Ratikka ei tuonutkaan rahoja tuplana takaisin kaupungin kassaan.
https://www.aamulehti.fi/paakirjoitukset/art-2000010507775.html
Tampereen talous sakkaa
41
421
Vastaukset
- Anonyymi
Kiinteistöveroja tulee odotuksen mukaan ja ratikan matkustajamäärät ovat ylittäneet ennusteet. Kiinteistöjä on rakennettu raitiotien reiteille. Jotakin on tehty myös oikein.
- Anonyymi
Aloittajalla ei ole tietoa kaupungin kassasta.
- Anonyymi
Sinullako on? Hyvä vitsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinullako on? Hyvä vitsi.
Opettele lukemaan. Sillä päärjäät jo pitkälle elämässä.
"Syy ahdinkoon on selvä. Menot kasvavat mutta tulot eivät. Tampereella kunnallisverotuotot jäävät 32 miljoonaa viimevuotista pienemmiksi," - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opettele lukemaan. Sillä päärjäät jo pitkälle elämässä.
"Syy ahdinkoon on selvä. Menot kasvavat mutta tulot eivät. Tampereella kunnallisverotuotot jäävät 32 miljoonaa viimevuotista pienemmiksi,"Ratikan tuotot eivät kuulu verotuottoihin. Ratikkayhtiö on ihan oma firmansa.
- Anonyymi
Tamperelaisen vihervassarin elämä on sellaista, että osaa lukea, muttei ymmärrä lukemaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratikan tuotot eivät kuulu verotuottoihin. Ratikkayhtiö on ihan oma firmansa.
Ratikan piti tuoda Tampereen kaupungille rahat tuplana takaisin. Ratikkayhtiön ei pitänyt tuottaa mitään eikä tuotakkaan, koska verorahoilla matkoja joudutaan subventoimaan. Viime vuonna muutaman miljoonn euron verran.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratikan piti tuoda Tampereen kaupungille rahat tuplana takaisin. Ratikkayhtiön ei pitänyt tuottaa mitään eikä tuotakkaan, koska verorahoilla matkoja joudutaan subventoimaan. Viime vuonna muutaman miljoonn euron verran.
Raitiotien vaikutuksesta Tampereen kaupungin talouteen löytyy tietoa Tampereen kaupungin nettisivuilta.
- Anonyymi
Rahat loppuu, mutta ratikka rallaa.
- Anonyymi
Suhmureiden taskuihin nekin rahat ovat kadonneet!
- Anonyymi
Mene töihin luuseri. Se on vähintä, mitä voit tehdä asian etten.
- Anonyymi
Tampereen kaupungin talous on heikentynyt ja Sähkölaitos joudutaan myymään paikkaamaan taloudellisia tappioita. Ratikan rakentaminen ei tuonutkaan odotettuja tuloja kaupungille, ja nyt kaupungin on tehtävä vaikeita päätöksiä talouden tasapainottamiseksi.
- Anonyymi
Sähkölaitosta ei ole myyty eikä myydä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkölaitosta ei ole myyty eikä myydä.
Osa jo myytiin. Loput sitten myöhemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osa jo myytiin. Loput sitten myöhemmin.
Ei myyty. Ainoastaan toimintoja muutettiin. Aikaisemmin sähkölaitos osti sähköä ja myi sitä edelleen käyttäjille. Nyt tuo osto ja myynti annettiin ulkopuoliselle yhtiölle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei myyty. Ainoastaan toimintoja muutettiin. Aikaisemmin sähkölaitos osti sähköä ja myi sitä edelleen käyttäjille. Nyt tuo osto ja myynti annettiin ulkopuoliselle yhtiölle.
Mitään ei annettu vaan MYYTIIN.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d79bae0d-bfa3-4b40-88d2-99c4c88e5261 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitään ei annettu vaan MYYTIIN.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d79bae0d-bfa3-4b40-88d2-99c4c88e5261No mikä oli kauppasumma? Linkkisi oli ihan päin prinkkalaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mikä oli kauppasumma? Linkkisi oli ihan päin prinkkalaa.
Oikea linkki, kun et itse löytänyt.
https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000010254354.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikea linkki, kun et itse löytänyt.
https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000010254354.htmlKauppasummaa ei kerrottu, mutta myynti kerrottiin.
- Anonyymi
Lossi hanke toteutetaan maksoi mitä maksoi! Lossi on saatava!
Lossi! Lossi! Lossi! Lossi! - Anonyymi
Suomen tie vie EU:n sosiaalitoimiston luukulle.
- Anonyymi
Ostaisikohan joku Tarastenjärven jätteenkäsittelylaitoksen? Mitä muuta on vielä myymättä?
- Anonyymi
Millaiset herrat, sellainen kaupunki/maa.
- Anonyymi
Ratikan tehtävä ei ole tuottaa rahaa, vaan joukkoliikennepalvelua ihmisille.
- Anonyymi
Meille luvattiin ratikan tuovan investoinnit tuplaten takaisin, silloin kun hanketta ajettiin eteenpäin, moniin päättäjiin tuo upposi, vain PS äänestäjät ovat syyttömiä tähän hulluuteen.
Ratikka ei edes parantanut joukkoliikennepalveluja, kuin korkeintaan 5%:lla.
95%:lla palvelut heikkeni ja 100% muilla välineillä liikkujilla heikkeni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meille luvattiin ratikan tuovan investoinnit tuplaten takaisin, silloin kun hanketta ajettiin eteenpäin, moniin päättäjiin tuo upposi, vain PS äänestäjät ovat syyttömiä tähän hulluuteen.
Ratikka ei edes parantanut joukkoliikennepalveluja, kuin korkeintaan 5%:lla.
95%:lla palvelut heikkeni ja 100% muilla välineillä liikkujilla heikkeni.Kuinka monta veroa maksavaa kiinteistöä olisi jäänyt rakentamatta ilman raitiotietä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meille luvattiin ratikan tuovan investoinnit tuplaten takaisin, silloin kun hanketta ajettiin eteenpäin, moniin päättäjiin tuo upposi, vain PS äänestäjät ovat syyttömiä tähän hulluuteen.
Ratikka ei edes parantanut joukkoliikennepalveluja, kuin korkeintaan 5%:lla.
95%:lla palvelut heikkeni ja 100% muilla välineillä liikkujilla heikkeni.Noilla prosenttiluvuilla ei ole mitään merkitystä, vaan katso matkustajamääriä:
Tampereen Ratikassa tehtiin vappuaattona, 30.4.2024, uusi matkustajamääräennätys 65156 nousulla. Huhtikuussa matkalippujen validointeja on tehty 1 480 060 kappaletta, mikä on uusi kuukausikohtainen ennätys. Maaliskuussa nousuja oli 1 448 980 kappaletta.
Aikaisempi matkustajamääräennätys tehtiin viime vuoden marraskuussa 62988 nousulla. Marraskuu oli myös aiempi ennätyskuukausi 1 460 735 nousulla.
Tampereen Ratikan matkustajamäärät ovat jatkuvassa kasvussa. Tammikuun alusta huhtikuun loppuun on tehty tähän mennessä 5,6 miljoonaa matkaa. Vastaava luku oli viime vuonna 4,9 miljoonaa ja vuonna 2022 hieman alle 3,4 miljoonaa."
https://www.tampereenratikka.fi/tampereen-ratikka-teki-vappuaattona-matkustajamaaraennatyksen/#:~:text=Marraskuu oli myös aiempi ennätyskuukausi,hieman alle 3,4 miljoonaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noilla prosenttiluvuilla ei ole mitään merkitystä, vaan katso matkustajamääriä:
Tampereen Ratikassa tehtiin vappuaattona, 30.4.2024, uusi matkustajamääräennätys 65156 nousulla. Huhtikuussa matkalippujen validointeja on tehty 1 480 060 kappaletta, mikä on uusi kuukausikohtainen ennätys. Maaliskuussa nousuja oli 1 448 980 kappaletta.
Aikaisempi matkustajamääräennätys tehtiin viime vuoden marraskuussa 62988 nousulla. Marraskuu oli myös aiempi ennätyskuukausi 1 460 735 nousulla.
Tampereen Ratikan matkustajamäärät ovat jatkuvassa kasvussa. Tammikuun alusta huhtikuun loppuun on tehty tähän mennessä 5,6 miljoonaa matkaa. Vastaava luku oli viime vuonna 4,9 miljoonaa ja vuonna 2022 hieman alle 3,4 miljoonaa."
https://www.tampereenratikka.fi/tampereen-ratikka-teki-vappuaattona-matkustajamaaraennatyksen/#:~:text=Marraskuu oli myös aiempi ennätyskuukausi,hieman alle 3,4 miljoonaa.Tampereen ratikan matkustajamäärillä ei ole tekemistä Tampereen kaupungin talouden kanssa. Kaupungin talous sakkaa vaikka ratikalla liikutaan enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tampereen ratikan matkustajamäärillä ei ole tekemistä Tampereen kaupungin talouden kanssa. Kaupungin talous sakkaa vaikka ratikalla liikutaan enemmän.
Ratikan liikennöinti on tappiollista ja investointirahoja ei saada koskaan takaisin. Grynderit tienaavat ja maasuttavat päättäjiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratikan liikennöinti on tappiollista ja investointirahoja ei saada koskaan takaisin. Grynderit tienaavat ja maasuttavat päättäjiä.
Totta , kerrankin järkevä kommentti .
Ensimmäisen ratikan liikennevuoden aikana TKL tarvivitsi 15 000 000 € lisää rahaa liikennöintiin ja sitä seuraavana jne .
Eli 1,5 miljoonaa / kuukausi .
Ratikan investoinit ovat nyt ehkä n. 2 MRD € .
Niitä ei tulla koskaan saamaan takaisin lipputuloina .
Mitä järkeä on investoida niin että kulut lisääntyvät ?
Koska kyuseessä ovat veronmaksajien rahat niin ketään ei kiinnosta .
Jos investointirahat tulevat tuplana takaisin niin miksi sitten joukkoliikenteen lippujenhintoja korotetaan pari kertaa vuodessa ?
Mikä ei tässä nyt äsmää , miettikää sitä jotka kaikkken tämän hulluuden maksatte . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta , kerrankin järkevä kommentti .
Ensimmäisen ratikan liikennevuoden aikana TKL tarvivitsi 15 000 000 € lisää rahaa liikennöintiin ja sitä seuraavana jne .
Eli 1,5 miljoonaa / kuukausi .
Ratikan investoinit ovat nyt ehkä n. 2 MRD € .
Niitä ei tulla koskaan saamaan takaisin lipputuloina .
Mitä järkeä on investoida niin että kulut lisääntyvät ?
Koska kyuseessä ovat veronmaksajien rahat niin ketään ei kiinnosta .
Jos investointirahat tulevat tuplana takaisin niin miksi sitten joukkoliikenteen lippujenhintoja korotetaan pari kertaa vuodessa ?
Mikä ei tässä nyt äsmää , miettikää sitä jotka kaikkken tämän hulluuden maksatte .Sinun kirjoituksesi äsmää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta , kerrankin järkevä kommentti .
Ensimmäisen ratikan liikennevuoden aikana TKL tarvivitsi 15 000 000 € lisää rahaa liikennöintiin ja sitä seuraavana jne .
Eli 1,5 miljoonaa / kuukausi .
Ratikan investoinit ovat nyt ehkä n. 2 MRD € .
Niitä ei tulla koskaan saamaan takaisin lipputuloina .
Mitä järkeä on investoida niin että kulut lisääntyvät ?
Koska kyuseessä ovat veronmaksajien rahat niin ketään ei kiinnosta .
Jos investointirahat tulevat tuplana takaisin niin miksi sitten joukkoliikenteen lippujenhintoja korotetaan pari kertaa vuodessa ?
Mikä ei tässä nyt äsmää , miettikää sitä jotka kaikkken tämän hulluuden maksatte .Olisiko tuohon joku lähde josta tuon voisi tarkistaa
"Ensimmäisen ratikan liikennevuoden aikana TKL tarvivitsi 15 000 000 € lisää rahaa liikennöintiin ja sitä seuraavana jne ." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko tuohon joku lähde josta tuon voisi tarkistaa
"Ensimmäisen ratikan liikennevuoden aikana TKL tarvivitsi 15 000 000 € lisää rahaa liikennöintiin ja sitä seuraavana jne ."Tässä ratikkayhtiön tilinpäätös vuodelta 2022. Vuoden 2023 tilinpäätöstä ei ole julkaistu jostain kumman syystä.
https://www.tampereenratikka.fi/wp-content/uploads/2023/06/Tampereen-Raitiotie-Oy-vuosikertomus-2022.pdf
Katso sivua 26, jossa liikevaihto eritelty. Iso osa siitä on kaupungin maksuja, Koko liikevaonto on 27,7 miljoonaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä ratikkayhtiön tilinpäätös vuodelta 2022. Vuoden 2023 tilinpäätöstä ei ole julkaistu jostain kumman syystä.
https://www.tampereenratikka.fi/wp-content/uploads/2023/06/Tampereen-Raitiotie-Oy-vuosikertomus-2022.pdf
Katso sivua 26, jossa liikevaihto eritelty. Iso osa siitä on kaupungin maksuja, Koko liikevaonto on 27,7 miljoonaa."Rahat maksetaan kahdesta budjettikohdasta: yhdyskuntalautakunnasta sekä joukkoliikennelautakunnasta.
Joukkoliikennelautakunnan vuosibudjetista maksetaan varikkovastike, kalustovuokra ja osa hallintovastikkeesta. Suurin osa maksuista menee yhdyskuntalautakunnan budjetista.
Kuten kaikki väylien rakentaminen, myös raiteet ja muu ratikkainfra maksetaan yhdyskuntalautakunnan budjetista."
Vuonna 2022 Tampereen kaupunki maksoi näitä maksuja yhtensä 27,7 miljoonaa euroa. Tästä kun vähentää lipputulot saa nettomaksun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Rahat maksetaan kahdesta budjettikohdasta: yhdyskuntalautakunnasta sekä joukkoliikennelautakunnasta.
Joukkoliikennelautakunnan vuosibudjetista maksetaan varikkovastike, kalustovuokra ja osa hallintovastikkeesta. Suurin osa maksuista menee yhdyskuntalautakunnan budjetista.
Kuten kaikki väylien rakentaminen, myös raiteet ja muu ratikkainfra maksetaan yhdyskuntalautakunnan budjetista."
Vuonna 2022 Tampereen kaupunki maksoi näitä maksuja yhtensä 27,7 miljoonaa euroa. Tästä kun vähentää lipputulot saa nettomaksun.Aamulehti kirjoitti vuonna 2021 näin:
Tampereen ratikan pyörittäminen maksaa kaupungille ensimmäisenä kokonaisena ratikkavuonna 2022 arviolta noin 17 miljoonaa euroa.
Tästä voisi päätellä, että lipputulot ratikalle vuonna 2022 olisivat n. 10,7 miljoonaa. Näin kaupungin nettomaksuksi tulisi tuo17 miljoonaa (27,7 -10,7).
Tuoreempia lukuja en löytänyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aamulehti kirjoitti vuonna 2021 näin:
Tampereen ratikan pyörittäminen maksaa kaupungille ensimmäisenä kokonaisena ratikkavuonna 2022 arviolta noin 17 miljoonaa euroa.
Tästä voisi päätellä, että lipputulot ratikalle vuonna 2022 olisivat n. 10,7 miljoonaa. Näin kaupungin nettomaksuksi tulisi tuo17 miljoonaa (27,7 -10,7).
Tuoreempia lukuja en löytänyt.Mitä tietoja löysit ratikan kokonaisvaikutuksesta kaupungin talouteen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tietoja löysit ratikan kokonaisvaikutuksesta kaupungin talouteen?
Sellaisia ei ole koska ne ovat arvauksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellaisia ei ole koska ne ovat arvauksia.
Eli et löytänyt mitään, koska et osaa tai halua etsiä.
- Anonyymi
investointihankinnat kannattaa, kaikki panna harkintaan. tärkeintä on itseensä investointi myös. hyviä kesäohjelmia muuten, joilla tylsää on investointihankkeita miettiessä esimerkiksi.
- Anonyymi
Joissakin viroissa tienaa ihan hyvin kyllä. Talous suomessa sakkaa nyt, mutta ei voi tietää tilannetta parin vuoden päästä onko ihan niin paha. Suomi muuttuu, nuuttunut jo hyvinkin, toiset instituutiot nousevat, joillakin on laskusuhdanne, esimerkiksi. Hyvä sanonta se esimerkiksi, xettä jos pitää mastoa pystyssä pitää, niin kiinnity sen kunnolla, ettei käy niinkuin pudasjörvellä.
- Anonyymi
konkurssi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212556- 1482234
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292202Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871603Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961536- 2861432
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379