Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen...

Anonyymi-ap

Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle. ( Gal. 1:11-12)

Paavalin julistama evankeliumi ei ollut ihmismielen luomus eikä ihmismielen mukainen. Hän ei ollut myöskään väärien profeettojen kaltainen, jotka julistivat oman päänsä mukaan (Hes 13:3). Hänelle evankeliumia ei ollut yksikään ihminen opettanut. Jeesus Kristus itse oli evankeliumin sisältö ja hän oli antanut sen Paavalille julistettavaksi kaikessa maailmassa.

Paavali oli saanut juutalaisen rabbin koulutuksen. Siksi hänen korkeimpana johtotähtenään olivat olleet arvostettujen juutalaisten oppineiden selitykset ja suullinen perimätieto. Kristuksen kohtaaminen mullisti täysin tässäkin suhteessa hänen ajattelunsa ja elämänsä. Hän ei ollut enää sidoksissa yhdenkään oppineen sanoihin.

Jeesus Kristus itse henkilökohtaisesti takasi evankeliumin totuudellisuuden ja luotettavuuden. Sen varaan Paavali perusti koko elämänsä. Kristus ei voinut olla tänään tätä ja huomenna tuota. Siksi evankeliumi on aina sama, aina muuttumaton ja aina järkkymätön. Se on yhtä ehdoton ja lopullinen kuin on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus kuolleista.

Jeesus nousi kuolleista ja siksi hän saattoi kohdata myös Paavalin ja antaa hänelle evankeliuminsa. Paavali on vain saamansa evankeliumin uskollinen välittäjä ja eteenpäin viejä. Hänellä ei ole mitään oikeutta tarkistaa, korjata tai muuttaa sitä.

Tätä oikeutta ei ole kenelläkään muullakaan ihmisellä. Jos evankeliumia pitää tarkistaa ja muuttaa, silloin Jeesus Kristus on muuttunut ja tullut joksikin toiseksi.

Julistaessaan muuttumatonta evankeliumia Paavali ei kysellyt miellyttikö se kuulijoita vai ei. Hän ei voinut muodostaa sanomaansa sen mukaan, mitä ihmiset toivoivat ja odottivat. Hän oli julistustyössään sidottuna Hesekielin tavoin yksin Herran sanaan: "Sinun tulee puhua minun sanani heille, kuulkoot tai olkoot kuulematta" (Hes 2:7). "Puhu, minkä minulta saat puhuttavaksesi" (Hes 3:4).

Jeesuksesta jopa hänen vastustajansa sanoivat, että hän opettaa Jumalan tietä sillä tavoin totuudessa, ettei välitä kenestäkään eikä katso henkilöön (Matt 22:16). Tässä Paavali seurasi Herraansa.
-
( Ote: Olavi Peltola/Kristus kutsui Paavalin apostoliksi ja antoi evankeliumin)

s-seutulainen

8

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      9 Luulin minäkin, että minun tuli paljon taistella Jeesuksen, Nasaretilaisen, nimeä vastaan,
      10 ja niin minä teinkin Jerusalemissa. Paljon pyhiä minä suljin vankiloihin, saatuani ylipapeilta siihen valtuuden, ja kun heitä tapettiin, annoin minä ääneni sen puolesta.
      11 Ja kaikkialla synagoogissa minä usein koetin rankaisemalla pakottaa heitä herjaamaan Jeesusta, ja menin niin pitkälle vimmassani heitä vastaan, että vainosin heitä aina ulkomaan kaupunkeihin saakka.
      12 Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella,
      13 näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä,
      14 ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.'
      15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
      16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
      17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
      18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'
      19 Sentähden, kuningas Agrippa, minä en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä,
      20 vaan saarnasin ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja.
      21 Tämän tähden juutalaiset ottivat minut kiinni pyhäkössä ja yrittivät surmata minut.
      22 Mutta Jumalan avulla, jota olen saanut tähän päivään asti, minä seison ja todistan sekä pienille että suurille, enkä puhu mitään muuta, kuin minkä profeetat ja Mooses ovat sanoneet tulevan tapahtumaan,
      23 että nimittäin Kristuksen piti kärsimän ja kuolleitten ylösnousemuksen esikoisena julistaman valkeutta sekä tälle kansalle että pakanoille."
      ( Ap.t 26)

      s-seutulainen

      • Anonyymi

        S-seutulainen on käärme ja valehteleva l luterilainen, oka ei pysty pimeydesssään kertomaan omin sanoin mitään Raamatusta, vaan kaikki on lainattua!!!!


    • Anonyymi

      Oikein hyvä, tätä kannattaa mietiskellä ja unohtaa edes vähäksi aikaa riidanhalu ketjuissa.

    • Anonyymi

      Joillakin jumalattomilla on valtaisa tarve esiintyä ja näyttäytyä uskovia, näin toimii s-seutulainen!!!

    • Anonyymi

      aloittajalle , - helluntailaisuus on sitäkin enempi IHMIS -MIELEN mukaista .

      • Anonyymi

        Raamattu varoittaa: Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
        Luterilaisuus on maailman mielen mukainen uskonto eli pakanuutta. Suurin osa luterilaisista on maailman ihmisiä. Luterilaiset sakramentit ovat valhetta ja petosta eli maailmasta.
        Sana myös selkeästi varoittaa tekemästä yhteistyötä luterilaisten kanssa: Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?

        Maailman ihmiset eivät ole minun hengellisiä veljiäni. Jumalattomien ja uskosta osattomien luterilaisten isä on maailman ruhtinas. Minun ja kaikkein Jeesuksen seuraajien Isä on Taivaassa.


    • Anonyymi

      Yksin Jeesus Kristus voi meidät pelastaa. Yksin Jeesus Kristus riittää.

      Lisää häneen jotain tai ota hänestä pois jotain, jäljelle ei jää mitään.
      Jeesus Kristus plus jotain on EI MITÄÄN.
      Jeesus Kristus pois jotain on EI MITÄÄN.

      1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.
      2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.
      ( 1 Kor. 2)

      s-seutulainen

      • Anonyymi

        Minä en häpeä evankeliumia.
        ( Room. 1:16)

        Voisimme kysyä, miksi apostoli tekee tämän huomautuksen, kun evankeliumi ei ole mitään hävettävää, vaan taivaan Jumalan antamaa ja niin ollen kunniakkainta mitä maan päällä on. Miksi siis apostoli sanoo, ettei hän häpeä evankeliumia?

        Epäilemättä siksi, että ihmiset sitä kuitenkin häpeävät. Nyt saattaa moni ajatella, että siten saattoi olla apostolin aikana, kun epäuskoiset juutalaiset ja pakanat eivät tunteneet evankeliumin ihanuutta, vaan väärässä viisaudessaan halveksivat sitä.

        Totta kyllä apostolien aikana oli niin, että Jumalan evankeliumi oli "juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta".

        Mutta aivan samoin on nytkin, että Kristuksen evankeliumi on pahennus ja hullutus suurimmalle osalle niistä, jotka ovat hänen nimeensä kastetut. Kaikista ulkonaisista muutoksista huolimatta on ihmisluonto kaikkina aikoina ja joka paikassa sama.

        Siksi myös koko Jumalan sana soveltuu kaikkiin aikoihin ja kaikkiin kansoihin, olivat ne sitten juutalaisia tai pakanoita, muslimeja tai nimikristittyjä. Kaikkialla toteutuvat apostolin sanat:

        "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on, sillä se on hänelle hullutusta, eikä hän voi sitä ymmärtää."

        Eikä vain näin, vaan Kristuksen evankeliumi on kaikin puolin kovassa sodassa meissä asuvaa turmelusta vastaan. Evankeliumissa ahdistetaan sitä, mitä ihminen eniten rakastaa, omaa riippumattomuuttaan. Se vaatii ymmärryksen ja tahdon ehdotonta alistumista Kristuksen sanan alaiseksi.
        Se lyö maahan kaikki ylpeyden luulottelut ja itseluottamuksen. Se tekee yksin Jumalan suureksi ja ihmisen köyhäksi kerjäläiseksi.

        Sellainen ei koskaan voi miellyttää ihmisluontoa, vaan on sille vain piinaa ja kuolemaa. Tämä on syy, minkä takia kaikki se, mikä ei ole Jumalasta syntynyt, aina vihaa Kristuksen sanaa ja Kristuksen tositodistajia. Sen takia Herra usein sanoikin opetuslapsilleen, että he olisivat valmiit odottamaan ihmisten vihaa hänen nimensä tähden.

        Ja hän selitti, että heidän tilansa ei ollut oikea. He eivät olleet hänen todellisia opetuslapsiaan, jollei heillä ollut samaa tunnusmerkkiä, nim. jollei heidän käynyt samalla tavoin kuin heidän mestarinsa.

        Silloin ei Kristuksen evankeliumi totuutena ja puhtaana ilmene, jos maailma voi sitä rakastaa. Jollei sitä pilkata ja ahdisteta. Mutta kun evankeliumin vihollinen ei koskaan tahdo näyttää vihaavansa hyvää ja oikeaa, täytyy vihollisuuden aina pukeutua harrastuksen
        varjoon ja siten Kristuksen asia tulla hullutukseksi tai joksikin vääräksi ja pahaksi, joka ansaitsee moitetta ja inhoa.

        Kun nyt Kristuksen opetuslapset ja ystävät aina ovat pienin joukko, vain muutamia harvoja, halveksittuja sieluja, ja heitä pilkkaava maailma on suuri, arvossa ja vallassa oleva joukko, on helposti ymmärrettävissä, että hänen ja hänen sanansa häpeäminen aina koituu vaikeaksi kiusaukseksi.

        Oi kuinka monen kristityn onkaan taisteltava sanomattoman kova taistelu voidakseen Kristuksen tähden kaikesta maailman kunniasta, muuttua tyhmäksi, tulla omaistensa ja ystäviensä ja koko yhteiskunnan halveksimaksi – koskapa kuitenkin ihmisen kunnioitus, ystävyys ja luottamus on maailman kalleimpia asioita.

        Nyt on meidän luovuttava kaikesta. Totisesti täytyy olla Jumalan työtä sielussa voidaksemme jatkuvasti kestää. Sillä me emme tässä puhu siitä jumalisuudesta, jonka maailma voi hyväksyä ja jota se kunnioittaa, vaan todellisesta, oikeasta Kristuksen seuraamisesta, joka ehdottomasti on pahennus ja hullutus koko maailmalle, niin totta kuin Kristus on sanonut: "Ei ole palvelija herraansa suurempi. Jos he ovat vainonneet minua, niin vainoavat he teitäkin."

        Ikään kuin tahtoisi hän sanoa: Jos he vihaavat teitä jostain syystä, esim. ettei teillä ole nöyryyttä, lempeyttä jne. niin tietäkää että minä olin nöyrä ja sävyisä sydämeltäni ja kuitenkin he vihasivat minua.

        ( C.O.Rosenius 1816 - 1868)

        s-seutulainen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe