Vai, että ajokortti polkupyöräilijöille

Anonyymi-ap

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/072b5c25-caab-4940-b85a-4370c49262ba
"– Pyöräilijät ovat usein ylimielisiä liikenteessä. Tuntuu, että pyörällä ajavat vain henkilöt, jotka eivät ole suorittaneet ajoneuvon kuljettamiseen vaadittua koetta, sillä heillä ei ole mitään käsitystä liikennesäännöistä. Pyöräilijät ovat herkästi heristämässä nyrkkiä, jos heille hieman painaa tööttiä heidän tekemänsä virheen vuoksi. Mielestäni pyöräilyyn pitäisi olla myös ajokorttivaatimus, jotta liikenteen pelisäännöt olisivat kaikilla tiedossa."

Onko yleinen kuviteilma, ettei autoilijat koskaan pyöräilisi, joilla on auton ajokortti.
Meikäläinen pyöräilee paljon kaupungissa ja minulla on AB ajokortti.
Joten minulla on jo ajokortti, joka on paljon pätevämpi, kuin sellainen kortti, joka tulisi pyöräilijöille, eihän pyöräkortissa edes ajeta inssiajoa autolla.
Olen usein ollut tilanteessa, jossa autolijalla on etuajo-oikeus, mutta autolija hidastaa ja pysähtyy antamaan tietä, vaikka olen selvästi pysähtynyt pyörälläni odottaman noudattamaan liikennesääntöä väistämis velvollisuudesta autolijoita kohtaan ja kummatkin jalkani ovat maassa eli autoilija kyllä näkee, että odotan.
Jos ylittäisin tien, niin ajaisin silloin autoilijan edestä, jolla on etuajo oikeus, kun samassa risteyksessä samasta suunnasta tielle ajavilla autoilla on kärkikolmio ja tulen samasta suunnasta, joten minullakin on väistämis velvollisuus!

Eivät ne pyöräilijät, joilla on ajokortti tarvitse erillistä pyöräajokorttia, koska auton ajokortin omaava tuntee liikennesäännöt.

21

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt!

      Vanhempien tehtävä on opettaa lapsille liikennesäännöt. Tosin nuoremmat lapset "unohtavat" osan opetetuista, mutta kun niistä muistuttaa niin kyllä oppi menee perille.

      Se, että ei ole ajokorttia, ei ole peruste olla opettelematta liikennesääntöjä!

      Tiedoksenne, että polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja.

      Suomessa sähköpotkulautaan, rakenteellinen nopeus yli 15km/h ja max 25 km/h, eli kaikki vuokrattavat ja lähes kaikki ihmisten omat, sovelletaan pyöräilijän liikennesääntöjä.

      Vanhempani opettivat minulle liikennesääntöjä 1960 luvulla ja n. 15-vuotiaasta asti olen pitänyt itse huolen liikennesääntöjen opettelusta. Esim. 1.6.2020 voimaan tullut tieliikennelaki julkaistiin todella hyvissä ajoin, jolloin kävin tutustumassa niihin.

      Monilla keskustelupalstoilla, näkee tuon Myyrmäen ikävän onnettomuudesta kertovasta keskusteluissa, todella paljon väärää tietoa liikennesäännöistä.

      Kovimpien kalloon ei mene edes silloin tietoa, vaikka on selvästi lakitekstiä, Liikenneturvan tai poliisin antamaa tietoa, vaan väitetään muuta. Eli saatetaan keksiä omia liikennesääntöjä!

      Netistä löytyy hyvin tietoa mm. Liikenneturvan sivuilta.

      • Anonyymi

        Tieliikennelaki, eli liikennesäännöt velvoittavat huomioimaan myös ne, jotka eivät liikennesääntöjä osaa tai noudata, vaikka jokaisella onkin velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki, eli liikennesäännöt velvoittavat huomioimaan myös ne, jotka eivät liikennesääntöjä osaa tai noudata, vaikka jokaisella onkin velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä.

        Kun poliisit tarttuisivat edes pahimpiin mokiin pyöräillessä ja skuuteilla suhaillessa. Samanlaiset sakot kuin autoilijoillekin yksisuuntaista (pyöräkaistat edes) väärään suuntaan ajaessa, punaista päin ajaessa ja suojatiellä jalankulkijoita hätistellessä. Tällä pääsisi jo pitkälle, kun samalla tiedotettaisiin näkyvästi, kuinka moni tänään sai näitä rapsuja.

        Säännöt, joiden noudattamista ei valvota, eivät ole voimassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun poliisit tarttuisivat edes pahimpiin mokiin pyöräillessä ja skuuteilla suhaillessa. Samanlaiset sakot kuin autoilijoillekin yksisuuntaista (pyöräkaistat edes) väärään suuntaan ajaessa, punaista päin ajaessa ja suojatiellä jalankulkijoita hätistellessä. Tällä pääsisi jo pitkälle, kun samalla tiedotettaisiin näkyvästi, kuinka moni tänään sai näitä rapsuja.

        Säännöt, joiden noudattamista ei valvota, eivät ole voimassa.

        Kyllä säännöt, joiden noudattamista ei valvota, ovat silti voimassa. Ihmisten asennevamma ja moraalin puuttuminen sääntöjen noudattamisen suhteen on sitten täysin oma erillinen seikka.


    • Anonyymi

      Mä väistän autolla pyöräilijää aina. Oli etuajo oikeus tai ei, ja samaa tekee muutki autoilijat. On todella harvinaista että pyöräilijä oikein pysähtyy ja odottaa. Silloin täytyy jo pyöräilijän viittoa, että mene nyt, muuten en mene.
      Samaa suosittelen kyllä kaikille, koska autoilija kumminki loppujen lopuks maksaa viulut ja kärsii rangaistukset riippumatta siitä mitä se pyöräilijä töpeksii.

      • Anonyymi

        AUtoilijat, jotka pysähtyvät päästämään ajavan pyöräilijän/skuuttaajan suojatien yli, luotte sen kuvan, että autoilijat aina väistävät.

        Minä olen pyöräilijä joka tarvittaessa pysähtyy ennen suojatietä eli kun sinä olet sieltä tulossa autolla. Toisinaan autoilijat pysähtyvät ja huitovat, että mene. Myös sellaisia tapauksia on, että olen vasta lähdössä ylittämään suojatietä kohti keskikoroketta niin siellä keskikorokkeen jälkeisellä ajoradan osuudella auto pysähtyy.

        1970 luvulla autokoulussa opetettiin, että lähestyessä autoolla suojatietä vauhtia hiljennetään!

        Kerrottakoon sen, että olen pyöräilijä, joka päästää jalankulkijat suojatien yli, joko pyörätiellä tai ajoradalla. Samaten väistän pyöräilijän tienylityspaikalla ajavaa pyöräilijää/skuuttaajaa mikäli ajan ajoradalla pyörällä.


      • Anonyymi

        Ei todellakaan pidä väistää aina. Pitää väistää väistämisvelvollista pyöräilijää vain silloin, jos näyttää siltä, että pyöräilijä tulee sääntöjen vastaisesti eteen. Väärille tavoille ei pidä pyöräilijöitä opettaa.

        Itse en todellakaan väistä aina, vaan noudatan väistämissääntöjä. Vaaratilanteessa väistän tietenkin, koska päälle ei saa jaa, vaikka pyöräilijä tekeekin väärin. Normaalitilanteissa en väistä.


      • Anonyymi

        Tästä uutisesta näet ja toivottavasti luet mitä mieltä on poliisi siitä, että väistät aina suojatiellä ajavia pyöräilijöitä/skuuttaajia:

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/334fb134-0a7e-4d7b-b459-1e349d209d8c

        Tietenkään päälleajo-oikeutta ei ole, mutta liiallinen kohteliaisuus on tarpeeton.

        Monilla on tapana, että kun autoilija päästää jalankulkijan suojatien yli kiittävät!
        '
        Minä en sitä tee, koska autoilijan kuuluu päästää jalankulkija, joka on suojatiellä tai astumassa suojatielle, antaa esteetön kulku! Siis miksi kiittäisin siitä?


    • Anonyymi

      Jutussa lukee näin: Iso osa liikenneonnettomuuksista ja läheltä piti -tilanteista johtuu siitä, ettei liikennesääntöjä tunneta tai noudateta.

      Ajokortti ei ole mikään tae siitä, että liikennesääntöjä noudatetaan. Näkee autoilijoiden toilailuista, että ajokortti ei takaa mitään liikennesääntöjen noudattamisen suhteen. Liikennesääntöjä rikotaan surutta joka päivä, vaikka ajokortti löytyy henkilöltä.

      Liikennesääntöjen opetus sen sijaan edistää liikennesääntöjen osaamista. Liikennesääntöjä voidaan opettaa myös kouluissa. 80-luvulla meidän kouluun tuli poliisit paikalle opettamaan liikennesääntöjä.

      • Anonyymi

        Ajokortti ei valitettavasti myöskään ole mikään tae siitä, että liikennesäännöt osataan, vaikka sitä nimenomaan sen pitäisi olla.


    • Anonyymi

      Oli kyllä tökerön yksipuolinen tuo uutisointi. Vaikka autoilijalle olisi laitettu kolmion alle lisämerkki kaksisuuntaisesta pyörätiestä, tuo merkki ei kiinnosta yllättävän suurta osaa autoilijoista tippaakaan. Ajavat niska jäykkänä pyörätien yli, jonka jälkeen siirtyvät katsomaan tuleeko autoja.

      Kerran olen jäänyt itsekin alle, vaikka paikalla ei ollut minkäänlaista näköestettä ja asiaankuuluvat liikennemerkit ilmoittamaan autoilijalle väistämisvelvollisuudesta. Ajoin onneksi pyörällä hiljaa, kuten autoilijakin, joka jyräsi minut suojatiellä nurin. Jos olisin ajanut normaalia maantiepyörän ajovauhtia paikassa, jossa kaiken järjen mukaan ei pitäisi edes olla mitään riskiä hyvän näkyvyyden ja selkeiden liikennemerkkien ansiosta, olisi saattanut käydä huonosti. En kuitenkaan yleisesti ottaen luota autoilijoiden käytökseen liikenteessä, kuten en jalankulkijoidenkaan. He vasta saattavatkin käyttäytyä arvaamattomasti ja siirtyä laidasta laitaan taakseen katsomatta.

      Sujuva liikenne vaatisi liikennesääntöjen ja liikennemerkkien tuntemisen, kunnioittamisen ja yleisen ennakoinnin liikenteessä. Pyöräilijän tulee toki antaa autoilijalle mahdollisuus huomata hänet, mutta tulee autoilijankin ajaa siten, että ehtii huomioimaan kevyen liikenteen. Kukaan ei ole kenenkään yläpuolella. Ei edes jalankulkija, jolla hänelläkin on velvollisuutensa.

      • Anonyymi

        Jalankulkijoilla on myös velvollisuuksia liikenteessä, mutta kaikkein vähiten velvollisuuksia. Niitä heilläkin toki on, mutta ei todellakaan niin paljon, kuin ajoneuvon kuljettajilla. Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin he muodostavat toisille tienkäyttäjille. Tämä on havaittavissa tieliikennelain pykälistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijoilla on myös velvollisuuksia liikenteessä, mutta kaikkein vähiten velvollisuuksia. Niitä heilläkin toki on, mutta ei todellakaan niin paljon, kuin ajoneuvon kuljettajilla. Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin he muodostavat toisille tienkäyttäjille. Tämä on havaittavissa tieliikennelain pykälistä.

        Tottahan on, että pyöräilijä joutuu luopumaan oikeuksistaan melko usein autoilijan tietämättömyyden, osaamattomuuden tai huonon havainnoinnin vuoksi. Pyöräilijää voi aina syyttää, kun oma osaaminen ei riitä sääntöjen mukaiseen liikkumiseen.

        Melko moni pyöräilijä ajaa myös autoa, joten usein sääntötietämys on ihan ajan tasalla. Mutta kun autoilija ei katso ympärilleen, ei hän myöskään näe ympärilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan on, että pyöräilijä joutuu luopumaan oikeuksistaan melko usein autoilijan tietämättömyyden, osaamattomuuden tai huonon havainnoinnin vuoksi. Pyöräilijää voi aina syyttää, kun oma osaaminen ei riitä sääntöjen mukaiseen liikkumiseen.

        Melko moni pyöräilijä ajaa myös autoa, joten usein sääntötietämys on ihan ajan tasalla. Mutta kun autoilija ei katso ympärilleen, ei hän myöskään näe ympärilleen.

        Tuokin on totta ja taitaa olla niin, että ne innokkaimmat ja vauhdikkaimmat spandeksit pilaavat pyöräilijöitten mainetta kun ihan tahallisesti ajavat niin, että aiheuttavat tarkoituksella vaarallisia tilanteita kun eivät ymmärrä, että myös heillä on vastuu ja risteyksiin tulee ajaa varovaisuutta noudattaen, eikä sillä tyylillä jolla oikein hakee ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan on, että pyöräilijä joutuu luopumaan oikeuksistaan melko usein autoilijan tietämättömyyden, osaamattomuuden tai huonon havainnoinnin vuoksi. Pyöräilijää voi aina syyttää, kun oma osaaminen ei riitä sääntöjen mukaiseen liikkumiseen.

        Melko moni pyöräilijä ajaa myös autoa, joten usein sääntötietämys on ihan ajan tasalla. Mutta kun autoilija ei katso ympärilleen, ei hän myöskään näe ympärilleen.

        Aivan sama miten liikkuu.
        Ympärille pitää katsoa.

        Pään kääntämättömyydestä hylätään ajokokeessa.
        Siitä voisi jakaa myös sanktioita, koska se on helposti todettavissa.
        Valistus olisi toimivampaa, mutta törttöilevä pyöräilijä tai jalankulkija joskus maijan takapenkille laskua vastaanottamaan, ihan niin kuin muutkin ja varoittavia esimerkkejä.
        Tulisi budjetin 125 miljoonalle eurolle helpommin täytettä ja parempaa liikennekulttuuria sivuvaikutuksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuokin on totta ja taitaa olla niin, että ne innokkaimmat ja vauhdikkaimmat spandeksit pilaavat pyöräilijöitten mainetta kun ihan tahallisesti ajavat niin, että aiheuttavat tarkoituksella vaarallisia tilanteita kun eivät ymmärrä, että myös heillä on vastuu ja risteyksiin tulee ajaa varovaisuutta noudattaen, eikä sillä tyylillä jolla oikein hakee ongelmia.

        Jokseenkin vaikea uskoa, että kukaan tahallaan aiheuttaisi itselleen vaarallisia tilanteita. Niitä tapauksia kyllä on, joille ei ole mikään ongelma aiheuttaa vaaraa muille.


    • Anonyymi

      Nyt olisikin selkeintä että autoilija aina väistää pyöräilijää, autoilijalla kun on se ajokortti ja tuntee säännöt.

      • Anonyymi

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt!

        Itselleni vanhampani opettivat liikennesäännöt 1960-luvulla ja 1970 -alkupuolelta, n. 15 -vuotiaasta, olen pitänyt huolen liikennesääntöjen opettelusta eli muutoksista. Ajokortin sain vasta monta vuotta myöhemmin.

        Sen ymmärtää, että pienet lapset eivät niitä helposti osaa tai muista. Lasta ei tulisi päästä ajoneuvoilla eli polkupyörillä, skuuteilla, muilla vastaavilla sähköisillä liikkumisvälineillä itsekseen liikenteeseen ellei hallitse liikennesääntöjä tai/sekä sitä ajoneuvoa!

        Vanhempien tulisi myös huomioida se, että vuokrattavat sähköpotkulaudat eivät kuulu alle 18-vuotiaille!

        Tuolla liikenteessä, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla näkee päivittäin kymmeniä sähköpotkulautailijoita 7-8 vuotiasta aina n. 20 vuotiaisiin, jotka eivät hallitse sähköpotkulautaa tai muuta sähköistä liikkumisvälinettä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt!

        Itselleni vanhampani opettivat liikennesäännöt 1960-luvulla ja 1970 -alkupuolelta, n. 15 -vuotiaasta, olen pitänyt huolen liikennesääntöjen opettelusta eli muutoksista. Ajokortin sain vasta monta vuotta myöhemmin.

        Sen ymmärtää, että pienet lapset eivät niitä helposti osaa tai muista. Lasta ei tulisi päästä ajoneuvoilla eli polkupyörillä, skuuteilla, muilla vastaavilla sähköisillä liikkumisvälineillä itsekseen liikenteeseen ellei hallitse liikennesääntöjä tai/sekä sitä ajoneuvoa!

        Vanhempien tulisi myös huomioida se, että vuokrattavat sähköpotkulaudat eivät kuulu alle 18-vuotiaille!

        Tuolla liikenteessä, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla näkee päivittäin kymmeniä sähköpotkulautailijoita 7-8 vuotiasta aina n. 20 vuotiaisiin, jotka eivät hallitse sähköpotkulautaa tai muuta sähköistä liikkumisvälinettä!

        Jokainen liikenteessä on myös velvollinen huomioimaan se seikka, että kaikki eivät aina liikennesääntöjä noudata tai edes osaa, vaikka heidän pitäisi.

        TLL 4 §. "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Ei voi ennakoida toisten tienkäyttäjien tekoja ja mahdollisia virheitä, jos ei seuraa, mitä ne toiset tekevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen liikenteessä on myös velvollinen huomioimaan se seikka, että kaikki eivät aina liikennesääntöjä noudata tai edes osaa, vaikka heidän pitäisi.

        TLL 4 §. "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Ei voi ennakoida toisten tienkäyttäjien tekoja ja mahdollisia virheitä, jos ei seuraa, mitä ne toiset tekevät.

        Erittäin monet Pyöräilijät ja skuuttaajat ne vasta liikennesääntöjä rikkovat ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Heitä koskee myös liikennesääntöjen noudattaminen ja ennakointivelvollisuus, minkä he pääsääntöisesti "unohtavat".

        Miten voi olla esim. Helsingin keskustassa on niin paljon pyöräilijöitä ja skuuttaajia, jotka ei noudata tai osaa liikennesääntöjä?

        Suurimmassa osassa on todennäköisesti kyse se, että sekunttiakaan matka-ajasta ei haluta hukkaa ja sitten muka pelätään ajoradalla ajamista. Miksi pyöräilijät ja skuuttajat katsovat voivansa vaarantaa jalankulkijoita oman pelkuruuden takia?

        Tiedoksenne pyöräilijät ja skuuttaajat, että suurin osa pyöräilijän ja autoilijoiden välisistä onnettomuuksista sattuu risteysalueilla; suojatiellä tai pyörätien jatkeella.

        Minä ajan aina pyörällä ajoradalla niin Helsingin keskustassa kuin muuallakin Suomessa ja Euroopassa, enkä kirjoita tänä "Pilven reunalta". Enkä omista uudempaa kuin kuin lähes 30 vuotiaan.

        Enkä ole ollut yhdenkään autoilijan tiellä Pohjoisespan ajoradalla eli suomeksi: kukaan ei ole kiilannut minua, kukaan ei ole soittanut torvea, kukaan ei ole huutanut minulle.


    • Anonyymi

      Mikä on kun veroja maksavaa Ihmisväkeä ajetaan "holhoukseen" joka suunnalla vaan ei kulttuuri/etnistä väkeä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe