Palvontapaikkojen iso kirjo

Anonyymi-ap

Ei aiheuta ateismissa juurikaan värinöitä, vaikka
ihmiset kokoontuvat maailmanlaajuisesti omiin uskonnollisiin tiloihinsa.
Uskonnot ja henkiset perinteet ovat olleet aina olennainen osa ihmisen sivilisaatiota muinaisista ajoista lähtien. Ne antavat merkityksen, tarkoituksen ja yhteyden jumalalliseen tai transsendenttiseen tunteen. Loogisesti ajatellen asian pitäisi herättää kiinnostusta. Ovatko ateistit jääneet paitsi jostakin, koska paikkoja on valtava määrä.
Pelkästään kirkkojen määrä. Realistinen arvio on maailmanlaajuisesti noin 3-5 miljoonaa.
Onko ateistinen arvio silti aina yhtä kapinallinen.

15

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ateistiset kokoontumiset ovat tietysti harvinaisia. Mutta.
      Ateisteilla on paikkoja, kuten kirkkoja, jotka tunnetaan nimellä "maalliset seurakunnat" tai "ateistikirkot". Nämä ovat järjestöjä, jotka jäljittelevät uskonnollisia rakenteita ja käytäntöjä, mutta palvelevat ei-uskonnollisia yksilöitä. Nämä maalliset seurakunnat palvelevat monia samoja tarkoituksia kuin perinteiset uskonnolliset kirkot, tarjoten yhteisöllisyyden tunnetta, yhteisiä rituaaleja ja mahdollisuuksia henkilökohtaiseen kasvuun ja pohdiskeluun. Esimerkkejä tällaisista järjestöistä ovat Sunday Assembly ja Oasis, jotka juhlivat ateistista identiteettiä ja uskomuksia samalla kun edistävät arvoja, kuten rationaalista ajattelua ja materialistisia filosofioita.

    • Anonyymi

      Ateistit omaavat samanlaisia tarpeita kuin uskovaiset, kokoontumisen osalta.
      Ei taida olla kuitenkaan yleistä. Kokoontua palvomaan kaikkea mikä on fyysistä
      todellisuutta ja lisäksi ainoana totuutena. Tästä puuttuu silloin usko johdatukseen

      Yliluonnollinen johdatus ei kuulu ateismiin kuten ei Jumalakaan, mutta onhan
      vaihtoehtoja istua vaikka nuotiolla tuleen katsomalla ja pohtia syntyjä syviä

    • Voi Jeesuksen vittu taas tätä riemuidiootin ripuliavausta. Kun vähän jaksaisi hieroa yhteen niitä kahta aivosolua niin löytyisi valtavasti juhlia ja tapahtumia, jotka liittyvät ensisijaisesti vuodenkiertoon, maatalouteen ja ihmisten elinkaareen, mutta joihin on tungettu uskontoa mukaan. Esimerkkeinä:
      -Kekri, sadonkorjuujuhla
      -Keskitalven juhla, Joulu
      -Keskikesän juhla, Juhannus
      -Kevään juhla eli Pääsiäinen Lähi-idässä ja pohjoisempana vappu
      -Markkinat
      -Teatterit
      -Sirkukset
      -Häät, hautajaiset, syntymät, aikuistumisriitit

      Nämä kaikki ovat yleismaailmallisia ja ne sopivat jumalattomille tai niihin on sovitettu eri uskontoja, mutta avaajan kaltainen riemuidiootti luulee, että ne ovat vittu Jeesuksen keksimiä juhlia ja ilman niitä elämä on synkkää ja johtaa itsemurhaan viimeistään 25 vuotiaana.

    • Anonyymi

      Avaaja tarkoittanee muuta, kuin juhlapäiviä-pyhiä. Kirkkoon verrattavaa
      paikkaa ateisteille. Löytyy esim. Usasta ja Uk mm., siis kokoontumistiloja.
      Missä palvotaan rationaalista elämää, mutta onko se vastakaikua ? ei ole.
      Ateistikirkon järjestäjät kertovat, että he lainaavat tarkoituksella kirkon rakennetta, koska he pitävät sitä hyvänä mallina tehokkaiden rituaalien ja yhteisöjen rakentamiseen. Yleisemmin sanottuna "seurakunnan" rakenne on suosittu ja tuttu useimmille osallistujille.

      Keskeisiä eroja on kuitenkin. Sunday Assemblyllä ei ole hierarkkista rakennetta, eikä siellä ole pastoria tai ministeriä, mikä tarkoittaa, että päätökset tekee yhteisö. Osallistujat jakavat vastuut palvelujen pyörittämisestä sekä puhujien ja lukujen löytämisestä.

      Toinen keskeinen ero on täydellinen viittauksen puute mihinkään yliluonnolliseen. Ateistisen kirkon jumalanpalveluksissa luennot ja rituaalit keskittyvät ateististen uskomusten vahvistamiseen, tieteen juhlimiseen, kunnioituksen ja luonnon ihmeellisen kokemuksen kasvattamiseen sekä tukiyhteisöjen luomiseen.

      Uskontososiologit kutsuvat näitä käytäntöjä "sekulaarin sakralisoimiseksi" ja "maalliseksi hengellisyydeksi": toimiksi, jotka antavat ei-uskonnollisten ihmisten ilmaista yhteisiä uskomuksiaan ja - ne - kasvattavat yhteenkuuluvuuden ja tarkoituksen tunnetta.

      Yksi esimerkki on kollektiivinen laulaminen: lainaamalla tuttua osuutta uskonnollisista palveluista, jotka voivat antaa jäsenille yliluonnollisen tunteen. Useimmissa Sunday Assemblyn luvuissa on kirkkobändejä, jotka johtavat singalongeja popkappaleisiin, kuten Bon Jovin "Livin' on a Prayer" ja Sara Bareillesin "Brave". Kun tähtitieteilijä puhui Sunday Assemblylle NASAn tehtävästä Plutossa, seurakunta lauloi Beatlesien "Across the Universe" ja "Lucy in the Sky with Diamonds" vahvistaakseen kunnioitustaan ​​universumin laajuutta kohtaan.

      Toinen lainattu rituaali on todistuksen jakaminen. Monissa sunnuntaikonventin jumalanpalveluksissa jäsen seisoo seurakunnan edessä kertomassa jotain, mitä hän on äskettäin oppinut, ilmaisemaan kiitollisuuttaan tai vahvistamaan ateistisia uskomuksiaan kertomalla, miksi he erosivat uskonnosta.

      Jotkut ateistiyhteisöt, vaikka eivät Sunday Assembly, osallistuvat jopa "kasteseremonioihin", joissa he luopuvat entisestä uskontostaan. Jotkut haastattelemani ateistit lähettivät kastetodistuksensa entisille seurakunnilleen vahvistaakseen uutta ei-uskonnollista identiteettiään.

      Kun uskonnollinen kuuluvuus laskee edelleen, monet tutkijat ja asiantuntijat ovat väittäneet, että yhteisön sitoutuminen ja muut tärkeät hyvinvoinnin indikaattorit, kuten terveys, onnellisuus ja ihmisten merkityksen ja tarkoituksen tunne, vähenevät.

      Ateistiset kirkot ovat kuitenkin esimerkki siitä, kuinka ei-uskonnolliset amerikkalaiset löytävät uusia tapoja vastata näihin tarpeisiin. Sunday Assemblyn jäsen kertoi minulle: "En rehellisesti sanottuna keksi sanaa kuvaamaan sitä. Tarkoitan, että "elämää muuttava" kuulostaa tyhmältä, mutta Sunday Assembly auttoi vain niin paljon. Olen aina taistellut masennuksen kanssa ja Olen niin paljon onnellisempi nyt, kun minulla on tämä ryhmä ystäviä, jotka jakavat uskomukseni ja jotka yrittävät tehdä hyvää maailmassa kanssani."

      BRITANNIA-USKONTO-ATEISMI-OFFBEAT

      Seurakunnan jäsenet osallistuvat, kun brittiläiset koomikot Sanderson Jones ja Pippa Evans, käännynnäisessä kirkossa pidetyn ateistisen jumalanpalveluksen The Sunday Assemblyn perustajat, johtivat jumalanpalvelusta Pohjois-Lontoossa 3. maaliskuuta 2013. Ei-uskovat ympäri maailmaa ovat ottaneet yhteyttä järjestäjiä kysyäkseen, kuinka he voivat perustaa oman sivuliikkeen.



      Ateistiset kirkot ovat vielä melko uusia, mutta tutkimukset ovat osoittaneet, että niihin ja muihin ateistisiin järjestöihin osallistuminen voi tuoda sosiaalista ja emotionaalista hyötyä. Erityisesti se voi auttaa ateisteja puskuroimaan leimautumisen tai syrjinnän kokemisen kielteisiä vaikutuksia.


      Nähtäväksi jää, jatkuuko ateistisen kirkon suuntaus. Mutta tällaisten kirkkojen viimeaikainen kasvu on todiste siitä, että ne voivat toimia paljon kuin uskonnolliset järjestöt rakentaakseen yhteisöä, kehittääkseen rituaaleja ja vahvistaakseen hyvinvointia uskonnollisen muutoksen aikana.

    • Anonyymi

      Partiotoiminta, SPR-Punainen Risti. Unicef- mielletään kristillisiksi
      perusajatukseltaan.

    • Anonyymi

      Moskeija tyyppinen palvontameno, missä rukoillaan pää lattiassa ja
      korvat litteenä materian tuottamaa mielihyvää kaiken alkulähteenä.
      Menee luonnonkansoihin sillä erolla ettei ateistit pelkää esim. ukkosta.

      Eri mytologioissa ja uskomusjärjestelmissä salama ja ukkonen on yhdistetty jumaliin tai jumalallisiin olentoihin. Suomalaisen mytologian kontekstissa Ukko on muinainen suomalainen ja karjalainen sään, sadon, ukkonen jumala ja panteonin korkein jumala. Ukkoa kunnioitettiin maataloudelle välttämättömien sateiden tuomisesta vastaavana voimakkaana hahmona, jota ihmiset pelkäsivät ja kunnioittivat. Salamaniskut nähtiin Ukon rangaistuksena tai vihan ilmaisuna, kun taas elämää antava sade osoitti hänen suosiotaan.

      Ukon alkuperä voidaan jäljittää balttialaisiin vaikutteisiin, ja samankaltaisia ​​ukkosjumalia tunnetaan nimellä Perkons latvialaisessa mytologiassa ja Perkūnas liettualaisissa uskomuksissa. Käsitys vasaraa tai kirvestä käyttävästä ukkosjumalasta on laajalle levinnyt Euroopan ja Lähi-idän mytologioissa, ja hahmot kuten Donar germaanisissa perinteissä ja Perun slaavilaisissa perinteissä. Patriarkaalinen taivaanjumalan arkkityyppi oli yleinen indoeurooppalaisia ​​puhuvien kansojen keskuudessa, ja sitä edusti kreikkalaisessa mytologiassa Zeus ja roomalaisessa uskonnossa Jupiter.

      Ennen balttilaisia ​​vaikutteita suomalaisella mytologialla oli todennäköisesti oma alkuperäinen taivaanjumala, josta kehittyi lopulta Kalevalan kansanperinteen legendaarinen seppäsankari Ilmarinen. Tämä siirtymä aikaisemmasta taivaanjumalasta Ukkoon johti Ilmarisen assosiaatioon taivaalliseen käsityötaitoon, kuten taivaan kupolin ja myyttisen Sammon takomiseen. Suomalaisissa myyteissä näkyy myös usko taivaan lintuihin, jotka hallitsevat taivaita ennen ihmismäisten jumalien syntyä, mahdollisesti Kokkon lintujen kaltaisissa hahmoissa.

      Sanan "Ukko" etymologia: Termi "Ukko" itsessään on "vanhaa miestä" tarkoittava ympärileikkaus, jota käytetään kunnioittavana tapana viitata ukkosjumalaan lausumatta suoraan hänen oikeaa nimeään kunnioituksesta tai pelosta. Eri paikkakunnilla tälle jumaluukselle oli erilaisia ​​nimiä, kuten Äijä tai Pitkäinen, jotka heijastelevat ukkosenpalvontaan liittyviä kulttuurisia vivahteita.

      Perinteisessä suomalaisessa kulttuurissa ukkosmyrskyä pidettiin jumalallisena ilmiönä, joka johtui Ukon toiminnasta. Ihmiset pidättäytyivät nauramasta tai puhumasta äänekkäästi myrskyjen aikana, koska he uskoivat, että epäkunnioittava käytös voi saada jumalallisen vihan. Useat ilmaisut liittivät ukkonen Jumalan toimintaan, kuten kivikärryjen ajamiseen tai taivaallisten tehtävien parissa. Taikausko salamaniskuista, jotka aiheuttavat vahinkoa tai ennustavat tulevia tapahtumia, olivat yleisiä yhteisöissä.

      Vaikka itse salama ja ukkonen ovat ilmakehän luonnollisia ilmiöitä, joita meteorologia selittää tieteellisesti, monet kulttuurit ovat historiallisesti katsoneet näiden ilmiöiden ansioksi voimakkaiden jumalien, kuten Ukon, ansioksi suomalaisessa mytologiassa.

    • Kotipaikkani Rautalammin pestuumarkkinat syksyllä ovat olennainen osa yhteisöllisyyttä ja henkistä perintöä, mutta niillä ei ole mitään tekemistä Jumalan kanssa. Kas tässä yksi esimerkki siitä, että voi olla yhteisöllinen ilman pronssikautisen Lähi-idän vuohipaimenjumalaakin.

      • Anonyymi

        Vertaus on hyvä. Mutta pitäisi unohtaa ateistinen uhma-addiktio uskovia kohtaan. ja keskittyä yhteisöllisyyteen. Kyllä yksinäisille ihmisille varsinkin kirkko antaa paljon hyvää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vertaus on hyvä. Mutta pitäisi unohtaa ateistinen uhma-addiktio uskovia kohtaan. ja keskittyä yhteisöllisyyteen. Kyllä yksinäisille ihmisille varsinkin kirkko antaa paljon hyvää.

        ”Mutta pitäisi unohtaa ateistinen uhma-addiktio uskovia kohtaan.”

        Onko pestuumarkkinat joku uhma-addiktio?

        ”ja keskittyä yhteisöllisyyteen.”

        Miten kirkossa voi olla yhteisöllinen? Siellähän pitää olla hiljaa ja kuunnella yksipuolista, valheellista ja aivan saatanan unettavaa jaarittelua mielikuvitusolennosta.

        ”Kyllä yksinäisille ihmisille varsinkin kirkko antaa paljon hyvää.”

        Pestuumarkkinat antaa paljon enemmän.


    • Anonyymi

      Jeesuksen inkarnaatio on todistuksena Jumalan tunneyhteydestä
      myös meitä ihmisiä kohtaan. Huolimatta siitä että universumi vaikuttaa
      ihmisjärjelle liian suurelta. Eli.

      Jeesuksen inkarnaatio, jossa Jumala otti ihmismuodon, on lopullinen osoitus Jumalan tunneyhteydestä ihmiskuntaan. Tulemalla ihmiseksi Jumala osoitti rakkautensa syvyyden ja sitoutumisensa luomakuntaansa. Tämä teko on esimerkki Jumalan halukkuudesta päästä täysin osaksi ihmiskokemusta, mukaan lukien sen tuska ja kamppailu. Tämä on loistava yhteisöllisyyden sitoja, ellei jopa paras.

      • ”Jumalan tunneyhteydestä myös meitä ihmisiä kohtaan.”

        Vai olisiko yksinkertaisempi selitys se, että meillä on biologisena ominaisuutena pyrkimys selittää elottomien luonnonlakien tai sattuman aiheuttamien tapahtumien syitä itsemme kaltaisella tietoisella olennolla? Jumala on siis pelkkä peilikuva ihmisestä, ei mikään todellinen olento. Juuri tähän perustuu naiivit selityksesi Jumalan tunneyhteydestä. Totta kai niillä mielikuvitusolennoilla on tunneyhteys, onhan niiden keksijä eläinkunnan sosiaalisin ja empaattisin eläin.


      • Anonyymi
        Humanist_atheist kirjoitti:

        ”Jumalan tunneyhteydestä myös meitä ihmisiä kohtaan.”

        Vai olisiko yksinkertaisempi selitys se, että meillä on biologisena ominaisuutena pyrkimys selittää elottomien luonnonlakien tai sattuman aiheuttamien tapahtumien syitä itsemme kaltaisella tietoisella olennolla? Jumala on siis pelkkä peilikuva ihmisestä, ei mikään todellinen olento. Juuri tähän perustuu naiivit selityksesi Jumalan tunneyhteydestä. Totta kai niillä mielikuvitusolennoilla on tunneyhteys, onhan niiden keksijä eläinkunnan sosiaalisin ja empaattisin eläin.

        Tunneyhteyden luojina toimivat profeetat, jotka välittävät Jumalaa.
        Jeesus on hieno esimerkki. Kaikkien levinnein usko. Jumala itse toimii
        kaiken yläpuolella Luojana. Tämä on uskoakseni myös luonnon laki
        että ihmiskuntaa valistetaan automaattisesti ja todella pitkissä sykleissä.


    • Anonyymi

      Ateistit ei palvo mielikuvituskavereita !

    • Anonyymi

      Moskeijat synagookat ja muut. Uskovat hiljentyvät.

    • Anonyymi

      Nokia arenalla nähdään 🤣🤣🤣

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe