Välityskeskukset ja Kela rikkovat EU direktiivejä

Anonyymi-ap

Lain mukaan työtä välittävän digitaalisen alustan ja sen välityksellä työtä tekevän henkilön välinen sopimussuhde on oikeudellisesti oletettava työsuhteeksi, kun havaitaan valvontaa ja johtamista osoittavia tosiseikkoja jäsenvaltioiden kansallisen lainsäädännön, työehtosopimusten mukaisesti ja unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntö huomioon ottaen.

https://www.europarl.europa.eu/news/fi/press-room/20240419IPR20584/parlamentti-hyvaksyi-direktiivin-alustatyontekijoiden-oikeuksista

18

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uber, Bolt, Wolt ja Foodora toimivat kaikki laittomasti.

    • Anonyymi

      Valtakunnallista järjestäytynyttä rikollisuutta.

    • Anonyymi

      Kannattaa nyt selvittää itselleen mitä tarkoittaa alustatalous,,,

      • Anonyymi

        Alustatalous tarkoittaa talouden muotoa, jossa yritykset luovat ja hallinnoivat digitaalista alustaa, joka yhdistää erilaisia osapuolia kuten palveluntarjoajia ja asiakkaita. Alustatalouden keskiössä ovat digitaaliset alustat, jotka mahdollistavat erilaisten tuotteiden, palveluiden ja tietojen vaihdon. Esimerkkejä alustataloudesta ovat esimerkiksi Uber, Otaxi, Bolt, Taksi Helsinki, Lähitaksi ja kaikki muut vastaavat taksikeskukset, jotka eivät pysty tarjoamaan taksipalveluita, vaan yhdistävät asiakkaat alustojen kautta taksiyrityksille.

        Alustataloudessa yritys ei itse tuota palvelua tai tuotetta, vaan se tarjoaa alustan, jonka kautta muut voivat hoitaapalvelut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alustatalous tarkoittaa talouden muotoa, jossa yritykset luovat ja hallinnoivat digitaalista alustaa, joka yhdistää erilaisia osapuolia kuten palveluntarjoajia ja asiakkaita. Alustatalouden keskiössä ovat digitaaliset alustat, jotka mahdollistavat erilaisten tuotteiden, palveluiden ja tietojen vaihdon. Esimerkkejä alustataloudesta ovat esimerkiksi Uber, Otaxi, Bolt, Taksi Helsinki, Lähitaksi ja kaikki muut vastaavat taksikeskukset, jotka eivät pysty tarjoamaan taksipalveluita, vaan yhdistävät asiakkaat alustojen kautta taksiyrityksille.

        Alustataloudessa yritys ei itse tuota palvelua tai tuotetta, vaan se tarjoaa alustan, jonka kautta muut voivat hoitaapalvelut.

        TaksiHelsingin toiminnassa digitaaliset alustat eivät ole toiminnan keskiössä. TH App on vain yksi tapa muitten joukossa tilata taksi, mikä tekee kyseisen välittäjän oikeudellisen aseman erilaiseksi verrattuna todellisiin alustatalouden yrityksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TaksiHelsingin toiminnassa digitaaliset alustat eivät ole toiminnan keskiössä. TH App on vain yksi tapa muitten joukossa tilata taksi, mikä tekee kyseisen välittäjän oikeudellisen aseman erilaiseksi verrattuna todellisiin alustatalouden yrityksiin.

        Välityskeskukset välittävät kaikki tilaukset digitaalisten alustojen kautta työt tekeville henkilöille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välityskeskukset välittävät kaikki tilaukset digitaalisten alustojen kautta työt tekeville henkilöille.

        Tilausvälityspääte (TH:n), ei ole digitaalinen alusta . Uberin driver app on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilausvälityspääte (TH:n), ei ole digitaalinen alusta . Uberin driver app on.

        No niin, nyt saimme digiteknologian todellisen erityisasiantuntijan loistavan ja laadukkaan, sekä hyvin perustellun analyysin digiteknologiasta🤣🤣🤣🤣🤣

        Mistä ajattelit tilauksien tulevan autossa olevaan päätteeseen, savumerkeilläkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin, nyt saimme digiteknologian todellisen erityisasiantuntijan loistavan ja laadukkaan, sekä hyvin perustellun analyysin digiteknologiasta🤣🤣🤣🤣🤣

        Mistä ajattelit tilauksien tulevan autossa olevaan päätteeseen, savumerkeilläkö?

        Kaikki , mikä on digitaalista, ei ole alustataloutta. Kannattaa muistaa se siinä möyhäämisen välissä.


    • Anonyymi

      Tilausvälityskeskukset hoitavat Kelan korvaamien taksimatkojen tilausten vastaanoton, yhdistelyt, välityksen, järjestämisen ja valvonnan sekä maksuliikenteen ja raportoinnin. Matkat hoitavat rekistöröidyt taksiyrittäjät tai rengit jotka kuuluvat taksiliikenteen työehtosopimusksen piiriin. Yrittäjillä on omat suojamekanisminsa esim. yrittäjän sosiaaliturva.

      Tilausvälityskeskukset ovat Kelan valtuuttamia "digitaalista" välityspalvelua taksiyrityksille ei yksityishenkilöille jotka jollakin alustalla tarjoavat palvelujaan.

      EU direktiivin tarkoitus suojata alustatyöntekijöiden oikeuksia ja parantaa työoloja jne,,,
      Millä tavoin Kela tai Tilausvälityskeskukset rikkovat tätä direktiiviä???
      https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2022-0301-AM-187-187_FI.pdf

      • Anonyymi

        Alustatalous tarkoittaa talouden muotoa, jossa yritykset luovat ja hallinnoivat digitaalista alustaa, joka yhdistää erilaisia osapuolia kuten palveluntarjoajia ja asiakkaita.

        Välityskeskuksien asiakkaita ovat valetaksiyrittäjät, joiden suhde välityksiin täyttää työsuhteen tunnusmerkit, joille välityskeskukset yhdistävät taksin tilaajia. Samanlaisia kuin esim. Wolt ja Uber.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alustatalous tarkoittaa talouden muotoa, jossa yritykset luovat ja hallinnoivat digitaalista alustaa, joka yhdistää erilaisia osapuolia kuten palveluntarjoajia ja asiakkaita.

        Välityskeskuksien asiakkaita ovat valetaksiyrittäjät, joiden suhde välityksiin täyttää työsuhteen tunnusmerkit, joille välityskeskukset yhdistävät taksin tilaajia. Samanlaisia kuin esim. Wolt ja Uber.

        Työsuhteen puolesta puhuvat erityisesti seikat, jotka liittyvät työn konkreettiseen suoritustapaan: Taksiyrittäjät ovat alisteisessa asemassa suhteessa välityskeskuksiin ja niiden hallinnoimaan alustaan. Välityskeskukset määrittelevät työn tekemistä johtamalla ja valvomalla työtä alustan kautta sekä kontrolloimalla työaikoja, työvaatetusta, työntekotapoja, sijaisen käyttämistä. Taksiyrittäjillä ei ole vaikutusmahdollisuutta palkkiotasoon ja korvauksen suuruuteen, vaan välitysyhtiöt määräävät palkkiotasot ja hinnat, joilla työ suoritetaan.

        Työsopimuslaki on pakottavaa oikeutta, joten sen soveltamisesta ei voida sopia keskenään. Pakottavan oikeuden tarkoituksena on suojella työntekijää, joka on alisteisessa asemassa suhteessa työnantajaan.

        Taksiyrittäjien työssä täyttyvät työsopimuslain 1 luvun 1 § mukaiset työsuhteen tunnusmerkit, ja näin ollen välitysyhtiöiden alaisena toimivien taksiyrittäjien työssä tulisi noudattaa työaikalakia.


    • Anonyymi

      Alustatalous on hyväuskoisten kielitaidottomien huijaamista orjatyöhön.

    • Anonyymi

      Kela on ketjuttanut ajotilaukset, joka on tyypillinen keino välttää yhteiskuntavastuuta ja siirtää lakisääteiset velvoitteet muiden maksettaviksi. Käytännössä se tarkoittaa, että niitä ei maksa kukaan.

      Kelan eli hankintayksikön sopimuskumppanit tilaavat hankintasopimuksessa sovittuja suorituksia kolmansilta osapuolilta, koska välityskeskuksilla ei ole taksiautoja.

      Alihankintasopimus ei ole hankintayksikön ja alihankkijan välinen vaan se on välitysyhtiöiden ja alihankkijoiden välinen, joten Kela on saanut yhteiskuntavastuut siirrettyä pois omalta taholtaan.

      Välitysyhtiöt ovat polkeneet hinnat, niin alas ettei ajoja suorittavat tahot kykene koskaan maksamaan lakisääteisiä maksujaan, joten on synnytetty julkisen sektorin toimesta valtakunnallisesti organisoitu harmaa talous.

    • Anonyymi

      Kerro toki miten Kela liittyy tuohon?
      Kela on vain tilaaja ja maksaja.

      • Anonyymi

        Vain tilaaja ja maksaja........jos tilaan murhan, niin en liity asiaan, olen vain tilaaja ja maksaja. Ajattele edes joskus.


    • Anonyymi

      Kelan yhteiskuntavastuu terveydenhuollon kuljetuksissa, erityisesti ketjussa toimivien alihankkijoidensa eli taksikuljetusten osalta, määräytyy jo Suomen lakien ja säädösten perusteella, joita aluehallintovirastojen ja työsuojeluviranomaisten pitäisi valvoa. He eivät ole hoitaneet virkavelvollisuuksiaan, koska epäkohtia esiintyy toistuvasti päivittäin.

      Laki kuntoutusrahaetuuksista (566/2005)
      Pykälä 14: Kela on vastuussa siitä, että se järjestää ja korvaa sairausvakuutuslain mukaiset matkakustannukset terveydenhuollon palveluihin ja kuntoutukseen. Tämä vastuu sisältää myös alihankkijoiden, kuten taksiyrittäjien, käytön.

      Sairausvakuutuslaki (1224/2004)
      Pykälä 4: Sairausvakuutuslain mukaiset matkakorvaukset kattavat välttämättömät matkat terveydenhuollon palvelujen saamiseksi. Kelan tulee varmistaa, että nämä kuljetukset järjestetään asianmukaisesti ja turvallisesti.
      Pykälä 4a: Vakuutettu on oikeutettu korvaukseen, kun kuljetus tapahtuu Kelan hyväksymän palveluntarjoajan, kuten taksiyrittäjän, toimesta.

      Julkisten hankintojen laki (1397/2016)
      Pykälä 1: Kelan tulee noudattaa julkisia hankintoja koskevia säädöksiä, mikä tarkoittaa, että taksikuljetuksia koskevat sopimukset on kilpailutettava avoimesti ja tasapuolisesti.
      Pykälä 3: Hankintasopimuksia solmiessaan Kelan on varmistettava, että alihankkijat noudattavat kaikkia lakisääteisiä velvoitteita, mukaan lukien työlainsäädäntö, verotus ja ympäristönsuojelu.

      Liikennepalvelulaki (320/2017)
      Pykälä 15: Kuljetuspalvelujen tuottajien tulee täyttää liikennepalvelulain mukaiset vaatimukset, jotka koskevat mm. kuljettajien pätevyyttä ja ajoneuvojen turvallisuutta. Kela vastaa siitä, että sen käyttämät alihankkijat täyttävät nämä vaatimukset.

      Vastuullisuus ja valvonta
      Sopimusvelvoitteet: Kela solmii sopimukset alihankkijoiden kanssa, joissa määritellään kuljetuspalvelujen tuottamisen ehdot. Näihin sopimuksiin sisältyy myös vaatimukset laadunvalvonnasta ja vastuullisuudesta.

      Valvonta ja seuranta: Kela on vastuussa siitä, että se seuraa ja valvoo alihankkijoiden toimintaa. Tämä sisältää mm. säännölliset tarkastukset ja raportoinnin, jotta varmistetaan palvelujen laatu ja turvallisuus.

      Kelan yhteiskuntavastuu terveydenhuollon kuljetuksissa, erityisesti taksikuljetusten osalta, kattaa laajan valikoiman velvoitteita, jotka liittyvät sopimusten solmimisen jälkeiseen palvelujen laadun varmistamiseen ja alihankkijoiden toiminnan valvontaan. Kela on vastuussa siitä, että kaikki sen käyttämät alihankkijat toimivat lakien ja säädösten mukaisesti, ja että ne tarjoavat turvallisia ja luotettavia kuljetuspalveluja asiakkailleen.

      Kela ei ole hoitanut sille kuuluvia vastuitaan ja valvontaa, koska yleinen käytäntö kaikissa kuljetuksissa on toimia lakeja rikkoen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      5038
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3313
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      425
      2357
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      243
      1456
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1261
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      75
      1204
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1168
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      124
      1073
    Aihe