puhumista kielellä, jota ei näytä olevan olemassa tai jota ihmiskunta ei tunne. Ksenolalia on glossolalian muoto, jossa puhutaan kieltä, joka on olemassa, mutta joka on puhujalle tuntematon. Molemmat ovat ilmiöitä, joita esiintyy transsitilassa, jossa ollaan ekstaasissa ja yhteydessä henkeen tai henkiin.


        Glossolalia tunnetaan nykyään yleisimmin nimellä "kielillä puhuminen", ja sitä harjoittavat helluntailaiset ja karismaattiset kristinuskon lahkot. Kasvoin helluntailaisessa ja evankelisessa hybridikirkossa ja muistan havainneeni glossolalian omakohtaisesti. Uskon, että monet keksivät sen, mutta uskon, että jotkut todella puhuivat glossolaliaa ollessaan ekstaasin tilassa. Pentakostaalinen kirkko uskoo, että glossolalia on Pyhän Hengen lahja, joka annettiin Raamatun Pentakostin aikana, mutta toisin kuin muut kristinuskon lahkot, he uskovat, että nämä lahjat ovat edelleen kristittyjen saatavilla tänä päivänä. Tiedän joitakin mutta hyvin harvoja noitaperinteitä, jotka käyttävät aktiivisesti glossolaliaa nykyään, joten halusin tutkia sen historiaa, koska mielessäni yhdistän sen kristinuskoon, ja jakaa tulokseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Glossolalia pakanallisuudessa ja okkultismissa
        Glossolalia on termi, joka viittaa kykyyn tai käytäntöön puhua puhujalle tuntemattomalla kielellä. Glossolaliaa käytetään yleensä tarkoittamaan puhumista kielellä, jota ei näytä olevan olemassa tai jota ihmiskunta ei tunne. Ksenolalia on glossolalian muoto, jossa puhutaan kieltä, joka on olemassa, mutta joka on puhujalle tuntematon. Molemmat ovat ilmiöitä, joita esiintyy transsitilassa, jossa ollaan ekstaasissa ja yhteydessä henkeen tai henkiin.


        Glossolalia tunnetaan nykyään yleisimmin nimellä "kielillä puhuminen", ja sitä harjoittavat helluntailaiset ja karismaattiset kristinuskon lahkot. Kasvoin helluntailaisessa ja evankelisessa hybridikirkossa ja muistan havainneeni glossolalian omakohtaisesti. Uskon, että monet keksivät sen, mutta uskon, että jotkut todella puhuivat glossolaliaa ollessaan ekstaasin tilassa. Pentakostaalinen kirkko uskoo, että glossolalia on Pyhän Hengen lahja, joka annettiin Raamatun Pentakostin aikana, mutta toisin kuin muut kristinuskon lahkot, he uskovat, että nämä lahjat ovat edelleen kristittyjen saatavilla tänä päivänä. Tiedän joitakin mutta hyvin harvoja noitaperinteitä, jotka käyttävät aktiivisesti glossolaliaa nykyään, joten halusin tutkia sen historiaa, koska mielessäni yhdistän sen kristinuskoon, ja jakaa tulokseni.

        Platon viittaa kolmessa eri dialogissa ekstaattiseen puheeseen, joka on käsittämätöntä, samoin kuin Vergilius Aeneiksessa. Glossolaliaa esiintyi Eleusinuksen, Dionyysin ja Orfin mysteeriuskonnoissa sekä muinaisissa Mithran ja Osiriksen kulteissa. Myös sibyllien ja pythialaisten tiedettiin harjoittaneen glossolaliaa ja ekstaattista puhetta transsin aiheuttamissa tiloissa. Muiden ekstaattisten ja shamanististen käytäntöjen joukossa on myös glossolaliaa.

        George B. Cutten kirjoittaa teoksessaan An Ethnological Study of Glossalalia, että "glossolaliaa harjoitetaan ei-kristillisissä uskonnoissa: Pohjois-Amerikan intiaanien Peyote-kultti, Tyynenmeren luoteisosan Haida-intiaanit, Sudanin shamaanit, Afrikan länsirannikon Shango-kultti, Trinidadin Shago-kultti, Haitin Voodoo-kultti, Etelä-Amerikan ja Australian aboriginaalit, Pohjois-Amerikan ja Aasian subarktisten alueiden eskimot, Grönlannin shamaanit, Borneon Dyakit, Etiopian Zor-kultti, Siperian shamaanit, Etelä-Amerikan Chaco-intiaanit, Andien Curanderot, Afrikan Sudanin Kinka, Afrikan Thonga-shamaanit ja Tiibetin munkit. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Platon viittaa kolmessa eri dialogissa ekstaattiseen puheeseen, joka on käsittämätöntä, samoin kuin Vergilius Aeneiksessa. Glossolaliaa esiintyi Eleusinuksen, Dionyysin ja Orfin mysteeriuskonnoissa sekä muinaisissa Mithran ja Osiriksen kulteissa. Myös sibyllien ja pythialaisten tiedettiin harjoittaneen glossolaliaa ja ekstaattista puhetta transsin aiheuttamissa tiloissa. Muiden ekstaattisten ja shamanististen käytäntöjen joukossa on myös glossolaliaa.

        George B. Cutten kirjoittaa teoksessaan An Ethnological Study of Glossalalia, että "glossolaliaa harjoitetaan ei-kristillisissä uskonnoissa: Pohjois-Amerikan intiaanien Peyote-kultti, Tyynenmeren luoteisosan Haida-intiaanit, Sudanin shamaanit, Afrikan länsirannikon Shango-kultti, Trinidadin Shago-kultti, Haitin Voodoo-kultti, Etelä-Amerikan ja Australian aboriginaalit, Pohjois-Amerikan ja Aasian subarktisten alueiden eskimot, Grönlannin shamaanit, Borneon Dyakit, Etiopian Zor-kultti, Siperian shamaanit, Etelä-Amerikan Chaco-intiaanit, Andien Curanderot, Afrikan Sudanin Kinka, Afrikan Thonga-shamaanit ja Tiibetin munkit. "

        Glossolaliaa pidetään jumalallisena kielenä riippumatta siitä, mistä uskonnollisesta perinteestä tulet. Se vaihtelee siitä, että se on Pyhän Hengen, enkelien, jumalten tai henkien kieltä ekstaattisessa transsitilassa. Sitä on usein verrattu maagisten perinteiden barbaarisiin sanoihin, kuten joihinkin kreikkalaisten maagisten papyrusten lauseisiin ja sanoihin.

        L. Carlyle May Harvardin yliopistosta kirjoittaa kirjassaan A Survey of Glossolalia and Related Phenomenon in Non-Christian Religions seuraavaa: "Guillaume toteaa, että vuonna 853 eKr. neljäsataa profeettaa raivosi ekstaasissa Samarian portin edessä, ja muinaisessa Egyptissä nekromantikot lausuivat kaavoja, joiden uskottiin olevan jumalten ilmoituksia ja jotka koostuivat vierasperäisistä sanoista ja järjettömistä äänistä. Mitä salaperäisempiä ja käsittämättömämpiä nämä kaavat olivat, sitä suurempana pidettiin niiden voimaa. Lisäksi on täysin todennäköistä, että samarialaisten kanssa samaan aikaan Intiassa ja Kiinassa eläneet velhot puhuivat epäjohdonmukaisesti ennustaessaan, parantaessaan ja keskustellessaan henkien kanssa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Glossolaliaa pidetään jumalallisena kielenä riippumatta siitä, mistä uskonnollisesta perinteestä tulet. Se vaihtelee siitä, että se on Pyhän Hengen, enkelien, jumalten tai henkien kieltä ekstaattisessa transsitilassa. Sitä on usein verrattu maagisten perinteiden barbaarisiin sanoihin, kuten joihinkin kreikkalaisten maagisten papyrusten lauseisiin ja sanoihin.

        L. Carlyle May Harvardin yliopistosta kirjoittaa kirjassaan A Survey of Glossolalia and Related Phenomenon in Non-Christian Religions seuraavaa: "Guillaume toteaa, että vuonna 853 eKr. neljäsataa profeettaa raivosi ekstaasissa Samarian portin edessä, ja muinaisessa Egyptissä nekromantikot lausuivat kaavoja, joiden uskottiin olevan jumalten ilmoituksia ja jotka koostuivat vierasperäisistä sanoista ja järjettömistä äänistä. Mitä salaperäisempiä ja käsittämättömämpiä nämä kaavat olivat, sitä suurempana pidettiin niiden voimaa. Lisäksi on täysin todennäköistä, että samarialaisten kanssa samaan aikaan Intiassa ja Kiinassa eläneet velhot puhuivat epäjohdonmukaisesti ennustaessaan, parantaessaan ja keskustellessaan henkien kanssa."

        Glossolalia löysi tiensä myös varhaiseen mormonikirkkoon, sillä Joseph Smith totesi, että "palautettu" (mormonien) kirkko "uskoo kielten lahjaan, profetiaan, ilmestyksiin, näkyihin, parantamiseen ja kielten tulkitsemiseen". Glossolalialla on myös vahva historia meediossa, spiritismissä ja spiritismissä. Spiritismin (joka oli vähemmän uskonnollisesti suuntautunut kuin spiritismi) perustaja Allan Kardec viittasi glossolaliaan todisteena hengen läsnäolosta. Allan Kardecin työ oli perustana monille nykyaikaisen meedioinnin käytännöille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Glossolalia löysi tiensä myös varhaiseen mormonikirkkoon, sillä Joseph Smith totesi, että "palautettu" (mormonien) kirkko "uskoo kielten lahjaan, profetiaan, ilmestyksiin, näkyihin, parantamiseen ja kielten tulkitsemiseen". Glossolalialla on myös vahva historia meediossa, spiritismissä ja spiritismissä. Spiritismin (joka oli vähemmän uskonnollisesti suuntautunut kuin spiritismi) perustaja Allan Kardec viittasi glossolaliaan todisteena hengen läsnäolosta. Allan Kardecin työ oli perustana monille nykyaikaisen meedioinnin käytännöille.

