Autotoday.fi
Clas von Bell
Päivän museoauto: KOP:n pankkiauto Peugeot J7
22.2.2024
Moottoriajoneuvot olivat oivallisia välineitä tuomaan palveluita sellaisille seuduille, joilta kiinteät toimipisteet puuttuivat. [Ideana erinomainen!]
Varsinkin myymäläautot tulivat aikoinaan tutuiksi kaikille ennen 70-luvun puolivälillä syntyneille suomalaisille: jos ei kaupungissa, niin sitten kesämökkipaikkakunnilla.
Pankkiau[t]otoiminta ei koskaan ollut yhtä laajaa, mutta kaikilla merkittävillä pankkiryhmillä oli liikkuvia konttoreita. Palvelun aloitti ensimmäisenä Helsingin Työväen Säästöpankki vuonna 1952 ja muut pankit seurasivat esimerkkiä.
Toimintaperiaate oli sama kuin myymäläautoilla, eli autot liikkuivat määrätyn reitin ja aikataulun mukaan. [Eli vähän niinkuin kirjastoautot tänäkin päivänä!]
Suurin osa pankkiautoista oli tämän Lammilla työuransa tehneen Peugeot J7:n tavoin pakettiautoja, jotka erikoisvarusteltiin ja sisustettiin pankin konttoriksi.
Tyypillisesti henkilökuntaan kuului kuljettaja/turvamies ja pankkivirkailija.
Langattomia yhteyksiä ei tietenkään ollut, mutta pankkiauto voitiin liittää pysähdyspaikoilla lankapuhelinlinjaan, ja 60-luvulta alkaen niihin asennettiin myös radiopuhelimia, joilla asiakkaiden tilitiedot saattoi tarkistaa pääkonttorista.
Käteiskassa pidettiin turvallisuussyistä mahdollisimman pienenä ja tilitapahtumat kirjattiin päivän kierroksen päätteeksi pankin konttorilla.
Pankkiautotoiminnan kulta-aikaa olivat 1960- ja 70-luvut, minkä jälkeen toiminta vähitellen hiipui maailman muuttuessa. [En pysty kuvittelemaan, että näkisin pankkiautoja käytössä nykypäivänä.]
Pankkiautopalveluiden suurimmat tarjoajat olivat tyypillisesti maaseudulla toimivat säästö- ja osuuspankit, mutta myös ruuhka-suomessa ne olivat tavallinen näky, esimerkiksi Espoon ja Vantaan tuolloin syrjäisillä kylillä. [Syrjäseuduilla pankkiautot olivat varmasti myös tervetullut ja kätevä keksintö siihen aikaan.]
[Classic Motorshow -tapahtumassa vuonna 2022] kuvatun Peugeot J7 vuosimallia 1974 omisti kuvaushetkellä Pekka Lounio.
---------------------------------
https://autotoday.fi/paivan-museoauto-kopn-pankkiauto-peugeot-j7/
Netti-arkistoitu versio:
https://web.archive.org/web/20240415023741/https://autotoday.fi/paivan-museoauto-kopn-pankkiauto-peugeot-j7/
Suomen pankkiautotoiminnan lyhyttä historiaa
Anonyymi-ap
2
192
Vastaukset
- Anonyymi
Wikipedia kertoo myymäläautoista:
Suomen ensimmäinen myymäläauto oli osuusliike Elannon vuonna 1932 käyttöönottama auto.[2] Myymäläautojen määrä lähti voimakkaaseen kasvuun 1950-luvun jälkimmäisellä puoliskolla. Vuonna 1955 Suomessa oli noin 90 myymäläautoa, mutta vuonna 1960 jo noin 660.[3] Enimmillään autoja liikennöi 1970-luvulla noin 1 200 kappaletta. [2] Kotimaankauppakomitean arvion mukaan myymäläautoverkon piiriin kuului vuonna 1970 noin 500 000 asiakasta.- Anonyymi
Missä vaiheessa kirjastoautot ilmestyivät?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2008930
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k265438- 534641
- 894410
- 593599
- 513346
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.593233Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262846Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv502702- 432611