Autotoday.fi
Clas von Bell
Päivän museoauto: Sopivasti markkinoille juuri energiakriisin aikaan!
29.1.2024
”Millä autolla aiotte ajaa, kun bensiini maksaa 2 mk/litra? Valitkaa nyt tulevaisuuden perheauto FIAT 126.”
Näin haastoi Fiat-verkoston ilmoitus vuonna 1974, jolloin niin sanottu ensimmäinen energiakriisi koetteli maailmaa. Bensiinin hinnan kohotessa huikeaa vauhtia Fiat 126:n pieni polttonesteen kulutus tarjoutui mainosvaltiksi kuin itsestään.
Hintojen nousun ohella energiakriisi toi tullessaan vuoden 1974 alusta muutakin sääntelyä. Moottoriurheilu ja harrasteilmailu kiellettiin. Maanteille määrättiin 80 km/h kattonopeus. [Aika nihkeää aikaa.]
Uusi Pikku-Fiat oli tullut markkinoille sopivasti kriisin kynnyksellä 1972. Siinä oli ilmajäähdytteinen, kaksisylinterinen moottori takana.
Suomessa se ei saavuttanut Fiat 600:n kaltaista suosiota, vaikka se 1970-luvulla oli useana vuonna Suomen halvin henkilöauto. [Miksi? Valitettavasti käytettävyyteen oli jäänyt ongelmia.] Ahtaat sisätilat ja muut pienten mittojen aiheuttamat haitat karsivat suosiota. [Täysin ymmärrettävästi. Kokemusta on pienistä tiloista ja jäätävää hampaidenkiristelyä on. Matkustamisesta tulee piinaa. Auton valmistaminen ja valmistetun auton värkkääminen käyttökuntoiseksi onkin pakosti vaikeampaa kuin mitä käyttäjänä saattaa äkkiseltään aavistaa. Vaivannäkö halutun lopputuloksen eteen voipi herkästi mennä harakoille.]
Vaatimaton suorituskyky syrjäytti pienen kulutuksen tuoman edun. [Kuten arvata saattaa. Olisiko Fiat 126:n kaltaista saanut paremmalla suorituskyvyllä ja käytettävyydellä ja yhtä pienellä kulutuksella? Jos sellainen on jo saatu aikaan, kerrottehan minullekin.]
Vuonna 1976 esiteltiin hieman varustellumpi malli 126 Personal, mutta se ei merkittävästi lisännyt 126:n suosiota. [Kustannukset nousivat liian korkeiksi? Lisävarusteissa ja yleisessä käytettävyydessä ei päästy tarpeeksi pitkälle. Sääli.] Fiat 126 -mallia valmistettiin kuitenkin Italiassa vuoteen 1980 ja Puolassa peräti vuoteen 2000 asti.
[Puolassa kommunistit väistyivät vallasta jo vuonna 1989. Näköjään se ei ollutkaan sitten pelkästään valtionsosialismin taloudesta kiinni, kun kerran Puolassa on valmistettu Fiat 126 -mallia sen jälkeenkin peräti vuoteen 2000 asti.]
Vuosimallin 1976 Fiat 126 kuvattiin vuonna 2017 Classic Motorshow -tapahtumassa.
---------------------------------
https://autotoday.fi/paivan-museoauto-sopivasti-markkinoille-juuri-energiakriisin-aikaan/
Netti-arkistoitu versio:
https://web.archive.org/web/20240510152556/https://autotoday.fi/paivan-museoauto-sopivasti-markkinoille-juuri-energiakriisin-aikaan/
Hurmaavan vihreä Fiat 126 energiakriisin aikaan ja miksi Fiat 126 ei menestynyt
Anonyymi-ap
0
143
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2008940
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k265438- 534641
- 894427
- 593609
- 513346
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.663263Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262846Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv502702- 432611