Autotoday.fi
Clas von Bell
Päivän museoauto: KOP:n pankkiauto Peugeot J7
22.2.2024
Moottoriajoneuvot olivat oivallisia välineitä tuomaan palveluita sellaisille seuduille, joilta kiinteät toimipisteet puuttuivat. [Ideana erinomainen!]
Varsinkin myymäläautot tulivat aikoinaan tutuiksi kaikille ennen 70-luvun puolivälillä syntyneille suomalaisille: jos ei kaupungissa, niin sitten kesämökkipaikkakunnilla.
Pankkiau[t]otoiminta ei koskaan ollut yhtä laajaa, mutta kaikilla merkittävillä pankkiryhmillä oli liikkuvia konttoreita. Palvelun aloitti ensimmäisenä Helsingin Työväen Säästöpankki vuonna 1952 ja muut pankit seurasivat esimerkkiä.
Toimintaperiaate oli sama kuin myymäläautoilla, eli autot liikkuivat määrätyn reitin ja aikataulun mukaan. [Eli vähän niinkuin kirjastoautot tänäkin päivänä!]
Suurin osa pankkiautoista oli tämän Lammilla työuransa tehneen Peugeot J7:n tavoin pakettiautoja, jotka erikoisvarusteltiin ja sisustettiin pankin konttoriksi.
Tyypillisesti henkilökuntaan kuului kuljettaja/turvamies ja pankkivirkailija.
Langattomia yhteyksiä ei tietenkään ollut, mutta pankkiauto voitiin liittää pysähdyspaikoilla lankapuhelinlinjaan, ja 60-luvulta alkaen niihin asennettiin myös radiopuhelimia, joilla asiakkaiden tilitiedot saattoi tarkistaa pääkonttorista.
Käteiskassa pidettiin turvallisuussyistä mahdollisimman pienenä ja tilitapahtumat kirjattiin päivän kierroksen päätteeksi pankin konttorilla.
Pankkiautotoiminnan kulta-aikaa olivat 1960- ja 70-luvut, minkä jälkeen toiminta vähitellen hiipui maailman muuttuessa. [En pysty kuvittelemaan, että näkisin pankkiautoja käytössä nykypäivänä.]
Pankkiautopalveluiden suurimmat tarjoajat olivat tyypillisesti maaseudulla toimivat säästö- ja osuuspankit, mutta myös ruuhka-suomessa ne olivat tavallinen näky, esimerkiksi Espoon ja Vantaan tuolloin syrjäisillä kylillä. [Syrjäseuduilla pankkiautot olivat varmasti myös tervetullut ja kätevä keksintö siihen aikaan.]
[Classic Motorshow -tapahtumassa vuonna 2022] kuvatun Peugeot J7 vuosimallia 1974 omisti kuvaushetkellä Pekka Lounio.
---------------------------------
https://autotoday.fi/paivan-museoauto-kopn-pankkiauto-peugeot-j7/
Netti-arkistoitu versio:
https://web.archive.org/web/20240415023741/https://autotoday.fi/paivan-museoauto-kopn-pankkiauto-peugeot-j7/
Suomen pankkiautotoiminnan lyhyttä historiaa
Anonyymi-ap
2
82
Vastaukset
- Anonyymi
Wikipedia kertoo myymäläautoista:
Suomen ensimmäinen myymäläauto oli osuusliike Elannon vuonna 1932 käyttöönottama auto.[2] Myymäläautojen määrä lähti voimakkaaseen kasvuun 1950-luvun jälkimmäisellä puoliskolla. Vuonna 1955 Suomessa oli noin 90 myymäläautoa, mutta vuonna 1960 jo noin 660.[3] Enimmillään autoja liikennöi 1970-luvulla noin 1 200 kappaletta. [2] Kotimaankauppakomitean arvion mukaan myymäläautoverkon piiriin kuului vuonna 1970 noin 500 000 asiakasta.- Anonyymi
Missä vaiheessa kirjastoautot ilmestyivät?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1192651
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2551148- 861104
- 81064
Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt791011Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.63933Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr12930- 30896
IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku41832Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie37799