Autotoday.fi
Clas von Bell
Päivän museoauto: Sopivasti markkinoille juuri energiakriisin aikaan!
29.1.2024
”Millä autolla aiotte ajaa, kun bensiini maksaa 2 mk/litra? Valitkaa nyt tulevaisuuden perheauto FIAT 126.”
Näin haastoi Fiat-verkoston ilmoitus vuonna 1974, jolloin niin sanottu ensimmäinen energiakriisi koetteli maailmaa. Bensiinin hinnan kohotessa huikeaa vauhtia Fiat 126:n pieni polttonesteen kulutus tarjoutui mainosvaltiksi kuin itsestään.
Hintojen nousun ohella energiakriisi toi tullessaan vuoden 1974 alusta muutakin sääntelyä. Moottoriurheilu ja harrasteilmailu kiellettiin. Maanteille määrättiin 80 km/h kattonopeus. [Aika nihkeää aikaa.]
Uusi Pikku-Fiat oli tullut markkinoille sopivasti kriisin kynnyksellä 1972. Siinä oli ilmajäähdytteinen, kaksisylinterinen moottori takana.
Suomessa se ei saavuttanut Fiat 600:n kaltaista suosiota, vaikka se 1970-luvulla oli useana vuonna Suomen halvin henkilöauto. [Miksi? Valitettavasti käytettävyyteen oli jäänyt ongelmia.] Ahtaat sisätilat ja muut pienten mittojen aiheuttamat haitat karsivat suosiota. [Täysin ymmärrettävästi. Kokemusta on pienistä tiloista ja jäätävää hampaidenkiristelyä on. Matkustamisesta tulee piinaa. Auton valmistaminen ja valmistetun auton värkkääminen käyttökuntoiseksi onkin pakosti vaikeampaa kuin mitä käyttäjänä saattaa äkkiseltään aavistaa. Vaivannäkö halutun lopputuloksen eteen voipi herkästi mennä harakoille.]
Vaatimaton suorituskyky syrjäytti pienen kulutuksen tuoman edun. [Kuten arvata saattaa. Olisiko Fiat 126:n kaltaista saanut paremmalla suorituskyvyllä ja käytettävyydellä ja yhtä pienellä kulutuksella? Jos sellainen on jo saatu aikaan, kerrottehan minullekin.]
Vuonna 1976 esiteltiin hieman varustellumpi malli 126 Personal, mutta se ei merkittävästi lisännyt 126:n suosiota. [Kustannukset nousivat liian korkeiksi? Lisävarusteissa ja yleisessä käytettävyydessä ei päästy tarpeeksi pitkälle. Sääli.] Fiat 126 -mallia valmistettiin kuitenkin Italiassa vuoteen 1980 ja Puolassa peräti vuoteen 2000 asti.
[Puolassa kommunistit väistyivät vallasta jo vuonna 1989. Näköjään se ei ollutkaan sitten pelkästään valtionsosialismin taloudesta kiinni, kun kerran Puolassa on valmistettu Fiat 126 -mallia sen jälkeenkin peräti vuoteen 2000 asti.]
Vuosimallin 1976 Fiat 126 kuvattiin vuonna 2017 Classic Motorshow -tapahtumassa.
---------------------------------
https://autotoday.fi/paivan-museoauto-sopivasti-markkinoille-juuri-energiakriisin-aikaan/
Netti-arkistoitu versio:
https://web.archive.org/web/20240510152556/https://autotoday.fi/paivan-museoauto-sopivasti-markkinoille-juuri-energiakriisin-aikaan/
Hurmaavan vihreä Fiat 126 energiakriisin aikaan ja miksi Fiat 126 ei menestynyt
Anonyymi-ap
0
180
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943762
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli453144Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.972749Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572430- 1342397
- 612388
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172367Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212284Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232276- 642070