Autotoday.fi
Clas von Bell
Päivän museoauto: Sopivasti markkinoille juuri energiakriisin aikaan!
29.1.2024
”Millä autolla aiotte ajaa, kun bensiini maksaa 2 mk/litra? Valitkaa nyt tulevaisuuden perheauto FIAT 126.”
Näin haastoi Fiat-verkoston ilmoitus vuonna 1974, jolloin niin sanottu ensimmäinen energiakriisi koetteli maailmaa. Bensiinin hinnan kohotessa huikeaa vauhtia Fiat 126:n pieni polttonesteen kulutus tarjoutui mainosvaltiksi kuin itsestään.
Hintojen nousun ohella energiakriisi toi tullessaan vuoden 1974 alusta muutakin sääntelyä. Moottoriurheilu ja harrasteilmailu kiellettiin. Maanteille määrättiin 80 km/h kattonopeus. [Aika nihkeää aikaa.]
Uusi Pikku-Fiat oli tullut markkinoille sopivasti kriisin kynnyksellä 1972. Siinä oli ilmajäähdytteinen, kaksisylinterinen moottori takana.
Suomessa se ei saavuttanut Fiat 600:n kaltaista suosiota, vaikka se 1970-luvulla oli useana vuonna Suomen halvin henkilöauto. [Miksi? Valitettavasti käytettävyyteen oli jäänyt ongelmia.] Ahtaat sisätilat ja muut pienten mittojen aiheuttamat haitat karsivat suosiota. [Täysin ymmärrettävästi. Kokemusta on pienistä tiloista ja jäätävää hampaidenkiristelyä on. Matkustamisesta tulee piinaa. Auton valmistaminen ja valmistetun auton värkkääminen käyttökuntoiseksi onkin pakosti vaikeampaa kuin mitä käyttäjänä saattaa äkkiseltään aavistaa. Vaivannäkö halutun lopputuloksen eteen voipi herkästi mennä harakoille.]
Vaatimaton suorituskyky syrjäytti pienen kulutuksen tuoman edun. [Kuten arvata saattaa. Olisiko Fiat 126:n kaltaista saanut paremmalla suorituskyvyllä ja käytettävyydellä ja yhtä pienellä kulutuksella? Jos sellainen on jo saatu aikaan, kerrottehan minullekin.]
Vuonna 1976 esiteltiin hieman varustellumpi malli 126 Personal, mutta se ei merkittävästi lisännyt 126:n suosiota. [Kustannukset nousivat liian korkeiksi? Lisävarusteissa ja yleisessä käytettävyydessä ei päästy tarpeeksi pitkälle. Sääli.] Fiat 126 -mallia valmistettiin kuitenkin Italiassa vuoteen 1980 ja Puolassa peräti vuoteen 2000 asti.
[Puolassa kommunistit väistyivät vallasta jo vuonna 1989. Näköjään se ei ollutkaan sitten pelkästään valtionsosialismin taloudesta kiinni, kun kerran Puolassa on valmistettu Fiat 126 -mallia sen jälkeenkin peräti vuoteen 2000 asti.]
Vuosimallin 1976 Fiat 126 kuvattiin vuonna 2017 Classic Motorshow -tapahtumassa.
---------------------------------
https://autotoday.fi/paivan-museoauto-sopivasti-markkinoille-juuri-energiakriisin-aikaan/
Netti-arkistoitu versio:
https://web.archive.org/web/20240510152556/https://autotoday.fi/paivan-museoauto-sopivasti-markkinoille-juuri-energiakriisin-aikaan/
Hurmaavan vihreä Fiat 126 energiakriisin aikaan ja miksi Fiat 126 ei menestynyt
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1192681
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2561155- 911129
- 81084
Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt791011Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr12940Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.63933- 30906
IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku41842Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie37809