Jos ei, niin miten usein ja miten pitkäksi aikaa kierroksia kannattaa nostaa?
Voiko nykydieseleillä ajaa pienillä kierroksilla?
34
722
Vastaukset
- Anonyymi
Riippuu ihan tyystin dieselistä.
- Anonyymi
Pitkiä aikoja pienillä kierroksilla ajoa ei pidä harrastaa millään moottorilla.
Moottori hikoilee sisältä ja karstoittuu.
Muutaman vuoden kuluttua edessä on remonttia.
Itse olen ajanut parhaan hyötysuhteen tehoilla ja jos pienellä teholla on tullut ajettua, niin viimeinen tunti ennen sammutusta kunnon pöhinät koneessa.
Minulla on uudehkossa autossa nykyaikainen diesel (Euro 6) ja siihen kuuluvat saasteen poltto systeemit.
Ohjekirjassa on pitkät luritukset sen polttolaitoksen käytöstä ja mitä sillä autolla saa tai ei pidä tehdä.
Tyhjäkäyntiä pitää välttää kuin ruttoa.
Saa nähdä mihin sen kanssa vielä joutuu. On nääs melkoisen monimutkainen himmeli.- Anonyymi
Koneen on hyvä saavuttaa käyntilämpötila, jossa vesi haihtuu öljystä. Se onnistuu matalallakin taholla kunhan sitä kestää tarpeeksi kauan.
Kos kone on oikein säädetty, sen ei pitäisi kärsiä.
- Anonyymi
Dieselautoilla on ajettu vuosikymmenet teholla, joka on 15 prosenttia maksimista. Miksi nykyaikainen venemoottori eroaisi siitä?
- Anonyymi
Kun nyt purjehduspalstalla ollaan, on nykyaikainen tyypillisesti turboton ja varustettu perinteisellä governorilla ja ruiskupumpulla eikä common rail tai pumppusuuttimilla. Tehoa ja kierroksia on varsin vaatimattomasti. Vaikkapa D1-20 19 hv 760 cm3 ja 3200 rpm.
Vertailun vuoksi dieselautossa voi olla vaikkapa 130 hv 1,5 -lirtrasessa koneessa kierrroksilla 3750.
Mutta siitä olen samaa mieltä, ettei venemoottorit hajoa nykyään pienistä kierroksista, ainakaan ongelmallisessa ajassa. - Anonyymi
Venemoottorit eivät ole auton moottoreita. Vai millä autolla valmistaja antaa "OK" vetää valtaosan käytöstä 80% teholla? ei millään, sillä auton moottorit ei sitä kestäisi pitkään. Veneen moottorit kestää. Eli on niillä oleellista eroa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venemoottorit eivät ole auton moottoreita. Vai millä autolla valmistaja antaa "OK" vetää valtaosan käytöstä 80% teholla? ei millään, sillä auton moottorit ei sitä kestäisi pitkään. Veneen moottorit kestää. Eli on niillä oleellista eroa
Viritysaste on se oleellinen ero. Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, autodieseleistä otetaan esim. 4-kertainen teho. Tosin tämä ei sitten päde liukuvien veneiden koneisiin, joissa tehoa on ihan samaa luokkaa ja kyllähän ne kestää sitä 80% tehoa muutama tuhat tuntia. Autokoneilla ajetaan helposti yli 10000 tuntia.
- Anonyymi
Huudata vaihde vapaalla 10 minuuttia lämä pohjassa
- Anonyymi
Mikä on sellainen tilanne, jossa konetta pitäisi käyttää pitkään pienillä kierroksilla?
Jos kyseessä on purjeveneen moottori, niin vene saavuttaa nopeasti vähäisen runkonopeutensa ja on vaikea kuvitella, mitä saavutetaan sillä, jos siitä otetaan osa pois.- Anonyymi
Nykyään monessa purjeveneessä on varsin suuritehoinen moottori, esimerkiksi 6 hv/tonni. Järkevä matkavauhti (pieni kulutus, aallot ja melu) vaatii kuitenkin vain 1-2 hv/tonni. Siis noita koneita käytetään joko suurella kulutuksella tai sitten 1/6-1/3 teholla eli myöskin aika pienillä kierroksilla. 1/3 teho vastaa 70% ja 1/6 55% kierroksia eli koneen saavuttaessa kaasu pohjassa 3000 rpm olisi matkakierrokset 1650-2100 rpm. Jotkut ajavat 1500 rpm:kin pidempiä matkoja, jolloin kulutus laskee vielä tuostakin.
Tuossa on testituloksia veneestä, jossa oli n, 6hv/tonni. Vaikkapa tuo kiinteälapainen ottaa kaasu pohjassa 3300 rpm, kulkee 7,5 solmua ja kuluttaa 6,5 l/h eli 0,87 l/mpk. Kun malttaa tiputtaa 2500 rpm:ään, vauhtia on edelleen 6,6 solmua ja kulutus enää 2,4 l/h eli 0,36 l/mpk. Jos vielä malttaa lisää, 2000 rpm vauhtia on 5,6 solmua ja kulutus 1,4 l/h eli 0,25 l/mpk. Edelleen 1500 rpm:llä pääsee pienemmällä eli 4,4 solmua ja 0,7 l/h eli 0,16 l/mpk.
Hyvä nyrkkisääntö on 1 solmu lisää vauhtia tuplaa kulutuksen. Lähellä huippunopeutta tuo ei edes riitä.
https://www.clubfeeling1090.fr/images/dossiers/helice/VV_avril_2009_helices.pdf - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyään monessa purjeveneessä on varsin suuritehoinen moottori, esimerkiksi 6 hv/tonni. Järkevä matkavauhti (pieni kulutus, aallot ja melu) vaatii kuitenkin vain 1-2 hv/tonni. Siis noita koneita käytetään joko suurella kulutuksella tai sitten 1/6-1/3 teholla eli myöskin aika pienillä kierroksilla. 1/3 teho vastaa 70% ja 1/6 55% kierroksia eli koneen saavuttaessa kaasu pohjassa 3000 rpm olisi matkakierrokset 1650-2100 rpm. Jotkut ajavat 1500 rpm:kin pidempiä matkoja, jolloin kulutus laskee vielä tuostakin.
Tuossa on testituloksia veneestä, jossa oli n, 6hv/tonni. Vaikkapa tuo kiinteälapainen ottaa kaasu pohjassa 3300 rpm, kulkee 7,5 solmua ja kuluttaa 6,5 l/h eli 0,87 l/mpk. Kun malttaa tiputtaa 2500 rpm:ään, vauhtia on edelleen 6,6 solmua ja kulutus enää 2,4 l/h eli 0,36 l/mpk. Jos vielä malttaa lisää, 2000 rpm vauhtia on 5,6 solmua ja kulutus 1,4 l/h eli 0,25 l/mpk. Edelleen 1500 rpm:llä pääsee pienemmällä eli 4,4 solmua ja 0,7 l/h eli 0,16 l/mpk.
Hyvä nyrkkisääntö on 1 solmu lisää vauhtia tuplaa kulutuksen. Lähellä huippunopeutta tuo ei edes riitä.
https://www.clubfeeling1090.fr/images/dossiers/helice/VV_avril_2009_helices.pdfTuo 30% jatkuva teho ei ole erityisen pieni vaan ihan normaali.
Ymmärsin, että aloittaja halusi jostain syystä hiipiä tyhjäkäyntiä, jolloin on luonnollista kysyä miksi ihmeessä.
- Anonyymi
Olen kysynyt valmistajalta tästä aiheesta josta liikkuu huhuja ilman faktista tietämystä.
Valmistaja kertoi, että tyhjäkäyntiä olisi suotava välttää ja max. 5 minuuttia.
830 kierrosta minuutissa voi sitten ajaa vaikka 24/7 . Ei karsoitu, ei lasitu, ei ohi puhallusta tai muutakaan haittaa koneelle. Ei tarvitse sii myöskään nostatella kierroksia välillä.
Kone on Cummins QSB 5,9- Anonyymi
Jäi kirjoittamatta vielä.
Tyhjäkäynti 600 ja max 3000 kierosta.
Tehoa on hyvä olla reservissä useastakin syystä, jos veneilee myös muuallakin, kuin kotimaan saaristossa, joissa löytyy virtaavia vesiä. Vastavirta ja tuuli yhdistettynä vie alitehoisesta koneesta kyvyn edetä ja näiden aikaan saama aalto lisää tuskaa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jäi kirjoittamatta vielä.
Tyhjäkäynti 600 ja max 3000 kierosta.
Tehoa on hyvä olla reservissä useastakin syystä, jos veneilee myös muuallakin, kuin kotimaan saaristossa, joissa löytyy virtaavia vesiä. Vastavirta ja tuuli yhdistettynä vie alitehoisesta koneesta kyvyn edetä ja näiden aikaan saama aalto lisää tuskaa...Meillä 300hv diesel. Ajellaan n.7kts 1200-1400rpm suurimman osan ajasta, kiire kun ei ole. Liukuvauhdissa kiertää +3000rpm. Ongelmia ei ole ollut. Näin tehty jo vuosia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jäi kirjoittamatta vielä.
Tyhjäkäynti 600 ja max 3000 kierosta.
Tehoa on hyvä olla reservissä useastakin syystä, jos veneilee myös muuallakin, kuin kotimaan saaristossa, joissa löytyy virtaavia vesiä. Vastavirta ja tuuli yhdistettynä vie alitehoisesta koneesta kyvyn edetä ja näiden aikaan saama aalto lisää tuskaa...Siis turboahdettu 150-200 hv kone. Aika kaukana tyypillisistä purjeveneistä. En ole kyllä koskaan ymmärtänyt miten se vastavirta vaatii suurempaa konetehoa. Tosin olenkin vain fyysikko, joka ei ole kuin kahdesti käynyt Pohjanmeren virroissa. Silloin minulle ei tullut pakottavaa tarvetta ajaa veden suhteen sen kovempaa vasta kuin myötävirtaan, vaan se normaaali 6 solmun vauhti veden suhteen riitti myös 4 solmun virrassa. Vielä en ole joutunut olosuhteeseen, jossa veneelläni en pääsisi 6 solmua, vaikka kone on vain 3 hv/tonni. Toki kierroksia joutuu nostamaan vastatuuleen ja -aallokkoon, jos haluaa sen 6 solmua ylläpitää, muttei koskaan läheskään täysille kierroksille, joita niitäkin voi tarvittaessa käyttää. Eikä minulla ole pakottavaa tarvetta päästä 6 solmua kovaan vastatuuleen koneella, vaan silloin 99% tapauksista purjehdin ja lopuissa tyydyn hitaampaa vauhtiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis turboahdettu 150-200 hv kone. Aika kaukana tyypillisistä purjeveneistä. En ole kyllä koskaan ymmärtänyt miten se vastavirta vaatii suurempaa konetehoa. Tosin olenkin vain fyysikko, joka ei ole kuin kahdesti käynyt Pohjanmeren virroissa. Silloin minulle ei tullut pakottavaa tarvetta ajaa veden suhteen sen kovempaa vasta kuin myötävirtaan, vaan se normaaali 6 solmun vauhti veden suhteen riitti myös 4 solmun virrassa. Vielä en ole joutunut olosuhteeseen, jossa veneelläni en pääsisi 6 solmua, vaikka kone on vain 3 hv/tonni. Toki kierroksia joutuu nostamaan vastatuuleen ja -aallokkoon, jos haluaa sen 6 solmua ylläpitää, muttei koskaan läheskään täysille kierroksille, joita niitäkin voi tarvittaessa käyttää. Eikä minulla ole pakottavaa tarvetta päästä 6 solmua kovaan vastatuuleen koneella, vaan silloin 99% tapauksista purjehdin ja lopuissa tyydyn hitaampaa vauhtiin.
Kukaan ei ole puhunut nopeudesta tai määritellyt nopeutta, miksi toit koulutuksesi esiin, meinaatko olvasi siten uskottavampi satu setä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei ole puhunut nopeudesta tai määritellyt nopeutta, miksi toit koulutuksesi esiin, meinaatko olvasi siten uskottavampi satu setä?
Väitettiin, että alueilla, joissa on virtoja vaadittaisiin suurempia konetehoja eli suurempaa nopeutta veden suhteen.
- Anonyymi
Voi ajaa. Toki moottorin optimaalinen käyttötapa on lähes aina jotain muuta kuin miten niitä käytetään, mutta ei nuo purjeveneiden diesel-koneet käyttöön kuole, käytti niitä miten tahansa.
Hyvä myös huomata, että Volvon koneita lukuunottamatta nuo eivät ole venekäyttöön suunniteltuja moottoreita, vaan niitä samoja käytetään pienissä työkoneissa, mopoautoissa ym hyvin erilaisissa käyttökohteissa. Joissain käytöissä niistä otetaan jatkuvaa isoa tehoa, toisissa taas puksutellaan enimmäkseen tyhjäkäynnillä.- Anonyymi
Eikä VP:n purjevenekoneetkaan taida enää yksikään olla merikäyttöön alunperin tehtyjä.
- Anonyymi
Minä ostin keväällä -09 purjeveneen, jossa oli VP 2001 sarjan moottori.
Myyjä oikein vakuutti, ette sillä ole ajettu kuin satamasta ulos ja sisään.
Kun sitä venettä tutki muutenkin, niin kaikkialla oli korjausvelkaa ja paljon.
Eihän tuollaista venettä pitäisi mennä ostamaan, mutta koska olen melko pitkä, niin ihastuin sen sisäkorkeuteen. Pystyin seisomaan siellä selkä suorana.
Moottori savutti todella paljon, mutta jostain syystä tehoja tuli hyvin ulos.
Otin suuttimen syksyllä mukaan ja vein sen Tammer dieseliin huollettavaksi.
Se oli niin huonossa kunnossa, että kaikki sisukset piti uusia
Savutus selvisi, kuten kovat tehotkin, sillä siinä suuttimessa oli kova ohi vuoto.
Tuo kyllä riitti selvittämään, että konetta ei pidä ainakaan tuolla tavalla käyttää.
Lyhyt aika ja kylmänä käyttö ei tee moottorille hyvää.- Anonyymi
Suutin kusee alleen ja siten saadaan "kovat tehot"?👍😁
- Anonyymi
Miten vanha kone oli kyseessä? Nuohan olivat merivesijäähdytteisiäkin, joten aivan valtavan kauaa niilllä ei ajettu eikä merivesijäähdytteinen kone koskaan kuumaksi pääse, kun termari aukeaa 50 C paikkeilla, jotta ei tule kattilakiveä ja korroosio pysyy kohtuudessa. Noihin alkaa olla vaikea saada varaosiakin.
Suutinhuolto nyt ei mikään suuri juttu ole. Itsekin ajan pääosin vain sen 10-20 min pienillä kierroksilla sataman läheisyydessä. MD2020 on vuodelta 2005 1200 h ajettu ja mitään korjaustarvetta ei ole ollut. Varsin nopeastihan tuo lämpenee käyntilämpöönsä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten vanha kone oli kyseessä? Nuohan olivat merivesijäähdytteisiäkin, joten aivan valtavan kauaa niilllä ei ajettu eikä merivesijäähdytteinen kone koskaan kuumaksi pääse, kun termari aukeaa 50 C paikkeilla, jotta ei tule kattilakiveä ja korroosio pysyy kohtuudessa. Noihin alkaa olla vaikea saada varaosiakin.
Suutinhuolto nyt ei mikään suuri juttu ole. Itsekin ajan pääosin vain sen 10-20 min pienillä kierroksilla sataman läheisyydessä. MD2020 on vuodelta 2005 1200 h ajettu ja mitään korjaustarvetta ei ole ollut. Varsin nopeastihan tuo lämpenee käyntilämpöönsä.Kone oli -90 vuosimallia. Veneellä ei ollut kuin tämä yksi omistaja ennen minua.
Nuuka pariskunta oli kyseessä, sillä he suunnittelivat matkansa aina tuulten ehdoilla.
Odottelivat jopa pari viikkoa, että saivat sopivan tuulen.
Sinulla onkin tuo kone makeavesi jäähdytteinen, joten sen lämpiäminen on eri asia.
Tosiasia on kuitenkin se, että dieselmoottori tarvitsee kuormaa, jotta se lämpiää.
Pidin sitä venettä yhdeksän kesää ja aloitin moottoriveneilyn liukuvalla sisäperäveneellä.
Tuossa edellä olevalta hymiöpostaajalta kysyisin mikä muu sai sen kulkemaan +3 kymmenystä kovempaan kuin sen suutin remontin jälkeen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kone oli -90 vuosimallia. Veneellä ei ollut kuin tämä yksi omistaja ennen minua.
Nuuka pariskunta oli kyseessä, sillä he suunnittelivat matkansa aina tuulten ehdoilla.
Odottelivat jopa pari viikkoa, että saivat sopivan tuulen.
Sinulla onkin tuo kone makeavesi jäähdytteinen, joten sen lämpiäminen on eri asia.
Tosiasia on kuitenkin se, että dieselmoottori tarvitsee kuormaa, jotta se lämpiää.
Pidin sitä venettä yhdeksän kesää ja aloitin moottoriveneilyn liukuvalla sisäperäveneellä.
Tuossa edellä olevalta hymiöpostaajalta kysyisin mikä muu sai sen kulkemaan 3 kymmenystä kovempaan kuin sen suutin remontin jälkeen?Että ihan 3 kymmenystä. Paha kyllä sanoa. Mutta varmaa on että viallisella suuttimella ei lisätehoa tule!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Että ihan 3 kymmenystä. Paha kyllä sanoa. Mutta varmaa on että viallisella suuttimella ei lisätehoa tule!
Kyllähän dieselistä saa lisää tehoa, kun kasvattaa syöttöä. Aika pian sitten tulee myös mustaa savua. Kai vuotavalla tai ohi säädöistään olevalla suuttimella voi syöttö kasvaa samoilla governorin säädöillä. Itse olen 1GM10:ssä governoria säätänyt, kun syöttö ei ollut riittävä.
Purjeveneessä 0,3 solmun lisävauhti kaasu pohjassa kertoo helposti reilustakin teholisästä. Omassa veneessäni tehon nosto 18->27 hv tuo nopeutta lisää 0,5 solmua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän dieselistä saa lisää tehoa, kun kasvattaa syöttöä. Aika pian sitten tulee myös mustaa savua. Kai vuotavalla tai ohi säädöistään olevalla suuttimella voi syöttö kasvaa samoilla governorin säädöillä. Itse olen 1GM10:ssä governoria säätänyt, kun syöttö ei ollut riittävä.
Purjeveneessä 0,3 solmun lisävauhti kaasu pohjassa kertoo helposti reilustakin teholisästä. Omassa veneessäni tehon nosto 18->27 hv tuo nopeutta lisää 0,5 solmua.Noin se minulle selvisi.
Kun mitään muuta ei yhtälössä muutettu, niin se lisä (vuotava)polttoaine sai sen veneen kulkemaan täydellä kaasulla n. 6 kts. Voimakkaan savun säestämänä.
Uudella suuttimella nopeus asettui 5,7 kts. Savutus loppui.
Kun sitten möin sen veneen, niin moottori oli loistavassa kunnossa.
Käynnistyi nopeasti ja savusta ei ollut hajuakaan aistittavissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän dieselistä saa lisää tehoa, kun kasvattaa syöttöä. Aika pian sitten tulee myös mustaa savua. Kai vuotavalla tai ohi säädöistään olevalla suuttimella voi syöttö kasvaa samoilla governorin säädöillä. Itse olen 1GM10:ssä governoria säätänyt, kun syöttö ei ollut riittävä.
Purjeveneessä 0,3 solmun lisävauhti kaasu pohjassa kertoo helposti reilustakin teholisästä. Omassa veneessäni tehon nosto 18->27 hv tuo nopeutta lisää 0,5 solmua.Eihän tuo kasvattanut syöttöä, suutin vain oli huonossa kunnossa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuo kasvattanut syöttöä, suutin vain oli huonossa kunnossa!
Kai syöttö kasvaa, jos suutin aukeaa liian pienellä paineella tai vuotaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai syöttö kasvaa, jos suutin aukeaa liian pienellä paineella tai vuotaa.
Ei kasva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kasva.
Oletko kuullut sen vanhan sanonnan, jonka mukaan tyhjästä ei voi nyhjästä?
Tuossa edellä on jo useita kertoja todettu, että sinne palotilaan tuli liikaa polttoainetta.
Mihin se liika aine menee?
No, se tietenkin palaa ja antaa samalla lisää potkua.
Kun suutin oli korjattu, niin polttoainetta ei tullut kuin se mitä suutin ja governööri antoi.
Palaminen tuli normaaliksi ja teho pieneni ja samalla nopeus. Savutus lakkasi.
Nyt sitten odotamme sinulta jonkin muun uskottavan selityksen.
Siihen tarvitaan kyllä enemmän kuin pari sanaa D. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko kuullut sen vanhan sanonnan, jonka mukaan tyhjästä ei voi nyhjästä?
Tuossa edellä on jo useita kertoja todettu, että sinne palotilaan tuli liikaa polttoainetta.
Mihin se liika aine menee?
No, se tietenkin palaa ja antaa samalla lisää potkua.
Kun suutin oli korjattu, niin polttoainetta ei tullut kuin se mitä suutin ja governööri antoi.
Palaminen tuli normaaliksi ja teho pieneni ja samalla nopeus. Savutus lakkasi.
Nyt sitten odotamme sinulta jonkin muun uskottavan selityksen.
Siihen tarvitaan kyllä enemmän kuin pari sanaa D.No en ala tässä pitämään mitään dieselmoottori tekniikan perusteiden etäkurssia mutta jos kiinnostaa niin aiheesta löytyy miljoonia sivuja netistä.
Laitan tuohon sekunnin googlettamisella löytyneen varsin hyvin tiivistetyn tekstin vuotavasta suuttimesta kun et näköjään minua usko.
Tyypillisiä suuttimien huonosta kunnosta kertovia oireita voivat olla huonontunut käynnistyvyys, sinertävä ja kitkerä savutus tyhjäkäynnillä, naputtava ääni keskikierroksilla tai ylipäätään karkea käyntiääni.
Myös alentunut teho ja tämän yhteydessä ilmenevä normaalia mustempi savutus kuormituksen aikana voivat olla merkkejä suuttimien huollon tarpeesta. Vaikka mitään oireita ei olisi havaittavissa, suosittelevat moottorivalmistajat tarkastamaan suuttimet testipenkissä määräajoin.
19.7.2018 Moottori lehti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No en ala tässä pitämään mitään dieselmoottori tekniikan perusteiden etäkurssia mutta jos kiinnostaa niin aiheesta löytyy miljoonia sivuja netistä.
Laitan tuohon sekunnin googlettamisella löytyneen varsin hyvin tiivistetyn tekstin vuotavasta suuttimesta kun et näköjään minua usko.
Tyypillisiä suuttimien huonosta kunnosta kertovia oireita voivat olla huonontunut käynnistyvyys, sinertävä ja kitkerä savutus tyhjäkäynnillä, naputtava ääni keskikierroksilla tai ylipäätään karkea käyntiääni.
Myös alentunut teho ja tämän yhteydessä ilmenevä normaalia mustempi savutus kuormituksen aikana voivat olla merkkejä suuttimien huollon tarpeesta. Vaikka mitään oireita ei olisi havaittavissa, suosittelevat moottorivalmistajat tarkastamaan suuttimet testipenkissä määräajoin.
19.7.2018 Moottori lehti.Tässä on moottorin omistaja.
Minulla se moottori lähti hyvin käyntiin ja kävi kaikilla kierroksilla nätisti savutus oli aina läsnä, mutta ei selvästi silmin nähtävissä.
Kulku oli samanlaista kuin ennen vanhaan dieseleillä, joihin sai pakkosyötön päälle.
Selvästi lisää tehoa.
Pumpun säätöihin en koskenut ennen enkä jälkeen suutin remontin.
Olin hieman pettynyt kun ylimääräinen teho hävisi, mutta se savun haju oli karmea ja se tarttui joka paikkaan.
- Anonyymi
Laita siihen iso turbo niin pukin kullit syöttömäärillä enää ole niin väliä.
Kyllä lähtee perkele!
Normaali dieselhän toimii aina reilulla ilmaylimäärällä, muuten savuttaa vitusti.
Kunnon ahtimella saa ilmaylimäärää kasvatettua reippaasti ja siten voi syöttöäkin lisätä niin, että kohta enää bulbi hipoo vettä koneajossa!- Anonyymi
Tuo ei kyllä tullut mieleeni.
Se olisi pitänyt muuttaa makeavesi jäähdytkseen, jotta siihen saisi välijäähdyttimen.
Turbon kanssa se olisi hyödyllinen.
Epäilen kylläkin, jaksaako se sittenkään nostaa sitä venettä liukuun.
Ehkä on paras jättää se sikseen ja tyytyä nykyiseen vauhtiin.
Kiitos kuitenkin ehdotuksesta D.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368