Ne seurakunnat jotka myötäilevä maailmaa menettävät eniten jäseniä

Anonyymi-ap

Tästä evlut kirkko on paras esimerkki.

158

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Johannes 15:18-25
      Jeesuksen sanat seuraajilleen:

      Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.
      Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.

      Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.
      Mutta kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt. Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt heillä ei ole, millä syntiänsä puolustaisivat.

      Joka vihaa minua, se vihaa myös minun Isääni. Jos minä en olisi tehnyt heidän keskuudessaan niitä tekoja, joita ei kukaan muu ole tehnyt, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt he ovat nähneet ja ovat vihanneet sekä minua että minun Isääni.
      Mutta se sana oli käyvä toteen, joka on kirjoitettuna heidän laissaan: 'He ovat vihanneet minua syyttä'.

      • Anonyymi

        Aamen!


      • Anonyymi

        Näin juuri!


      • Tässähän se taas tulee, miksi hihhulit hakemalla hakevat "vainoa". Mitä enemmän "vainoa" niin sitä parempi uskovainen sinä olet. Nyt on vain niin että nykyisissä länsimaissa oikeusvaltio turvaa kaikille kaikille samat oikeudet.

        Näin ollen hihhuleita ei vainota. Ei kukaan uhkaa heidän henkeään eikä heitä edes olla viemässä vankilaan kidutettavaksi. Siksi on "hyvä" että hihhulit voivat etsiä "vainoa" netistä. Kun täällä sanoo että ei usko heidän jumalaansa, niin se on heti hirvittävää vainoa...


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Tässähän se taas tulee, miksi hihhulit hakemalla hakevat "vainoa". Mitä enemmän "vainoa" niin sitä parempi uskovainen sinä olet. Nyt on vain niin että nykyisissä länsimaissa oikeusvaltio turvaa kaikille kaikille samat oikeudet.

        Näin ollen hihhuleita ei vainota. Ei kukaan uhkaa heidän henkeään eikä heitä edes olla viemässä vankilaan kidutettavaksi. Siksi on "hyvä" että hihhulit voivat etsiä "vainoa" netistä. Kun täällä sanoo että ei usko heidän jumalaansa, niin se on heti hirvittävää vainoa...

        Et sinä meitä häiritse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä meitä häiritse.

        No kerro sitten miksi sinä ja sinun kaverisi ovat useaan kertaa vaatineet minulle ikuista bannia ja sanoneet "HÄIVY!"?

        Anonyymi
        2024-06-23 17:42:28

        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        No varmaan siksi että en usko sinun jumalaasi. Pitääkö tämä vääntää rautalangasta?

        Hyvä, voisit häipyä myös tältä palstalta.


        Anonyymi
        2024-06-21 11:45:40

        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Sinulla on kumma käsitys sananvapaudesta. Että uskontoa käsitteleviä aiheita saa käsitellä vain uskovat. Mitä uskonnon- ja sananvapautta se sellainen oikein on?

        Miksi käytät sitä juuri tällä palstalla kun vihaat uskovia?

        Anonyymi
        2024-06-18 15:02:58

        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Niin että näin sinä taas "vastaat" siihen mitä kysytään? Etkä missään nimessä siirtele maalitolppia? Saati yritä kääntää asiaa henkilökohtaisuuksiin?

        Mene kuule muualle kiukutteleen, eläkepappa!

        Anonyymi
        2024-06-17 17:20:47

        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Jos näin on niin miksi ihmeessä kukaan noista 23 pronsentista ei kirjoittele tällä palstalle? Nimittäin analogisesti tuo tarkoittaa sitä, että kaikista eheytyshoidosta onnistuu juuri tuo 23 prosenttia. Myös siis täällä Suomessa. Missä nämä ehetyneet siis piilottelvat?

        Miksi sinä itse kirjoittelet juuri täällä?


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        No kerro sitten miksi sinä ja sinun kaverisi ovat useaan kertaa vaatineet minulle ikuista bannia ja sanoneet "HÄIVY!"?

        Anonyymi
        2024-06-23 17:42:28

        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        No varmaan siksi että en usko sinun jumalaasi. Pitääkö tämä vääntää rautalangasta?

        Hyvä, voisit häipyä myös tältä palstalta.


        Anonyymi
        2024-06-21 11:45:40

        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Sinulla on kumma käsitys sananvapaudesta. Että uskontoa käsitteleviä aiheita saa käsitellä vain uskovat. Mitä uskonnon- ja sananvapautta se sellainen oikein on?

        Miksi käytät sitä juuri tällä palstalla kun vihaat uskovia?

        Anonyymi
        2024-06-18 15:02:58

        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Niin että näin sinä taas "vastaat" siihen mitä kysytään? Etkä missään nimessä siirtele maalitolppia? Saati yritä kääntää asiaa henkilökohtaisuuksiin?

        Mene kuule muualle kiukutteleen, eläkepappa!

        Anonyymi
        2024-06-17 17:20:47

        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Jos näin on niin miksi ihmeessä kukaan noista 23 pronsentista ei kirjoittele tällä palstalle? Nimittäin analogisesti tuo tarkoittaa sitä, että kaikista eheytyshoidosta onnistuu juuri tuo 23 prosenttia. Myös siis täällä Suomessa. Missä nämä ehetyneet siis piilottelvat?

        Miksi sinä itse kirjoittelet juuri täällä?

        Et siinä meitä häiritse vaikka kuinka yrität.


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Tässähän se taas tulee, miksi hihhulit hakemalla hakevat "vainoa". Mitä enemmän "vainoa" niin sitä parempi uskovainen sinä olet. Nyt on vain niin että nykyisissä länsimaissa oikeusvaltio turvaa kaikille kaikille samat oikeudet.

        Näin ollen hihhuleita ei vainota. Ei kukaan uhkaa heidän henkeään eikä heitä edes olla viemässä vankilaan kidutettavaksi. Siksi on "hyvä" että hihhulit voivat etsiä "vainoa" netistä. Kun täällä sanoo että ei usko heidän jumalaansa, niin se on heti hirvittävää vainoa...

        Ei takaa samoja oikeuksia.

        Erilaiset nk. ”vähemmistöt” on laissa asetettu etuoikeutettuun asemaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei takaa samoja oikeuksia.

        Erilaiset nk. ”vähemmistöt” on laissa asetettu etuoikeutettuun asemaan.

        No kerro toki mitä sellaista homo saa tehdä mitä sinä et saa tehdä? Eli mistä sinä saisit sakot tai linnaa mutta homo ei? Saat ihan luetella tulemaan....


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        No kerro toki mitä sellaista homo saa tehdä mitä sinä et saa tehdä? Eli mistä sinä saisit sakot tai linnaa mutta homo ei? Saat ihan luetella tulemaan....

        Tee kuule ihan mitä lystäät, evvk!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tee kuule ihan mitä lystäät, evvk!

        Eli sinulla ei ole siis esittää mitään - ei yhtään mitään - väitteesi tueksi. Muuta kuin pelkkä "luulosi". Kerro yt miksi te hihhulit kirjoitatte tänne jatkuvasti niin paljon paksaa? Ja kun jäätte kiinni siitä, niin vastauksenne on täysin ala-arvoinen. Etkö sinä reppana yhtään muista mitä raamattusi sanoo valehtelusta? MIhin unohtuu "jumalan pelko" tässä tapauksessa?


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Eli sinulla ei ole siis esittää mitään - ei yhtään mitään - väitteesi tueksi. Muuta kuin pelkkä "luulosi". Kerro yt miksi te hihhulit kirjoitatte tänne jatkuvasti niin paljon paksaa? Ja kun jäätte kiinni siitä, niin vastauksenne on täysin ala-arvoinen. Etkö sinä reppana yhtään muista mitä raamattusi sanoo valehtelusta? MIhin unohtuu "jumalan pelko" tässä tapauksessa?

        Ei sinulle! Jankuta keskenäsi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinulle! Jankuta keskenäsi!

        Kuule mehön voisimme vaikka tavata. Sitten näkisi sen, että oletko sinä tosiaan noin tyhmä kuin tekstisi antaa ymmärtää. Sano toki aika ja paikka?


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Kuule mehön voisimme vaikka tavata. Sitten näkisi sen, että oletko sinä tosiaan noin tyhmä kuin tekstisi antaa ymmärtää. Sano toki aika ja paikka?

        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin juuri!

        Toinen esimerkki. Helluntailaiset eivät ole saaneet lisää jäseniä pitkään aikaan. Heitä on jotain promille suomalaisista.


      • UUSI
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Tässähän se taas tulee, miksi hihhulit hakemalla hakevat "vainoa". Mitä enemmän "vainoa" niin sitä parempi uskovainen sinä olet. Nyt on vain niin että nykyisissä länsimaissa oikeusvaltio turvaa kaikille kaikille samat oikeudet.

        Näin ollen hihhuleita ei vainota. Ei kukaan uhkaa heidän henkeään eikä heitä edes olla viemässä vankilaan kidutettavaksi. Siksi on "hyvä" että hihhulit voivat etsiä "vainoa" netistä. Kun täällä sanoo että ei usko heidän jumalaansa, niin se on heti hirvittävää vainoa...

        Siinä on sellaista romantiikkaa. Niissä tarinoissa missä profeettoja ja apostoleita kivitettiin (perimätiedon mukaan syyttä). Uskovilla on sen kaltainen pelin henki, että jos ei tulla vainotuksi, ei pääse mukaan johonkin... elämää suurempaan. Mitä ikinä se onkaan.


    • Anonyymi

      Muuten hyvin sanottu, mutta luterilainen kirkko ei ole seurakunta ollenkaan.

      Seurakunta olemme ME uskossa olevat ihmiset!

      Jeesus ei perustanut luterilaista tai helluntaikirkkoa yms.

      • Anonyymi

        Niin, evlut kirkko on vain kirkko rakennus ilman Kristusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, evlut kirkko on vain kirkko rakennus ilman Kristusta.

        Hyvä pointti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, evlut kirkko on vain kirkko rakennus ilman Kristusta.

        Siellä on jäljellä enää muotomenot ilman sisältöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä on jäljellä enää muotomenot ilman sisältöä.

        Ihmiset alkavat näkemään totuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset alkavat näkemään totuuden.

        Edes ateistit eivät siellä viihdy.


      • Anonyymi

        Aloitus ei pidä paikkaansa. Suurin osa Suomen evl. kirkosta eronneista on eronnut siksi että kirkko ei ole "myötäillyt maailmaa" tarpeeksi nopeassa tahdissa. Paljon pienempi osa eronneista on eronnut siksi että kirkko on myötäillyt maailmaa liikaa.

        Ei toki pidä unohtaa että suuri(n) osa eronneista on eronnut siksi että uskonto ja kirkko ei vaan kiinnosta pätkääkään, oli se sitten konservatiivinen tai liberaali. Ei ole koskaan kiinnostanutkaan, mutta kyseenalaisen perinteen mukaan heidät on vauvana liitetty kirkon jäseniksi lupaa kysymättä, yllättäen ja pyytämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitus ei pidä paikkaansa. Suurin osa Suomen evl. kirkosta eronneista on eronnut siksi että kirkko ei ole "myötäillyt maailmaa" tarpeeksi nopeassa tahdissa. Paljon pienempi osa eronneista on eronnut siksi että kirkko on myötäillyt maailmaa liikaa.

        Ei toki pidä unohtaa että suuri(n) osa eronneista on eronnut siksi että uskonto ja kirkko ei vaan kiinnosta pätkääkään, oli se sitten konservatiivinen tai liberaali. Ei ole koskaan kiinnostanutkaan, mutta kyseenalaisen perinteen mukaan heidät on vauvana liitetty kirkon jäseniksi lupaa kysymättä, yllättäen ja pyytämättä.

        Onneksi nykyään vanhemmat eivät enää kasta lapsiaan. Antavat aikuisena päättää, mihin haluaa uskoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi nykyään vanhemmat eivät enää kasta lapsiaan. Antavat aikuisena päättää, mihin haluaa uskoa

        Todella hyvä ja humaani tapa kohdella lapsiaan!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset alkavat näkemään totuuden.

        Se kestikin muutaman sata vuotta.


    • Anonyymi

      Kun ennen uskoontuloa kävin Turun Tuomiokirkossa ( en ole enää käynyt uskoontulon jälkeen), oli paikka melkein aina tyhjillään turisteja lukuunottamatta. Ehkä 1-2 henkilöä parhaimmillaan istui rukoilemassa.

      Kerran oli joku pappi laulamassa keskellä kirkkoa ilmeisesti radioon, eikä sinne saanut mennä ollenkaan. Mutta erilaiset juhlahumut vetivät väkeä, ja joulukonsertit.

      • Anonyymi

        Jeesuksesta, syntien kaatumisesta ja parannuksesta ei siellä kuulla.


      • Anonyymi

        Kun käyn omaisten haudoilla, on sunnuntai.
        Kirkossa on Jumalan palvelus menossa.
        Pysäköinti alue on tyhjä.
        Mietin, pitääkö pappi tilaisuuden jos on kirkossa yksin.
        En ole mennyt kysymään en kuulu kirkkoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun käyn omaisten haudoilla, on sunnuntai.
        Kirkossa on Jumalan palvelus menossa.
        Pysäköinti alue on tyhjä.
        Mietin, pitääkö pappi tilaisuuden jos on kirkossa yksin.
        En ole mennyt kysymään en kuulu kirkkoon

        Vain 4-5% suomalaisista seuraa jumalanpalveluksia viikoittain! ja suurin osa heistä muuta kautta kuin kirkossa käyden.

        Ei ole kovin ihmeellistä, ettei saarnojen kirjoittaminen ole kovin motivoivaa... ja että työmotivaatio ylipäänsä on 'hieman' vaihtelevaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain 4-5% suomalaisista seuraa jumalanpalveluksia viikoittain! ja suurin osa heistä muuta kautta kuin kirkossa käyden.

        Ei ole kovin ihmeellistä, ettei saarnojen kirjoittaminen ole kovin motivoivaa... ja että työmotivaatio ylipäänsä on 'hieman' vaihtelevaa...

        Ainakin työmoraali on kiinnostava Merikarvialla


    • Seurakunnilla on identiteetti hakusessa?

      • Mikä se mielestäsi pitäisi olla homojuttujen nostaminenko keskiöön?
        Tänään ei esimerkiksi kirkossa mainittu sanallakaan prideväkeä mutta pappi muisti kauniisti rukouksessaan tuota suviseuroilla kuollutta naista ja hänen omaisiaan.

        Meillä ei myöskään ole tyhjän kirkon ongelmaa vaikka pieni paikkakunta olen pidän melko hyvänä tilannetta että kirkko on lähes täynnä joka sunnuntai ja tupaten täynnä juhlapyhinä .


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Mikä se mielestäsi pitäisi olla homojuttujen nostaminenko keskiöön?
        Tänään ei esimerkiksi kirkossa mainittu sanallakaan prideväkeä mutta pappi muisti kauniisti rukouksessaan tuota suviseuroilla kuollutta naista ja hänen omaisiaan.

        Meillä ei myöskään ole tyhjän kirkon ongelmaa vaikka pieni paikkakunta olen pidän melko hyvänä tilannetta että kirkko on lähes täynnä joka sunnuntai ja tupaten täynnä juhlapyhinä .

        Niin. Evlut kirkko on tosiaan enää tunnettu vain homojutuistaan.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Mikä se mielestäsi pitäisi olla homojuttujen nostaminenko keskiöön?
        Tänään ei esimerkiksi kirkossa mainittu sanallakaan prideväkeä mutta pappi muisti kauniisti rukouksessaan tuota suviseuroilla kuollutta naista ja hänen omaisiaan.

        Meillä ei myöskään ole tyhjän kirkon ongelmaa vaikka pieni paikkakunta olen pidän melko hyvänä tilannetta että kirkko on lähes täynnä joka sunnuntai ja tupaten täynnä juhlapyhinä .

        Varmaan kerrot kirkon niin pääsen tarkistamaan valehteletko taas?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan kerrot kirkon niin pääsen tarkistamaan valehteletko taas?

        Olen kertonut täällä joskus missä asun päättele siitä.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Olen kertonut täällä joskus missä asun päättele siitä.

        Mistä minä tiedän mitä sinä täällä olet joskus muille kertonut. No, ei se mitään pidän sinua edelleen valehtelijana.


      • Anonyymi

        Ja pahasti
        On jämähtänyt jonnekin 1800 luvulle


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Mikä se mielestäsi pitäisi olla homojuttujen nostaminenko keskiöön?
        Tänään ei esimerkiksi kirkossa mainittu sanallakaan prideväkeä mutta pappi muisti kauniisti rukouksessaan tuota suviseuroilla kuollutta naista ja hänen omaisiaan.

        Meillä ei myöskään ole tyhjän kirkon ongelmaa vaikka pieni paikkakunta olen pidän melko hyvänä tilannetta että kirkko on lähes täynnä joka sunnuntai ja tupaten täynnä juhlapyhinä .

        Sinä asut Raamattu vyöhykkeellä


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Mikä se mielestäsi pitäisi olla homojuttujen nostaminenko keskiöön?
        Tänään ei esimerkiksi kirkossa mainittu sanallakaan prideväkeä mutta pappi muisti kauniisti rukouksessaan tuota suviseuroilla kuollutta naista ja hänen omaisiaan.

        Meillä ei myöskään ole tyhjän kirkon ongelmaa vaikka pieni paikkakunta olen pidän melko hyvänä tilannetta että kirkko on lähes täynnä joka sunnuntai ja tupaten täynnä juhlapyhinä .

        Asut Raamattu vyöhykkeellä.
        Meillä e ole ketään kirkossa, paitsi jouluna ja rippipyhinä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä minä tiedän mitä sinä täällä olet joskus muille kertonut. No, ei se mitään pidän sinua edelleen valehtelijana.

        Downiboi ja valehteleminen jalo taito 😹😹😂😂🦆🦆


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asut Raamattu vyöhykkeellä.
        Meillä e ole ketään kirkossa, paitsi jouluna ja rippipyhinä

        Tiedän kyllä ettei tilanne ole niin hyvä kuin täällä monessakaan paikkaa sillä asuin aikoinaan vuosia pääkaupunkiseudulla. En usko kuitenkaan homojuttujen nostamiseen keskiöön tai heidän paheksumisensa olevan ratkaisu. Kyse on varmasti vähän laajemmasta ongelmasta ihmiset ovat monesti tulleet noihin paikkoihin töiden perässä ja sitä ei ehkä sillä tavalla kodikseen mielletä ja yksi on että ihmiset ovat melko "poteroituneet" yritän tuossa nyt kuvata sitä kuinka ei olla varsinaisesti antisosiaalisiakaan mutta ei tunneta samanlaista yhteisöllisyyttä. Monilla on myös ennakkoluuloja kirkkoa kohtaan jotka juontavat lapsuudesta ajalta jolloin kirkossa tosiaan papit pönöttivät ja heittelivät vaikeatajuisia "psalmeja" saarnastuolista tuimasti tuijotellen. Pelkkä yskiminen herätti papissa ilmiselvää närkästystä ja virsiä veisattiin vähintään se kuusi kappaletta kaikkien säkeistöjen kanssa. Moni saattaisi yllättyä positiivisesti nykyisistä jumalanpalveluksista jos kirkko saisi jotenkin ihmisiä tuossa aktivoitua tulemaan katsomaan ja puhumattakaan siitä kuinka paljon seurakunnat järjestävät kaikkea muuta toimintaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Evlut kirkko on tosiaan enää tunnettu vain homojutuistaan.

        En tunne sellaista kirkkoa. Missä sellainen kirkko on?


    • Anonyymi

      Kokosydämisen uskoontulon jälkeen tulee siis ottaa upotuskaste Jeesuksen Kristuksen nimeen. Kastehan on hyödytön ilman sitä edeltävää uskoontuloa.


      Ymmärtääkseni tätä ei kirkoissa saarnata, mutta en tiedä mitä siellä nykyään touhutaan.

      Raamattu opettaa, että kristillinen upotuskaste vedessä kuuluu kaikille uskoon tulleille, samoin kuin Pyhän Hengen kastekin!

      Raamattu sanoo: ”Pietari vastasi: ”Kääntykää, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan” Apt.teot 2:38


      ”Jotka Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.” Apt. teot 2:41.

      • Anonyymi

        Aamen!


      • Anonyymi

        Ja tuossa taas täysin itseriittoinen näkemys jolla sujuvasti suljetaan muut pois = on vain yksi oikea tapa - ja se on meidän!

        Itsekriittisyys, avarakatseisuus sekä suhteellisuudentaju ei kuki noissa piireissä.

        Jostain syystä niissä viihtyvillä on myös selvästi keskimääräistä alhaisempi koulutustaso...


    • Anonyymi

      Lutherilaisuus on säälittävä. Aina voi liittyä katoliseen kirkkoon.

      • Niin ja luterilaisiin herätysliikkeisiin. 😺


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Niin ja luterilaisiin herätysliikkeisiin. 😺

        Aamen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamen!

        Mikä niissä martti lutherin opeissa kiehtoo.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Niin ja luterilaisiin herätysliikkeisiin. 😺

        Ja niitä riittää.
        Riitelevät keskenään.
        Ovat vallanneet koko kirkon


      • Anonyymi

        Mitä vielä säälittävämmässä tekisi, paitsi jos on masokisti?

        Varsinkin jos on huolestunut maailman ylikansoittumisesta, katolisten pappien 'tietyistä' 'haasteista' ym ym ym


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Niin ja luterilaisiin herätysliikkeisiin. 😺

        Näihin kirkon terroristeihin, joiden takia kirkko on takapajula.
        Joilla ainoa puheenaihe on homot


    • Anonyymi

      Ystävyys maailman kanssa on vihollisuutta Jumalaa vastaan.

      • Anonyymi

        Syntimaailman kanssa liittoutuminen on saatanan maailmaan menemistä.


      • Anonyymi

        Empatian puutteen näkeekin helpoiten ateistien toimissa, joissa ei inhimillistä empatiaa juurikaan löydy, ei hyvällä tahdolla etsienkään. Särkevät jopa toisten peräkärrytkin, vaikka ei ne raportin mukaan edes mitään puhuneet, olivat vain parkkeerattu paikalleen ja olivat ärsyttäneet ateistihuligaaneja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Empatian puutteen näkeekin helpoiten ateistien toimissa, joissa ei inhimillistä empatiaa juurikaan löydy, ei hyvällä tahdolla etsienkään. Särkevät jopa toisten peräkärrytkin, vaikka ei ne raportin mukaan edes mitään puhuneet, olivat vain parkkeerattu paikalleen ja olivat ärsyttäneet ateistihuligaaneja!

        Ja irvailevat suviseuroissa kuolleella perheen äidillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja irvailevat suviseuroissa kuolleella perheen äidillä.

        Törkeää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja irvailevat suviseuroissa kuolleella perheen äidillä.

        Nämä ilkkujat ovat aitolaiset, ei ateistit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Empatian puutteen näkeekin helpoiten ateistien toimissa, joissa ei inhimillistä empatiaa juurikaan löydy, ei hyvällä tahdolla etsienkään. Särkevät jopa toisten peräkärrytkin, vaikka ei ne raportin mukaan edes mitään puhuneet, olivat vain parkkeerattu paikalleen ja olivat ärsyttäneet ateistihuligaaneja!

        Pitääkö peräkärryyn tuntee empatiaa


      • Anonyymi

        "Ystävyys maailman kanssa on vihollisuutta Jumalaa vastaan."

        Tuossa tosiaan on loistava esimerkki täysin järjenvapaasta ajattelusta.

        Levitä tuota käsitystä itsestänne, niin todella moni ymmärtää pysyä teistä kaukana!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ystävyys maailman kanssa on vihollisuutta Jumalaa vastaan."

        Tuossa tosiaan on loistava esimerkki täysin järjenvapaasta ajattelusta.

        Levitä tuota käsitystä itsestänne, niin todella moni ymmärtää pysyä teistä kaukana!!!

        Kyllä sinä olet se joka kierretään kaukaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä ilkkujat ovat aitolaiset, ei ateistit

        Sinä se olet, ateisti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se olet, ateisti!

        Ei ole kun aitolaiset, lahkolaisia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se olet, ateisti!

        Ei ole ateisti , vaan aitolainen, kuten Merikarvian kirkkoherra on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä ilkkujat ovat aitolaiset, ei ateistit

        Jopa oli valhe ilman logiikkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ystävyys maailman kanssa on vihollisuutta Jumalaa vastaan."

        Tuossa tosiaan on loistava esimerkki täysin järjenvapaasta ajattelusta.

        Levitä tuota käsitystä itsestänne, niin todella moni ymmärtää pysyä teistä kaukana!!!

        Löytyy Raamatusta.
        Jos et ymmärrä maailma-sanan merkitystä kristinuskossa ja tuossa yhteydessä, on se oma häpeäsi


      • Anonyymi

        Miksi sitten jumalasi loi maailman, jos siinä eläminen on jo lähtökohtaisesti vihaa häntä vastaan?


    • Anonyymi

      Kyllä. Tyhjän saa pyytämättäkin.

      • Anonyymi

        Wi tarvitse tehdä mitään kun joutuu maailman virran vietäväksi.


    • Anonyymi

      Olisi hienoa, jos laituskovat valtaisivat kasvukeskusten seurakunnat ja palauttaisi kirkon sanoman äärivanhoilliseksi ja kaikkea liberaalia vastustavaksi. Näin ev.lut kirkko saataisiin marginaloisutaan paljon nopeammin kuin mitä nyt tapahtuu.

      Suuntahan on selvä, mutta laitauskovaisten avulla vauhtia voisi kiihdyttää.

      • Anonyymi

        Eikö sinulle kelpaa 2000 vuotta vanha Jeesus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sinulle kelpaa 2000 vuotta vanha Jeesus?

        Jeesus on aina ollut olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus on aina ollut olemassa.

        Mutta tuli maailmaan vasta 2000 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sinulle kelpaa 2000 vuotta vanha Jeesus?

        Kyllä on vanha minun mielestäni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sinulle kelpaa 2000 vuotta vanha Jeesus?

        Tarinoista päätellen se oli omituinen höpöttäjä.
        Ei tuollaisen jutut enää pure.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarinoista päätellen se oli omituinen höpöttäjä.
        Ei tuollaisen jutut enää pure.

        Älysi ei riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarinoista päätellen se oli omituinen höpöttäjä.
        Ei tuollaisen jutut enää pure.

        Montakohan kertaa sen on pitänyt 'ihan varmasti' tulla takaisin?

        Kun ei ole näkynyt, niin on varmaan missannut junaan - taas.

        Hulluista tarinoistaan päätellen, seisoo edelleen väärällä perongilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Montakohan kertaa sen on pitänyt 'ihan varmasti' tulla takaisin?

        Kun ei ole näkynyt, niin on varmaan missannut junaan - taas.

        Hulluista tarinoistaan päätellen, seisoo edelleen väärällä perongilla.

        Ei Hän ole luvannut kuin yhden kerran tulla takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älysi ei riitä.

        Kymmenet miljoonat ovat hylänneet surkeasti perustellun aatteen, kristinuskon.

        Ei jatkoon!

        Vähän koulutettuihin se vielä kelpaa.


    • Anonyymi

      Evlut kirkko instituutti on mennyttä maailmaa.
      Kyllä siellä lahkot ja liikkeet ovat n, mutta ei juuri muita

      • Anonyymi

        Perustele lahko!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustele lahko!

        Kaikki kirkon sisällä toimivat hihhulit, jotka ovat aina parempia omasta mielestään kuin muut.
        Ja jotka riitelevät aina keskenään.
        Ja osaavat Raamatun etu ja takaperin ulkoa ja iskevät sillä päähän hyvin herkästi.
        Kuten Päivi Räsänen.
        Ja ovat aina täynnä vihaa kaikkea ja kaikkia kohtaan.
        Siinäpä tärkeimmät.
        Joku osaa nimetä
        En ole perehtynyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kirkon sisällä toimivat hihhulit, jotka ovat aina parempia omasta mielestään kuin muut.
        Ja jotka riitelevät aina keskenään.
        Ja osaavat Raamatun etu ja takaperin ulkoa ja iskevät sillä päähän hyvin herkästi.
        Kuten Päivi Räsänen.
        Ja ovat aina täynnä vihaa kaikkea ja kaikkia kohtaan.
        Siinäpä tärkeimmät.
        Joku osaa nimetä
        En ole perehtynyt

        Ja höpö höpö. Mitä virkaa uskomisella on ellei sitä ota tosissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja höpö höpö. Mitä virkaa uskomisella on ellei sitä ota tosissaan.

        Mitä virkaa on uskomisella, jos sitä käytetään lyömäaseena muihin ihmisiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kirkon sisällä toimivat hihhulit, jotka ovat aina parempia omasta mielestään kuin muut.
        Ja jotka riitelevät aina keskenään.
        Ja osaavat Raamatun etu ja takaperin ulkoa ja iskevät sillä päähän hyvin herkästi.
        Kuten Päivi Räsänen.
        Ja ovat aina täynnä vihaa kaikkea ja kaikkia kohtaan.
        Siinäpä tärkeimmät.
        Joku osaa nimetä
        En ole perehtynyt

        Ei Päivi Räsänen riitele!
        Hän kirjoittaa asiallisesti.
        Hänen vastustajansahan riitelevät ja yrittävät saada häntä syytteeseen.

        Miksihän sinäkin vihaat uskovaisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Päivi Räsänen riitele!
        Hän kirjoittaa asiallisesti.
        Hänen vastustajansahan riitelevät ja yrittävät saada häntä syytteeseen.

        Miksihän sinäkin vihaat uskovaisia?

        Hyvä vastaus!


    • Anonyymi

      Mutta eivät kirkosta eronneet liity lahkoihinkaan, he hylkäävät uskonnon. Suurin syyhän kirkosta lähtemiseen on uskon puute.

      • Totta ja siksi onkin hyvin typerää ja lyhytnäköistä lahkolaisilta se suoranainen ilonpito mitä kirkosta eroamisista saavat. Mitä pienemmäksi kirkko kutistuu vaikuttaa se väistämättä myös kristinuskon yhteiskunnalliseen asemaan joidenkin noiden lahkojen kohdalla vaikutukset näkyvät myös nopeasti siinä ettei kirkko rahoita enää niiden toimintoja. Suomessa ei ole ainuttakaan uskonnollista yhteisöä josta olisi kirkkoa "haastamaan"
        Suurin muu uskonyhteisö on lestadiolaiset ja he haluavat pysyä kirkossa ennen kaikkea statuksen ja virkojen vuoksi. He ymmärtävät myös että heidän asemansa on "riippuvainen" siitä kuinka hyvä asema kansankirkolla on. Eikä lestadiolaisiakaan ole kuin n.120 000 joten ei heistäkään olisi kirkkoa haastamaan ja tuohon vielä lisäksi se että ovat hyvin nihkeitä ottamaan ulkopuolisia jäseniä.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Totta ja siksi onkin hyvin typerää ja lyhytnäköistä lahkolaisilta se suoranainen ilonpito mitä kirkosta eroamisista saavat. Mitä pienemmäksi kirkko kutistuu vaikuttaa se väistämättä myös kristinuskon yhteiskunnalliseen asemaan joidenkin noiden lahkojen kohdalla vaikutukset näkyvät myös nopeasti siinä ettei kirkko rahoita enää niiden toimintoja. Suomessa ei ole ainuttakaan uskonnollista yhteisöä josta olisi kirkkoa "haastamaan"
        Suurin muu uskonyhteisö on lestadiolaiset ja he haluavat pysyä kirkossa ennen kaikkea statuksen ja virkojen vuoksi. He ymmärtävät myös että heidän asemansa on "riippuvainen" siitä kuinka hyvä asema kansankirkolla on. Eikä lestadiolaisiakaan ole kuin n.120 000 joten ei heistäkään olisi kirkkoa haastamaan ja tuohon vielä lisäksi se että ovat hyvin nihkeitä ottamaan ulkopuolisia jäseniä.

        Evlut kirkko on eniten jäseniään menettänyt kirkko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Evlut kirkko on eniten jäseniään menettänyt kirkko.

        No ymmärrän että lahkolaisista tuo tuntuu hurjalta määrältä :d mutta ole ihan huoleti kirkossa on vielä reilusti jäseniä teihin verrattuna. Eikä lahkoillakaan hyvin pyyhi enemmän se ovi käy ulospäin ja harvoinhan noista mitään hyvää kuuluukaan. Keskittyisitte joskus tekemään edes jotakin hyvää ihmisten kiusaamisen sijaan niin sillä sitä positiivista julkisuutta saadaan. Homma on siis aika yksinkertaista , ei tarvitse ruutia uudelleen keksiä.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        No ymmärrän että lahkolaisista tuo tuntuu hurjalta määrältä :d mutta ole ihan huoleti kirkossa on vielä reilusti jäseniä teihin verrattuna. Eikä lahkoillakaan hyvin pyyhi enemmän se ovi käy ulospäin ja harvoinhan noista mitään hyvää kuuluukaan. Keskittyisitte joskus tekemään edes jotakin hyvää ihmisten kiusaamisen sijaan niin sillä sitä positiivista julkisuutta saadaan. Homma on siis aika yksinkertaista , ei tarvitse ruutia uudelleen keksiä.

        Kova on tuskasi evlut kirkon alasajosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kova on tuskasi evlut kirkon alasajosta.

        Ei ollenkaan minähän en ole sitä enää näkemässä jos se joskus tapahtuu sinne on aikaa. Eikä sitä alas aja joku muutama tuhat viidesläistä jotka puuhailevat homouden parissa purkaen omia seksuaalisia patoutumiaan mutta joutuvat nöyristelemään kirkkoa saadakseen roposensa toimintaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evlut kirkko on eniten jäseniään menettänyt kirkko.

        Se on myös valtavasti suurempi kuin yksikään lahko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on myös valtavasti suurempi kuin yksikään lahko.

        Totta ja sillä on poikkeuksellinen kulttuurinen arvo verrattuna muihin yhteisöihin.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Totta ja sillä on poikkeuksellinen kulttuurinen arvo verrattuna muihin yhteisöihin.

        Mikä arvo sillä muka on, kun ihmiset eivät siitä ole kiinnostuneita?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä arvo sillä muka on, kun ihmiset eivät siitä ole kiinnostuneita?

        Sillä on kiistaton historiallinen arvo. Historian mitä yhdelläkään muualta oppinsa hakeneilla lahkoilla ei ole. Pelkästään kulttuurisenarvon vuoksi kirkossa naimisiinmeno on pitänyt pintansa ja monet nuoret käyvät yhä edelleen rippikoulun.


      • Anonyymi
        UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Sillä on kiistaton historiallinen arvo. Historian mitä yhdelläkään muualta oppinsa hakeneilla lahkoilla ei ole. Pelkästään kulttuurisenarvon vuoksi kirkossa naimisiinmeno on pitänyt pintansa ja monet nuoret käyvät yhä edelleen rippikoulun.

        Evlut kirkkoa ei enää edes pidetä kristillinen kirkkona.


      • Anonyymi
        UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Sillä on kiistaton historiallinen arvo. Historian mitä yhdelläkään muualta oppinsa hakeneilla lahkoilla ei ole. Pelkästään kulttuurisenarvon vuoksi kirkossa naimisiinmeno on pitänyt pintansa ja monet nuoret käyvät yhä edelleen rippikoulun.

        Se arvo karisee koko ajan, et sinäkään sillä opilla pelastu.


      • Anonyymi
        UUSI

        Näin juuri. Kasvukeskusten seurakuntien liberalisoituminen on viivytystaistelua vääjäämätöntä vastaan. Kirkon oman tutkimuslaitoksen mukaan vain puolet kirkon jäsenistä uskoo siihen mitä luterilainen kirkko opettaa. Kirkkoon kuulutaan tavan vuoksi, kun vauvaiässä pakkoliitetyt eivät viitsi erota.


      • Anonyymi
        UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Sillä on kiistaton historiallinen arvo. Historian mitä yhdelläkään muualta oppinsa hakeneilla lahkoilla ei ole. Pelkästään kulttuurisenarvon vuoksi kirkossa naimisiinmeno on pitänyt pintansa ja monet nuoret käyvät yhä edelleen rippikoulun.

        Hyvä ehdotus Tolkulta:
        "Kuule mehön voisimme vaikka tavata. Sitten näkisi sen, että oletko sinä tosiaan noin tyhmä kuin tekstisi antaa ymmärtää. Sano toki aika ja paikka?"

        Milloin sinä pääset lomille suljetulta?


      • Anonyymi
        UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Sillä on kiistaton historiallinen arvo. Historian mitä yhdelläkään muualta oppinsa hakeneilla lahkoilla ei ole. Pelkästään kulttuurisenarvon vuoksi kirkossa naimisiinmeno on pitänyt pintansa ja monet nuoret käyvät yhä edelleen rippikoulun.

        Rippikoulun mihin mennään vain tapaamaan kavereita liberaalien pappien johdolla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ehdotus Tolkulta:
        "Kuule mehön voisimme vaikka tavata. Sitten näkisi sen, että oletko sinä tosiaan noin tyhmä kuin tekstisi antaa ymmärtää. Sano toki aika ja paikka?"

        Milloin sinä pääset lomille suljetulta?

        Missä tolkku noin on sanonut ?


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Sillä on kiistaton historiallinen arvo. Historian mitä yhdelläkään muualta oppinsa hakeneilla lahkoilla ei ole. Pelkästään kulttuurisenarvon vuoksi kirkossa naimisiinmeno on pitänyt pintansa ja monet nuoret käyvät yhä edelleen rippikoulun.

        Niissä sinun parjaamissasi on eläviä uskovia. Niissä Jumala ja Jumalan sana on pyhä. Sekö sinua niin kovasti niissä kismittää?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Se arvo karisee koko ajan, et sinäkään sillä opilla pelastu.

        Paikkansapitämätön väite . Yhtä tyhmä väite kuin vaikka että muinaisten kulttuurien ja historiallisten paikkojen arvo katoaisi mitä vanhemmaksi ne tulevat.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikkansapitämätön väite . Yhtä tyhmä väite kuin vaikka että muinaisten kulttuurien ja historiallisten paikkojen arvo katoaisi mitä vanhemmaksi ne tulevat.

        "Ne seurakunnat jotka myötäilevä maailmaa menettävät eniten jäseniä"!

        Sehän on hieno asia , että pönöttävien piispojen ja pappien vaikutusvalta vähenee yhteiskunnassa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ne seurakunnat jotka myötäilevä maailmaa menettävät eniten jäseniä"!

        Sehän on hieno asia , että pönöttävien piispojen ja pappien vaikutusvalta vähenee yhteiskunnassa.

        Miten tuo liittyy kommenttiin johon vastasit ?


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Niissä sinun parjaamissasi on eläviä uskovia. Niissä Jumala ja Jumalan sana on pyhä. Sekö sinua niin kovasti niissä kismittää?

        Tuossakaan kirjoituksessa ei ole mitään parjaamista ja jokainen saa puolestani uskoa kuten haluaa. Yhtään sen parempaa väkeä nuo lahkolaiset eivät kuitenkaan ole , vaan ihan samanarvoisia kuin muutkin vaikka ovat itse yrittäneet nostaa itsensä keksimällään aitouskovat termillä astetta korkeammalle.

        Tuossa kommentissani on kuitenkin kyse siitä ettei yhdelläkään noilla lahkoilla ole niin mittava historia Suomessa mitä kirkolla löytyy. Äläkä turhaan jankuta tähän jotain uskon oikeellisuus käsitteitäsi koska siitä tuossa kommentissa ei ole kyse vaan historiallisesta ja kulttuurisesta arvosta.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ehdotus Tolkulta:
        "Kuule mehön voisimme vaikka tavata. Sitten näkisi sen, että oletko sinä tosiaan noin tyhmä kuin tekstisi antaa ymmärtää. Sano toki aika ja paikka?"

        Milloin sinä pääset lomille suljetulta?

        Milloinka olen noin sanonut ?


      • Anonyymi
        UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Milloinka olen noin sanonut ?

        "Mistänäitäoikeintulee" on edellä kirjoittanut noin!


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mistänäitäoikeintulee" on edellä kirjoittanut noin!

        No minä se en kuitenkaan ollut.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Tuossakaan kirjoituksessa ei ole mitään parjaamista ja jokainen saa puolestani uskoa kuten haluaa. Yhtään sen parempaa väkeä nuo lahkolaiset eivät kuitenkaan ole , vaan ihan samanarvoisia kuin muutkin vaikka ovat itse yrittäneet nostaa itsensä keksimällään aitouskovat termillä astetta korkeammalle.

        Tuossa kommentissani on kuitenkin kyse siitä ettei yhdelläkään noilla lahkoilla ole niin mittava historia Suomessa mitä kirkolla löytyy. Äläkä turhaan jankuta tähän jotain uskon oikeellisuus käsitteitäsi koska siitä tuossa kommentissa ei ole kyse vaan historiallisesta ja kulttuurisesta arvosta.

        Kyllä sinä täällä uskovaisia nimittelet lahkolaisiksi ym hyvin sujuvasti.


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Kyllä sinä täällä uskovaisia nimittelet lahkolaisiksi ym hyvin sujuvasti.

        Lahkolaisuus ei ole mikään haukkumasana vaan käsite noista monista pienistä uskonnollisista piireistä. Vielä esimerkiksi 80-luvulla tuo oli aivan yleisessä käytössä kirkon aitojen konservatiivien puheissa ja tuolla ei tarkoitettu muuta kuin että henkilö kuuluu johonkin toiseen uskonnolliseen piiriin kuin kirkkoon.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Lahkolaisuus ei ole mikään haukkumasana vaan käsite noista monista pienistä uskonnollisista piireistä. Vielä esimerkiksi 80-luvulla tuo oli aivan yleisessä käytössä kirkon aitojen konservatiivien puheissa ja tuolla ei tarkoitettu muuta kuin että henkilö kuuluu johonkin toiseen uskonnolliseen piiriin kuin kirkkoon.

        Kyllä se on. Ja sellaisena sinä sitä käytät.


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Kyllä se on. Ja sellaisena sinä sitä käytät.

        Ei se ole ja tiedät sen varsin hyvin. Sen sijaan jos kirjoittaisin vaikka näin "hurmos lahkolaiset" tai "genitaali lahkolaiset" silloin se muuttuisi ivaksi.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Ei se ole ja tiedät sen varsin hyvin. Sen sijaan jos kirjoittaisin vaikka näin "hurmos lahkolaiset" tai "genitaali lahkolaiset" silloin se muuttuisi ivaksi.

        Mitä sitten tarkoitat lahkolaisilla?


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Mitä sitten tarkoitat lahkolaisilla?

        Kaikkia noita pienempiä uskonnollisia piirejä mitä Suomessa on. Noitahan on melkoisesti jos ihan pienimmätkin lasketaan mukaan.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Kaikkia noita pienempiä uskonnollisia piirejä mitä Suomessa on. Noitahan on melkoisesti jos ihan pienimmätkin lasketaan mukaan.

        Siihen sinun pitää tarkistaa kielenkäyttösi.
        ”Kirkkohistoriassa lahkolla tarkoitetaan harhaoppiin pitäytyvää uskonnollista joukkoa, joka usein on erkautunut kristillisestä kirkosta.
        Kirkko on joutunut alusta pitäen tekemisiin lukuisien hyvinkin vahvojen lahkojen kanssa. Paavali puuttui rohkeasti väärien opettajien toimiin. Apostoli, joka toisaalta kehotti kristittyjä keskinäiseen yhteyteen, näki tarpeelliseksi rajustikin varottaa vääristä opettajista.
        Gnoosis oli kirkon riesana useita vuosisatoja. Se esiintyi kristillisyyden puvussa, mutta opetti ”korkeampaa” tai ”syvempää” tietoa ja uskonnollista kokemusta. Jotkut karismaattisista piireistä muistuttavat gnoosista.
        Areiolaisuus kielsi Kristuksen jumaluuden, kuten Jehovan todistajat ja useat ns. liberaaliteologit nykyään. Areiolaisuus oli aika-ajoin voimakkaampi ja suurempi kuin kristillinen kirkko, vaikka esiintyi kristillisyyden nimissä.
        Lahkot torjuttiin ankarasti, eikä katsottu, että ”kaikilla on oltava tilaa moniäänisessä kirkossa”.”


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Siihen sinun pitää tarkistaa kielenkäyttösi.
        ”Kirkkohistoriassa lahkolla tarkoitetaan harhaoppiin pitäytyvää uskonnollista joukkoa, joka usein on erkautunut kristillisestä kirkosta.
        Kirkko on joutunut alusta pitäen tekemisiin lukuisien hyvinkin vahvojen lahkojen kanssa. Paavali puuttui rohkeasti väärien opettajien toimiin. Apostoli, joka toisaalta kehotti kristittyjä keskinäiseen yhteyteen, näki tarpeelliseksi rajustikin varottaa vääristä opettajista.
        Gnoosis oli kirkon riesana useita vuosisatoja. Se esiintyi kristillisyyden puvussa, mutta opetti ”korkeampaa” tai ”syvempää” tietoa ja uskonnollista kokemusta. Jotkut karismaattisista piireistä muistuttavat gnoosista.
        Areiolaisuus kielsi Kristuksen jumaluuden, kuten Jehovan todistajat ja useat ns. liberaaliteologit nykyään. Areiolaisuus oli aika-ajoin voimakkaampi ja suurempi kuin kristillinen kirkko, vaikka esiintyi kristillisyyden nimissä.
        Lahkot torjuttiin ankarasti, eikä katsottu, että ”kaikilla on oltava tilaa moniäänisessä kirkossa”.”

        No onhan Suomessa nytkin sellaisia jotka ovat kirkosta erkautuneet esimerkiksi Luther-säätiö ja osa ei ole koskaan kirkossa ollutkaan eli ovat siis ei niin kauan sitten kirkon näkökulmasta harhaoppia. Nyt tietenkin asiassa on tehty jo konsensusta ja ekumeniaa pyritään noudattamaan vähintään niin ettei sentään julkisesti arvostella toisiaan. Paitsi viidesläiset tekevät tuossa poikkeuksen.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        No onhan Suomessa nytkin sellaisia jotka ovat kirkosta erkautuneet esimerkiksi Luther-säätiö ja osa ei ole koskaan kirkossa ollutkaan eli ovat siis ei niin kauan sitten kirkon näkökulmasta harhaoppia. Nyt tietenkin asiassa on tehty jo konsensusta ja ekumeniaa pyritään noudattamaan vähintään niin ettei sentään julkisesti arvostella toisiaan. Paitsi viidesläiset tekevät tuossa poikkeuksen.

        He ovat erilaistuneet evlut kirkosta, eivät kristinopista. Jännää, että nykyään emokirkko käyttäytyy kuin lahko ja opettaa kristinuskon vastaisesti.


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        He ovat erilaistuneet evlut kirkosta, eivät kristinopista. Jännää, että nykyään emokirkko käyttäytyy kuin lahko ja opettaa kristinuskon vastaisesti.

        Kirkkoa ei oikein lahkoksi saa juuri koska se on ns.emokirkko kuten itse totesit.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Kirkkoa ei oikein lahkoksi saa juuri koska se on ns.emokirkko kuten itse totesit.

        Evlut kirkon saa helpostikin kun luet tuon kirkkohistorian määritelmän lahkosta.
        Emokirkko on nykyinen katolinen kirkko. Evlut kirkko keksitty vasta 1500-luvulla.


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Evlut kirkon saa helpostikin kun luet tuon kirkkohistorian määritelmän lahkosta.
        Emokirkko on nykyinen katolinen kirkko. Evlut kirkko keksitty vasta 1500-luvulla.

        Vasta 1500-luvulla . Milloinkas se viidesläisyys oli keksitty ?


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Vasta 1500-luvulla . Milloinkas se viidesläisyys oli keksitty ?

        Ei sitä ole keksitty, se on järjestysnumero evlut kirkon herätyslikkeelle. Evlut kirkko on ulkoistanut evankelioinnin ja lähetystyön niille. Itse evlut kirkko keskittyy sulautumaan maailmaan.


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Ei sitä ole keksitty, se on järjestysnumero evlut kirkon herätyslikkeelle. Evlut kirkko on ulkoistanut evankelioinnin ja lähetystyön niille. Itse evlut kirkko keskittyy sulautumaan maailmaan.

        Viidesläisyys on kapinaliike alunperin nykyisellään enemmänkin napinaliike.
        Teikäläisten on ihan turha arvostella kirkkoa niin kauan kun kaikista puheistanne huolimatta joudutte nöyristelemään kirkkoa kuin halvat h*tsut.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Viidesläisyys on kapinaliike alunperin nykyisellään enemmänkin napinaliike.
        Teikäläisten on ihan turha arvostella kirkkoa niin kauan kun kaikista puheistanne huolimatta joudutte nöyristelemään kirkkoa kuin halvat h*tsut.

        Ei suinkaan. Se toteuttaa evlut kirkon sille valtuuttamaa tehtävää.
        Sokea Reettakin näkee miten evlut kirkko on luopunut kristinuskosta ottamalla maalliset arvot kristillisten ja Raamatun arvojen tilalle.


      • Anonyymi
        UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Viidesläisyys on kapinaliike alunperin nykyisellään enemmänkin napinaliike.
        Teikäläisten on ihan turha arvostella kirkkoa niin kauan kun kaikista puheistanne huolimatta joudutte nöyristelemään kirkkoa kuin halvat h*tsut.

        ” GudsBarn
        2017-11-11 11:29:02

        Evankelisluterilaisen kirkon tuhon tie alkoi sinä hetkenä, kun kirkko päätti hyväksyä teologisen tiedekunnan opiskelijoiksi vain liberaalisen maailmankuvan omaksuneita ihmisiä. Kaikki Jumalan Sanasta kiinni pitävät hakijat saavat armotta hylkäävän päätöksen. Onko tällaisella kirkolla tulevaisuutta? Ei ole. Uskon, että viimeistään silloin jos/kun kirkko hyväksyy homoliittojen vihkimiset kirkossa tai vaikka ainoastaan siunaa heitä, lähtee iso osa ihmisiä pois kirkosta. Tosi kristityt eivät tee sopimusta synnin kanssa, sillä sopimus perkeleen kanssa vie helvettiin mutta kuuliaisuus Jumalan Sanalle ja tahdolle vie Taivaaseen. Älkäämme antako sielujemme vihollisen, perkeleen pettää meitä. Todennäköisesti lähitulevaisuudessa elävät kristityt perustavat uuden luterilaisen kirkon, joka pysyy Jumalan Sanan lujalla perustalla. Suomen evankelisluterilaisen kirkon kohtalo on jo sinetöity tuhon omaksi, näin uskon. ”


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        ” GudsBarn
        2017-11-11 11:29:02

        Evankelisluterilaisen kirkon tuhon tie alkoi sinä hetkenä, kun kirkko päätti hyväksyä teologisen tiedekunnan opiskelijoiksi vain liberaalisen maailmankuvan omaksuneita ihmisiä. Kaikki Jumalan Sanasta kiinni pitävät hakijat saavat armotta hylkäävän päätöksen. Onko tällaisella kirkolla tulevaisuutta? Ei ole. Uskon, että viimeistään silloin jos/kun kirkko hyväksyy homoliittojen vihkimiset kirkossa tai vaikka ainoastaan siunaa heitä, lähtee iso osa ihmisiä pois kirkosta. Tosi kristityt eivät tee sopimusta synnin kanssa, sillä sopimus perkeleen kanssa vie helvettiin mutta kuuliaisuus Jumalan Sanalle ja tahdolle vie Taivaaseen. Älkäämme antako sielujemme vihollisen, perkeleen pettää meitä. Todennäköisesti lähitulevaisuudessa elävät kristityt perustavat uuden luterilaisen kirkon, joka pysyy Jumalan Sanan lujalla perustalla. Suomen evankelisluterilaisen kirkon kohtalo on jo sinetöity tuhon omaksi, näin uskon. ”

        Tuosta se syöksykierre alkoi ja kiihtyy koko ajan,
        Hyvin nähty jo v. 2017.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        ” GudsBarn
        2017-11-11 11:29:02

        Evankelisluterilaisen kirkon tuhon tie alkoi sinä hetkenä, kun kirkko päätti hyväksyä teologisen tiedekunnan opiskelijoiksi vain liberaalisen maailmankuvan omaksuneita ihmisiä. Kaikki Jumalan Sanasta kiinni pitävät hakijat saavat armotta hylkäävän päätöksen. Onko tällaisella kirkolla tulevaisuutta? Ei ole. Uskon, että viimeistään silloin jos/kun kirkko hyväksyy homoliittojen vihkimiset kirkossa tai vaikka ainoastaan siunaa heitä, lähtee iso osa ihmisiä pois kirkosta. Tosi kristityt eivät tee sopimusta synnin kanssa, sillä sopimus perkeleen kanssa vie helvettiin mutta kuuliaisuus Jumalan Sanalle ja tahdolle vie Taivaaseen. Älkäämme antako sielujemme vihollisen, perkeleen pettää meitä. Todennäköisesti lähitulevaisuudessa elävät kristityt perustavat uuden luterilaisen kirkon, joka pysyy Jumalan Sanan lujalla perustalla. Suomen evankelisluterilaisen kirkon kohtalo on jo sinetöity tuhon omaksi, näin uskon. ”

        Kirkossa on aina ollut erilaisia ihmisiä . Tuota liberaalisuutta on myös teikäläisten turha arvostella sillä se on syy sille miksi ylipäätänsä tuo viidesläisyys sai jäädä kirkkoon ja on yhä edelleen se syy miksi se kirkossa on . Jos kirkolla olisi ollut täysin yksioikoinen halu määritellä itsensä ainoaksi oikeaksi mihin sillä tietenkin on oikeus oma talossaan niin sen helmoissa ei olisi saanut toimia yksikään lahko. Tuo on asia mitä teikäläiset eivät tunnu ymmärtävän. Suomen kirkossa on ihan kansainvälisestikin poikkeuksellinen tilanne koska sen helmoissa saa majailla noita lahkoja. Sekin on vielä hiljattain nähty etteivät nuo kaikki ole kovin yhteistyöhaluisiakaan vaikka ovat kirkossa statuksen ja rahan vuoksi. Ei edes ryhmäkuriin kyetä eikä edes siihen ettei avoimesti pyritä vahingoittamaan kirkkoa vaikka ovat saaneet kaiken kirkolta.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Kirkossa on aina ollut erilaisia ihmisiä . Tuota liberaalisuutta on myös teikäläisten turha arvostella sillä se on syy sille miksi ylipäätänsä tuo viidesläisyys sai jäädä kirkkoon ja on yhä edelleen se syy miksi se kirkossa on . Jos kirkolla olisi ollut täysin yksioikoinen halu määritellä itsensä ainoaksi oikeaksi mihin sillä tietenkin on oikeus oma talossaan niin sen helmoissa ei olisi saanut toimia yksikään lahko. Tuo on asia mitä teikäläiset eivät tunnu ymmärtävän. Suomen kirkossa on ihan kansainvälisestikin poikkeuksellinen tilanne koska sen helmoissa saa majailla noita lahkoja. Sekin on vielä hiljattain nähty etteivät nuo kaikki ole kovin yhteistyöhaluisiakaan vaikka ovat kirkossa statuksen ja rahan vuoksi. Ei edes ryhmäkuriin kyetä eikä edes siihen ettei avoimesti pyritä vahingoittamaan kirkkoa vaikka ovat saaneet kaiken kirkolta.

        Kysymys on kirkon opista eikä ihmisten erilaisuudesta.
        Oppi ei tule muuttua ihmisten mieltymysten mukaan vaan ihmisten opin mukaan.

        Jännää, että sinä olet heti ajamassa oikeaoppisia kirkosta pois, että kirkko saisi rauhassa maallistua ja tuhota itsensä.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Kirkossa on aina ollut erilaisia ihmisiä . Tuota liberaalisuutta on myös teikäläisten turha arvostella sillä se on syy sille miksi ylipäätänsä tuo viidesläisyys sai jäädä kirkkoon ja on yhä edelleen se syy miksi se kirkossa on . Jos kirkolla olisi ollut täysin yksioikoinen halu määritellä itsensä ainoaksi oikeaksi mihin sillä tietenkin on oikeus oma talossaan niin sen helmoissa ei olisi saanut toimia yksikään lahko. Tuo on asia mitä teikäläiset eivät tunnu ymmärtävän. Suomen kirkossa on ihan kansainvälisestikin poikkeuksellinen tilanne koska sen helmoissa saa majailla noita lahkoja. Sekin on vielä hiljattain nähty etteivät nuo kaikki ole kovin yhteistyöhaluisiakaan vaikka ovat kirkossa statuksen ja rahan vuoksi. Ei edes ryhmäkuriin kyetä eikä edes siihen ettei avoimesti pyritä vahingoittamaan kirkkoa vaikka ovat saaneet kaiken kirkolta.

        2. kirje Timoteukselle 4

        Kestäkää loppuun saakka!
        Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen nimessä, hänen, joka on tuomitseva elävät ja kuolleet, ja hänen ilmestymisensä ja hänen valtakuntansa kautta: julista sanaa, astu esiin sopivaan ja sopimattomaan aikaan, nuhtele, moiti ja kehota, aina kärsivällisesti opettaen.

        Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia vaan haalivat itselleen halunsa mukaisia opettajia kuullakseen sitä mitä kulloinkin mieli tekee.
        He tukkivat korvansa totuudelta ja kääntyvät kuuntelemaan taruja.
        Mutta pysy sinä järkevänä kaikissa tilanteissa, kestä vaivat, julista evankeliumia ja hoida virkasi tehtävät.

        Minut itseni uhrataan jo pian, lähtöni hetki on tullut. Olen kilpaillut hyvän kilpailun, olen juossut perille ja säilyttänyt uskoni.
        Minua odottaa nyt vanhurskauden seppele, jonka Herra, oikeudenmukainen tuomari, on antava minulle tulemisensa päivänä, eikä vain minulle vaan kaikille, jotka hartaasti odottavat hänen ilmestymistään.


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Kysymys on kirkon opista eikä ihmisten erilaisuudesta.
        Oppi ei tule muuttua ihmisten mieltymysten mukaan vaan ihmisten opin mukaan.

        Jännää, että sinä olet heti ajamassa oikeaoppisia kirkosta pois, että kirkko saisi rauhassa maallistua ja tuhota itsensä.

        Kirkko on muuttanut ennenkin suhtautumistaan joihinkin asioihin kuten esimerkiksi avioliitto asiassa mutta jostain syystä esimerkiksi eronneiden vihkinen ei tunnu häiritsevän. Ei häirinnyt silloin aikoinaan eikä nykyäänkään. Syy on tietenkin hyvin selvä. Eroaminen ja uudelleen avioituminen on yleisempiä kuin homous ja kyllä ne teidänkin eronneet ja karanneet täytyy jossain vihkaista.

        Kirkossa muuten asia on niin että kirkolla on se oikea oppi. Ne jotka eivät jaa sitä käsitystä heillä on sitten oma oppinsa jota voivat vapaasti kutsua miksi haluavat mutta aivan kuten muissakin taloissa Isännän sana on se painavin.

        No eikö lähteminen olisi teille viidesläisille paras ratkaisu ? Teillähän on aina jotakin narinaa jostakin. Ikinä ette tunnu olevan tyytyväisiä. Vaikka teillä ei nyt mitään pitkää historiaa olekaan niin sen verran nyt kirkossa olette olleet että tiedät justiinsa sen ettei kirkko tule koskaan muuttumaan suureksi viidesläisyyden lahkoksi.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Kirkko on muuttanut ennenkin suhtautumistaan joihinkin asioihin kuten esimerkiksi avioliitto asiassa mutta jostain syystä esimerkiksi eronneiden vihkinen ei tunnu häiritsevän. Ei häirinnyt silloin aikoinaan eikä nykyäänkään. Syy on tietenkin hyvin selvä. Eroaminen ja uudelleen avioituminen on yleisempiä kuin homous ja kyllä ne teidänkin eronneet ja karanneet täytyy jossain vihkaista.

        Kirkossa muuten asia on niin että kirkolla on se oikea oppi. Ne jotka eivät jaa sitä käsitystä heillä on sitten oma oppinsa jota voivat vapaasti kutsua miksi haluavat mutta aivan kuten muissakin taloissa Isännän sana on se painavin.

        No eikö lähteminen olisi teille viidesläisille paras ratkaisu ? Teillähän on aina jotakin narinaa jostakin. Ikinä ette tunnu olevan tyytyväisiä. Vaikka teillä ei nyt mitään pitkää historiaa olekaan niin sen verran nyt kirkossa olette olleet että tiedät justiinsa sen ettei kirkko tule koskaan muuttumaan suureksi viidesläisyyden lahkoksi.

        Kysymys on opista, ei suhtautumisesta eri asioihin.
        Evlut kirkko on kumonnut opin ja tuonut maailman mieltymykset sen tilalle.

        Viidesläiset ovat evlut kirkon suolana niin kauan kuin hyväksi näkevät. Mutta kristinoppis tai Jumalan sanaa eivät tule kieltämään.


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Kysymys on opista, ei suhtautumisesta eri asioihin.
        Evlut kirkko on kumonnut opin ja tuonut maailman mieltymykset sen tilalle.

        Viidesläiset ovat evlut kirkon suolana niin kauan kuin hyväksi näkevät. Mutta kristinoppis tai Jumalan sanaa eivät tule kieltämään.

        Kyllä siinä tehtiin myös opillinen muutos asiassa kuten hyvin tiedät ja se sopi viidesläisille ihan hyvin.

        Tarkoitat kait ovat siellä niin kauan kun saavat olla ja tuohan edellyttäisi edes jonkinlaista joukkuepelaamista ja korrektia käytöstä. Kyllä minä toisaalta ymmärrän tuon viidesläisten katkeruuden sillä juttuhan on niin että korpeaahan se kun aatoksissa siintää se satumaa jossa kaikki olisi viidesläisten mutta siivetönnä ette voi lentää. Mieli kapinoi mutta halpojen h*tsujen tavoin joudutte pyörimään kirkossa kerjäten edes murusia pöydiltä.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Kyllä siinä tehtiin myös opillinen muutos asiassa kuten hyvin tiedät ja se sopi viidesläisille ihan hyvin.

        Tarkoitat kait ovat siellä niin kauan kun saavat olla ja tuohan edellyttäisi edes jonkinlaista joukkuepelaamista ja korrektia käytöstä. Kyllä minä toisaalta ymmärrän tuon viidesläisten katkeruuden sillä juttuhan on niin että korpeaahan se kun aatoksissa siintää se satumaa jossa kaikki olisi viidesläisten mutta siivetönnä ette voi lentää. Mieli kapinoi mutta halpojen h*tsujen tavoin joudutte pyörimään kirkossa kerjäten edes murusia pöydiltä.

        Voiko kertoa siitä opillisesta muutoksesta? En ole koskaan kuullutkaan.

        Kerrotko myös miten viidesläisten oppi eroaa perinteisestä kirkon opista.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Kyllä siinä tehtiin myös opillinen muutos asiassa kuten hyvin tiedät ja se sopi viidesläisille ihan hyvin.

        Tarkoitat kait ovat siellä niin kauan kun saavat olla ja tuohan edellyttäisi edes jonkinlaista joukkuepelaamista ja korrektia käytöstä. Kyllä minä toisaalta ymmärrän tuon viidesläisten katkeruuden sillä juttuhan on niin että korpeaahan se kun aatoksissa siintää se satumaa jossa kaikki olisi viidesläisten mutta siivetönnä ette voi lentää. Mieli kapinoi mutta halpojen h*tsujen tavoin joudutte pyörimään kirkossa kerjäten edes murusia pöydiltä.

        ”Suomen evankelis-luterilaisen kirkon usko perustuu Raamattuun.
        Kirkon oppi perustuu kolmeen uskontunnustukseen sekä luterilaisiin tunnustuskirjoihin.
        Luterilaisen uskon käsitykset on tiivistetty katekismukseen. ”

        Täysin vierasta nykyiselle evlut kirkolle mutta täyttä totta viidesläisille.


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Voiko kertoa siitä opillisesta muutoksesta? En ole koskaan kuullutkaan.

        Kerrotko myös miten viidesläisten oppi eroaa perinteisestä kirkon opista.

        Kerropa sinä nyt oikein että miksi se viidesläisten oppi on parempaa. Äläkä ota sitä avioliittoa tähän kun ette tekään noudata oikeasti raamatullista avioliitto käsitystä sillä hyväksytte uudelleen vihkimiset jopa useampaan kertaan. Räsänenkin totesi muinoin jossain ohjelmassa avioeron olevan vain "inhimillinen tragedia"
        No kun et kuitenkaan malta olla ottamatta ja alat jankuttamaan että kuin muka avioeroa ja uudelleen avioitumista pidettäisiin siellä syntinä niin selitäpä sitten se että miksei siitä synnistä pidä tehdä parannusta ja lopettaa synninteko siihen paikkaan kuten vaaditte toisia mielestänne syntisiä tekemään.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Kerropa sinä nyt oikein että miksi se viidesläisten oppi on parempaa. Äläkä ota sitä avioliittoa tähän kun ette tekään noudata oikeasti raamatullista avioliitto käsitystä sillä hyväksytte uudelleen vihkimiset jopa useampaan kertaan. Räsänenkin totesi muinoin jossain ohjelmassa avioeron olevan vain "inhimillinen tragedia"
        No kun et kuitenkaan malta olla ottamatta ja alat jankuttamaan että kuin muka avioeroa ja uudelleen avioitumista pidettäisiin siellä syntinä niin selitäpä sitten se että miksei siitä synnistä pidä tehdä parannusta ja lopettaa synninteko siihen paikkaan kuten vaaditte toisia mielestänne syntisiä tekemään.

        Älä nyt vaihda aihetta kun pidän väitteillesi perusteet, ole mies ja vastaa äläkä kiemurtele.


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        ”Suomen evankelis-luterilaisen kirkon usko perustuu Raamattuun.
        Kirkon oppi perustuu kolmeen uskontunnustukseen sekä luterilaisiin tunnustuskirjoihin.
        Luterilaisen uskon käsitykset on tiivistetty katekismukseen. ”

        Täysin vierasta nykyiselle evlut kirkolle mutta täyttä totta viidesläisille.

        Viidesläisten uskonjutut on kyllä tiivistetty homouden ympärille ja evankeliumi muuttunut pelkäksi keljumiksi eli homojakeiksi.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Viidesläisten uskonjutut on kyllä tiivistetty homouden ympärille ja evankeliumi muuttunut pelkäksi keljumiksi eli homojakeiksi.

        Kyllä se on evlut kirkon piispat joille tuo on tärkeintä työtä.


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Älä nyt vaihda aihetta kun pidän väitteillesi perusteet, ole mies ja vastaa äläkä kiemurtele.

        Sinusta ei siis ole kertomaan miksi viidesläisyys on parempaa vaikka kovasti niin aina väität.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Sinusta ei siis ole kertomaan miksi viidesläisyys on parempaa vaikka kovasti niin aina väität.

        Taisit mennä ihan hämillesi kun jäit vajeestasi kinni ja nyt yrität sönköttää ihan muuta?


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Sinusta ei siis ole kertomaan miksi viidesläisyys on parempaa vaikka kovasti niin aina väität.

        vajeestasi = valheestasi


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Taisit mennä ihan hämillesi kun jäit vajeestasi kinni ja nyt yrität sönköttää ihan muuta?

        "Vuonna 1948 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokous totesi, että eronneita, joiden edellinen puoliso oli elossa, ei tullut vihkiä kirkollisesti eikä siunata heidän siviilimenoin solmittua avioliittoaan. Vihkiminen ja siunaaminen oli sallittua vain, jos papin mukaan siihen oli erittäin painavia syitä. Presidentti Paasikivi ei kuitenkaan vienyt asiaa eduskunnalle, joten kirkolliskokouksen esittämää rajoitusta ei tullut kirkkolakiin. Koska kirkkolakiin ei saatu rajoitusta eronneiden vihkimiselle, papeilla oli paitsi oikeus myös velvollisuus vihkiä kaikki eronneet, jotka täyttivät kirkollisen vihkimisen ehdot. Vuonna 1978 piispainkokous antoi suosituksen, jonka mukaan papin, joka omatunnon syistä kieltäytyy vihkimästä eronneita avioliittoon, pitää ilmoittaa vakaumuksestaan hiippakuntansa piispalle, joka päättää miten tilanne ratkaistaan. Käytännössä asia hoidetaan seurakunnan sisäisin järjestelyin. Piispainkokouksen suositus on edelleen voimassa"

        Tuota voi pitää opillisena muutoksena sillä niinhän te väitätte nytkin piispojen suosituksen olevan opillinen muutos.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        "Vuonna 1948 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokous totesi, että eronneita, joiden edellinen puoliso oli elossa, ei tullut vihkiä kirkollisesti eikä siunata heidän siviilimenoin solmittua avioliittoaan. Vihkiminen ja siunaaminen oli sallittua vain, jos papin mukaan siihen oli erittäin painavia syitä. Presidentti Paasikivi ei kuitenkaan vienyt asiaa eduskunnalle, joten kirkolliskokouksen esittämää rajoitusta ei tullut kirkkolakiin. Koska kirkkolakiin ei saatu rajoitusta eronneiden vihkimiselle, papeilla oli paitsi oikeus myös velvollisuus vihkiä kaikki eronneet, jotka täyttivät kirkollisen vihkimisen ehdot. Vuonna 1978 piispainkokous antoi suosituksen, jonka mukaan papin, joka omatunnon syistä kieltäytyy vihkimästä eronneita avioliittoon, pitää ilmoittaa vakaumuksestaan hiippakuntansa piispalle, joka päättää miten tilanne ratkaistaan. Käytännössä asia hoidetaan seurakunnan sisäisin järjestelyin. Piispainkokouksen suositus on edelleen voimassa"

        Tuota voi pitää opillisena muutoksena sillä niinhän te väitätte nytkin piispojen suosituksen olevan opillinen muutos.

        Tämä ei ole vastaus kysymykseeni.


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Tämä ei ole vastaus kysymykseeni.

        No sinähän et tietenkään myönnä että asiat ovat muuttuneet ennenkin. Totta kait asia muuttui opillisesti koska jopa Kirkon katekismus kommentoi eronneiden vihkimistä seuraavasti: "Päätös uudelleen avioitumisesta on vastuullinen ja vakava. Sen tuominen Jumalan ja ihmisten eteen ei kysy vain tahtoa sitoutua vaan myös armoa ja anteeksiantamusta."

        Katekismukseen tuo muutos tehtiin vasta vuonna 1999 eli viimeistään silloin voidaan katsoa että oppi muuttui vaikka sinä et sitä myöntäisi. Jos oikeasti olisit asiasta kiinnostunut ja ottaisit selvää niin yllättyisit takuulla siitä että voimakkaimmin eronneiden vihkimistä vastusti muuten kirkon liberaali uudistusmielinen poppoo ja taas kannatti se konservatiivinen puoli.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        No sinähän et tietenkään myönnä että asiat ovat muuttuneet ennenkin. Totta kait asia muuttui opillisesti koska jopa Kirkon katekismus kommentoi eronneiden vihkimistä seuraavasti: "Päätös uudelleen avioitumisesta on vastuullinen ja vakava. Sen tuominen Jumalan ja ihmisten eteen ei kysy vain tahtoa sitoutua vaan myös armoa ja anteeksiantamusta."

        Katekismukseen tuo muutos tehtiin vasta vuonna 1999 eli viimeistään silloin voidaan katsoa että oppi muuttui vaikka sinä et sitä myöntäisi. Jos oikeasti olisit asiasta kiinnostunut ja ottaisit selvää niin yllättyisit takuulla siitä että voimakkaimmin eronneiden vihkimistä vastusti muuten kirkon liberaali uudistusmielinen poppoo ja taas kannatti se konservatiivinen puoli.

        Älä nyt vaihda aihetta kun puhuimme kirkosta ja viidesläisyydestä.
        Keskity ja lue mitä keskustelimme ja mitä sinulta kysyin.
        Ei tämä niin kiusallista voi sinulle olla.


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Älä nyt vaihda aihetta kun puhuimme kirkosta ja viidesläisyydestä.
        Keskity ja lue mitä keskustelimme ja mitä sinulta kysyin.
        Ei tämä niin kiusallista voi sinulle olla.

        Sinä väitit ettei oppi ole eronneiden vihkimisen kohdalla muuttunut


        Heimo.Vesa
        2024-07-03 16:31:11

        Tolkun.Ihminen kirjoitti:
        Kyllä siinä tehtiin myös opillinen muutos asiassa kuten hyvin tiedät ja se sopi viidesläisille ihan hyvin.



        Lue lisää
        Voiko kertoa siitä opillisesta muutoksesta? En ole koskaan kuullutkaan.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Sinä väitit ettei oppi ole eronneiden vihkimisen kohdalla muuttunut


        Heimo.Vesa
        2024-07-03 16:31:11

        Tolkun.Ihminen kirjoitti:
        Kyllä siinä tehtiin myös opillinen muutos asiassa kuten hyvin tiedät ja se sopi viidesläisille ihan hyvin.



        Lue lisää
        Voiko kertoa siitä opillisesta muutoksesta? En ole koskaan kuullutkaan.

        Ihan turhaan jatkat kun et pysy asiassa.


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Ihan turhaan jatkat kun et pysy asiassa.

        Itsehän sinä et pysy. Peräsit minulta todisteita tuosta muutoksesta ja nyt väität ettet edes kysynyt niitä tai oikeastaan tapasi mukaan vaadit (17:03:58)

        Oletko niin sekaisin päästäsi vai humalassa ettet muista mitä noin tunti sitten olet kirjoittanut.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Itsehän sinä et pysy. Peräsit minulta todisteita tuosta muutoksesta ja nyt väität ettet edes kysynyt niitä tai oikeastaan tapasi mukaan vaadit (17:03:58)

        Oletko niin sekaisin päästäsi vai humalassa ettet muista mitä noin tunti sitten olet kirjoittanut.

        Ymmärrän toki, että olet hämilläsi kun valheesi paljastui js yrität unohtaa sen keskustelun.


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Ymmärrän toki, että olet hämilläsi kun valheesi paljastui js yrität unohtaa sen keskustelun.

        Mitä oikein sekoilet itsellesi piti rautalangasta vääntää kuinka kirkko on muuttanut oppiaan ennenkin kuten eronneiden vihkimisestä ja kun ne esittää niin et usko niitä tai väität ettet ole niitä kysynytkään. Taisi käydä niin että itse hämmästyit tuota :d ja etenkin tuo ettei sitä suinkaan vastustanut kiivaasti se konservatiivinen puoli vaan se teidän haukkuma uudistusmielinen poppoo ;D


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Mitä oikein sekoilet itsellesi piti rautalangasta vääntää kuinka kirkko on muuttanut oppiaan ennenkin kuten eronneiden vihkimisestä ja kun ne esittää niin et usko niitä tai väität ettet ole niitä kysynytkään. Taisi käydä niin että itse hämmästyit tuota :d ja etenkin tuo ettei sitä suinkaan vastustanut kiivaasti se konservatiivinen puoli vaan se teidän haukkuma uudistusmielinen poppoo ;D

        Älä viitsi kun oikein hyvin tiedät, että väitit kirkon oppia muutetun viidesläisten tähden.
        En viitsi aikuista miestä enää ojentaa kun näytät olevan ihan epätoivoinen.


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Älä viitsi kun oikein hyvin tiedät, että väitit kirkon oppia muutetun viidesläisten tähden.
        En viitsi aikuista miestä enää ojentaa kun näytät olevan ihan epätoivoinen.

        En väittänyt missään kohdin että sitä muutetun viidesläisten takia. Ei herranen aika ikinä en väittäisi mitään noin pöljää , että kirkko muuttaa oppiaan heidän takia :d vaan sanoin että tuo muutos kirkon oppiin sopi viidesläisille ihan hyvin. (16:26:43 )

        Lopeta sekoilusi jos yrität keskustella ja siis tuo suluissa on tuo kellonaika missä sanon että se sopi viidesläisille ihan hyvin. Ihan vaan tiedoksi ettet älä väittämään joksikin muuksi.


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        En väittänyt missään kohdin että sitä muutetun viidesläisten takia. Ei herranen aika ikinä en väittäisi mitään noin pöljää , että kirkko muuttaa oppiaan heidän takia :d vaan sanoin että tuo muutos kirkon oppiin sopi viidesläisille ihan hyvin. (16:26:43 )

        Lopeta sekoilusi jos yrität keskustella ja siis tuo suluissa on tuo kellonaika missä sanon että se sopi viidesläisille ihan hyvin. Ihan vaan tiedoksi ettet älä väittämään joksikin muuksi.

        Jokainen voi itse lukea miten keskustelu on kulkenut.


      • UUSI
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Jokainen voi itse lukea miten keskustelu on kulkenut.

        Niin mutta ei se muuta sitä asiaa että en väittänyt mitään tuollaista .


      • UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Niin mutta ei se muuta sitä asiaa että en väittänyt mitään tuollaista .

        Jokainen voi itse lukea edelleen miten asia on.


    • Anonyymi

      Pitäisihän sinun tietää, että "me uskovaiset elämme maailmassa, mutta emme maailmasta". Tämä on niin usein uskovaisten puheissa, joten ihme, ettet ole koskaan kuullut. Tosin aikasi taitaa kulua enemmänkin trolleja kirjoittaen, joten tiedonsaantisi on siksi kovin heikkoa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      58
      4120
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      171
      2533
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2329
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      155
      2315
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      429
      1604
    6. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      152
      1408
    7. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      157
      1307
    8. 79
      1271
    9. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      98
      1268
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      58
      1195
    Aihe