Mistä halvin asuntolaina?

Korko

Mistä pankista halvin asuntolaina?

Ajattelin kysyä Oko:sta, mutta kannattaako kilpailuttaa? Missä parhaat ehdot?

Onko kenelläkään Handelsbankenin pitkää lainaa 60v ja kannattaako sellainen?
Please neuvoja!!!

38

134773

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halpaa asuntolainaa

Asuntolainan korko riippuu niin monesta asiasta, että mitään yleispätevää vastausta ei ole. lainatarjousten pyytäminen on nettipankkiaikana todella helppoa, sinun tarvitsee vain kerran laskea maksukykysi ja rahoitussuunnitelmasi. Pankit vastaavat muutamassa päivässä.

• Pasi AK

• kfkfjgjtktkl

120000e 60v laina, 445e lyhennys korko 4 %/kk,
      lyhennykset ja korot yhteensä 60v ajalta
      320399e !!!!!!

120000e 20v laina,731e lyhennys korko 4%/kk,
      lyhennykset ja korko yhteensä 20v ajalta
      175419e !!!!!

eli pitkät laina-ajat ovat pankin tapa kääriä rahaa itselleen

Handelsbankenin sivuilla on laskuri.

• pösilö...

Voi silti kysyä onko kokonaishinta ainoa asia, joka merkitsee? Entä huomattavasti kevyempi lainanmaksu kuukaudessa? Silläkin saa elämänlaatua. Ja kyllä se inflaatio osan kokonaishinnasta aina syö. Lisäksi korkoja voi vähentää verotuksessa enemmän.

Tuolla 3 sadalla maksaa jo hyvää autoa tai käy etelässä tai ostaa ruokaa jne...

Lisäksi pidemmässäkin lainassa saa yleensä lyhentää oma-aloitteisesti lainaa, jos siltä tuntuu. Ei vain sitoudu tiukkaan maksuaikaan.

• Teemeli

Sen sijaan, että otat 120.000,- lainan 20 v.:lla ja 4%:lla (kuukausilyhennys 731,- e.) otat siis 60 v. lainan samalla 4% korolla (Oletamme korkojen olevan keskimäärin hieman korkeammat kuin nyt) ja 20v. kohdalla lainasi saldo on 105.000,- euroa.

Samanaikaisesti sijoitat 20v ja 60v lainojen kuukausilyhennyksien erotuksen (731-445 = 206,- euroa/kk) rahastoihin keskimäärin 10% vuosituotolla (20 v. aikana osakemarkkinat ovat toki tuottaneet keskimäärin paremmin, mutta vähennetään nyt pari prosenttia palkkioihin). Säästösi 20 v. päästä oavt siis 207.060,- euroa.

Maksat 105.000,- euron lainan pois ja sinulle jää kouraan 102.060,- euroa!

Jos hajautettu osakerahastokori tuottaisi 20 v. horisontilla heikommin kuin lainan korko, olisi maailman kirjat pahasti sekaisin ja talousteorian voisi kirjoittaa uusiksi. Eli tässä valossa 60 v. laina ei ole välttämättä paskempi vaihtoehto, sikäli mikäli, et hassaa lyhennysten erotusta turhuuteen, mikä onkin kokonaan eri keissi.

• Korko
        Teemeli kirjoitti:

Sen sijaan, että otat 120.000,- lainan 20 v.:lla ja 4%:lla (kuukausilyhennys 731,- e.) otat siis 60 v. lainan samalla 4% korolla (Oletamme korkojen olevan keskimäärin hieman korkeammat kuin nyt) ja 20v. kohdalla lainasi saldo on 105.000,- euroa.

Samanaikaisesti sijoitat 20v ja 60v lainojen kuukausilyhennyksien erotuksen (731-445 = 206,- euroa/kk) rahastoihin keskimäärin 10% vuosituotolla (20 v. aikana osakemarkkinat ovat toki tuottaneet keskimäärin paremmin, mutta vähennetään nyt pari prosenttia palkkioihin). Säästösi 20 v. päästä oavt siis 207.060,- euroa.

Maksat 105.000,- euron lainan pois ja sinulle jää kouraan 102.060,- euroa!

Jos hajautettu osakerahastokori tuottaisi 20 v. horisontilla heikommin kuin lainan korko, olisi maailman kirjat pahasti sekaisin ja talousteorian voisi kirjoittaa uusiksi. Eli tässä valossa 60 v. laina ei ole välttämättä paskempi vaihtoehto, sikäli mikäli, et hassaa lyhennysten erotusta turhuuteen, mikä onkin kokonaan eri keissi.

Juuri mietin näitä asioita, miten lainanoton saa kannataamaan, joten kiitos tästäkin vastauksesta.

Onko kuitenkin kannattavin vaihtoehto laittaa kaikki raha rahastoihin eikä ottaa ollenkaan lainaa(mikäli mahdollista)?

• viljelijä
        pösilö... kirjoitti:

Voi silti kysyä onko kokonaishinta ainoa asia, joka merkitsee? Entä huomattavasti kevyempi lainanmaksu kuukaudessa? Silläkin saa elämänlaatua. Ja kyllä se inflaatio osan kokonaishinnasta aina syö. Lisäksi korkoja voi vähentää verotuksessa enemmän.

Lisäksi pidemmässäkin lainassa saa yleensä lyhentää oma-aloitteisesti lainaa, jos siltä tuntuu. Ei vain sitoudu tiukkaan maksuaikaan.

Minulla on tapana maksaa käteisellä, en ota koskaan lainaa.

• fgyhuic
        pösilö... kirjoitti:

laita pankit palvelemaan
        kilpailuta asuntolaina tässä
        www.lainaa.inno-net.com

• vertaile ihmeessä!

Muistaakseni n. 65 % suomalaisista ei kilpailuita asuntolainaansa, mikä on mielestäni rankaistava teko (ja senhän pankki tekee automaattisesti ;)

Oma lainatarjoukseni (200.000, vakuudet kunnossa, samoin työtilanne (netto 3300 pariskunnalta)) on nyt seuraava:

Nordea OP Handels Sampo
      Marg. 0,35 % 0,30 % 0,30 % 0,40 %

Lisäksi OP antaisi yhdeksi 0,1% TAI kahdeksi vuodeksi 0,2 % marginaalin!

Käsittely:

Nordea OP Handels
      0,00 € 140,00 € 50,00 €

Vuosikulut (kortti, netti, lainanhoito):

Nordea OP Handels
      21,60 € 146,40 € 0,00 €

Laskekaa itse mikä kannattaa :) 200 € kulu vastaa 0,1% marginaalia.

• samassa tilanteessa

Mukava tietää - itsellä on melko samanlaiset nettotulot ja aikeissa siirtää nykyinen asuntolaina edullisempaan pankkiin. Että miten paljon tarjoukseen vaikuttaa tulot ym asiakkaan pärstäkerroin...

• marginaali puoleen!
        samassa tilanteessa kirjoitti:

Mukava tietää - itsellä on melko samanlaiset nettotulot ja aikeissa siirtää nykyinen asuntolaina edullisempaan pankkiin. Että miten paljon tarjoukseen vaikuttaa tulot ym asiakkaan pärstäkerroin...

Kannattaa tosiaan kilpailuttaa vanhatkin lainat. Tutulla tippui 0,7 -> 0,38 yhdellä käynnillä. Samalla todettiin keskusta kämpän hinnan nousseen 130t -> 200t, joten takaukset poistettiin!

• tarjouksia

Noilla marginaaleilla ei saa lainaa tänä päivänä yhdestäkään pankista! Pyörivät siellä 1%:n kieppeillä nimimissään 0,7%. Noin pienillä kk tuloilla 3300 netto kahdelta hengeltä ei 200 000 irtoo mistään pankista. Ja jos lapsia niin vielä vähempi irtoo lainaa. 0,7% marginaaliin pitää olla tosi laaja asiakkuus (sijoituksia ja säästöjä) sekä hyvät tulot.

• jeeeeessss
        marginaali puoleen! kirjoitti:

Kannattaa tosiaan kilpailuttaa vanhatkin lainat. Tutulla tippui 0,7 -> 0,38 yhdellä käynnillä. Samalla todettiin keskusta kämpän hinnan nousseen 130t -> 200t, joten takaukset poistettiin!

kilpailutin tässä www.lainaa.inno-net.com
        ja lainakorko tippui :)

• 0,3 nyt

Millaisia marginaaleja teillä on? Nyt 0,3 taitaa olla voittaja? Entäs vuosikulut?

• 200teur

lainalle 0,2% ja laina-aika 25v

• milla82*
    • nsa

Isot vaatimuukset ovat OP:lla...Säännölliset tulot, ei ole ollut velkoa, mieheni ja minä olemme työssä vakituisesti, mutta OP:lle se ei riittänyt. Yritämme käydä jossain muualla paikalla. Ja pääasiana on, että olen ollut OP:n asiakkana 9 vuotta.Kysymys, minkä takia? Jos ei saa tuloksia..

• katsou

onko tietoo, saako asuntolainaa ku mulla on jo kulutuslutottoa noin parikymmentä tuhatta?

• Hyvät tulot
        katsou kirjoitti:

onko tietoo, saako asuntolainaa ku mulla on jo kulutuslutottoa noin parikymmentä tuhatta?

Lainaa saadakseen tulee tulojen riittää lainojen hoitoon. Muut lainat eivät estä asuntolainan saamista.
        Ensiasunnon ostaminen on usein kaikkein vaikein tilanne, kun ostettavan asunnon hinnasta/arvosta vain n. 70 % käy suoraan lainan vakuudeksi. Loput 30 % tulee olla joko rahaa tai muuten hankittua takuuta rahojen takaisinmaksulle.

Tässä välillä (2000-luvun nousukaudella) jotkut pankit antoivat luototusta ilman "riittäviä" vakuuksia. Nyt kun rahan hinta markkinoilla on kasvanut ja reaalitalous yskii, ollaan palaamassa vanhaan tiukan luototuksen aikaan. Hyvä niin.

Vuodet 2009 ja 2010 tulee olemaan koitosten aikaa niille luotottajille, joiden asiakkaat eivät pystykään maksamaan lainojaan takaisin.

Nyt nähdään onko luototus ollut terveellä pohjalla.

• minä vm-88

K-s:n op antoi käyttöluottoa vaikka olin työtön 2000€ ja kyseli olenko asunnon hankkimista ajatellut.. asiakas olen ollut hmm noin 11-12v

Muutin Etelä suomeen ja Nordea antoi luottokortin käteen ja kyseli olenko ajatellut asunnon ostoa.. Avasin tällöin ensimmäisen tilini nordeaan.

Nooh,avasin myös Helsingin op:hen tilin(periaatteessa eri kuin k-s) ja en edes kysymään kerinnyt niin sanoivat etteivät sitten anna luottokorttia ennenkuin olen ollut pidempään töissä(ollut vajaan vuoden ja vakipaikka,eivätkä suostuneet siirtämään jäljellä olevaa käyttöluottoa n.800e sinne että olisin voinut periaatteessa laittaa kaikki pankkiasiat etelään päin..)

Näin ollen pankki jota nykyään käytän on EDELLEEN keski-suomessa..

Nyt olen harkinnut asunnon ostoa(työt eivät riskialttiita yt neuvotteluille) ja Sampo pankki soitteli käymään. Tosin Sampon palveluthan takkuillut kiitettävästä(nordeassakin hieman ainakin visa-electronilla,käyttäjät tietävät) mutta katsotaan mitä tulee..Sen jälkeen kysyn k-s:n OP:sta mutta Helsingin op:n tulen kiertämään ja kaukaa koska tiedän heidän jo antavan kieltävän vastauksen.

• teppotestaaja123
        minä vm-88 kirjoitti:

K-s:n op antoi käyttöluottoa vaikka olin työtön 2000€ ja kyseli olenko asunnon hankkimista ajatellut.. asiakas olen ollut hmm noin 11-12v

Muutin Etelä suomeen ja Nordea antoi luottokortin käteen ja kyseli olenko ajatellut asunnon ostoa.. Avasin tällöin ensimmäisen tilini nordeaan.

Nooh,avasin myös Helsingin op:hen tilin(periaatteessa eri kuin k-s) ja en edes kysymään kerinnyt niin sanoivat etteivät sitten anna luottokorttia ennenkuin olen ollut pidempään töissä(ollut vajaan vuoden ja vakipaikka,eivätkä suostuneet siirtämään jäljellä olevaa käyttöluottoa n.800e sinne että olisin voinut periaatteessa laittaa kaikki pankkiasiat etelään päin..)

Näin ollen pankki jota nykyään käytän on EDELLEEN keski-suomessa..

Nyt olen harkinnut asunnon ostoa(työt eivät riskialttiita yt neuvotteluille) ja Sampo pankki soitteli käymään. Tosin Sampon palveluthan takkuillut kiitettävästä(nordeassakin hieman ainakin visa-electronilla,käyttäjät tietävät) mutta katsotaan mitä tulee..Sen jälkeen kysyn k-s:n OP:sta mutta Helsingin op:n tulen kiertämään ja kaukaa koska tiedän heidän jo antavan kieltävän vastauksen.

mistä pankista halvin marginaali? poissa laskuista isot nordea, op, sampo.

• ASUN VUOKRALLA

Olen tässä laskellut seuraavaa laskukaavaa...Osta oma asunto, ja ota lainaa se 120-140.000...maksat sitten korkojen kera pankillisesi lyhennyksiä ja pankkihan kiittää ja kumartaa...Lisäksi omistusasunnossa on muitakin kuluja:mm.vesi, sähkö, vastike ja hyvin useissa aika korkeakin...MIKSI MAKSAA TÄTÄ KAIKKEA...mene pieneen vuokrakämppään, maksa 450-500 egee vuokraa johon kuuluu lämmitys ja vesi (kuten minulla)..SÄÄSTÄT PITKÄLLÄ AJALLA AIKA LÄJÄN RAHAA...niin teen minä ja aika moni muukin....Säästetyillä euroilla on sitten kivaa matkustella auringon lämmössä....tai ostella vaikkapa uusia vaatteita tai hommata itelleen oma moottoripyörä kuten minä tein...ilman vuokra-asuntoa tuskin olisi ollut varaa..HUOM:älä sitten sekota tätä peruvuokra asumista asumisoikeusasuntoihin..NE OVAT TÄYSIN HUUHAA INNASTA....Sika kalliita asua...ja erittäin vaikea päästä eroon...

• säästäjäää

halpaa.. Tottahan se on että nuorena rahaa tarvii. Ja entäs sitte ku on aika jäädä Eläkkeelle. Toivottavasti olet älynny säästää niitä päiviä varten.. Voi olla nimittäin vähän tuskaa maksaa sen aikasia vuokria..

• juu juu

Ööh, miksi maksaisin 500€ (oman alueeni vuokrataso tosin keskimäärin 600€) vuokraa yksiöstäni, kun omistaminen on halvempaa. Maksan korkoja vastiketta (sis. lämpö ja vesi) alle 400€ kuussa. Korotukset vastikkeesee ovat aika paljon maltillisemmat kuin vuokran korotukset olisivat.

• asunnosta
        juu juu kirjoitti:

Ööh, miksi maksaisin 500€ (oman alueeni vuokrataso tosin keskimäärin 600€) vuokraa yksiöstäni, kun omistaminen on halvempaa. Maksan korkoja vastiketta (sis. lämpö ja vesi) alle 400€ kuussa. Korotukset vastikkeesee ovat aika paljon maltillisemmat kuin vuokran korotukset olisivat.

Asuntosijoittajat useimmmiten laskevat, että asunnon ylläpitokustannukset ovat 1-2 % vuosittain asunnon hinnasta. Tämä siis normaalien vastikkeiden päälle. Tuo ylläpito käsittää siis kustannukset pitkällä tähtäimellä asunnon pitämisestä samankuntoisena kuin ostettaessa. Se käsittää mm. pintaremontit, asuntoon kuuluvien laitteiden uusimiset ja taloyhtiön tekemät korjaukset kiinteistössä, joista isoimpana putkiremontit.

Tuo 1-2 %:n kustannus juoksee siis pitkällä tähtäimellä vuosittain asunnon hinnasta. Sen merkityksen voi omassa asunnossaan asuva laskea itselleen. Sijoittajallehan se on vähennyskelpoista.

Noista asioista on mm. Kauppalehden keskustelupalstoilla paljonkin kirjoitettu. On mm. arvioitu oman asunnon hankkimisen kannattavuutta verrattuna vuokralla asumiseen. Myös asunnon arvon muuttumisella ajan mittaan on spekuloitu.

• Vuokra ei lopu ikinä

"mene pieneen vuokrakämppään, maksa 450-500 egee vuokraa johon kuuluu lämmitys ja vesi (kuten minulla).."

Mistä Helsingistä (tai edes Vantaa/Espoo) saa 4 hengelle sopivan perheasunnon vuokralle 450-500 eurolla? Tuolla hinnalla ei saa yksityisiltä markkinoilta edes yksiötä Vantaan perukoilta.

Perheasuntojen vuokrat yksityisillä markkinoilla ovat ALKAEN 1000 euroa kuukaudessa.

Lainan loputtua on takataskussa 200 000 euron OMAISUUS. ja maksettavaa eläkepäivillä reilu 100 euroa vastike.

Vuokran maksu ei lopu ikinä eikä omaan taskuun, eläkepäiviksi ja lapsille jää senttiäkään.

• safdfdsfd
        Vuokra ei lopu ikinä kirjoitti:

"mene pieneen vuokrakämppään, maksa 450-500 egee vuokraa johon kuuluu lämmitys ja vesi (kuten minulla).."

Mistä Helsingistä (tai edes Vantaa/Espoo) saa 4 hengelle sopivan perheasunnon vuokralle 450-500 eurolla? Tuolla hinnalla ei saa yksityisiltä markkinoilta edes yksiötä Vantaan perukoilta.

Perheasuntojen vuokrat yksityisillä markkinoilla ovat ALKAEN 1000 euroa kuukaudessa.

Lainan loputtua on takataskussa 200 000 euron OMAISUUS. ja maksettavaa eläkepäivillä reilu 100 euroa vastike.

Vuokran maksu ei lopu ikinä eikä omaan taskuun, eläkepäiviksi ja lapsille jää senttiäkään.

Millaisia marginaaleja nyt olette saaneet? Viimeisen kk aikana?

• TomBUs!!
        safdfdsfd kirjoitti:

jotain 1.2 tai 1.3....suunta on ylöspäin..

• kesken
        TomBUs!! kirjoitti:

jotain 1.2 tai 1.3....suunta on ylöspäin..

Meillä kans kilpailuttaminen pankkien välillä on kesken, mutta nordeasta tarjottiin nyt 160 000 asuntolaina 0,9 marginaalilla.

• asuntolainanhakija
        kesken kirjoitti:

Meillä kans kilpailuttaminen pankkien välillä on kesken, mutta nordeasta tarjottiin nyt 160 000 asuntolaina 0,9 marginaalilla.

Paljon sun tulot on kun kerta olet saamassa 160k asuntolainaa nordeasta?

• Vuokra kämppä
        Vuokra ei lopu ikinä kirjoitti:

Itä-Helsingistä löytyy halvat vuokrat.
        Meillä 3h k vaatekomero parvk, n. 65 neliöö ja vuokra 500€/kk.
        Vesi ja sähkölasku eivät kuulu hintaan.

• Yhteistyö kannattaa?
        safdfdsfd kirjoitti:

Esim. Säästöpankista saa -0,25% alennusta marginaaleista ensimmäisen vuoden jos on Lähivakuutuksen asiakas (-50% jos ottaa lainaturvan). Ja kotivakuutuksesta saa -25% jos on asiakas molemmissa. Meillä näin.

• Kilpailuttaja
        Vuokra kämppä kirjoitti:

Itä-Helsingistä löytyy halvat vuokrat.
        Meillä 3h k vaatekomero parvk, n. 65 neliöö ja vuokra 500€/kk.
        Vesi ja sähkölasku eivät kuulu hintaan.

Halvimman asuntolainan saa kilpailuttamalla. Itse luin http://www.asuntolaina.org sivulta aiheesta ja kilpailutin asuntolainani :)

• Kylteri
        Kilpailuttaja kirjoitti:

Halvimman asuntolainan saa kilpailuttamalla. Itse luin http://www.asuntolaina.org sivulta aiheesta ja kilpailutin asuntolainani :)

Asuntolainassa on se jännä piirre, että asuntolaina on sitä halvempaa, mitä paremmat tulot sinulla on. Jos tulosi ovat vakituiset ja korkeat, pankki katsoo että sinun lainaasi ei sisälly suurta riskiä. Jos taas tulosi ovat alhaiset ja epävarmat, laina sinulle on hyvin riskipitoinen. Sen vuoksi pankki haluaa saada korkeampaa korkoa lainasta!

Terv. Kylteri (http://asuntolaina.blogsome.com/)

• mistähalvalla
        Kylteri kirjoitti:

Asuntolainassa on se jännä piirre, että asuntolaina on sitä halvempaa, mitä paremmat tulot sinulla on. Jos tulosi ovat vakituiset ja korkeat, pankki katsoo että sinun lainaasi ei sisälly suurta riskiä. Jos taas tulosi ovat alhaiset ja epävarmat, laina sinulle on hyvin riskipitoinen. Sen vuoksi pankki haluaa saada korkeampaa korkoa lainasta!

Terv. Kylteri (http://asuntolaina.blogsome.com/)

Tää on kyllä kummallinen juttu ja mun mielestä vähän epäreilukin. Tässä juurikin painin siitä, mistä saan halvalla asuntolainaa, kun meinaa olla niin pienet tulot, että joka pankissa marginaalit on mulle korkeat. Vaikka kyllähän marginaalit on tällä hetkellä aika alhaalla, mutta kuitenkin. Halpa asuntolaina hakusessa... http://lainaaax.wordpress.com/2014/05/04/anna-mulle-asuntolainaa/

• SalamaSami

Jos lainan ottaja on ensi kertaa liikenteessä niin kannattaa viimeisimpien viitekorkojen sijaan aloittaa ihan perusteista ja saada hieman enemmän pohjaa neuvotteluita varten.

Uusista artikkeleista voisin suositella ainakin seuraavaa: http://lainoja.eu/milloin-ostaa-asunto

Selkeästi ja ammattimaisesti kirjoitettu aloitus, josta on hyvä lähteä liikkeelle.

t:Sami

• Via.N

Uuden asuntolainan marginaalit ja korot

www.nettipankkiiri.fi

Valitse sivuilta talouden ABC > asuntolainat. Lisää suoran linkin:

http://www.nettipankkiiri.fi/web/pankki/asuntolaina

sivuilla tietoa myös korkojen liikkeistä, lyhennystavasta ym. ajankohtaista asunto- ja muista lainoista.

• asuntolaina

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3442
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2990
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1424
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe