Roomalaisen upseerin suuri - voittava usko!

Anonyymi-ap

Roomalaisen upseerin suuri - voittava usko!

VIITEKEHYS:
Matteus 8: 5-19, Luukas 7:1-10

INTROA

Kun lukee ajatuksella evankeliumien kuvauksia siitä kaikesta, mitä Herramme Jeesus teki, opetti, ja MITEN Hän menetteli ihmisten keskellä? - Mitä Hän sanoi itse kullekin?

- Hän kohteli kaikkia oikein. Kärsiville Hän puhui eri tavalla, kuin ulkokultaisille tekopyhille ja uskonkiihkoisille oppimestareille. Hänestä voimme OPPIA paljon? Kyllä.
- Ja? Hän on sama tänäänkin:
• ”Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja ikuisesti.” ( Hebrealaiskirje 13:8)

1) Pakanamiehen super-usko!
-----------------------------------

Katsokaamme tapausta, josta Jeesus itse sanoi:
• ”Näin vahvaa uskoa en ole tavannut yhdelläkään israelilaisella.” ( Matt 8:10)

• ” Totisesti minä sanon teille, en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa.” ( Matt 8:10)

Tuo oli PALJON sanottu! Jeesukselta. Roomalainen upseeri, komppanian päällikkö? Hänestä löytyi sellainen uskon asenne, että ---- ?

2) Päällikkö oli hädissään palvelijastaan!
---------------------------------------------------

Jeesus arvostaa miehen uskoa ja asennetta….

Uskon ohessa yhtä merkittävä seikka näkyy siinä, että hänellä ei ollut hätä itsestä, vaan lähimmäisestä? Palvelijastaan! ( Matt 8:5-6)

• ” Ja kun hän saapui Kapernaumiin, tuli hänen tykönsä sadanpäämies ja rukoili häntä ja sanoi: "Herra, minun palvelijani makaa kotona halvattuna ja on kovissa vaivoissa".

Herramme Jeesus ei ollut rasistinen. Hän ei ruvennut kategorioimaan ihmisiä. Roomalainen pakanaupseeri oli Jeesukselle IHMINEN. Jeesus ei sanonut: - älä kerjää apua minulta, käänny roomalaisten jumaliesi puoleen…. Ei. Jeesus noteerasi miehen.

• ” Minä tulen ja parannan hänet.” ( Matt 8:7)

Nyt nousee esille tämän upseerin usko! Hän lausuu: (Matt 8:8-9)

• ” Mutta sadanpäämies vastasi ja sanoi: "Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit minun kattoni alle; vaan sano ainoastaan sana, niin minun palvelijani paranee.”

• ”Sillä minä itsekin olen toisen vallan alainen, ja minulla on sotamiehiä käskyni alaisina, ja minä sanon tälle: 'Mene', ja hän menee, ja toiselle: 'Tule', ja hän tulee, ja palvelijalleni: 'Tee tämä', ja hän tekee."

3) Usko kunnoittaa Jumalaa -
-----------------------------------
- ja Jumala kunnioittaa sitä, joka Häneen uskoo!

Jumala arvostaa aina, kun Häntä kunnoitetaan. Oikeastaan se sama pätee ihmisten kesken? - Jos joku toimii Sinua kohtaan kunnioittaen ihmisarvoasi ja ihmisyyttäsi ( vaikka olisi eri mieltäkin asioista) - niin miten se vaikuttaa?

Jumala – Kaikkivaltias Pyhä Majesteetti – Taivaan ja maan Luoja - Hän ansaitsee ihmisten kunnioituksen. Ja taas? Ne jotka Häntä halveksivat ja pilkkaavat, häpäisevät? Jumalan profeetta puhutteli aikoinaan ankarasti ylipappi Eeliä:

• ”Mutta nyt Herra sanoo: Pois se! Sillä minä kunnioitan niitä, jotka minua kunnioittavat; mutta jotka minut ylenkatsovat, ne tulevat halveksituiksi.” ( 1 Sam 2:30)

Aloitus jatkuu

4

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

jatkoa aloitukseen: Roomalaisen upseerin suuri - voittava usko!

4) ”Sano ainoastaan sana, niin minun palvelijani paranee!” ( Matt 8:8)
      ------------------------------------------------------------------------------

• ” Ja Jeesus sanoi sadanpäämiehelle: "Mene, Niinkuin sinä uskot, niin sinulle tapahtukoon! Ja palvelija parani sillä hetkellä”. ( Matt 8:13)

Tämä upseeri luotti käskysanan voimaan ja auktoriteettiin. Hän oli työssään tottunut siihen, että tarvitaan vain selkeä käsky tai kehotus. Se perustui vallankäytön dynamiikkaan.

Siksi hän ymmärsi, ettei Jeesuksen itsensä olisi tarpeen tulla paikalle? Vain oikea käskysana, ja asia on kunnossa. Hänen täytyi ymmärtää että Jeesus käytti sellaista jumalallista arvovaltaa, jossa vain sana - ja se toteutuu. Hän oli ihan oikeassa.

• ”Sillä minä itsekin olen toisen vallan alainen, ja minulla on sotamiehiä käskyni alaisina, ja minä sanon tälle: 'Mene', ja hän menee, ja toiselle: 'Tule', ja hän tulee, ja palvelijalleni: 'Tee tämä', ja hän tekee." ( Matt 8:9)

5) Usko, jonka Jumala itse vaikuttaa! ( Apt 3:1-16)
      -----------------------------------------------------------------
      • ” Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy .” ( Heb 11:1)

Tarkastellessa upseerin tapausta, Sana antaa halukkaille monta opetusta? Tapauksessa näkyy - ei vain Luja Usko - sellainen, jonka Jeesus itse totesi! Sinänsä uskon ei tarvitse olla mikään megalotason paketti? Ei. Pieni, ”sinapinsiemenen kokoinen usko” se riittää!

• Niin hän sanoi heille: "Teidän epäuskonne tähden; sillä totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta". ( Matt 17:20)

Usko on Jumalan lahjaa, vaikutusta! Apostolien tekojen aikana parani mies. ( Apt 2:1-16)

• ”Ja Pietari ja Johannes menivät pyhäkköön yhdeksännellä hetkellä, rukoushetkellä.”

• ” Silloin kannettiin esille miestä, joka oli ollut rampa hamasta äitinsä kohdusta ja jonka he joka päivä panivat pyhäkön niin kutsutun Kauniin portin pieleen anomaan almua pyhäkköön meneviltä.

Tämä liikuntakyvytön – syntymästään saakka - hänkin parani – vain muutaman sanan voimasta!

• ”Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy.” ( Apt 3:6)

• ” Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja

- usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne. ” (Apt 3:16)

Lopuksi - ajatuksia?
      --------------------------

Vaikka tapauksessa roomalainen upseeri: usko näkyy ydintasossa, myös on hyvä huomioida muut seikat:
      • Hän kunnioitti Jeesusta, sekä juutalaisten Jumalaa ja uskoa.
      • Hän oli kunnioittanut Jumalaa, rakentamalla jopa synagoogan. ( Luukas 7:4-5)
      • Hänellä oli hyvä ja altruistinen sydän - kärsivää palvelijaansa kohtaan.
      • Hän otti uskossa sen yhden askeleen, jossa Herra Jeesus tuli häntä vastaan!
      • Hän osoitti nöyryyttä: ”en ole sen arvoinen että tulisit minun kattoni alle” ( Luukas 7:6)
      • Samoin kuin upseeri kunnioittai Jumalaa, Jeesus osoitti samaa hänelle!

Usko on luottamusta. Sellaista tarvitaan ihan tavallisessa arjessa!

Jos joku luottaa että bussi tulee aikatalun mukaisesti, hän menee ja odottaa, eikö?
      Jos toinen epäilee, että ei se dösä taida tulla - turhaan menen sinne vesisateeseen roikkumaan?

Niin? Kysyä sopii: kumpi siihen bussiin sitten pääsee - kun se tulee?

Ja, monilla on kokemusta, että Jumala ei ole kuuro ihmisen hiljaisillekaan huokauksile, jotka nousevat pienestäkin uskosta. Pieni tai suuri? Sellainen, jonka Jumala synnyttää sydämeen. - Joka ojentuu Häntä kohden, kuin kasvi aurinkoon päin!

27-7-2024

• Anonyymi

Niin sanottu "uskon luku" - hebrealaiskirjeen luku 11, se muistuttaa monesta tapauksesta....

• Anonyymi

Aloitukseen... tällä palstalla on näkyvin suunta epäuskon kylvö! Kuin lustetta tungetaan, epäilyä ja valheita Raamatun Sanaa vastaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5910
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5525
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5237
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3225
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2779
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2591
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2280
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2080
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1801
    Aihe