Voiko kalastamalla rikastua?

Anonyymi-ap

Itse mietin mato ongen ostamista mutta mistä siihen saa matoja niin pääsisin rikastumaan kalastamalla. Mihin kauppaan niitä kaloja voisi sitten myydä ym?

23

349

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Enpä usko että mato-ongen hankkiminen on mikään oikotie onneen ja rikkauksiin.

• Anonyymi

Maastahan niitä matoja saa kaivettua, tarvitsee vain lapion.
      Mutta kauppoihin ei niitä nykyään saa myytyä, ainakaan jos kauppias noudattaa lakia.
      Laki muuttui jossain vaiheessa siten, että kalastajalla täytyy olla tarvittavat luvat kunnossa, että hän saa suorittaa saaliin ensimyyntiä, miksikä kauppoihin myyntikin lasketaan. Yksityiselle henkilölle saa ilman lupia myydä pieniä eriä kalaa.
      Ja lupa-asiat koskee niin vapaa-ajan kalastajaa kuin ammattikalastajaakin.
      Ennenhän oli eri juttu, itsekin kala-alan uraa opiskellessani ja aloittaessani muutenkin vuosituhannen alulla sain tienattua hieman extraa, kun kävin kalastamassa ja myin saamani saaliin suoraan paikalliselle K-kauppiaalle, joka ostikin harrastajakalastajilta mielellään kaiken mitä sai saaliin tuoreuden vuoksi.
      Mateestakin talvella maksoi 8€/kg ja nyljetystä 12€/kg, mikä oli aika hiton hyvä hinta jo 20v sitten. Vielä kun mulla oli pari todella hyvää madepaikkaa, missä kävin pilkillä talvisin. Niistä sai yleensä helposti 10-30kg madetta yhdellä illan mittaisella pilkkireissulla, joten noilla kilohinnoilla sai helposti muutaman satasenkin rahaa opintotuen päälle, mikä auttoi kuukauden opiskelijabudjettia ihan helvetisti.
      Ja ekassa työpaikassani ostin itsekin monelta kalastusta harrastaneelta koulupojalta kalaa tiskiin suoraan.
      Mutta sääntö-Suomi tuhosi tuonkin homman, mikä on iaka hanurista.
      Monelle pienelle kaupalle varsinkin se oli kalatiskin elinehto, kun sai ostaa suoraan kalastajaltakin kalaa ilman mitään ammattilupabyrokratiaa.
      Nykyään kalat melkeinpä poikkeuksetta menevät tukkujen kautta ja ovat jo helposti 2-3 päivää vanhoja "raatoja" siinä vaiheessa, kun ovat vasta tiskissä. Eli se siitä tuoreudesta, vaikka kala kyllä säilyy yllättävänkin hyvin, kun on vain perattu&verestetty oikein eikä kylmäketju ole katkennut missään vaiheessa.

• Anonyymi

Mutta tosiaan, kauppoihin tai tukkuihin tuskin saat myytyä kalaa ilman vaadittavia lupia, mutta "suoramyyntiä" voit tehdä vielä ainakin jossain määrin.
      Eli jos vaikka naapurustossasi asuu porukkaa, jotka tykkäävät kalasta, niin voit ehdottaa heille, että ostavat sinulta kalaa sen, mitä tarvitsevat ja mitä saat kalastettua.
      Ja sitten jos/kun sana lähtee kiertämään, niin asiakaskuntasi saattaa lajentuakin.
      Tuskin rikastut sillä tavoin, mutta voit nyt saada ainakin jonkun verran lisätuloa.

• Katiska se olla pitää ja rekisteröity kakkosluokan kalastajaksi.

• Anonyymi

Jotain eu direktiivejä kun on niin sen mukaan ammattikalastajan pitäisi heitellä tietyt kalat pois.Juu kehukaa vaan kuinka paljon kaloja myytte ja haette vaikka toimeentulotukea.

• Anonyymi

Kalat myydään tuttaville eikä kauppaan. Itse kalastan jigillä ja täällä on sellainen suntti jossa vesi virtaa ja siihen tulee pikkukalaa joten siihen tulee myös ahvenia. Siitä olen saanut 50 ahventakin kymmeniä kertoja aamulla parissa tunnissa. Menen siihen jo yleensä ennen kuutta aamulla koska kokemuksesta tiedän että silloin tulee ahvenia.

• Anonyymi

Niin ja ei ehkä voi rikastua mutta jos tietää mistä saa kalaa kuten ahvenia ja jos on tuttavia jotka ostaa niin voi voi tienata 300-500 euroa kk jos käy ahkeraan kalassa. Siinä on kalojen perkaamisessa kuitenkin kova homma joten se vie aikaa. Ei pääse hyville tuntipalkoille mutta mitäs väliä kun työttömänä on aikaa kuitenkin ja 300 euroakin on jo hyvä lisä jos jaksaa kalastaa.

• Anonyymi

No tuossa tilanteessa nyt varmaan onkin aika turha ruveta tuntipalkkoja laskemaan...
        Aika harva homma kannattaa kunnolla ainakaan, jos niin tekee.
        Mutta jos/kun ihminen on työtön tai muuten rahallisesti tiukilla, niin kyllähän jo 200 euroakin kuukaudessa ylimääräistä rahaa on vaivan väärti, menee sen hankkimiseen sitten 2 tai 20 tuntia. Ainakin omasta mielestäni.
        Rahallisesti tiukilla olevalle 200 euroakin on jo iso raha, millä pärjää yllättävänkin pitkään, jos vain hallitsee rahankäytön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tuossa tilanteessa nyt varmaan onkin aika turha ruveta tuntipalkkoja laskemaan...
        Mutta jos/kun ihminen on työtön tai muuten rahallisesti tiukilla, niin kyllähän jo 200 euroakin kuukaudessa ylimääräistä rahaa on vaivan väärti, menee sen hankkimiseen sitten 2 tai 20 tuntia. Ainakin omasta mielestäni.
        Rahallisesti tiukilla olevalle 200 euroakin on jo iso raha, millä pärjää yllättävänkin pitkään, jos vain hallitsee rahankäytön.

Työttömän pitää hakea aktiivisesti töitä eikä kalastella prkl karenssia kehiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsellä on niin että kulut kalastukseen on aika pienet. Bensaa menee veneeseen 20-30 euroa kuukaudessa mutta tienaan kyllä sen 300 euroa joten jään voitolle. Ja harrastus se kalastus on lähinnä mutta miksen tienaisi samalla kun kerran ihmiset ostaa kalaa. En jaksa makoilla kotonakaan päivät pitkät joten käyn kalassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsellä on niin että kulut kalastukseen on aika pienet. Bensaa menee veneeseen 20-30 euroa kuukaudessa mutta tienaan kyllä sen 300 euroa joten jään voitolle. Ja harrastus se kalastus on lähinnä mutta miksen tienaisi samalla kun kerran ihmiset ostaa kalaa. En jaksa makoilla kotonakaan päivät pitkät joten käyn kalassa.

Joo, parempihan se on jotain tehdä kuin maata persus homeessa kotisohvalla.
        Aika kuluu, kalastuksella saa itselle ruokaa ja tienattuakin tosiaan hieman rahaa, jos saalista tulee tarpeeksi ja on ostajia.

• Anonyymi

Työtön köyhä ei tosiaan mitään kalasta vaan jonkun uuvatin haaveita.En tosiaan mistään ahvenfileestäkään paljonkaan maksais eikä kukaan muukaan.Kyllähän ihmiset mökeillään kalastelevat ja savustaa eipä erikseen tarvi ehdottaa jotain menkää kalaan.

• Anonyymi

Köyhyysdokumentteja mitä katsonu niin järjestään jokaisessa juodaan kaljaa ja sätkä käryää,hakee ruot jakeluista ni älkää naurattako että mukamas kalastaa. Uuvatti kalastaa ja juo kaljaa sitten mainitsee kalastaminen kannattaa ja taas lähtee persaukisena kalaan.

• Anonyymi

Kalastamalla voi rikastua niin monella lailla. Köyhällä se onnistuu parhaiten, kun kalastaa itselle ruokakalat ja mahdollisesti vielä ruokkii "roskakalalla" kanoja. Näin säästyy rahaa ruokamenoissa melkoisesti, kun proteiini tulee käytännössä ilmaiseksi.

Kalastamiseen ei kannata käyttää kohtuuttomasti aikaa, eli onkiminen ja uistelu on käytännössä pois vaihtoehdoista. Sellaisilla pyydyksillä ruokakalojen kalastaminen onnistuu parhaiten, että niitä voi pitää vesistössä pyynnössä ja tehdä itse sillä aikaa jotain tuottavaa työtä. Muutama katiska hoitaa homman, että pysyy ruokakaloissa ja joskus voi antaa jollekin tuttavalle muutaman ylimääräisen kalan vaivan palkoiksi jostain muista palveluista.

Kalan myyminen kauppaan onkin sitten hieman monimutkaisempi juttu ja siinä tulee helposti muita kuluja niin paljon, että homma kusee reisille.

• Anonyymi

Mitä ihmeen kanoja me köyhät voidaan ruokkia? Miten parvekkeettomassa 28neliön yksiössä lähiössä pidät mitään kanalaa? Kerro minulle!

• Anonyymi

Ei kalan myyminen ole mitään veropaata tuloa koittakaapa ymmärtää tuo.

• Anonyymi

Tuskin rikastumaan pääsee mutta ainakin hyvällä kalaonnella saa jotain suuhun pantavaa

• Anonyymi

Eipä siinä juuri onnea tarvita, kun katiskoilla kalastaa. Varmasti tulee kalaa aina sen verran, että on itse ruokakalat ja vielä joskus naapureille, sekä tuttaville antaa kalaa.
        Kalan myynti ei ole verovapaata tuloa, kuten itse poimittujen marjojen ja sienien myynti on verovapaata. Tämä täällä tuntuu aina unohtuvan.

Kalastamalla kyllä saa tuntuvan hyödyn omaan talouteen, jos käyttää paljon kalaa ruokavaliossaan ja korvaa proteiinin käytännössä kalalla.

Aikoinaan isovanhempani rakensivat talonkin kalan voimalla, kun vaari kalasti rakennusporukalle ruokakalat läheisestä järvestä ja mummo valmisti niistä ruokaa. Toki rahapalkka oli siitä rakennusurakasta kirvesmiehille, mutta ruokana oli kalaa runsaasti. Ja hyvin oli maistunut!
        Mummolla oli kanoja, hän keitti vähempiarvoisen kalan kanoille rehuksi, kalat muuttuivat kanojen kautta kananmuniksi. Joskus mummo antoi keitettyä kalaa sikapossuille rehuksi, jos kala tuli enempi.

Isovanhempani käyttivät itse pyydettyä kalaa runsaasti ruokavaliossaan, vaari eli kaikista sotavammoistaan huolimatta yli 80 vuotiaaksi, mummo lähes 90 vuotiaaksi. He todella rikastuivat köyhistä lähtökohdistaan tarkalla taloudella ja säästämällä ruokamenoissa kalastamalla. Heidän ennen talvisotaa 1939 rakentamansa talo on edelleen vankasti pystyssä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä siinä juuri onnea tarvita, kun katiskoilla kalastaa. Varmasti tulee kalaa aina sen verran, että on itse ruokakalat ja vielä joskus naapureille, sekä tuttaville antaa kalaa.
        Kalan myynti ei ole verovapaata tuloa, kuten itse poimittujen marjojen ja sienien myynti on verovapaata. Tämä täällä tuntuu aina unohtuvan.

Kalastamalla kyllä saa tuntuvan hyödyn omaan talouteen, jos käyttää paljon kalaa ruokavaliossaan ja korvaa proteiinin käytännössä kalalla.

Aikoinaan isovanhempani rakensivat talonkin kalan voimalla, kun vaari kalasti rakennusporukalle ruokakalat läheisestä järvestä ja mummo valmisti niistä ruokaa. Toki rahapalkka oli siitä rakennusurakasta kirvesmiehille, mutta ruokana oli kalaa runsaasti. Ja hyvin oli maistunut!
        Mummolla oli kanoja, hän keitti vähempiarvoisen kalan kanoille rehuksi, kalat muuttuivat kanojen kautta kananmuniksi. Joskus mummo antoi keitettyä kalaa sikapossuille rehuksi, jos kala tuli enempi.

Isovanhempani käyttivät itse pyydettyä kalaa runsaasti ruokavaliossaan, vaari eli kaikista sotavammoistaan huolimatta yli 80 vuotiaaksi, mummo lähes 90 vuotiaaksi. He todella rikastuivat köyhistä lähtökohdistaan tarkalla taloudella ja säästämällä ruokamenoissa kalastamalla. Heidän ennen talvisotaa 1939 rakentamansa talo on edelleen vankasti pystyssä!

Tuollaiten justiin kalastamisesta hyötyä että melkein aina ruokakalana.Katiskaan uiskentelee kaloja.Niimpä että kaloja annetaan eikä niinkuin tämä Uuvatti joka kirjoittaa köyhyyspalstalle ja kauheella hinnalla joku mukamas ostaa ahvenfilettä.

• Anonyymi

Jos saa paljon kalaa ja osaa perata ne ja sitten vielä pitää olla ostaja kaloille niin voihan siitä tienata jonkun verran mutta ei siinä rikastu todellakaan. Kalastajilla on usein 10 tunnin päivät. Olen itse kalastanut 30 vuotta. Kalastan itselle ruokaa ja myyn sen verran että saan kuluja katettua joten kaudessa voin jäädä 500-1000 euroa voitolle.

• Anonyymi

Ehei kuule ihmiset ei paljonkaan maksa kalasta kun saavat itse kalastettua mökeillään.

• Anonyymi

Kaikki eivät kalasta ja ostavat kyllä tutuilta kalaa. Tunnen montakin ihmistä jotka kalastaa paljon ja myyvät tai antavat tutuille kalaa. Olen sitä mieltä että kannattaa kalastaa jos asuu paikkakunnalla jossa on hyvät kalastusmahdollisuudet.

• Anonyymi

Moni ei tosiaan viitsi tai muuten halua kalastaa ja heitäkin on, jotka eivät pysty kalastamaan vaikka haluaisivat esim terveydentilansa takia.
        Ja moni sellainen silti syö mielellään kalaa, niin kyllä heidänlaisensa mielellään ostaa nyt ainakin joskus jotain kalaa muualtakin kuin kaupasta. Eli kyllä kalastuksella voi tienata lisätuloakin kyllä, jos vain viitsii siihen lähteä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      17
      2443
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1271
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      917
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      136
      859
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      841
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      817
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      786
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      765
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      742
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      694
    Aihe