Miksi väittelyä apostoli Paavalista? - UT tuo valoa! (B - 8.6.2024)
INTROA
Tämä on osa B) katselmuksessa otsikolla: Paavalin ihmeellinen kutsumus ja elämä!
Edellinen, osa A tästä linkistä:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18504514/apostoli-paavalin-ihmeellinen-kutsumus-ja-elama!--(a)--6-6-2024
KIRJOITUSTEN viitekehys, lähteet: Uusi Testamentti KR1938, KR 1992
1) Väittelyä? Mistä oikein on kyse Paavalin mollaamisessa?
----------------------------------------------------------------
Tiesitkö – muistatko? - Että. . .
- siitä lähtien, kun Herramme Jeesus Kristus valitsi ja valtuutti Paavalin ( Saulus tarsolaisen) apostolin jaloon virkaan - Damaskon tiellä - siitä alkaen on paholainen vainonnut ja vihannut Paavalia! Miksi? Juuri siksi, että hän oli ja on Herran ”valittu ase” ! ( Apt 9:15).
Oli paholaiselle niin suuri ja katkera menetys, kun saatanan tehokas käsikassara, Jumalan, Jeesuksen ja Kristuksen seurakunnan vihollinen ja hävittäjä! ( Saulus tarsolainen) siirtyi Jumalan valtakunnan aktiiviseksi palvelijaksi! Siinä se perimmäinen syy!
Yksinkertaisesti ja lyhyesti sanottuna kysymys on vainosta. Paholaisen vihasta Jumalaa, Jeesusta, Jumalan valtakuntaa kohtaan. Ja koska Paavalista oli Jumala suunnitellut ”valitun aseen” ( Apt 9:15) – tämä ”vaino” alkoi pian; välittömästi. Kiihkojuutalalaiset sekosivat.. .
Paavali oli kokenyt vallankumouksellisen kohtaamisen Herran Jeesuksen voiman ja kirkkauden kanssa Damaskon tiellä - täyttynyt Pyhällä Hengellä. Vapautui vihasta ja murhanhimostaan, mitä tapahtui? ( Apt 9. luku)
Kun hän saarnasi että Jeesus Kristus on Herra (Damaskossa) – alkoi VAINO. Juutalaiset, jotka olivat vihanneet Jeesusta, ja olivat vastuussa Hänen surmaamisestaan ( ristiinnaulitseminen), nämä samat uskonnolliset kiihkotahot näkivät Paavalissa uuden uhkan. Näin saamme lukea:
• ”Jonkin ajan kuluttua juutalaiset päättivät tappaa Saulin.” ( Apt 9:23-24)
2) Jumalan (ja Paavalin) vihamiehet tekevät täysin turhaa työtä!
----------------------------------------------------------------------
Tämä paholaisen frustraatio ja viha näkyi siis ihan alusta saakka. Sama likainen agenda näkyy edelleen. Tälläkin palstalla. Paholainen on onnistunut koukuttamaan riveihinsä niitä onnettomia, jotka pimeyden voimissa koettavat parhaansa. Onnistumatta. Turhaa työtä tehden. Ja myöhäistä se onkin . . . monessa mielessä!
• RAAMATTU on maailman levinnein kirja.
• Pelkästään Gideons International -järjestö on jakanut Raamattua tai sen osaa yli 2 miljardia kappaletta.
• Se on käännetty kokonaisuudessaan 474 kielelle.
• Lisäksi Vanha tai Uusi testamentti on luettavissa 1231 kielellä,
• ja vähintään yksi Raamatun kirja on käännetty 2 527 kielelle.
SIIS? Kun Raamattu on maailman levinnein ja luetuin ”kirjasto” on absurdia ja huvittavaa, että kukaan edes yrittää kumota ja kiistää sen arvovaltaa. Tarkoittaa myös sitä, että kun kirjoitukset Paavalistakin ovat niin SUURI monikielinen ”paketti” - on kirjaimellisesti hyttysen ininää, jos kun jotkut pimeyden palvelijat jollakin marginaalisella tasolla (S24) söpöttävät satuja Paavalista.
He näyttävät kuin epätoivoisilta tyypeiltä, jotka valtameren rannalla hokevat mantrojaan:’
• Minä poika se tyhjennän tuon valtameren, onhan mulla tää pikkuinen soppakauha käpälissä..
(Juurikin niin! Smile!) Nyt Paavalin apostolivirkaan ja asiaan!
Aloitus jatkuu…
Miksi väittelyä apostoli Paavalista? - UT tuo valoa! (B - 8.6.2024)
20
306
Vastaukset
- Anonyymi
Jatkoa aloitukseen:Miksi väittelyä apostoli Paavalista? - 8.6.2024
3) Oliko Paavali apostoli? UT:n todistusta
---------------------------------------------
Siis? Jokainen UT:n sisältöön tutustunut tietää ja ymmärtää, että Paavali oli - Herran Jeesuksen valitsema, kutsuma ja valtuuttama - pakanain apostoli.
Tällä Suomi24 helluntailaisuuspalstalla on esiintynyt useita vuosia kovin hämäräperäinen valheilmiö, koskien apostoli Paavalia. Suurimmalle osalle lukutaitoisista ihmisistä kun on täysin selvää, että Paavali oli apostoli. Itsensä:
• Herramme Jeesuksen Kristuksen kutsuma ja valtuuttama (Apt 9: 1-22, Apt luvut 22-26)
• ”äitinsä kohdusta saakka” Jumalan suunnitelmien mukaan ( Galat 1:14-15)
• ”erikoistehtävänä” toimia pakanain apostolina (Galat 2:7-9, Apt 22:18-21)
• erotettu ja siunattu lähetystehtävään johtavien uskonveljien keskellä (Apt 13:1-4)
• valtaisan ja laajan työtehtävän suorittanut Jeesuksen apostoli (Rooman imperiumin alue)
• uranuurtaja kristillisen seurakunnan syntymisessä ”pakanain” keskellä
• kristillisen seurakuntamallin lyömätön opettaja (Tiit 1:5-14, 2 Tim 2:2, Efe 2:19-22)
• kristillisen toiminnan rajat ja ohjeet ( 1 Kor 12-14, Room 12 luku)
2) Paavalin apostolivirkaan kohdistuvat valheet ja väitteet
--------------------------------------------------------------------------
Hän oli tietyllä tavalla jopa ”erikoisapostoli”, Jumalan aivoittelema suureen tehtävään. Laajalle alueelle silloisen Rooman valtakunnan piirissä.
Paavalin apostolin virkaa on koetettu romuttaa ja kiistää jos jonkinlaisilla tyhjillä selityksillä.
Niitä on tälläkin palstalla vilissyt kuin vilkkilän kissoja – tai - enemmänkin kuin demonien saastaisia valheannoksia! Palstan käyttäjät lienevät nähneet? ( = Nuo patologiset paholaisen myrkkypiikit eivät TÄSSÄ aloituksessa ansaitse palstatilaa!)
Siis? Jokainen UT:n sisältöön tutustunut tietää ja ymmärtää, että Paavali oli – ja on - Herran Jeesuksen valitsema, kutsuma ja valtuuttama - erityisesti pakanain apostoli.
3) Apostoleista yleensä?
------------------------------
On tarpeen muistaa, että vaikka ”apostoleiksi” mainitaan monia, jopa tämän ajan kristittyjä vaikuttajia, ovat Jeesuksen ajan apostolit oma lukunsa. Apostoli (= lähetetty) tarkoittaa alunperin vain niitä Jeesuksen valitsemia (12) – joista yksi - Juudas – lankesi pois; kavaltaen Jeesuksen.
Jeesus itse valitsi uudeksi apostoliksi Saulus tarsolaisen, uskovien seurakunnan vainoojan ja murhamiehen. Ihme tapahtui Damaskon tiellä. ( Apt 9. luku) Saul otti nimekseen Paavali.
( = Paavali; Paulus, latinalaisperäinen nimi tarkoittaa ”pieni” tai ”pikkuruinen”. )
aloitus jatkuu… - Anonyymi
Miksi väitellä raamatusta yleensäkään? Jos on vaikea ymmärtää niin kuuntelee viisaampiaan ja oppii siitä.
Hullua väitellä.- Anonyymi
No älä sitten väittele! Olet ihan väärässä paikassa. Täällä kekustellaan, jopa väitellään!
Karta tällaista jos katsot sen hulluksi.
- Anonyymi
Jatkoa aloitukseen : Miksi väittelyä apostoli Paavalista? - UT tuo valoa! (B - 8.6.2024
4) UT:n tekstejä apostoli Paavalista
---------------------------------------------
• ”Ja hän sanoi minulle: 'Mene, sillä minä lähetän sinut kauas pakanain tykö'." ( Apt 22:12-21)
• ”Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
- joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa,
- ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa. ( 1 Tim 2:5-7)
• ” Teille pakanoille minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa.” ( Roo. 11:13
• ” Minulle, kaikista pyhistä halvimmalle on annettu tämä armo: julistaa pakanoille evankeliumia Kristuksen tutkimattomastta rakkaudesta.” ( Efe 3:8)
• ” .. jonka julistajaksi ja apostoliksi minä olen asetettu.” ( 2 Tim 1:10-12)
• ” Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, lähetetty julistamaan lupausta siitä elämästä, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.” ( 2. Tim 1:1)
• ”Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeliumia.” ( Room 1:1)
5) Apostoli Paavalin nöyryys ja rehellisyys: tunsi ja tunnusti entisen pahuutensa…
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Kun tutkii tarkasti UT:n kirjoituksia, siis apostoli Paavalin omia puheita – syntyy selkeä kuva siitä, millainen oli hänen profiilinsa?
On ymmärrettävä, että Paavali kantoi tiettyä kuormaa ja tuskaa siitä, että oli eksynyt mitä pahimmassa määrin pahuuteen? Uskonnollisessa ja fanaattisessa kiihkossaan hän oli kadottanut jopa ”lain käskyn” velvoitteen: Älä tapa!
Uskonnollinen kiihko oli sokaissut hänet. Viha oli tullut asumaan ja määräämään hänen sisimpäänsä! Sitten? Paavalin katumus oli niin syvä, että sellaista voipi kysyä tämän ajan kristittyjen keskellä?
Paavali kirjoittaa Jeesuksesta ja itsestään: 1. Korintt 15:6-10
• ”Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois.
• ” Mutta kaikkein viimeiseksi hän näyttäytyi minullekin, joka olen ikäänkuin keskensyntynyt. Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.”
• ”Mutta Jumalan armosta minä olen se, mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha, vaan enemmän kuin he kaikki minä olen työtä tehnyt, en kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo, joka on minun kanssani.!”
1 Tim 1: 12-17
• ” Minä kiitän häntä, joka minulle on voimaa antanut, Kristusta Jeesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa,
- minut, entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän. Mutta minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa; ”
• ”Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.
- Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi.” - Anonyymi
Jatkoa aloitukseen: miksi väittelyä Paavalista 8.6.2024
Aloituksen yhteenvetoa:
-------------------------------
Paavali ei todellakaan ylpistellyt itsestään. Tekstit osoittavat, että hän katui ja murehti pohjia myöten omaa kurjaa entistä minäänsä.
Vaikka itse Jeesus oli hänet apostoliksi kutsunut (ja ennalta valinnut, Gal 1:15) hän nimitti itsensä apostoleiden häntäpäähän: ”olen halvin”. Hän katsoi olevansa jopa ”syntisistä suurin” - koska oli ”vainonnut Jumalan seurakuntaa; Jeesusta itseäänkin”.
Realistinen nöyryys Jumalan edessä näkyi. Silti, vaikka hänellä oli meriittiä ja ansioita. ( Filipp 3: 3-16)
Mikään ei kuitenkaan voinut kumota Jumalan ja Jeesuksen valintaa. Paavali oli valittu jo ”äitinsä kohdusta” saakka Jeesuksen apostoliksi. (Gal 1:15). Ei siitä syystä, että Paavali olisi ollut inhimillisesti puhtoinen ihminen.
Jumala valitsi mahdottoman matematiikan mukaan. Kutsui, valtuutti ja pyhitti murhanhimon pimittämän ja sitoman Paavalin. Siirsi hänet saatanan riveistä Jumalan Valkeuden valtakunnan palvelukseen! Näytti ihmeensä!
• ”Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
- vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään,
• ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
• - ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
- ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä. ” ( 1 Kor 1:29)
Kiitämme Jumalaa Hänen viisaudestaan.
Hän on asettanut ja asettaa KAIKKI ihmiset samalle viivalle edessään. Kukaan syntinen ei voi itseänsä korottaa. Yhtälailla järven tai meren pohjaan vajoaa pienikin kivi, samoin kuin iso möhkäle!
Mutta upeaa on se, että jokainen katuva saa armahduksen. Jeesuksen Kristuksen ristin työn ansiosta. Paavalin tapaus muistuttaa, että Jumalan valtava armahdus voi ulottua niin syvälle, ettei sitä oikein ymmärrä?
Mutta jo ristillä Jeesus osoitti. Toinen ryöväri katui, ja sa kuulla Jeesuksen sanat. mitkä siis?
Tänäkin aikana on vielä armahdus tarjolle, monille. Monien kohdalla etsikkoaika on menetetty. - Anonyymi
Aloitus?
Kyllä ne väitteli - paljonkin - apostolien aikanakin.
Apt 15:7- >>
" Kun oli paljon väitelty...."
Ja mitä?
Lue jos kiinnostaa. - Anonyymi
Jo silloin kun Jeesus kohtasi ja kutsui Paavalin, Hän ilmoitti että tämä tulee paljon kärsimään. Apt 9:16, Apt 20:22-24
Paavali oli 100% luovuttanut kaiken Herran asialle!
"jokainen joka elää jumalisesti Kristuksessa joutuu vainottavaksi..
2 Tim.3:12 - Anonyymi
ne jotka Paavalia vainoavat ja mollaavat ovat tämän ajan paholaisen porukkaa.
Normaali arvostelu ja arviointi kun on eri asia.- Anonyymi
Niin ja js os ajattelee että ihminen on melko mitätön jumalan edessä niin mikä muu osa meillä voi olla kuin nöyränä hyväksyä sekin mitä Paavali antoi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja js os ajattelee että ihminen on melko mitätön jumalan edessä niin mikä muu osa meillä voi olla kuin nöyränä hyväksyä sekin mitä Paavali antoi.
Juurikin näin. Kun ihminen tajuaa että on kuolevainen saviastia, täysin riippuvainen Jumalasta. Että Hän antaa elinpäiviä, taikka ei?
Niin sellainen on viisautta. Silloin katsoo elämän ja kaiken Jumalan lahjana, ja jos tahtoo? niin luovuttaa kaiken Jumalan ja lähimmäisten palveluun.
Jumalan armosta Paavalikin muuttui, ja siitä hän vain sitten kerskasi.
2 Kor 12:9-
Paavalin lista kärsimyksistä on huikeaa luettavaa.
2 Kor 11:20-33
- Anonyymi
Selvää on, että kirkko tarvitsee Paavalin.
- Anonyymi
Ihan outo väite?
Missä harhassa elät?
Mikä kirkko ja missä?
- Anonyymi
Paavali käytti valheita harkiten, ei ilmaan hosuen.
1. Kor. 9:26
Minä en siis juokse päämäärättömästi enkä nyrkkeillessäni huido ilmaan.
Room. 3:7
Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä.- Anonyymi
Kirottua mantraa kirouksen ihmiseltä.
- Anonyymi
Tämä kaikki vain todistaa, että Paavali oli valittu ase, se erikoisapostoli, jonka ITSE Herra Jeesus valitsi.
Ihmisten puuhilla ja innolla valitsema mies - Mattias - Juudaksen tilalle? Siinä kävi niinkuin ihmisten touhujen aina käy? Apt 1:15-26
On huomattava, että nämä valitsijamiehet Pietarin johdolla - rupesivat apostolia sorvaamaan ENNEN kuin Pyhä Henki vuodatettiin ( silloisena helluntaipäivänä).
Jeesus oli KIELTÄNYT - mitä? Ryhtymästä sellaiseen joka ei ihmistasolle kuulu!
Apt 1:6-8
Hän oli selvästi sanonut, että kun Pyhä Henki tulee teihin, niin mitä?
Siitä alkaa todistustehtävä.
Siihen ei sisältynyt sellaisia asioita jotka kuuluvat, ja kuuluivat Jumalan valtakunnan hallinnon tasolle! ( Apt 1:7)
Apostolin nimittäminen ei myöskään kuulunut ihmisten valtuuksiin. Sen jokainen ymmärtää, jolla järkikulta toimii.
Siksi kävi, niin näkyy käyneen?
Mattias - joka arpaa heittämällä tuli "valituksi" Juudaksen tilalle - on kadonnut kuin savu saharaan!
Ei mitään mainintaa UT:n teksteissä!
Niin on tapana käydä, kun IHMISET rupeavat leikkimään Jumalalle kuuluvissa asioissa. Ne raukenevat tyhjiin!
Apt 5:38-39 - Anonyymi
Ihan katkeraan loppuun saakka nämä Paavalin mustamaalaajat koettava valheoppiaan tuputtaa.Kukaan ei enää usko.
Valheet haisevat... - Anonyymi
On ihan hyvä, että asioista väitelläänkin, mutta uskalletaan tutkia missä totuus löytyy?
- Anonyymi
Raamatun sanassa on.
- Anonyymi
Mitä Jeesus opetti myös?
Matteus 7: 21-27.
Rakennatko murenevalle perustalle, vai Kristus-Kalliolle, Sanan kalliolle? - Anonyymi
Kun uskoa vastustetaan siinä pitäisi olla jotain järkeä ja varsinkin kun siihen käytetään Raamattua. Kuten kun väitetään että Raamattu väittää maapallon olevan pannukakku.
Ne ovat vain typeriä yrityksiä murtaa uskon perusteet.
Uuden liiton idea muutoinkin on että vaeltaisimme hengessä eikä käsittämisessä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2103055
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172761Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3671459Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess211374- 901284
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531209- 981190
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1681051Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1621035- 131942