Vuoden 1989 liikenne

historian tuntija

Vuonna 1989 liikenne oli paljon vaarallisempaa kuin nykyään. 1989 kuoli 768 ihmistä Suomen tieliikenteessä, kun nykyään kuolee noin 400. Monet ovat tämän unohtaneet, ja kuvittelevat että ennen liikenne oli turvallisempaa, ja nykyjan liikenne olisi jotenkin todella vaarallista. Ja 70-luvun alussa kuoli jopa 1000 ihmistä vuodessa.

Vuonna 1989 valtateillä autot lähtivät ohittelemaan mutkissa ja mäen harjoilla, joissa ei nähnyt paljoa eteenpäin. Mutta nykyään autot ohittelevat vain suorilla joilla on hyvä näkyvyys. Nykyään liikenteessä autot ovat kohteliaita ja kaistan vaihtajalle annetaan tilaa, pidetään reilu väli edellä ajavaan, risteyksissä kaarretaan rauhallisesti. Mutta vuonna 1989 autot olivat röyhkeitä, kaistan vaihtajalle ei annettu tilaa, roikuttiin lähellä edellä ajavaa, ja risteyksissä kaarrettiin kumit vinkuen.

12

1438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihimeellistä

      Niin, AUTOTHAN ne ihan itekseen tuolla kulukevat ja aiheuttavat niitä kolareita, ei siinä ihimisellä ole mittään sanomista! AUTOT on epäkohteliaita tai ystävällisiä. Kyllä ne on ihimeellisiä pelejä nuo AUTOT!

    • Löytyi

      Ainakin allaolevan linkin mukaan vuonna 1989 kuoli tieliikenteessä 518 henkeä.

      http://www.tieh.fi/aikas/liikonn.htm

      Vuonna 2003 taasen 283, eli kyllä vähenemistä on tapahtunut. Sama on huomattavissa onnettomuuksien kokonaismäärissä ja loukkaantuneiden määrissä, verrattaessa vuoteen 1989.

      Mutta jos vertaat vuoden 2000 jälkeisiä onnettomuusmääriä vuosiin 1996 - 2000, voidaan havaita että onnettomuuksien määrä on lisääntymäänpäin.

      Nuorille miehille ajokortti vain päiväajoon ja 80km/h rajoittimet pellin alle. Siinä erittäin hyvä onnettomuuksien vähennyskeino.

      • mia

        Nuorille miehille ajokortti pitäisi uusia päivittäin ja auto ei saa kulkea kuin 70km/h. Viikonloppuna nuoret eivät saa ajaa ollenkaan.


      • Rotznase

        Nämä tiehallinnon tilastoluvut sisältävät vain yleisten teiden onnettomuudet. Kadut ja yksityistiet lisäksi, niin summa on suunnilleen 30 % suurempi.


    • aslan mashadov

      Eiköhän kuolemantapausten väheneminen ole eniten parantuneen kolariturvallisuuden autoja. Ei liikenne tänäpäivänä ole yhtään maltillisempaa.

    • hese

      Niin 70 luvun alkupuolella oli vapaat nopeudet, eli missä ei ollut liikennemerkein osoitettu, tuhatta ja sataa sai mennä. Oli paljon enemmän sorateitä, valtatiet kapeita, öljysoralla monet, sekä myöskin autot ja niiden kolariominaisuudet, nokkakolarissa moottorit tulivat kajuuttaan, ratti seivästi kuskin, tai etumatkustajat tulivat lasista ulos, että olosuhteet olivat kaikkinensa huonommat. Mutta kun säädettiin kattonopeudet, sekä radio/tv:ssä alettiin asennekasvatusta paasata liikenteeseen, ( V.Pajunen, Enska&Hanski) alkoi näittenkin takia kuolonkolarit vuosittain pienenemään. Tuli pilliin puhallukset, pakolliset turvavyöt, tutkat, ym.ym.
      Vielä sekin, kun autojen tiheys oli jotain alle puolet nykyisestä, niin onhan se turvallisuus parantunut. Mutta miten sitten on rahallisesti, paljonko peltikolareita, ulosajoja suhteessa 70-lukuun, kun ruumiita on kolmasosa, en tiedä?

      • hallussa.

        70-luvun alussa kuoli henkilöautoissa saman verran kuskeja kuin nykyisin. Matkustajia hieman enemmän, mutta olihan autojankin vähemmän, joten autoissa oli keskimäärin enemmän porukkaa kyydissä. Koska autot olivat paljon vaarallisempia, niin kolareita on pitänyt tapahtua murto-osa nykyiseen verrattuna? Vai olisiko vauhdit olleet hiljaisempia? Kuolleisuus kolareissa on vähentynyt muualta kuin henkilöautoista, että katselkaapa niitä tilastoja www.stat.fi. En jaksa ruveta kopsaamaan taas kerran niitä tietoja tänne.


    • tate

      aikalailla turha VERTAUS. Nyt kun sen teit, ota käteesi kartta vuodelta 1989 ja viereen kartta vuodelta 2004. Huomaatko eron. Muutama tie muuttunut moottoritieksi, onko? Montako keskikaiteellista tietä suomessa oli -89?
      Monessako autossa oli esim. kuljettajalle turvatyyny? niinpä.
      Silti ei ole kuolleisuus pudonnut kuin puoleen. Ajotaito pudonnut kanssa puoleen.

    • Minun mielestäni taas nykypäivän liikenne on paljon vaarallisempaa kuin tosiaan 1989.. Nykypäivänä kun ihmiset ajavat humalassa teillä joissa saisi ajaa 40 km/h he ajavat 120 km/h. Mitä tuo muuta nykyään on kuin liikenteen vaarantamista.. Ja kun nykyään nuoret varastavat autoja vanhemmiltaan alaikäisinä.. Eivät malta odottaa sitä että heistä tulisi täysi-ikäisiä ja kortillisia.. Satuin näkemään tuonkin tapauksen tässä 2 viikkoa sitten.. Sanon vain että oli se hurjaa menoa!! Ja toinen mistä sanon on se, että ohittelemaan lähtevät ihmisetkään eivät kaikki ole selvinpäin ajamassa.. Eräskin kuski lähti ohittamaan autoa melkein kahden promillen humalassa ja ajautui ojaan todella pahasti.. Eihän tuossa ole minun mielestäni mitään järkeä.. Tilastoista en tosin tiedä mitä ne sanovat näistä vuosista, mutta ei tuo hyvältä näytä nykyäänkään.

      • _Pentti_

        Kuolleisuuslukujen laskun aiheuttanevat pääosin autojen kehittyneet turvavarusteet ja parantunut tiestön kunto. Eiköhän noita autoja lainailtu alaikäisinä vanhemmilta 16 vuotta sitten suunnilleen yhtä usein kuin nykyäänkin.. Kun aikaa on kulunut noinkin vähän, on vaikea uskoa, että liikennekulttuuri olisi radikaalisti muuttunut.


      • _Pentti_ kirjoitti:

        Kuolleisuuslukujen laskun aiheuttanevat pääosin autojen kehittyneet turvavarusteet ja parantunut tiestön kunto. Eiköhän noita autoja lainailtu alaikäisinä vanhemmilta 16 vuotta sitten suunnilleen yhtä usein kuin nykyäänkin.. Kun aikaa on kulunut noinkin vähän, on vaikea uskoa, että liikennekulttuuri olisi radikaalisti muuttunut.

        Eivät edes autojen turvavarusteet tunnu pelastavan ihmishenkiä aina.. En toki väitä etteikö turvallisuus olisi parempi kuin ennen, mutta siltikin.. Ja en väittänyt tietääkseni etteikö olisi lainailtu autoja silloinkin.. Tiet saavat minulta ehkä ainokaisen plussan jos se jollekin pitäisi antaa.. Humalassa ajavien tai alaikäisten kuskien pitäisi saada jokin muukin rangaistus kuin vaan sakot tai kortin saamisen viivästyminen.. Toiset tosin voivat olla toista mieltä eikä mielipiteistä voi kiistellä.. Itse olen tuota mieltä.. Vaikka eipä kolareihin tarvita edes humaltunutta kuskia..


    • Anonyymi

      Ja niiden joukossa minun nuoruuden ja lapsuuden paras kaveri ja hänen avovaimo, tuttu myös. Tämä tapahtui 17.2 1989,ylöjärvellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1256
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      8
      1139
    Aihe