Vaparien uskontokritiikki ja tieteellinen raamatuntutkimus

Anonyymi-ap

Luettuani vaparien raamattukritiikkiä sivustolta https://vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/index.html
joudun hieman ihmettelemään sitäkin, miksi kritiikkiin ei ole sisällytetty mitään raamatuntutkimuksen esiin tuomaa?

On ilman muuta ok käyttää raamattua kritisoimaan kristinuskoa sellaisenaan, mutta kun raamattua on todellakin tutkittu ihan ansiokkaasti ja kyseenalaistettu mm. Paavalin itse kirjoittamien kirjeiden lukumäärä, sekä erilaiset lisäykset joita hänen teksteihinsä on tehty, niin kyllä tuo herättää kummastusta.

Vaparit pakenevat itse kirjoittamaansa kritiikkiä epäkiinnostuksen taakse. Kolme pitkää sivua kertoo kyllä, vähän jotain muutakin.

Minusta Sensuroitu-kirjassa sanottiin aika hyvin, että uskonnon vaikutukset ovat merkittävät. Näinhän se on, vaikka ei itse uskoisi mihinkään, eikä raamattuakaan pidetä enää historiankirjana, niin uskonnoilla on valtava vaikutus ihmisiin ja yhteiskuntiin edelleen! Tätä vaparit eivät pääse pakoon, joten se kannattaa ottaa huomioon. Vaikka te ette itse usko, niin niitä jotka uskovat on. Ja niitä, joille asialla ei ole merkitystä on vielä enemmän. Mitä te siis ajattelitte tehdä asialle, muutakin kuin selittää ettette tiennyt kritiikkisivuston olevan olemassa/kukaan ei lue sitä/se on ajateltu poistettavaksi/muu tekosyy?

4

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä olette ajatelleet tehdä mille asialle? Sillekö, että on olemassa uskovaisia? Vai tuolle raamattukritiikkiasialle?
      Eipä se raamatuntutkimus oikeastaan vapariliiton toimialaan kuulu. Siksi pidän toisaalta epätodennäköisenä ja toisaalta epätoivottavana, että liiton vähäisiä resursseja tuollaisen sivuston kehittämiseen kovin paljon tuhlattaisi. On meillä tässä maassa tärkeämpääkin tekemistä.
      Raamatuntutkimuksen voi suosiolla jättää raamatuntutkjoille. Ihan kiva, jos omaksuvat kriittisen otteen asiaan.

      • Anonyymi

        Vapariliiton toimialaan kuuluu setaseksi ja vauvakastetituaalit sekä jehovantodistajien jäsenmäärä ja Friedmann–Lemaitre–Robertson–Walker -metriikan epähomogeenisuuskorjausten avaruusarviot


    • Anonyymi

      Kannattaa muuten liittyä vapareihin.

    • Anonyymi

      Vaparien raamattu "kritiikki" on usein kuin alakoululaisten lällätystä. Kun vielä usein sotketaan kaikki uskonnot samaan soppaan niin johan on keitos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikkunoitten takana tirkistelijä

      Kyllä! Itseänsä vielä alapäästä esittelee..Hiljattain tuli ilmi että syksyllä ahistellu ikkunoitten takana taskulampun
      Suomussalmi
      34
      4399
    2. En ollut varma

      Tunnistiko/hoksasiko kuka olen niin siksi en viitsinyt sanoa mitään 😔🫣😂 yleensä kyllä tervehdin tuttuja, paitsi sillo
      Ikävä
      17
      3521
    3. Mitä sanoisit kaivatullesi juuri nyt?

      Mitä sanoisit hänelle?
      Ikävä
      238
      3024
    4. Mä haluun et et....

      Sä näyttäydyt mulle... Nyt on sen hetken aika:)
      Ikävä
      85
      2091
    5. Ymmärrät sanomattakin

      Että ollaan kielletyllä alueella. Silti nainen sinun vaikutus on suurempi kuin kenekään toisen koskaan. En voi tälle as
      Ikävä
      90
      2046
    6. Kuvaile nainen itseäsi

      Niin katsotaan, oletko kaivattuni. Kiitos. 💛
      Ikävä
      97
      1947
    7. Mitä saavutat dissaamalla naista?

      Ihan mielenkiinnosta vain kysyn.
      Ikävä
      18
      1404
    8. Jos toivo on jo kohdallasi mennyttä

      mihin kaikki kaatui?
      Ikävä
      27
      1331
    9. Ensivaikutelmasi hänestä

      Millainen ensivaikutelma oli? Muuttuiko se jossakin vaiheessa?
      Ikävä
      50
      1322
    10. Kirjota tähän että oot kunnossa

      Vaikkei meistä mitään tullutkaan.
      Ikävä
      104
      1314
    Aihe