Voisiko joku kertoa, käyttävätkö Suomessa asuvat Opus Dei-jäsenet kaikki todellakin tätä piikkivyötä eli chalice'a ("katumusnauha" taisi olla se OD:n käyttämä nimitys) muistuttamaan Kristuksen kärsimyksistä? Tehdäänkö kyseistä harjoitusta pappien/maallikoiden keskuudessa OD:n ulkopuolella?
Chalice
30
3573
Vastaukset
- kirppu
kertoivat itse asian esimerkiksi siinä jutussa ja vastineessaan jotka molemmat julkaistiin kevään aikana helsinkiläisessä Kirkko ja kaupunki -lehdessä.
- Icetea
näitä vastineita lukea netistä vai ovatko vain ko. lehden paperiversiossa?
- takapenkin katolinen
kaikki ainakin numeraaritasolle edenneet eli selibaattijäsenet on tietääkseni velvoitettu siihen. Joten käyttävät Suomessakin. Konservatiivisissa luostareissa tuollaisia konsteja yhä käytetään vaikka Vatikaanin toinen kirkolliskokous ottikin kielteisen kannan tuollaiseen masokistiseen pelleilyyn, mutta eihän se konservatiivisia kiihkomieliä ole ennenkään hillinnyt. Kyllä tuommoisia vekottimia Suomessa muutama kiihkomielinen maallikkokin käyttää, yksikin heistä on kuin kalpea luuranko ja näyttää miesanorektikolta! Kiduttaa itseään siihen malliin, että on tainnut mennä jo ruuansulatus sekaisin ja on tosi sairaan näköinen!
- Elisabeth
piikkisestä kidutusvälineestä FST:n tv-ohjelmassa, nousi ensimmäisenä mieleeni Povel Ramelin Itsensäkiduttajan laulusta sanat "jag är Etma Hooa, Baba, självplågare..."
Minun on erittäin vaikea ymmärtää, että ihmiset tekevät tahallisesti pahaa ruumiilleen, jonka pitäisi olla Jumalan temppeli.
Onko heillä päämääränä päästä hampaat irvessä taivaaseen? - Uusvanha katolilainen
Elisabeth kirjoitti:
piikkisestä kidutusvälineestä FST:n tv-ohjelmassa, nousi ensimmäisenä mieleeni Povel Ramelin Itsensäkiduttajan laulusta sanat "jag är Etma Hooa, Baba, självplågare..."
Minun on erittäin vaikea ymmärtää, että ihmiset tekevät tahallisesti pahaa ruumiilleen, jonka pitäisi olla Jumalan temppeli.
Onko heillä päämääränä päästä hampaat irvessä taivaaseen?Alexandre Havardin (jos muistan nimen oikein)haastattelu Kotimaasta viime talvelta ja siitä unohtumaton "sammakko". Se meni jotenkin näin: "Siitä (siis piikkivyön käyttämisestä) tulee epämukava olo ja siitä muistan, että Jumala on lähellä." Olisi aika huvittavaa ellei se olisi niin surullista.
- M-LS
Elisabeth kirjoitti:
Onko heillä päämääränä päästä hampaat irvessä taivaaseen?Eihän meidän ruumiimme tee mitään syntiä. Miksi sitä pitäisi kiusata? Joku viisas kilvoittelija on sanonut, että "lihan synnit" ovat syntejä, joita meidän henkemme tekee lihaamme vastaan.
Missään tapauksessa mitään tällaisia harjoituksia ei pidä tehdä omin päin ilman hengellisen isän lupaa. - werner warner
Minulla on kaikenlaisia tuttavia, sosiaalinen kun olen. Yksi tuli helsingin maratonilta lenkkitossut veressä, toinen käy punttisalilla kuusi kertaa viikossa, kolmas tekee töitä tietokoneen äärellä hartiat kolmesta kipulääkkeestä puuduksissa.
Kaikkia pidetään tosi urheina tapauksina, vaikken tiedä miksi. Jos edes sanosivat kärsivänsä Jumalan nimeen, voisin ymmärtää.
Mielestäni tuo kaikki on masokistista pelleilyä, mutta en katso olevani besserwisser, joka voi lähteä kertomaan muille, miten pitää elää ja miten kroppaansa rakentaa. Botoxia vai ei? Paastoa? Hikilenkki, kunnes reidet ovat maitohapoilla ja koskee?
Mikä ihmeen tarve teillä on puuttua muiden elämään? - toistenkin elää
werner warner kirjoitti:
Minulla on kaikenlaisia tuttavia, sosiaalinen kun olen. Yksi tuli helsingin maratonilta lenkkitossut veressä, toinen käy punttisalilla kuusi kertaa viikossa, kolmas tekee töitä tietokoneen äärellä hartiat kolmesta kipulääkkeestä puuduksissa.
Kaikkia pidetään tosi urheina tapauksina, vaikken tiedä miksi. Jos edes sanosivat kärsivänsä Jumalan nimeen, voisin ymmärtää.
Mielestäni tuo kaikki on masokistista pelleilyä, mutta en katso olevani besserwisser, joka voi lähteä kertomaan muille, miten pitää elää ja miten kroppaansa rakentaa. Botoxia vai ei? Paastoa? Hikilenkki, kunnes reidet ovat maitohapoilla ja koskee?
Mikä ihmeen tarve teillä on puuttua muiden elämään?Olen ihmetellyt samaa kuin sinä, että mikä ihmeen tarve joillakin ihmisillä on puuttua toisten elämään.
Jokainen valitsee vapaasti sen tien, jota haluaa kulkea eikä sen pitäisi kuulua kenellekään.
Onkohan niin, että nämä arvostelijat ja nälvijät haluavat korottaa itsensä toisten yläpuolelle pitäen itseään toisia parempina ja omaa elämäntapaansa ainoana oikeana. Kaikesta kuultaa läpi se, ettei kaikki ole kohdallaan näiden arvostelijoiden elämässä. - paroni von Münchhausen
werner warner kirjoitti:
Mikä ihmeen tarve teillä on puuttua muiden elämään?Lenkkeilyn idea on sinä, että siinä rentoutuu ja irrouttautuu arkitodellisuudesta. Samalla se parantaa kuntoa, joka taas auttaa kaikessa arkielämässä. Itse käyn kerran viikossa tunnin lenkillä siten, että keskisyke on siinä 150-155 kieppeillä.
Nykyään minulla ei enää ole aikaa käydä salilla, mutta esim. silloin kun opiskelin oli tapana käydä ainakin kahdesti viikossa. Salilla käynnin efekti on sama kuin lenkkeilyssä. Siinä rentoutuu samoin kun juostessa.
Sitten vielä työnteosta. Useimmat ihmiset tekvät työtä vain rahan vuoksi. Itse en ole koskaan ajatellut voivani tekeväni työtä vain tuosta syystä vaan työn pitää olla myös mielenkiintoista. Toinen mitä olen monesti ihmetellyt on ihmisten epäammattimainen asennoituminen työn tekoon. Hommia ei tehdä, kun ne ei ole kivoja ja tai ne on vaikeita ja siten hommat ei koskaan valmistu. Todetaan vain, että huomenna. Itse ainakin ajattelen, että hommat tehdään koska se on minun ammattini.
Botoxin käyttö on taas täysin eri asia. Ja reidet ei mene maitohapoille normaalissa lenkkeilyssä. Sehän on koko homman idea, että juostaa aerobisesti. - Elisabeth
werner warner kirjoitti:
Mikä ihmeen tarve teillä on puuttua muiden elämään?Tehkööt itselleen mitä haluavat! Heillä on vapaa tahto, luulisin. Ja onhan sellainen vanha sanontakin, että kukin tulee uskollaan autuaaksi.
Minun uskooni ei kuulu itseni eikä toisten kiduttaminen - ei fyysisesti eikä henkisestikään. Minä tulen autuaaksi toisella tavalla kuin OD-järjestöön kuuluvat.
Keskustelupalstahan tämä on. Ilmaisemme kukin omia mielipiteitämme ja peilaamme niitä toisten mielipiteisiin.
Katolilaisuuteen on viime vuosina pesiytynyt uskonlahkoille tyypillisiä virtauksia; minun mielestäni sairaita piirteitä, jotka eivät kuulu aitoon kristillisyyteen. Siis siihen, jota minä pidän aitona kristillisyytenä. En jaksa uskoa että Taivaallinen Isämme, joka lähetti Poikansa tuomaan meille rakkauden sanomaa, odottaa keneltäkään piikkivöiden tms. käyttämistä. Ne kuuluvat kaukaiseen menneisyyteen. Voimme käyttää energiamme paremmalla tavalla, lähimmäistemme hyväksi. - Esko
werner warner kirjoitti:
Mikä ihmeen tarve teillä on puuttua muiden elämään?ja muut masokistiset leikit kiellettiin sääntökuntien jäseniltä aikoinaan, koska ne alkoivat toimia päinvastoin kuin niiden teologinen perustelu kuuluu. Nunnat, munkit ja noviisit siis lopulta ruoskivat, nälkiinnyttivät, kiusasivat lihaansa siksi, että saivat siitä masokistista mielihyvää, vahvaa hekumaa tai kuten nuori polvi sanoisi "oikein isot kicksit". Mortifikaation eli lihan kuolettamisen väline kun helposti muuttuu masokistisen nautinnon tuottajaksi ja niinpä Vatikaanin toinen konsiili otti asiaan sellaisen kannan, etteivät nuo äärimmäiset mortifikaation muodot edusta tervettä kristillistä kilvoittelua. Näiden toimien harjoittaminen ei edelleenkään ole virallisesti sallittua sääntökuntien sisällä eikä sellaisia saisi edellyttää jäseniltä, mutta ainakin Opus Deissä ja näissä Kalkuttalaisissa tällainen pre-konsiliaarinen hapatus vaikuttaa täysillä eivätkä he ole muutoinkaan omaksuneet Vatikaanin II kirkolliskokouksen uudistuksia.
- Espoon bittinikkari
Esko kirjoitti:
ja muut masokistiset leikit kiellettiin sääntökuntien jäseniltä aikoinaan, koska ne alkoivat toimia päinvastoin kuin niiden teologinen perustelu kuuluu. Nunnat, munkit ja noviisit siis lopulta ruoskivat, nälkiinnyttivät, kiusasivat lihaansa siksi, että saivat siitä masokistista mielihyvää, vahvaa hekumaa tai kuten nuori polvi sanoisi "oikein isot kicksit". Mortifikaation eli lihan kuolettamisen väline kun helposti muuttuu masokistisen nautinnon tuottajaksi ja niinpä Vatikaanin toinen konsiili otti asiaan sellaisen kannan, etteivät nuo äärimmäiset mortifikaation muodot edusta tervettä kristillistä kilvoittelua. Näiden toimien harjoittaminen ei edelleenkään ole virallisesti sallittua sääntökuntien sisällä eikä sellaisia saisi edellyttää jäseniltä, mutta ainakin Opus Deissä ja näissä Kalkuttalaisissa tällainen pre-konsiliaarinen hapatus vaikuttaa täysillä eivätkä he ole muutoinkaan omaksuneet Vatikaanin II kirkolliskokouksen uudistuksia.
Kiitos Esko!
Totta joka sana! En ymmärrä, miten ihmeessä nämä opusdeiläiset saa jatkaa tällä itsekidutuksen saralla, vaikka Vatikaanin virallinen linjakin on sen kieltänyt. Todella erikoista! Tästä herää kysymys, että käytetäänkö piikkivöitä yleisemminkin Suomessa??? Kuvalehden jutussa kerrottiin, että vöitä tekee nimenomaan joku nunna... oppareilla ei ole nunnia Helsingissä, ja tuskin minkään sääntökunnan nunnat ihan vaan oppareita varten niitä rustaa? Ettei vaan moni muukin käyttäisi kaikessa salassa? - Werner Warner
paroni von Münchhausen kirjoitti:
Lenkkeilyn idea on sinä, että siinä rentoutuu ja irrouttautuu arkitodellisuudesta. Samalla se parantaa kuntoa, joka taas auttaa kaikessa arkielämässä. Itse käyn kerran viikossa tunnin lenkillä siten, että keskisyke on siinä 150-155 kieppeillä.
Nykyään minulla ei enää ole aikaa käydä salilla, mutta esim. silloin kun opiskelin oli tapana käydä ainakin kahdesti viikossa. Salilla käynnin efekti on sama kuin lenkkeilyssä. Siinä rentoutuu samoin kun juostessa.
Sitten vielä työnteosta. Useimmat ihmiset tekvät työtä vain rahan vuoksi. Itse en ole koskaan ajatellut voivani tekeväni työtä vain tuosta syystä vaan työn pitää olla myös mielenkiintoista. Toinen mitä olen monesti ihmetellyt on ihmisten epäammattimainen asennoituminen työn tekoon. Hommia ei tehdä, kun ne ei ole kivoja ja tai ne on vaikeita ja siten hommat ei koskaan valmistu. Todetaan vain, että huomenna. Itse ainakin ajattelen, että hommat tehdään koska se on minun ammattini.
Botoxin käyttö on taas täysin eri asia. Ja reidet ei mene maitohapoille normaalissa lenkkeilyssä. Sehän on koko homman idea, että juostaa aerobisesti.Toki ymmärrän lenkkeilyn tarkoituksen. Tohdin epäillä, ettei jalat verillä juokseminen kuitenkaan auta ketään arkielämässä.
Mutta jos auttaa, mitäpä se minulle kuuluu.
No, muutenkin vastauksesi osoitti, ettet - tahallisesti tai tahattomasti - ymmärtänyt mitä kirjoitin. - Werner Warner
Espoon bittinikkari kirjoitti:
Kiitos Esko!
Totta joka sana! En ymmärrä, miten ihmeessä nämä opusdeiläiset saa jatkaa tällä itsekidutuksen saralla, vaikka Vatikaanin virallinen linjakin on sen kieltänyt. Todella erikoista! Tästä herää kysymys, että käytetäänkö piikkivöitä yleisemminkin Suomessa??? Kuvalehden jutussa kerrottiin, että vöitä tekee nimenomaan joku nunna... oppareilla ei ole nunnia Helsingissä, ja tuskin minkään sääntökunnan nunnat ihan vaan oppareita varten niitä rustaa? Ettei vaan moni muukin käyttäisi kaikessa salassa?Olen antanut itseni ymmärtää, että fyysinen kidutus on kamala asia. Sellaista että kiskotaan kynnet ja hampaat irti tai annetaan sähköiskuja.
Jos nyt joku pitää pientä epämukavaa piikkinauhaa, liekö tuo pahempaa itsekidutusta kuin esimerkiksi naisten kävely 12 sentin piikkikoroilla? Pitäisikö Vatikaanin puuttua tähän itsekidutuksen muotoon?
Kaikessa salassa minunkin vaimoni vielä poistaa säärikarvojaan jollakin vahalla, ja se kuulemma sattuu aika makeasti. Pitäisiköhän tuo tunnustaa seuraavassa ripissä? - Sakkeus
Werner Warner kirjoitti:
Olen antanut itseni ymmärtää, että fyysinen kidutus on kamala asia. Sellaista että kiskotaan kynnet ja hampaat irti tai annetaan sähköiskuja.
Jos nyt joku pitää pientä epämukavaa piikkinauhaa, liekö tuo pahempaa itsekidutusta kuin esimerkiksi naisten kävely 12 sentin piikkikoroilla? Pitäisikö Vatikaanin puuttua tähän itsekidutuksen muotoon?
Kaikessa salassa minunkin vaimoni vielä poistaa säärikarvojaan jollakin vahalla, ja se kuulemma sattuu aika makeasti. Pitäisiköhän tuo tunnustaa seuraavassa ripissä?kiellossa lienee kysymys lähinnä siitä, että mortifikaatiota perusteltiin erityisesti luostarilaitoksen piirissä kahdella asialla: omista haluista kuoleutumisen edistämisenä - liha tuli siis nujertaa ankarin keinoin. Tätä perusteltiin teologisesti. Toinen perustelu liittyi siihen, että sääntökuntalaisten tuli fyysisellä kärsimykselläänkin imitoida Kristuksen kärsimystä ja "uhrata tämä kärsimys sielujen pelastumiseksi". Tätä teologiaa ja anepainotuksia, jotka olivat hyvin olannainen osa ns. pre-konsiliaarista katolisuutta (eli katolista elämää ennen Vat2-konsiilia) Vat2 kritikoi hyvin ankarasti ja konsiili merkitsi suurta teologista uudistusta. Noissa traditionalistipiireissä mm. näitä uudistuksia ei ole hyväksytty ja mortifikaatio toimii uskoakseni yhtenä symbolisen vastarinnan keinona, jolla noissa piireissä vastustetaan Vatikaanin toisen kirkolliskokouksen henkeä ja uudistuksia.
Jos ja kun kävi niin, että lihan kuolettamisesta tulikin hyvin usein valtavan seksuaalisen mielihyvän lähde ja odotettu nautinnon hetki, se tietenkin hieman soti kohdassa 1 esitettyä teologista perustelua vastaan ;-) Lisäksi sääntökuntalaiset sairastelivat ja jopa kuolivat kun esimerkiksi erilaisten itsekidutuslaitteiden aiheuttamat haavat tulehtuivat ja aiheutivat verenmyrkytyksen. Mortifikaatio siis siirtyi jo varhain melko kipeille raiteille ja tähän Vatikaani 2 reagoi. Kokosin tuohon lukemani ja isovanhempieni kertoman perusteella jotain tietoa. - paroni von Münchhausen
Werner Warner kirjoitti:
Toki ymmärrän lenkkeilyn tarkoituksen. Tohdin epäillä, ettei jalat verillä juokseminen kuitenkaan auta ketään arkielämässä.
Mutta jos auttaa, mitäpä se minulle kuuluu.
No, muutenkin vastauksesi osoitti, ettet - tahallisesti tai tahattomasti - ymmärtänyt mitä kirjoitin.jos ymmärrät lenkkielyn ja salilla käynnin tarkoituksen. Minulle tuli mieleen, että tekstisi perusteella et ole käynyt lenkillä tai salilla. Ja siksi minusta tuollainen vertaus itsekidutukseen ei ole sopivaa.
Oletko muuten huomannut urheillessesai, että kun kun ruumiisi tekee adrenaliinia ja endorfiinia niin sinuun lakaa sattumasta. Kokeile pelata vaikka sählyä, niin huomaat sen erityisen hyvin. - werner warner
paroni von Münchhausen kirjoitti:
jos ymmärrät lenkkielyn ja salilla käynnin tarkoituksen. Minulle tuli mieleen, että tekstisi perusteella et ole käynyt lenkillä tai salilla. Ja siksi minusta tuollainen vertaus itsekidutukseen ei ole sopivaa.
Oletko muuten huomannut urheillessesai, että kun kun ruumiisi tekee adrenaliinia ja endorfiinia niin sinuun lakaa sattumasta. Kokeile pelata vaikka sählyä, niin huomaat sen erityisen hyvin.Kun kaveri tuli maratonilta lenkkarit veressä, adrenaliinia tuntui olevan, mutta endorfiinit oli aika vähissä.
Sinulla on aika jännä käsitys urheilusta. Se selittää kyllä paljon muustakin ajatusmaailmastasi. - Turust
Sakkeus kirjoitti:
kiellossa lienee kysymys lähinnä siitä, että mortifikaatiota perusteltiin erityisesti luostarilaitoksen piirissä kahdella asialla: omista haluista kuoleutumisen edistämisenä - liha tuli siis nujertaa ankarin keinoin. Tätä perusteltiin teologisesti. Toinen perustelu liittyi siihen, että sääntökuntalaisten tuli fyysisellä kärsimykselläänkin imitoida Kristuksen kärsimystä ja "uhrata tämä kärsimys sielujen pelastumiseksi". Tätä teologiaa ja anepainotuksia, jotka olivat hyvin olannainen osa ns. pre-konsiliaarista katolisuutta (eli katolista elämää ennen Vat2-konsiilia) Vat2 kritikoi hyvin ankarasti ja konsiili merkitsi suurta teologista uudistusta. Noissa traditionalistipiireissä mm. näitä uudistuksia ei ole hyväksytty ja mortifikaatio toimii uskoakseni yhtenä symbolisen vastarinnan keinona, jolla noissa piireissä vastustetaan Vatikaanin toisen kirkolliskokouksen henkeä ja uudistuksia.
Jos ja kun kävi niin, että lihan kuolettamisesta tulikin hyvin usein valtavan seksuaalisen mielihyvän lähde ja odotettu nautinnon hetki, se tietenkin hieman soti kohdassa 1 esitettyä teologista perustelua vastaan ;-) Lisäksi sääntökuntalaiset sairastelivat ja jopa kuolivat kun esimerkiksi erilaisten itsekidutuslaitteiden aiheuttamat haavat tulehtuivat ja aiheutivat verenmyrkytyksen. Mortifikaatio siis siirtyi jo varhain melko kipeille raiteille ja tähän Vatikaani 2 reagoi. Kokosin tuohon lukemani ja isovanhempieni kertoman perusteella jotain tietoa.juuri masokistisesta sukupuolisesta suuntauksesta on kysymys, jota on aikanaan yritetty pukea teologiseen kaapuun. Uskomatonta on, että vuonna 2005 jolloin masokistista taipumusta on tieteellisesti tutkittu ja siitä tiedetään melkoisesti, yhä jossakin katolisen kirkon sääntökunnassa yritetään edelleen samaa hämäystä.
Eikö homofiiliselle suuntautumiselle pitäisi hyväksyä tasapuolisuuden ja oikeudenmukaisuuden perustella myös oma sääntökuntansa?
Turust - paroni von Münchhausen
werner warner kirjoitti:
Kun kaveri tuli maratonilta lenkkarit veressä, adrenaliinia tuntui olevan, mutta endorfiinit oli aika vähissä.
Sinulla on aika jännä käsitys urheilusta. Se selittää kyllä paljon muustakin ajatusmaailmastasi.että ymmärrät minua nyt. Voisitko muuten ottaa torvesi ja avata ikkunan selälleen ja soittaa ikkunassa iloista ja mahtipontista musiikkia vaikka seuraavasti Tuuttu tuttu tuuttu tuttu tuuttu tuttu tuu... Jos sinulla ei ole torvea voit päristellä huuliasi siten, että saat ulos samanlaisia ääniä.
Sitten heilutat käsisäsi pääsi yläpuolella ja huudat: Sieg und Heil! Fette Beute!
Minä nimittäin lähden kohta lomalle. :D
Nähdään sitten kuukauden päästä.
- vannoa
että välineen nimi on 'cilice'. "Chalice" on englantia ja tarkoittaa ehtoollismaljaa.
- Katolilainen
luulen, että siinä on lapsiaikuinen haastateltava ääntänyt cilicen fiinin brittiläisesti, toimittaja on myöhemmin katsonut sanakirjasta, mitähän kuulemansa sana mahtaisi olla ja tullut siihen tulokseen, että sana 'chalice' sopisi lähimmäksi. Etenkin kun sen kohdalla sanakirjassa mainitaan jotain katolisesta...
- vaan
Katolilainen kirjoitti:
luulen, että siinä on lapsiaikuinen haastateltava ääntänyt cilicen fiinin brittiläisesti, toimittaja on myöhemmin katsonut sanakirjasta, mitähän kuulemansa sana mahtaisi olla ja tullut siihen tulokseen, että sana 'chalice' sopisi lähimmäksi. Etenkin kun sen kohdalla sanakirjassa mainitaan jotain katolisesta...
olla Da VInci'n suomentajalla sama moka... ei ole siten Oskarin vika, vaan toimittajan, joka kopioi tavaraa roskakirjojen sivuilta
- Jehnuli
vaan kirjoitti:
olla Da VInci'n suomentajalla sama moka... ei ole siten Oskarin vika, vaan toimittajan, joka kopioi tavaraa roskakirjojen sivuilta
on viihdekirja, ei roskakirja.
- abcd
Tietääkö kukaan, mitä mieltä uusi paavi B on Opus Dei'stä? Jostakin muistan lukeneeni, että vaikka hän on sanonut jotain myönteistä julkisuudessa OD:sta, hänet olisi valittu paaviksi osin siksi, että hän laittaisi OD:n kuriin? Mutta tässä on varmasti liioiteltu OD:n vaikutusvaltaa, vai mitä?
- tampereen tyttö
suosii OD:tä, neokatekumenaaleja, focolaareja, Kalkutan tyttösiä ja Kristuksen legioonalaisia. Toisin sanoen kaikkien samojen äärikonservatiivisten liikkeiden suosiminen jatkuu kuin mikä oli vallankäytön keinona jo aikana, jolloin sama Panssarikardinaali käytti valtaa JP2:n nimissä kun tämä ei sairautensa vuoksi vuosikausiin kyennyt työtään hoitamaan. Muutoksia ei siis ole luvassa, entinen linja jatkuu ehkä vielä töykeämmin ilmaistuna.
- Turust
tampereen tyttö kirjoitti:
suosii OD:tä, neokatekumenaaleja, focolaareja, Kalkutan tyttösiä ja Kristuksen legioonalaisia. Toisin sanoen kaikkien samojen äärikonservatiivisten liikkeiden suosiminen jatkuu kuin mikä oli vallankäytön keinona jo aikana, jolloin sama Panssarikardinaali käytti valtaa JP2:n nimissä kun tämä ei sairautensa vuoksi vuosikausiin kyennyt työtään hoitamaan. Muutoksia ei siis ole luvassa, entinen linja jatkuu ehkä vielä töykeämmin ilmaistuna.
Todella lohdudon näkökulma.
Turust - tampereen ajatolla
Turust kirjoitti:
Todella lohdudon näkökulma.
TurustNäkemys on lohduton, koska se on realistinen ja katolisen kirkon tilanne johtajavalintoineen on äärimmäisen lohduton. Katolisen kirkon suurista virhearvioista kärsivät maailmassa monet, monet muutkin tahot kuin vain katolisen kirkon jäsenet.
- netistä!
tampereen ajatolla kirjoitti:
Näkemys on lohduton, koska se on realistinen ja katolisen kirkon tilanne johtajavalintoineen on äärimmäisen lohduton. Katolisen kirkon suurista virhearvioista kärsivät maailmassa monet, monet muutkin tahot kuin vain katolisen kirkon jäsenet.
Cilice
Kirjassa munkki Silas piti reidessään cilicea kaksi tuntia. Silas tunsi kuinka piikit uppoutuivat hänen ihoonsa ja näin hän muisteli Jeesuksen kärsimyksiä ja koki että cilice auttaa vastustamaan lihan himoja; näin Dan Brown kuvaa cilicen käyttöä. Sen jälkeen Silas teki pyhän toimituksen "ruumin kuritus riitin" ruoskimalla itseään "kuritusköydellä". Alkujaan ja perinteisesti Cilice oli erittäin epämukava vaatekappale, joka oli tehty vuohen karvoista. Cilice on nimetty roomalaisen Cilicia maakunnan mukaan. Cilicea käytettiín lihan kiduttamiseen, sillä suoritettiin katumusharjoituksia ja sitä käytettiin estämään (lihan) kiusauksia. Nykyisin cilice on metallinen ketju varustettuina pienillä piikeillä, jota pidetään esim. yläreidessä, johon se tiukasti kiinnitetään.
Opus Dei ja Cilice
Opus Dei järjestön pastori Michael Barrett kertoo miksi osa Opus Dein jäsenistä pitää cilicea. Michaelin mukaan jotkut naimattomat ihmiset Opus deistä käyttävät cilicea kerran viikossa minuutin tai kahden minuutin ajan. Michaelin mukaan he käyttävät puuvilla narusta tehtyä cilicea, joka painaa vähemmän kuin kaksi unssia.
Michael kertoi myös: Katumusharjoitus ja kuoletus (lihan kuoletus) ovat pieni mutta olennainen osa kristillistä elämää. Jeesus Kristus paastosi neljäkymmentä päivää valmistaen itseään julkiseen palvelutehtävään. Kuolettaminen auttaa meitä vastustamaan oman luontomme mukavuudenhalua, joka usein estää meitä vastaamaan kristilliseen kutsumukseemme rakastaa Jumalaa ja palvella muita Jumalan rakkauden kautta. Tämä vapaaehtoisesti hyväksytty epämukavuus on tie yhdistymiseen Kristuksen kanssa ja kärsimyksiin, jotka hän vapaaehtoisesti hyväksyi vapauttaakseen meidät synnistä. Da Vinci-koodin masokistisella munkilla joka rakastaa kipua kivun itsensä vuoksi, ei ole mitään tekemistä todellisen kristillisen kuoletuksen kanssa.
Opus Dein pastorin mukaan munkki Silaksen cilicen käyttö sekä ruoskiminen ylikorostui kirjassa. Tosiasia on kuitenkin se, että Opus Dein jäsenistä osa käyttää cilicea kaksi tuntia päivässä sekä myös filmistä tuttu ruoskiminen on totta (Tämän vahvistaa mm. entinen Opus Dein jäsen, Sharon Clasen). Opus Dein jäsenet käyttävät ruoskana naruja joiden päihin on kiinnitetty solmuja. Opus Dein mukaan ruoskaa ei käytetä verenhaavojen aikaansaamiseksi, vaan sitä käytetään (ruoskien selkää) sellaisten rukousten aikana kuten "Our Father" ja "Hail Mary".
Raamattu, cilice ja ruoskinta
Raamattu ei tunne cilicen käyttöä eikä kehota meitä ruoskimaan itseämme rukouksen aikana eikä minään ajankohtana. Raamatun opetuksen mukaan lihan kuolettaminen tapahtuu Pyhän Hengen avulla, eikä lihan kidutusvälineiden (cilice, ruoska) avulla. Dan Brownin kirjan kuvaukset ovat hiukan yliliioittelua verisellä mässäyksellä cilicen ja ruoskan käytössä. Mutta se on kuitenkin totta, että roomalaiskatolisessa kirkossa on jäseniä, jotka käyttävät cilicea ja ruoskaa siinä tarkoituksessa, että heidän lihansa kuoleutuisi omasta mukavuudenhalusta ja että he sen kautta oppisivat enemmin rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään. Kuitenkin cilicen ja ruoskan käyttö ovat turhia keinoja tuon päämäärän saavuttamiseksi. Raamatun opettama ja Jumalan tarkoittama keino saada ihminen rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiä toteutuu sen jälkeen kun ihminen Jumalan armosta vastaanottaa pelastuksen Jeesuksessa Kristuksessa ja saa sydämeensä Pyhän Hengen voiman, jonka avulla toteutuu Jumalan ja lähimmäisen palveleminen ja rakastaminen sekä lihan kiusausten voittaminen. Cilicea ei uskova tarvitse Jeesuksen kärsimyksen muistelemiseen, sillä evankeliumi Kristuksen kärsimyksistä sekä ylösnousemuksesta on Pyhässä Hengessä talletettu uskovan sydämeen.
http://koti.phnet.fi/petripaavola/DaVincikoodinsanoma.html
- uskissatar
Brown eksyttää.
- bemily
En kuulu Opus Deiin mutta käytän kuitenkin ciliceä kerran viikossa perjantaisin. Cilice ei satu mutta kyllä se on hieman epämukava käyttää, mikä onkin tarkoitus. En ole niin hullu kun Martti Luther oli.
Missä Vatikaani 2 dokumentissä kieletään cilicen käyttöä?????
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204177Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231699- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o79965