Apua, miten tämä nyt näin meni

Anonyymi-ap

Eli olen 110kg ja 170cm nainen. Mulle diagnosoitiin äsken epätyypillinen syömishäiriö. Kauheen noloa olla ylipainoinen jolla syömishäiriö, tuntuu että jotenkin on epäonnistunut jopa sairaudessa. Tiedän ja ymärrän että olen aliravittu vaikka painoa onkin ja kuukautiset loppuneet sekä aineenvaihdunta nolassa.
Tää sairaus on kauhee vuoristorata, häpeän itseäni ja ulkonäköäni samalla kun häpeän sitä että en pysty syömään. Ruoka älöttää tällä hetkellä todella paljon. Ruokailusuunnitelmassani mun pitäis syödä 4 x/pvä ja tää tuntuu ihan mahdottomalta. Olisinpa edes laiha syömishäiriöinen niin joku ehkä ymmärtäis tän tuskan ja ois edes jotenki paremman näkönen.
Haluan kyllä parantua tästä mutta toisaalta en halua, haluan vaan laihtua ja tulla muitten sekä itseni hyväksymäksi.
Apua mitä teen...

2

270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mitä teet ?
      Rupeat syömään. Jos olet hoidon piirissä, ja ohjeet syömiseenkin saanut, niin se tarkoittaa, ettei se syöminen ainakaan lisää lihota. Varmasti katsovat tarkkaan, mitä syöt ja miten syöt.
      Olet kenties syönyt aiemmin niin epäterveellisesti, että paino on noussut, ja kaikki tarpeelliset ravintoaineet ovat jääneet vähiin.
      Ei tilanteesi mitenkään mahdoton ole, etkä ole ainoa ylipainoinen syömisongelmainen.
      Tarvitsisit kyllä jotain terapiaa, että ymmärtäisit tilanteen ja oppisit pikkuhiljaa hyväksymään itsesi.
      Kun häpeää ja noloilee itseään, on silloin sen hetkisessä elämäntilanteessa kaikki vaikeaa, tai ainakin tuntuu vaikealta.

Jos syömisongelma tulee kun on lihava, on ehkä helpompaa alkaa pudottamaan painoa myös ruuan kanssa. Jos taas on laiha syömisongelmainen, ajattelisi, että painon nostattaminen voisi olla vielä vaikeampaa.
      Pidät itseäsi epäonnistuneena nyt. Mieti sitä kun tilanteesi alkaa paranemaan, saat kokea onnistumisen tunteita.
      Ei varmaan ole helppo tie edessä, mutta kyllä pystyt sen kulkemaan, jos niin päätät. Haluan toivottaa sinulle kaikkea hyvää, asioilla on tapana järjestyä, vaikka lausahdus typerältä kuulostaakin.
      Olisi kiva, jos jossain vaiheessa kertoisit täällä, miten sinulla menee myöhemmin.

• Hei,

Hyvä, että kirjoitit tänne ja toivottavasti saat tilanteeseesi tarvittavaa ammattiapua. Myös vertaistuki voi olla hyvä voimavara ja netistäkin löytyy erilaisia vertaisryhmiä.

Syömishäiriöliitto – SYLI ry:llä on Tukinetissä ryhmächattejä, joissa voi keskustella kehosuhteesta ja syömishäiriöistä. https://tukinet.net/teemat/syli-chat-1903200558/ryhmachatit/

Tukinetistä löytyy paljon muitakin palveluita, joista voi saada sekä henkilökohtaista että ryhmämuotoista tukea. https://tukinet.net/

Ystävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe