Minne ovat ihmiset kadonneet

𝐌𝐱𝐧𝐧𝐞 đ€đšđąđ€đ€đą 𝐱𝐡𝐩𝐱𝐬𝐞𝐭 𝐹𝐯𝐚𝐭 đ€đšđđšđ§đ§đžđžđ­?
TÀmÀnhetkisen vallitsevan nÀkemyksen mukaan ensimmÀinen Homo sapiens eli yli miljoona vuotta sitten. Jos nÀin todella on, missÀ ovat kaikki biljoonat ihmiset, joiden tulisi joko olla hengissÀ, tai joiden hautautuneita ja mahdollisesti fossiloituneista jÀÀnnöksiÀ pitÀisi löytyÀ laajoilta hautausmailta ympÀri maailmaa?
Minut kasvatettiin lapsena uskomaan, ettÀ Aadam ja Eeva olivat ensimmÀiset luodut ihmiset, eikÀ minulla ollut vaikeuksia uskoa sitÀ. Mutta myöhemmin ihmiset sanoivat, ettÀ me kehityimme apinoista, ja vaikeuteni alkoivat.
ErĂ€s suuri kysymys nousi mieleeni: ”Kuinka monta miljoonaa vuotta sitten ihmiset olisivat oletettavasti voineet alkaa kehittyĂ€ apinoista?”
Laskin montako kertaa maailman vĂ€estö oli kaksinkertaistunut ensimmĂ€isen miehen ja naisen jĂ€lkeen. JĂ€ttĂ€en menneisyydessĂ€ varaa sairauksille, nĂ€lĂ€nhĂ€dille, kulkutaudeille, sodille ja lapsikuolleisuudelle, vĂ€estö olisi todennĂ€köisesti kaksinkertaistunut suurin piirtein kerran muutamassa sadassa vuodessa. NĂ€in laskettuna sallimme sen olevan paljon hitaampaa kuin viimeiseen kaksinkertaistumiseen kuluneet kuudestakymmenestĂ€ seitsemÀÀnkymmeneen vuotta. Kun kerromme kaksinkertaistumien lukumÀÀrĂ€n muutamalla sadalla vuodella, saamme karkean arvion – plus miinus muutama tuhat vuotta – siitĂ€, milloin ensimmĂ€iset ihmiset joko luotiin tai kehittyivĂ€t.
Usko tai Ă€lĂ€, mutta maailman vĂ€estö on kaksinkertaistunut vain 31œ kertaa sen jĂ€lkeen kun ensimmĂ€inen ihmispari ilmestyi maapallolle. TĂ€mĂ€ antaa tulokseksi 6500 vuotta. Voit laskea sen itse omalla laskimellasi.
Kerran erĂ€s evoluution luennoitsija kertoi minulle, ettĂ€ koskaan ei ole ollut vain kahta ihmistĂ€, vaan koko populaatio olisi kehittynyt. Jos nĂ€in olisi, se tarkoittaisi, ettĂ€ vĂ€estö olisi kaksinkertaistunut paljon vĂ€hemmĂ€n kuin 31œ kertaa. Jotta maksimoisimme evoluution mukaisen tapahtumasarjan uskottavuuden, sanotaan ettĂ€ vĂ€estö sai alkunsa neljĂ€stĂ€ ihmisestĂ€ miljoona vuotta sitten. TĂ€mĂ€ tarkoittaisi, ettĂ€ keskimÀÀrĂ€inen aika maailman vĂ€estön kaksinkertaistumiselle olisi noin 33 000 vuotta (30,5 kaksinkertaistumista). Eli nĂ€in monta vuotta olisi kulunut siihen, ettĂ€ vĂ€estö olisi kasvanut kahdeksaan henkilöön, ja toiset 33 000 vuotta ennen kuin maailman vĂ€estö olisi noussut kuuteentoista. TĂ€mĂ€ on melko hidasta kasvua – vertailun vuoksi, vuoden 1984 joulukuussa Uudessa-Seelannissa 112-vuotiaana kuolleelta maorinaiselta jĂ€i 450 jĂ€lkelĂ€istĂ€.
VÀestön kasvu nopeutuu tÀllÀ hetkellÀ suurin piirtein 1,8 %:n vuosivauhtia (World Book Encyclopaedia), tai kaksinkertaistuu joka 39. vuosi.
Vaikka vÀestön keskimÀÀrÀinen kaksinkertaistumisnopeus olisi niinkin hidas kuin kerran joka tuhannes vuosi (joka on yksi kahdeskymmenesviidesosa nykyisestÀ kasvuvauhdista), ajoittaisi tÀmÀ ensimmÀiset ihmiset maapallolle vain 31 500 vuoden pÀÀhÀn.

0

115

Vastaukset

5000

Ketjusta on poistettu 0 sÀÀntöjenvastaista viestiÀ.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten Eerolan silmÀkuvat voivat levitÀ muutamassa tunnissa ympÀri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
        Maailman menoa
        381
        5400
      2. Miten löydÀn sinut

Ja saan sanottua kaiken mitÀ haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
        IkÀvÀ
        15
        1402
      3. Onko kaivatullasi ruuvit löysÀllÀ

eli himmeĂ€ pÀÀkoppa? đŸȘš
        IkÀvÀ
        105
        931
      4. MiltÀ se tuntui

MiltÀ se tuntui, kun ymmÀrsit minun ikÀvöineen sinua?
        IkÀvÀ
        78
        831
      5. Onko kaivattusi

seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinÀ tavannut?
        IkÀvÀ
        41
        803
      6. MinkÀ biisin omisit sun kaivatulle?

Pieni perustelu olisi kiva. ❀
        IkÀvÀ
        50
        802
      7. Haikeaa miten kaikki meni

Ei ole rohkeutta enÀÀ nÀhdÀ. Koska pelkÀÀn, ettÀ haavat aukeaa. IkÀvÀ on silti, vaikka en vastannut...tiedÀt mihin.
        IkÀvÀ
        56
        787
      8. Asentajako putosi radiomastosta

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss
        Tampere
        43
        779
      9. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lĂ€mpimĂ€sti. En unohda sitĂ€ ❀
        IkÀvÀ
        56
        774
      10. Milloin kaivatullasi

.. on nimipÀivÀ?
        IkÀvÀ
        39