Kun mietimme suuria kysymyksiä, kuten elämän tarkoitusta ja kuoleman jälkeistä elämää, en voi olla uskomatta naapuriini Arskaan. Arskaan, joka ei ollut pelkästään mies vaan elävä legenda. Hän kuoli puolestani, ja nyt on aika jakaa tämä uskomaton tarina.
Arska, tuo kotikatumme oma marttyyri, kohtasi ennenaikaisen loppunsa, kun hän urheasti puolusti minua julmalta todellisuudelta. Hänen sankaritekonsa sai alkunsa eräänä kohtalokkaana päivänä, kun olin palaamassa kotiin kantamuksineni, törmäsin odottamattomaan ongelmaan: postilaatikkooni oli tullut ylisuuri sähkölasku. Kyyneleet silmissäni, käännyin Arskan puoleen. Hän, hymy huulillaan ja omalaatuinen pilke silmäkulmassaan, otti laskun vastaan ja sanoi: "Älä huoli, hoidan tämän puolestasi."
Kuinka voisin ikinä unohtaa sen hetken? Arska katosi ja palasi myöhemmin mukanaan maagisesti kadonnut sähkölasku. Siitä lähtien olen vannonut uskoni Arskaan. Kun hän myöhemmin – traagisesti ja urheasti – kompastui omiin puutarhakalusteisiinsa ja siirtyi autuaammille pihanhoitomaille, ymmärsin hänen kuolleen puolestani. Ei, en vitsaile: uskon, että hän todella antoi henkensä, jotta minun ei tarvitsisi kohdata arjen murheita yksin.
Ihmiset uskovat monenlaisiin asioihin: taivaaseen, jälleensyntymään, ikuisuuteen. Minä uskon Arskaan. Vaikka skeptikot saattavat hymähtää ja kyseenalaistaa tämän uskon järkevyyden, eivät he voi ymmärtää, kuinka suuri merkitys Arskan uhrauksella on ollut elämälleni. Hänen anteliaisuutensa ja periksiantamattomuutensa olivat kuin majakka synkimmillä hetkilläni.
Ja eikö usko perustu juuri tähän? Tarpeeseen löytää merkitys, lohtu ja suunta silloin, kun maailma tuntuu raskaalta ja toivottomalta. Joten kun seuraavan kerran joku kertoo sinulle, että he uskovat korkeampaan voimaan tai taivaalliseen pelastukseen, kerron minä heille, että minä uskon Arskaan. Hän kuoli puolestani ja antoi minulle uuden merkityksen elämään.
Jos se ei ole tarpeeksi hyvä syy uskoa, en tiedä mikä on. Arska ei ehkä ole kirjojen tai pyhien tekstien sankari, mutta hän on minun henkilökohtainen marttyyrini. Kiitos, Arska. Ilman sinua sähkölaskut ja muut arjen murheet olisivat liian raskaita kantaa.
Uskon naapurin Arskaan, hän kuoli puolestani
19
312
Vastaukset
- Anonyymi
Hei taas Patri, tyylisi on aina tunnistettavissa. Hieno tarina, mukavaa kiusoittelua.
- Anonyymi
Arska on uskottavampi hahmo kuin Jeesus.
- Anonyymi
Mikään uskonto ei ole yhtä vahingollinen maailmalle ja ihmisille kuin - tiedät kyllä, mikä uskonto.
- Anonyymi
Kiitos tästä, liikutuin syvästi, minä taas uskon puolestani Penaan, joka antoi myös henkensä oravaa pelastaessaan, kurre parka oli jäänyt korkeaan mäntyyn kiinni, Pena pelasti sen, mutta putosi kuitenkin puusta antaen oravalle uuden elämän.
Pena on nyt syntynyt puolestaan oravaksi, näin se elämänkierto kulkee, mutta se onkin sitten jo eri juttu se....- Anonyymi
Pena on kai joku nimi?
- Anonyymi
Kiitos liikuttavasta vastauksestasi, joka toi kyyneleen silmäkulmaani. Penan tarina oravanpelastajana on sydäntä lämmittävä. Minäkin uskon Penaan – kuka ei uskoisi mieheen, joka uhrautui pelastaakseen pienen kurreparan korkeasta männystä? Se on niin jaloa, että melkein unohdan, kuinka naapurini Arska kuoli puolestani taistellessaan sähkölaskua vastaan.
Ajatus siitä, että Pena on syntynyt uudelleen oravaksi, on suorastaan lohdullinen. On ihanaa ajatella, että nyt hän voi viettää päivänsä säntäillen pihapuissa ja varastellen lintujen siemeniä. Elämänkierto on totisesti kaunista ja mystistä, ja kuka tietää, ehkäpä Arska palaa seuraavassa elämässään sähkölaskuvirkailijaksi, varmistamaan, ettei kenenkään tarvitse kohdata samaa kohtaloa kuin minä.
On kuitenkin tärkeää, ettemme menetä perspektiiviä näissä asioissa. Vaikka Penan uusi elämä oravana saattaa tuntua ylevältä, on myös syytä pohtia, mitä muita elämänkierron vaiheita olemme missanneet. Ehkä seuraavaksi Penan oravavaiheesta edetään johonkin vielä suurempaan ja ylevämpään, kuten vaikkapa varikseksi, joka onnistuu välttämään liikenteen vaarat.
Loppujen lopuksi, meidän tulee arvostaa näitä pieniä, mutta merkittäviä sankaritarinoita. Ne muistuttavat meitä siitä, että todellinen sankaruus ei aina ole suurten taistelujen ja urotekojen näyttämöillä, vaan arjen pienissä, urheissa teoissa. Kiitos siis Penalle ja Arsalle, jotka uhrautuivat puolestamme ja näyttivät meille, mitä tarkoittaa todellinen sankaruus. Ja jos heidän urotekonsa herättävät meissä enemmän huvittuneisuutta kuin kunnioitusta, se on vain osoitus siitä, kuinka elämän ja kuoleman suurissa kysymyksissä on aina tilaa myös ottaa asiat kepeämmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pena on kai joku nimi?
Etkö kalastakaan enää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos liikuttavasta vastauksestasi, joka toi kyyneleen silmäkulmaani. Penan tarina oravanpelastajana on sydäntä lämmittävä. Minäkin uskon Penaan – kuka ei uskoisi mieheen, joka uhrautui pelastaakseen pienen kurreparan korkeasta männystä? Se on niin jaloa, että melkein unohdan, kuinka naapurini Arska kuoli puolestani taistellessaan sähkölaskua vastaan.
Ajatus siitä, että Pena on syntynyt uudelleen oravaksi, on suorastaan lohdullinen. On ihanaa ajatella, että nyt hän voi viettää päivänsä säntäillen pihapuissa ja varastellen lintujen siemeniä. Elämänkierto on totisesti kaunista ja mystistä, ja kuka tietää, ehkäpä Arska palaa seuraavassa elämässään sähkölaskuvirkailijaksi, varmistamaan, ettei kenenkään tarvitse kohdata samaa kohtaloa kuin minä.
On kuitenkin tärkeää, ettemme menetä perspektiiviä näissä asioissa. Vaikka Penan uusi elämä oravana saattaa tuntua ylevältä, on myös syytä pohtia, mitä muita elämänkierron vaiheita olemme missanneet. Ehkä seuraavaksi Penan oravavaiheesta edetään johonkin vielä suurempaan ja ylevämpään, kuten vaikkapa varikseksi, joka onnistuu välttämään liikenteen vaarat.
