Kristittyjen "fundamentaalinen totuus" ja kyvyttömyys ajatella

Anonyymi-ap

Kristinuskon perustassa, perimmäisessä pohjakivessä on vakava ongelma, jonka vuoksi en voi mitenkään arvostaa kyseistä maailmankuvaa. Minua häiritsee, että tuohon maailmankuvaan uskovia on päättävissä asemissa. Tekstini käsittelee varsinkin ns. karismaattisten liikkeiden uskovia.

Kuinka usein kristitty kuuntelee ihmistä, siis sellaista ihmistä, jonka elämäntavan tai kristinuskon ulkopuolisen filosofian kristitty tuomitsee, perustellen, että se on haitaksi yksilölle. Kristitty ei kuuntele, sillä hän tietää jo vastaukset. Vastaus on annettu ulkoa, se on vain sanoja, eikä sitä voi näyttää todeksi oikeassa todellisuudessa. Jos kristitty väittää, että jonkun asian voi näyttää todeksi, hänen perusteensa on joku uskonauktoriteetti, tämän puhe tai teksti, eli taas pelkkiä sanoja ilman todellisuutta. Jos kristitty on itse todistanut jotain, todiste on aina ollut tunne tai jokin muu sisäinen asia. Tällöin kristitty kieltää ihmisyyden, ja sanoo, että vain Jumala voi luoda ihmiselle syvimpiä tunteita, ja että vain kristitty niitä oikeasti tuntisi. Hän ei näe, että kaikilla on sama tunnesyvyys, ja itseasiassa kristityllä on syvyyttä kaikkein vähiten.

Osa kristinuskoa onkin ahdas muotti sille, mitä on ihminen. Ihmiskuva on hyvin kapea, eikä se vastaa maailman tai ihmislajin moninaisuutta. Kristinusko on paradoksaalinen uskonto. Toisaalta tulisi olla nöyrä ja oma ego kuolettaa Jumalan edessä. Toisaalta vain kristitty elämäntyyli on puhdas ja oikeellinen, siis juuri hänen elämäntyylinsä, ja se näkyy uskovien suhtautumisessa muihin ihmisiin. Kristityt eivät kohtaa näitä paradokseja, vaan he ohittavat ne semantiikalla ja erilaisilla ajatuskieroumilla. He ovat nöyriä samalla, kun ovat ainoita oikeassa.

Esimerkiksi mainittu paradoksi nöyryyden ja juuri minun oman elämäntyylini oikeellisuuden välillä selitetään sanakikkailuilla, jotka eivät vastaa todellisuutta. Esimerkiksi homojen tasa-arvosta saarnatessa, uskovat samaan aikaan sanovat rakastavansa homoseksuaalisia yksilöinä kuten kaikkia lähimmäisiään, ja toivovan heille parasta, johon kuuluu elämä synnittä. Kauniilla sanoilla ei ole väliä, jos toimii rumasti. Kristityt jarruttavat kaikkea sellaista elämää, joka ei sovi heidän muottiinsa. Jos muottiin ei asetu, ihminen on viallinen, syntinen ja tämän oma kyky ajatella vain viettelystä. Tämä on vaarallinen tapa ajatella. He eivät itse voi tajuta sitä, sillä he eivät näe oikeaa maailmaa. He ovat ajatusrakennelmiensa vankeja, luullen, että se vankila on todellisuus

Olen törmännyt myös seuraavaan ajatukseen: on paha maailma, jonne omasta lahkosta eroavat siirtyvät syntisiksi vaeltajiksi, ja oma turvallinen ympäristö täynnä samoinajattelevia kristittyjä. Kuinka tätä voi perustella? Tällainen oman mielensisäisen moraalijärjestelmän lähes autoritäärinen korottaminen ympäröivän todellisuuden yläpuolelle on merkki siitä, että kristitty ei kykene ajattelemaan. Hän selittää ilmiöitä, maailmaa ja ihmisyyden osia noiden päänsä sisäisten arvotusten, hierarkioiden ja peräti taikauskon kautta, mutta ei kykene avaamaan silmiään ja katsoa maailmaa, tai höristämään korviaan ja aidosti kuunnella, mitä muut sanovat. Ainakaan sitten, että pyrkisivät ajattelemaan ja ymmärtämään.

Tämä on vaarallinen yhdistelmä. Ihminen, joka on samaan aikaan fundamentaalisen totuuden pauloissa, mutta ilman kykyä ajatella oman totuutensa ulkopuolella.

6

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samaistat oman negatiivisen maailmankuvan muidenkin ongelmaksi. Olen kristitty, jolle Jumala on vahvistanut uskoni tärkeimmät totuudet aina pyydettyäni sitä. En löydä ylimielisestä vuodatuksestasi juuri mitään opiksi otettavaa. Mihin pyrit ? Näen kirjoituksessasi paljon tietämättömyyttä Jumalan ylivertaisesta viisaudesta, joka vallitsee kaikkialla, missä kaltaisesi saatanan demonien vallitsemat ihmiset eivät saastuta mieliä ja ympäristöä. Tekoälyn avulla sanelemat ajatukset, eivät ole persoonan kokemusperäisiä, ihmiselle tärkeää syvällistä vuorovaikutteista sanomaa.

      • Anonyymi

        Minun tunteellani tai maailmankuvani sävyllä ei ole väliä. Huomasitko, ettet reaktiosi oli kertoa tunteestasi ja kertoa oletuksistasi minua (ketjun aloittaja) kohtaan.

        Kyse ei ole tunteista tai siitä kenen maailmankatsomus on oikea. Tiivistän aloitukseni: fundamentilistikristillinen ajattelutapa perustuu mielen sisäisiin rakennelmiin, eikä se kuvaa oikeaan maailmaan.

        Ja yleisesti ketjun herätyskristillisille lukijoille: luen mielelläni, jos joku esittää perusteltuja näkemyksiä ketjun aiheeseen. Siis todistaa, että ajatukseni ovat huonoista kokemuksistani jääneitä ennakkoluuloja herätyskristityistä. Kuuntelen mielelläni myös muiden ajatuksia, pyrin ymmärtämään muita ja jos opin uutta, korjaan ennakkoluulojani. Kiinnostaisi kuulla aitoa, omaa pohdintaa ketjussa esittämiini väitteisiin.


    • Anonyymi

      Ei meillä kristityillä ole oikeutta ajatella itse.

      • Anonyymi

        Kauanko aiot vaeltaa näillä palstoilla ja kenen laskuun? Mene taas vilkaisemaan josko yleistä Venäjästä palstalla olisi ihka aitoja moskovan trolleja. Näin muutaman, jota epäilen.


    • Anonyymi

      Uskovien ongelma on se, että he eivät ymmärrä lukea muitakin kirjoja. Esim. Talmud ja VT selityksin on luettavissa netissä sefaria.orgissa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Emme me ole oikeassa, vaan Jeesus/Jumala on oikeassa. Me vain kuulemme häntä. Emme me ole mitään, vaan Jumala kuka on meidät pelastanut kapinallisten joukosta on kaikki. Sinäkin voit halutessasi liittyä seuraan uskomalla. Emme ole sinulle vihaisia, emmekä tuomitse. Tuomio on jo langetettu kaikille, myös meille. Tarvitset armahduksen tuomiosta niinkuin mekin ja sen saat Jeesuksen kautta kun häneen laitat uskosi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      111
      2423
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1107
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1064
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      995
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      991
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      904
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      873
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      861
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      39
      776
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      759
    Aihe