Maantiellä ei osata ajaa

Anonyymi-ap

Muutama havainto, vaikka en itse aja paljoa maanteitä mutta joskus.

- Jonoja muodostetaan.
- Ajetaan liian lähellä.
- Ei ohiteta.

Tarvitaan vain yksi rekka tai muu vähän hitaammin, eli alle 100km/h ajava niin perässä tulee 10-20 autoa stressaten, pumpaten, perässä roikkuen. Ohita nyt näitä sitten, itse en siis ns stressaa mutta ihmettelen vaan. Koitappa ajaa näiden kanssa vakionopeudensäädin päällä niin edes 200 METRIN väli seuraavaan ei riitä että pitää säätää vakkaria, osaltaan välillä johtuen siitä etä rekkapena hyytyy myös mäkiin ja nopeus laskee mutta ei se kaikki syy ole sielläkään. Sitten jos aikoihin ohittaa niin mahdollisesti kun joutuu palaamaan omalle kaistalle niin joutuisi näiden pässinpäiden sekaan runnomaan ahtaisiin väleihin, joka voisi olla ihan oikein vittuilumielessä että pitäkää reilut välit että voi ohittaa mutta ei... Jonossa nytkitään rytkitään kakokaan ja oksennetaan, nopeus pumppaa koko ajan...

Tätä on maantie ajaminen apinoiden kanssa.

T: Pk-seutulainen ammattikuski.

27

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nopeuden jojoilu, eli nopeuden jatkuva muuttuminen ja seilaaminen on liikenteen sujuvuuden kannalta kuin rutto.

    • Anonyymi

      Kovin on suppea liikennealue sinulla, jos pääasiassa ajelet katuverkossa, etkä useinkaan maanteillä.

    • Anonyymi

      Miksi sun pitäs ohittaa? Voisit keskittyä itse ajamaan kaukana muista muun liikenteen mukana, niin ei mitään hätää.

      Niin sekunnin turmaväleillä ajetaan ja joskus on korttikin saatu ehkä kirjekurssilla.

      • Anonyymi

        Miksi ei voisi 100 alueella ajaa nopeammin kuin 80-90km/h? Koska edellä menevät muodostavat pitkän aasijonon.

        Sitähän minä just teenkin, ajan 200 metrin päässä siellä jonon viimeisimmästä koska kun ei voi ohittaa niin miksi olla lähempänä, helpompaa ajaa vakkari päällä kaukana pumppaavasta jonosta.


      • Anonyymi

        Miten se onnistuu, että ajetaan kaukana muista mutta kuitenkin muun liikenteen mukana?
        Jos kerran olet ajo-oikeutesi saanut kirjekurssilla, niin kerro miten se onnistuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se onnistuu, että ajetaan kaukana muista mutta kuitenkin muun liikenteen mukana?
        Jos kerran olet ajo-oikeutesi saanut kirjekurssilla, niin kerro miten se onnistuu?

        Ajoradan suuntaisesti se onnistuu pitämällä nopeuteen suhteutettuna sopiva turvaväli ja liikkuu samaa nopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei voisi 100 alueella ajaa nopeammin kuin 80-90km/h? Koska edellä menevät muodostavat pitkän aasijonon.

        Sitähän minä just teenkin, ajan 200 metrin päässä siellä jonon viimeisimmästä koska kun ei voi ohittaa niin miksi olla lähempänä, helpompaa ajaa vakkari päällä kaukana pumppaavasta jonosta.

        Jos edessä on rekka tai jokin muu ajoneuvo, jonka max-nopeus on 80 km/t. Esimerkiksi…


    • Anonyymi

      Mene ohi vaan koko pskasta.

      • Anonyymi

        Niinpä.. Monesti liian pitkä ohitus jos edes on mahdollistakaan vastaantiljoiden, joutuisi ajamaan hirmuisesti ylinopeutta. Sitten jos ei voikkaan ohittaa kaikkia niin joudut ahtautuu johonkin jonon väliin. Mieluummin vaan sitten jää köröttelee jonon hännille. Se haittaisi vähemmän että jono olisi vaikka kilometrin mittainen kun siellä olisi reilut välit palata omalle kaistalle, voisi siis ohittaa.


    • Anonyymi

      Ennen oli kaikki paremmin, ei ollut ohituskaistoja niin ihmiset osasi ohittaa. Osattiin seurata tietä ja liikennettä mutta nyt kytätään vaan nopeutta ja hinkataan toisen luukussa kiinni. Sitten ajetaan vaikka 100km perässä odotellen ohituskaistaa.

      • Anonyymi

        ”Ennen” kuoli enemmän väkeä liikenteessä. Oli enemmän sellaisia liikkeellä, jotka luulivat itsestään liikoja. Heidän teoistaan kärsivät valitettavan usein myös sivulliset.


    • Anonyymi

      Kyllä nykyään osataan ajaa ja vieläpä oikein hyvin.
      Todella moni tienkäyttäjä on vaihtanut orjalliset liikennesäännöt joustavaan ajotapaan, joka perustuu terveen järjen käyttöön.
      Säännöt on sääntöjä, mutta kun itse oman maalaisjärjen käytöllä niitä pykäliä sopivasti venyttää, niin liikkuminen tien päällä sujuu paljon paremmin.

      • Anonyymi

        Niitä oman maalaisjärjen avulla sääntöjä venyttäneitä kaavitaan sitten kallioleikkauksista ja asvaltin pinnasta silloin tällöin. Harmillisesti vievät myös ihan fiksuja ihmisiä mukanaan. Mutta jatka vaan maalaisjärkesi käyttöä, koska eihän juuri sinulle käy koskaan pippeli huonosti, eikä takiasi kenellekään sivullisellekaan. Ikinä varmasti koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä oman maalaisjärjen avulla sääntöjä venyttäneitä kaavitaan sitten kallioleikkauksista ja asvaltin pinnasta silloin tällöin. Harmillisesti vievät myös ihan fiksuja ihmisiä mukanaan. Mutta jatka vaan maalaisjärkesi käyttöä, koska eihän juuri sinulle käy koskaan pippeli huonosti, eikä takiasi kenellekään sivullisellekaan. Ikinä varmasti koskaan.

        On niitä muitakin. Ei kaikki maalaisjärjellä ajelevat kaahaa kolmea sataa moottoritien rampissa väärään suuntaan.
        Moni ottaa nopeusrajoituksen viitteellisenä, myös alaspäin.
        Ryhmittäytymisessä näkee paljon terveen järjen käyttöä, samoin erilaisissa pysäköintitavoissa.


    • Anonyymi

      Ennen "osattiin" ajaa. Lyhytkin suoran pätkä, niin ohi vaan vauhdilla ja tuurilla. Toivottiin ettei sieltä mäennyppylän takaa tule ketään. Onneksi autoja oli vähemmän, joten todennäkäköisyys nokkakolariin oli pienempi.

    • Anonyymi

      Juuri näin. Jonon tekee ne pari kolme ensimmäisen hitaan puskurissa roikkujat. Letka onkin sitten niin pitkä, ettei ainakaan perävaunu perässä ole mitään mahdollisuutta ohittaa vaan ajellaan 60-90 nopeutta vaihdellen satasen alueella ja leikitään junaa.

      Ohituskaistan kohdalla kaikki edessä olevat hidastelijat nostavat nopeudet sitten 110 - 120 pintaan :)

      Ehkä me suomalaiset olemme syntyneet jonottamaan

      • Anonyymi

        Miksi sitä perävaunu perässä pitäisi ohittaa se 90km/h tunnissa ajava kun lakikaan ei sitä salli?
        Se, että ohituskaistan tullen nopeus nostetaan siinä sallittuun tai lievästi yli on oikein ja luonnollista.


    • Anonyymi

      Kuinka kovaa pitää ajaa ettei joku ääliö tule takapuskuriin vaatimaan lisää vauhtia kun ei osaa ohittaa.

      • Anonyymi

        260 km/h nopeutta ajellessa niitä pe..kärpäsiä on ainakin vähemmän.


      • Anonyymi

        Aina löytyy asennevammaisia peräpään haistelijoita, vaikka oma nopeus olisi mikä tahansa.


    • Anonyymi

      Eipä suomalaisilla etäisyyksillä ohittelemisesta ole mitään hyötyä.
      Ohittelijan näkee uudelleen seuraavissa liikennevaloissa viereisellä kaistalla, huoltoasemalla kolmen kilometrin päässä tai poliisin ratsiassa. Kyllä silloin naurattaa.

      • Anonyymi

        "Moni ottaa nopeusrajoituksen viitteellisenä, myös alaspäin."

        Selvennätkö, mitä tuolla tarkoitat? Ei insinöörin aivoille selvinnyt.


      • Anonyymi

        Missä poliisin ratsiassa, hihihii!
        Aihe on maantiellä ajaminen ja sen ongelmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Moni ottaa nopeusrajoituksen viitteellisenä, myös alaspäin."

        Selvennätkö, mitä tuolla tarkoitat? Ei insinöörin aivoille selvinnyt.

        Nopeusrajoitus 80km/h.
        Terveellä järjellä voi ajatella, että hyvin tässä voi vetää 95km/h, koska olen hyvä kuski, minulla on turvallinen auto ja keli on hyvä.
        Terveellä järjellä voi ajatella, että hyvin tässä voi vetää 65km/h, koska olen hyvä kuski, minulla on turvallinen auto ja keli on hyvä.


      • Anonyymi

        Käy joskun kehä 3 sen ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Moni ottaa nopeusrajoituksen viitteellisenä, myös alaspäin."

        Selvennätkö, mitä tuolla tarkoitat? Ei insinöörin aivoille selvinnyt.

        Viesti, johon vastasit, ei kuitenkaan käsitellyt "viitteellisenä" sanaa mitenkään. Asialla todennäköisesti tarkoitetaan, että jotkut käsittävät liikennesäännöt ja rajoitukset lähinnä ohjeina, eikä määräävinä sääntöinä.


      • Anonyymi

        Mikä on suomalainen etäisyys? Onko muunmaalaisia etäisyyksiä ja jos on, niin mikä niistä on sitten paras?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe