Uuden auton järki

Anonyymi-ap

Oli lehdessä otsikko uuden auton järjettömästä arvon alennuksesta.

Ainahan se on tiedetty, että uuden auton arvo tippuu autoliikkeen pihalla X määrän euroja tai prosentteja, mutta vasta nyt uusien sähköautojen myötä on tullut esiin se, että auton valmistajat ovat tiputtaneet hintoja mitä oudoimmillani syyllä. Joku 2022 75k makanut auto maksaa myt alle 55k.

Aiemmin tuo 75k auto tiputti arvoa ensimmäisen vuoden aikana ehkä 5-10k pelkästään sen vuoksi, että siitä tuli yksilö. Käytetty auto on aina yksilö. Nyt kun se 5-10k lisäksi laitetaan uuden vastaavan auton hinta-ale, niin arvosta voi olla lähtenyt pelkästään parissa kuukaudessa PUOLET.

Nyt tullaan siihen, että pitkällä soirolla maksaja on kusessa. Jos auton hinta oli 2022 tuo 75k ja käsiraha luokkaa 15%, eli jotain 10k jää pitkää rahaa kuudeksi vuodeksi 65k josta maksat korkoa kymmenen pinnaa. Viimeinen erä jotain 10k.

Mihin tässä tullaan? Uutta autoa ei kannata ostaa ainakaan pitkällä rahalla.

14

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo ei autoa kannata ostaa koskaan. Ostin uuden sähköavusteisen polkupyörän, ja laskin sen maksavan itsensä takaisin viidessä vuodessa. Tämä siis vähentyneinä terveydenhuollon kuluina. Käytän yksityistä ilman vakuutusta, koska työterveyteen ja varsinkin julkiseen ei tunnu pääsevän millään. Bonuksena tietysti autottomana säästyvät kulut ja yleisesti parantunut terveydentila ja fyysinen sekö henkinen hyvinvointi.
      T. 45km suuntaansa joka arkipäivä työmatkaa ja päälle muut menot.

      • Anonyymi

        ap. kommentoi!

        Juttuhan on se, että autossa on lisäarvo. Omasta autosta on aivan helevitisti hyötyä. Mutta kyse on tästä, että jos otat sen osariviuhkan esim. 30 000k kohdalta ja maksat sitä 600€ kk, josta lyhennys on esim. 425€ ja viimeinen erä on luokkaa 15-2000€, niin koville joudut.

        Itse olen pitkään miettinyt, että paras olisi ajaa kokoajan 2-3 vuotta vanhalla autolla jos olisi varaa ostaa autoa. Esim. 2021 tai 2022 auto joka maksoi tuon aloituksessa mainitun 75 000€ maksaa nyt todennäköisesti n. 40 000€ jos siitä maksaa vaikka 12 000€ (30%) käsirahan ja kk erä on 500€, niin sen velka on 3 vuoden päästä jotain 25 000€.

        Sinäänsä velkaa ei pidä ottaa penniäkkään tai pitää penniäkään. Meille 70-luvulla syntyneille on edelleen jolkin polttishyb. se paras. Tosin nämä hybriidit ja kaksoiskytkimet on ongelma ja kallis sellainen.


      • Anonyymi

        Yllätyksenä saat maksaa sähköpyörästäsi liikennevakuutusta kesäkuusta alkaen.
        Eikö olekin hienoa elää näin epäennustettavassa ja mielivaltaisessa maassa...


    • Anonyymi

      Näitä sähköautoja markkinoidaan nyt ympäristöystävällisyyden hengessä. Ei ole mitään järkeä laittaa autoon rahaa yhtään sen enempää, kuin on tarvis.
      Demareille kelpaa oikein hyvin, että varakkaampi kansanosa ostaa kalliita autoja, näin saadaan "rahat pois kuleksimasta", elintaso pysyy kaikilla samana, riippumatta tulotasosta.

      Olen yhden auton ostanut rahoituksella, siitä otin opikseni. Kokoajan tuli valtavia laskuja, samalla, kun auton arvo laski silmissä. Näitä sähkövatkaimia vielä myydään niin, että niissä on isompi viimeinen ns. jäännöserä, jotta rahoituksesta saadaan näennäisesti järkevän kokoinen kuukausierä.

      Jäännöserä onkin sitten rahoituksen päättyessä suunnilleen yhtä suuri, kuin auton sen hetkinen arvokin.

      Kaikenkaikkiaan tämä sähköautobuumi on viherpesua ja ihan tarpeetonta, rahat voisi allokoida paljon paremmin, jotta rahat ja varallisuus olisi hyvässä tallessa. Siihen ei demarit kuitenkaan suostu, vaan ideologia on se, että kenellekään ei jää mitään.

      • Anonyymi

        ap. kommentoi

        Sähköauton ympäristöystävällisyys on ihan kusetusta. Nolla päästöjä ei ole edes paikallisesti. Jos 2020 luvun polttis päästää todellisuudessa 200g/km niin se nolla sähköauto tulostaa hyvinkin sen 30g/km ja sähköntuotannosta helvetinmoisella riskillä varmaan sen 200g LISÄÄ. Ei päästötöntä liikkumista ole.

        Katsoin tuossa just yhden autokaupan pop up ilmoitusta uusista nopean toimituksen autosta ja parissa päivässä saisi ihan hyviä hybriidi polttiksia aika monesta merkistä moneen makuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ap. kommentoi

        Sähköauton ympäristöystävällisyys on ihan kusetusta. Nolla päästöjä ei ole edes paikallisesti. Jos 2020 luvun polttis päästää todellisuudessa 200g/km niin se nolla sähköauto tulostaa hyvinkin sen 30g/km ja sähköntuotannosta helvetinmoisella riskillä varmaan sen 200g LISÄÄ. Ei päästötöntä liikkumista ole.

        Katsoin tuossa just yhden autokaupan pop up ilmoitusta uusista nopean toimituksen autosta ja parissa päivässä saisi ihan hyviä hybriidi polttiksia aika monesta merkistä moneen makuun.

        Se päästölukemilla perustelu, varsinkin valtion toimesta, on pelkkää rahan keräämistä. Ei muuta. Sen verukkeella voidaan kerätä ylivelkaantuneen sosialistionnelan pohjattomaan kassaan edes jotain.

        Kun sähköautot ovat yleistyneet, niihinkin kehitellään jokin vero, esim. renkaiden aiheuttaman mikromuovin johdosta. Yksityisautoilu tuottaa n. 11% suomen päästöistä, toki se on jotain, mutta tuntuu, että muuta saastuttamista ei sitten verotetakaan yhtä runsaasti.

        Esim. asuminen tuottaa n. 30% päästöistä, mutta missä on asumisen hiilijalanjäljen verotus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se päästölukemilla perustelu, varsinkin valtion toimesta, on pelkkää rahan keräämistä. Ei muuta. Sen verukkeella voidaan kerätä ylivelkaantuneen sosialistionnelan pohjattomaan kassaan edes jotain.

        Kun sähköautot ovat yleistyneet, niihinkin kehitellään jokin vero, esim. renkaiden aiheuttaman mikromuovin johdosta. Yksityisautoilu tuottaa n. 11% suomen päästöistä, toki se on jotain, mutta tuntuu, että muuta saastuttamista ei sitten verotetakaan yhtä runsaasti.

        Esim. asuminen tuottaa n. 30% päästöistä, mutta missä on asumisen hiilijalanjäljen verotus?

        ap. kommentoi!

        Itselläni ei ole autoa ollut kymmeneen vuoteen. Se miksi minulla ei ole autoa on sitten eri juttu.

        Kellä on varaa autoon nykyään ja mitä se kusetus on. No, kyllähän sillä joka osti esim. 75 000€ hintaisen ameriikalaisen roikkaauton velaksi on kusetettu olo, kun 50 000€ pääomasta on jäljellä vielä 40 000€ ja uuden vastaavan arvo tehtaalta on tippunut jopa 20 000€ ja se parin vuoden ikäisen auton arvo normaalisti ehkä 20 000€.... siis 75 000 - 20 000€ on aivan sama kuin uuden auton hinta.

        En ala mainitsemaan kenenkään nimiä, mutta olen ymmärtänyt, että jollekin on rahoitusyhtiöstä soitettu, että kk erä ei riitä enää auton kuoletukseen. Auto on joko myytävä tai erää muutettava pelkästään korkoerän vuoksi.

        Mutta tämähän on totuus, että viiden vuoden päähän eteenpäin on missään asiassa vaikea ennustaa. Yhtälailla viidessä vuodessa sokea voi saada näkönsä takaisin tai spurku voittaa lotossa miljoonan, mutta se väite ei auta tässä hetkessä. Se on aivan sata, että viidenkympin iässä olevalle ei ole nuoruuslääkettä jolla saadaan aikaa ongelmien ratkeamiseen.


    • Anonyymi

      Eihän auto ole investointi tai sijoitus, vaan käyttötavaraa. Harva laskee käyttötavaran osalta kannattaako sen hankinta taloudellisesti.
      Kyllä auton hyödyt liittyvät ihan muuhun kuin taloudelliseen hyötyyn meille tavallisille sukankuluttajalle.,

      • Anonyymi

        Auto ei olekaan investointi. Mutta tulee huomattua, että näitä liian kalliita autoja ostaa sellaiset ihmiset, keiden pitäisi ajaa jollain sellaisella, johon rahat riittää oikeasti.

        On ihan eri asia ostaa Tesla, jos kotitalouden kokonaistulot on esim. 130-140teur vuosi, kuin 30-40teur vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto ei olekaan investointi. Mutta tulee huomattua, että näitä liian kalliita autoja ostaa sellaiset ihmiset, keiden pitäisi ajaa jollain sellaisella, johon rahat riittää oikeasti.

        On ihan eri asia ostaa Tesla, jos kotitalouden kokonaistulot on esim. 130-140teur vuosi, kuin 30-40teur vuosi.

        ap. kommentoi!

        Se on totta. Ei auto ole invastointi koska yksityisen ihmisen auto ei tuota mitään, mutta toisaalta se on kuitenkin investointi joka tukee elämää.

        Mutta otetaan esimerkki julkisesta taloudesta ja auton hankinnasta. Tasavallan presidentille hankittiin (toimitettiin) huhtiluussa 2024 Audi A8 L quattro. Auton hinta tavallisena on K-auton sivulla n. 138 000€ päälle varatiin rahaa auton turvallisuusmuutoksiin, huoltoihin, vakuutuksiin, koulutukseen jne. Yhteensä 1,1 milj. €. Jos presidentin kanslia toimii samalla tapaa kuin aiemmin, niin kustannus on 12v ajalle.

        Jos tavallinen ihminen ostaa vastaavasti auton viiden vuoden käyttöajalle, niin esim. tavallinen 45 0000€ auto rahoitetaan viideksi vuodeksi niin, että velkaa otetaan 30 000€. Korkoihin varataan esim. 4000€ , huoltoihin pyöreästi 2000€, renkaisiin 3000€ jne. Yhteensä tuo 45 000€ kun auto kierrätetään sama käydään läpi pienin tarkastuksin.

        Mutta kuinka moni miettii elinkaaren kustannuksia valtioneuvoston toimimalla tavalla? Samaa voi soveltaa moneen muuhunkin asiaa kuten asunnon hankkimiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ap. kommentoi!

        Se on totta. Ei auto ole invastointi koska yksityisen ihmisen auto ei tuota mitään, mutta toisaalta se on kuitenkin investointi joka tukee elämää.

        Mutta otetaan esimerkki julkisesta taloudesta ja auton hankinnasta. Tasavallan presidentille hankittiin (toimitettiin) huhtiluussa 2024 Audi A8 L quattro. Auton hinta tavallisena on K-auton sivulla n. 138 000€ päälle varatiin rahaa auton turvallisuusmuutoksiin, huoltoihin, vakuutuksiin, koulutukseen jne. Yhteensä 1,1 milj. €. Jos presidentin kanslia toimii samalla tapaa kuin aiemmin, niin kustannus on 12v ajalle.

        Jos tavallinen ihminen ostaa vastaavasti auton viiden vuoden käyttöajalle, niin esim. tavallinen 45 0000€ auto rahoitetaan viideksi vuodeksi niin, että velkaa otetaan 30 000€. Korkoihin varataan esim. 4000€ , huoltoihin pyöreästi 2000€, renkaisiin 3000€ jne. Yhteensä tuo 45 000€ kun auto kierrätetään sama käydään läpi pienin tarkastuksin.

        Mutta kuinka moni miettii elinkaaren kustannuksia valtioneuvoston toimimalla tavalla? Samaa voi soveltaa moneen muuhunkin asiaa kuten asunnon hankkimiseen.

        Ei noita asioita tavallinen autoilija mieti. Suomipoika ostaa rahoituksella juuri niin kalliin auton, kuin persaus kestää. Muutenkin kaikki elämisen kulut vedetään niin kalliiksi, kuin oma tulotaso vain suinkin antaa myöten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei noita asioita tavallinen autoilija mieti. Suomipoika ostaa rahoituksella juuri niin kalliin auton, kuin persaus kestää. Muutenkin kaikki elämisen kulut vedetään niin kalliiksi, kuin oma tulotaso vain suinkin antaa myöten.

        Ketjun ap.

        Ei todellakaan osteta ihan millaista tahansa ajatuksella ”persaus kestää”. Aika on muuttunut viime vuosina ja ehdot on olleet aiemminkin kireät.

        Itse olen autotomana katsonut paljon YouTuben sähköauto-videoita. Itse ihailin ja mietin aiemmin Teslaa. Joskus 2021 esim. Model 3 maksoi hyvinkin 75 000€. Ihan karkeasti 75000€ auto vaatii 15000-20000€ käsirahan. 55000€ maksetaan esim. seitsemässä vuodessa ja lopussa on joku 15000€ iso viimeinen erä. Eli siis laitat 6000€ vuodessa, 12 kahdessa, 18 kolmessa, 24 neljässä, 30 viidessä 36 kuudessa, 42 seitsemässä vuodessa ynnä se viimeinen iso erä.

        Jo pelkästään tuo käsiraha ja viimeinen suurierä tekee mahdottomaksi tuon persaukisen keston. Lisäksi tulee esim. aivan hirveän isot vakuutukset.

        Entä ne kaksi skenaariota auton arvon pudotuksesta kuutena vuotena.

        1. 2020 Tesla 3 uusi hinta oli sen 75000€. Vetokujalta lähtiessä hinta 70000€ ja viimeistään vuoden päästä 65000€. Kahden vuoden päästä reilu 50 ja kolmen vuoden kohdalla 47000€. Neljän vuoden kohdalla 40 000€ viiden vuoden kohdalla 35000 ja kuuden ehkä se 30000.

        Kun kolmen vuoden kohdalla velkaa oli 35 000€ ja uuden hinta oli tippunut 3 sen 20000€ ja sitä rataa, niin vakuudet loppuu.

        Mitä 2023 tapahtui tapahtui kaikille autoille ja vanhan liiton polttomoottori/hybridi sai nostetta.


    • Anonyymi

      Rahoituksella, makselet 2-400€ kuukaudessa ja vaihdat 2-3 vuoden välein seuraavaan. Näin ei tarvitse ikinä maksaa koko auton hintaa.

      Autoliikkeet mielellään vaihtaa päikseen seuraavan, mielummin kun ostavat vanhan auton sinulta pois. Näin auto pysyy suht tuoreena, eikä tarvitse kaivaa aina kuvetta mahdottomia summia.

      • Anonyymi

        Tuossa vain äkkiä käy suomalaisten helmasynti. Autoon ja kaikkeen kuluvaan sijoittaminen. Autoon ei kannata laittaa kovin suuria rahoja. Rahoitusyhtiön omistamaan autoon on otettava täyskaskovakuutus, joka sekin maksaa paljon.

        Suomalaiset kotitaloudet on varallisuuskehityksessä samaa tasoa itä-euroopan kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3010
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2184
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1594
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      73
      1057
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      921
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      805
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      746
    Aihe