Lane splitting’iä eli kaistojen välissä ruuhkautuneessa jonojen välissä ajoa moottoripyörällä ajoa harrastetaan paljon varsinkin Keski- ja Etelä- Euroopan kesälomaruuhkissa. iten reagoit autoilijana? Mitä mietit motoristina? Kuka kantaa vastuun jos tulee osumaa? Mikä on järkevä nopeus harrastaa lane splitting’kiä jos jonot seisovat vs jonot liikkuvat hitaasti?
Suomessa laki mm. sanoo, että ajoneuvoa on kuljetettava mahdollisimman lähellä tien oikeaa reunaa jne turvallisesti.. kaatopykälä jos jotain tapahtuu?
Jos autoilija avaa oven ohituksen kohdalla jonojen ollessa oikeasti pysähtyneinä ja motoristi saa osumaa. Kenestä maksumies?
Nykyisen lainsäädännön perusteella lane splitting on kielletty jos ei suoraan niin lakipykäliä löytyy puuttua. Tämä tosin hyvin tilannekohtaista ja teon kuvauksessa voisi yksi suurin raskauttava syy olla tilannenopeus tai ajoneuvon paikka kaistalla.
Avaisin itse siten, että ainakin lane splitting käyttämällä nopeudella muihin nähden on iso merkitys. Max +20 km/h kovempi nopeus muihin nähden ohittaessa eikä kovempaa vaikka jonot seisoisivat. Vaikeammaksi asian tekee jos toinen autojono seisoo ja toinen autojono liikkuu ja siinä välissä harrastaa lane splitting‘kiä. Motoristilla on suuri vaara tulla jollain tavalla kolhituksi.
Lane splitting‘stä jää varmasti kiinni jos jotain tapahtuu koska karkuunkaan ei pääse pyörän ollessa solmussa auton kaatamana ja kolhittuna. Ennenkuin sitä harrastaa olisi varmasti järkevää miettiä mitä tekee ja mitä jos kaikki menee persiillee.
Sanon näin koska se on nykyään varsin yleistä poistua paikalta ottamatta vastuuta ja lähtökohtaisesti autoilija ei tee mitään väärää ajaessaan tai ollessaan jonossa/ruuhkassa. Riskin ottaa ohittava ja jonossa puikkelehtiva motoristi.
Kerro mielipiteesi.
Moottoripyörä Lane - Splitting? Kaistojen välissä ajo ruuhkassa
14
617
Vastaukset
- Anonyymi
Ei kenenkään pidä saada etua siitä, että oma ajoneuvo kenties mahtuu menemään kaistojen välissä ja näin saamaan etua muihin nähden.
Minusta tuommoinen "oikominen" on todella väärin muita tienkäyttäjiä kohtaan.
Jos ollaan ruuhkassa, niin ollaan ruuhkassa omalla paikalla.- Anonyymi
Ihmiset tässä maailmassa ajavat omaa etuaan monissa eri yhteyksissä. Liikenteessäkin sitä pyritään tekemään melko usein.
- Anonyymi
Kaupassakin pitää jonottaa ruuhka-aikana muiden mukana kassalle asti, vaikkei ostaisi mitään.
- Anonyymi
Nyt kun sinä ja moni muu olette asian noin tarkasti sisäistäneet pystytte ennakoimaan että noin tapahtuu.
Nykyään se ennakointi on osa turvallista liikennettä.
Vain suomalainen on niin uppiniskainen etukenossa menijä ettei hyväksy sitä että joku on valinnut ruuhkiin sopivamman kulkupelin kuin sen 2m leveän korsoaudin tai maikkulanmersun.
Senverran omalla kohtaa tullut ajettua ulkomaillakin jossa skootterin ym vilisee mennä joka puolelta ettei moiseen toimintaan Suomessa edes kiinnitä mitään huomiota. - Anonyymi
Omalla työmatkalla on ruuhkainen muutaman kilometrin pätkä varsin leveäkaistaista tietä. Yleensä ohitan koko autojonon käymättä vastaantulijoiden kaistalla, Säästyy se noin 10 minuuttia työmatka-ajassa. En tiedä lasketaanko tuota nyt ollenkaan lane splittingiksi, mutta säännölliseti minä ja muutama aina samoihin aikoihin liikenteessä oleva tekee.
- Anonyymi
Tää on vähän… jos ei ole kiire otan auton ja jos on kiire otan moottoripyörän alle.
- Anonyymi
Ja kun on oikein kiire, lähden helikopterilla.
- Anonyymi
Liikenteessä ei pidä olla kiire ollenkaan. Kiireellä ei tule kuin sutta ja sekundaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikenteessä ei pidä olla kiire ollenkaan. Kiireellä ei tule kuin sutta ja sekundaa.
Aina joskus se kiire vaan yllättää, vaikka ei pitäisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina joskus se kiire vaan yllättää, vaikka ei pitäisi.
Silti mikään asia ei oikeuta huolimattomuuteen tai sääntöjen rikkomiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti mikään asia ei oikeuta huolimattomuuteen tai sääntöjen rikkomiseen.
Eipä tietenkään oikeuta, mutta sitä joskus kiireen yllättäessä liki kaikille sattuu, jolloin pientä "oikomista" sääntöjen suhteen tehdään. Ja silloin kun se ei ketään erikoisesti haittaa tai vaaranna niin mitäpä tuosta numeroa tekemään.
- Anonyymi
Joskus tiellä liikkuu traktoreita tai polkupyöriä.
Mitäpä niiden taakse jäädä jumittamaan huvikseen.
Autoliikenne on kömpelömpää ja ruuhkautuu välillä.
Samalla periaatteella kannattaa edetä jos on tilaa.
Sillai rauhallisesti ohi vaan...- Anonyymi
Ei sinne huvikseen jäädä, vaan siksi, että tietyissä tilanteissa pitää jäädä, eli on velvollinen niin toimimaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sinne huvikseen jäädä, vaan siksi, että tietyissä tilanteissa pitää jäädä, eli on velvollinen niin toimimaan.
Kun on tilaa niin mennään.
Ruuhkassa on muutenkin ihan riittävästi ajoneuvoja.
Ongelmista on hyvä mennä ohi ja jättää ne taakse.
Ei kaikkeen pidä osallistua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.3002225Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi2202122Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano511337- 871251
- 1011203
- 821201
Millainen ihminen linda brandt-ahde on
Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta431195Martina makkarankuori päällä
Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose1621147- 1171070
- 62973