Markuksen evankeliumin loppuosa joutaa romukoppaan

Anonyymi-ap

Markuksen lopun lisäyksen joutaa heittää romukoppaan.

Olisihan se aikoa outoa, jos Jeesus kuolemansa jälkeen olisi neuvonut Magdalan Mariaa juomaan myrkkyä ja pistättämään itseään käärmeillä.

Ne tarinat viittaa paremminkin vasta Paavalin matkoihin, joita joku tuntematon henkilö on kirkolliskokouksessa muistellut ja pistänyt ne kylmästi Jeesuksen puheiksi

Jeesus ilmestyy lähimmilleen
9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. 16:9--20:[ Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8.Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.]

90

394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nämä muutkin apukirjoittajat olivat Jeesuksen inspiroimia kirjoittajia. Jumala ei salli sanomastaan poiketa, joten nekin ovat Jeesuksen Hengen sanelemia, Uudentestamentin henkeytettyä sanomaa

      • Anonyymi

        Meinaat siis, että Jeesus inspiroi kirjoittamaan valheita itsestään?

        Vai oli Käärmekin paratiisissa Jeesuksen inspiroima, kun kehotti syömään kaikista puista ja kielsi koko perisynnin?

        Jeesus inspiroi Jobin väärämielisiä ystäviä valehtelemaan?

        Kyllä Raamatun lukemisen periaate sanotaan selvästi: "Tutkikaa kaikki ja pitäkää vain se mikä on oikein ja hyvä."

        Tutkikaamme siis yhdessä, mikä on oikein, selvittäkäämme, mikä on hyvää.

        1. Joh. 4:1

        Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja.

        Ap. t. 17:11

        Juutalaiset olivat täällä avarakatseisempia kuin Tessalonikassa. He ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa.


    • Anonyymi

      Oletko todella noin ymmärtämätön, taidat vain provoilla.

    • Anonyymi

      Aloitus on totta.

      v--92 käännöksessä on varoitus Markuksen lopun lisäyksestä

      Jeesus ilmestyy lähimmilleen
      9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä.

      [ Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8.Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.]

    • Saman tien alkuosakin ja muut evankeliumit.

      Tuosta jeesushahmosta ei ole muita lähteitä historiassa tai arkeologiassa löydetty.

      Yksi lähde on selvä todiste vedätyksestä, huijauksesta ja petoksesta.

      • Anonyymi

        Valehtelet


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelet

        Ehkä haluat kaivaa esiin ne todisteet?

        Et pysty. Sama kuin Aku Ankan siipiluita etsisit.


    • Anonyymi

      Jeesus elää ja valvoo, että kaikki Hänen ilmoituksensa toteutuu.
      Raamattu on Jumalan antama ilmoitus ihmisille.
      Jumalam sana aukeaa ihmisile vain Pyhän Hengen avulla.

    • Jeesus sanoi viitaamalla Raamattuun (Vanhaan Testamenttiin)
      Nyt elämme Uuden Testamentin mukaisesti.

      Matt. 4:7. Jeesus vastasi hänelle: "On myös kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, Jumalaasi.'"

      Luuk. 4:8. . Jeesus vastasi: "On kirjoitettu: 'Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella.'"

      Jeesus avaa myös ymmärryksen.

      Luuk. 24:
      44. Jeesus sanoi heille: "Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu."
      45. Nyt hän avasi heidän mielensä ymmärtämään kirjoitukset.
      Luuk. 2:50
      46. Hän sanoi heille: "Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, Ap. t. 17:3
      47. ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista. Ap. t. 2:38; Ap. t. 3:19; Ap. t. 10:43; Ap. t. 13:38-39; Ap. t. 22:16
      48. Te olette tämän todistajat. Joh. 15:27; Ap. t. 1:8; Ap. t. 2:32; Ap. t. 10:41; 1. Kor. 15:15
      49. Minä lähetän teille sen, minkä Isäni on luvannut. Pysykää tässä kaupungissa, kunnes saatte varustukseksenne voiman korkeudesta."
      Jes. 44:3; Joel 3:1-2; Joh. 14:26; Ap. t. 1:4; Gal. 3:14

    • Anonyymi

      Raamatun Sana
      Profeetallisen sanan alkuperä
      2. Piet.1:
      16. Emmehän me seuranneet viekkaasti sepitettyjä taruja, kun teimme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan olimme hänen valtasuuruutensa silminnäkijöitä.
      17. Hän sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun hänelle tuli tämä Ylhäisimmän Kirkkauden ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt."
      18. Tämän äänen me kuulimme tulevan taivaasta, kun olimme hänen kanssaan pyhällä vuorella.
      19. Niin on nyt meille profeetallinen sana entistäkin lujempi, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin niin kuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti syttyy teidän sydämissänne.
      20. Ennen kaikkea teidän tulee tietää, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä(3),
      21. sillä mitään profetiaa ei ole koskaan tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

    • Anonyymi

      Raamatussa saa vapaasti ilmaista käsityksiään kaikki osapuolet. Jumala, Jeesus, Saatana, Jobin väärämieliset ystävät, Jobin vaimo, valheen henki meni kaikkiin Baalin profeettoihin, väärämieliset ihmiset, demonit puhuu täyttä päätä, apostolit, oikeat ja väärät, kaikki saavat vapaasti ilmaista käsityksiään.

      Raamattua pitää siksi tutkia tarkasti. Kirjoituksia pitää verrata toisiinsa.
      Totuus on siellä kuin peltoon kätketyn aarteen kaltainen ja harvat sen sieltä löytävät.

    • Anonyymi

      Raamatun mukaan demonitkin uskoo Jeesukseen ja tunnustaa hänet Korkeimman Jumalan Pojaksi. Mutta ei se pelkkä uskominen ihmistä pelasta.

      Jaak. 2:20

      Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

      Luuk. 8:28

      Kun hän näki Jeesuksen, parkaisi hän ja lankesi maahan hänen eteensä ja huusi suurella äänellä: "Mitä sinulla on minun kanssani tekemistä, Jeesus, Jumalan, Korkeimman, Poika?

      Ap. t. 19:15 mutta paha henki vastasi heille sanoen: "Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta keitä te olette?"

      Niitä kirjoituksien ja Jeesuksen tuntijoita ja Paavalin seuraajia on vaikka kuinka paljon.

      • Anonyymi

        Paavali pisti omiaan sekaan.

        Room. 3:7

        Sillä jos Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?


    • Anonyymi

      Raamattu on lukittu kirja.

      Jes. 29:11

      Niin on kaikki ilmoitus teille niinkuin lukitun kirjan sanat; jos se annetaan kirjantaitavalle ja sanotaan: "Lue tämä", niin hän vastaa: "Ei voi, sillä se on lukittu",

      Matt.28:18-20
      Siksi Jeesus käski ensin kastamaan eli opetuslapseuttamaan ihmisen syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saajaksi ja vasta sitten tuli opettaa niitä käskyjä ja Jumalan asioita sieltä Raamatusta. Ei ihminen voi ilmanJeesuksen kasteeseen lähettämää Totuuden Henkeä,eli omaa henkeään ymmärtää Raamatun ilmoituksia, vaikka sen ulkoa opettelisi ja niitä jakeita sieltä ulkomuistista hokisi.

      Hes. 36:27

      Minä annan Henkeni teidän sisimpäänne ja ohjaan teidät seuraamaan säädöksiäni, ottamaan varteen minun käskyni ja elämään niiden mukaan.

    • Anonyymi

      Olet oikeassa.
      Se on lukittu huussin seinään.

    • Anonyymi

      Raamatun tutkimus on osoittanut, että ei se Raamattu ole mikään pelkkää Jumalan sanaa, siellä on paljon lisäyksiä ja muutoksia, joita ei ole ollenkaan vanhimmissa löytyneissä käsikirjoituksissa.
      Puheet inspiroinnnissa on pahastti liioiteltuja.

      -92 käännöksessä niitä virheitä on paljastettu alaviitteissä, siksi sitä painosta vihataan kovasti.

      Esm. vanhimmissa käsikirjoituksissa ei ole mitään mainintaa hoviherran uskontunnustusta ehtona kastamiselle erämaassa.
      Veden löytyminen oli se asia, mikä mahdollisti kasteen tekemisen.

      Satojen vuosien perästä Raamattuun on tehty muutoksia kirkolliskokouksessa konsensuksen saamiseksi eri ryhmien välille.

      Apt.8
      36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"
      37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]
      38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

      • Anonyymi

        Veden molekyylit ovat välttämöttömiä, jotta voidaan luoda mitäään uutta. Raamatun mukaan Jumala luo ihmisen uudeksi sanansa voimalla kasteen vedestä ja Hengestä.

        2. Piet. 3:5

        Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veden molekyylit ovat välttämöttömiä, jotta voidaan luoda mitäään uutta. Raamatun mukaan Jumala luo ihmisen uudeksi sanansa voimalla kasteen vedestä ja Hengestä.