        Kristinuskon yhtäläisyydet hindulaisuuden kanssa
        Saatat pitää yllättävänä, että suuri osa kristinuskosta on peräisin Intiasta. Itse asiassa vuosisatojen kuluessa lukuisat historioitsijat ja tietäjät ovat huomauttaneet, että hindulaisuus ei ole ainoastaan vaikuttanut kristinuskoon, vaan että monet kristilliset riitit on voitu lainata suoraan hindulaiselta (Vedic) Intialta.
        Ranskalainen historioitsija Alain Danielou oli jo vuonna 1950 huomannut, että "monet Kristuksen syntymää ympäröivät tapahtumat, joista evankeliumit kertovat, muistuttavat oudosti Buddhan ja Krishnan legendoja". Danielou mainitsee esimerkkeinä kristillisen kirkon rakenteen, joka muistuttaa buddhalaista Chaitya, tiettyjen varhaiskristillisten lahkojen ankaran askeesin, joka muistuttaa jainilaisten ja buddhalaisten pyhimysten askeesia, pyhäinjäännösten kunnioittamisen, pyhän veden käytön, joka on intialainen käytäntö, ja sanan "aamen", joka tulee hindulaisesta (sanskritin kielestä) "OM". Toinen historioitsija, belgialainen Konraad Elst, huomauttaa myös, "että monilla varhaiskristillisillä pyhimyksillä, kuten Rooman Hippolytuksella, oli läheinen tuntemus brahmanismista". Elst siteeraa jopa kuuluisaa pyhää Augustinusta, joka kirjoitti: "Emme koskaan lakkaa katsomasta kohti Intiaa, jossa monia asioita ehdotetaan meille ihailtavaksi." Valitettavasti, huomauttaa yhdysvaltalainen intiaanitutkija David Frawley, "toisesta vuosisadasta lähtien kristityt johtajat päättivät irrottautua hindujen vaikutuksesta ja osoittaa, että kristinusko alkoi vasta Kristuksen syntymästä". Niinpä monet myöhemmät pyhimykset alkoivat leimata brahmaneja "harhaoppisiksi", ja pyhä Gregorius asetti tulevan suuntauksen tuhoamalla julkisesti hindujen "pakanalliset" epäjumalat.


        Itse asiassa hindulaisuuden läpitunkeva vaikutus näyttää ulottuvan paljon kristinuskoa varhaisemmalle ajalle. Amerikkalainen matemaatikko A. Seindenberg on esimerkiksi osoittanut, että Shulbasutrat, muinainen vedainen matematiikkaoppi, on matematiikan lähde antiikin maailmassa Babyloniasta Kreikkaan: "Shulbasutran aritmeettisia yhtälöitä käytettiin babylonialaisten kolmion havainnoinnissa sekä egyptiläisten pyramidien rakentamisessa, erityisesti pyramidin muotoisen hauta-alttarin rakentamisessa, joka tunnettiin vedalaisessa maailmassa nimellä smasana-cit."

        Myös tähtitieteessä "Indus" (Induksen laaksosta) on jättänyt universaalin perinnön, sillä se on määrittänyt esimerkiksi auringonseisausten päivämäärät, kuten 1700-luvun ranskalainen tähtitieteilijä Jean Sylvain Bailly totesi: "Tähtien liike, jonka hindut laskivat 4500 vuotta sitten, ei poikkea minuutillakaan niistä taulukoista, joita me käytämme nykyään." Ja hän toteaa lopuksi: "Hindujen tähtitieteen järjestelmät ovat paljon vanhimpia kuin egyptiläisten - jopa juutalaiset ovat saaneet tietonsa hinduilta." Ei ole myöskään epäilystäkään siitä, että kreikkalaiset lainasivat voimakkaasti "induslaisilta". Danielou huomauttaa, että kreikkalainen Dionysoksen kultti, josta myöhemmin roomalaisten myötä tuli Bacchus, on Shaivismin haara: "Kreikkalaiset puhuivat Intiasta Dionysoksen pyhänä alueena, ja jopa Aleksanteri Suuren historioitsijat samaistivat intialaisen Shivan Dionysokseen ja mainitsevat Puranojen päivämääriä ja legendoja."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinuskon yhtäläisyydet hindulaisuuden kanssa
        Saatat pitää yllättävänä, että suuri osa kristinuskosta on peräisin Intiasta. Itse asiassa vuosisatojen kuluessa lukuisat historioitsijat ja tietäjät ovat huomauttaneet, että hindulaisuus ei ole ainoastaan vaikuttanut kristinuskoon, vaan että monet kristilliset riitit on voitu lainata suoraan hindulaiselta (Vedic) Intialta.
        Ranskalainen historioitsija Alain Danielou oli jo vuonna 1950 huomannut, että "monet Kristuksen syntymää ympäröivät tapahtumat, joista evankeliumit kertovat, muistuttavat oudosti Buddhan ja Krishnan legendoja". Danielou mainitsee esimerkkeinä kristillisen kirkon rakenteen, joka muistuttaa buddhalaista Chaitya, tiettyjen varhaiskristillisten lahkojen ankaran askeesin, joka muistuttaa jainilaisten ja buddhalaisten pyhimysten askeesia, pyhäinjäännösten kunnioittamisen, pyhän veden käytön, joka on intialainen käytäntö, ja sanan "aamen", joka tulee hindulaisesta (sanskritin kielestä) "OM". Toinen historioitsija, belgialainen Konraad Elst, huomauttaa myös, "että monilla varhaiskristillisillä pyhimyksillä, kuten Rooman Hippolytuksella, oli läheinen tuntemus brahmanismista". Elst siteeraa jopa kuuluisaa pyhää Augustinusta, joka kirjoitti: "Emme koskaan lakkaa katsomasta kohti Intiaa, jossa monia asioita ehdotetaan meille ihailtavaksi." Valitettavasti, huomauttaa yhdysvaltalainen intiaanitutkija David Frawley, "toisesta vuosisadasta lähtien kristityt johtajat päättivät irrottautua hindujen vaikutuksesta ja osoittaa, että kristinusko alkoi vasta Kristuksen syntymästä". Niinpä monet myöhemmät pyhimykset alkoivat leimata brahmaneja "harhaoppisiksi", ja pyhä Gregorius asetti tulevan suuntauksen tuhoamalla julkisesti hindujen "pakanalliset" epäjumalat.


        Itse asiassa hindulaisuuden läpitunkeva vaikutus näyttää ulottuvan paljon kristinuskoa varhaisemmalle ajalle. Amerikkalainen matemaatikko A. Seindenberg on esimerkiksi osoittanut, että Shulbasutrat, muinainen vedainen matematiikkaoppi, on matematiikan lähde antiikin maailmassa Babyloniasta Kreikkaan: "Shulbasutran aritmeettisia yhtälöitä käytettiin babylonialaisten kolmion havainnoinnissa sekä egyptiläisten pyramidien rakentamisessa, erityisesti pyramidin muotoisen hauta-alttarin rakentamisessa, joka tunnettiin vedalaisessa maailmassa nimellä smasana-cit."

        Myös tähtitieteessä "Indus" (Induksen laaksosta) on jättänyt universaalin perinnön, sillä se on määrittänyt esimerkiksi auringonseisausten päivämäärät, kuten 1700-luvun ranskalainen tähtitieteilijä Jean Sylvain Bailly totesi: "Tähtien liike, jonka hindut laskivat 4500 vuotta sitten, ei poikkea minuutillakaan niistä taulukoista, joita me käytämme nykyään." Ja hän toteaa lopuksi: "Hindujen tähtitieteen järjestelmät ovat paljon vanhimpia kuin egyptiläisten - jopa juutalaiset ovat saaneet tietonsa hinduilta." Ei ole myöskään epäilystäkään siitä, että kreikkalaiset lainasivat voimakkaasti "induslaisilta". Danielou huomauttaa, että kreikkalainen Dionysoksen kultti, josta myöhemmin roomalaisten myötä tuli Bacchus, on Shaivismin haara: "Kreikkalaiset puhuivat Intiasta Dionysoksen pyhänä alueena, ja jopa Aleksanteri Suuren historioitsijat samaistivat intialaisen Shivan Dionysokseen ja mainitsevat Puranojen päivämääriä ja legendoja."

        Ranskalainen filosofi ja Le Monde -lehden toimittaja Jean-Paul Droit kirjoitti hiljattain kirjassaan The Forgetfulness of India, että "kreikkalaiset rakastivat niin paljon intialaista filosofiaa, että Demetrios Galianos oli jopa kääntänyt Bhagavad-gitan".

        Monet länsimaiset ja kristityt historioitsijat ovat yrittäneet mitätöidä tämän Intian vaikutuksen kristittyihin ja muinaiseen Kreikkaan sanomalla, että länsi on arjalaisten invaasion ja myöhemmin Aleksanteri Suuren Intian hyökkäyksen kautta vaikuttanut intialaiseen tähtitieteeseen, matematiikkaan, arkkitehtuuriin ja filosofiaan - eikä päinvastoin. Uudet arkeologiset ja kielitieteelliset löydöt ovat kuitenkin osoittaneet, ettei arjalaisia invaasiota koskaan ollutkaan ja että on olemassa jatkuvuus muinaisesta Vedic-sivilisaatiosta Saraswati-kulttuuriin. Esimerkiksi Vedoja, jotka muodostavat nykyisen hindulaisuuden sielun, ei ole kirjoitettu vuonna 1500 eKr., kuten Max Muller mielivaltaisesti päätti, vaan ne voivat olla peräisin 7000 vuotta ennen Kristusta, mikä antaa hindulaisuudelle runsaasti aikaa vaikuttaa kristinuskoon ja vanhempiin, kristinuskoa edeltäneisiin sivilisaatioihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ranskalainen filosofi ja Le Monde -lehden toimittaja Jean-Paul Droit kirjoitti hiljattain kirjassaan The Forgetfulness of India, että "kreikkalaiset rakastivat niin paljon intialaista filosofiaa, että Demetrios Galianos oli jopa kääntänyt Bhagavad-gitan".

        Monet länsimaiset ja kristityt historioitsijat ovat yrittäneet mitätöidä tämän Intian vaikutuksen kristittyihin ja muinaiseen Kreikkaan sanomalla, että länsi on arjalaisten invaasion ja myöhemmin Aleksanteri Suuren Intian hyökkäyksen kautta vaikuttanut intialaiseen tähtitieteeseen, matematiikkaan, arkkitehtuuriin ja filosofiaan - eikä päinvastoin. Uudet arkeologiset ja kielitieteelliset löydöt ovat kuitenkin osoittaneet, ettei arjalaisia invaasiota koskaan ollutkaan ja että on olemassa jatkuvuus muinaisesta Vedic-sivilisaatiosta Saraswati-kulttuuriin. Esimerkiksi Vedoja, jotka muodostavat nykyisen hindulaisuuden sielun, ei ole kirjoitettu vuonna 1500 eKr., kuten Max Muller mielivaltaisesti päätti, vaan ne voivat olla peräisin 7000 vuotta ennen Kristusta, mikä antaa hindulaisuudelle runsaasti aikaa vaikuttaa kristinuskoon ja vanhempiin, kristinuskoa edeltäneisiin sivilisaatioihin.

        Näin ollen meidän pitäisi olla tietoisia kristinuskon ja hindulaisuuden (muinainen vedainen kulttuuri) välisistä läheisistä yhteyksistä, jotka yhdistävät ne pyhään veljeyteen, ja korostaa niitä. Tunnolliset kristityt ja länsimaiset tutkijat voivat asianmukaisen tutkimuksen avulla ymmärtää, miten maailman ihmiskunnan peruskulttuuri on vedalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin ollen meidän pitäisi olla tietoisia kristinuskon ja hindulaisuuden (muinainen vedainen kulttuuri) välisistä läheisistä yhteyksistä, jotka yhdistävät ne pyhään veljeyteen, ja korostaa niitä. Tunnolliset kristityt ja länsimaiset tutkijat voivat asianmukaisen tutkimuksen avulla ymmärtää, miten maailman ihmiskunnan peruskulttuuri on vedalainen.

        Kaikissa uskonnollisissa perinteissä on eksoteerinen ja esoteerinen puoli. Eksoteerinen elementti liittyy filosofian ulkoiseen puoleen. Ihmiset, joille eksoteerinen puoli on tärkeämpi, ovat yleensä lahkolaisia ja ajavat uskontonsa yksinoikeutta. Ne, joita uskonnon esoteerinen puoli vetää puoleensa, etsivät syvempää uskonnollista kokemusta. Uskonnollisen järjestelmän syvyyksiä tutkimalla he pääsevät kosketuksiin universaalien totuuksien kanssa. He eivät koe muita uskonnollisia ryhmiä uhkana eivätkä siksi asetu niitä vastaan. Jos seuraamme suuria opettajia, joilla on täydellistä tietoa universaaleista totuuksista, etenemme varmasti henkisellä polulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa uskonnollisissa perinteissä on eksoteerinen ja esoteerinen puoli. Eksoteerinen elementti liittyy filosofian ulkoiseen puoleen. Ihmiset, joille eksoteerinen puoli on tärkeämpi, ovat yleensä lahkolaisia ja ajavat uskontonsa yksinoikeutta. Ne, joita uskonnon esoteerinen puoli vetää puoleensa, etsivät syvempää uskonnollista kokemusta. Uskonnollisen järjestelmän syvyyksiä tutkimalla he pääsevät kosketuksiin universaalien totuuksien kanssa. He eivät koe muita uskonnollisia ryhmiä uhkana eivätkä siksi asetu niitä vastaan. Jos seuraamme suuria opettajia, joilla on täydellistä tietoa universaaleista totuuksista, etenemme varmasti henkisellä polulla.

        Fundamentalistinen pelastususkonto jakaa maailman kahteen leiriin - paholaisen ohjaamiin uskottomiin ja oikeauskoisiin kristittyihin.

        Kun vastapuolen oppeja DEMONISOIDAAN, on välirauha vaikea tehdä. Useimilla fundamentalistisilla uskonsuunnilla on muut pois sulkeva uskonoppi. Tarvitaan monta taivasta, että kaikki oikeauskoiset niihin sopisivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fundamentalistinen pelastususkonto jakaa maailman kahteen leiriin - paholaisen ohjaamiin uskottomiin ja oikeauskoisiin kristittyihin.

        Kun vastapuolen oppeja DEMONISOIDAAN, on välirauha vaikea tehdä. Useimilla fundamentalistisilla uskonsuunnilla on muut pois sulkeva uskonoppi. Tarvitaan monta taivasta, että kaikki oikeauskoiset niihin sopisivat.

        Kristillinen kirkko oli pitkään kieltänyt antiikin kulttuurin, koska se piti kreikkalaisten filosofiaa uhkana maailmankuvalleen. Piilottamalla kreikkalaisten tekstit luostareihin kirkko ei kuitenkaan voinut pitää niitä salassa munkeilta, jotka kopioivat ja säilyttivät käsikirjoituksia. Näin antiikin ajatus vaikutti kristilliseen maailmankuvaan, sillä jokainen maailmankatsomus tarvitsee vankan perustan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristillinen kirkko oli pitkään kieltänyt antiikin kulttuurin, koska se piti kreikkalaisten filosofiaa uhkana maailmankuvalleen. Piilottamalla kreikkalaisten tekstit luostareihin kirkko ei kuitenkaan voinut pitää niitä salassa munkeilta, jotka kopioivat ja säilyttivät käsikirjoituksia. Näin antiikin ajatus vaikutti kristilliseen maailmankuvaan, sillä jokainen maailmankatsomus tarvitsee vankan perustan.

        Todellisuudessa ei ole olemassa intialaista tai amerikkalaista uskontoa, on vain sielun uskonto. Sielu on olemassa ikuisesti, sillä on kyky ajatella, tuntea ja tahtoa.

        Kaikki se, mitä me ehdollistuneessa tilassamme etsimme tästä aineellisesta maailmasta, on sen ulkopuolella.


      • Anonyymi

        Monia samankaltaisuuksia täysin erilaisissa uskonnollisissa järjestelmissä ja niiden teksteissä.


        Brahma samhita (5.40): "Palvon Govindaa, Alkuperäistä Herraa, joka on varustettu absoluuttisella voimalla. Hänen transsendentaalisen muotonsa häikäisevä säteily on persoonaton Brahman, absoluuttinen ja rajaton, joka ilmentää miljoonissa universumeissa lukemattomien planeettojen suuren valikoiman kaikkine rikkauksineen".

        Shvetashvatara Upanishad (3.8): Hän on kuitenkin kaukana pimeyden peittämän aineellisen maailman tuolla puolen.


        Raamattu:
        Biblia (1776)
        1Tim. 6:16 Jolla ainoalla on kuolemattomuus, joka asuu kirkkaudessa, johon ei yksikään tulla taida, jota ei yksikään ihminen nähnyt ole eikä taida nähdä: jolle olkoon kunnia ja ijankaikkinen voima, amen!

        Hadith: Totisesti, Allahilla on seitsemänkymmentätuhatta valon verhoa (nur): jos Hän olisi avannut ne, Hänen kasvojensa säteily olisi polttanut kaikki.


        Raamatun 2. Mooseksen kirja (33:20-23): "Sillä ihmisen on mahdotonta nähdä Minua ja jäädä eloon." (33:33).



        Katha Upanishad (1.2.20): "Molemmat, sekä Ylisielu (Paramatma) että sielu (jivaatma), sijaitsevat samassa kehon puussa, joka sijaitsee elävän olennon sydämessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monia samankaltaisuuksia täysin erilaisissa uskonnollisissa järjestelmissä ja niiden teksteissä.


        Brahma samhita (5.40): "Palvon Govindaa, Alkuperäistä Herraa, joka on varustettu absoluuttisella voimalla. Hänen transsendentaalisen muotonsa häikäisevä säteily on persoonaton Brahman, absoluuttinen ja rajaton, joka ilmentää miljoonissa universumeissa lukemattomien planeettojen suuren valikoiman kaikkine rikkauksineen".

        Shvetashvatara Upanishad (3.8): Hän on kuitenkin kaukana pimeyden peittämän aineellisen maailman tuolla puolen.


        Raamattu:
        Biblia (1776)
        1Tim. 6:16 Jolla ainoalla on kuolemattomuus, joka asuu kirkkaudessa, johon ei yksikään tulla taida, jota ei yksikään ihminen nähnyt ole eikä taida nähdä: jolle olkoon kunnia ja ijankaikkinen voima, amen!

        Hadith: Totisesti, Allahilla on seitsemänkymmentätuhatta valon verhoa (nur): jos Hän olisi avannut ne, Hänen kasvojensa säteily olisi polttanut kaikki.


        Raamatun 2. Mooseksen kirja (33:20-23): "Sillä ihmisen on mahdotonta nähdä Minua ja jäädä eloon." (33:33).



        Katha Upanishad (1.2.20): "Molemmat, sekä Ylisielu (Paramatma) että sielu (jivaatma), sijaitsevat samassa kehon puussa, joka sijaitsee elävän olennon sydämessä.

        Hadith Qudsi: En ole läsnä taivaassa enkä maan päällä, mutta olen läsnä uskollisen palvelijani sydämessä.


        al-Hamadāni (sufi-pyhimys):
        "Oi ystävä, sydän on Jumalan tarkkailupiste."




        Katha Upanishad (1.2.20): "Molemmat, sekä Ylisielu (Paramatma) että sielu (jivaatma), sijaitsevat samassa kehon puussa, joka sijaitsee elävän olennon sydämessä.


        Hadith Qudsi: En ole läsnä taivaassa enkä maan päällä, mutta olen läsnä uskollisen palvelijani sydämessä.

        al-Hamadāni (sufi-pyhimys):
        "Oi ystävä, sydän on Jumalan tarkkailupiste."



        Brahma samhita(5.33):

        Palvon Jumaluuden Ylintä Persoonallisuutta, Govindaa, joka on kaiken lähde - jakamatonta, erehtymätöntä ja ilman alkua. Vaikka Hän laajentaa Itseään lukemattomiin muotoihin, Hän pysyy alkuperäisenä Persoonallisuutena, ja vaikka Hän on vanhin, Hän näyttää aina kukoistavalta nuorukaiselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hadith Qudsi: En ole läsnä taivaassa enkä maan päällä, mutta olen läsnä uskollisen palvelijani sydämessä.


        al-Hamadāni (sufi-pyhimys):
        "Oi ystävä, sydän on Jumalan tarkkailupiste."




        Katha Upanishad (1.2.20): "Molemmat, sekä Ylisielu (Paramatma) että sielu (jivaatma), sijaitsevat samassa kehon puussa, joka sijaitsee elävän olennon sydämessä.


        Hadith Qudsi: En ole läsnä taivaassa enkä maan päällä, mutta olen läsnä uskollisen palvelijani sydämessä.

        al-Hamadāni (sufi-pyhimys):
        "Oi ystävä, sydän on Jumalan tarkkailupiste."



        Brahma samhita(5.33):

        Palvon Jumaluuden Ylintä Persoonallisuutta, Govindaa, joka on kaiken lähde - jakamatonta, erehtymätöntä ja ilman alkua. Vaikka Hän laajentaa Itseään lukemattomiin muotoihin, Hän pysyy alkuperäisenä Persoonallisuutena, ja vaikka Hän on vanhin, Hän näyttää aina kukoistavalta nuorukaiselta.

        Profeetta Muhammedin Hadithit:

        "Näin Herran kauniin nuorukaisen muodossa, jolla oli hattu ...."


        "Allah loi Aatamin kaltaisekseen, kuvakseen."
        "Olen nähnyt Jumalan kaikkein kauniimmassa muodossaan."



        Pitäisikö meidän pohtia tekstien samankaltaisuutta näinkin erilaisissa uskonnoissa?

        Raamattu (Laulu 2:14): Sillä äänesi on suloinen ja muotosi on kaunis.


        "Allah loi Aatamin kaltaisekseen, kuvakseen."
        "Olen nähnyt Jumalan kaikkein kauniimmassa muodossaan."


        Śrī Īśopaniṣad
        Kuudestoista mantra:

        Oi Jumalani, oi alkuperäinen filosofi, maailmankaikkeuden ylläpitäjä, oi säännöstelevä periaate, puhtaiden palvojien lopullinen määränpää, ihmiskunnan esi-isien hyväntoivoja! Pyydän Sinua, poista häikäisevien ylimaallisten säteidesi loiste, jotta voisin nähdä Sinun autuaan muotosi. Sinä olet ikuinen Jumaluuden Ylin Persoonallisuus, auringon kaltainen, kuten minäkin.

        Sufipyhimys Rābiʼa al-ʼAdawiyya:

        Ainoa työni, ainoa toiveeni tässä maailmassa on muistaa Sinut ja nähdä kasvosi toisessa maailmassa. Tämä on kaikki, mitä tarvitsen; tee nyt tahtosi mukaan. Suo sydämelleni läsnäolosi tai ota vastaan sydämeni rukoileva ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Profeetta Muhammedin Hadithit:

        "Näin Herran kauniin nuorukaisen muodossa, jolla oli hattu ...."


        "Allah loi Aatamin kaltaisekseen, kuvakseen."
        "Olen nähnyt Jumalan kaikkein kauniimmassa muodossaan."



        Pitäisikö meidän pohtia tekstien samankaltaisuutta näinkin erilaisissa uskonnoissa?

        Raamattu (Laulu 2:14): Sillä äänesi on suloinen ja muotosi on kaunis.


        "Allah loi Aatamin kaltaisekseen, kuvakseen."
        "Olen nähnyt Jumalan kaikkein kauniimmassa muodossaan."


        Śrī Īśopaniṣad
        Kuudestoista mantra:

        Oi Jumalani, oi alkuperäinen filosofi, maailmankaikkeuden ylläpitäjä, oi säännöstelevä periaate, puhtaiden palvojien lopullinen määränpää, ihmiskunnan esi-isien hyväntoivoja! Pyydän Sinua, poista häikäisevien ylimaallisten säteidesi loiste, jotta voisin nähdä Sinun autuaan muotosi. Sinä olet ikuinen Jumaluuden Ylin Persoonallisuus, auringon kaltainen, kuten minäkin.

        Sufipyhimys Rābiʼa al-ʼAdawiyya:

        Ainoa työni, ainoa toiveeni tässä maailmassa on muistaa Sinut ja nähdä kasvosi toisessa maailmassa. Tämä on kaikki, mitä tarvitsen; tee nyt tahtosi mukaan. Suo sydämelleni läsnäolosi tai ota vastaan sydämeni rukoileva ...

        Bhagavata Purana (1.5.35)

        Whatever work is done here in this life for the satisfaction of the mission of the Lord is called bhakti-yoga, or transcendental loving service to the Lord, and what is called knowledge becomes a concomitant factor.



        ABRAHAMILAISET USKONNOT

        Maksimos Tunnustaja: "Vahva on se mies, joka on yhdistänyt tiedon (gyana) ja toiminnan (karma): sillä silloin hän kuivattaa siten himon ja kesyttää ärtymyksen; ja tämän avulla hän kohottaa mielen ja siirtyy Jumalan luo."


        Hoxha Ahmed Jesevi:

        Kunnes saat maistaa rakkauden nektaria (bhakti),
        Kunnes puet päällesi rakastavaisten vaatteet,
        Kunnes olet yhdistänyt uskoon (gyana) ja palvonnan (karma),
        et voi nähdä Luojan jumalallisia kasvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bhagavata Purana (1.5.35)

        Whatever work is done here in this life for the satisfaction of the mission of the Lord is called bhakti-yoga, or transcendental loving service to the Lord, and what is called knowledge becomes a concomitant factor.



        ABRAHAMILAISET USKONNOT

        Maksimos Tunnustaja: "Vahva on se mies, joka on yhdistänyt tiedon (gyana) ja toiminnan (karma): sillä silloin hän kuivattaa siten himon ja kesyttää ärtymyksen; ja tämän avulla hän kohottaa mielen ja siirtyy Jumalan luo."


        Hoxha Ahmed Jesevi:

        Kunnes saat maistaa rakkauden nektaria (bhakti),
        Kunnes puet päällesi rakastavaisten vaatteet,
        Kunnes olet yhdistänyt uskoon (gyana) ja palvonnan (karma),
        et voi nähdä Luojan jumalallisia kasvoja.

        TAAS SAMANKALTAISUUTTA TÄYSIN ERI USKONNOISSA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TAAS SAMANKALTAISUUTTA TÄYSIN ERI USKONNOISSA.

        Eilen aloittamani palsta poistettiin jälleen, kristityt eivät pidä siitä, kun joku uskaltaa kyseenalaistaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TAAS SAMANKALTAISUUTTA TÄYSIN ERI USKONNOISSA.

        Onneksi vanhoja palstoja ei ole niin helppo poistaa, sinne voi kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi vanhoja palstoja ei ole niin helppo poistaa, sinne voi kirjoittaa.

        Olen tallentanut ne kaikki itselleni, joten voin laittaa ne uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TAAS SAMANKALTAISUUTTA TÄYSIN ERI USKONNOISSA.

        Eilen aloittamani palsta poistettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilen aloittamani palsta poistettiin.

        Joillekin kristityille se on liikaa, kun joku uskaltaa kyseenalaistaa.


    • Anonyymi

      Ketään ei voi pakkokäännyttää. Jos Jumala ei vedä ihmistä puoleensa, ei hän voi kääntyä. Ihmisellä on myös vapaa tahto, kääntyykö.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1673
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1310
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1097
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      888
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe