Skuutin liikkuessa huomioi, että ensisijaisesti liikut ajoradan reunassa tai pyörätiellä. Jalkakäytävällä skuutilla saa liikkua vain alle 12-vuotias.
Jalkakäytävällä tai pyörätiellä jalankulkijan tehtävä ei ole hypähtää skuutin edestä pois vaan skuuttikuski sovittaa nopeutensa jalankulkijoiden (ja pyöräilijöiden) mukaisesti.
Skuutti ei ole jalankulkija vaan rinnastetaan pyöräilijään. Skuutti väistää suojatiellä pyöräilijän tapaan autoa jollei autoilija ole kääntynyt risteyksessä suojatien suuntaan.
Jalankulkija liikkuu n. 4-6 km tunnissa.
Skuutti ainakin nelikertaisella nopeudella. Anna muille aikaa huomioida itsesi.
Useimmiten skuuttikuski on syyllinen tapahtuneisiin onnettomuuksiin rikkoessaan useita säännöksiä samanaikaisesti.
Olikohan skuuttien salliminen hyvä juttu?
Skuutti: jalankulkija?
42
615
Vastaukset
- Anonyymi
Riippuu sähköpotkulaudan (skuutin) mallista, eli sen rakenteellisesta nopeudesta ja tehosta, lasketaanko käyttäjä jalankulkijaksi vai ei. Tieliikennelain 2 § sanotaan seuraavaa:
Tieliikennelaissa tarkoitetaan: jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa.
Jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen käyttäjä on siis jalankulkija ja häntä kohtaan pitää esim. antaa suojateiden kohdalla esteetön kulku yli.
Jalankulkua avustavassa laitteessa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Jotkut lasten/nuorten skuutit ovat tällaisia ja tällaisen laitteen käyttäjä lasketaan siis jalankulkijaksi (ainakin tällä hetkellä).- Anonyymi
Kun taasen kaikki vuokrattavat skuutit ovat niitä, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h.
Suurin osa ihmisten omista on myös edellä olevaan ryhmään kuuluvia.
Niillä ajetaan pyöräilijän liikennesäännöillä eli ajoradalla ellei ole pyörätietä. Pyöräilijää ja siten myös skuutilla liikkuvia koskee samat liikennesäännöt kuin muilla ajoneuvoilla liikuttaessa, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun taasen kaikki vuokrattavat skuutit ovat niitä, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h.
Suurin osa ihmisten omista on myös edellä olevaan ryhmään kuuluvia.
Niillä ajetaan pyöräilijän liikennesäännöillä eli ajoradalla ellei ole pyörätietä. Pyöräilijää ja siten myös skuutilla liikkuvia koskee samat liikennesäännöt kuin muilla ajoneuvoilla liikuttaessa, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä.Noin se toki on. Autoilija ei välttämättä kuitenkaan tiedä, tuleeko sivusta jalankulkijaskuuttaaja, jolle pitää antaa esteetön kulku suojatien yli, vai onko käyttäjällä nopeampi ja tehokkaampi skuutti käytössä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin se toki on. Autoilija ei välttämättä kuitenkaan tiedä, tuleeko sivusta jalankulkijaskuuttaaja, jolle pitää antaa esteetön kulku suojatien yli, vai onko käyttäjällä nopeampi ja tehokkaampi skuutti käytössä.
Mutta skuuttaaja varmaankin tietää millaisella skuutilla ajaa, ja osoittaa selkeästi noudattavansa väistämisvelvollisuuttaan silloin kun hänellä se on, niin kuin laki määrää. Siitäpä autoilijakin tietää pitääkö antaa esteetön kulku vai ei. OK, niin no, dream on...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta skuuttaaja varmaankin tietää millaisella skuutilla ajaa, ja osoittaa selkeästi noudattavansa väistämisvelvollisuuttaan silloin kun hänellä se on, niin kuin laki määrää. Siitäpä autoilijakin tietää pitääkö antaa esteetön kulku vai ei. OK, niin no, dream on...
Eli jos skuuttaaja ei tee elettäkään väistääkseen, niin siitä pitäisi tietää, että hän käyttää jalankulkua avustavaa laitetta ja hänet lasketaan jalankulkijaksi. Täydellisessä maailmassa kenties, eli todellakin dream on...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli jos skuuttaaja ei tee elettäkään väistääkseen, niin siitä pitäisi tietää, että hän käyttää jalankulkua avustavaa laitetta ja hänet lasketaan jalankulkijaksi. Täydellisessä maailmassa kenties, eli todellakin dream on...
Käytännössä mennään sitten enimmäkseen säännöllä "eihän sitä saa päällekään ajaa".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä mennään sitten enimmäkseen säännöllä "eihän sitä saa päällekään ajaa".
Ja siinä aukesi pandoran lipas.
Eli pyöräilijät ajavat miten sattuu kun päälle ei saa ajaa, ihan sama mitä laki määrää pyöräilijälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja siinä aukesi pandoran lipas.
Eli pyöräilijät ajavat miten sattuu kun päälle ei saa ajaa, ihan sama mitä laki määrää pyöräilijälle.Mikä ihmeen Pandoran lipas? Kuvittelet omiasi. Jokainen on velvollinen noudattamaan liikennesääntöjä. Missään tilanteessa ei kuitenkaan synny mitään "päälle ajo" oikeutta, vaikka toinen rikkoisikin sääntöjä. Noin on aina ollut. Toisen virhe ei mitätöin omia velvoitteita noudattaa itseään koskevia liikennesääntöjä.
Liikenteessä liikkuu myös vanhuksia, lapsia, eri tavoin vammaisia ja muita, joilla kyky aina toimia sääntöjen mukaan voi olla alentunut. Myös tämä asia on ajoneuvon kuljettajan otettava huomioon.
- Anonyymi
Noihin sähköskuutteihin pitäisi olla ajolupa, eli suoritettava tutkinto.
- Anonyymi
Oma mielipide ei valitettavasti paljon merkitse, vaan voimassa olevat lait ja säännöt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oma mielipide ei valitettavasti paljon merkitse, vaan voimassa olevat lait ja säännöt.
Sanoo skuuttikuski joka ajelee aina jalkäytävällä 14,99 km/h nopeudella skuutilla, jonka rakenteellisen nopeuden hän voi mielestään säätää nappia painamalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanoo skuuttikuski joka ajelee aina jalkäytävällä 14,99 km/h nopeudella skuutilla, jonka rakenteellisen nopeuden hän voi mielestään säätää nappia painamalla.
Miksi ajelisin jalkakäytävällä aina 14,99 km/h nopeudella, koska niin ei saa tehdä. Nopeus pitää säätää tilanteeseen sopivakasi. Välillä voi kenties ajaa 14,99 km/h nopeudella, mutta välillä pitää ajaa huomattavasti hitaammin.
Jalankulkua avustavassa laitteessa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ajelisin jalkakäytävällä aina 14,99 km/h nopeudella, koska niin ei saa tehdä. Nopeus pitää säätää tilanteeseen sopivakasi. Välillä voi kenties ajaa 14,99 km/h nopeudella, mutta välillä pitää ajaa huomattavasti hitaammin.
Jalankulkua avustavassa laitteessa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.Säädätkö laitteesi rakenteellista nopeutta jotain nappulaa painamalla, vai onko siinä liukusäädin vai toimiiko se peräti puheohjauksella?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säädätkö laitteesi rakenteellista nopeutta jotain nappulaa painamalla, vai onko siinä liukusäädin vai toimiiko se peräti puheohjauksella?
Nopeutta säädetään kaasulla. Rakenteellista nopeutta ei voida säätää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopeutta säädetään kaasulla. Rakenteellista nopeutta ei voida säätää.
Eräässä keskustelussa eräällä nimimerkillä oleva kirjoitti, että hän säätää rakenteellista nopeutta, jotta voi ajaa jalkakäytävällä.
Siihen jotkut kommentoivat, että itse ei voi säätää rakenteellista nopeutta, mutta väitti että voi.
Rakenteellinen nopeus tehdään tehtaalla huomioiden skuutin rakenteet ym. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eräässä keskustelussa eräällä nimimerkillä oleva kirjoitti, että hän säätää rakenteellista nopeutta, jotta voi ajaa jalkakäytävällä.
Siihen jotkut kommentoivat, että itse ei voi säätää rakenteellista nopeutta, mutta väitti että voi.
Rakenteellinen nopeus tehdään tehtaalla huomioiden skuutin rakenteet ym.Kuitenkin varmaan tämä "rakenteellisen nopeuden säätäjä" tarkoitti muuttavansa nopeusaluetta. En ole skuutilla koskaan ajanut, mutta omassa sähköpyörässni on kaksi nopeusaluetta: hidas ja nopea. Hitaalla kulkee maksimissaan 15km/ ja nopealla 25km/h. Vai onko oikea termi nopeudenrajoitin, en tiedä. Sinänsä fiksua, että maksiminopeuden voi rajoittaa, jos liikenneympäristö sitä vaatii, vaikkei itsellä juuri käyttöä hitaalle olekaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eräässä keskustelussa eräällä nimimerkillä oleva kirjoitti, että hän säätää rakenteellista nopeutta, jotta voi ajaa jalkakäytävällä.
Siihen jotkut kommentoivat, että itse ei voi säätää rakenteellista nopeutta, mutta väitti että voi.
Rakenteellinen nopeus tehdään tehtaalla huomioiden skuutin rakenteet ym.Netissä voi kuka tahansa väittää mitä tahansa. Rakenteellinen nopeus on liikkumisvälineen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettama enimmäisnopeus ja sitä ei käyttäjä säädä mitenkään.
Esim. jos laitteen rakenteellinen nopeus on enemmän kuin 25 km/h, tulee laiteelle otta liikennevakuutus, vaikka sen nopeus olisi jälkikäteen säädetty enintään 25 km/h nopeuteen. Käyttäjän itse tekemät säädöt eivät vaikuta rakenteelliseen nopeuteen mitenkään.
Laiteesta ei myöskään tule jalankulkua avustava tai korvaava liikkumisväline, jos käyttäjä itse rajoittaa laitteen 15 km/h nopeuden tai ajaa laitteella hitaasti, jos sen rakenteellinen nopeus on suurepi, kuin 15 km/h. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuitenkin varmaan tämä "rakenteellisen nopeuden säätäjä" tarkoitti muuttavansa nopeusaluetta. En ole skuutilla koskaan ajanut, mutta omassa sähköpyörässni on kaksi nopeusaluetta: hidas ja nopea. Hitaalla kulkee maksimissaan 15km/ ja nopealla 25km/h. Vai onko oikea termi nopeudenrajoitin, en tiedä. Sinänsä fiksua, että maksiminopeuden voi rajoittaa, jos liikenneympäristö sitä vaatii, vaikkei itsellä juuri käyttöä hitaalle olekaan.
Kyseinen rakenteellisen nopeuden säätäjä oikeutti jalkakäytävällä ajamisensa sillä, että sääti laitteensa maksiminopeutta pienemmäksi. Laitteen maksiminopeuden säätäminen ei kuitenkaan muuta laitteen rakenteellista maksiminopeutta, eikä sellaisella laitteella saa ajaa jalkakäytävällä, vaikka käyttäjä itse säätäisi maksiminopeuden miten pieneksi tahansa.
Laitteen virittämisen osalta, eli nopeuden noston suhteen asia on sitten eri ja siinä astuvat vakuuttaminen ja ajoneuvoluokan muuttuminen kuvioon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuitenkin varmaan tämä "rakenteellisen nopeuden säätäjä" tarkoitti muuttavansa nopeusaluetta. En ole skuutilla koskaan ajanut, mutta omassa sähköpyörässni on kaksi nopeusaluetta: hidas ja nopea. Hitaalla kulkee maksimissaan 15km/ ja nopealla 25km/h. Vai onko oikea termi nopeudenrajoitin, en tiedä. Sinänsä fiksua, että maksiminopeuden voi rajoittaa, jos liikenneympäristö sitä vaatii, vaikkei itsellä juuri käyttöä hitaalle olekaan.
Lakia on tulkittu täällä siten, että rakenteellinen nopeus on sama kuin laitteen käyttäjän asettama nopeusalueen yläraja. Koska poliisin resurssit eivät riitä valvomiseen, he saavat husertaa miten haluavat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lakia on tulkittu täällä siten, että rakenteellinen nopeus on sama kuin laitteen käyttäjän asettama nopeusalueen yläraja. Koska poliisin resurssit eivät riitä valvomiseen, he saavat husertaa miten haluavat.
Heidän toiminta ei silti ole oikeutettua. Useimmat pystyvät myös toimimaan lakien ja sääntöjen mukaan ilman jatkuvaa valvontaa ja kyttäämistä. Kaikilta asia ei ilmeisesti onnistu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuitenkin varmaan tämä "rakenteellisen nopeuden säätäjä" tarkoitti muuttavansa nopeusaluetta. En ole skuutilla koskaan ajanut, mutta omassa sähköpyörässni on kaksi nopeusaluetta: hidas ja nopea. Hitaalla kulkee maksimissaan 15km/ ja nopealla 25km/h. Vai onko oikea termi nopeudenrajoitin, en tiedä. Sinänsä fiksua, että maksiminopeuden voi rajoittaa, jos liikenneympäristö sitä vaatii, vaikkei itsellä juuri käyttöä hitaalle olekaan.
Siinä keskustelussa se kirjoittaja väitti "kiven kovaa", että säätää rakenteellista nopeutta, kun joku kyseenalaisti sen eli tarkoittiko nopeuden säätämistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lakia on tulkittu täällä siten, että rakenteellinen nopeus on sama kuin laitteen käyttäjän asettama nopeusalueen yläraja. Koska poliisin resurssit eivät riitä valvomiseen, he saavat husertaa miten haluavat.
Tässä:
Liikennevakuutuskeskuksen sivuilta löytyy seuraavaa:
"Sähköisten liikkumisvälineiden teknisistä ominaisuuksista riippuu, minkä sääntöjen mukaan niillä liikutaan.
Mikäli laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h ja teho enintään 1 kW, rinnastetaan laitteen käyttäjä jalankulkijaan.
Kun enimmäisnopeus on 25 km/h ja teho enintään 1 kW, kyseessä on kevyt sähköajoneuvo, jolla ajetaan kuten pyörällä: noudatetaan pyöräilyn liikennesääntöjä.
Jos nämä lukemat ylittyvät, puhutaan rekisteröitävistä ajoneuvoista. Kun enimmäisnopeus on 45 km/h ja teho enintään 4 kW on ajoneuvo tieliikennekäytössä pystyttävä rekisteröimään mopoksi ja ajettava mopoilun sääntöjen mukaan.
- Esimerkiksi vuokrakäytössä olevat sähköpotkulaudat ovat kevyitä sähköajoneuvoja, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h. Eli niillä ajetaan pyöräilysääntöjen mukaan pyöräilylle tarkoitetuilla väylillä, ei jalkakäytävillä.
Ratkaisevana tekijänä on nimenomaan rakenteellinen enimmäisnopeus: mikään tilapäinen nappi-, valikko- tai esimerkiksi geofencing-rajoitus ei tätä muuta, selventää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti."
Liikenneturvalta:
https://www.liikenneturva.fi/kampanjat/sahkopotkulauta/
Laki säädetään muualla kuin täällä keskustelupalstoilla.
Onko niin, että autoilijat, mopoilijat, moottoripyöräilijät voisivat tulla ajamaan jalkakäytäville, kun ajavat jalankulkijoiden nopeutta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä:
Liikennevakuutuskeskuksen sivuilta löytyy seuraavaa:
"Sähköisten liikkumisvälineiden teknisistä ominaisuuksista riippuu, minkä sääntöjen mukaan niillä liikutaan.
Mikäli laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h ja teho enintään 1 kW, rinnastetaan laitteen käyttäjä jalankulkijaan.
Kun enimmäisnopeus on 25 km/h ja teho enintään 1 kW, kyseessä on kevyt sähköajoneuvo, jolla ajetaan kuten pyörällä: noudatetaan pyöräilyn liikennesääntöjä.
Jos nämä lukemat ylittyvät, puhutaan rekisteröitävistä ajoneuvoista. Kun enimmäisnopeus on 45 km/h ja teho enintään 4 kW on ajoneuvo tieliikennekäytössä pystyttävä rekisteröimään mopoksi ja ajettava mopoilun sääntöjen mukaan.
- Esimerkiksi vuokrakäytössä olevat sähköpotkulaudat ovat kevyitä sähköajoneuvoja, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h. Eli niillä ajetaan pyöräilysääntöjen mukaan pyöräilylle tarkoitetuilla väylillä, ei jalkakäytävillä.
Ratkaisevana tekijänä on nimenomaan rakenteellinen enimmäisnopeus: mikään tilapäinen nappi-, valikko- tai esimerkiksi geofencing-rajoitus ei tätä muuta, selventää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti."
Liikenneturvalta:
https://www.liikenneturva.fi/kampanjat/sahkopotkulauta/
Laki säädetään muualla kuin täällä keskustelupalstoilla.
Onko niin, että autoilijat, mopoilijat, moottoripyöräilijät voisivat tulla ajamaan jalkakäytäville, kun ajavat jalankulkijoiden nopeutta?Juuri näin. Sähköautollakaan ei saa ajaa kevyenliikenteen väylällä. vaikka sen maksiminopeus säädettäisiin 2 km/h.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuitenkin varmaan tämä "rakenteellisen nopeuden säätäjä" tarkoitti muuttavansa nopeusaluetta. En ole skuutilla koskaan ajanut, mutta omassa sähköpyörässni on kaksi nopeusaluetta: hidas ja nopea. Hitaalla kulkee maksimissaan 15km/ ja nopealla 25km/h. Vai onko oikea termi nopeudenrajoitin, en tiedä. Sinänsä fiksua, että maksiminopeuden voi rajoittaa, jos liikenneympäristö sitä vaatii, vaikkei itsellä juuri käyttöä hitaalle olekaan.
Alla erään nimimerkin kommentit. Hän ajaa sähköpotkulaudalla jonka rakenteellinen nopeus on yli 15 km/ ja max 25 km/.
Seuraavat kommentit löytyvät:
Yleistä liikenteestä ja sitten: Kaljapäissään omalla pyörällä edelleen ilman sanktioita - huono asia
"En usko sanoneeni ajavani aina jalkakäytävällä. Mutta tarvittaessa teen sen. Laillisesti, ja suhteellisen turvallisesti rajoittaen rakenteellisen nopeuden 5 km/h lukemaan.
Yleensä suosin pyöräteitä ja ajoväyliä."
--------------
"Minä säädänkin rakenteellista nopeutta lennossa. Kun se rakenteellinen on 5, niin voin mielestäni hyvin ajaa jalkakäytävällä. Olisi se 15 km/h pikavalinnoissa sekin, mutta sitä en viitsi jalkakäytävällä käyttää, menee liian kovaa, jos on jalankulkijoita."
--------------
"Sähkövärkeissä rakenteellinen nopeus tehdään nimen omaan rajoittamalla. Jokaisessa niistä rajoitusta voi säätää, joissain helpommin, toisissa vaativammin. Mutta ohjelmallisesta rajoittimesta on kyse. Minä säädän rajoitinta, eli säädän rakenteellista huippunopeutta."
---------------
"Siitä en tiedä, mitä muut tekevät. Minä teen tuota lähinnä silloin, kun joudun jostain syystä käyttämään jalkakäytävää (oikaisee useamman kymmenen metriä tai ajorata on vaikkapa ratikkakiskoista johtuen turvaton skuutille) muutaman metrin. Ja silloin todellakin se 5 km/h."
"Toinen, jos kavereiden (kävelevät) kanssa liikkeellä ja skuutti mukana. Voi työntää tai sitten ajaa. Ylämäet tulee yleensä ajettua." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alla erään nimimerkin kommentit. Hän ajaa sähköpotkulaudalla jonka rakenteellinen nopeus on yli 15 km/ ja max 25 km/.
Seuraavat kommentit löytyvät:
Yleistä liikenteestä ja sitten: Kaljapäissään omalla pyörällä edelleen ilman sanktioita - huono asia
"En usko sanoneeni ajavani aina jalkakäytävällä. Mutta tarvittaessa teen sen. Laillisesti, ja suhteellisen turvallisesti rajoittaen rakenteellisen nopeuden 5 km/h lukemaan.
Yleensä suosin pyöräteitä ja ajoväyliä."
--------------
"Minä säädänkin rakenteellista nopeutta lennossa. Kun se rakenteellinen on 5, niin voin mielestäni hyvin ajaa jalkakäytävällä. Olisi se 15 km/h pikavalinnoissa sekin, mutta sitä en viitsi jalkakäytävällä käyttää, menee liian kovaa, jos on jalankulkijoita."
--------------
"Sähkövärkeissä rakenteellinen nopeus tehdään nimen omaan rajoittamalla. Jokaisessa niistä rajoitusta voi säätää, joissain helpommin, toisissa vaativammin. Mutta ohjelmallisesta rajoittimesta on kyse. Minä säädän rajoitinta, eli säädän rakenteellista huippunopeutta."
---------------
"Siitä en tiedä, mitä muut tekevät. Minä teen tuota lähinnä silloin, kun joudun jostain syystä käyttämään jalkakäytävää (oikaisee useamman kymmenen metriä tai ajorata on vaikkapa ratikkakiskoista johtuen turvaton skuutille) muutaman metrin. Ja silloin todellakin se 5 km/h."
"Toinen, jos kavereiden (kävelevät) kanssa liikkeellä ja skuutti mukana. Voi työntää tai sitten ajaa. Ylämäet tulee yleensä ajettua.""voin mielestäni hyvin ajaa jalkakäytävällä" on mielipide. Muillakin on monia mielipiteitä, mutta se ei tarkoita, että nämä mielipiteet olisivat sääntöjen ja lakien mukaisia mielipiteitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heidän toiminta ei silti ole oikeutettua. Useimmat pystyvät myös toimimaan lakien ja sääntöjen mukaan ilman jatkuvaa valvontaa ja kyttäämistä. Kaikilta asia ei ilmeisesti onnistu.
No pyöräilijöiltä tuo ei onnistu, miksi onnistuisi skuuteilta? Ja jalankulkijatkin seilaavat pyöräilijöiden mielestä miten sattuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No pyöräilijöiltä tuo ei onnistu, miksi onnistuisi skuuteilta? Ja jalankulkijatkin seilaavat pyöräilijöiden mielestä miten sattuu.
Tässä pitäjässä onnistuu pyöräilijöiltä vallan mainiosti liikennesääntöjen noudattaminen. Voi siellä jokunen mätä omena olla mukana, mutta pääsääntöisesti noudatetaan liikennesääntöjä hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä pitäjässä onnistuu pyöräilijöiltä vallan mainiosti liikennesääntöjen noudattaminen. Voi siellä jokunen mätä omena olla mukana, mutta pääsääntöisesti noudatetaan liikennesääntöjä hyvin.
Juu koska puhtaita jalkakäytäviä siellä ei ole. Joko kevyen liikenteen väylä puuttuu kokonaan tai sitten se on tasapuolisesti jaettu pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu koska puhtaita jalkakäytäviä siellä ei ole. Joko kevyen liikenteen väylä puuttuu kokonaan tai sitten se on tasapuolisesti jaettu pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
En tiedä miten puhtaita milloinkin ovat. Ainakin hiekat siivotaan pois aina talven jäljiltä. "Pelkästään" jalkakäytäviä täällä toki on. Täällä kulkee jalkakäytävä, yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä sekä pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väyliä. "Pelkästään" pyörätie mallia olevia väyliä täällä ei sitten ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä miten puhtaita milloinkin ovat. Ainakin hiekat siivotaan pois aina talven jäljiltä. "Pelkästään" jalkakäytäviä täällä toki on. Täällä kulkee jalkakäytävä, yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä sekä pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väyliä. "Pelkästään" pyörätie mallia olevia väyliä täällä ei sitten ole.
Takerruit näköjään sanaan ”puhdas”.
Kielitoimiston sanakirjan mukaan ”puhtaalla” on seitsemän eri merkitystä, joista sinä tunnet vain ensimmäisen.
1. jossa ei ole likaa, tahraton, saasteeton tms.
Hohtavan puhdas.
Puhdas paita.
Puhdas ilma, vesi.
Puhtaaksi pesty lattia.
Puhdas kuin pulmunen.
Kissa on puhdas [= itsensä puhtaana pitävä, siisti] eläin.
Puhdas [= kirjoittamaton] paperi.
2. ajatuksista, teoista: viaton, turmeltumaton, synnitön; epäitsekäs, hyvä, jalo.
Puhdas sydämeltään, mieleltään.
Puhdas sydän.
Puhdas [= hyvä, rauhallinen] omatunto.
Hänen maineensa on puhdas moitteeton.
Kuv. Selvitä jstak puhtain paperein rikkeettä, kunnialla.
3. virheetön, moitteeton.
Puhdas sointi, ääntämys.
Puhdas [= säännöllinen, jalopiirteinen] profiili.
Puhdas [= säveltasoltaan oikea, tarkka] sävel.
Puhdas ravi jossa ei ole laukka-askelia.
Puhdas [= sääntöjen mukainen] nyrkkeily.
Joukkue johtaa sarjaa puhtaalla pelillä häviöittä.
Puhdas hattutemppu ks. hattutemppu.
Erik. Kirjoittaa teksti puhtaaksi konseptista lopulliseen muotoonsa, virheettömäksi.
4. muita, vieraita aineita sisältämätön, vain t. kauttaaltaan yhtä ainetta t. laatua oleva, sekoittamaton.
Kangas, joka on puhdasta villaa.
Puhdasta kultaa.
Kemiallisesti [tav. = aivan, ehdottoman, täysin] puhdas.
Puhtaat [= sekoittamattomat] värit.
Puhdas sininen.
Tuntea puhdasta [= häiriintymätöntä, sekoittumatonta] iloa.
Biol. Puhdas linja= jatkuvasti itsesiittoisesti lisääntyvän samaperintäisen yksilön jälkeläiset.
Bakteerien puhtaaksi [= puhdasviljelmäksi] viljeleminen.
Kuv. Puhtaaksi viljelty [= aito, äärimmäinen] taiteellisuus.
5. pelkkä, paljas, silkka, sula, yksinomainen.
Kyseessä oli puhdas liikeasia.
Teki sen puhtaasta uteliaisuudesta.
Hänen tapaamisensa oli puhdas sattuma.
6. nettomääräinen, netto-.
Puhdas voitto.
Maatalouden puhdas tuotto kokonaistuotto josta on vähennetty kustannukset.
Summa, jonka arpajaisvoitto tuottaa puhtaana käteen verot vähennettynä.
7. jtak vailla oleva, jstak tyhjä, paljas, vapaa.
Aloittaa jtak puhtaalta pöydältä aloittaa alusta, vapaana vanhoista rasitteista.
Hakata metsä puhtaaksi puuttomaksi.
Ryöstää, kyniä jku puhtaaksi.
Syödä pöytä puhtaaksi tyhjäksi.
Pommit tekivät puhdasta jälkeä perusteellista tuhoa.
Puhua suunsa puhtaaksi sanoa suoraan kaikki sanottavansa.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/puhdas?searchMode=all
Joka tapauksessa uskomatonta, että teilläpäin pyöräillään ajoradalla eikä jalkakäytävällä, jos pyörätietä ei ole. Ehkä kylän ainoa jalkakäytävä on sen verran kapea ettei siinä pyöräily tunnu enää luontevalta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Takerruit näköjään sanaan ”puhdas”.
Kielitoimiston sanakirjan mukaan ”puhtaalla” on seitsemän eri merkitystä, joista sinä tunnet vain ensimmäisen.
1. jossa ei ole likaa, tahraton, saasteeton tms.
Hohtavan puhdas.
Puhdas paita.
Puhdas ilma, vesi.
Puhtaaksi pesty lattia.
Puhdas kuin pulmunen.
Kissa on puhdas [= itsensä puhtaana pitävä, siisti] eläin.
Puhdas [= kirjoittamaton] paperi.
2. ajatuksista, teoista: viaton, turmeltumaton, synnitön; epäitsekäs, hyvä, jalo.
Puhdas sydämeltään, mieleltään.
Puhdas sydän.
Puhdas [= hyvä, rauhallinen] omatunto.
Hänen maineensa on puhdas moitteeton.
Kuv. Selvitä jstak puhtain paperein rikkeettä, kunnialla.
3. virheetön, moitteeton.
Puhdas sointi, ääntämys.
Puhdas [= säännöllinen, jalopiirteinen] profiili.
Puhdas [= säveltasoltaan oikea, tarkka] sävel.
Puhdas ravi jossa ei ole laukka-askelia.
Puhdas [= sääntöjen mukainen] nyrkkeily.
Joukkue johtaa sarjaa puhtaalla pelillä häviöittä.
Puhdas hattutemppu ks. hattutemppu.
Erik. Kirjoittaa teksti puhtaaksi konseptista lopulliseen muotoonsa, virheettömäksi.
4. muita, vieraita aineita sisältämätön, vain t. kauttaaltaan yhtä ainetta t. laatua oleva, sekoittamaton.
Kangas, joka on puhdasta villaa.
Puhdasta kultaa.
Kemiallisesti [tav. = aivan, ehdottoman, täysin] puhdas.
Puhtaat [= sekoittamattomat] värit.
Puhdas sininen.
Tuntea puhdasta [= häiriintymätöntä, sekoittumatonta] iloa.
Biol. Puhdas linja= jatkuvasti itsesiittoisesti lisääntyvän samaperintäisen yksilön jälkeläiset.
Bakteerien puhtaaksi [= puhdasviljelmäksi] viljeleminen.
Kuv. Puhtaaksi viljelty [= aito, äärimmäinen] taiteellisuus.
5. pelkkä, paljas, silkka, sula, yksinomainen.
Kyseessä oli puhdas liikeasia.
Teki sen puhtaasta uteliaisuudesta.
Hänen tapaamisensa oli puhdas sattuma.
6. nettomääräinen, netto-.
Puhdas voitto.
Maatalouden puhdas tuotto kokonaistuotto josta on vähennetty kustannukset.
Summa, jonka arpajaisvoitto tuottaa puhtaana käteen verot vähennettynä.
7. jtak vailla oleva, jstak tyhjä, paljas, vapaa.
Aloittaa jtak puhtaalta pöydältä aloittaa alusta, vapaana vanhoista rasitteista.
Hakata metsä puhtaaksi puuttomaksi.
Ryöstää, kyniä jku puhtaaksi.
Syödä pöytä puhtaaksi tyhjäksi.
Pommit tekivät puhdasta jälkeä perusteellista tuhoa.
Puhua suunsa puhtaaksi sanoa suoraan kaikki sanottavansa.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/puhdas?searchMode=all
Joka tapauksessa uskomatonta, että teilläpäin pyöräillään ajoradalla eikä jalkakäytävällä, jos pyörätietä ei ole. Ehkä kylän ainoa jalkakäytävä on sen verran kapea ettei siinä pyöräily tunnu enää luontevalta?Ehkä sitä ja ehkä tätä. Ehkä kuvittelet kaiken olevan mielikuvituksessasi kuvittelemasi kaltaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä sitä ja ehkä tätä. Ehkä kuvittelet kaiken olevan mielikuvituksessasi kuvittelemasi kaltaista.
En pidä todennäköisenä, että Suomesta löytyisi yhtään kuntaa, jossa pyöräilijät eivät pyöräilisi jalkakäytävillä olettaen että tässä kunnassa jalkakäytäviä yleensä on. Kyllä tämä jalkakäytävillä pyöräily on koko Suomen kattava ilmiö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En pidä todennäköisenä, että Suomesta löytyisi yhtään kuntaa, jossa pyöräilijät eivät pyöräilisi jalkakäytävillä olettaen että tässä kunnassa jalkakäytäviä yleensä on. Kyllä tämä jalkakäytävillä pyöräily on koko Suomen kattava ilmiö.
Tosin kun kelaan taaksepäin, niin alkupeäinen väitteesi oli "Tässä pitäjässä onnistuu pyöräilijöiltä vallan mainiosti liikennesääntöjen noudattaminen. Voi siellä jokunen mätä omena olla mukana, mutta pääsääntöisesti noudatetaan liikennesääntöjä hyvin."
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"voin mielestäni hyvin ajaa jalkakäytävällä" on mielipide. Muillakin on monia mielipiteitä, mutta se ei tarkoita, että nämä mielipiteet olisivat sääntöjen ja lakien mukaisia mielipiteitä.
Näit vain tekstin "voin mielestäni hyvin ajaa jalkakäytävällä", mutta siinä on montaa muutakin ja tärkeätä!
Eikö tuossa lue myös , että hän sanoo muuttavansa rakenteellista nopeutta lennossa, jotta voi ajaa jalkakäytävällä?
Lisäksi: "Minä säädän rajoitinta, eli säädän rakenteellista huippunopeutta."
Liikennevakuutuskeskuksen sivulta:
"Ratkaisevana tekijänä on nimenomaan rakenteellinen enimmäisnopeus: mikään tilapäinen nappi-, valikko- tai esimerkiksi geofencing-rajoitus ei tätä muuta, selventää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti."
SÄhköpotkulaudat, joiden rakenteellinen nopeus on max 25 km/h eli siis yli 15 km/h. kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle, koska niihin sovelletaan täällä Suomessa pyöräilijöiden liikennesääntöjä.
Kaikki vuokra sähköpotkulaudat kuuluvat edelliseen ryhmään ja suurin osa omista!
Helppoa, eikö niin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En pidä todennäköisenä, että Suomesta löytyisi yhtään kuntaa, jossa pyöräilijät eivät pyöräilisi jalkakäytävillä olettaen että tässä kunnassa jalkakäytäviä yleensä on. Kyllä tämä jalkakäytävillä pyöräily on koko Suomen kattava ilmiö.
Varmasti löytyy paikkakuntia, jossa iso osa pyöräilee ihan liikennesääntöjä noudattaen. Tuskin kaikki, mutta iso osa kuitenkin.
- Anonyymi
Lentävät skuutit on parhaita, kylä lähtee.
- Anonyymi
Sähköisellä liikkumisvälineellä -opas
https://www.liikenneturva.fi/tuote/sahkoisella-liikkumisvalineella-opas/
Tuosta dokumentista löytyy vähän kättä pidempää aiheesta. - Anonyymi
Kannattaa huomata, että vuokrattavilla skuuteilla alaikäraja on 18 vuotta.
- Anonyymi
Vuokrauksen ikäraja on 18 vuotta. Jos esim. vanhempi vuokraa skuutit koko perheelle, niin käytön suhteen ei silloin taida olla mitään ikärajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuokrauksen ikäraja on 18 vuotta. Jos esim. vanhempi vuokraa skuutit koko perheelle, niin käytön suhteen ei silloin taida olla mitään ikärajaa.
Lue skuuttifirmojen sivuilta!
Sieltä löytyy tietoa, että KÄYTTÄJÄN tulee olla 18-vuotta täyttänyt!
Ainakin osassa skuuteissa on myös merkintä iästä, merkintä siitä, että vain yksi samalla laudalla, merkintä, että ei jalkakäytävillä. Edellä mainitut löytyy myös skuuttifirmojen sivuilta. Tietysti, jos on luetun ymmärtämisen kanssa vaikeuksia niin ei voi mitään.
Omalla skuutilla, myös niillä tehokkailla, saa ajaa vaikka 1-vuotias taapero. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue skuuttifirmojen sivuilta!
Sieltä löytyy tietoa, että KÄYTTÄJÄN tulee olla 18-vuotta täyttänyt!
Ainakin osassa skuuteissa on myös merkintä iästä, merkintä siitä, että vain yksi samalla laudalla, merkintä, että ei jalkakäytävillä. Edellä mainitut löytyy myös skuuttifirmojen sivuilta. Tietysti, jos on luetun ymmärtämisen kanssa vaikeuksia niin ei voi mitään.
Omalla skuutilla, myös niillä tehokkailla, saa ajaa vaikka 1-vuotias taapero.Tuo oli puhdas olettamus, mikä perustuu julkisuudessa olleisiin tietoihin, että vuokrata ei saa alle 18-vuotias. En ole vuokrannut skuuttia enkä aiokaan. Ei siis kiinnosta tutustua vuokraehtoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo oli puhdas olettamus, mikä perustuu julkisuudessa olleisiin tietoihin, että vuokrata ei saa alle 18-vuotias. En ole vuokrannut skuuttia enkä aiokaan. Ei siis kiinnosta tutustua vuokraehtoihin.
Myyrmäen onnettomuudessa 12-vuotiailla lapsilla oli Voin vuokraskuutti, joissa käyttäjällä on 18-vuoden ikäraja. Kuka oli heille vuokrannut skuutin?
Päivittäin näkee kymmenittäin alaikäisiä ajavan vuokraskuutilla ja nuoremmat ovat n. 8-10 vuotiaita!
Myös samalla vuokraskuutilla kulkevia on monia; lapset/nuoret keskenään, isät/äidit niin, että se jopa vain muutaman vuoden ikäinen lapsi heidän edessään. Lapsilla jää pää alle ohjaustangon tai naama juuri ohjaustangon kohdalla. Se, että skuuttaajalla olisi kypärä, on todella harvinaista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448229Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde442224Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262102- 951718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811657- 321327
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081083Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53995
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28860