Vuoden 1989 liikenne

historian tuntija

Vuonna 1989 liikenne oli paljon vaarallisempaa kuin nykyään. 1989 kuoli 768 ihmistä Suomen tieliikenteessä, kun nykyään kuolee noin 400. Monet ovat tämän unohtaneet, ja kuvittelevat että ennen liikenne oli turvallisempaa, ja nykyjan liikenne olisi jotenkin todella vaarallista. Ja 70-luvun alussa kuoli jopa 1000 ihmistä vuodessa.

Vuonna 1989 valtateillä autot lähtivät ohittelemaan mutkissa ja mäen harjoilla, joissa ei nähnyt paljoa eteenpäin. Mutta nykyään autot ohittelevat vain suorilla joilla on hyvä näkyvyys. Nykyään liikenteessä autot ovat kohteliaita ja kaistan vaihtajalle annetaan tilaa, pidetään reilu väli edellä ajavaan, risteyksissä kaarretaan rauhallisesti. Mutta vuonna 1989 autot olivat röyhkeitä, kaistan vaihtajalle ei annettu tilaa, roikuttiin lähellä edellä ajavaa, ja risteyksissä kaarrettiin kumit vinkuen.

12

1582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihimeellistä

      Niin, AUTOTHAN ne ihan itekseen tuolla kulukevat ja aiheuttavat niitä kolareita, ei siinä ihimisellä ole mittään sanomista! AUTOT on epäkohteliaita tai ystävällisiä. Kyllä ne on ihimeellisiä pelejä nuo AUTOT!

    • Löytyi

      Ainakin allaolevan linkin mukaan vuonna 1989 kuoli tieliikenteessä 518 henkeä.

      http://www.tieh.fi/aikas/liikonn.htm

      Vuonna 2003 taasen 283, eli kyllä vähenemistä on tapahtunut. Sama on huomattavissa onnettomuuksien kokonaismäärissä ja loukkaantuneiden määrissä, verrattaessa vuoteen 1989.

      Mutta jos vertaat vuoden 2000 jälkeisiä onnettomuusmääriä vuosiin 1996 - 2000, voidaan havaita että onnettomuuksien määrä on lisääntymäänpäin.

      Nuorille miehille ajokortti vain päiväajoon ja 80km/h rajoittimet pellin alle. Siinä erittäin hyvä onnettomuuksien vähennyskeino.

      • mia

        Nuorille miehille ajokortti pitäisi uusia päivittäin ja auto ei saa kulkea kuin 70km/h. Viikonloppuna nuoret eivät saa ajaa ollenkaan.


      • Rotznase

        Nämä tiehallinnon tilastoluvut sisältävät vain yleisten teiden onnettomuudet. Kadut ja yksityistiet lisäksi, niin summa on suunnilleen 30 % suurempi.


    • aslan mashadov

      Eiköhän kuolemantapausten väheneminen ole eniten parantuneen kolariturvallisuuden autoja. Ei liikenne tänäpäivänä ole yhtään maltillisempaa.

    • hese

      Niin 70 luvun alkupuolella oli vapaat nopeudet, eli missä ei ollut liikennemerkein osoitettu, tuhatta ja sataa sai mennä. Oli paljon enemmän sorateitä, valtatiet kapeita, öljysoralla monet, sekä myöskin autot ja niiden kolariominaisuudet, nokkakolarissa moottorit tulivat kajuuttaan, ratti seivästi kuskin, tai etumatkustajat tulivat lasista ulos, että olosuhteet olivat kaikkinensa huonommat. Mutta kun säädettiin kattonopeudet, sekä radio/tv:ssä alettiin asennekasvatusta paasata liikenteeseen, ( V.Pajunen, Enska&Hanski) alkoi näittenkin takia kuolonkolarit vuosittain pienenemään. Tuli pilliin puhallukset, pakolliset turvavyöt, tutkat, ym.ym.
      Vielä sekin, kun autojen tiheys oli jotain alle puolet nykyisestä, niin onhan se turvallisuus parantunut. Mutta miten sitten on rahallisesti, paljonko peltikolareita, ulosajoja suhteessa 70-lukuun, kun ruumiita on kolmasosa, en tiedä?

      • hallussa.

        70-luvun alussa kuoli henkilöautoissa saman verran kuskeja kuin nykyisin. Matkustajia hieman enemmän, mutta olihan autojankin vähemmän, joten autoissa oli keskimäärin enemmän porukkaa kyydissä. Koska autot olivat paljon vaarallisempia, niin kolareita on pitänyt tapahtua murto-osa nykyiseen verrattuna? Vai olisiko vauhdit olleet hiljaisempia? Kuolleisuus kolareissa on vähentynyt muualta kuin henkilöautoista, että katselkaapa niitä tilastoja www.stat.fi. En jaksa ruveta kopsaamaan taas kerran niitä tietoja tänne.


    • tate

      aikalailla turha VERTAUS. Nyt kun sen teit, ota käteesi kartta vuodelta 1989 ja viereen kartta vuodelta 2004. Huomaatko eron. Muutama tie muuttunut moottoritieksi, onko? Montako keskikaiteellista tietä suomessa oli -89?
      Monessako autossa oli esim. kuljettajalle turvatyyny? niinpä.
      Silti ei ole kuolleisuus pudonnut kuin puoleen. Ajotaito pudonnut kanssa puoleen.

    • Minun mielestäni taas nykypäivän liikenne on paljon vaarallisempaa kuin tosiaan 1989.. Nykypäivänä kun ihmiset ajavat humalassa teillä joissa saisi ajaa 40 km/h he ajavat 120 km/h. Mitä tuo muuta nykyään on kuin liikenteen vaarantamista.. Ja kun nykyään nuoret varastavat autoja vanhemmiltaan alaikäisinä.. Eivät malta odottaa sitä että heistä tulisi täysi-ikäisiä ja kortillisia.. Satuin näkemään tuonkin tapauksen tässä 2 viikkoa sitten.. Sanon vain että oli se hurjaa menoa!! Ja toinen mistä sanon on se, että ohittelemaan lähtevät ihmisetkään eivät kaikki ole selvinpäin ajamassa.. Eräskin kuski lähti ohittamaan autoa melkein kahden promillen humalassa ja ajautui ojaan todella pahasti.. Eihän tuossa ole minun mielestäni mitään järkeä.. Tilastoista en tosin tiedä mitä ne sanovat näistä vuosista, mutta ei tuo hyvältä näytä nykyäänkään.

      • _Pentti_

        Kuolleisuuslukujen laskun aiheuttanevat pääosin autojen kehittyneet turvavarusteet ja parantunut tiestön kunto. Eiköhän noita autoja lainailtu alaikäisinä vanhemmilta 16 vuotta sitten suunnilleen yhtä usein kuin nykyäänkin.. Kun aikaa on kulunut noinkin vähän, on vaikea uskoa, että liikennekulttuuri olisi radikaalisti muuttunut.


      • _Pentti_ kirjoitti:

        Kuolleisuuslukujen laskun aiheuttanevat pääosin autojen kehittyneet turvavarusteet ja parantunut tiestön kunto. Eiköhän noita autoja lainailtu alaikäisinä vanhemmilta 16 vuotta sitten suunnilleen yhtä usein kuin nykyäänkin.. Kun aikaa on kulunut noinkin vähän, on vaikea uskoa, että liikennekulttuuri olisi radikaalisti muuttunut.

        Eivät edes autojen turvavarusteet tunnu pelastavan ihmishenkiä aina.. En toki väitä etteikö turvallisuus olisi parempi kuin ennen, mutta siltikin.. Ja en väittänyt tietääkseni etteikö olisi lainailtu autoja silloinkin.. Tiet saavat minulta ehkä ainokaisen plussan jos se jollekin pitäisi antaa.. Humalassa ajavien tai alaikäisten kuskien pitäisi saada jokin muukin rangaistus kuin vaan sakot tai kortin saamisen viivästyminen.. Toiset tosin voivat olla toista mieltä eikä mielipiteistä voi kiistellä.. Itse olen tuota mieltä.. Vaikka eipä kolareihin tarvita edes humaltunutta kuskia..


    • Anonyymi

      Ja niiden joukossa minun nuoruuden ja lapsuuden paras kaveri ja hänen avovaimo, tuttu myös. Tämä tapahtui 17.2 1989,ylöjärvellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      173
      22289
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      74
      9496
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      29
      7480
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      80
      6325
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      182
      5960
    6. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      34
      4976
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      108
      4620
    8. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      101
      4386
    9. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      87
      2060
    10. Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa

      Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k
      Maailman menoa
      80
      1355
    Aihe