Tapailen yhtä miestä, jolla saattaa olla mielenterveyshäiriö. Ollaan oltu tiiviisti yhdessä kuukausien ajan, välillä hyvin menee ja sit taas ei. Parhaimpina päivinä mies on tasapainoisempi, hiljaisempi, eikä suutu helposti. Tätä kestää noin 3-4 päivää. Senjälkeen alkaa tällä migreeni ja on tosi poissaoleva, hiljaisempi, makoilee enimäkseen (hänelle on todettu migreeni) kesto 2-4päivää sen jälkeen alkaa alamäki, mies on todella impulsiivinen (mun pitää varoa sanoissa etten loukkaa) alkoholia kittaa aamusta iltaan (myös siis juo muinakin jaksoina mutta ei niin runsaasti ku tässä vaiheessa) myös yöunet on lyhyitä, katkonaisia, joskus uhkaillut että lyö mua jos suututan, kysyen haluatko turpaan. Itse oon tuossa vaiheessa pelännyt, puhuu ihme juttuja välillä, että kysyy joka päivä ja usein rakastanko tätä jne, mun pitää joka kerta perustella miksi häntä rakastan että menee jo yli. Tuota kestää 3-4 päivää ja sit alkaa alusta. Eka en huomannut tätä kiertoa, mutta selkeä kaava on. Kysyn mikä mahdollinen häiriö on kyseessä?
Osaako joku auttaa tilanteen kanssa
11
492
Vastaukset
Yksi sana pitäisi riittää, VAARALLINEN!.
Ihan sama mikä se häiriö tuossa on. Mutta jos et välitä omasta elämästäsi pätkääkään ja olet itsetuhoinen, niin siitä vaan, siinä on oikea ihannekumppani sinulle sitten...- Anonyymi
On tämä auttavainen sekä kiltti mua kohtaan. Mutta luonne ailahtelee tuossa sykleissä. Ei oo tasapainoista toimintaa ja toinen että tykkää videokuvsta kaikkea esineitä kotona esim. En oikee ymmärrä tuota, yks kerta huomasin jonku verran kuvaa mm. Suihkua, ovea, uunia. Kyllä pidän outona
- Anonyymi
Onkin jännä, kun aina riittää puolustelevaa selitystä, mutta kun....
" Auttavainen ja kiltti ", sillä haetaan valtaa toista kohtaan, yrittää olla mieliksi, että toinen kiintyy mahdollisimman lujasti.
Ennen kuin mitään sattuu, niin pois tuollaisesta suhteesta, tuossa ei ole mitään tervettä.
Jos nyt jo kyselee, haluutko turpaan, ja älä suututa, tai...., niin aika ennakoivaa on, että jossain vaiheessa voi muuttua pahaksi.
Usko hyvä ihminen heitä, ja meitä, joilla on kokemusta väkivaltaisistakin suhteista. - Anonyymi
Onko joku OCD, että varmistaa kuvalla?
Katso nämä elokuvat niin sitten tiedät mistä on kyse:
Psyko (engl. Psycho) 1960 o hj. Alfred Hitchcock.
Uhrilampaat (engl. The Silence of the Lambs) 1991 ohj. Jonathan Demmen
Punainen lohikäärme (engl. Red Dragon) 2002 ohj. Brett Ratner- Anonyymi
En varsinaisesti pysty auttamaan, mutta jatkuvsta "rakastamisen tarkistamisesta" tuli mieleen, että voisikohan taustalla olla jonkinlainen hylätyksi tulemisen pelko.
En tiedä onko siihen oikein muuta lääkettä, kuin se että on niin itsevarma, että uskoo pärjäävänsä myös yksin.
Hylkäämisen pelko, on siitä hankala, että ihminen ei voi oikein "todistaa" ettei hylkää. Sitä voi kyllä yrittää "todistaa" mutta siinä tahtoo käydä niin, että seuraavalla kerralla vaaditaan joku entistä isompi todistus /uhraus, kunnes tavoitellaan niin isoa kuuta taivaalta, että se automaattisesti epäonnistuu.
Ikään kuin hylkäyksen pelko olisi itse itsensä toteuttava ennustus.
Tämän enempää en osaa neuvoja antaa, kuin ehkä se, että valitettavasti me tytöt joskus kuvitellaan, että ylenpalttisella rakkaudella pystymme korjaamaan kenet vaan, mutta se ei ole totta. Jos joudut "varomaan" liikaa parisuhteen jo tässävaiheessa, niin en usko että se helpottaa tulevaisuudessakaan. Silloin kannattaa pohtia omaa exit suunnitelmaa. - Anonyymi
Minusta ongelma ei ollenkaan ole siinä, mikä häiriö. Iso huoli on se, että joku ikävä häiriö hänellä on.
Suosittelen katselemaan terveempää kumppania, jos yhtään välität itsestäsi ja elämästäsi. Muuten tulee päivä, jolloin sinua lyödään ja lujaa. - Anonyymi
Alkoholin kittaaminen ainakin pahentaa impulsiivisuutta ja univaikeuksia jos sen lopettaa voi olokin muuttua mutta sieppo ei välttämättä lopeta.Mieti haluatko suhteen missä pitää olla koko ajan varuillaan.Et voi miestä parantaa vaikka olisikin jokin mielenterveyshäiriö. Sanoisin että alko pois ja hoitoon tai ero,kolmas vaihtoehto että jäät ja siedät ja jotain tapahtuu ennenpitkää.
- Anonyymi
Mieluummin yksin kuin huonossa suhteessa.
On hyvä olla jonkinlainen itsesuojeluvaisto.
Vaikka ei välttämättä tapahdu mitään fyysistä pahaa, henkisestäkin voi jäädä pahat vauriot.
Miksi pitäisi kärsiä, olla jatkuvasti varpaillaan, mitä toinen mahtaa keksiä, tehdä ? Hei,
Vertaistuki voi olla tärkeä voimavara ja saitkin jo paljon vastauksia. Ohessa tiedoksesi myös matalan kynnyksen auttavia tahoja, joihin voit halutessasi olla yhteydessä.
- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken ja luottamuksellisesti. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/ sekä mielenterveysomaisille ja läheisille suunnatusta palvelusta https://tukinet.net/teemat/tukea-psyykkisesti-oireilevien-tai-sairastavien-omaisille-ja-laheisille/tukisuhteet/
Lisäksi ma-ke klo 15-19 ja to klo 15-21 on aikuisten kahdenkeskinen MIELI Kriisichat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa mielessä olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta.
Tukinetissä on llisäksi monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.
Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.
Keskusteluapua on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös:
- MIELI Kriisipuhelin
Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin Kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.
Ystävällisin terveisin
MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata- Anonyymi
Ota kakoseen ni rauhottuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?143779Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283078Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2802905Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin71971- 2331610
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk61390- 751281
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2031245Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41071Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi321065