Onko pahan puhuminen selän takana väärin, jos se mitä kertoo, pitää paikkaansa? Ja näin siis siinäkin tilanteessa, että henkilö mielistelee päin naamaa sitä, josta puhuu pahaa? Oikein vai väärin? Mitä sanovat kansakunnan oikeamieliset?
Miten on ikävöitsijät
50
535
Vastaukset
Todellakin on väärin. Se on kaksinaamaista käytöstä.
- Anonyymi
Mikä siitä tekee väärän?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä siitä tekee väärän?
Kaikkihan on hyvin sen välillä, joka puhuu pahaa, ja sen välillä, joka saa mielistelyä osakseen? Mikä siinä on väärin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkihan on hyvin sen välillä, joka puhuu pahaa, ja sen välillä, joka saa mielistelyä osakseen? Mikä siinä on väärin?
Väärä tyyppi joka pitää kiertää kaukaa se pahansuopa. Eihän sellaista voi kukaan ystäväksi haluta tai pitää. Maailma on täys miljardeja ihmisiä varmaan löytyy niitä oikeita ystäviä seasta.
Anonyymi kirjoitti:
Väärä tyyppi joka pitää kiertää kaukaa se pahansuopa. Eihän sellaista voi kukaan ystäväksi haluta tai pitää. Maailma on täys miljardeja ihmisiä varmaan löytyy niitä oikeita ystäviä seasta.
Kaksnaamaiset on pahimpia "kavereita"
- Anonyymi
mustasusi kirjoitti:
Kaksnaamaiset on pahimpia "kavereita"
Olen samaa mieltä. Ymmärrän sen, että jos haukkuu selän takana, voi olla vaikea sanoa samat asiat päin naamaa tai edes jotenkin, mutta mielistely on pahin petos. Jos ajattelet pahaa toisesta, miksi olet edes tekemisissä. Jos et arvosta toista, onko vaihtoehto, että esität kritiikin jotenkin rakentavasti itselleen ja tehden samalla selväksi, mikä on se, mitä et hyväksy. Jos mikään näistä ei ole vaihtoehto, onko paras olla hiljaa noista asioista ihan riippumatta siitä, kuka on kasvojen edessä. Mietin vain.
Toisaalta tulee mieleen sanat, älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Hyvin harva voi sanoa olleensa läpi elämän kaikille suora ja rehellinen.
- Anonyymi
Väärin.Voi kuitenkin miettiä myös miksi hän näin tekee?Oletko jotenkin loukannut itse ensin.
- Anonyymi
Karhunpennut reagoi tunteella. Sivusta
- Anonyymi
Ei tuollaiseen ihmiseen voi luottaa.
- Anonyymi
On se väärin jos levittää väärää tietoa tämän tästä. Tietämättä oikeaa asiaa saati ottamatta selvää. Mun mielestä on turha sitten enää mielistellä naaman edessä eikä minkään! T. Oikeamielinen
- Anonyymi
Samaa mieltä täysin
- Anonyymi
No tässä nyt ei ollut kyse ehkä väärän tiedon levittämisestä, vaan selän takana puhujan itsensä mukaan totuuden levittämisestä. Jos on kyse väärän tiedon levittämisestä ja mielistelee päin naamaa, onko se enemmän väärin kuin todenperäisen ikävän tiedon levittäminen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tässä nyt ei ollut kyse ehkä väärän tiedon levittämisestä, vaan selän takana puhujan itsensä mukaan totuuden levittämisestä. Jos on kyse väärän tiedon levittämisestä ja mielistelee päin naamaa, onko se enemmän väärin kuin todenperäisen ikävän tiedon levittäminen?
Tervejärkinen ei levittele mitään tietojansa muista. Epäreilua levittää asioita joista ei mitään tiedä luulee tietävänsä ja jauhaa ympäriinsä. Eihän sellainen ole muuta kuin tyhmä. Kylvää ikävää ja pahansuopuuttansa ympäriinsä ylentämällä itseään. Menee kyllä itse alaspäin. Ei pidä ihmetellä miksi ei sellaisen seura kelpaa.
- Anonyymi
Tietenkin on väärin, haluatko itse olla samanlainen? Jos joku näkisi sivusta kun ensin mielistelet ja sitten salaa vihaat toista vetäähän siitä jo heti kuka vaan sen johtopäätöksen että olet vielä sairaampi itse tai vähintään erittäin kateellinen tuolle toiselle ihmiselle.
- Anonyymi
- Anonyymi
Naiselta vai mieheltä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naiselta vai mieheltä?
Mieheltä —> Naiselle!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mieheltä —> Naiselle!
Puhu!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhu!
En ole mikään käskytettävissä oleva koira! En ole myöskään mikään räksyttävä koira, että ilkeilen jokapäivä uusilla syyllistävillä aloituksilla. Molemmissa on vikaa. Ei vain toisessa. Mielellään keskustelisin sun kanssa kahdestaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole mikään käskytettävissä oleva koira! En ole myöskään mikään räksyttävä koira, että ilkeilen jokapäivä uusilla syyllistävillä aloituksilla. Molemmissa on vikaa. Ei vain toisessa. Mielellään keskustelisin sun kanssa kahdestaan.
Tämä oli mieheltä —> Naiselle!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anna jo mahdollisuus pyytää anteeksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anna jo mahdollisuus pyytää anteeksi
Ei sun tarvitse pyytää mitään anteeksi. Olet rakas nainen. Pitää vain päästä kahdenkesken juttelemaan. Ei tämä ole helppoa kummallekkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sun tarvitse pyytää mitään anteeksi. Olet rakas nainen. Pitää vain päästä kahdenkesken juttelemaan. Ei tämä ole helppoa kummallekkaan.
Olisi mukavaa päästä puhumaan,mutta et ole hän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi mukavaa päästä puhumaan,mutta et ole hän.
Piiri pieni pyörii!!
https://youtu.be/1N9kacZ1pjw?feature=shared
- Anonyymi
Riippuu aikapaljon siitä miksi sen asian toiselle kerrot. Onko oma lehmä ojassa niin sanotusti.
- Anonyymi
Se on hyvä kysymys. Haluaisinko, että minulle kerrottaisiin- kyllä haluaisin. Uskoisinko, jos se kerrottaisiin- riippuu aikaisemmista kokemuksista. Siitä, mikä on kokemukseni henkilöstä, joka kertoo, ja henkilöstä, jonka väitetään tehneen väärin. Näitä kahta seikkaa arvioisin. Hyväksyn aina totuuden, vaikka se sattuisi. Mutta tuossa tilanteessa olisi luotettava kokemukseen ja intuitioon.
- Anonyymi
Kateus se on sellanen tauti että siitä ei parane koskaan. Syö kalatkin vedestä. Sellanen motiivi usein noilla kaksnaamaisilla. Ainakin yhdellä mun tietämällä. Tekee yleensäkin itsestään numeron joka puolella. Asettuu muiden yläpuolelle ikäviä tyyppejä niitä vaan on mutta ne voi sivuuttaa. Ei tarvii edes vilkaista saati tuntea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kateus se on sellanen tauti että siitä ei parane koskaan. Syö kalatkin vedestä. Sellanen motiivi usein noilla kaksnaamaisilla. Ainakin yhdellä mun tietämällä. Tekee yleensäkin itsestään numeron joka puolella. Asettuu muiden yläpuolelle ikäviä tyyppejä niitä vaan on mutta ne voi sivuuttaa. Ei tarvii edes vilkaista saati tuntea.
Voi olla kateuskin. Tai huono itsetunto tai paha olo, jonka haluaa purkaa muihin. Jälkimmäinen on varmaan yleinen syy; katkeruus ja pettymys. Uskon, että pahan puhujalla on usein jokin täsmällinen motiivi. Kuten miellyttää kuulijaa ja liittoutua. Se kohde, jolle puhutaan kuitenkin valitaan tietoisesti. Vaihtelee varmaan tapauskohtaisesti.
- Anonyymi
Oma lehmäpä hyvinkin. Ei kaikki halua kertoa omista asioistaan kaikille. Sitten löytyy niitä tietäjiä jotka haluaa kertoa jonkun toisen asioista. Tietämättä mitään todellista yhden asian ehkä sieltä toisen täältä vetää omat johtopäätöksensä lopuista. Kuullut sellaistakin, että kun mulla on ollut vaikeaa ja postaillut luonnonhelmasta kuvia. Olenkin vääristellyt omaa elämääni, yrittänyt näyttää kuinka hyvin pyyhkii ja olen onnellinen🌞kun sitten sanoin etten levittele mun asioita niin sain vastauksen, että kyllä mun ystävät kertoo kaikki ikävät asiat somessa. No sellainenkin varmaan ruokkii tietävien kerrontaa. Tykkään kyllä kilteistä joilla pyyhkii hyvin. En tykkää hyvin pyyhkivistä jotka ilkeitä. Kaikki oikeus kritisoida "toistaan parempia".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oma lehmäpä hyvinkin. Ei kaikki halua kertoa omista asioistaan kaikille. Sitten löytyy niitä tietäjiä jotka haluaa kertoa jonkun toisen asioista. Tietämättä mitään todellista yhden asian ehkä sieltä toisen täältä vetää omat johtopäätöksensä lopuista. Kuullut sellaistakin, että kun mulla on ollut vaikeaa ja postaillut luonnonhelmasta kuvia. Olenkin vääristellyt omaa elämääni, yrittänyt näyttää kuinka hyvin pyyhkii ja olen onnellinen🌞kun sitten sanoin etten levittele mun asioita niin sain vastauksen, että kyllä mun ystävät kertoo kaikki ikävät asiat somessa. No sellainenkin varmaan ruokkii tietävien kerrontaa. Tykkään kyllä kilteistä joilla pyyhkii hyvin. En tykkää hyvin pyyhkivistä jotka ilkeitä. Kaikki oikeus kritisoida "toistaan parempia".
En tunne sinua. Tämä oli vastaus yleisesti kysymykseen.
- Anonyymi
Kaikista ihmisistä löytyy jotakin positiivista. Ei se ole mielistelyä jos sen tuo ilmi.
- Anonyymi
Ei välttämättä olekaan. Vain selän takana negatiiviset asiat ja positiiviset päin naamaa? Varmaan toimii jollakin.
- Anonyymi
Sanoisin että ryhmässä pahaenteinen kertominen totuuksista ei ole hyvä asia. Kun sitten on vaikka kaksin ja puheet ajautuu siihen niin saattaa olla vaan mielipahan purkua.
- Anonyymi
Juuri tämä. Saattaa asianosaiseen kolahtaa todella kovaa.
- Anonyymi
Kukin tietää omat asiansa ja myös vastaa niistä ihan itse. Joskus toivoo, että karma iskee ilkeään ja joutuu itse kärsimään. Useinhan niin myös käy ylpeys lankeemuksen edellä. Joitain ihmisiä pidetään ylpeinä ihan vaan jos ei halua jostain syystä jutella kaikkien kanssa. Omat syynsä kaikilla myös toisten asioiden levittäjillä. Siihenkin tarvitaan joku motiivi mihin se levittäjä sitä tarvitsee. Mun mielestä edistääkseen omaa kieroa egoaan. Ei muuhun siis ylentää itseään alentamalla muita.
- Anonyymi
Se joka itsensä ylentää —> alennetaan!
Se joka itsensä alentaa —> ylennetään! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se joka itsensä ylentää —> alennetaan!
Se joka itsensä alentaa —> ylennetään!Kuka sä olet ja miksi sä kirjoitat tällaisella palstalla?!
- Anonyymi
Mitä sanovat nämä kansakunnan oikeamieliset tästä valehtelemisesta ja mustamaalaamisesta? 🤔
- Anonyymi
Eiköhän se tässä jo edellä tullut aika hyvin ilmi. Kyllä "se joka itsensä ylentää..jne"Ei jatkoon! Ainakaan mun yksin mielummin sitten.
- Anonyymi
Mikä aloituksessa on valetta ja mustamaalaamista? Se koira älähtää, johon…?
- Anonyymi
Pahintahan se on kun sellanen tietäjä alkaa levittämään lapsesta tai nuoresta valheellista tietoa. Aikuisen vielä kestää mutta se muu anteeksiantamatonta. Paha saa palkkansa sanotaan karma is bitch.
- Anonyymi
Pahanpuhumiseta tulee huono olo!
Loukattuna sitä lähtee tuohon hommaan hyvin ajattelemattomasti🫢- Anonyymi
Mistä sä puhut? Mitä täällä sillä aikaa takahtuu kun ihminen on ”poissa”? Millaisissa asioissa ja aihealueissa sen aikana liikutaan?!
- Anonyymi
Pitäisikö se siiten sanoa omalle miehelle suoraan, että olet status paskantärkeä idiootti, jonka kanssa en halua enää olla. Olisi varmasti kivaa jatkossa.
Pahan puhuminen, eli ”paskanjauhanta” toisen selän takana muille ei mielestäni aina ole väärin… silloin kun ne asiat ovat totta. Kyllä mä tiedän ja ymmärrän, omastakin kokemuksesta, että joillekin on oikeasti äärimmäisen vaikea kritisoida heitä päin naamaa. Varsinkin, jos on luonteeltaan sellainen, että ei halua loukata ja pelkää toisen loukkaantuvan… jollekin muulle näitä ajatuksia ja tunteita tulee sitten purettua.
Mutta tuo mielistely on paha ja se yhdistettynä tuohon selän takana puhumiseen tekee ihmisestä kaksinaamaisen.
Mulla ei ole tapana yrittää mielistellä sellasia ihmisiä, joista en pidä. Sellaisten mieliksi en koita olla missään asiassa.- Anonyymi
Suurin osa näyttää olevan samoilla linjoilla eli seläntakana puhuminen ei ole ok, vaikka olisi totta. Kaksinaamaisuus on ahterista, eikä sellaisen kanssa tarvitse olla missään tekemisissä. Ja nyt katsoo nykytilannetta, niin eipä tosiaan tarvitse.
- Anonyymi
Pahan puhumisella yleensä viitataan mustamaalaamiseen, valehteluun. En oikeastaan enää tiedä miksi poissaolevien asioita pitäisi selän takana pohtia ollenkaan. En tajua sitä enää. Taisin kasvaa aikuiseksi myös henkisesti jossain välissä ihan huomaamattani.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1102338
- 661445
Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html2321218Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/971155- 111128
Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos671065Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.91962IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56959Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.175948Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸43928