        2. Piet. 3:5

        Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta

        Jeesus selittää Nikodemukselle kasteen merkitystä luomisen tapahtumana.

        Alkukielen sana "vesi" tarkoittaa tavallista vettä "the primary element", ei mitän Henkeä, eikä sanoja, kuten se on väkisin mutettu.

        Kasteessa on oltavat paikalla yhtä aikaa molemmat, vesi ja Henki. Ei vain toista.

        Joh.3:5 "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei
        synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."

        Joh. 16:29

        Opetuslapset sanoivat: "Nyt sinä puhut selvin sanoin, et enää vertauksin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus selittää Nikodemukselle kasteen merkitystä luomisen tapahtumana.

        Alkukielen sana "vesi" tarkoittaa tavallista vettä "the primary element", ei mitän Henkeä, eikä sanoja, kuten se on väkisin mutettu.

        Kasteessa on oltavat paikalla yhtä aikaa molemmat, vesi ja Henki. Ei vain toista.

        Joh.3:5 "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei
        synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."

        Joh. 16:29

        Opetuslapset sanoivat: "Nyt sinä puhut selvin sanoin, et enää vertauksin.

        Siksi Jeesuksellekin piti kasteessa luoda vedestä ja Hengestä ikuisesti eläväksi fyysiseksi olennoksi. Ei haudassa enää mitään luoda, kyllä ne asiast on hoidettava kuntoon eläissään.

        Jeesus oli perusfysiikaltaan tavallinen ihminen, joka piti luoda kasteessa uudeksi vedestä ja Hengestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi Jeesuksellekin piti kasteessa luoda vedestä ja Hengestä ikuisesti eläväksi fyysiseksi olennoksi. Ei haudassa enää mitään luoda, kyllä ne asiast on hoidettava kuntoon eläissään.

        Jeesus oli perusfysiikaltaan tavallinen ihminen, joka piti luoda kasteessa uudeksi vedestä ja Hengestä.

        Tiede tunnustaa veden vättämättömäksi, ilman tavallista vettä ei voi olla mitään elämää olemassa.

        Jopa kaikki taivaat on luotu vedestä. Jumala asuu taivaassa. Toki taivaitten asukkaiden luomiseen tarvitaan myös vettä.

        Ei Jeesuskaan pelkkä henkiolento ollut, kun hän nousi sinne taivaaaseen.

        2. Piet. 3:5

        Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta


    • Anonyymi

      Tuomas oli viisas mies kun varmisti, että ylösnoussut Jeesus on fyysinen olento,
      ei pelkkä "henkijeesus".

      Jeesus itse varoitti hänen jälkeensä ilmestyvistä henkijeesuksista, jotka eksyttää paljon ihmisiä, luulemaan, että nyt he kohtasivat ja ottivat vastaan sen "Jeesuksen" omaksi vapahtajakseen ja messiaakseen.

      Matt. 24:5

      Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä olen Messias', ja eksyttävät monia.

      Mark. 13:6

      Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä se olen', ja eksyttävät monia.

      • Anonyymi

        Helluntailaisten lahkossa pumpataan niitä "Jeesuksia" sisään oikein urakalla laittamalla ihmisiä jonoon ja sitten nopea tönäisy otsaan ja kanttuvei selällleen lattialle ryömimään ja painimaan sen "henkijeesuksen" kanssa.


    • Anonyymi

      Jeesus varoitti hänen taivaaseen nousun jälkeen ilmestyvistä valejeesuksista. Ne on henkijeesuksia, damaskontien jeesuksia "minä se olen", joita ihmiset ottavat sisälleen Vapahtajanaan ja pelastajanaan.

      Matt. 24:5

      Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä olen Messias', ja eksyttävät monia.

      Mark. 13:6

      Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä se olen', ja eksyttävät monia.

      Viisas neuvo. Mitää irtohenkiä ei pidä ottaa vastaan "Jeesuksena"

    • Anonyymi

      Oikean Jeesuksen eli Totuuden Henki voidaan ottaa vastaan vain Kristillisessä kasteessa, jossa Totuuden Henki ja vesi ja sovintoveren osallisuus on yhdessä ja samassa lahjapaketissa. Ef. 4:5 Yksi kaste, hen baptisma.

      1.Joh.5
      6 Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
      7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
      8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
      9 Jos me ihmisten todistuksen otamme, niin on Jumalan todistus suurempi; sillä tämä on Jumalan todistus, jonka hän Pojastansa todisti.

    • Anonyymi

      Ef.4:5 Yksi kaste uuden liiton jäseneksi. Jumalan armoteko syntiselle ihmiselle.

      "Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat."

      Mikäli yhden kasteen kolmesta todistajasta yksikin puuttuu, kyse ei ole kristillisestä kasteesta, vaan jostain muuta asiasta tai rituaalista.

      Saatana on latinaksi Diabolos. Tulee verbistä "diaballo", mikä tarkoittaa,
      heittää yhteenkuuluvat asiat erilleen toisistaan.

      • Anonyymi

        Apt.2:38
        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä ja teidän lapsia tämä lupaus tarkoittaa."

        King James
        Then Peter said unto them, Repent, and be baptized every one of you in the name of Jesus Christ for the remission of sins, and ye shall receive the gift of the Holy Ghost. For the promise is unto you, and to your children.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apt.2:38
        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä ja teidän lapsia tämä lupaus tarkoittaa."

        King James
        Then Peter said unto them, Repent, and be baptized every one of you in the name of Jesus Christ for the remission of sins, and ye shall receive the gift of the Holy Ghost. For the promise is unto you, and to your children.

        Ef.4:5 Yksi kaste, Hen baptisma, hen on numeraali yksi (1) kasteiden lukumäärää yksi tarkoittava sana.

        Yleinen tapa hävittää ja mitötöidä yhden kasteen merkitys on hajottaa yksi kaste useaan erilliseen kasteeseen ja tapahtumaan.

        Kasteita tehdään erilaisia ja eriaikaisia.

        On erikseen pelkkä vesikasta ja siitä irrallinen eriaikainen henkikaste ja verestä tehdään pelkkä verenvoima.


    • "Ja kun Sapatti oli ohi,
      ostivat Maria Magdaleena
      ja Maria, Jaakobin äiti,
      ja Salome
      hyvänhajuisia yrttejä
      mennäkseen voitelemaan häntä."
      (Mark 16:1)

      Tuon jälleen kiireisen
      päivän jälkeen
      tuli viikkosapatti.

      Mutta sitten viikon
      ensimmäisen päivän aamuna
      naiset menivät valmistamiensa
      hyvänhajuisten voiteiden kanssa
      haudalle voitelemaan
      Jeesuksen ruumis.

      "Ja viikon ensimmäisenä päivänä
      he tulivat haudalle ani varhain,
      auringon noustessa."
      (Mark 16:2)

      Tosiasiassa Jeesuksen ruumis
      ei enää ollut haudassa.
      Se oli ollut siellä tarkalleen
      - kolme yötä
      - kolme päivää

      Ja sitten
      kolmannen päivän jälkeen
      auringonlaskun aikaan
      noussut ylös haudasta.

      Mutta tätähän naiset
      eivät tienneet.

      Lähestyessään hautaa,
      he miettivät
      varmaan useampaakin ongelmaa.

      Hautaa vartioivaa sotilasjoukkoa
      ja suurta kiveä haudan suulla.

      Heidän lähestyessään hautaa
      Herran enkeli
      hoiti kummankin ongelman.

      Tuli suuri maanjäristys,
      kun enkeli tuli paikalle
      ja vieritti kiven pois.

      Ja sotajoukko vaipui
      kuin kuolleena maahan.

      Kivi ja sotilasjoukko
      ei ollut estänyt Jeesusta
      tulemaan ulos haudasta.
      Mutta se esti
      ihmisiä menemästä hautaan.

      "Ja he sanoivat toisilleen:
      'Kuka meille vierittää kiven
      hautakammion ovelta?'
      Ja katsahtaessaan ylös
      he näkivät kiven poisvieritetyksi;
      se oli näet hyvin suuri."
      (Mark 16:3-4)

      Ei ollut mitään estettä mennä
      sisälle hautakammioon.
      Mutta yllätykset jatkuivat.

      "Ja mentyään
      hautakammion sisään
      he näkivät nuorukaisen
      istuvan oikealla puolella,
      puettuna
      pitkään, valkeaan vaatteeseen;
      ja he peljästyivät suuresti."
      (Mark 16:5)

      Nyt meni suunnitelmat sekaisin
      ja luultavasti voiteet maahan.

      "Mutta hän sanoi heille:
      'Älkää peljästykö;
      te etsitte Jeesusta,
      Nasaretilaista,
      joka oli ristiinnaulittu.
      Hän on noussut ylös;
      ei hän ole täällä.
      Katso,
      tässä on paikka,
      johon he hänet panivat.'"
      (Mark 16:6)

      Kuinka kauan lienevät katsoneet
      tuota paikkaa,
      kunnes enkeli antaa tehtävän.

      "Mutta menkää ja sanokaa
      hänen opetuslapsillensa
      ja Pietarille:
      'Hän menee teidän edellänne
      Galileaan;
      siellä te saatte hänet nähdä,
      niinkuin hän teille sanoi.'
      Niin he tulivat ulos
      ja pakenivat haudalta,
      sillä heidät oli vallannut
      vavistus ja hämmästys,
      eivätkä sanoneet
      kenellekään mitään,
      sillä he pelkäsivät."
      (Mark 16:7-8)

      On täysin selvää,
      että Markus ei lopeta tähän
      selvitystään
      Jeesuksen ristinkuolemasta,
      johon hän on uhrannut
      evankeliuminsa
      jälkimmäisen puoliskon kokonaan.

      Tietenkin naiset kertoivat,
      koska mekin tiedämme
      Jeesuksen haudan löydetyn tyhjänä.

      Siis mitä sitten tapahtui ...

      • "Niin he tulivat ulos
        ja pakenivat haudalta,
        sillä heidät oli vallannut
        vavistus ja hämmästys,
        eivätkä sanoneet kenellekään mitään,
        sillä he pelkäsivät."
        (Mark 16:8)

        Siis naiset tulivat ulos haudasta,
        mutta eivät alkaneet selittää
        kohtaamilleen ihmisille mitään,
        vaan kiiruhtivat sanomaan
        enkelin käskyttämän viestin
        Pietarille ja opetuslapsille.

        Markuksen alkuperäinen tallennus
        jatkuu suomeksi ja englanniksi
        käännettynä näin:

        "Silloin he pian kertoivat
        kaikki nämä ohjeet
        Pietarille ja hänen seuralaisilleen."
        (Mark 16:8- )

        "Then they briefly reported
        all this to Peter and his companions."
        (Mark 16:8- )

        Tuo teksti puuttuu
        monista käännöksistä,
        mutta se löytyy
        useammastakin käsikirjoituksesta
        ja varhaisista käännöksistä.

        Ja vasta sen jälkeen,
        kun naiset olivat kertoneet viestinsä
        Pietarille ja hänen seuralaisilleen,
        oli mahdollista jatkotapahtumat,
        joista Markus on myös kertonut.

        Seuraava monista käännöksistä
        puuttuva kappale
        edellä olevan jatkoksi
        meneekin näin:

        "Sen jälkeen Jeesus itse
        lähetti heidän kauttaan
        idästä länteen
        pyhän ja katoamattoman
        julistuksen iankaikkisesta pelastuksesta."
        (Mark 16:8- )

        "And afterward Jesus himself
        sent out through them,
        from east to west,
        the sacred and imperishable
        proclamation of eternal salvation."
        (Mark 16:8- )

        Ja tätä kappaletta
        selventämään
        Markus kirjoitti sen perään
        aivan huikean suuren asian.

        "Mutta ylösnousemisensa jälkeen
        hän varhain aamulla
        viikon ensimmäisenä päivänä
        ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle,
        josta hän oli ajanut ulos
        seitsemän riivaajaa."
        (Mark 16:9)

        Nyt tuossa on selkeä
        yhtenäinen ilmoitus.

        Eli Markus korostaa tuossa
        jotain aivan valtavaa ja mullistavaa
        asiaa tuon ajan lukijalle.

        Naiset saivat ensimmäisenä nähdä
        tyhjän haudan.

        Naisille enkeli ilmoitti ensimmäisenä
        Jeesuksen nousseen ylös haudasta.

        Naiset olivat ensimmäiset lähettiläät
        kertomaan ilosanomaa.

        Ja lähetyskenttä oli
        Pietari ja muut opetuslapset.

        Ja sitten Jeesus itse ilmestyy
        opetuslasten joukolle
        ja lähettää idästä länteen
        pyhän ja katomattoman
        julistuksen iankaikkisesta pelastuksesta.

        Mutta tämän jälkeen,
        Markus vielä korostaa sitä,
        että myöskin Jeesuksen itsensä
        ilmestyminen tapahtui ensin naiselle
        eikä suinkaan miesjoukolle.

        Kaikkein ensimmäiseksi siis
        Jeesus ilmestyi Maria Magdaleenalle,
        josta oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.

        Maria Magdaleenalla on tässä
        tuplarooli.

        Ensin Maria Magdaleena
        oli muiden naisten kera vienyt
        opetuslapsille
        enkelin kehottaman viestin.
        Pietari ja Johannes juoksevat haudalle.
        He näkevät sen tyhjänä.

        Mutta Maria Magdaleenan rakkaus
        Jeesusta kohtaan oli niin syvä,
        että hän tuli heidän perässään
        taas haudalle
        ja jäi sinne itkemään,
        kun Pietari ja Johannes
        poistuivat haudalta.
        Ja silloin Maria Magdaleena
        saa kuulla tutun äänen.
        Hän kohtaa Jeesuksen.

        Ja nyt Maria Magdaleena palaa
        taas opetuslasten tykö,
        jotka murehtivat ja itkevät sitä,
        että Jeesuksen ruumiskin on hävinnyt.
        Ja Maria Magdaleena kertoo,
        että nyt hän jo näkikin Jeesuksen.
        Jeesus on noussut ylös. Hän Elää.
        Sen tähden hauta on tyhjä.

        "Mutta ylösnousemisensa jälkeen
        hän varhain aamulla
        viikon ensimmäisenä päivänä
        ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle,
        josta hän oli ajanut ulos
        seitsemän riivaajaa.
        Tämä meni ja vei sanan niille,
        jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa
        ja jotka nyt murehtivat ja itkivät.
        Mutta kun he kuulivat,
        että hän eli ja että Maria oli hänet nähnyt,
        eivät he uskoneet."
        (Mark 16:9-11)

        Jeesus lähetti siis ensin
        enkelin eli sanansaattajan kautta
        naisjoukon tuomaan sanoman opetuslapsille

        Pietari ja Johannes
        juoksevat haudalle.
        Maria menee heidän jälkeensä.

        Pietarin ja Johanneksen poistuttua haudalta
        Jeesus ilmestyy Marialle
        ja lähettää Marian uudelleen
        nyt silminnäkijänä
        kertomaan ylösnousemuksesta opetuslapsille.

        Ja opetuslapset eivät vieläkään usko.
        Ja näiden kautta pitäisi julistus
        pyhästä ja katoamattomasta pelastuksesta
        mennä idästä länteen.
        Niin uskomatonta kuin se onkin,
        niin näin kuitenkin tapahtui
        näiden epäuskoisimmista epäuskoisimpien
        miesten kautta.

        Ensin oli siis vuorossa
        kolme naista ilosanoman todistajana.
        Näistä avainasemassa oli
        Maria Magdaleena,
        josta Jeesus oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.

        Sitten Jeesus ilmestyy kolmelle miehelle.
        Näistä avainasemassa oli Pietari,
        joka oli kieltänyt kolme kertaa Jeesuksen.
        Muut kolmesta miehestä ovat
        kaksi Emmauksen tien kulkijaa,
        jotka tulevat kertomaan
        opetuslapsijoukolle,
        että Simon eli Pietari eli Keefas
        on nähnyt Jeesuksen
        ja he itsekin
        ovat kohdanneet Jeesuksen.

        "Ja sen jälkeen
        hän toisenmuotoisena
        ilmestyi kahdelle heistä,
        heidän kävellessään,
        matkalla maakylään.
        Hekin menivät ja veivät sanan toisille;
        mutta nämä eivät uskoneet heitäkään."
        (Mark 16:12-13)

        Ja sitten Jeesus itse ilmestyy
        koko opetuslapsijoukolle,
        paitsi kaikkein epäuskoisimmalle
        Tuomaalle.
        Hän kun tarvitsi käsinkosketeltavan
        kohtaamisen Jeesuksen kanssa,
        jotta uskoisi.

        Olemme sitten miten epäuskoisia tahansa,
        niin Jeesus voi synnyttää meissä uskon,
        kun kohtaamme Hänet.


      • Jeesus siis ilmestyy lopulta
        opetuslapsijoukolle.

        "Vihdoin hän ilmestyi
        myöskin niille yhdelletoista
        heidän ollessaan aterialla;
        ja hän nuhteli
        heidän epäuskoaan
        ja heidän sydämensä kovuutta,
        kun he eivät olleet uskoneet niitä,
        jotka olivat nähneet
        hänet ylösnousseeksi."
        (Mark 16:14)

        Ja sitten ...
        ei suinkaan ...
        tapahtunut niin,
        että Jeesus jatkoi ja sanoi:
        Menkää kaikkeen maailmaan ...

        Markus ei siis tallennuksessaan
        kylmäverisesti vain ilmoita
        Jeesuksen ilmestyneen
        keskelle ateriahetkeä
        nuhtelemaan heidän epäuskoaan,
        ja samaan hengenvetoon
        antaneen lähetyskäskyn
        todeten, että joka ei usko,
        tuomitaan kadotukseen.

        Jos tuo tilannekuvaus
        pitäisi paikkansa,
        niin opetuslasten ruoka
        olisi jäänyt kurkkuun kiinni.

        Mutta tosiasiassa
        tuohon kohtaamiseen ei sisältynyt
        lähetyskäskyn antamista.

        Se oli kohtaaminen,
        jolla opetuslapset
        herätettiin eloon
        tai elvytettiin ymmärtämään se,
        missä nyt mennään.

        Aivan samoinkuin
        Emmauksen tien kulkijat
        tarvitsivat saada kuulla
        pitkän selvityksen
        Mooseksesta alkaen,
        mitä Raamattu kertoo Jeesuksesta,
        tarvitsivat kaikki
        Jeesuksen opetuslapset
        pitkän briiffauksen.

        Ei siis niin,
        että kesken ateriaa tullut
        Jeesuksen ilmestyminen ja moitesana
        ja sitten käskysana lähteä liikkeelle.

        Ei ollenkaan.
        Tuossa tilanteessa Jeesus
        ei antanut tuota lähetyskäskyä.
        Sen antaminen tapahtui
        vasta neljäkymmentä
        päivää myöhemmin.
        Briiffaus kesti siis 40 päivää.

        Siis mitä tapahtui tuossa tilanteessa,
        jossa Jeesus ilmestyy ensimmäisen
        kerran opetuslapsijoukolle.

        Markus on sen
        kirjoittanut evankeliumiinsa.
        Jostain syystä sitä vaan ei ole
        otettu mukaan kaikkiin käännöksiin.

        Mutta useissa varhaisissa käsikirjoituksissa
        tuo teksti on
        alkuperäisessä muodossaan
        ja suomennettuna se menee
        kokonaisuudessaan siis näin:

        "Vihdoin hän ilmestyi
        myöskin niille yhdelletoista
        heidän ollessaan aterialla;
        ja hän nuhteli heidän epäuskoaan
        ja heidän sydämensä kovuutta,
        kun he eivät olleet uskoneet niitä,
        jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.
        Ja he pyysivät anteeksi sanoen:
        'Tämä
        laittomuuden ja uskottomuuden aika
        on Saatanan alainen,
        eikä hän salli
        Jumalan totuuden ja voiman
        kukistaa saastaisia henkiä.
        Ilmoita siksi nyt vanhurskautesi'
        He sanoivat näin Kristukselle,
        ja Kristus vastasi heille:
        'Saatanan valtakauden aika
        on ohitse,
        mutta muita pelottavia asioita
        on pian tapahtuva.
        Minut annettiin kuolemaan
        niiden tähden,
        jotka ovat tehneet syntiä,
        jotta he palaisivat totuuteen
        eivätkä enää syntiä tekisi
        ja niin perisivät taivaan
        hengellisen,
        turmeltumattoman
        ja hengellisen
        kunnian'."
        (Mark 16:14- )

        Opetuslapset
        uskoivat Jeesuksen elävän,
        kun näkivät Hänet.

        Eli kun edes opetuslapset eivät
        uskoneet heidän keskuudessaan
        olevien naisten todistusta,
        kuinka maailma uskoisi
        kalastajien todistuksen Jeesuksesta.

        He olivat edelleen peloissaan,
        ja viittasivat pahuuden voimiin.

        Mutta Jeesus kertoo asioiden
        nyt muuttuneen.
        Saatanan valtakauden
        aika on nyt ohitse.

        Mutta se edellyttää,
        että ihmiset saavat kuulla
        ilosanoman Jeesuksesta.

        Silloin ihmiset vapautuvat
        paholaisen vallasta.

        Tämän kohtaamisen jälkeen
        seuraa siis 40 päivää
        pitkä aikajakso,
        jonka aikana opetuslapset
        monestikin kohtasivat Jeesuksen.

        Niin myös monet muut.
        Jeesus näyttäytyi kerralla
        jopa yli puolen tuhannen
        suuruiselle ihmisjoukolle.

        Ja viimeisenä päivänä maan päällä
        Jeesus pitää puheen,
        josta Matteus on tallentanut
        opetuslapseuttamisosan
        ja Markus lähetyskäskyn
        eli Jeesuksen viimeiset sanat.

        Siinä on vastaus kaikkeen siihen,
        mitä opetuslapset olivat
        sanoneet Jeesukselle
        esimerkiksi saatanan vallasta.

        "Ja hän sanoi heille:
        'Menkää kaikkeen maailmaan
        ja saarnatkaa evankeliumia
        kaikille luoduille.
        Joka uskoo ja kastetaan,
        se pelastuu;
        mutta joka ei usko,
        se tuomitaan kadotukseen.
        Ja nämä merkit seuraavat niitä,
        jotka uskovat:
        minun nimessäni
        he ajavat ulos riivaajia,
        puhuvat uusilla kielillä,
        nostavat käsin käärmeitä,
        ja jos he juovat jotakin kuolettavaa,
        ei se heitä vahingoita;
        he panevat kätensä sairasten päälle,
        ja ne tulevat terveiksi.'"
        (Mark 16:15-20)

        Ja nyt opetuslapset
        rohkenivat mennä
        kaikkeen maailmaan ...


      • Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

        Jeesus siis ilmestyy lopulta
        opetuslapsijoukolle.

        "Vihdoin hän ilmestyi
        myöskin niille yhdelletoista
        heidän ollessaan aterialla;
        ja hän nuhteli
        heidän epäuskoaan
        ja heidän sydämensä kovuutta,
        kun he eivät olleet uskoneet niitä,
        jotka olivat nähneet
        hänet ylösnousseeksi."
        (Mark 16:14)

        Ja sitten ...
        ei suinkaan ...
        tapahtunut niin,
        että Jeesus jatkoi ja sanoi:
        Menkää kaikkeen maailmaan ...

        Markus ei siis tallennuksessaan
        kylmäverisesti vain ilmoita
        Jeesuksen ilmestyneen
        keskelle ateriahetkeä
        nuhtelemaan heidän epäuskoaan,
        ja samaan hengenvetoon
        antaneen lähetyskäskyn
        todeten, että joka ei usko,
        tuomitaan kadotukseen.

        Jos tuo tilannekuvaus
        pitäisi paikkansa,
        niin opetuslasten ruoka
        olisi jäänyt kurkkuun kiinni.

        Mutta tosiasiassa
        tuohon kohtaamiseen ei sisältynyt
        lähetyskäskyn antamista.

        Se oli kohtaaminen,
        jolla opetuslapset
        herätettiin eloon
        tai elvytettiin ymmärtämään se,
        missä nyt mennään.

        Aivan samoinkuin
        Emmauksen tien kulkijat
        tarvitsivat saada kuulla
        pitkän selvityksen
        Mooseksesta alkaen,
        mitä Raamattu kertoo Jeesuksesta,
        tarvitsivat kaikki
        Jeesuksen opetuslapset
        pitkän briiffauksen.

        Ei siis niin,
        että kesken ateriaa tullut
        Jeesuksen ilmestyminen ja moitesana
        ja sitten käskysana lähteä liikkeelle.

        Ei ollenkaan.
        Tuossa tilanteessa Jeesus
        ei antanut tuota lähetyskäskyä.
        Sen antaminen tapahtui
        vasta neljäkymmentä
        päivää myöhemmin.
        Briiffaus kesti siis 40 päivää.

        Siis mitä tapahtui tuossa tilanteessa,
        jossa Jeesus ilmestyy ensimmäisen
        kerran opetuslapsijoukolle.

        Markus on sen
        kirjoittanut evankeliumiinsa.
        Jostain syystä sitä vaan ei ole
        otettu mukaan kaikkiin käännöksiin.

        Mutta useissa varhaisissa käsikirjoituksissa
        tuo teksti on
        alkuperäisessä muodossaan
        ja suomennettuna se menee
        kokonaisuudessaan siis näin:

        "Vihdoin hän ilmestyi
        myöskin niille yhdelletoista
        heidän ollessaan aterialla;
        ja hän nuhteli heidän epäuskoaan
        ja heidän sydämensä kovuutta,
        kun he eivät olleet uskoneet niitä,
        jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.
        Ja he pyysivät anteeksi sanoen:
        'Tämä
        laittomuuden ja uskottomuuden aika
        on Saatanan alainen,
        eikä hän salli
        Jumalan totuuden ja voiman
        kukistaa saastaisia henkiä.
        Ilmoita siksi nyt vanhurskautesi'
        He sanoivat näin Kristukselle,
        ja Kristus vastasi heille:
        'Saatanan valtakauden aika
        on ohitse,
        mutta muita pelottavia asioita
        on pian tapahtuva.
        Minut annettiin kuolemaan
        niiden tähden,
        jotka ovat tehneet syntiä,
        jotta he palaisivat totuuteen
        eivätkä enää syntiä tekisi
        ja niin perisivät taivaan
        hengellisen,
        turmeltumattoman
        ja hengellisen
        kunnian'."
        (Mark 16:14- )

        Opetuslapset
        uskoivat Jeesuksen elävän,
        kun näkivät Hänet.

        Eli kun edes opetuslapset eivät
        uskoneet heidän keskuudessaan
        olevien naisten todistusta,
        kuinka maailma uskoisi
        kalastajien todistuksen Jeesuksesta.

        He olivat edelleen peloissaan,
        ja viittasivat pahuuden voimiin.

        Mutta Jeesus kertoo asioiden
        nyt muuttuneen.
        Saatanan valtakauden
        aika on nyt ohitse.

        Mutta se edellyttää,
        että ihmiset saavat kuulla
        ilosanoman Jeesuksesta.

        Silloin ihmiset vapautuvat
        paholaisen vallasta.

        Tämän kohtaamisen jälkeen
        seuraa siis 40 päivää
        pitkä aikajakso,
        jonka aikana opetuslapset
        monestikin kohtasivat Jeesuksen.

        Niin myös monet muut.
        Jeesus näyttäytyi kerralla
        jopa yli puolen tuhannen
        suuruiselle ihmisjoukolle.

        Ja viimeisenä päivänä maan päällä
        Jeesus pitää puheen,
        josta Matteus on tallentanut
        opetuslapseuttamisosan
        ja Markus lähetyskäskyn
        eli Jeesuksen viimeiset sanat.

        Siinä on vastaus kaikkeen siihen,
        mitä opetuslapset olivat
        sanoneet Jeesukselle
        esimerkiksi saatanan vallasta.

        "Ja hän sanoi heille:
        'Menkää kaikkeen maailmaan
        ja saarnatkaa evankeliumia
        kaikille luoduille.
        Joka uskoo ja kastetaan,
        se pelastuu;
        mutta joka ei usko,
        se tuomitaan kadotukseen.
        Ja nämä merkit seuraavat niitä,
        jotka uskovat:
        minun nimessäni
        he ajavat ulos riivaajia,
        puhuvat uusilla kielillä,
        nostavat käsin käärmeitä,
        ja jos he juovat jotakin kuolettavaa,
        ei se heitä vahingoita;
        he panevat kätensä sairasten päälle,
        ja ne tulevat terveiksi.'"
        (Mark 16:15-20)

        Ja nyt opetuslapset
        rohkenivat mennä
        kaikkeen maailmaan ...

        Kalamos, tiedoksi sinulle. Eivät ne nyt ihan koko maailmaan menneet.
        Jalkapatikassa tai aasin selässä, huonoja teitä pitkin, ei maailmankaikkeuden luojan viisaudet ihan heti saavuttaneet kohdettaan.
        Miksi Jumala ei laittanut siivekkäitä, siis enkeleitään asialle?
        Oliko sulkasato vaiko pesintä kesken?
        Jäämme vain arvailemaan.


      • Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

        Jeesus siis ilmestyy lopulta
        opetuslapsijoukolle.

        "Vihdoin hän ilmestyi
        myöskin niille yhdelletoista
        heidän ollessaan aterialla;
        ja hän nuhteli
        heidän epäuskoaan
        ja heidän sydämensä kovuutta,
        kun he eivät olleet uskoneet niitä,
        jotka olivat nähneet
        hänet ylösnousseeksi."
        (Mark 16:14)

        Ja sitten ...
        ei suinkaan ...
        tapahtunut niin,
        että Jeesus jatkoi ja sanoi:
        Menkää kaikkeen maailmaan ...

        Markus ei siis tallennuksessaan
        kylmäverisesti vain ilmoita
        Jeesuksen ilmestyneen
        keskelle ateriahetkeä
        nuhtelemaan heidän epäuskoaan,
        ja samaan hengenvetoon
        antaneen lähetyskäskyn
        todeten, että joka ei usko,
        tuomitaan kadotukseen.

        Jos tuo tilannekuvaus
        pitäisi paikkansa,
        niin opetuslasten ruoka
        olisi jäänyt kurkkuun kiinni.

        Mutta tosiasiassa
        tuohon kohtaamiseen ei sisältynyt
        lähetyskäskyn antamista.

        Se oli kohtaaminen,
        jolla opetuslapset
        herätettiin eloon
        tai elvytettiin ymmärtämään se,
        missä nyt mennään.

        Aivan samoinkuin
        Emmauksen tien kulkijat
        tarvitsivat saada kuulla
        pitkän selvityksen
        Mooseksesta alkaen,
        mitä Raamattu kertoo Jeesuksesta,
        tarvitsivat kaikki
        Jeesuksen opetuslapset
        pitkän briiffauksen.

        Ei siis niin,
        että kesken ateriaa tullut
        Jeesuksen ilmestyminen ja moitesana
        ja sitten käskysana lähteä liikkeelle.

        Ei ollenkaan.
        Tuossa tilanteessa Jeesus
        ei antanut tuota lähetyskäskyä.
        Sen antaminen tapahtui
        vasta neljäkymmentä
        päivää myöhemmin.
        Briiffaus kesti siis 40 päivää.

        Siis mitä tapahtui tuossa tilanteessa,
        jossa Jeesus ilmestyy ensimmäisen
        kerran opetuslapsijoukolle.

        Markus on sen
        kirjoittanut evankeliumiinsa.
        Jostain syystä sitä vaan ei ole
        otettu mukaan kaikkiin käännöksiin.

        Mutta useissa varhaisissa käsikirjoituksissa
        tuo teksti on
        alkuperäisessä muodossaan
        ja suomennettuna se menee
        kokonaisuudessaan siis näin:

        "Vihdoin hän ilmestyi
        myöskin niille yhdelletoista
        heidän ollessaan aterialla;
        ja hän nuhteli heidän epäuskoaan
        ja heidän sydämensä kovuutta,
        kun he eivät olleet uskoneet niitä,
        jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.
        Ja he pyysivät anteeksi sanoen:
        'Tämä
        laittomuuden ja uskottomuuden aika
        on Saatanan alainen,
        eikä hän salli
        Jumalan totuuden ja voiman
        kukistaa saastaisia henkiä.
        Ilmoita siksi nyt vanhurskautesi'
        He sanoivat näin Kristukselle,
        ja Kristus vastasi heille:
        'Saatanan valtakauden aika
        on ohitse,
        mutta muita pelottavia asioita
        on pian tapahtuva.
        Minut annettiin kuolemaan
        niiden tähden,
        jotka ovat tehneet syntiä,
        jotta he palaisivat totuuteen
        eivätkä enää syntiä tekisi
        ja niin perisivät taivaan
        hengellisen,
        turmeltumattoman
        ja hengellisen
        kunnian'."
        (Mark 16:14- )

        Opetuslapset
        uskoivat Jeesuksen elävän,
        kun näkivät Hänet.

        Eli kun edes opetuslapset eivät
        uskoneet heidän keskuudessaan
        olevien naisten todistusta,
        kuinka maailma uskoisi
        kalastajien todistuksen Jeesuksesta.

        He olivat edelleen peloissaan,
        ja viittasivat pahuuden voimiin.

        Mutta Jeesus kertoo asioiden
        nyt muuttuneen.
        Saatanan valtakauden
        aika on nyt ohitse.

        Mutta se edellyttää,
        että ihmiset saavat kuulla
        ilosanoman Jeesuksesta.

        Silloin ihmiset vapautuvat
        paholaisen vallasta.

        Tämän kohtaamisen jälkeen
        seuraa siis 40 päivää
        pitkä aikajakso,
        jonka aikana opetuslapset
        monestikin kohtasivat Jeesuksen.

        Niin myös monet muut.
        Jeesus näyttäytyi kerralla
        jopa yli puolen tuhannen
        suuruiselle ihmisjoukolle.

        Ja viimeisenä päivänä maan päällä
        Jeesus pitää puheen,
        josta Matteus on tallentanut
        opetuslapseuttamisosan
        ja Markus lähetyskäskyn
        eli Jeesuksen viimeiset sanat.

        Siinä on vastaus kaikkeen siihen,
        mitä opetuslapset olivat
        sanoneet Jeesukselle
        esimerkiksi saatanan vallasta.

        "Ja hän sanoi heille:
        'Menkää kaikkeen maailmaan
        ja saarnatkaa evankeliumia
        kaikille luoduille.
        Joka uskoo ja kastetaan,
        se pelastuu;
        mutta joka ei usko,
        se tuomitaan kadotukseen.
        Ja nämä merkit seuraavat niitä,
        jotka uskovat:
        minun nimessäni
        he ajavat ulos riivaajia,
        puhuvat uusilla kielillä,
        nostavat käsin käärmeitä,
        ja jos he juovat jotakin kuolettavaa,
        ei se heitä vahingoita;
        he panevat kätensä sairasten päälle,
        ja ne tulevat terveiksi.'"
        (Mark 16:15-20)

        Ja nyt opetuslapset
        rohkenivat mennä
        kaikkeen maailmaan ...

        Kopioimalla sivuja ei se asia siitä viisastu mitenkään.

        Markuksen lopun lisäyksen on tuntematon henkilö kirjoittanut kirkolliskokousta varten satojen vuosien perästä.

        Asiasta on aiheellinen varoitus -92 painoksen Mark.16:9 kohdalla näin kohteliaasti sanottuna:

        Jeesus ilmestyy lähimmilleen
        9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä.

        [Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8.Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.]


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kopioimalla sivuja ei se asia siitä viisastu mitenkään.

        Markuksen lopun lisäyksen on tuntematon henkilö kirjoittanut kirkolliskokousta varten satojen vuosien perästä.

        Asiasta on aiheellinen varoitus -92 painoksen Mark.16:9 kohdalla näin kohteliaasti sanottuna:

        Jeesus ilmestyy lähimmilleen
        9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä.

        [Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8.Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.]

        Ja silti kopioit tuon saman
        täysin järjettömän väitteeen
        yhä uudestaan.


    • Anonyymi

      Joo. Juuri nämä ovat sitä ikuista ja muuttumatonta Jumalan sanaa...

      • Anonyymi

        Ei se Raamattu pelkkää ja puhdasta Jumalan sanaa ole, kuten usein hoetaan. Siksi sitä pitää tutkia perusteellisesti. Tutkikaa kaikki ja pitäkää vain se, mikä on hyvää ja oikein, neuvotaan sanassa.

        Raamatussa saa kaikki osapuolet vapaasti ilmaista käsityksiään ja väitteitään.

        Paratiisissa käärme piti oman herätyssaarnansa ja julisti, että mitän perisyntiä ei ole olemassa, Jumala valehtelee teille, syökää vaan kaikista paratiisin puista. Nainen tuli uskoon ja sai miehensäkin käännytettyä samaan uskoon kanssaan.

        1. Moos. 3:6

        Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se Raamattu pelkkää ja puhdasta Jumalan sanaa ole, kuten usein hoetaan. Siksi sitä pitää tutkia perusteellisesti. Tutkikaa kaikki ja pitäkää vain se, mikä on hyvää ja oikein, neuvotaan sanassa.

        Raamatussa saa kaikki osapuolet vapaasti ilmaista käsityksiään ja väitteitään.

        Paratiisissa käärme piti oman herätyssaarnansa ja julisti, että mitän perisyntiä ei ole olemassa, Jumala valehtelee teille, syökää vaan kaikista paratiisin puista. Nainen tuli uskoon ja sai miehensäkin käännytettyä samaan uskoon kanssaan.

        1. Moos. 3:6

        Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi.

        Paavali synnytti omilla opeillaan monenlaisia keskenään erimielisiä ja kiisteleviä klikkejä aikaiseksi.

        1. Kor. 1:12

        Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavali synnytti omilla opeillaan monenlaisia keskenään erimielisiä ja kiisteleviä klikkejä aikaiseksi.

        1. Kor. 1:12

        Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen".

        Paavali hajotti seurakuntaa. Alkuseurakunta hajosi lopullisesti noin 70jKr.

        Johannes säilytti terveen uskon loppuun asti, siksi toiset karkkottivat hänet sieltä pois Patmos nimiselle saarelle kuolemaan.

        Johannes oli ainoa, jolle voitiin uskoa Ilmestyskirjan sisältö.


    • Anonyymi

      Jeesuksen viimeiset sanat kaste/läheetyskäksy on kirjoitettu Matteuksen evankeliumin loppuun. Ne on Jeesuksen viimeiset sanat maan päällä helatorstaina, jolloin hän kaste/lähetyskäksyn annettuaan nousi taivaaseen.

      Matt.28
      16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
      17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
      18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
      19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

      Ei hän sen jälkeen enää antanut mitään erilaisia lähetyskäskyjä, mitä sinne Markuksen lopun tuntematon henkilö on kirjoittanut satojen vuosien perästä.

      Aika outoahan se olisikin ollut, jos Jeesus heti kuolemansa jälkeen olisi antanut uusia erilaisia lähetyskäskyjä ja kehottanut naisia juomaan myrkkyä ja pistättämään itseään käärmeillä, eikä siitä olisi mitään haittaa kun vaan uskotaan ja kastetaan, ja ojennelllaan käsiä sairasten päälle ja kaikki sairaudet siitä heti paraneee. (Markuksen lopun lisäys)

    • Anonyymi

      Ei ihme ollenkaan , että vuoden -92 käännöstä vihataan, koska siellä paljastetaan viitetiedoissa korjattuja kohtia, joita on pidetty virheellisinä. Esim. ne ovat lisäyksiä, joista ei eiinny alkuperäisissä vanhoissa kirjakääröissä, joita säilytetään eri museoissa. Ei ne Raamatun tekstit mistään taivaasta ole ilmestyneet.

      Huomattavasta virheestä aikaisemmissa käännöksissä on aiheellinen varoitus -92 painoksen Mark.16:9 kohdalla näin kohteliaasti sanottuna:

      Jeesus ilmestyy lähimmilleen
      9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä.

      [Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8.Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.]

      • Anonyymi

        Kirkolliskokouksessa on erimielisten osapuolien vaatimuksesta aikaisemmin lisätty Raamattuun kokonaisia kappaleita tai yksittäisiä jakeita, joita ei ole alkuperäisissä kirjakääröissä ollenkaan, oppien muokkaamiseksi toivottuun suuntaan.

        Hyvä esimerkki tästä on hoviherran uskontunnustuksen lisäys kasteen ehtona, jotta voitaisiin perustella uskovien kasteen oppia, mitä Raamattu ei tue ollenkaan. Raamatun mukaan kaste liittyy ihmisen syntien pois pesemiseen, joten kastehan on syntisten kaste. Niin Johanneksen kaste kuin helluntaina alkanut uuden liiton kaste on 3000 syntisen kastaminen syntien pois pesemiseksi ja Pyhän Hengen lahjan antamiseksi puhtaaseen ja tyhjään sydämeen.

        -92
        Apt.8
        36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [
        37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]
        38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
        39 Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkolliskokouksessa on erimielisten osapuolien vaatimuksesta aikaisemmin lisätty Raamattuun kokonaisia kappaleita tai yksittäisiä jakeita, joita ei ole alkuperäisissä kirjakääröissä ollenkaan, oppien muokkaamiseksi toivottuun suuntaan.

        Hyvä esimerkki tästä on hoviherran uskontunnustuksen lisäys kasteen ehtona, jotta voitaisiin perustella uskovien kasteen oppia, mitä Raamattu ei tue ollenkaan. Raamatun mukaan kaste liittyy ihmisen syntien pois pesemiseen, joten kastehan on syntisten kaste. Niin Johanneksen kaste kuin helluntaina alkanut uuden liiton kaste on 3000 syntisen kastaminen syntien pois pesemiseksi ja Pyhän Hengen lahjan antamiseksi puhtaaseen ja tyhjään sydämeen.

        -92
        Apt.8
        36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [
        37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]
        38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
        39 Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa.

        Lue KR 33/38 kohta Apt.8:37

        Mitä siinä sanotaan?


    • Anonyymi

      Room. 3:7

      Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?

      Eihän ne viisaat ihmiset kaikkea Paavalin opetusta hyväksyneet siihenkään aikaan.

      Ap. t. 17:11

      Juutalaiset olivat täällä avarakatseisempia kuin Tessalonikassa. He ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa.

      Kyllä niitä oppeja saa arvostella ja tutkia, mikä on totta ja mikä on tarua, mikä mikä tahallista valhetta (totuuden kirkastamista).

    • Anonyymi

      Helluntailaisilla saarnamiehillä voi olla mukana myrkkykäärmeitä kun ne saarnaa ja käännyttää ihmisiä helluntailaiseksi.

      Eräskin Jenkkilän lahkosaarnaaja veti raamatunkotelostaan elävän mykkykäärmee kesken saarnan ja antoi käärmeen pistää itseään käsivarteen.

      Sitten kävi lattialle selälleen ja oli siinä kuin kullut, mutta kohta virkosi ja hyppäsi pystyyn ja yleisö huusi Jeeskuksen nimeä ja yleisö huusi aameniaan ja halleeluujaa huutoja ihan vilisti.

      Jätti vaan kertomatta, että siltä käärmeeltä oli poistettu myrkkyhampaat.

      • Anonyymi

        Mansonin lahkossa tehtiin Markuksen lopun tosiuskovaisen testiä eli myrkynjuontia.

        Valtava määrä ihmisiä kuoli siinä uskonlahkossa tuon Markuksen lopun opetuksen vuoksi.


    • Anonyymi

      Aloitus on täyttä totta.

      Markuksen evankeliumin loppuosa ei ole Jeesuksen eikä Markuksen puhetta, vaan täysin tuntemattoman henkilön jälkikäteen kirjoittamaa tekstiä.

    • Anonyymi

      Ulkohuussin paperiksi vain.

      • Anonyymi

        Uskonpuhdistus on vielä kesken, sillä Raamatun tutkimus tuo lisätietoa ja aina löytyy vielä vanhempia ja luotettavampia kirjoituksia siltä ajalta, mitkä tiedot voiidat syrjäyttää jonkin kohdan nykyisistä Raamatuista.

        Raamatuntutkimuksen ja historiantukimuksen yksi varma periaate onkin, mitä vanhempi jokin argeologinen löydös on, sitä varmemmin se alkuperäisen tapahtuman todiste sen ajan tilanteesta.

        Samoin on laita kirkkojen kanssa. Mitä vanhempi kristillinen kirkkokunta on kyseessä, sitä varmemmin se on koherentti niiden alkuperäisten tapojen, käsityksien ja oppien kanssa.

        Nykytiedon mukaan Kristinusko sakramentteineen tuotiin "Suomeen" Ortodoksien toimesta jo noin 500 jKr. nykyisen Kainuun korkeudella asuville Suomenkieltä puhuville ihmisille Kiitos siitä lankeaa Andreas -nimiselle munkille, jonka sukuluettelo on katkeamaton Pyhälle maalle asti.

        Ortodoksit onkin viisaita, eivätkä tee mitään yhteistyötä 1900-luvun alkupuolella tänne tuotujen Jenkkilahkojen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskonpuhdistus on vielä kesken, sillä Raamatun tutkimus tuo lisätietoa ja aina löytyy vielä vanhempia ja luotettavampia kirjoituksia siltä ajalta, mitkä tiedot voiidat syrjäyttää jonkin kohdan nykyisistä Raamatuista.

        Raamatuntutkimuksen ja historiantukimuksen yksi varma periaate onkin, mitä vanhempi jokin argeologinen löydös on, sitä varmemmin se alkuperäisen tapahtuman todiste sen ajan tilanteesta.

        Samoin on laita kirkkojen kanssa. Mitä vanhempi kristillinen kirkkokunta on kyseessä, sitä varmemmin se on koherentti niiden alkuperäisten tapojen, käsityksien ja oppien kanssa.

        Nykytiedon mukaan Kristinusko sakramentteineen tuotiin "Suomeen" Ortodoksien toimesta jo noin 500 jKr. nykyisen Kainuun korkeudella asuville Suomenkieltä puhuville ihmisille Kiitos siitä lankeaa Andreas -nimiselle munkille, jonka sukuluettelo on katkeamaton Pyhälle maalle asti.

        Ortodoksit onkin viisaita, eivätkä tee mitään yhteistyötä 1900-luvun alkupuolella tänne tuotujen Jenkkilahkojen kanssa.

        Ekumenia hurmahenkisten Jenkkilahkojen kanssa on kristillisten kirkkojen tyhmin teko kautta aikain.

        Raamattu varoittaa ns. vapaista suunnista.

        2. Piet. 2:19

        He lupaavat teille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia: kenen voittama ihminen on, sen orja hän on.

        Ei se Jeesuksen nimen hokeminen sitä tarkoita, että kyse olisi oikeasta kristinuskosta.

        Matt.7
        21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät


      • Anonyymi

        No ei nyt sentään. Lopeta rienauksesi.


    • Anonyymi

      Wikipedian mukaan 400-luvulla Markuksen evankeliumille oli neljä erilaista lopetusta, joita esim. 200-luvulla ei tunnettu vaan evankeliumi päättyi jakeeseen 16:8.

      • Anonyymi

        Niistä kiistoista on vaiettu, ja puhuttu pelkästä hengen inspiraatiosta.
        Olisi pitänyt puhua rehellistä opillisista riidoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niistä kiistoista on vaiettu, ja puhuttu pelkästä hengen inspiraatiosta.
        Olisi pitänyt puhua rehellistä opillisista riidoista.

        On pelätty, että Raamatun arvovalta menetetään, jos totuudet sen kirjan tekemisestä paljastuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On pelätty, että Raamatun arvovalta menetetään, jos totuudet sen kirjan tekemisestä paljastuu.

        Maalliset vallanpitäjät ovat käyttäneet Raamattua vallan välineenä.


    • Anonyymi

      Apostolien tekojen kirja on useamman kirjoittamia tekstejä, kuin annetaan ymmärtää.

      Kieli on puhekielen ilmaisuja, ei täydellisiä lauseita.

      Erikoistilanteita mainittu, joista ei pidä mitään pysyviä oppeja tehdä, kuten nyt tehdään eksytystarkoituksessa.

    • Anonyymi

      Eikös se Nokian pappi erehtynyt ekumeniaan niiden Jenkkilahkojen hurmahenkien ja kaatohenkien kanssa.

      Niin ei aikaakan kun se vieras henki otti vallan miehessä, että taisi menettää virkansakin niissä hurmosteluissa.

      • Anonyymi

        Parhamin henki jos saa vallan, niin siitä ei hyvää seuraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parhamin henki jos saa vallan, niin siitä ei hyvää seuraa.

        Niitä Jeesuksen tuntijoita piisaa joka lähtöön ja Paavalin peesaajia on paljon.

        Ap. t. 19:15 mutta paha henki vastasi heille sanoen: "Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta keitä te olette?"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä Jeesuksen tuntijoita piisaa joka lähtöön ja Paavalin peesaajia on paljon.

        Ap. t. 19:15 mutta paha henki vastasi heille sanoen: "Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta keitä te olette?"

        Jaak. 2:20

        Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

        Ei se pelkkä Jeesukseen uskominen ihmistä pelasta eikä syntejä pois pese, kuten eksyttäjät lupailee.

        Luuk. 8:28

        Kun hän näki Jeesuksen, parkaisi hän ja lankesi maahan hänen eteensä ja huusi suurella äänellä: "Mitä sinulla on minun kanssani tekemistä, Jeesus, Jumalan, Korkeimman, Poika?


    • Anonyymi

      Matt. 7:21

      "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, JOKA TEKEE taivaallisen Isäni tahdon.

      Matt. 7:24

      "Jokainen, joka kuulee nämä sanani JA TEKEE NIIDEN MUKAAN, on kuin järkevä mies, joka rakensi talonsa kalliolle."

    • Anonyymi

      Kuulosta tuleva usko on psykologinen vaikutus ihmisen mielessä, kreikaksi "metanoia".

      On vaarallista luottaa omaan uskoonsa autuuden perustana.

      Jaak. 2:20

      Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

    • Anonyymi

      Raamatun mukaan oikea usko on Jumalan lahja, Hengen lahja, Jeesuksen kärsimykset läpikäynyt Totuuden Henki, kasteen lahja on Totuuden Henki,
      mikä antaa meille Jeesuksen uskon. Saman uskon kuin mitä Jeesuksella oli.

      Mark. 10:39

      "Voimme", he vastasivat. Silloin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te vielä juottekin, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan myös teidät."

      Ilm. 14:12

      Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

      Room.6: 3 "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

      • Anonyymi

        Usko on Henki ihmisessä.

        Gal. 5:22

        Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus.

        Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä eli kasteen lahjaa Totuuden Henkeä, ei ole Jeesuksen oma eli Jeesuksen opetuslapsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko on Henki ihmisessä.

        Gal. 5:22

        Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus.

        Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä eli kasteen lahjaa Totuuden Henkeä, ei ole Jeesuksen oma eli Jeesuksen opetuslapsi.

        Ei ihme ollenkaan, että Saatana ja helluntailaiset vastustaa lapsien kastamista Jeesuksn omaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihme ollenkaan, että Saatana ja helluntailaiset vastustaa lapsien kastamista Jeesuksn omaksi.

        Room. 9:8

        Tämä tarkoittaa, etteivät Jumalan lapsia ole luonnolliset jälkeläiset vaan että jälkeläisiksi luetaan lupauksen voimasta syntyneet lapset.


    • Anonyymi

      Antikristityt lahkolaiset jahtaavat kristittyjen pieniä lapsia, jotta he eivät saisi kasteessa luvattua Pyhän Hengen lahjaa sinetiksi kuulumisesta uuden liiton jäseneksi.

      Ilm. 12:17

      Lohikäärmeen raivo yltyi, ja se lähti sotimaan naisen muita lapsia vastaan, niitä, jotka ovat uskollisia Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle.

      Kaikkien Jenkkilahkojen yhteinen määräys on kirjoitettu Mormonin Kirjaan, Moroni, luku.8

      Pienten lapsien vanhempia uhataan kuolemalla ja helvetillä, jos he aikovat viedä lapsensa kastettavaksi kristityiksi.

      Tuohan on ihan selvä pyrkimys. Jos lapsi kastettaisiin Kristityksi Totuuden Hengen lahjan saajaksi, niin hänhän erkaantuisi Jenkkilahkon vaikutuspiiristä pois aikanaan.

    • Toki tuo myöhempi lisäys olisi syytä siitä poistaa, ihme että se edelleen siinä on.

      • Anonyymi

        Jälkikäteen tehtyihin lisäyksiin liittyy niitä eksytyksen siemeniä, joita eksyttäjät käyttää. Lisäykset on tehty tarkoituksella tiettyä tarkoitusta varten, nimittäin eksytystarkoituksessa.
        Siksi ne on siellä niin sitkeästi mukana.


    • Anonyymi

      Jälkikäteen evankeliumin sanoihin tehtyihin lisäyksiin liittyy kirous.

      2. Joh. 9

      Jokainen, joka ei pysy Kristuksen opetuksessa vaan tuo siihen jotakin lisää, on vailla Jumalaa. Jokaisella, joka tässä opetuksessa pysyy, on sekä Isä että Poika. [1. Joh. 2:23]

      Ilm. 22:18

      Jokaiselle, joka kuulee tämän kirjan ennussanat, minä vakuutan: Jos joku panee niihin jotakin lisää, panee Jumala hänen kärsittävikseen ne vitsaukset, joista tässä kirjassa on kerrottu. 22:18,19:[ 5. Moos. 4:2, 13:1]

    • Anonyymi

      Palestiinan ja Israelin tilanteesta. Nyt kaikki valtiot kääntyy Israelia vastaa ja vaativat Palestiinan valtiota ,Raamattu myös tästä puhuu Johanneksen ilmestys kirja puhuu lopun ajasta, Jumala sanoo lopun ajalla Israel jaetaan niin kun nyt toitotetaan sitten tulee lähi itään rauha Raamattui puhuu väärästä rauhasta kyllä vähäksi aikaa voi sotiminen loppua mutta se on värä rauha kun kaikki kuvittelevat nyt on kaikki hyvin niin tuho iskee.Tv 7 katsokaa Israelin uutiset siellä kerrotaan Lähidän tilanteesta tarkemmin kuin valtakunnan uutisissa .Tuosta rauhasta itse muslimi johtajat on sanoneet vaikke sinne saatais Palestiinalaisille oma valtio mikään ei muutu .Sillä heidän tavoitteensa on Israelin valtio hävittää kokonaan .Ollanko meillä Suomessakin Päättäjät sokeita niin kuin kaikissa muissakin valtioissa kurkku suorana huudetaan palestiinan valtion puolesta. Lue Johanneksen ilmestys niin huomaat miten se pitääkin paikkansa kun vertaa nykyhetkeen

      • Anonyymi

        Rauha ei tule ennen kuin Israel on ottanut haltuunsa kaikki sille luvatut maa-alueet.

        2. Moos. 23:31

        Minä ulotan sinun rajasi Kaislamerestä* filistealaisten mereen ja Siinain autiomaasta Eufratvirtaan saakka. Minä annan sen maan asukkaat teidän käsiinne, ja te voitte karkottaa heidät tieltänne. [Kaislameri tarkoittanee Punaistamerta, filistealaisten meri Välimerta.] [1. Moos. 15:18; 5. Moos. 11:24; 1. Kun. 5:1; Ps. 80:12]


    • Anonyymi

      Aselevotkin voi olla niitä valerauhoja, joihin ei pidä suostua.

      • Anonyymi

        "Silloin pitää takoa kun rauta on kuumaa.


    • Anonyymi

      "Anonyymi-ap
      2024-05-25 20:33:26
      Markuksen lopun lisäyksen joutaa heittää romukoppaan
      Olisihan se aikoa outoa, jos Jeesus kuolemansa jälkeen olisi neuvonut Magdalan Mariaa juomaan myrkkyä ja pistättämään itseään käärmeillä.".
      -----------
      Sehän oli Kleopatra joka niin teki.
      Ei tätä kunniaa millekkää Magtaleenalle anneta

      • Anonyymi

        Paavali hämmensi kovasti Jeesuksen ja oikeiden apostolien opetuksia.
        Hän toi omia ajatuksiaan mukaan ja käsitteitä Kreikkalaisesta filosofiasta kristinuskon sekaan. Esim. sielusta irtoavan erillisen sielun käsitteen.
        VT:ssä sielu tarkoittaa koko ihmistä: body, mind, spirit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavali hämmensi kovasti Jeesuksen ja oikeiden apostolien opetuksia.
        Hän toi omia ajatuksiaan mukaan ja käsitteitä Kreikkalaisesta filosofiasta kristinuskon sekaan. Esim. sielusta irtoavan erillisen sielun käsitteen.
        VT:ssä sielu tarkoittaa koko ihmistä: body, mind, spirit.

        1. Moos. 2:7

        Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.

        Raamatun mukaa ihmisestä tulee iankaikkisesti elävä sielun kun Jumala kasteessa liittää ihmisen sielun Kristuksen ylösnousemusruumiiseen ylösnousemusta varten.

        Sitä tapahtumaa kutsutaan ihmisen luomiseksi uudestaan vedestä ja Hengestä.
        Koska Jeesus oli ihminen ihmisen kuolevaisessa ruumiissa, Jeesuskin piti kasteessa luoda uudeksi luomukseksi. Ei haudassa enää mitään uusia ruumiita ihmiselle valmisteta.

        2. Piet. 3:5

        Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta.


    • Anonyymi

      Nuoria pitäisikin varoittaa noista Markuksen lopun lisäyksistä,
      " tosiuskovan testeistä", myrkynjuonnista ja käärmeillä pistättämisistä,
      mitä kiihkolahkoissa on kokeiltu, huonolla menestyksellä.

      • Anonyymi

        Samoin käsien ojentelua ja käsien alle menemistä pitää varoa, jos lahkosaarnaaja tulee kohti kädet ojossa, niin kiireesti alta pois. Ja jos ei ehdi mennä alta pois, niin pastorin kädet kannattaa huitaista sivulle, ettei tule osalliseksi niitä synneistä, mitä tuolla tyypillä voi olla, vaikka minkälaisia laittomuuden tekoja.

        1. Tim. 5:22

        Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle, äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin. Pidä itsesi puhtaana.


    • Anonyymi

      EI JUMALAA OLE ME KAIKKI HUKUTAAN TIETÄMÄTTÖMYYTEEN

      • Anonyymi

        MUTTA TIETÄMÄTTÄMME TÄNNE SYNNYIMME

        PUNITKAAS NÄITÄ KANTA MUOTOA ELÄÄKÖ JUMALA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MUTTA TIETÄMÄTTÄMME TÄNNE SYNNYIMME

        PUNITKAAS NÄITÄ KANTA MUOTOA ELÄÄKÖ JUMALA

        Ps. 53:2

        Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa". Turmiollinen ja iljettävä on heidän väärä menonsa; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on.


    • Anonyymi

      Raamattu on ihmisen kirjoittama.

      • Anonyymi

        Raamatussa se totuus on siellä kuin peltoon kätketyn aarteen kaltainen. Se pitää sieltä löytää ja kaivaa esille.


    • Anonyymi

      Löytyy sieltä ulkohuussista.

      • Anonyymi

        Gal. 6:7

        Älkää pettäkö itseänne! Jumala ei salli itseään pilkattavan. Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gal. 6:7

        Älkää pettäkö itseänne! Jumala ei salli itseään pilkattavan. Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.

        En ole koskaan kaupunkilaisena kylvänyt mitään.
        Eli en voi mitään niittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan kaupunkilaisena kylvänyt mitään.
        Eli en voi mitään niittää.

        5. Moos. 28:28

        Herra lyö sinua hulluudella, sokeudella ja mielisairaudella.


    • Anonyymi

      Raamatussa se totuus ja valhe on sekaisin.

      Käärme valehtelee heti Raamatun alkulehdillä.

      "Mitään perisyntiä ei ole olemassakaan, syökää vaan ihan vapaastai kaikista paratiisin puista."

      Paavali tunnustaa kirjeessään kaukaiseen Roomaan valehtelevansa tarvittaessa siellä Korintossa, missä sitä tunnustuskirjettä sinne kirjoitti. Kuriiri vei kirjeen perille.

      Room. 3:7

      Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?

    • Anonyymi

      Matt. 7:14

      Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!

      • Anonyymi

        Jollei Jumala itse avaa Raamatun totuuksia, niin kyllä ne jää peittoon. Mitään valmiita selityksiä ei pidä sellaisenaan ottaa vastaan sellaisenaan, vaikka kuinka hoettaisiin yksittäisiä jakeita.

        Epäilys ja tutkiminen johtaa totuuden jäljille, ei sokea uskominen kaiken todeksi.

        Ap. t. 17:11

        Juutalaiset olivat täällä avarakatseisempia kuin Tessalonikassa. He ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa.

        Jes. 29:11

        Niin on kaikki ilmoitus teille niinkuin lukitun kirjan sanat; jos se annetaan kirjantaitavalle ja sanotaan: "Lue tämä", niin hän vastaa: "Ei voi, sillä se on lukittu."

        Matt. 22:14

        "Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."


      • Anonyymi

        Kyllä se jumalan alaselästä löytyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3299
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1331
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1116
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      15
      1062
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      989
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe