Veroehdotukset jäävät palauttamatta

Suomi24toimitus

Suomalaiset jättävät veroehdotuksen usein palauttamatta. Vain vajaa kolmannes veroehdotuksen saaneista suomalaisista palauttaa ehdotuksen korjattuna.

Aamulehden haastattelema Veronmaksajain keskusliiton lakiasiainjohtaja Vesa Korpela kertoo, että monet jättävät ehdotuksen kokonaan tarkastamatta, varsinkin jos on tulossa palautusta. Korpelan mukaan tämän takia monelta jää saamatta verovähennyksiä.

Veroehdotuksen viimeinen palautuspäivä on maanantaina 20. kesäkuuta.

Kuulutko sinä niihin 3,1 miljoonaan, jotka veroehdotuksen saavat suoraan postissa? Miten tarkkaan tarkistat sen?

17

10124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkistan

Se on pakko tarkistaa ja lähettää korjattuna takaisin, kun siitä aina puuttuu asuntolainan korot.

• veke

Todellakin tarkistan!koskaan siinä ei ole huomioitu matkakuluvähennykset,vaikka ovat vuosittain aina samat. Saisin joka kerta mätkyä n.900 euroa, ellen reagoisi. Ja sen jälk. saan vielä palautusta kun korjaan tiedot. Siksi pitäisi olla tarkkana noissa vähennyksissä, verottaja kai tahallaan jättää ne pois koemielessä ? että jos joku ei vaikka huomais...ei voi olla perustelu se että ne voi muuttua kun kaikki muut tiedot on ennallaan; työ ym.asiat.

• veroehdotuksensa korjaava

"verottaja kai tahallaan jättää ne pois koemielessä ?"

Vai jättäisköhän se verottaja ne siksi pois ettei niillä ole paskankaan hajua ihmisten vähennyksistä???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Saatanan ääliö.

• Masa

ihmeessä. Itse sain taas kerran väkerrettyä ehdotusmuutoksen. Matkakuluvähennyksiä puuttui vaatimattomat 2000 €.
      Kerran jouduin valittamaan verolautakunnalle asti,jonka jälkeen käsittelijä soitti ja ilmoitti, että ei hyväksytä. Kysyin, että kerropa, mikä on seuraava valitusaskel. Lopetimme puhelun hieman lämpimissä tunnelmissa.
      Kaksi päivää sen jälkeen tuli verottajalta postia: kaikki vaateeni oli hyväksytty.
      Jos et huolehdi asioistasi, annat suotta rahojasi valtiolle. Eiköhän se huolehdi ennakoistasi jo ihan tarpeeksi suurella prosentilla!=)

• ehdotukseni

Harvoin tulee sellaista vuotta elettyä, ettei verottajalle tulisi mitään uutta ilmoitettavaa. Tänä vuonnakin ehdotukseeni tuli niin monta liitettä, että se ei mahtunut palautuskuoreen. Vaan piti viedä henk.koht. verotoimistoon.

• helppoa

Hyvin harvoin on ollut muutettavaa. Eipä ole muuta ilmoitettavaa kuin säännöllinen palkka ja asunto. Vähennyksiä ei ole lisättäväksi verottajan laittamiin.

Vaarana tietysti että jää tarkastamatta, kun alkaa uskomaan että se on aina oikein. Sitten joskus kun ei olekaan, voi käydä huonosti.

• Matkavähennyksistä

Montako kuuta saa vähentää matkakuluja verotuksessa jos en pitänyt kesälomaa? 11 vai 12?

• veronmaksaja

Itse laitan 12 kk, vaikka on lomaa 1 kk. Syynä se, että usein lomani alkaa keskeltä kuukautta ja näyttölippu myydään 30 vrk:ksi.

• toteutunut aika
        veronmaksaja kirjoitti:

Itse laitan 12 kk, vaikka on lomaa 1 kk. Syynä se, että usein lomani alkaa keskeltä kuukautta ja näyttölippu myydään 30 vrk:ksi.

miltä ajalta verottaja hyväksynyt?

• hennu
        veronmaksaja kirjoitti:

mun pitäis saada matkakorvauksia ainakin 50 euroa kun omavastuu osuus on se 500 mutta miten täytän veroehdotukseni korjaus kohdan...??? kaipaako se jotain bussikorttikuitteja tai työpaikantodistuksia siitä että on kulkenut töissä julkisilla... vai mitä häh???

• Duunari

No jos oot loman pitänyt, niin 11kk merkataan!!

• positiivari
        hennu kirjoitti:

mun pitäis saada matkakorvauksia ainakin 50 euroa kun omavastuu osuus on se 500 mutta miten täytän veroehdotukseni korjaus kohdan...??? kaipaako se jotain bussikorttikuitteja tai työpaikantodistuksia siitä että on kulkenut töissä julkisilla... vai mitä häh???

Ei tarvi mitään kuitteja, sen kun vaan kirjoitat mistä mihin paikkakunnalle ja takaisin oot kulkenut ja arvioit kokonaiskilometrit, voi tuntua hankalalta mutta kannattaa. Selvitys oman auton käytöstä pyydetään, sen voi kirjoittaa pikkulapulle, että miksi ei voi käyttää julkisia kulkuvälineitä. Ehkä monella tyssää korjaaminen siihen ettei viitsi alkaa laskea kilometrejä ja muisteleen milloin oli matkalla mihinkin ja takaisin.

• hennu
        positiivari kirjoitti:

Ei tarvi mitään kuitteja, sen kun vaan kirjoitat mistä mihin paikkakunnalle ja takaisin oot kulkenut ja arvioit kokonaiskilometrit, voi tuntua hankalalta mutta kannattaa. Selvitys oman auton käytöstä pyydetään, sen voi kirjoittaa pikkulapulle, että miksi ei voi käyttää julkisia kulkuvälineitä. Ehkä monella tyssää korjaaminen siihen ettei viitsi alkaa laskea kilometrejä ja muisteleen milloin oli matkalla mihinkin ja takaisin.

mun veroeehdotuksessa on kohdat mihin täyttää kilometrit ja sun muut, mutta tarviiko johonkin erilapulle tai siihen johonkin samaan kirjoittaa vielä selitys että on ostanut kuukausilipun ja on kulkenut sillä samalla kouluun ja matkaa on joutunut tekemään kahdella bussilla työpaikan ja kodin väliä ja jne jne ... vai kiinnostako niitä ollenkaan...

• nahkapää

Ehdottaisin,että veroehdotuksetkin lakkautettaisiin.

• *Niina

hei!!

sain veroehdotuksen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni eikä minulla ole mitään hajua mitä minun pitää sille tehdä...
      olen kaikenlisäksi juuri ulkomailla että en voi edes vanhemmiltani tai joltakin pyytää täyttöapua...

olen kyllä varmaan yksinkertaisesti todella tyhmä mutta neuvoisitteko te kokeneet nyt edes vähän...
      kiitos!!

• Lucifer*

... jos haluaa vastauksia ...
        Vaikee vastata sulle kun et ole kysynyt mitään :)

• dfe

Jos saa osinkotuloa, on veroehdotus palautettava ja siinä pitää kertoa kuinka paljon osinkoa on saanut. Samoin jos lunastaa sijoitusrahastoja, on nekin kerrottava verottajalle. Aika moni suomalainen saa tuollaisia tuloja. Miksi kuitenkin harva palauttaa veroehdotuksensa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      65
      1633
    2. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      14
      1622
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      135
      1221
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      125
      1114
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      83
      797
    6. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      164
      720
    7. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      711
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      406
      624
    9. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      582
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      525
    Aihe