Ovatko sähköautoilijat köyhiä

Anonyymi-ap

Köyhän vaikutelman antaa sähköautoilijat, jotka järjestään laskevat 100 km ajon energiakustannuksia. Vähänkin kokeneemmat autoilijat tietää, mistä kaikesta auton käytön kustannukset syntyvä mutta eivät viitsi puuttua sähköautoilijoiden lapsellisiin laskelmiin.

131

672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Veroa nyt niille että tulee samalle tasolle edes muiden kanssa. Vaikka painon mukaan. Köyhiä ovat kun eivät maksa tien kuluja tai veroa.

    • Anonyymi

      Viiden tonnin bensa-autolla 20.000km vuodessa maksaa noin 2.500 euroa.
      Viiden tonnin sähköautolla 20.000km vuodessa maksaa alle 300 euroa.


      Viidenkymmenen tonnin bensa-autolla 20.000km vuodessa maksaa noin 2.500 euroa.
      Viidenkymmene tonnin sähköautolla 20.000km vuodessa maksaa alle 300 euroa.

      Hyvin yksinkertaista matematiikkaa. Samassa hintaluokassa pääomakulut ovat samat käyttövoimasta riippumatta. Käyttökuluissa on valtava ero.

      Yksinkertaista matematiikkaa.

      • Anonyymi

        Muuten yksinkertaista, mutta viiden tonnin sähköautoja ei ole olemassakaan, tai sitten niiden akusto on entinen. Odotahan jos sähköautoja alkaisi olla enemmän, kyllä valtio keksisi niille kuluja.


      • Anonyymi

        Viiden tonnin sähköautolla ei ajeta 20000 km vuodessa ilman kalliita korjauksia. Se on nimittäin joutuvut kiertoon, kun omistaja ei halunnut sitä enää korjailla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viiden tonnin sähköautolla ei ajeta 20000 km vuodessa ilman kalliita korjauksia. Se on nimittäin joutuvut kiertoon, kun omistaja ei halunnut sitä enää korjailla

        Mitä korjattavaa on viiden tonnin sähköautossa? Huoltoja ei juurikaan ole, toisin on bensa-autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä korjattavaa on viiden tonnin sähköautossa? Huoltoja ei juurikaan ole, toisin on bensa-autossa.

        Osta halpa auto, niin tiedät.


      • Anonyymi

        Kerro, matematiikkaasi viitaten, mistä mainitsemiesi sähkärien maksut olet saanut revittyä?
        Yksistään vakuutusmaksut on omaa luokkaansa.
        Saatko ilmasen sähkön, renkaat, huollot, katsastuksen ymym?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro, matematiikkaasi viitaten, mistä mainitsemiesi sähkärien maksut olet saanut revittyä?
        Yksistään vakuutusmaksut on omaa luokkaansa.
        Saatko ilmasen sähkön, renkaat, huollot, katsastuksen ymym?

        Ei halpaan autoon mitään kaskoja oteta oli sähköauto tai ei. Sähkö on halvempaa kuin bensa/diesel. Renkaat maksavat saman molemmissa. Sähköautoja ei juurikaan tarvitse huoltaa. Katsastusmaksut ovat samat. Halpa sähköauto on siis merkittävästi fiksumpi valinta ja myös käyttökustannuksiltaan paljon edullisempi kuin halpa polttis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä korjattavaa on viiden tonnin sähköautossa? Huoltoja ei juurikaan ole, toisin on bensa-autossa.

        Viiden tonnin sähköautossa on akku jo puoliksi sökö. Ja sen korjaaminen ei ole halpaa.
        Viiden tonnin Leafiin kun hankkii kunnostetun akuston hintaan muistaakseni 4500 €, niin aika kallis vanha auto se siinä kohtaa jo on.
        Hyvin huollettu ja vähän ajettu vanhempikin polttis kykenee yleensä mihin uutenakin, mutta sähkis huononee vääjäämättä ajan myötä eikä sille voi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei halpaan autoon mitään kaskoja oteta oli sähköauto tai ei. Sähkö on halvempaa kuin bensa/diesel. Renkaat maksavat saman molemmissa. Sähköautoja ei juurikaan tarvitse huoltaa. Katsastusmaksut ovat samat. Halpa sähköauto on siis merkittävästi fiksumpi valinta ja myös käyttökustannuksiltaan paljon edullisempi kuin halpa polttis.

        ”Halpa sähköauto on siis merkittävästi fiksumpi valinta ja myös käyttökustannuksiltaan paljon edullisempi kuin halpa polttis.”

        Riippuu ihan täysin käyttötarpeesta. Ei halpa sähköauto, eli Suomen tapauksessa käytännössä vanha puolikuntoinen Leaf, riitä täyttämään läheskään kaikkien halpaa autoa tarvitsevien tarpeita. Sen sijaan vanha ja halpa polttis yleensä riittää.
        Ja kun tiedetään, että akkujen heikkeneminen loppua kohti kiihtyy, niin tuollainen esim. 7/12 kuntoinen Leaf on parin vuoden sisällä kokonaan lopussa, vaikka se nyt juuri ja juuri riittäisi päivän työmatkoihin.


    • Anonyymi

      Entp eengas kulut ja anc llö syödyt makkarat kun osotelaan kun ailataanyuu joka päivä

      Samoin jos tesla kaikion rikki aina ja aurauskulmat ei oysy ja tenkaat mene kesässä

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä kaoikoineen.


      • Anonyymi

        Oletko taas juovuksissa vai miksei kirjoituksestasi saa selvää.


    • Anonyymi

      Ovatko sähköautoilijat syntyneet tyhjästä ja eikö heillä ole lainkaan kokemuksia polttomoottoreista? Niimpä.. Uunot!

      • Anonyymi

        Sähköautoilijat ovat kuin neitseellisesti syntyneitä. Heillä ei ole kosketusta reaalielämään. He mm. Kuvittelevat, että sähköautoilu olisi ilmaista eikä heillä olisi vastuuta mm. Suomen tiestöstä eikä tieinvestoinneista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijat ovat kuin neitseellisesti syntyneitä. Heillä ei ole kosketusta reaalielämään. He mm. Kuvittelevat, että sähköautoilu olisi ilmaista eikä heillä olisi vastuuta mm. Suomen tiestöstä eikä tieinvestoinneista.

        Äiti on ostanut pojalleen sähköauton. Siksi pojalla on vain latauskuluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äiti on ostanut pojalleen sähköauton. Siksi pojalla on vain latauskuluja.

        Tyypillisellä patteripetterillä on vain vuokrattu sähköpotkulauta. Kovasti visoidaan ja laskeskellaan, vaikkei ajokorttiakaan vielä ole. Siksi ei ole haisukaaan autoilun kokonaiskustannuksista. Eikä etenkään arvonalenemasta tarvitse piitata.

        Oikeasti patteriautot ovat valtaosin työsuhdeautoja. Kuka hullu nyt omaksi ostaa 50 000...100 000 € vehjettä, jonka arvo laskee kauheaa kyytiä?

        Kun ottaa ison ja tehokkaalla polttomoottorilla varustetun auton sijaan ison ja vieläkin painavamman auton, jossa on tehokas polttomoottori, saa malliston tehokkaimman ja parhaiten varustetun mallin pienitehoisimman karvalikin hinnalla, kunhan se tehomalli on rkeisteröity sähköautoksi.

        Polttomoottoriauton saa rekisteröityä sähköautoksi, kun polttomoottorin rinnalle laitetaan 11 kWh akku ja pieni sähkömoottori, joiden turvin voi kesäkelisäs kihnuttaa 40 km.

        Tällaiset autot ovat paperilla vähäpäästöisiä (40 g/km), mutta tupruttavat todellisuudessa 140 g/km.

        Ja petterit julistaa, miten näiden myötä polttomoottorit katoaa parissa vuodessa ;-D

        Todellisuudessa sähköistyksellä on saatu vain 600 kg lisää massaa autoihin, muttei vähennystä päästöihin. Ovathan patterisuristimet osoittautuneet niin kalliiksi korjata, että ne romutetaan pienenkin kolhun seurauksena. Ja maailma pelastuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillisellä patteripetterillä on vain vuokrattu sähköpotkulauta. Kovasti visoidaan ja laskeskellaan, vaikkei ajokorttiakaan vielä ole. Siksi ei ole haisukaaan autoilun kokonaiskustannuksista. Eikä etenkään arvonalenemasta tarvitse piitata.

        Oikeasti patteriautot ovat valtaosin työsuhdeautoja. Kuka hullu nyt omaksi ostaa 50 000...100 000 € vehjettä, jonka arvo laskee kauheaa kyytiä?

        Kun ottaa ison ja tehokkaalla polttomoottorilla varustetun auton sijaan ison ja vieläkin painavamman auton, jossa on tehokas polttomoottori, saa malliston tehokkaimman ja parhaiten varustetun mallin pienitehoisimman karvalikin hinnalla, kunhan se tehomalli on rkeisteröity sähköautoksi.

        Polttomoottoriauton saa rekisteröityä sähköautoksi, kun polttomoottorin rinnalle laitetaan 11 kWh akku ja pieni sähkömoottori, joiden turvin voi kesäkelisäs kihnuttaa 40 km.

        Tällaiset autot ovat paperilla vähäpäästöisiä (40 g/km), mutta tupruttavat todellisuudessa 140 g/km.

        Ja petterit julistaa, miten näiden myötä polttomoottorit katoaa parissa vuodessa ;-D

        Todellisuudessa sähköistyksellä on saatu vain 600 kg lisää massaa autoihin, muttei vähennystä päästöihin. Ovathan patterisuristimet osoittautuneet niin kalliiksi korjata, että ne romutetaan pienenkin kolhun seurauksena. Ja maailma pelastuu?

        Miksi sähköautoja pitää kehua vaikkei kehuttavaa olisi? Rakennetaanko vihreää siirtymää valehtelun avulla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sähköautoja pitää kehua vaikkei kehuttavaa olisi? Rakennetaanko vihreää siirtymää valehtelun avulla?

        Rakennetaan. Patteriuskovainen valehtelee AINA kun suunsa avaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sähköautoja pitää kehua vaikkei kehuttavaa olisi? Rakennetaanko vihreää siirtymää valehtelun avulla?

        Miksi polttomoottoriautoa pitä kehua vaikka jokainen litra tuhoaa maapalloa pysyvästi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi polttomoottoriautoa pitä kehua vaikka jokainen litra tuhoaa maapalloa pysyvästi?

        Koska patteriautojen myyntilukuja kaunistellaan laskemalla patteriautoiksi myös kerkakulutusta edustavat n. 2 tonnin painoiset lataushybridit, joiden keskimääräinen CO2 päästö on 140 g/km.

        Samaan lukemaan pääsisi myös ihan perinteisellä tekniikalla, kun tyydyttäisiin hieman pienempään ja paljon kevyempään autoon. Ennen pattiruhullutusta perus perhekippo painoi 1300-1400 kg ja saa tällaisia edelleen kaupasta.

        Eikä täyssähköautojenkaan kassa hyvin mene. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta massat 2 tonnista ylöspäin. Ja korjaukset niin kalliita, että usein on helpointa ja halvinta romuttaa pienenkin kolhun saanut auto. Kertakäyttökulttuuria parhaimmillaan ja luonnonvarojahan näihin kuluu, kun tyypillinen 2,2 tonnin massa ei ole halpaa ja helposti kierrätettävää terästä, vaan siellä on reilusti mm. kuparia ja harvinaisia maametalleja (600 kg akku + sähkömoottori mahd. kestomagneetteineen).

        Lopputulema sähköhömpötyksestä on ollut +/- Parantuneen energiatehokkuuden hyödyn on syönyt autojen hurjasti kasvanut koko ja massa. Eikä sähköistyminen etene haavailtuun tahtiin. Siinäkin taustalla tämä hurja massa. Ei ole pieniä ja kohtuuhintaisia autoja - niiden valmistus ei kannata. Hinnat alkavat jostain 40 tonnin kieppeiltä, mutta näissä vielä paljon puutteita (ei akun lämmitystä yms) ja kaikenlaista halpuutusta piisaa, joten kelvolliset vasta jossain 50-70 k€ hinnoissa.

        Polttomoottoriautoja jo 20 tonnilla (pikkuautot) ja tarjontaa on jo ihan mukavasti 30-40 k€ hintaluokassa.

        Patteriautojen kanssa laitettiin kaikki pelilmerkit hevoselle, joka ei voittanut. Autoliikenteen päästöjen suhteen ainoa tähän mennessä toimnut keino on ollut polttoaineen vaihto - käytännössä se, että osa bensasta on korvattu bioetanollilla. Tehty jo 2008, mutta biopolttoaineiden osuutta olisi voitu kasvattaa paljon voimallisemmin, jos tahtoa olisi ollut. Ei ollut ja nyt ollaan tilanteessa, jossa rahaa palaa, mutta tulosta ei synny.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska patteriautojen myyntilukuja kaunistellaan laskemalla patteriautoiksi myös kerkakulutusta edustavat n. 2 tonnin painoiset lataushybridit, joiden keskimääräinen CO2 päästö on 140 g/km.

        Samaan lukemaan pääsisi myös ihan perinteisellä tekniikalla, kun tyydyttäisiin hieman pienempään ja paljon kevyempään autoon. Ennen pattiruhullutusta perus perhekippo painoi 1300-1400 kg ja saa tällaisia edelleen kaupasta.

        Eikä täyssähköautojenkaan kassa hyvin mene. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta massat 2 tonnista ylöspäin. Ja korjaukset niin kalliita, että usein on helpointa ja halvinta romuttaa pienenkin kolhun saanut auto. Kertakäyttökulttuuria parhaimmillaan ja luonnonvarojahan näihin kuluu, kun tyypillinen 2,2 tonnin massa ei ole halpaa ja helposti kierrätettävää terästä, vaan siellä on reilusti mm. kuparia ja harvinaisia maametalleja (600 kg akku sähkömoottori mahd. kestomagneetteineen).

        Lopputulema sähköhömpötyksestä on ollut /- Parantuneen energiatehokkuuden hyödyn on syönyt autojen hurjasti kasvanut koko ja massa. Eikä sähköistyminen etene haavailtuun tahtiin. Siinäkin taustalla tämä hurja massa. Ei ole pieniä ja kohtuuhintaisia autoja - niiden valmistus ei kannata. Hinnat alkavat jostain 40 tonnin kieppeiltä, mutta näissä vielä paljon puutteita (ei akun lämmitystä yms) ja kaikenlaista halpuutusta piisaa, joten kelvolliset vasta jossain 50-70 k€ hinnoissa.

        Polttomoottoriautoja jo 20 tonnilla (pikkuautot) ja tarjontaa on jo ihan mukavasti 30-40 k€ hintaluokassa.

        Patteriautojen kanssa laitettiin kaikki pelilmerkit hevoselle, joka ei voittanut. Autoliikenteen päästöjen suhteen ainoa tähän mennessä toimnut keino on ollut polttoaineen vaihto - käytännössä se, että osa bensasta on korvattu bioetanollilla. Tehty jo 2008, mutta biopolttoaineiden osuutta olisi voitu kasvattaa paljon voimallisemmin, jos tahtoa olisi ollut. Ei ollut ja nyt ollaan tilanteessa, jossa rahaa palaa, mutta tulosta ei synny.

        Ja kun meillä on rajallinen määrä rahaa ja resursseja (akkumineraalit mukaan luettuina), olsi aiheellista kohdistaa toimet sinne, missä saadaan suurin hyöty. Tai nopein vaikutus.

        Eipä ole näkynyt laskelmia esim. siitä, päästäisiinkö parempaan tulokseet sähköistämällä työkoneet autojen sijaan tai keskittymällä teollisuuden, etenkin terästeollisuuden päästöihin.

        Autoista on tehty syntipukki ja montaa asiaa, kuten lentoliikenteen päästöjä, katsotaan läpi sormien. Vaikka yhden kaukolomareissun CO2 päästöt ovat yhtä suuret kuin perusjantterin koko vuoden autoilun päästöt! Vihervasemmiston mukaan hupimatkailu on välttämätöntä, mutta autoilu aina tarpeetonta.

        Sähköautojen kohdalla voidaan perustellusti puhua uskonnosta. Uskovaiset kulkee laput silmillä ja julistaa, miten muiden kuuluu elää. Valehtelu on sallittua ja siihen turvaudutaankin koko ajan. Onhan tarkoitus hyvä, vääräuskoisten käännyttäminen.

        Faktat saa sivuuttaa. Esim. Suomessa Ilmastopaneelin laskuria on peukaloitu niin, että kaasuauto saadaan näyttämään huonommalta vaihtoehdolta kuin sähköauto. Tätä varten biokaasulle on lisätty huikeat CO2 päästöt valmistuksesta, vaikka määritelmän mukaisesti se on päästötön.

        Jos valmistuksen päästöjä lasketaan, pitäisi sähköautojenkin päästöihin laskea CO2 päästöt tuulivoimaloiden rakentamisesta (huom käyttöikä vain 20 vuotta), VO2 ja metaanipäästöt vesivoimaloiden patoaltaista, ydinvoimaloiden rakentamisen ja polttoaineentuotannon päästöt... muttei lasketa, koska tilastojen vääristely on ihan OK sähköautouskonnossa.

        Edelleen siis lasketaan, että autoliikenteen päästöt tippuu 50 %, kun saadaan 2030 mennessä liikenteeseen 700 000 sähköautoa (25 % autokannasta), joista suurin osa on lataushybridejä, jotka paperilla tupruttaa 40 g/km ja todellisuudessa 140 g/km.

        Todellisuudessa sähköistymisellä ei ole saatu autoliikenteen päästöjä laskemaan, mutta uskovaiset eivät anna tosiasioiden häiritä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska patteriautojen myyntilukuja kaunistellaan laskemalla patteriautoiksi myös kerkakulutusta edustavat n. 2 tonnin painoiset lataushybridit, joiden keskimääräinen CO2 päästö on 140 g/km.

        Samaan lukemaan pääsisi myös ihan perinteisellä tekniikalla, kun tyydyttäisiin hieman pienempään ja paljon kevyempään autoon. Ennen pattiruhullutusta perus perhekippo painoi 1300-1400 kg ja saa tällaisia edelleen kaupasta.

        Eikä täyssähköautojenkaan kassa hyvin mene. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta massat 2 tonnista ylöspäin. Ja korjaukset niin kalliita, että usein on helpointa ja halvinta romuttaa pienenkin kolhun saanut auto. Kertakäyttökulttuuria parhaimmillaan ja luonnonvarojahan näihin kuluu, kun tyypillinen 2,2 tonnin massa ei ole halpaa ja helposti kierrätettävää terästä, vaan siellä on reilusti mm. kuparia ja harvinaisia maametalleja (600 kg akku sähkömoottori mahd. kestomagneetteineen).

        Lopputulema sähköhömpötyksestä on ollut /- Parantuneen energiatehokkuuden hyödyn on syönyt autojen hurjasti kasvanut koko ja massa. Eikä sähköistyminen etene haavailtuun tahtiin. Siinäkin taustalla tämä hurja massa. Ei ole pieniä ja kohtuuhintaisia autoja - niiden valmistus ei kannata. Hinnat alkavat jostain 40 tonnin kieppeiltä, mutta näissä vielä paljon puutteita (ei akun lämmitystä yms) ja kaikenlaista halpuutusta piisaa, joten kelvolliset vasta jossain 50-70 k€ hinnoissa.

        Polttomoottoriautoja jo 20 tonnilla (pikkuautot) ja tarjontaa on jo ihan mukavasti 30-40 k€ hintaluokassa.

        Patteriautojen kanssa laitettiin kaikki pelilmerkit hevoselle, joka ei voittanut. Autoliikenteen päästöjen suhteen ainoa tähän mennessä toimnut keino on ollut polttoaineen vaihto - käytännössä se, että osa bensasta on korvattu bioetanollilla. Tehty jo 2008, mutta biopolttoaineiden osuutta olisi voitu kasvattaa paljon voimallisemmin, jos tahtoa olisi ollut. Ei ollut ja nyt ollaan tilanteessa, jossa rahaa palaa, mutta tulosta ei synny.

        Minullakin on vielä tuollainen ladattava polttisauto, mutta ei kauaa. Seuraavaa ei tarvitse tankata. Päästöillä ei ole niinkään väliä, mutta veroilla on. Valitsen vähemmän verotetun pienillä käyttökuluilla, vaikka hankintahinta olisikin hieman kalliimpi. Siis kokonaistaloudellisesti edullisempi. Tonnin pommit jätän niitä kaipaaville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin on vielä tuollainen ladattava polttisauto, mutta ei kauaa. Seuraavaa ei tarvitse tankata. Päästöillä ei ole niinkään väliä, mutta veroilla on. Valitsen vähemmän verotetun pienillä käyttökuluilla, vaikka hankintahinta olisikin hieman kalliimpi. Siis kokonaistaloudellisesti edullisempi. Tonnin pommit jätän niitä kaipaaville.

        Onhan tuo sähkö ihanan edullista. Tämän hetken hinta on -0,17 senttiä/kWh. Toki verot ja siirtomaksut jäävät, mutta itse energian käytöstä maksetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sähköautoja pitää kehua vaikkei kehuttavaa olisi? Rakennetaanko vihreää siirtymää valehtelun avulla?

        Kyllä. Vastako huomasit?


    • Anonyymi

      KAIKKI RAHAT MENEE VEROIHIN.

      97 % muista maista verottaa vähemmän !

      Syy on demareissa.

      Perkeleen kusipäät !

      • Anonyymi

        Sähköauto on niin kuulemma vihreä, ettei sitä veroteta niinkuin polttareita. Tämäkin on sitä vihreän siirtymän valheellisuutta. Taitaa olla demaripolitiikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto on niin kuulemma vihreä, ettei sitä veroteta niinkuin polttareita. Tämäkin on sitä vihreän siirtymän valheellisuutta. Taitaa olla demaripolitiikkaa.

        Sähköautoja verotetaan, kuten muitakin päästöperustaisesti. Lisäksi käyttövoimaverolla, koska se ei läytä bensiiniä .


      • Anonyymi

        Pyydä Orpoa keventämään sinun veroja .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto on niin kuulemma vihreä, ettei sitä veroteta niinkuin polttareita. Tämäkin on sitä vihreän siirtymän valheellisuutta. Taitaa olla demaripolitiikkaa.

        Mutta katsotaanpa vain, kun minä joskus saan hankituksi sähköauton, niin taatusti aletaan verottaa rankasti sitäkin. Monenlaista etua on sähköautoilta jo poistunutkin.


    • Anonyymi

      Se nyt on vaan köyhän osa katsoa sivusta, kun maailma kehittyy.
      Jonain päivänä köyhäkin saa sen sähköauton ostettua, kuten aikanaan kännykän.

      Se vaan ottaa hetken kun vauraammat saa kehitettyä tekniikan sille tasolle, että hinnat saadaan alemmas.

      Kärsivällisyyttä, on ne kohta teidänkin ostettavissa.

      • Anonyymi

        Tulevaisuus autojen osalta näyttää vähemmän houkuttelevalta. Onko pakko ostaa auto, josta ei pidä alkuunkaan. Range on surkea jo uudella sähköautolla ja se vaan huononee vuosi vuodelta. Lopputulemana on miinusarvoinen sähköauto, kun vastaavan polttarin kunto ja arvo samassa vaiheessa on vielä hyvällä tasolla.


      • Anonyymi

        Ei ole. Sähköautosta ei koskaan tule samanlaista koko kansan kulkinetta kuin polttomoottoriauto on nyt. Siitä pitää akkujen korkea hinta ja rajallinen käyttöikä huolen. Toimivia halpiksia ei koskaan tule käytettyjen markkinoille sähköisinä. Siksi Suomen autokannan keski-ikä edelleen kasvaa ja halvimpien liikennekelpoisten polttisten hinnat ovat itseasiassa nousseet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Sähköautosta ei koskaan tule samanlaista koko kansan kulkinetta kuin polttomoottoriauto on nyt. Siitä pitää akkujen korkea hinta ja rajallinen käyttöikä huolen. Toimivia halpiksia ei koskaan tule käytettyjen markkinoille sähköisinä. Siksi Suomen autokannan keski-ikä edelleen kasvaa ja halvimpien liikennekelpoisten polttisten hinnat ovat itseasiassa nousseet.

        " Siitä pitää akkujen korkea hinta ja rajallinen käyttöikä huolen. "

        No entäs jos akkuongelma saadaan hoidettua?

        Onhan näitä vuosikymmenien kehitysketjuja, sininen led, aurinkopanelit, mikroaaltouunit ym ym


    • Anonyymi

      Tästäkin viestiketjusta jälleen näkee, kuinka köyhää ja
      vähä-älyistä sakkia nämä patteritollot oikeasti ovat.



      PATTERIPELLET HOITOON

      • Anonyymi

        Miksi sähköautoilijat ovat mielestään parempaa kansanosaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sähköautoilijat ovat mielestään parempaa kansanosaa?

        No ovathan he parempaa kansanosaa, koska heillä on varaa ostaa kallis sähköauto.


    • Anonyymi

      Se nyt on vaan tyhmää maksaa liikaa.
      Kun voi ostaa sähköauton jolla sadan kilsan ajaminen maksaa alle kaksi euroa niin miksi ostaa polttis jolla saman matkan ajaminen maksaa 12-14 euroa?

      Toki jos ajaa vanhoilla katiskpilla niin sen hintaluokan käytettyjä sähköautoja ei ole paljoa tarjolla.
      Mutta kun on ostamassa uutta tai uudehkoa autoa niin mitä järkeä on tuhlata rahaa polttiksiin? Ei niistä saa mitään vaihdossa tästä eteenpäin.

    • Anonyymi

      Ei mene kauaa kun sun lapsi tule kysymään sinulta. "Naapurin vaari sanoi että sen auto pitää viedä öljynvaihtoon ja siihen pitää vaihtaa kaiken maailman muitakin osia. Suodattamia, tulppia, hihnoja ja kaikkea muuta. Oli hyvin onnettoman näköinen. Sanoi että taas vanhaa miestä kupataan. Miksi naapurin vaaria kupataan polttis-auton takia?
      Kun meidän sähköautolla vaan ajetaan. Ei tarvitse käydä kuppaajalla.
      Eikö ole epäreilua että vanhaa miestä kupataan?"

      • Anonyymi

        Sähköautoilijat taitavat olla yhteiskuntamme kuppaajia. Ei vastuuta mistään! Kaikki edut pitää saada mutta Suomi velkaantuu enemmän ja enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijat taitavat olla yhteiskuntamme kuppaajia. Ei vastuuta mistään! Kaikki edut pitää saada mutta Suomi velkaantuu enemmän ja enemmän.

        En kyllä aio maksaa jatkossakaan polttikseen sikakallita huotokuluja. Mitä hyötyä Suomelle oli ostaa Motonetistä kallista öljyjä, tulppia ja suodattimia? Kaikki ovat tuontitavaraa.
        Samoin kuin kaikki bensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä aio maksaa jatkossakaan polttikseen sikakallita huotokuluja. Mitä hyötyä Suomelle oli ostaa Motonetistä kallista öljyjä, tulppia ja suodattimia? Kaikki ovat tuontitavaraa.
        Samoin kuin kaikki bensa.

        Ai sull on Suomessa valmistettu sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai sull on Suomessa valmistettu sähköauto.

        Ei mulla ole Suomessa valmistettua sähköautoja mutta eipä sulla ole Suomessa valmistettua poltistakaan. Tasapeli sen suhteen.

        Polttis tarvitsee koko käyttöikänsä koko ajan tuontitavaraa eli bensaa ja mainittuja huollossa tarvittavia osia. Iso raha ulkomaille ja riesa jätteistä meille kaikille. Ajattele pelkästään sitä jäteöljyn määrää moottorista ja vaihteistosta.
        Sähkö tuotetaan Suomessa ydinvoimalla, tuulella vedellä jne. Lisäksi sähköauto ei vaadi noita jäteöljyhommia lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mulla ole Suomessa valmistettua sähköautoja mutta eipä sulla ole Suomessa valmistettua poltistakaan. Tasapeli sen suhteen.

        Polttis tarvitsee koko käyttöikänsä koko ajan tuontitavaraa eli bensaa ja mainittuja huollossa tarvittavia osia. Iso raha ulkomaille ja riesa jätteistä meille kaikille. Ajattele pelkästään sitä jäteöljyn määrää moottorista ja vaihteistosta.
        Sähkö tuotetaan Suomessa ydinvoimalla, tuulella vedellä jne. Lisäksi sähköauto ei vaadi noita jäteöljyhommia lainkaan.

        Kyllä Teslaankin pitää vaihtaa drive unitin öljyt 100 tkm/ 3 vuoden välein. Tosin X-mallin etupäähän se ei onnistu irrottamatta akkua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Teslaankin pitää vaihtaa drive unitin öljyt 100 tkm/ 3 vuoden välein. Tosin X-mallin etupäähän se ei onnistu irrottamatta akkua!

        Sähköautoilijat ovat onnellisen vahingoniloisia, jos onnistuvat tappamaan elinkeinoja Suomesta. Lisäksi heillä tuntuu olevan pelkästään omaan napaan suuntautunut elämännäkemys. Sähköautoilijat eivät pysty saamaan aikaseksi lapsiperhettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijat ovat onnellisen vahingoniloisia, jos onnistuvat tappamaan elinkeinoja Suomesta. Lisäksi heillä tuntuu olevan pelkästään omaan napaan suuntautunut elämännäkemys. Sähköautoilijat eivät pysty saamaan aikaseksi lapsiperhettä.

        Asia on juuri päinvastoin. Kun auto liikkuu Suomessa tuotetulla sähköllä niin se luo vaurautta ja työtä Suomeen. Voimaloiden rakentaminen ja pyörittäminen Suomessa on paljon parempi vaihtoehto kuin olla öljyntuottajamaiden sätkynukkena ja rahastettavana.
        Uusiutuvat energialähteet ja ydinvoimalat antavat Suomelle turvaa myös kriisiaikoina kun öljyä ja kaasua käytetään aseena ja kiristys keinona

        Putinkin kuvitteli että hänellä on kuristusote Euroopasta kun hänellä on fossiilivaroja. Ilman Venäjän fossiilivaroja koko sotaa ei edes olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on juuri päinvastoin. Kun auto liikkuu Suomessa tuotetulla sähköllä niin se luo vaurautta ja työtä Suomeen. Voimaloiden rakentaminen ja pyörittäminen Suomessa on paljon parempi vaihtoehto kuin olla öljyntuottajamaiden sätkynukkena ja rahastettavana.
        Uusiutuvat energialähteet ja ydinvoimalat antavat Suomelle turvaa myös kriisiaikoina kun öljyä ja kaasua käytetään aseena ja kiristys keinona

        Putinkin kuvitteli että hänellä on kuristusote Euroopasta kun hänellä on fossiilivaroja. Ilman Venäjän fossiilivaroja koko sotaa ei edes olisi.

        Kun Suomeen ostetaan kiinassa valmistettu korjauskelvoton patteriloota, niin siinä tulee takkiin monella tapaa

        - rahaa kilahtaa Putinin liittolaisen kassaan

        - EU autoteollisuus kärsii, Kiina subventoi patteriautojen valmistusta voidakseen myydä niitä EU ja USA markkinoille alle valmistuskustannusten voidakseen tappaa kilpailijat (siis kauppasota ja/tai sota kummunismi vs. kapitalismi kyseessä)

        - patteriautojen keskihinta noin 50 k€, kun uutena myytyjen polttomoottoriautojen keskihinta on ollut 30 k€ ja käytettyjen 14 k€, patteriautot siis haitallisia kauppataseenkin kannalta

        - patteriautojen keskimääräinen käyttöikä taitaa olla paljon lyhyempi kuin polttomoottoriautojen 21 vuotta, koska korjaukset ovat kalliita tai jopa mahdottomia ja auto romutetaan pienenkin kolhun seurauksena

        https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/c8816c3f-4dcf-4959-afce-e06d1a214a90

        Paljon fiksumpaa olisi ollut panostaa ensin biopolttoaineisiin ja niiden perään synteettisiin polttoaineisiin. Polttoaineen vaihto sujuu muutamassa vuodessa vs. autokannan päivitys, mihin menee pari vuosikymmentä. Biopolttoaineilla, lähinnä etanolin lisäämisellä bensaan saatiin autoliikenteen päästöjen "väistämätön" kasvu taitettua hyvin hitaaseen laskuun jo 2008. Patterisuristimiin syydetyillä miljoonilla ei ole ollut havaittavaa vaikutusta yhtään missään! Hyödyt on syönyt autojen koon ja erityisesti massan hurja kasvu. Onhan sähköauotot noin 600 kg painavampia.

        Etenkin synteettisten polttoaineiden valmistuksesta voisi avautua myös vientituote. Kun ei patteriuskovaisten pilvilinnat ovat romahtaneet kaikkialla maailmassa eikä pitkänmatkan rahti-, laiva- ja lentoliikenteeseen ole pattereita tulossa aikoihin. Eikä lyhyemmillekään matkoille ihan pian, esim patterikäyttäisiä kuorma-autoja ei montaa maassamme ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Suomeen ostetaan kiinassa valmistettu korjauskelvoton patteriloota, niin siinä tulee takkiin monella tapaa

        - rahaa kilahtaa Putinin liittolaisen kassaan

        - EU autoteollisuus kärsii, Kiina subventoi patteriautojen valmistusta voidakseen myydä niitä EU ja USA markkinoille alle valmistuskustannusten voidakseen tappaa kilpailijat (siis kauppasota ja/tai sota kummunismi vs. kapitalismi kyseessä)

        - patteriautojen keskihinta noin 50 k€, kun uutena myytyjen polttomoottoriautojen keskihinta on ollut 30 k€ ja käytettyjen 14 k€, patteriautot siis haitallisia kauppataseenkin kannalta

        - patteriautojen keskimääräinen käyttöikä taitaa olla paljon lyhyempi kuin polttomoottoriautojen 21 vuotta, koska korjaukset ovat kalliita tai jopa mahdottomia ja auto romutetaan pienenkin kolhun seurauksena

        https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/c8816c3f-4dcf-4959-afce-e06d1a214a90

        Paljon fiksumpaa olisi ollut panostaa ensin biopolttoaineisiin ja niiden perään synteettisiin polttoaineisiin. Polttoaineen vaihto sujuu muutamassa vuodessa vs. autokannan päivitys, mihin menee pari vuosikymmentä. Biopolttoaineilla, lähinnä etanolin lisäämisellä bensaan saatiin autoliikenteen päästöjen "väistämätön" kasvu taitettua hyvin hitaaseen laskuun jo 2008. Patterisuristimiin syydetyillä miljoonilla ei ole ollut havaittavaa vaikutusta yhtään missään! Hyödyt on syönyt autojen koon ja erityisesti massan hurja kasvu. Onhan sähköauotot noin 600 kg painavampia.

        Etenkin synteettisten polttoaineiden valmistuksesta voisi avautua myös vientituote. Kun ei patteriuskovaisten pilvilinnat ovat romahtaneet kaikkialla maailmassa eikä pitkänmatkan rahti-, laiva- ja lentoliikenteeseen ole pattereita tulossa aikoihin. Eikä lyhyemmillekään matkoille ihan pian, esim patterikäyttäisiä kuorma-autoja ei montaa maassamme ole.

        Ajan Saksassa tehdyllä sähköautolla. Moni ajaa Kiinassa tehdyllä polttiksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Teslaankin pitää vaihtaa drive unitin öljyt 100 tkm/ 3 vuoden välein. Tosin X-mallin etupäähän se ei onnistu irrottamatta akkua!

        Justiinsa jossain lehtiartikkelissa joku patteriuskovainen julisti, ettei patteriautoissa ole mitään huollettavaa, kun on vain sähkömoottori. Tosin se sähkömoottori saattaa olla nestejäähdytteinen ja sen perässä on alennusvaihde, jonne se jäähdytysneste saattaa lurahtaa, kun joku tiiviste prakaa.

        Voipi myös laakerit pettää tai tulla jotain muuta vikaa, kuten kävi TM koeajossa olleelle sarjahybridille, jonka moottori lähti tehtaalle purettavaksi.

        Myös alustan palikoita saattaa reilun 2 tonnin massan vuoksi mennä kuin näkkileipää, ruosteenkesto etenkin uusien kinkkimerkkien kohdalla täysi mysteeri, rangaskulut ovat kalliit suuren massan ja eksoottisempien kokojen vuoksi + etenkin 2-vetoisissa saattaa sudittelukin syödä niitä.

        Lumivallin tai pienenkin pohjakosketuksen seurauksena syntynyt peukalon pään kokoinen painuma pohjassa tai helmakotelossa on hylkäysperuste. Pohjalevyn uusiminen ja akuston tarkastus voi maksaa pitkälti yli kymppitonnin ja korjauskulut sen päälle. Eikä kaikkia edes voida korjata, kun ei ole ohjeita eikä varaosia (uudet kinkkimerkit). Joten se peukalon pään kokoinen painauma -> auto lunastetaan ja romutetaan.

        Patteriautot edustavatkin sekä kerskakulutus- että kertakäyttökulttuuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Teslaankin pitää vaihtaa drive unitin öljyt 100 tkm/ 3 vuoden välein. Tosin X-mallin etupäähän se ei onnistu irrottamatta akkua!

        Siinähäb se akku on näkyvillä, kun nostaa pois etutavaratilan muovikaukalon, joka on muutamalla ruuvilla kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijat taitavat olla yhteiskuntamme kuppaajia. Ei vastuuta mistään! Kaikki edut pitää saada mutta Suomi velkaantuu enemmän ja enemmän.

        Ei me olla. Ei me kupata yhteiskuntaa, vaan autoilevaa kansanosaa. Ostin 6300€ maksavat aurinkopaneelit pari vuotta sitten, tilasin EU alueelta, että sain ne ALV vapaasti yksityishenkilönä. Firman lataussähkö menee luonnollisesti yhtiön vähennyksiin ja kakkosautoa ladataan joko auringolla tai pörssisähköllä. Yrityksen nimiin voi hankkia myös sähköauton, ALV vähennyskelpoinen. Ei se ole verojen kiertoa, vaan verosuunnittelua. Tulee niitä polttoainelaskujakin, mutta ne maksaa asiakkaat ja ALV:t saa vähentää......,että sellaista se loisiminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mulla ole Suomessa valmistettua sähköautoja mutta eipä sulla ole Suomessa valmistettua poltistakaan. Tasapeli sen suhteen.

        Polttis tarvitsee koko käyttöikänsä koko ajan tuontitavaraa eli bensaa ja mainittuja huollossa tarvittavia osia. Iso raha ulkomaille ja riesa jätteistä meille kaikille. Ajattele pelkästään sitä jäteöljyn määrää moottorista ja vaihteistosta.
        Sähkö tuotetaan Suomessa ydinvoimalla, tuulella vedellä jne. Lisäksi sähköauto ei vaadi noita jäteöljyhommia lainkaan.

        Etkö tiedä , että Suomessa on autotehdas ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinähäb se akku on näkyvillä, kun nostaa pois etutavaratilan muovikaukalon, joka on muutamalla ruuvilla kiinni.

        Ei se akku vielä irti ole vaikka muovikaukalon näppärästi sait irti .


    • Anonyymi

      Sähköauto on todella hyvä ja kätevä, vaikka ei miettis mitään vihreitä siirtymiä. Tyytyväinen sähkiksen omistaja. Köyhät ja kateelliset ajakoon niillä bensa rotteloillaan.

      • Anonyymi

        Tosi hölmöjä nuo patteriautoilijat. Haluavat halkaista yhteiskuntamme köyhiin ja varakkaisiin sähköautojen avulla. Aika äärioikeistolaista ajattelua vaikka sähköauton piti olla vihreä tuote.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi hölmöjä nuo patteriautoilijat. Haluavat halkaista yhteiskuntamme köyhiin ja varakkaisiin sähköautojen avulla. Aika äärioikeistolaista ajattelua vaikka sähköauton piti olla vihreä tuote.

        Kyllä se kahtiajako mene akselilla uusia autoja ostavat vs vanhoilla katiskoilla ajavat.
        Käyttövoimalla ei ole merkitystä asiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se kahtiajako mene akselilla uusia autoja ostavat vs vanhoilla katiskoilla ajavat.
        Käyttövoimalla ei ole merkitystä asiassa.

        Käyttövoimalla on merkitystä asiassa sikäli, että ne vanhat katiskat ovat polttiksia nyt ja tulevaisuudessa.
        Sähkikset ei pysy kunnossa niin pitkään että niistä tulisi sellaisia.


    • Anonyymi

      Avaajan logiikka on melkoinen.
      Sähköautot ovat kalliita ja siksi ne ei ole köyhille.
      Bensankulutus keskustelu on ollut monille tärkeintä ja siitä väännettiin ja kiisteltiin, mutta nyt ollaan keksitty vielä typerämpi väittelyn asia asian tiimoilta, eli sähköautolla maksavat kilometrit.

      • Anonyymi

        Bensankulutuksen erot autojen välillä on joitain desejä eli rahassa mitattuna pikkupennosia.

        Sen sijaan kun sähköautolla 20.000km vuodessa maksaa vain 400 euroa ja bensalla vuosikulut on 2.500 euroa niin asialla on aivan eri painoarvo.

        Asia korostuu entisestään nyt kun kymppitonnilla alkaa saamaan kelpo sähköautoja käytettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensankulutuksen erot autojen välillä on joitain desejä eli rahassa mitattuna pikkupennosia.

        Sen sijaan kun sähköautolla 20.000km vuodessa maksaa vain 400 euroa ja bensalla vuosikulut on 2.500 euroa niin asialla on aivan eri painoarvo.

        Asia korostuu entisestään nyt kun kymppitonnilla alkaa saamaan kelpo sähköautoja käytettynä.

        Patteriautot ovat kalliita omistaa ja täynnä lastentauteja. Joten ei ole ihme, että uskovaisten on joka käänteessä pakko turvautua valehteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensankulutuksen erot autojen välillä on joitain desejä eli rahassa mitattuna pikkupennosia.

        Sen sijaan kun sähköautolla 20.000km vuodessa maksaa vain 400 euroa ja bensalla vuosikulut on 2.500 euroa niin asialla on aivan eri painoarvo.

        Asia korostuu entisestään nyt kun kymppitonnilla alkaa saamaan kelpo sähköautoja käytettynä.

        Sähköauton pelkällä 2 kk arvonalenemalla saan vuoden bensat autoon. Lisäksi sähköauton hinnan verran tililläni tuottaa nykyisellä korkotasolla 2000€ vuodessa, mikä on tuplasti vuoden bensalulut.


    • Anonyymi

      Rikkaat ovat rikkaita, koska osaavat rikastua.
      Siihen kuuluu rahan tekemisen lisäksi kulujen hallinta, ja sitähän käyttövoimakuluissa säästettäessä tapahtuu.

      Rikas ei sijoita sataa tonnia pääomaa arvonsa menettävään autoon, vaan sijoittaa sen jonnekin missä se oikeasti tuottaa lisää rahaa. Sillä lisärahalla voi sitten maksella vaikka leasingmaksuja, eikä tarvitse huolehtia auton arvon alenemisesta.

      Joku ostaa toki sähköauton ihan omaksikin. Suomessa ihan hinnoista johtuen köyhät ei kerää siihen tarvittavia rahoja, eli varakas on oltava silloinkin,

      Eli vastaus aloittajan kysymykseen: eivät ole köyhiä, vaan keskivertoa varakkaampia.

      • Anonyymi

        Sähköautoilijoilla on ainakin hengen köyhyyttä. Suomalaiset tarvitsevat autoja ihan todenteolla ja autoja tarvitsee koko yhteiskunta, jotta hommat toimisi. On siis kysymys siitä, miten Suomi toimii, jotta kansalaiset voisivat autoilla. Ei ole kysymys siitä, että miten Suomi toimii, jotta kansalaiset voisivat sähköautoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijoilla on ainakin hengen köyhyyttä. Suomalaiset tarvitsevat autoja ihan todenteolla ja autoja tarvitsee koko yhteiskunta, jotta hommat toimisi. On siis kysymys siitä, miten Suomi toimii, jotta kansalaiset voisivat autoilla. Ei ole kysymys siitä, että miten Suomi toimii, jotta kansalaiset voisivat sähköautoilla.

        Olet oikeassa. Sähköautoilija mitoittaa elämänsä sähköauton tarpeiden mukaan. Polttariautoilijalle mitoittaa elämänsä perheen tarpeiden mukaan. Perheellisillä on perheen tarpeet listalla ensimmäisenä eikä siihen sovi sähköauto alkuunkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Sähköautoilija mitoittaa elämänsä sähköauton tarpeiden mukaan. Polttariautoilijalle mitoittaa elämänsä perheen tarpeiden mukaan. Perheellisillä on perheen tarpeet listalla ensimmäisenä eikä siihen sovi sähköauto alkuunkaan.

        MItähän normaalin perheen tarpeita mahdat tarkoittaa joihin sähköauto ei sovi laisinkaan?


    • Anonyymi

      Tuollaisia kommentteja tulee tietämättömien suusta. Naapurinikin kuuluu tähän kastiin, epäili nimittäin sähköautoni hankinnan järkevyyttä. Kun kerroin että reilussa vuodessa on tullut 50 tuhatta kilometriä mittäriin keskihinnalla 2,5 €/100 km ukkopaha mykistyi harmista. Sähköautoilu rulettaa, varsinkin kun työnantaja maksaa 57 senttiä/km ja itselle kustannus on noin 20 senttiä.

      • Anonyymi

        Tuohon ruljanssiin en lähtisi millään. Minulle tärkeät ajot ovat usea kerta vuodessa Pohjoismaissa 900- 11300 km per meno. En halua tehdä näistä hienoista matkoista kärsimysmatkoja sähköautolla. Ajan kunnollisella dieselillä ja nautin matkoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon ruljanssiin en lähtisi millään. Minulle tärkeät ajot ovat usea kerta vuodessa Pohjoismaissa 900- 11300 km per meno. En halua tehdä näistä hienoista matkoista kärsimysmatkoja sähköautolla. Ajan kunnollisella dieselillä ja nautin matkoista.

        Korjaan 900=1300 km per meno.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaan 900=1300 km per meno.

        "Minulle tärkeät ajot ovat usea kerta vuodessa Pohjoismaissa 900- 11300 km per meno."

        Olet harvinainen friikki.
        Mitä luulet kuinka paljon meidä taviksien autonvalintaan vaikuttavat tuollaisten friikkien tarpeet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minulle tärkeät ajot ovat usea kerta vuodessa Pohjoismaissa 900- 11300 km per meno."

        Olet harvinainen friikki.
        Mitä luulet kuinka paljon meidä taviksien autonvalintaan vaikuttavat tuollaisten friikkien tarpeet?

        Narsistille sen omat tarpeet ovat ainoa jolla on merkitystä. Mitäpä meillä muilla on merkitystä.
        Klassista tekstiä egomaanikolta.


      • Anonyymi

        Perseenlevitystyöstä pitääkin netotakin. 40 vuotiaana jo lonkkaleikkaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon ruljanssiin en lähtisi millään. Minulle tärkeät ajot ovat usea kerta vuodessa Pohjoismaissa 900- 11300 km per meno. En halua tehdä näistä hienoista matkoista kärsimysmatkoja sähköautolla. Ajan kunnollisella dieselillä ja nautin matkoista.

        "Minulle tärkeät ajot ovat usea kerta vuodessa Pohjoismaissa 900- 11300 km per meno."

        Se on erittäin hieno kuulla. Sinulla on sitten sellainen harrastus ajella ympäriinsä.
        Miksi kuvittelet että sinulle tärkeillä ajoilla olisi mitään merkitystä kenellekään muulle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minulle tärkeät ajot ovat usea kerta vuodessa Pohjoismaissa 900- 11300 km per meno."

        Olet harvinainen friikki.
        Mitä luulet kuinka paljon meidä taviksien autonvalintaan vaikuttavat tuollaisten friikkien tarpeet?

        Jos tuo on friikin määritelmä niin niitä on sitten tosiasiassa aika paljon, sulla vaan taitaa olla aika suppea elinpiiri?

        Muutenkaan en ymmärrä tuon tyyppistä dissaavaa luokittelua. Ei ketään kuule kiinnosta onko juuri sinun mielestä joku autonkäyttöprofiili tavallista vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuo on friikin määritelmä niin niitä on sitten tosiasiassa aika paljon, sulla vaan taitaa olla aika suppea elinpiiri?

        Muutenkaan en ymmärrä tuon tyyppistä dissaavaa luokittelua. Ei ketään kuule kiinnosta onko juuri sinun mielestä joku autonkäyttöprofiili tavallista vai ei.

        Vapaa keskustelu on tällä palsta suorastaan toivottua, koska muuten keskustelua ei syntyisi. Paitsi tietenkin sähköautoilijat, joiden maailmankuva on sidottu sähköauton ympärille. Ja sähköautoilijoiden normit ovat uskomattoman ahtaat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapaa keskustelu on tällä palsta suorastaan toivottua, koska muuten keskustelua ei syntyisi. Paitsi tietenkin sähköautoilijat, joiden maailmankuva on sidottu sähköauton ympärille. Ja sähköautoilijoiden normit ovat uskomattoman ahtaat

        Tuntuu että ei-sähköautoilijat ne vasta ahdasmielisiä on. Kaikki aloitukset alkaa sillä miten idiootteja on ne jotka hankkii sähköauton.

        Mitä tuollainen aloitus kertoo aloittajasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu että ei-sähköautoilijat ne vasta ahdasmielisiä on. Kaikki aloitukset alkaa sillä miten idiootteja on ne jotka hankkii sähköauton.

        Mitä tuollainen aloitus kertoo aloittajasta?

        Patteripetterien valheita ja lällättelyä kuunneltu usempi vuosi putkeen

        "katsokaa miten fiksu olen, kun maksatan autoiluní kulut muilla" (hankintatuki, veronalennukset, ilmaiset latauspaikat jne)

        "akku kestää ikuisesti eikä arvo laske lainkaan"

        "polttomoottorit kielletään 2026 ja ne katoavat 2030 mennessä"

        Tosin niistä ilmaisista latauksista on tullut katoava luonnonvara ja arvonalenema on jäätävä. Ja edelleen suurin osa "sähköautoista" on oikeasti polttomoottoriautoja, joissa on veroteknisistä syöstä pieni sähkömoottori ja 30-40 km kihnuttamiseen riittävä akku.

        Nyt petteriä vittuttaa kuin pientä oravaa, kun petterin nessuun hierotaan petterin omat paskapuheet.

        Metsä vastaa niinkuin sinne huutaa.


    • Anonyymi

      Milliasta ihmistä aloittaja tarkoittaa köyhällä?

      Jos raja on siinä ettei pysty ostamaan käteisellä yli 60ke autoa niin Suurin osa Suomalaisista on köyhiä. MUTTA kaikki ei edes halua sijoittaa niin paljon autoon vaikka varaa olisi.

      Miksi siis jonkin tietyn hintaisen tai tyyppisen auton ostaja olisi köyhä?

      • Anonyymi

        Köyhä on se, jolla ei ole päivää vanhempaa viinaa, eikä tilipäivän aamuna rahaa. En ymmärrä näitä polttisteroja ollenkaan. TYÖ matkat ovat suurin yksityiautoilun syy ja tarve. Heidän Reettansa vai Riikkansa räyskyttä 2/3 valssin tahdissa menkää töihin ja lakatkaa kuppaamasta tätä yhteiskuntaa, köyhät.


    • Anonyymi

      "Ei ketään kuule kiinnosta onko juuri sinun mielestä joku autonkäyttöprofiili tavallista vai ei."

      Se että tuollaisiatuhannen kilometrin usein päivässä ajava kuuluu hyvin pieneen marginaaliin ei ole mielipidekysymys van yksinkertaista tilastotiedettä.

      Ja alunperin otin asian esille sanoakseni että on aika egomaanikon hommaa alkaa korostamaan juuri omia ajojaan. Kuulukoon sitten tuollaiseen marginaluryhmään tai valtavirtaan.

      Minäminäminä....

    • Anonyymi

      Minä en vaihda hyvin toimivaa vähänajettua bensa-Mersua mihinkään ohjelmistobugiseen sähköautoon, maksoi bensa mitä tahansa. Kulutus 6 litran paikkeilla vuositasolla.

      • Anonyymi

        Sähköautoilijoiden ahdasmielisyys on totista totta. He pillastuvat ihan kaikista argumenteista, joilla polttariautoilija puolustelee polttariautoaan. Ei ole mitään egomaanisuutta siinä, että ajelee 1000 km maantiematkoja suuntaansa. Mm. minun lapsenlapseni 9 kpl. elävät tuollaisten matkojen päässä nykykodistani. Vanhana en mieti latauspaikkoja vaan pysähtelen mieluisampiin paikkoihin ja yritän tehdä matkoista mahdollisimman antoisia ja mielenkiintoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijoiden ahdasmielisyys on totista totta. He pillastuvat ihan kaikista argumenteista, joilla polttariautoilija puolustelee polttariautoaan. Ei ole mitään egomaanisuutta siinä, että ajelee 1000 km maantiematkoja suuntaansa. Mm. minun lapsenlapseni 9 kpl. elävät tuollaisten matkojen päässä nykykodistani. Vanhana en mieti latauspaikkoja vaan pysähtelen mieluisampiin paikkoihin ja yritän tehdä matkoista mahdollisimman antoisia ja mielenkiintoisia.

        "Ei ole mitään egomaanisuutta siinä, että ajelee 1000 km maantiematkoja suuntaansa."

        Ei olekaan. Sen sijaan narsistista on se että toitottaa netissä omia asioitaan kun keskustellaan yleisistä asioista.
        Ei normaali ihminen ala tyrkyttämään omia ajotarpeitaan kun puhutan siitä millä suomalaiset ajavat.
        Vain narsisti nostaa omat kilometrinsa jotenkin tärkeäksi asiaksi tällaisessa yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei ole mitään egomaanisuutta siinä, että ajelee 1000 km maantiematkoja suuntaansa."

        Ei olekaan. Sen sijaan narsistista on se että toitottaa netissä omia asioitaan kun keskustellaan yleisistä asioista.
        Ei normaali ihminen ala tyrkyttämään omia ajotarpeitaan kun puhutan siitä millä suomalaiset ajavat.
        Vain narsisti nostaa omat kilometrinsa jotenkin tärkeäksi asiaksi tällaisessa yhteydessä.

        ” vain narsisti nostaa omat kilometrissä jotenkin tärkeäksi tällaisessa yhteydessä”
        Kysymyshän on autovalinnasta. Jos ajaa tuollaisia matkoja, on ihan riittävä syy pysyä diesel-autoilijana. Ei ole narsistista tuoda keskustelussa pieniä omia näkemyksiään esille. Sen sijaan on todella narsistista tuomita ihminen pienien näkökohtien esilletuomisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” vain narsisti nostaa omat kilometrissä jotenkin tärkeäksi tällaisessa yhteydessä”
        Kysymyshän on autovalinnasta. Jos ajaa tuollaisia matkoja, on ihan riittävä syy pysyä diesel-autoilijana. Ei ole narsistista tuoda keskustelussa pieniä omia näkemyksiään esille. Sen sijaan on todella narsistista tuomita ihminen pienien näkökohtien esilletuomisesta.

        Voiko sähköautolla ajaa 20 vuotta ja enemmän? Minä olen ajanut 2004 mallisella Mersulla 220D 720.000 km ja ajot jatkuvat ilman suurempia huolia. Ei ole syntynyt luottamusta sähköautoihin eli jatkan Mersullani täyttä häkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko sähköautolla ajaa 20 vuotta ja enemmän? Minä olen ajanut 2004 mallisella Mersulla 220D 720.000 km ja ajot jatkuvat ilman suurempia huolia. Ei ole syntynyt luottamusta sähköautoihin eli jatkan Mersullani täyttä häkää.

        No siinäpä toinen minäminäminä. Tuollaisia autoja on reilusti alle prosentti Suomen auto kannasta. Sen voi katsoa katsastustilastosto.
        Mutta niin vaan nämä narsistit asettavat oman egonsa kaiken yläpuolelle ja jakavat omaa elämäänsä täysin marginaalista yleiseen keskusteluun.
        Oletteko miettineet miksi kaikki muut toimivat toisin? Me normaalit ihmiset.

        Tiedän kyllä että patologinen itsekeskeisyys on täysin sokea piste teille itsellenne. Mutta ei meille muille.

        https://www.iltalehti.fi/autot/a/2016051921593165


      • Anonyymi

        Mulla menee moottorisahassakin 15 litraa noin vuositasolla.


      • Anonyymi

        Ohjelmistobugeja ei juuri ole auton sähköiseen voimalinjaan liittyen. Ne bugit mistä uutisoidaan on myös saman valmistajan polttiksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjelmistobugeja ei juuri ole auton sähköiseen voimalinjaan liittyen. Ne bugit mistä uutisoidaan on myös saman valmistajan polttiksissa.

        Ei ole bugeja, vaikka luistonestot yms. toimii hitosti huonommin kuin hja joku 4-vetoisena myyty kinkkiauto olikin oikeasti 2-vetoinen. ;-D

        Pari duunikaveria kehunut "bugittomia" ID3:sia. Välillä ei lähde navigointi toimimaan, välillä ei toimi lämmitys, välillä jää koko mittaristo pimeäksi, mutta auto kulkee silti = ei haittaa menoa? Latauksen aikana palaa ajovalot...

        Tuntuu olevan edelleen vakiokäytäntö, ettei uusissa patteriautomalleissa esim. akun lämmitys toimi ja se aktivoidaan sitten kun jaksetaa. Eli on patteriauto tuotu juosten kustuna markkinoille ja ohjelmistoa viimeistellään vielä vuosi tai kaksi.

        Patteripettereille nyt vaan riittää huonompikin laatu. Muille ei ja nyt ei kauppa enää käy.


    • Anonyymi

      Yhdelle haettiin B6 bensa audi äskettäin.

      Sillä on muutama satatonnia tilillä ja osti äskettäin uudesta talosta asunnon jonka laittoi heti vuokralle.

      • Anonyymi

        Tiedän toisenkin jolla on yli miljoona ja nollasta lähtenyt ja millä autolla ajelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän toisenkin jolla on yli miljoona ja nollasta lähtenyt ja millä autolla ajelee.

        Meidänkin kylän menestyvä Audikuski aloitti pennittömänä ja nyt on 1,5 miljoonaa..........velkaa


    • Anonyymi

      Se nyt on vaan tyhmää maksaa liikaa

      • Anonyymi

        Sähköautoilijan yhteiskunnallinen rooli on epäselvä. Onko sähköautoilija autoilukulujen mollaaja, vai onko viherpiipertäjä yhtaiskunta moralisti, vai muskeliautoilija, vai nurkkakunta eli paikallisautoilija, välistävetäjä verotuksessa, vai muuten vaan sähkönyrjähtänyt, vai yksinkertaistettua ilmastopropagandaa viljelevä, vai viherhöynäytetty pehmo jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijan yhteiskunnallinen rooli on epäselvä. Onko sähköautoilija autoilukulujen mollaaja, vai onko viherpiipertäjä yhtaiskunta moralisti, vai muskeliautoilija, vai nurkkakunta eli paikallisautoilija, välistävetäjä verotuksessa, vai muuten vaan sähkönyrjähtänyt, vai yksinkertaistettua ilmastopropagandaa viljelevä, vai viherhöynäytetty pehmo jne.

        Uusien autojen kohdalla ladattavan auton ostaja on se valtavirta-tavis. Se tavallinen suomalainen.

        Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusien autojen kohdalla ladattavan auton ostaja on se valtavirta-tavis. Se tavallinen suomalainen.

        Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000.

        Siis 113000-->87000. Kansa on köyhtynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusien autojen kohdalla ladattavan auton ostaja on se valtavirta-tavis. Se tavallinen suomalainen.

        Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000.

        Siis 113000-->87000. Kansa on köyhtynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis 113000-->87000. Kansa on köyhtynyt.

        Sähköautojen myötä on kehitys ollut negatiivinen. Helppo ymmärtää, että autoteollisuus on konkurssikierteessä ainakin Euroopassa. Liian moni asia ottaa sähköautoilijan pannuun ja kokemukset saavat aikaan myynnin sakkaamisen. Luvuista näkee, että ostohalukkuutta sähköautoihin olisi mutta tosiasiat hillitsevät ostohalukkuuden. Ajetaampa sitten vaan vanhalla polttarilla ja katsotaan tilannetta. Näin ajatellaan.monen kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen myötä on kehitys ollut negatiivinen. Helppo ymmärtää, että autoteollisuus on konkurssikierteessä ainakin Euroopassa. Liian moni asia ottaa sähköautoilijan pannuun ja kokemukset saavat aikaan myynnin sakkaamisen. Luvuista näkee, että ostohalukkuutta sähköautoihin olisi mutta tosiasiat hillitsevät ostohalukkuuden. Ajetaampa sitten vaan vanhalla polttarilla ja katsotaan tilannetta. Näin ajatellaan.monen kohdalla.

        Toisinsanoen kertoo myös sen että uutta polttomoottoriautoa ei yksinkertaisesti enää haluta ostaa, vaan se on monen mielestä jo historiaa.

        Tulevaisuus on sähkössä, mutta ymmärrettävästi moni mieluummin odottaa vielä kehityksen etenemistä muutaman vuoden ja ajaa sen ajan vanhalla autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisinsanoen kertoo myös sen että uutta polttomoottoriautoa ei yksinkertaisesti enää haluta ostaa, vaan se on monen mielestä jo historiaa.

        Tulevaisuus on sähkössä, mutta ymmärrettävästi moni mieluummin odottaa vielä kehityksen etenemistä muutaman vuoden ja ajaa sen ajan vanhalla autolla.

        Kaikki ihmisen tekemä muuttuu pikkuhiljaa historiaksi. Niin siinä käy jopa sähköautonkin. Onko sähköauton kohtalo ennenaikainen jälkeenjääneisyys on ihan aiheellinen kysymys. Maailma ei yksinkertaisesti kestä sellaista akkuuntumista, jota nykyinen sähköautotekniikka edellyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ihmisen tekemä muuttuu pikkuhiljaa historiaksi. Niin siinä käy jopa sähköautonkin. Onko sähköauton kohtalo ennenaikainen jälkeenjääneisyys on ihan aiheellinen kysymys. Maailma ei yksinkertaisesti kestä sellaista akkuuntumista, jota nykyinen sähköautotekniikka edellyttää.

        Akkuuntuminen on hyvä sana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkuuntuminen on hyvä sana.

        Onneksi asioita miettivät muutkin, kuin suoli24 asiantuntijat😂


    • Anonyymi

      Suomessa on noin 2,5 milj liikennekäytössä olevaa henkilöautoa. Jos kaikissa olisi vaikka 300 kg akkuja, niin akkuja olisi 0,75 milj tonnia. Siinä on iso määrä ongelmajätettä.

      • Anonyymi

        Täytyy olla aika sinisilmäinen, jos uskoo patteriautojen vihreyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy olla aika sinisilmäinen, jos uskoo patteriautojen vihreyteen.

        Ei ihmiset osta sähköautoja vihreyden takia vaan siksi että niillä ajaminen on melkein ilmaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihmiset osta sähköautoja vihreyden takia vaan siksi että niillä ajaminen on melkein ilmaista.

        Näin on. Siksi minäkin vaihfoin plugarini sähköautoon. Loppui se kallis tankkaaminen. Alkavat sähkisten hinnatkin jo lähennellä vastaavien polttisten hintoja.


    • Anonyymi

      Patteripetterit ovat juuri sitä nykyistä ihmistyyppiä mitä pystytään ohjailemaan helposti mainonnalla yms. , näillä menee monasti ideologia ja järjenkäyttö erisuuntiin .

      • Anonyymi

        Kolmen tonnin cotollalla ajavan tekisi myös mieli vaihtaa parempaan, mutta saldo jää vajaaksi. Ei siis muu auta, kuin haukkua asiansa paremmin hoitaneita. Helpottaa hetkeksi.


    • Anonyymi

      Juuri näin, eivät rassukat edes tajua sitä,että sen nolla käsirahalla, pienellä kk erällä ja isolla jämärillä ostetun sähköauton arvo alenee 100km matkalla enemmän kuin hummer vie bensaa...

      No totuus sitten valkenee kun marssitaa 4 vuoden päästä uutta sähköautoa "ostamaan" niin velkaa siinä vanhassa on huomattavasti enemmän kuin reaaliarvoa ja rahoitusta ei pysty sorvaamaan ukko-ylijumalakaan kun moraaliposeeraaja ei pysty maksamaan edes 10% vanhasta velasta pois.

      Siinä sitä sitten voi laskeskella kuinka h--vetin halvaksi sähköautoilu tuli;)

      • Anonyymi

        Kertakäyttöisyys on halpaa, jos laskee vain yhden kerran kulut. Vihreät ovat kertakäyttöä vastaan lukuunottamatta sähköautoja.


      • Anonyymi

        Auto ostetaan käteisellä, eikä siihen pidä ottaa lainaa. Jos ei saldo riitä uuteen, ostetaan käytetty.


      • Anonyymi

        Näillä polttispösilöillä ei ole kaikkein terävimmät kynät penalissa.
        Hirveä vaahtoaminen siitä miten paljon uuden sähköauto arvo putoaa ekoina vuosina.

        Olisiko sitten hyvä paikka ostaa sellainen käytetty sähköauto jonka arvo on jo romahtanut ja ajaa sillä suurinpiirtein ilmaiseksi?

        Nuo polttistyperykset ovat aivan surkeita provoilijoita. Kaikkien uusien autojen kalliimmat kilometrit ajetaan uutena. Niin polttiksen kuin sähköautonkin.
        Mitä enemmä eka omistaja ottaa takkiin sitä enemmän toinen omistaja voittaa.

        Arvaatteko että ostin käytetyn sähköauton?


    • Anonyymi

      Bensa ja sähköautolla onkin merkittävä ero, mutta ennen Toyota sedille oli bensankulutus ison asia kun jollain Toyotalla saattoi päästä 0,5-1 litraa pienemmällä kuin jollain toisella sata kilometriä.
      Se vasta oli naurettavaa, nyt ero sähkön eduksi on jo merkittävä.

      • Anonyymi

        Kun polttomoottoriautoissakaan ei ole polttoaineen osuus kokonaiskuluista kuin 25 - 40 prosenttia niin kannattaako edes yrittää autoilun "edullisuutta" polttoaineen kulutuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun polttomoottoriautoissakaan ei ole polttoaineen osuus kokonaiskuluista kuin 25 - 40 prosenttia niin kannattaako edes yrittää autoilun "edullisuutta" polttoaineen kulutuksella.

        Onpa nyt taas täysin säälittävä postaus. Esim tojota on käyttänyt miljardeja siihen että saisi pois muutaman desin pois polttoainekustannuksista.

        Ladattavat pudottavat kilometrikustannukset murto-osaan latauskelvottomiin verrattuna.

        Siinä muut ovat tehneet oikeaa kehitystä kun Toyota on keskittynyt lillukanvarsiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa nyt taas täysin säälittävä postaus. Esim tojota on käyttänyt miljardeja siihen että saisi pois muutaman desin pois polttoainekustannuksista.

        Ladattavat pudottavat kilometrikustannukset murto-osaan latauskelvottomiin verrattuna.

        Siinä muut ovat tehneet oikeaa kehitystä kun Toyota on keskittynyt lillukanvarsiin.

        Minä täytän TDi:n tankin noin 1000km ajon jälkeen vaikka mullla on reservissä vielä löpöä 300-400 km ajoa varten. Nuo kilometrit ovat sähköautoilijoille maximit yhdellä latauksella eli useimmiten hermoilun paikka mutta minulle todella rauhoittavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä täytän TDi:n tankin noin 1000km ajon jälkeen vaikka mullla on reservissä vielä löpöä 300-400 km ajoa varten. Nuo kilometrit ovat sähköautoilijoille maximit yhdellä latauksella eli useimmiten hermoilun paikka mutta minulle todella rauhoittavaa.

        Se on silloin oikea valinta, jos ajat 1000km siivuja ilman taukoja ja useasti..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä täytän TDi:n tankin noin 1000km ajon jälkeen vaikka mullla on reservissä vielä löpöä 300-400 km ajoa varten. Nuo kilometrit ovat sähköautoilijoille maximit yhdellä latauksella eli useimmiten hermoilun paikka mutta minulle todella rauhoittavaa.

        Suurin ero onkin sen tankin täytön hinnassa. 65 litran tankkia ei satasella täytä, mutta sen 500 km:n sähkö kustantaa nykyhinnoin alta kympin, 1000 km:n kaksi kymppiä.
        Sitäpaitsi, minusta on mukavampaa ajaa sähköllä, kuin polttiksella, makunsa kullakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin ero onkin sen tankin täytön hinnassa. 65 litran tankkia ei satasella täytä, mutta sen 500 km:n sähkö kustantaa nykyhinnoin alta kympin, 1000 km:n kaksi kymppiä.
        Sitäpaitsi, minusta on mukavampaa ajaa sähköllä, kuin polttiksella, makunsa kullakin.

        Vaihtehtoina nykyään on käydä täyttämässä se dieseltankki sadalla eurolla jossain kuppaisella bensiksellä. Ja ajaa sitten sillä satasella noin tuhat kilsaa.

        Ja se toinen vaihtoehto on ladata sähköauto kotipihassa ja ajaa sillä samalla sadan euron setelillä 7.000 kilometriä.

        Elämä on valintoja. Jokainen tekee omansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtehtoina nykyään on käydä täyttämässä se dieseltankki sadalla eurolla jossain kuppaisella bensiksellä. Ja ajaa sitten sillä satasella noin tuhat kilsaa.

        Ja se toinen vaihtoehto on ladata sähköauto kotipihassa ja ajaa sillä samalla sadan euron setelillä 7.000 kilometriä.

        Elämä on valintoja. Jokainen tekee omansa.

        Jos joku haluaa maksaa seitmän kertaa enemmän joka kilometristä jonka ajaa.
        Esimerkiksi kotoa lähikauppaan.
        Tai kotoa duuniin.
        Tai kotoa viemään lastaan harrastuksiin, kouluun tai päiväkotiin.
        Kaikki tässä kodin lähistöllä.
        Jos peruselämä olisi jossain satojen kilsojen päässä niin olisin tehnyt erittäin typeriä valintoja elämässäni.

        Nämä lähellä olevat tarpeet ovat ovat niitä tavallisen suomalaisen elämän peruskiviä. Ei singahtaa peräsuoli pitkällään Hangosta Lofooteille ilman pysähdyksiä.

        Teille friikeille tiedoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku haluaa maksaa seitmän kertaa enemmän joka kilometristä jonka ajaa.
        Esimerkiksi kotoa lähikauppaan.
        Tai kotoa duuniin.
        Tai kotoa viemään lastaan harrastuksiin, kouluun tai päiväkotiin.
        Kaikki tässä kodin lähistöllä.
        Jos peruselämä olisi jossain satojen kilsojen päässä niin olisin tehnyt erittäin typeriä valintoja elämässäni.

        Nämä lähellä olevat tarpeet ovat ovat niitä tavallisen suomalaisen elämän peruskiviä. Ei singahtaa peräsuoli pitkällään Hangosta Lofooteille ilman pysähdyksiä.

        Teille friikeille tiedoksi.

        Moni haluaa ja siksi sähköautokauppias laittaa lapun luukulle.
        https://xbil.fi/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa nyt taas täysin säälittävä postaus. Esim tojota on käyttänyt miljardeja siihen että saisi pois muutaman desin pois polttoainekustannuksista.

        Ladattavat pudottavat kilometrikustannukset murto-osaan latauskelvottomiin verrattuna.

        Siinä muut ovat tehneet oikeaa kehitystä kun Toyota on keskittynyt lillukanvarsiin.

        Onpas sinulla paha olla elämäsi kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas sinulla paha olla elämäsi kanssa.

        Vastaukset eivät ollenkaan sivua tdi-kuskin kommentteja. Hän vain totesi, ettei tdi: llä tule rangeajdistusta kuten sähköautolla. On varmasti ihan oikeassa mutta sähköautoilijalle tämmöisestä ei saa mainita mitään. Ottavat aina hirveät pultit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaukset eivät ollenkaan sivua tdi-kuskin kommentteja. Hän vain totesi, ettei tdi: llä tule rangeajdistusta kuten sähköautolla. On varmasti ihan oikeassa mutta sähköautoilijalle tämmöisestä ei saa mainita mitään. Ottavat aina hirveät pultit.

        Jos tykkää maksaa törkeät määärät veroja niin antaa mennä vaan polttiksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tykkää maksaa törkeät määärät veroja niin antaa mennä vaan polttiksella.

        Meinaatko ettei niitä veroja otettaisi sinulta jollakin tavalla.

        Valtion kassa tarvitsee ne miljardit joka vuosi ja jollakin tavalla ne sultakin otetaan, teet mitä vaan.

        Toki, jos vedät tulot ja kulutuksen nollaan niin pääset pienellä verotuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko ettei niitä veroja otettaisi sinulta jollakin tavalla.

        Valtion kassa tarvitsee ne miljardit joka vuosi ja jollakin tavalla ne sultakin otetaan, teet mitä vaan.

        Toki, jos vedät tulot ja kulutuksen nollaan niin pääset pienellä verotuksella.

        "Meinaatko ettei niitä veroja otettaisi sinulta jollakin tavalla.
        Valtion kassa tarvitsee ne miljardit joka vuosi ja jollakin tavalla ne sultakin otetaan, teet mitä vaan."

        Polttiksella ajava syöttää suoraan verokarhun lapaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Meinaatko ettei niitä veroja otettaisi sinulta jollakin tavalla.
        Valtion kassa tarvitsee ne miljardit joka vuosi ja jollakin tavalla ne sultakin otetaan, teet mitä vaan."

        Polttiksella ajava syöttää suoraan verokarhun lapaan.

        Kaikki ne miljardit jotka otetaan veroina bensasta ja dieselistä otetaan vain niillä ajavilta. Ei sähköstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ne miljardit jotka otetaan veroina bensasta ja dieselistä otetaan vain niillä ajavilta. Ei sähköstä.

        Koko Suomen kansa ja teollisuus ja kauppa joutuvat tukemaan sähköautoilua. Ilman tällaista hirveää tukirakennelmaa ei sähkautoilu toimisi alkuunkaan. Polttarit eivät ole tarvinneet yhteiskuntamme tukia. Polttoaineiden jakelun maksavat pelkästään autoilijat. Sikäli lällyä tuo sähköautoilu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko Suomen kansa ja teollisuus ja kauppa joutuvat tukemaan sähköautoilua. Ilman tällaista hirveää tukirakennelmaa ei sähkautoilu toimisi alkuunkaan. Polttarit eivät ole tarvinneet yhteiskuntamme tukia. Polttoaineiden jakelun maksavat pelkästään autoilijat. Sikäli lällyä tuo sähköautoilu.

        Paapottu kansanosa! Millaiseen henkiseen surkastumiseen johtaakaan sähköautoilu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paapottu kansanosa! Millaiseen henkiseen surkastumiseen johtaakaan sähköautoilu.

        Kyllähän nyt sosiaaliyhteiskunnan täytyy köyhille sähköautotukeakin antaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän nyt sosiaaliyhteiskunnan täytyy köyhille sähköautotukeakin antaa.

        IS: TUOREIMPIEN vahvistettujen myyntilukujen mukaan bensiiniautot ovat saaneet takaisin valta-asemansa Euroopan automyynnissä.
        Tämähän tietysti tarkoittaa, että köyhiä on avustettava entistä enemmän sähköauton hankintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        IS: TUOREIMPIEN vahvistettujen myyntilukujen mukaan bensiiniautot ovat saaneet takaisin valta-asemansa Euroopan automyynnissä.
        Tämähän tietysti tarkoittaa, että köyhiä on avustettava entistä enemmän sähköauton hankintaan.

        Säästäminen ei kuulu normaalin ihmisen elämään mutta se kuuluu sähköautoilijan elämään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      296
      2466
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1153
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      79
      1094
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1053
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      275
      898
    6. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      819
    7. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      815
    8. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      709
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      704
    10. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      65
      703
    Aihe