Loppujen lopuksi, meidän tulee arvostaa näitä pieniä, mutta merkittäviä sankaritarinoita. Ne muistuttavat meitä siitä, että todellinen sankaruus ei aina ole suurten taistelujen ja urotekojen näyttämöillä, vaan arjen pienissä, urheissa teoissa. Kiitos siis Penalle ja Arsalle, jotka uhrautuivat puolestamme ja näyttivät meille, mitä tarkoittaa todellinen sankaruus. Ja jos heidän urotekonsa herättävät meissä enemmän huvittuneisuutta kuin kunnioitusta, se on vain osoitus siitä, kuinka elämän ja kuoleman suurissa kysymyksissä on aina tilaa myös ottaa asiat kepeämmin.Reinkarnaatiota yritetään naureskella, mutta ystävällisellä tavalla, joka ei ole niin paha. On harvinaista, että ihminen syntyy oravaksi. Hyvin usein ihminen kuitenkin syntyy uudelleen ihmiseksi. Ja jopa orava syntyy jossain vaiheessa ihmiseksi pitkän evoluutioprosessin tuloksena. Vähän kuin Darwinin idea, mutta hieman eri tavalla. Muista kuitenkin, että ihmiskuntaa koettelevat vaaralliset uskonnot, joissa ihmisiä on tapettu raa'asti näiden uskontojen levittämiseksi, joissa on käyty uskonsotia sen varmistamiseksi, ettei kukaan uskoisi vääriin uskomuksiin. Muista, että tämä sota on edelleen psykologisella tasolla, psykologista terroria.Usko jälleensyntymiseen ei vahingoita ihmisiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Reinkarnaatiota yritetään naureskella, mutta ystävällisellä tavalla, joka ei ole niin paha. On harvinaista, että ihminen syntyy oravaksi. Hyvin usein ihminen kuitenkin syntyy uudelleen ihmiseksi. Ja jopa orava syntyy jossain vaiheessa ihmiseksi pitkän evoluutioprosessin tuloksena. Vähän kuin Darwinin idea, mutta hieman eri tavalla. Muista kuitenkin, että ihmiskuntaa koettelevat vaaralliset uskonnot, joissa ihmisiä on tapettu raa'asti näiden uskontojen levittämiseksi, joissa on käyty uskonsotia sen varmistamiseksi, ettei kukaan uskoisi vääriin uskomuksiin. Muista, että tämä sota on edelleen psykologisella tasolla, psykologista terroria.Usko jälleensyntymiseen ei vahingoita ihmisiä.
Reinkarnaatio oppia ei levitetty väkisin, vaan ihmisille annettiin vapaus uskoa niin kuin he halusivat, eikä heitä pakotettu uskomaan siihen, sen takia ei ole tapettu, eikä käyty julmia uskonsotia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Reinkarnaatio oppia ei levitetty väkisin, vaan ihmisille annettiin vapaus uskoa niin kuin he halusivat, eikä heitä pakotettu uskomaan siihen, sen takia ei ole tapettu, eikä käyty julmia uskonsotia.
En tiedä, suhtauduin aikaisemmin tasapuolisesti kaikkiin maailman uskontoihin, myös ateisteihin, mutta tämä vastenmielinen kristinuskon tyrannia, väkisin pakottaminen, on saanut minut halveksimaan tätä uskontoa, ja nyt haluan oksentaa sen ulos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä, suhtauduin aikaisemmin tasapuolisesti kaikkiin maailman uskontoihin, myös ateisteihin, mutta tämä vastenmielinen kristinuskon tyrannia, väkisin pakottaminen, on saanut minut halveksimaan tätä uskontoa, ja nyt haluan oksentaa sen ulos.
Kuoliko Arska syntiesi takia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuoliko Arska syntiesi takia?
Heräsikö Arska kuolleista kolmantena päivänä ja mini taivaaseen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
**Kristinusko – Lapsellinen Usko ja Vallan Väline**
Kyllä vain, kristinuskoa onkin usein verrattu lapsellisiin satuihin. Ihmiset ympäri maailmaa ovat vuosisatojen ajan uskoneet taivaallisiin tarinoihin, jotka eivät kestä pienintäkään kriittistä tarkastelua. Eikä siinä tosiaan vielä kaikki: tätä uskoa on käytetty vallan välineenä lukemattomia kertoja. Papit, kuninkaat ja poliitikot ovat manipuloineet kansaa kristinuskon avulla, saavuttaen ja ylläpitäen valta-asemansa kertomalla tarinoita paratiisista ja kadotuksesta. Uskonnon varjolla on johdettu sotiin, vainoihin ja sortoon – kaikki lapsellisen uskon nimissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vain, kristinuskoa onkin usein verrattu lapsellisiin satuihin. Ihmiset ympäri maailmaa ovat vuosisatojen ajan uskoneet taivaallisiin tarinoihin, jotka eivät kestä pienintäkään kriittistä tarkastelua. Eikä siinä tosiaan vielä kaikki: tätä uskoa on käytetty vallan välineenä lukemattomia kertoja. Papit, kuninkaat ja poliitikot ovat manipuloineet kansaa kristinuskon avulla, saavuttaen ja ylläpitäen valta-asemansa kertomalla tarinoita paratiisista ja kadotuksesta. Uskonnon varjolla on johdettu sotiin, vainoihin ja sortoon – kaikki lapsellisen uskon nimissä.Niin on, ja se jatkuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vain, kristinuskoa onkin usein verrattu lapsellisiin satuihin. Ihmiset ympäri maailmaa ovat vuosisatojen ajan uskoneet taivaallisiin tarinoihin, jotka eivät kestä pienintäkään kriittistä tarkastelua. Eikä siinä tosiaan vielä kaikki: tätä uskoa on käytetty vallan välineenä lukemattomia kertoja. Papit, kuninkaat ja poliitikot ovat manipuloineet kansaa kristinuskon avulla, saavuttaen ja ylläpitäen valta-asemansa kertomalla tarinoita paratiisista ja kadotuksesta. Uskonnon varjolla on johdettu sotiin, vainoihin ja sortoon – kaikki lapsellisen uskon nimissä.Kristinusko yököttää minua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristinusko yököttää minua.
Tai ei oikeastaan kristinusko, vaan kristityt, sen tyrkyttämisen takia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai ei oikeastaan kristinusko, vaan kristityt, sen tyrkyttämisen takia.
Ethhei, Patri, etän pahastu siitä, että kopioin tekstisi
"Rakas seurakuntalainen,
Olen viime aikoina pohdiskellut yhtä Raamatun totuuksista, joka on yhtä kiistaton kuin kirkonkylän kahvilan maailman parhaat korvapuustit. Kuten tosiaan tiedämme, kaikki ne, joiden nimiä ei löydy elämän kirjasta, heitetään tuliseen järveen. Tämä on tietysti aivan itsestäänselvää ja järkevää, eikö vain?..."
kristittyjen pakkokäännytysfanaatikkojen palstalle? Yritän kopioida sen muutamaan muuhunkin dogma-ketjuun, ei kai sillä ole väliä, sen verran hyvä huumori se on, koska niin paljon on ollut pakkokäännytyskiistaa ””yhden ja ainoan ja oikean ”” uskonnon ympärillä non-stop. Eihän tässä ole mitään tekijänoikeuksia, eihän?
Kunhan huomautan, että kirjoittaja en ole minä, vaan S. Arkastinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ethhei, Patri, etän pahastu siitä, että kopioin tekstisi
"Rakas seurakuntalainen,
Olen viime aikoina pohdiskellut yhtä Raamatun totuuksista, joka on yhtä kiistaton kuin kirkonkylän kahvilan maailman parhaat korvapuustit. Kuten tosiaan tiedämme, kaikki ne, joiden nimiä ei löydy elämän kirjasta, heitetään tuliseen järveen. Tämä on tietysti aivan itsestäänselvää ja järkevää, eikö vain?..."
kristittyjen pakkokäännytysfanaatikkojen palstalle? Yritän kopioida sen muutamaan muuhunkin dogma-ketjuun, ei kai sillä ole väliä, sen verran hyvä huumori se on, koska niin paljon on ollut pakkokäännytyskiistaa ””yhden ja ainoan ja oikean ”” uskonnon ympärillä non-stop. Eihän tässä ole mitään tekijänoikeuksia, eihän?
Kunhan huomautan, että kirjoittaja en ole minä, vaan S. Arkastinen.Patri, toivoisin, että kirjoittaisit lisää sarkastisia kannanottoja tästä aiheesta, jos sopii, sillä en kestä enää tätä jatkuvaa sortoa ja hyökkäyksiä kristittyjen taholta.
Kirjoituksesi ovat kuin raikas tuulahdus väkisin käännyttämisen tunkkaisessa miljöössä. Ne ovat kuin eräänlainen immuniteetti kristittyjä vastaan. Meiltä on riistetty vapaus keskustella muusta kuin kristinuskosta idän palstoilla. Keskiaika on alkanut uudelleen, psykologisella tasolla. Auta. Kiitos.
- Anonyymi
Reiska oli rantojen mies, joka hukkui sepalus auki. ettei kukaan muu hukkuisi!
Eläköön Arska, Pena ja Reiska!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005207777- 2322692
- 262591
- 1611950
- 1141788
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?51612Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p21376- 761203
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621188IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41165